Skatteudvalget 2011-12
L 197
Offentligt
1152604_0001.png
1152604_0002.png
J.nr. 12-0173664Dato: 02-09-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 197 - Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgif-

ter, brændstofforbrugsafgiftsloven, tonnageskatteloven og forskellige

andre love (Indeksering af forskellige punktafgifter og de løbende bil-

afgifter, regulering af tonnageskatten, forhøjelse af udligningsafgiften

og forlængelsen af afgiftsfritagelsen for brint- og elbiler).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 30. august 2012. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

I forlængelse af ministerens svar af d.d. på spørgsmål 12, hvordan kan det være, at ministe-ren ikke kan oplyse, hvor meget en gennemsnitlig dieselbil forventes at falde, når ministe-ren i svaret på spørgsmål 11 godt kan oplyse, at salget forventes at falde med 1 pct., jf. atman må formode, at man for at kunne beregne, hvad salget falder med, også må have enfornemmelse af, hvad prisen falder med?

Svar:

Justeringen af bilafgifterne forventes ikke at påvirke priserne på nye biler. Der er såledestale om en justering af de løbende bilafgifter, som i modsætning til en justering af registre-ringsafgiften ikke påvirker prisen på nye biler. Tilpasningen til afgiftsjusteringen ventes så-ledes at ske gennem en begrænset reduktion af bilsalget, jf. svaret på spørgsmål 11.For de brugte biler er mængden som udgangspunkt givet i form af den eksisterende bilpark,og der kan ikke umiddelbart ske nogen fuld tilpasning heraf. Det må derfor her forventes, atder sker en tilpasning af prisen, indtil bestanden af brugte biler er tilpasset de nye afgifts-vilkår. Givet afgiftsjusteringens begrænsede størrelse, forventes den forbigående priseffektpå brugte biler at være beskeden.
Side 2