Skatteudvalget 2011-12
L 194
Offentligt
1152004_0001.png
1152004_0002.png
J.nr. 12-0173669Dato:30. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 194 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, lov om en børne-

og ungeydelse, personskatteloven m.v. (Skattereformen – forhøjelse af

beskæftigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra beskæftigelses-

fradrag for enlige forsørgere, aftrapning af børne- og ungeydelsen for

familier med høje indkomster m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 20. august 2012. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou

Spørgsmål 4:

Frygter ministeren ikke, at det kan skabe problemer, når fradrag beror på ci-vilstand, da det kan skabe grobund for, at personer indretter deres familiemønster efter skat-tesystemet?

Svar:

Der kan være gode grunde til at indføre fradrag, der gives til personer ud fra civilstand. Etgodt eksempel på dette er det foreslåede ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere.Netop denne gruppe har brug for et særligt fradrag, fordi samspilsproblemerne med de so-ciale ydelser er store, og det for mange enlige med lave indkomster er svært at få endernetil at nå sammen. Der vil altid blive foretaget en afvejning af, om regler vil have utilsigtedevirkninger. For så vidt angår forslaget om at indføre et ekstra beskæftigelsesfradrag til enli-ge forsørgere, så er det kun reelt enlige forsørgere, der har ret til og modtager det ekstrabørnetilskud efter børnetilskudsloven, der kan få fradraget. Da personerne, der skal havefradraget skal være reelt enlige, kan en familie ikke indrette sig på en måde, så de får fra-draget.
Side 2