Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 196 , L 196 A , L 196 B
Offentligt
J.nr. 12-0173687Dato:30. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 196 - Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og
forskellige andre love
(Afskaffelse af fradragsret m.v. for indbetalingertil kapitalpension og adgang til fusion mellem pensionskasser m.v. og for-sikringsselskaber m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 22. august 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Thor Möger Pedersen/ Carsten Vesterø
Spørgsmål 9:
Ministeren bedes uddybe finansieringsbidraget fra de skattemæssige ændringer omkringkapitalpension i forhold til skatteindtægter og besparelser på offentlige udgifter.
Svar:
Det fremgår af provenubemærkningerne, at indbetalingerne (før skat) til kapitalpen-sion i 2013 skønnes at udgøre ca. 13,6 mia. kr. Ophævelsen af fradragsretten vil dermedmedføre et umiddelbart merprovenu på ca. 5,1 mia. kr. Herudover medfører ophævelsen affradragsretten lavere udgifter til indkomstafhængige offentlige ydelser svarende til ca. 0,3mia. kr. Samlet set medfører lovforslaget således et umiddelbart merprovenu på ca. 5,4 mia.kr. i 2013.Målt i varig virkning er ændringerne omtrent provenuneutrale.Forslaget medfører en varig mindreudgift til indkomstafhængige offentlige ydelser på ca.0,3 mia.kr. om året, mens ophævelse af fradragsretten fjerner den nuværende skattesanktionog medfører et varigt provenutab på ca. 0,3 mia. kr. om året. Skattesanktionen består i, atman ved nugældende regler har en fradragsværdi for indskud på kapitalpension på ca. 37,3pct. (gennemsnitskommune), mens afgiften af udbetalingerne er 40 pct. Med ophævelsen affradragsretten beskattes indskuddene fremover med ca. 37,3 pct., hvorefter de rettidige ud-betalinger er skattefrie.Den mindre offentlige udgift på ca. 0,3 mia. kr. til indkomstafhængige ydelser skyldes, atpersoner, der ved nugældende regler er berettiget til indkomstafhængige ydelser, og somsamtidigt har et likviditetsmæssigt råderum, har mulighed for at nedbringe deres indkomst-grundlag (resulterende i en højere ydelse)uden,at indkomstgrundlaget tilsvarende øges påudbetalingstidspunktet (resulterende i en mindre ydelse). Det skyldes, at indskud på pensi-onsordninger som udgangspunkt fratrækkes i indkomstgrundlaget for indkomstafhængigeydelser, mens udbetalinger fra kapitalpensioner ikke medregnes i indkomstgrundlaget påudbetalingstidspunktet. Derimod medregnes udbetalinger fra ratepensioner og ophøren-de/livsvarige alderspensioner fuldt ud i indkomstgrundlaget på udbetalingstidspunktet.Dermed er der kun symmetri mellem de indkomstafhængige ydelser og ind- og udbetalin-ger fsva. ratepensioner og ophørende/livsvarige alderspensioner. De forskellige behandlin-ger af pensionsudbetalingerne skyldes, at kapitalpensioner er en engangsudbetaling – hvor-imod de øvrige pensionsordninger har karakter af varig forsørgelse. Hvis engangsudbeta-lingen blev medregnet i indkomstgrundlaget, ville mange helt miste retten til indkomstaf-hængige ydelser i udbetalingsåret.
Side 2