Skatteudvalget 2011-12
L 194
Offentligt
1153243_0001.png
1153243_0002.png
1153243_0003.png
J.nr. 12-0173669Dato: 04-09-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 194 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, lov om en børne-og ungeydelse, personskatteloven m.v. (Skattereformen – forhøjelse afbeskæftigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra beskæftigelses-fradrag for enlige forsørgere, aftrapning af børne- og ungeydelsen forfamilier med høje indkomster m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 20. august 2012. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou
Spørgsmål 11:Vil ministeren udarbejde et skøn over antallet af folkepensionister og andre grupper, der ertabere og vindere ved skattereformen, samt hvilket indkomstinterval de befinder sig i, somÆldresagen opfordrer til i sit høringssvar?
Svar:Folkepensionister kompenseres for den afdæmpede regulering af de skattepligtigesatsregulerede overførsler gennem en forhøjelse af pensionstillægget. Det indebærer, atlangt hovedparten ikke berøres af den afdæmpede regulering. Dertil kommer en forhøjelseaf den supplerende pensionsydelse samt pensionstillægget, der bidrager til en forøgelse affolkepensionisterne forbrugsmuligheder. Skatteaftalen medfører, at den samlede folkepen-sion er uændret eller forhøjes for langt størstedelen af de ca. 1 mio. folkepensionister, derikke har betydelige supplerende indkomster.For ca. 7.000 personer eller 0,7 pct. af folkepensionisterne bidrager skattereformen til, atforbrugsmuligheder reduceres med mere end 500 kr. om måneden, jf. tabel 1.
Tabel 1. Virkning af skatteaftalen på de reale forbrugsmuligheder, 2023 i 2013-niveauFolkepensionisterAntalIndkomstdecil1.-3. 4.-7. 8.-10.1.000Pct.Pct.Månedligt tab påover 500 kr.Månedligt tab mellem50 og 500 kr.Uændret eller mindreændring (+/- 50 kr. ommåneden)Månedlig gevinstmellem 50 og 500 kr.Månedlig gevinstpå over 500 kr.Alle71650,716,40,03,10,46,70,26,6Andre (ikke folkepensionister)AntalIndkomstdecil1.-3. 4.-7. 8.-10.1.000Pct.Pct.1547413,416,51,29,31,85,00,42,1
482334191.007
47,933,11,9100,0
20,821,00,045,0
23,36,40,136,9
3,85,71,818,2
4242.4387314.488
9,454,316,3100,0
5,910,00,126,6
2,528,62,840,7
1,015,713,432,6
Generelt til opgørelsen skal bemærkes, at den tager udgangspunkt i den umiddelbare virk-ning i at implementere alle regelændringerne i 2013. Herunder en beregningsteknisk ned-skalering af alle overførselsindkomsterne med 5,1 pct. i 2013. I praksis indfases den af-dæmpede regulering gradvist i perioden fra 2016-2023.Dette beregningstekniske udgangspunkt indebærer en overvurdering af antallet af personermed lavere rådighedsbeløb. Det skyldes, at opgørelsen ikke tager højde for de tilpasningerden enkelte muligvis foretager som følge af reformen, herunder at reformen kan bidrage til,at ledige kan komme i beskæftigelse.
Side 2
Til opgørelsen skal det videre bemærkes, at der er tale om et øjebliksbillede i et enkelt år.Da der er betydelig indkomstmobilitet fra det ene år til det næste, vil de personer, der taberdet ene år, muligvis vinde på reformen det efterfølgende år. Opgjort over en længere perio-de vil opgørelsen således se anderledes ud – ikke blot med hensyn til fordelingen på tabereog vindere af reformen, men også med hensyn til hvilke grupper, der påvirkes i den ene el-ler den anden retning.
Side 3