Skatteudvalget 2011-12
L 31
Offentligt
J.nr. 2011-311-0075Dato: 7. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 31 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre
love.
(Afskaffelse af multimediebeskatningen, ophævelse af skattebegun-stigelsen for medarbejderaktieordninger, ophævelse af skattefritagelse forarbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer m.v., lønsumsafgiftspligt for af-lønning i aktier og købe- og tegningsretter til aktier m.v., justering af Bo-ligJobordningen, ophævelse af loftet over børne- og ungeydelsen og tillægtil grøn check m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 2. december 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou
Spørgsmål 47:
Hvis en medarbejder får en arbejdstelefon, og derfor underskriver en tro og love erklæring,hvor mange private opkald er så tilladt, og kan ministeren komme med eksempler, hvad derikke er tilladt og i hvilket omfang en virksomhed skal kontrollere det?
Svar:
Før indførelsen af multimediebeskatningen gjaldt der også en regel om, at der godtmå foretages enkeltstående opkald fra en skattefri arbejdsmobiltelefon, uden at det udløserskat. Reglen gav ikke anledning til væsentlige problemer. Regeringen finder, at det er forrestriktivt, at blot ét privat opkald fra en arbejdsmobil, kan føre til beskatning efter de gæl-dende regler. Det skal være muligt at foretage nødvendige private opkald fra en sådan tele-fon uden skattemæssige konsekvenser – eksempelvis opkald til børnehave, læge m.v. Påbaggrund heraf er det blevet besluttet at genindføre den gamle praksis om enkeltståendeprivate opkald.Det er en skønsmæssig vurdering, hvor mange private opkald en ansat kan foretage om åretfra en arbejdsmobil, uden at det udløser skat. Det afgørende er, at arbejdsmobilen ikke an-vendes på en sådan måde, at den faktisk erstatter en privat telefon, men alene anvendes itæt tilknytning til den ansattes arbejde.Som eksempel kan nævnes en arbejdsmobiltelefon der uden arbejdsmæssig grund tagesmed på ferie og anvendes til private samtaler. En sådan privat anvendelse er ikke tilladt ogvil således medføre beskatning.I forhold til arbejdsgivernes kontrol er der sket en lempelse heraf. Det er kun, hvis en ar-bejdsgiver konstaterer, at der for en medarbejder pludseligt sker væsentlige afvigelser fradet ”sædvanlige samtalemønster” uden nogen arbejdsmæssig grund eller at en medarbejderhar brugt arbejdsmobiltelefonen til betaling af private udgifter f.eks donering af penge tilindsamlinger, at der vil skulle foretages en kontrol af, om den konkrete medarbejder haranvendt arbejdsmobiltelefonen i strid med den afgivne erklæring.Det vil derfor være tilstrækkeligt, hvis en arbejdsgiver tilrettelægger kontrollen således, atdet kun er i de tilfælde, hvor der sker væsentlige afvigelser fra det ”sædvanlige samtale-mønster” i form af en markant stigning i udgiften til telefoni uden arbejdsmæssig grund el-ler betaling af private udgifter via arbejdsmobiltelefonen, at der foretages en individuelkontrol af den pågældende medarbejders brug af arbejdsmobiltelefonen.Denne individuelle kontrol vil kunne foretages med udgangspunkt i en undersøgelse af, omden konkrete medarbejder uden arbejdsmæssig grund har anvendt arbejdsmobiltelefonen iforbindelse med ferie og/eller weekender. Det er altså ikke et krav, at der løbende føressærskilt kontrol med arbejdsmobiltelefonernes anvendelse i ferieperioder, eller at der somunder multimediebeskatningen foretages en kontrol af telefonlister for et forholdsmæssigtantal arbejdsmobiltelefoner i virksomheden for en afregningsperiode på en måned.
Side 2