Finansudvalget 2011-12
L 193
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren12. september 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (L 193 - §) af 5.september 2012 stillet efter ønske fra Marianne JelvedSpørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad reglerne er for at blive underlagt EU-henstillingenog at komme ud af henstillingen.Svar
EU’s medlemslande skal undgå uforholdsmæssige store offentlige underskud, jf.EUF-traktatens artikel 126, stk. 1. Traktatens procedure for uforholdsmæssigtstore underskud (EDP-proceduren) træder som hovedregel i kraft, og Rådet(ECOFIN) vedtager en beslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stortunderskud samt en henstilling om korrektion af det uforholdsmæssigt store un-derskud, hvis den faktiske eller forventede værdi af et lands underskud overskriderreferenceværdien på 3 pct. af BNP.En henstilling indebærer 1) en frist for korrektion af det uforholdsmæssigt storeunderskud, dvs. en frist for hvornår underskuddet skal være bragt under 3 pct. afBNP, samt 2) et stramningskrav, som stiller krav om årlige strukturelle budgetfor-bedringer, og som hovedregel udgør minimum 0,5 pct. af BNP årligt i gennemsniti perioden frem til og med fristen.Danmarks henstilling indebærer, at Danmark skal bringe det offentlige underskudned under 3 pct. af BNP senest i 2013, samt indlede konsolideringen af de offent-lige finanser i 2011 og sikre årlige strukturelle budgetforbedringer på 0,5 pct. afBNP i gennemsnit årligt i perioden 2011-2013.Efterlevelse af en henstilling indebærer generelt, at underskuddet bringes ned un-der 3 pct. af BNP til fristen, samt at der gennemføres årlige budgetforbedringer ioverensstemmelse med stramningskravet. EU-Komissionen og Rådet foretagersåledes løbende vurderinger af det enkelte lands efterlevelse af henstillingen, her-under om prognoserne peger på, at det pågældende land vil overholde fristen,samt om landet har fremlagt og er ved at implementere en plan, der sikrer konso-lidering på linje med stramningskravet.
Side 2 af 2
EU-Kommissionen og Rådet foretager en samlet vurdering af et lands efterlevelseaf henstillingen mhp. en eventuel ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigtstore underskud.Rådet træffer beslutning om ophævelse af proceduren, hvis (og kun hvis) de ende-ligt opgjorte regnskabstal for det forudgående år viser, at det faktiske underskuder bragt ned under 3 pct. af BNP inden for fristen, og hvis Kommissionens prog-nose samtidig peger på, at underskuddet vil forblive under 3 pct. af BNP i indevæ-rende og følgende år. Korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud skalsåledes være holdbar, sådan at et underskud under 3 pct. af BNP i friståret ikkekun skyldes midlertidige konjunkturgevinster eller engangstiltag.Danmark kan fx få ophævet sin procedure i foråret 2014, hvis EU’s endeligt op-gjorte tal for 2013 viser, at det danske underskud blev bragt ned under 3 pct. afBNP i 2013, og hvis Kommissionens prognose peger på, at underskuddet vil hol-de sig under 3 pct. af BNP i 2013 og fremadrettet.Danmarks offentlige underskud skønnes at ville udgøre 4,0 pct. af BNP i 2012 og1,9 pct. af BNP i 2013, jf. Budgetoversigt 2 af 27. august 2012. Kommissionensseneste skøn ligger på linje med de danske skøn.Det er på den baggrund vurderingen, at Danmarks EU-henstilling kan forventesformelt ophævet i foråret 2014 på basis af regnskabstal, som viser et faktisk un-derskud på mindre end 3 pct. af BNP i 2013 samt prognoser som viser, at under-skuddet vil forblive under 3 pct. af BNP.Med venlig hilsenBjarne Corydon