Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3062 - Økofin Bilag 1
Offentligt
940596_0001.png
5. januar 2011
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar 2011
1) Præsentation af det ungarske formandskabs arbejdsprogram for 1. halvår 2011
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
2) Opfølgning på Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
3) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Vurdering af effektive tiltag foretaget af
Malta
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger endnu ikke
4) Indførelsen af euroen i Estland – praktiske erfaringer
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
5) Europæisk Semester: Årlig vækstundersøgelse fra Kommissionen
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
6) Gennemgang af foreløbige nationale reformprogrammer
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
7) Forslag til ny momsforordning
-
Politisk enighed
KOM(2009) 672
8) Meddelelse fra Kommissionen om det indre marked
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2010) 608
9) Styrkelse af det økonomiske samarbejde i EU
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2010)522,
KOM(2010)523,
KOM(2010)526 og KOM(2010)527
Side 2
Side 20
Side 22
Side 25
Side 28
[særskilt
dokument]
Side 30
[særskilt
dokument]
[særskilt
dokument]
KOM(2010)524,
KOM(2010)525,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 1:
Præsentation af det ungarske formandskabs ar-
bejdsprogram for 1. halvår 2011
Resumé
Ungarn overtager EU-formandskabet i 1. halvår 2011. Det ungarske formandskab ventes,
som det er normal praksis ved et formandskabsskifte, på ECOFIN den 18. januar 2011 at
fremlægge arbejdsprogrammet for ECOFIN i formandskabsperioden.
Baggrund og indhold
Det ungarske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram for ECOFIN
i 1. halvår 2011. Ministrene ventes med baggrund heri at have en drøftelse af for-
mandskabets program og prioriteter. Arbejdsprogrammet for det ungarske for-
mandskab i 1. halvår 2011 er endnu ikke offentliggjort, men ventes offentliggjort
primo januar 2011. På et foreløbigt grundlag ventes ECOFIN under det ungarske
formandskab at skulle prioritere håndteringen af opgaver afledt af den økonomi-
ske og finansielle krise samt implementeringen af Europa 2020-strategien. ECO-
FIN ventes også under det ungarske formandskab at skulle behandle en række
sager vedrørende koordination af den økonomiske politik, skatte- og afgiftssager
samt finansielle sager:
1.
2.
3.
4.
5.
Styrkelse af det økonomiske samarbejde i EU
Permanent mekanisme for løsning af offentlige gældskriser i eurolandene
Skatte- og afgiftssager
Finansielle sager
Europa 2020
Ad 1 Styrkelse af det økonomiske samarbejde i EU
EU-landene arbejder aktuelt på at styrke det økonomiske samarbejde i lyset af, at
svag finanspolitik og kraftigt stigende underskuds- og gældskvoter har været årsag
til og virkning af krisen. På mødet den 28.-29. oktober 2010 endosserede DER
finansminister-taskforcens rapport med forslag til styrket økonomisk samarbejde i
EU, herunder en styrkelse af Stabilitets- og Vækstpagten via styrket fokus på efter-
levelse af de mellemfristede mål om strukturel balance, mere forpligtende regler
om gældsreduktion og en styrket anvendelse af sanktioner samt et nyt samarbejde
om at adressere makroøkonomiske ubalancer så som konkurrenceevneproblemer
og betalingsbalanceunderskud. Den overordnede proces er, at Rådet på basis af
igangværende tekniske forhandlinger skal opnå politisk enighed vedr. ændringer af
Stabilitets- og Vækstpagten, makroubalancer mv. på basis af Kommissionens for-
slag af 29. september 2010, og at der på dette grundlag skal forhandles med Euro-
pa-Parlamentet med henblik på en endelig reformaftale i sommeren 2011. Dette
arbejde vil derfor pågå under det ungarske formandskab.
Ad 2 Permanent mekanisme for løsning af offentlige gældskriser i eurolandene
DER nåede d. 28.-29. oktober 2010 til enighed om, at der er behov for at etablere
en permanent kriseløsningsmekanisme for eurolandene (European Stability Me-
chanism – ESM), der skal understøttes af en begrænset traktatændring. Den per-
manente mekanisme skal afløse den midlertidige eurozone-facilitet på 440 mia.
euro (European Financial Stability Facility - EFSF), der blev vedtaget i foråret og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
udløber medio 2013. DER besluttede den 16.-17. december 2010 på den bag-
grund, at Traktatens artikel 136, som vedrører samordning af eurolandenes øko-
nomiske politik, skal justeres. Traktatændringen gennemføres i kraft af en formel
rådsbeslutning, som skal vedtages i marts 2011 under anvendelsen af den forenk-
lede traktatændringsprocedure. DER anmodede samtidig eurolandenes finansmi-
nistre og Kommissionen om inden marts 2011 at færdiggøre arbejdet med den
mellemstatslige ordning, som etablerer mekanismen, baseret på de generelle prin-
cipper for mekanismen, som eurogruppen fremlagde i erklæringen af 28. novem-
ber 2010. Lande uden for euroen kan deltage i dette arbejde, hvis de måtte ønske
det.
Ad 3 Skatte- og afgiftssager
Det ungarske formandskab ventes generelt at fortsætte arbejdet med forenkling og
modernisering af skatte- og afgiftssystemerne i EU med det formål at reducere
administrative omkostninger og forbedre det indre markeds funktionalitet. For-
mandskabet ventes at fortsætte arbejdet med pakken af initiativer vedrørende
styrket informationsudveksling, rentebeskatningsdirektivet samt aftaler med tred-
jelande om udveksling af information vedrørende direkte beskatning, ligesom
formandskabet vil fortsætte arbejdet med at sikre korrekt selskabsbeskatning på
lige konkurrencevilkår inden for rammerne af EU’s adfærdskodeks. Endvidere
ventes formandskabet at behandle direktivforslag om moms i forbindelse med
finansielle ydelser og forsikringsydelser, direktivforslag om revision af særordnin-
gen for moms af rejseydelser og forslag til ny rådsforordning vedrørende moms.
Formandskabet ventes også at fortsætte arbejdet med et direktivforslag, der giver
Kommissionen hjemmel til at udstede visse administrative regler for at løse nogle
tekniske vanskeligheder i den nye elektroniske ordning for virksomhedernes tilba-
gesøgning af moms fra andre EU-lande. Endelig ventes det, alt afhængig af tids-
punktet for fremsættelse af et forslag fra Kommissionen, at formandskabet indle-
der behandling af revision af energiafgiftsdirektivet.
Ad 4 Finansielle sager
Det ungarske formandskab ventes at fortsætte arbejdet med at reformere den fi-
nansielle regulering i EU. Det ungarske formandskab arbejder mod en fælles
holdning i Rådet til forslag om regulering af handel med derivater (februar), short
selling (marts), omnibus II direktivet, der skal tilpasse eksisterende lovgivning til
den nye EU-tilsynsstruktur (marts), samt revision af direktiver om indskyder- og
investorgarantiordninger (juni). Blandt disse forslag er det formandskabets ambi-
tion at opnå en aftale med Europa-Parlamentet efter dets 1. behandling i forhold
til forslag om regulering af derivater, short selling og omnibus II i juni 2011. Det
ungarske formandskab ventes endvidere at indlede trialogforhandlinger med Eu-
ropa-Parlamentet vedrørende revision af forordning om kreditvurderingsbureauer
samt revision af direktiv om finansielle konglomerater, som der blev opnået enig-
hed om i Rådet under det belgiske formandskab, med henblik på at opnå en aftale
i første læsning. Endelig forventes det ungarske formandskab at indlede drøftelser
i Rådet af forslag vedrørende adgang til basale bankservices, ansvarlig långivning,
revision af markedsmisbrugsdirektivet og direktiv om markeder for finansielle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
instrumenter (MiFID) samt andre forslag, Kommissionen måtte fremsætte i første
halvår 2011.
Ad 5 Europa 2020
En række rådsformationer vil under det ungarske formandskab skulle følge op på
de forskellige spor i Europa 2020-strategien, herunder opfølgning på Kommissio-
nens 7 flagskibsmeddelelser og den efterfølgende konkrete udmøntning af initiati-
verne i meddelelserne.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om formandskabets arbejdsprogram
for ECOFIN.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfunds-
økonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s dagsorden i 1. halvår
2011 vil imidlertid kunne have økonomiske konsekvenser for Danmark.
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side ventes man at kunne støtte den overordnede prioritering i det un-
garske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 1. halvår 2011, idet holdnin-
ger til de konkrete sager fastlægges efter de normale procedurer, efterhånden som
sagerne måtte blive aktuelle.
Andre landes holdninger
EU-landene ventes at kunne støtte det ungarske formandskabs arbejdsprogram
for ECOFIN i 1. halvår 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0005.png
5
Bilag
Oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer
Sag/initiativ/hjemmel
Det ungarske formandskabs
arbejdsprogram for ECOFIN
Permanent mekanisme for løs-
ning af offentlige gældskriser i
eurolandene
Forløb/status
Det ungarske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram for det
økonomiske og finansielle område ved ECOFIN den 18. januar 2011.
Det Europæiske Råd (DER) nåede d. 28.-29. oktober 2010 til enighed om, at der
er behov for at etablere en permanent kriseløsningsmekanisme for eurolandene
(European Stability Mechanism – ESM), der skal understøttes af en begrænset
traktatændring. Den permanente mekanisme skal afløse den midlertidige eurozo-
ne-facilitet på 440 mia. euro (European Financial Stability Facility - EFSF), der
blev vedtaget i foråret og udløber medio 2013.
Det Europæiske Råd (DER) d. 16.-17. december 2010 besluttede på den bag-
grund, at Traktatens artikel 136, som vedrører samordning af eurolandenes øko-
nomiske politik, skal justeres. Traktatændringen gennemføres i kraft af en formel
rådsbeslutning, som skal vedtages i marts 2011 under anvendelsen af den for-
enklede traktatændringsprocedure. Rådsbeslutningen indebærer, at Traktatens
artikel 136 tilføjes en bestemmelse, som fastslår, at eurolandene kan etablere en
stabilitetsmekanisme, der kan aktiveres, hvis det er nødvendigt for at sikre stabili-
teten i euroområdet som helhed, og at finansiel assistance fra mekanismen vil
være betinget af streng konditionalitet.
DER anmodede samtidig eurolandenes finansministre og Kommissionen om
inden marts 2011 at færdiggøre arbejdet med den mellemstatslige ordning, som
etablerer mekanismen, baseret på de generelle principper for mekanismen, som
eurogruppen fremlagde i erklæringen af 28. november 2010. Erklæringen fast-
lægger bl.a. , at den private sektor skal inddrages i mekanismen, konkret gen-
nem klausuler i statsobligationer udstedt efter midten af 2013, som gør det nem-
mere at genforhandle en restrukturering af gælden (nedsættelse af gælden,
lavere forrentning, udskydelse af tilbagebetaling el. lign.) med de private indeha-
vere af statsobligationerne. En sådan genforhandling vil være en forudsætning for
hjælp fra mekanismen for lande, som vurderes at have akutte solvensproblemer,
og ikke blot likviditetsproblemer.
DER’s konklusioner fastslår, at EU-landene uden for euroen vil blive involveret i
arbejdet med at færdiggøre indretningen af mekanismen, hvis de ønsker det, og
endvidere at EU-landene uden for euroen vil kunne deltage i mekanismens aktivi-
teter på ad hoc basis.
Styrkelse af de økonomiske
samarbejde I EU
EU-landene arbejder på at styrke det økonomiske samarbejde. DER endossere-
de på mødet den 28.-29. oktober 2010 finansminister-taskforcens rapport med
forslag til styrket økonomisk samarbejde i EU, herunder en styrkelse af Stabili-
tets- og Vækstpagten via styrket fokus på efterlevelse af de mellemfristede mål
om strukturel balance, mere forpligtende regler om gældsreduktion og en styrket
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0006.png
6
anvendelse af sanktioner samt et nyt samarbejde om at adressere makroøkono-
miske ubalancer så som konkurrenceevneproblemer og betalingsbalanceunder-
skud.
Den overordnede proces er, at Rådet på basis af igangværende tekniske for-
handlinger skal opnå politisk enighed om ændringer af Kommissionens forslag
vedr. Stabilitets- og Vækstpagten, makroubalancer mv. af 29. september 2010,
og at der på dette grundlag skal forhandles med Europa-Parlamentet med henblik
på en endelig reformaftale i sommeren 2011.
Europæisk Semester
Fra 2011 indføres i EU som led i styrkelsen af det økonomisk-politiske samarbej-
de et Europæisk Semester. Formålet med et Europæisk Semester er et styrke
”ex ante koordination” af den økonomiske politik, dvs. drøftelser af EU-landenes
økonomisk politik forud for vedtagelsen af national politik. Det Europæiske Se-
mester vil dække alle elementer af den økonomiske overvågning, og stabilitets-
og konvergensprogrammerne samt de nationale reformprogrammer vil blive
afleveret på samme tid og vurderet samtidig af Kommissionen, mens de dog
fastholdes som separate instrumenter.
Året under Det Europæiske Semester indledes med horisontale drøftelser base-
ret på en ”Årlig vækstundersøgelse” udarbejdet af Kommissionen. DER afholder i
februar eller starten af marts et årligt økonomisk topmøde med det formål at
udstikke politiske anbefalinger til EU, euroområdet og grupper af lande mht.
makroøkonomisk politik, herunder finanspolitik, og strukturpolitik. EU-landene
afleverer inden midten af april deres stabilitets- og konvergensprogrammer samt
nationale reformprogrammer, som tager højde for retningslinjerne fra DER.
Kommissionen vedtager i april-juni udkast til rådsudtalelser om stabilitets- og
konvergensprogrammerne og eventuelle udkast til henstillinger mht. makroøko-
nomiske ubalancer og strukturpolitik i det omfang, det er relevant. ECOFIN ved-
tager i juni-juli rådsudtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne og
vedtager landespecifikke anbefalinger under Traktatens artikel 121 (og artikel 136
for eurolandene). I juli (eller september) endosserer DER de landespecifikke
anbefalinger under Traktatens artikel 121 (og artikel 136 for eurolandene). I 2.
halvår færdiggør stort set alle EU-landene de nationale finanslove.
Europa 2020: Drøftelse af natio-
tuelle landespecifikke anbefalin-
ger
Traktatens artikel 121
(kvalificeret flertal)
Drøftelsen af de nationale reformprogrammer vil eventuelt blive ledsaget af lan-
despecifikke anbefalinger. Drøftelsen vil ske samtidig med vurderingen af lande-
nes stabilitets- og vækstprogrammer.
Budgetsager
EU’s budget for 2012: Kommissionen forventes den 17. maj 2011 at præsentere
ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2012, hvorefter ECOFIN for-
ventes at foretage sin behandling af budgetforslaget i sommeren 2011.
På rådsmødet 18. januar 2011 vil ECOFIN drøfte tværgående forhold vedrørende
Europa 2020-strategien. Medlemslandene skal aflevere de endelige nationale
reformprogrammer ultimo april 2011, hvorefter disse forventes behandlet i ECO-
FIN.
nale reformprogrammer og even- medlemslandenes foreløbige nationale reformprogrammer udarbejdet under
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0007.png
7
Budget Review: Kommissionen fremlagde den 19. oktober 2010 sin meddelelse
om budget review, der rejser en række spørgsmål vedrørende principperne for
EU’s udgifter og indtægter. Meddelelsen blev ikke drøftet under belgisk formand-
skab. Det vides endnu ikke, hvordan det ungarske formandskab vil behandle
meddelelsen. Det er desuden uklart, om ECOFIN vil blive involveret i eventuelle
drøftelser.
Treårlig revision af Finansforordningen: Kommissionen fremsatte i slutningen af
maj 2010 forslag til en omarbejdning af finansforordningen vedrørende Den Eu-
ropæiske Unions almindelige budget, der skal revideres hvert tredje år. Kommis-
sionen ønsker, at forhandlingerne om den reviderede finansforordning og gen-
nemførelsesbestemmelserne hertil er afsluttet senest med udgangen af 2011,
således at det ny finansielle regelsæt med visse undtagelser kan træde i kraft
den 1.januar 2012.
Decharge: På mødet i ECOFIN den 17. november 2010 præsentere-
de Revisionsretten sin årsberetning for regnskabsåret 2009 med tilhørende revi-
sionserklæring. Beretningen behandles i Rådets budgetudvalg og Coreper med
henblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet til Europa-Parlamentet om med-
delelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel
319, stk. 1 i Lissabon-traktaten. Henstillingen forventes vedtaget i ECOFIN 15.
februar 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0008.png
8
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ/hjemmel
1) Skattepakken
Forløb/status
ECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og rente-
/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodek-
sen for erhvervsbeskatning) den 3. juni 2003.
2) Rentebeskatningsdirektivet
Efter rentebeskatningsdirektivet skal medlemsstaterne sikre beskatningen af
indkomst fra opsparing ved (automatisk) udveksling af oplysninger om rentebe-
taling fra en medlemsstat til en fysisk person i en anden stat. Luxembourg og
Østrig har dog en undtagelse, så de skal sikre beskatningen ved at opkræve
kildeskat af rentebetalingen. Overgangsordningen løber, indtil Schweiz, Liech-
tenstein, Andorra, Monaco og San Marino accepterer, at disse 3.-landes skatte-
myndigheder skal give skattemyndighederne i EU’s medlemsstater oplysninger
om rentebetalinger fra 3.-landene til personer i medlemsstaterne, når medlems-
staterne anmoder om disse oplysninger.
Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionen hvert tredje år
aflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivet virker, og eventuelt foreslå
Rådet de ændringer af direktivet, som måtte være nødvendige for bedre at sikre
en reel beskatning af indtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkurrence-
fordrejninger.
Kommissionen fremsatte 13. november 2008 forslag til direktiv om ændring af
rentebeskatningsdirektivet. Der foreslås en række tekniske ændringer for at sikre
direktivets effektivitet. Der har siden da ikke kunnet opnås afgørende fremskridt I
forhandlingerne, idet Luxembourg og Østrig kæder forslaget sammen med for-
slag om nyt bistandsdirektiv samt antisvigaftaler. Sagen har senest været fore-
lagt for ECOFIN 19. januar 2010, uden at der blev opnået enighed. Sagen er
ikke drøftet under det belgiske formandskab.
Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 1. halvår af 2011.
3) Renter og royalties
Kommissionen fremsatte 30. december 2003 et forslag til ændring af rente-
/royaltydirektivet. Kommissionen foreslog en præcisering af direktivet, således at
et EU-lands pligt til at undlade kildebeskatning af renter og royalties bliver betin-
get af, at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet af
en effektiv beskatning i dette land.
ECOFIN kunne den 7. juni 2005 ikke opnå enighed om det foreslåede ændrings-
direktiv, idet et medlemsland ikke kunne acceptere forslaget. Efterfølgende har
en arbejdsgruppe drøftet sagen uden at opnå enighed.
Kommissionen har bebudet at ville fremsætte et nyt forslag til ændring af rente-
/royaltydirektivet. Forslaget ventes at gå ud på en række ændringer af mere
teknisk karakter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0009.png
9
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2011.
4) Adfærdskodeks for er-
hvervsbeskatning
Mellemstatslig aftale af 1. decem-
ber 1997.
Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skatte-
konkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdsko-
deksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deres
ordninger, som er i strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfø-
rer nye ordninger i strid med kodeksen (Standstill).
ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeksgruppen om
gennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skadelige ordninger. Rådet
godkendte, at ændringerne – som beskrevet i rapporten – var tilstrækkelige og
gav tilladelse til tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den princi-
pielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.
ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om arbejdet i adfærds-
kodeksgruppen – senest i ECOFIN 7. december 2010.
Gruppen påbegyndte i 1. halvår 2009 behandlingen af et fremtidigt arbejdspro-
gram, som ligger udover rollback og standstill, nemlig anti-misbrug, gennemsig-
tighed og informationsudveksling i sager om interne transaktioner mellem kon-
cernforbundne selskaber (transfer pricing), administrativ praksis og forholdet til
3.-lande.
Sagen ventes endeligt vedtaget på ECOFIN i 1. halvår af 2011.
5) Selskabsbeskatning
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund af undersøgel-
ser af selskabsbeskatningen i EU.
Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i september 2004
en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles selskabsskattebase. Det
blev i den forbindelse besluttet at nedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skulle
undersøge muligheder for og konsekvenser ved etablering af en fælles konsoli-
deret selskabsskattebase i EU (Common Consolidated Corporate Tax Base
(CCCTB)).
Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november 2006 en meddelel-
se om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen og planerne for det videre arbejde.
Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlemsstater. I dag kan
et selskab med aktivitet i flere medlemsstater blive beskattet i alle disse stater
efter deres forskellige skatteregler og under hensyn til de bilaterale dobbeltbe-
skatningsoverenskomster. Forslaget medfører, at selskaber kan opgøre en
samlet skattepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten fordeles
mellem de berørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver stat beskatter den del af
selskabets indkomst, som henføres til staten. Det er kun metoden til beregning
af skattepligtig indkomst, der er fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sin
skattesats.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0010.png
10
Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrder for selskaber
med grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettere at gennemføre grænse-
overskridende omstruktureringer og hindre dobbeltbeskatning inden for EU.
Kommissionen havde planer om i efteråret 2008 at fremsætte forslag til udform-
ning af den fælles selskabsskattebase, men fremsættelsen er udskudt.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2011.
6) Administrativt samarbejde
(bistandsdirektivet)
Kommissionen fremsatte 2. februar 2009 forslag til nyt bistandsdirektiv. Forsla-
get har som formål at styrke, forenkle og på visse punkter udvide medlemssta-
ternes udveksling af oplysninger, som er nødvendige for korrekt beskatning. Den
vigtigste ændring er, at bankhemmelighed ikke længere skal kunne hindre ud-
veksling af oplysninger. Desuden foreslås, at skattemyndighederne i en med-
lemsstat hvert år systematisk skal sende oplysninger til skattemyndighederne i
de andre medlemsstater, for så vidt angår visse betalinger fra den førstnævnte
stat til personer og selskaber i de andre stater (automatisk informationsudveks-
ling).
Det ny bistandsdirektiv skal erstatte direktiv 77/799/EØF, som er ændret mange
gange siden 1977.
Forslaget blev drøftet af ECOFIN den 7. december 2010, hvor der blev opnået
politisk enighed, så direktivet nu skal vedtages.
Sagen ventes på ECOFIN i 1. halvår 2011.
7) Antisvigaftaler med europæiske EU og dens medlemsstater har indgået en antisvigaftale med Schweiz, som har
3.-lande
til formål at bekæmpe svig til skade for landenes finansielle interesser. Aftalen
går bl.a. ud på udveksling af oplysninger til bekæmpelse af svig vedr. bl.a. moms
og told, men ikke vedr. direkte skat.
Kommissionen og Liechtenstein har forhandlet om en tilsvarende aftale, som
også skal omfatte svig vedr. direkte skat. Forhandlingerne var tidligere meget
vanskelige – især på grund af uenighed om betydningen af Liechtensteins regler
om bankhemmelighed og særligt snævre definition af skattesvig, som ikke om-
fatter manglende selvangivelse af indtægter.
Liechtenstein har nu afgivet erklæring over for OECD om, at landet vil give andre
lande oplysninger vedr. direkte beskatning, herunder også bankoplysninger.
Liechtenstein har indgået aftale herom med en række medlemsstater, herunder
Danmark, og USA. Liechtenstein er også villig til at indgå en antisvigaftale med
EU og dens medlemslande, som også omfatter bankoplysninger.
Aftalen er imidlertid ikke indgået endnu, da Luxembourg og Østrig kæder sagen
sammen med andre forslag, herunder især rentebeskatningsdirektivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0011.png
11
Når der er indgået en aftale med Liechtenstein, ventes forhandlinger om æn-
dring af antisvigaftalen med Schweiz, så den også omfatter direkte skat, samt
indledning af nye tilsvarende antisvigaftaler med Andorra, Monaco og San Mari-
no.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2011.
9) Nedsat moms
Der blev uden drøftelse på Rådsmødet (miljø) den 22. december 2003 vedtaget
konklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningen for nedsat moms på arbejds-
kraftintensive tjenesteydelser (momsdirektivets bilag IV). ECOFIN traf den 10.
februar 2004 formel beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. decem-
ber 2005.
Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFIN den 24. januar
2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den 14. februar 2006 uden drøftel-
se en ændring af direktivet om nedsat moms, der bl.a. indebærer, at ordningen
vedrørende reducerede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser (bilag IV)
forlænges til den 31. december 2010, at alle medlemslande fik mulighed for at
søge om anvendelse af bilag IV inden 31. marts 2006, samt at Kommissionen
blev opfordret til inden udgangen af juni 2007 at præsentere ECOFIN og Euro-
pa-Parlamentet for en rapport om virkningerne af nedsat moms på lokale tjene-
steydelser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indre marked.
Analyserne skulle gennemføres af en uafhængig økonomisk tænketank.
Kommissionen fremlagde denne rapport i 2. halvår 2007. Samtidig skitserede
den i en meddelelse et oplæg til principper for anvendelse af nedsat moms i EU-
landene fra 1. januar 2011. ECOFIN vedtog 4. december 2007 at vende tilbage
til sagen i 2008 for bl.a. at drøfte, om nedsat moms er et egnet instrument til at
nå sektorpolitiske mål.
ECOFIN opnåede den 4. december 2007 enighed om en forlængelse af nogle af
de nye medlemslandes ordninger om nedsatte momssatser frem til 31. decem-
ber 2010.
ECOFIN drøftede bl.a. den 2. december 2008 og den 10. marts 2009 Kommissi-
onens direktivforslag af juli 2008 om mulighed for nedsat moms på lokale ydel-
ser. På det sidstnævnte møde vedtog ECOFIN en del af Kommissionens forslag.
Det drejede sig i hovedsagen om at gøre muligheden for at anvende nedsat
moms på arbejdskraftintensive ydelser (de omtalte ydelser i bilag IV) permanent.
Endvidere, at anvendelsesområdet for nedsatte momssatser også udvides med
restaurantydelser. Der var samtidig enighed om ikke at gennemføre de reste-
rende dele af Kommissionens forslag.
I tilslutning hertil afgav 8 medlemsstater, herunder Danmark, en erklæring. Det
hedder heri bl.a., at alle fremtidige afgørelser om nedsatte momssatser bør
begrænse de nedsatte momssatsers samlede omfang.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0012.png
12
Der forventes ikke nye drøftelser i 1. halvår 2011.
10) Moms på rejsebureauer
Forslaget angår revision af den gældende moms-særordning for rejseydelser.
Særordningen går ud på, at leverandøren af rejseydelser ikke har fradragsret for
købsmoms og alene beregner salgsmoms af sin fortjenstmargen. Ved revisionen
foreslås det bl.a., at særordningen, der i dag kun omfatter salg af rejseydelser til
rejsende, udvides til også at omfatte mellemhandel med rejseydelser.
Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003, og det er
genoptaget i 2010. Forhandlingerne ventes fortsat i 1. halvår 2011.
11) Postmoms
Kommissionen fremsatte i 2003 forslag om ændring af momsdirektivet, så samt-
lige postydelser bliver momspligtige. Forslaget har to hovedelementer: 1) Direk-
tivets gældende momsfritagelse for ”det offentlige postvæsens ydelser” ophæ-
ves, og 2) medlemsstaterne vil kunne vælge at anvende en nedsat momssats
(mindst 5 pct.) for standard postydelser (adresserede forsendelser op til 2. kg).
Forslaget har været drøftet i 2003 og 2004 uden enighed. ECOFIN vedtog den
2. december 2009 konklusioner, der opfordrer til nye forhandlinger i 2010. ECO-
FIN tog den 7. december 2010 en fremskridtsrapport fra formandskabet til efter-
retning. Den munder ud i, at der ikke i øjeblikket er udsigt til enighed om Kom-
missionens forslag. Drøftelserne ventes ikke fortsat 1. halvår 2011.
12) Ny rådsforordning om moms
Rådet vedtog første gang i 2005 en momsforordning, hvorved en række ikke-
bindende retningslinjer, som er vedtaget af EU’s rådgivende Momskomité i åre-
ne 1977-2003, blev gjort retligt bindende. Siden da har komiteen vedtaget flere
retningslinjer, herunder i tilknytning til momspakken, og 6. momsdirektiv er afløst
af momsdirektivet. På denne baggrund fremsatte Kommissionen i slutningen af
2009 forslag til en omarbejdning af 2005-forordningen for at afspejle det nye
momsdirektivs struktur og inddeling og for at inkorporere retningslinjer fra komi-
teen vedtaget siden 2005.
I 2010 har forslaget været behandlet på arbejdsgruppeniveau og i COREPER.
Forslaget ventes drøftet på ECOFIN den 18. januar 2011.
13)
Momsfritagelsen for bank- og
forsikringsydelser
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justeringer af momsdirek-
tivets regler om momsfritagelse for bank- og forsikringsydelser. Samtidig har
Kommissionen fremsat forslag til rådsforordning med gennemførelsesbestem-
melser herom.
Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn til den udvikling,
der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerne klarere. Endvidere foreslås det
bl.a., at medlemsstaterne skal tillade finansielle virksomheder frivillig momsregi-
strering for salg af finansielle ydelser, der aktuelt er momsfri.
Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau fra 2008. ECOFIN tog
den 3. juni og 2. december 2008 samt 9. juni 2009 fremskridtsrapporter fra for-
mandskaberne om arbejdet til efterretning. ECOFIN den 17. november 2010
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0013.png
13
havde en politisk drøftelse af forslaget. Den mundede ud i, at videre arbejde
med frivillig registrering i Rådet stilles i bero afventende yderligere undersøgel-
ser i Kommissionen. Derimod skal arbejdet med ajourføring af reglerne om
momsfritagelse fortsætte, og dette ventes at ske 1. halvår 2011.
14)
Bekæmpelse af svig
Kommissionen fremsendte den 2. juni 2006 en meddelelse til bl.a. ECOFIN om
behovet for at udvikle en koordineret strategi mod den fiskale svig. På ECOFIN
den 28. november 2006 vedtoges konklusioner, som lægger vægt på vigtighe-
den i at bekæmpe skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svig
strategi som kan komplementere de nationale bestræbelser på dette område.
Rådet opfordrede Kommissionen til at forberede en sådan strategi med vægten
lagt på en styrkelse af medlemslandes sanktionsmuligheder over for svindlere,
bedre beskyttelse af medlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigere
informationsdeling medlemslandene imellem.
På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen en foreløbig rapport
om arbejdet og de forslag, der undersøges. På det grundlag vedtog ECOFIN
konklusioner, der opfordrer Kommissionen til dels at fremsætte visse af forsla-
gene inden årets udgang med henblik på vedtagelse i Rådet inden udgangen af
2008, dels at prioritere undersøgelserne af de øvrige forslag med henblik på en
rapport til Rådet inden årets udgang.
På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen en meddelelse
med afrapportering om det hidtidige arbejde og overvejelser om fokus for det
videre arbejde. ECOFIN vedtog konklusioner, som støtter retningen i Kommissi-
onens arbejde.
ECOFIN den 4. oktober 2008 vedtog en opfordring til Kommissionen om at
fremsætte forslag om retsregler vedrørende oprettelse af ”Eurofisc” – dvs. et
decentralt netværk mellem EU-landene med henblik på særlig hurtig udveksling
af oplysninger om momssvig. ”Eurofisc” var indeholdt i forslag fremsat af Kom-
missionen august 2009.
På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformelt ECOFIN 20.-
21. april 2007 har mulighederne for at ændre momssystemet som led i svigsbe-
kæmpelsen ligeledes været drøftet. På ECOFIN den 5. juni 2007 vedtog Rådet
konklusioner, der opfordrer Kommissionen til inden årets udgang at komme med
en teknisk analyse af to forslag til ændringer: Dels at EU-landene vil kunne
vælge at indføre generel omvendt betalingspligt for moms af indenlandske B2B-
leverancer (herunder et eventuelt pilotprojekt herom i en medlemsstat), dels
indførelse af moms i afgangslandet for grænseoverskridende vareleverancer
B2B inden for EU.
Kommissionen præsenterede februar 2008 en foreløbig analyse.
På møderne 4. marts og 14. maj 2008 drøftede ECOFIN konklusioner vedrøren-
de det videre arbejde med ændringer af momssystemet til bekæmpelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0014.png
14
momssvig. Der blev ikke vedtaget konklusioner. Det hænger sammen med
uenighed om en eventuel opfordring fra Rådet til Kommissionen om forslag
angående et pilotprojekt vedrørende generel omvendt betalingspligt.
I december 2010 har Kommissionen udsendt en
”Grønbog om momssystemets
fremtid: På vej mod et enklere, mere solidt og effektivt momssystem”. ”Grønbo-
gen”, som Kommissionen har tilstillet offentligheden til høring, har karakter af et
debatoplæg. Resultatet heraf vil indgå i Kommissionens arbejde med en ny
”momsstrategi”, dvs. en revideret overordnet ramme for den EU-
momslovgivning, Kommissionen planlægger at foreslå i de kommende år. Det
fremgår af oplægget, at et vigtigt element i den reviderede strategi skal være at
gøre momssystemet mere ”robust” mod svig.
Der forventes ikke yderligere initiativer 1. halvår 2011.
15) Forslag vedrørende svigs-
bekæmpende foranstaltninger
Kommissionen fremsatte marts 2008 forslag til en række ændringer i momsdi-
rektivet og forordningen om administrativt samarbejde på momsområdet. Ho-
vedsigtet er, at skattemyndighederne skal have hurtigere angivelsesoplysninger
om moms fra virksomhederne, og at der skal ske hurtigere udveksling af sådan-
ne oplysninger mellem medlemsstaterne. Bl.a. foreslås det, at den særlige angi-
velse af varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande skal ske månedligt i stedet
for, som i dag, kvartalsvis. ECOFIN nåede 4. november 2008 til politisk enighed
om et kompromisforslag.
Kommissionen fremsatte november 2008 et forslag, der består af to dele: Del I
med en stramning af proceduren for fritagelse for importmoms i tilfælde, hvor
varer skal videre fra det første EU-importland til et endeligt EU-importland. Og
del II med et forslag om, at sælger i én medlemsstat under visse omstændighe-
der bliver medhæftende for købers momsbetaling i en anden medlemsstat
(grænseoverskridende solidarisk hæftelse). På ECOFIN den 9. juni 2009 opnåe-
des der politisk enighed om del I og om at udskille del I til endelig vedtagelse nu.
ECOFIN vedtog samtidig en konklusion om, at arbejdet med del II skal fortsætte.
Arbejdet med del II er dog endnu ikke genoptaget, og det ventes heller ikke at
ske 1. halvår 2011.
I januar 2009 fremsatte Kommissionen forslag om reglerne vedrørende moms-
faktura. Dette forslag indeholder elementer vedrørende både bekæmpelse af
svig og harmonisering/regelforenkling. I september 2009 fremsatte Kommissio-
nen et hasteforslag, der giver medlemsstaterne mulighed for at anvende om-
vendt betalingspligt for moms af indenlandske leverancer af CO2-kvoter.
Forslaget indeholdt også en ”generalisering” af en gældende britisk momsundta-
gelse med mulighed for omvendt betalingspligt for moms ved indenlandske
leverancer af mobiltelefoner og kredsløbsprocessorer. ECOFIN den 2. december
2009 vedtog den del af forslaget, der angår CO2-kvoter men udskød behandlin-
gen af delen vedrørende mobiltelefoner m.v. Drøftelsen heraf er dog ikke fortsat
i 2010, og det ventes heller ikke at ske 1. halvår 2011. ECOFIN den 19. oktober
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0015.png
15
2010 noterede politisk enighed om, at Tyskland, Italien og Østrig indrømmes
mulighed for en momsundtagelse mage til den britiske.
I august 2009 fremsatte Kommissionen forslag til revision af forordningen om
administrativt momssamarbejde. Forslaget indeholder udover ”Eurofisc”, bl.a.
fælles minimumstandarder for medlemsstaternes regler med hensyn til momsre-
gistrering og afmelding fra registrering og et arrangement, hvor medlemsstaterne
får adgang til visse virksomhedsdata i andre medlemsstaters databaser. ECO-
FIN den 8. juni 2010 noterede politisk enighed om et kompromisforslag.
16) Forslag vedrørende momsfak- Kommissionen fremsatte i januar 2009 forslag til revision af momsdirektivets
tura
regler vedrørende momsfaktura.
Med sigte på forenkling foreslog Kommissionen yderligere harmonisering af
regler for udstedelse af faktura, for de oplysninger, der skal angives i en faktura
og for opbevaring af fakturaer. I den sammenhæng foreslog Kommissionen
også, at momsreglerne vedrørende anvendelse af elektroniske fakturaer ”libera-
liseres”, så særkrav til dem skulle ophæves, og de skulle behandles på samme
måde som papirfakturaer.
Med sigte på bekæmpelse af svig foreslog Kommissionen dels en harmonisering
af tidspunktet for momsens forfald for grænseoverskridende leverancer, dels at
fradragsret for moms fremover alene skulle kunne udøves på grundlag af en
momsfaktura.
ECOFIN den 16. marts 2010 noterede politisk enighed om et kompromisforslag.
17) Teknisk-administrative regler
– Tilbagebetaling af moms til
virksomheder i andre EU-lande,
der ikke har momsregistrering i
tilbagebetalingslandet
På grund af tekniske vanskeligheder med det nye system i flere medlemslande
fremsatte Kommissionen juli 2010 direktivforslag om forlængelse af virksomhe-
dernes frist for at søge moms vedrørende 2009 tilbage. ECOFIN vedtog dette
den 19. oktober 2010.
Direktivforslaget indeholdt også et forslag om at give Kommissionen hjemmel til
at udstede visse teknisk-administrative gennemførelsesbestemmelser for at løse
visse vanskeligheder i den elektroniske ordning for tilbagesøgning af moms,
f.eks. med hensyn til medlemsstaternes indretning af den elektroniske kommuni-
kation mellem skattemyndighed og virksomhederne. Drøftelserne af dette forslag
ventes fortsat 1. halvår 2011.
18) Registreringsafgift og årlig
ejerafgift for motorkøretøjer
Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonisering af visse
regler om ejerafgift og registreringsafgift af biler.
Forslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor der var bred skepsis
over for EU-rammebestemmelser vedrørende CO2-differentiering af bilafgifter.
Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 1. halvår 2011.
Som led i momspakken er der fra 1. januar 2010 indført en elektronisk ordning
for tilbagebetaling af moms til momsregistrerede virksomheder fra andre EU-
lande, der ikke har momsregistrering i tilbagebetalingslandet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0016.png
16
19) Punktafgifter på alkohol
ECOFIN den 28. november 2006 drøftede forslag til justeringer af minimumssat-
serne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedes muligheden for vedtagelse af
en mekanisme for automatisk inflationskorrektion af satserne. Skønt der med få
undtagelser var generel tilslutning til en justering af minimumssatserne, lykkedes
det ikke at opnå enighed.
Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en analyse af alkohol-
beskatning, herunder udviklingen i konkurrencesituationen og niveauet for alko-
holpriser og -afgifter. Analysen skal også se på en mere smidig procedure for
regelmæssige beslutninger, der kan inflationskorrigere minimumssatsen.
I 2009 sonderede formandskaberne uden resultat uformelt mulighederne for en
genoptagelse af drøftelserne i Rådet uden yderligere analyser fra Kommissio-
nen. Det er mest sandsynligt, at drøftelserne ikke genoptages i 1. halvår 2011.
20) Punktafgifter på tobaksvarer
Kommissionen har juli 2008 fremsat forslag til ændringer af direktiverne om
tobaksafgifter. Kommissionen foreslog bl.a. gradvise forhøjelser frem til 1. januar
2014 af minimumsafgifterne på cigaretter og rulletobak. Endvidere foreslog den
regulering med inflationen af minimumafgifterne på cigarer/cigarillos og pibeto-
bak pr. 1. januar 2010.
ECOFIN den 10. november 2009 vedtog et kompromisforslag fra formandska-
bet.
21) Kommerciel diesel
Kommissionen fremsatte i marts 2007 et forslag om at hæve de eksisterende
EU-minimumssatser for afgifter på kommerciel diesel (også kaldet gasolie).
Samtidig blev det foreslået at hæve minimumsafgiften for blyfri benzin.
Forslaget har været drøftet enkelte gange på arbejdsgruppeniveau i 2007 –
2009 uden større fremskridt. Det forventes, at forslaget vil blive indarbejdet i
forslag om en revision af energibeskatningsdirektivet, jf. straks nedenfor under
nr. 22.
22) Revision af energiafgiftsdirek-
tivet
Kommissionens vil sandsynligvis i 1. halvår 2011 fremsætte forslag til revision af
energiafgiftsdirektivet. Alt afhængig af tidspunktet herfor ventes det, at det un-
garske formandskab indleder behandling af forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0017.png
17
Finansielle sager
Sag/initiativ/hjemmel
Revision af forordning om kredit-
vurderingsbureauer
Forløb/status
Kommissionen har medio 2010 fremsat forslag til revision af forordning om
kreditvurderingsbureauer. Formålet er primært at flytte ansvaret for tilsyn med
kreditvurderingsbureauer til den nye EU-tilsynsmyndighed ESMA.
Der er opnået enighed i rådet om forslaget i november 2010. Der forventes
opnået enighed med Europa-Parlamentet under dets 1. behandling under
ungarsk formandskab.
Der forventes endnu en revision af direktivet i juni 2011, der skal se mere bredt
på reguleringen af kreditvurderingsbureauer i EU.
Revision af konglomeratdirektivet
Kommissionen har i august 2010 fremsat forslag til en mindre, teknisk revision
af konglomeratdirektivet. Der er opnået enighed i Rådet om forslaget i novem-
ber 2010. Der forventes opnået enighed i første læsning med Europa-
Parlamentet under ungarsk formandskab.
Forordning om regulering af handel
med finansielle derivater
Kommissionen har i september 2010 fremsat forslag til regulering af handel
med derivater med henblik på at skabe bedre gennemsigtighed og forbedre
stabiliteten på derivatmarkederne. Dette skal ske ved at fremme clearing via
centrale modparter, der er underlagt tilsyn af finansielle myndigheder, kræve
clearing via central modpart af alle standardiserede derivater, og kræve pas-
sende sikkerhedsstillelse og højere kapitalkrav ved bilaterale handler uden om
centrale modparter.
Det ungarske formandskab arbejder mod enighed i Rådet om forslaget i febru-
ar 2011 og enighed i første læsning med Europa-Parlamentet i juni 2011.
Forordning om short selling
Kommissionen har i september 2010 fremsat forslag til forordning vedrørende
regulering af short selling og handel med credit default swaps (CDS). Formålet
med forordningen er, at skabe gennemsigtighed om short selling, herunder ift.
statsgældsinstrumenter og forbyde ”naked” short-selling. Samtidig skal forord-
ningen sikre en bedre koordination mellem medlemsstaterne og den nye euro-
pæiske tilsynsmyndighed på værdipapirområdet (ESMA).
Det ungarske formandskab arbejder mod enighed i Rådet om forslaget i marts
2011 og enighed med Europa-Parlamentet i juni 2011 i forbindelse med dets 1.
behandling.
Revision af direktiv om indskyder-
garantiordninger
Kommissionen har i juli 2010 fremsat forslag om revision af direktiv om indsky-
dergarantiordninger. Formålet med forslaget er, bl.a. at opstramme og ensrette
definitionen af dækkede indskud. Medlemslandene vil dog fortsat have mulig-
hed for at tilbyde højere dækning for højere beløb for visse typer af indskud (fx
pensionsopsparinger). Der foreslås også, at ordningernes formuer efter 10 år
skal svare til 1,5 procent af berettigede indskud. Hertil kommer, at bidraget fra
de enkelte pengeinstitutter ifølge forslaget skal gøres risikobaseret på længere
sigt. Endvidere foreslås at etablere en gensidig lånefacilitet mellem ordninger-
ne i de forskellige medlemslande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0018.png
18
Det ungarske formandskab arbejder mod enighed i Rådet om forslaget i juni
2011.
Revision af direktiv om investorga-
rantiordninger
Kommissionen har i juli 2010 fremsat forslag til revision af direktiv om investor-
garantiordninger. Formålet med forslaget er at revidere direktivet for så vidt
angår dækningsniveau, finansiering og formue, udbetalingsfrister, information
til investorerne mv.
Det ungarske formandskab arbejder mod enighed i Rådet om forslaget i juni
2011.
Omnibus II
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog i andet halvår 2010 en ny EU-
tilsynsstruktur, hvormed der blandt andet etableres 3 nye EU-
tilsynsmyndigheder for henholdsvis kreditinstitutter, forsikrings- og pensions-
selskaber og værdipapirhandel og markeder.
Kommissionen forventes primo 2011 at fremsætte et omnibus-direktiv, der skal
tilrette sektorlovgivningen med henblik på bl.a. at præcisere de nye EU-
tilsynsmyndigheders kompetencer på en række områder. Forslaget forventes
særligt at indeholde ændringer af Solvens II-direktivet, der regulerer forsik-
ringsselskaber. Det ungarske formandskab har som ambition at opnå enighed i
Rådet om omnibus II i marts 2011 og enighed med Europa-Parlamentet i juni
2011.
Direktiv om ansvarlig långivning
Kommissionen forventes i februar 2011 at fremsætte forslag vedrørende an-
svarlig långivning ved lån med pant i fast ejendom. Forslaget forventes bl.a. at
indføre krav om, at en udbyder af lån med pant i fast ejendom skal handle i
overensstemmelse med god skik i forhold til deres kunder. Herudover forven-
tes regler ift. markedsføring, prækontraktuel information, oplysning om eventu-
el provision fra långiver, vurdering af forbrugerens kreditværdighed m.v.
Direktiv om adgang til basale bank-
ydelser
Kommissionen forventes i februar 2011 at fremsætte forslag om adgang til
basale bankydelser. Forlaget forventes bl.a. at fastslå, at alle forbrugere ud-
over en almindelig indlånskonto skal have ret til at betale regninger og skat
samt at købe varer og ydelser via deres konto, adgang til at hæve penge i en
kontantautomat (ATM) m.v.
Direktiv/forordning om værdi-
papirhandel
Kommissionen forventes i foråret 2011 at fremsætte forslag til direk-
tiv/forordning om regulering af handel med værdipapirer i EU. Forslaget forven-
tes at sikre bedre investorbeskyttelse, når investorerne handler værdipapirer
samt en mere harmoniseret juridisk ramme for formidling og varetagelse af
værdipapirer.
Revision af markedsmisbrugsdirek-
tivet
Kommissionen forventes i marts 2011 at fremsætte forslag til revision af mar-
kedsmisbrugsdirektivet. Forslaget forventes at vedrøre en række forskellige for-
hold herunder styrket håndhævelse, fjernelse af nationale undtagelser, handel
med derivater, styrket koordination herunder ift. ESMA m.v.
Revision af MiFID direktivet
Kommissionen forventes i april 2011 at fremsætte forslag til revision af direktivet
om markeder for finansielle instrumenter (MiFID). Forslaget forventes at adressere
en række elementer herunder handel med derivater (herunder råvarederivater),
automatiseret handel, alternative handelsplatforme, gennemsigtighed, investorbe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0019.png
19
skyttelse, tilsyn m.v.
Forslag vedrørende corporate
governance
Forslag om sammensatte investe-
ringsprodukter (PRIPs)
Kommissionen fremlagde i juni 2010 en grønbog om mulige tiltag vedrørende
god selskabsledelse og aflønningspolitikker i den finansielle sektor. Kommissi-
onen forventes at fremsætte mere konkrete tiltag på området i maj 2011.
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til regulering af sammensatte
detailinvesteringsprodukter (fx investeringsforeninger, unit-link livsforsikringer,
værdipapirer med pant i bagvedliggende aktiver (ABS) m.v.) i maj 2011. For-
slaget skal sikre, at forbrugerne altid får den rette information og behandling
samt skabe lige konkurrencevilkår for alle sammensatte detailinvesteringspro-
dukter.
Revision af kapitalkravsdirektivet
(CRD IV)
Kommissionen forventes i juni 2011 at fremsætte et forslag til yderligere ændring
af CRD (CRD IV). Forslaget forventes at vedrøre bl.a. kvaliteten af den regule-
ringsmæssige kapital, krav til likviditetsbuffere, strammere krav til modpartrisici, og
krav om dynamiske reserver, fjernelse af lande-diskretioner og -optioner i reglerne,
modcykliske kapitalbuffere og gearingsmål (leverage ratio).
Grænseoverskridende krise-styring
Kommissionen præsenterede i oktober 2010 en meddelelse vedrørende behov
for etablering af en fælles EU-ramme for effektiv krisestyring på bankområdet.
Kommissionen forventes at fremsætte tre direktivforslag i juni 2011 vedrørende
tidlig indgriben, styrket koordination og afviklingsfonde.
Revision af direktiv om investe-
ringsforeninger (UCITS V)
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til revision af direktiv om investe-
ringsforeninger (UCITS V) i juni 2011. Formålet med forslaget vil primært være
at revidere reglerne for depositarer samt aflønning.
Gennemførelsesforanstaltninger -
direktiv om solvenskrav til forsik-
ringsselskaber (Solvens II)
Rammedirektivet blev vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i april 2009.
Direktivet træder i kraft i ultimo 2012. Kommissionen vedtager en række gennem-
førelsesforanstaltninger på området. Disse forventes fremsat i juni 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Dagsordenspunkt 2:
Opfølgning på Det Europæiske Råd den 16.-17. de-
cember 2010
Resumé
På ECOFIN den 18. januar 2011 ventes der en orientering om opfølgningen på mødet i Det
Europæiske Råd den 16.-17. december 2010, særligt vedr. etableringen af en permanent meka-
nisme til løsning af offentlige gældskriser i eurolandene.
Baggrund og indhold
Hovedemnet for Det Europæiske Råd (DER) d. 16.-17. december 2010 var styr-
ket økonomiske samarbejde i EU, herunder især spørgsmål knyttet til etablering af
en permanent mekanisme for løsning af offentlige gældskriser i eurolandene.
DER har i sine konklusioner besluttet, at Traktatens artikel 136, som vedrører
samordning af eurolandenes økonomiske politik, skal justeres. Traktatændringen
gennemføres i kraft af en formel rådsbeslutning, som skal vedtages i marts 2011
under anvendelsen af den forenklede traktatændringsprocedure. Rådsbeslutningen
indebærer, at Traktatens artikel 136 tilføjes en bestemmelse, som fastslår, at euro-
landene kan etablere en stabilitetsmekanisme, der kan aktiveres, hvis det er nød-
vendigt for at sikre stabiliteten i euroområdet som helhed, og at finansiel assi-
stance fra mekanismen vil være betinget af streng konditionalitet.
DER’s konklusioner anmoder eurolandenes finansministre og Kommissionen om
inden marts 2011 at færdiggøre arbejdet med den mellemstatslige ordning, som
etablerer mekanismen, baseret på de generelle principper for mekanismen, som
eurogruppen fremlagde i erklæringen af 28. november 2010. DER’s konklusioner
fastslår, at EU-landene uden for euroen vil blive involveret i dette arbejde, hvis de
ønsker det, og endvidere at EU-landene uden for euroen vil kunne deltage i me-
kanismens aktiviteter på ad hoc basis.
Derudover opfordrer DER-konklusionerne bl.a. til intensivering af arbejdet med
de seks lovgivningsforslag om styrket økonomisk samarbejde på grundlag af task-
forcens anbefalinger, der blev godkendt på DER i oktober, og at fastholde et højt
ambitionsniveau, så forslagene kan blive vedtaget i juni 2011.
Der henvises til samlenotat af 30. november 2010 vedr. ECOFIN 7. december
2010 for så vidt angår indholdet af eurogruppens erklæring af 28. november 2010
vedr. de overordnede principper for den permanente mekanisme. Der er derud-
over ikke aktuelt præsenteret konkrete udspil vedr. etableringen af den permanen-
te mekanisme.
På det kommende ECOFIN ventes en orientering vedr. den nærmere tidsplan og
proces for udmøntningen af DER’s konklusioner om den permanente mekanis-
me.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om opfølgning af på DER d. 16.-17. december 2010 har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Regeringen vil tage den forventede orientering om den nærmere tidsplan for op-
følgning på DER-konklusionerne til efterretning.
Andre landes holdning
Der ventes generel støtte til den ventede orientering om den nærmere proces og
tidsplan vedr. opfølgning på DER-konklusionerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Dagsordenspunkt 3:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten –
Vurdering af effektive tiltag foretaget af Malta
Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at konkludere, at Malta har gennemført effektive
tiltag, der sikrer passende fremskridt i forhold til henstillingen af 16. februar 2010.
Baggrund
De store stigninger i underskud og gældskvoter i EU-landene og uroen på de fi-
nansielle markeder under krisen samt de store fremadrettede udfordringer knyttet
til især aldringen, nødvendiggør gennemførelsen af exitstrategier med fokus på
finanspolitisk konsolidering og sikring af holdbarhed inden for rammerne af Stabi-
litets- og Vækstpagten.
På nuværende tidspunkt har 24 lande modtaget henstillinger eller pålæg (Græken-
land) fra Rådet om at bringe deres offentlige underskud under 3 pct. af BNP.
På ECOFIN-mødet den 16. februar 2010 vedtog Rådet en revideret henstilling til
Malta om at konsolidere de offentlige finanser og bringe underskuddet ned under
3 pct. af BNP i 2011. Rådet vedtog den reviderede henstilling på baggrund af, at
landet opfyldte betingelserne herfor, som fremgår af Stabilitets- og Vækstpagten
(Rådets forordning om gennemførelse af proceduren for uforholdsmæssigt store
underskud) og indebærer, at 1) landet skal have iværksat effektive tiltag i overens-
stemmelse med de oprindeligt vedtagne anbefalinger, og at 2) der skal være opstå-
et uventede, negative økonomiske forhold efter vedtagelsen af den oprindelige
henstilling, som har betydelige ugunstige effekter på de offentlige finanser. Den
reviderede henstilling omfatter en forlængelse af fristen for korrektionen af det
uforholdsmæssigt store underskud på ét år fra 2010 til 2011 samt en ændring af
det årlige konsolideringskrav fra ”den nødvendige stramning” i 2010 for at bringe
underskuddet ned under 3 pct. af BNP i 2010 til en forbedring af den strukturelle
saldo på ¾ pct. af BNP i 2011.
Indhold
Kommissionen forventes primo januar 2011 at offentliggøre en meddelelse med
en vurdering af, hvorvidt Malta har gennemført effektive tiltag og sikret passende
fremskridt i forhold til henstillingen af 16. februar 2010. Vurderingen er blevet
udskudt, idet Kommissionen – i lyset af Maltas frist for at korrigere det ufor-
holdsmæssigt store underskud i 2011 – har villet afvente præsentationen af Maltas
budget for 2011. Maltas underskud skønnes i Kommissionens seneste prognose
fra november 2010 at blive nedbragt til 3 pct. af BNP i 2011, bl.a. i lyset af finans-
politiske tiltag i overensstemmelse med henstillingen. Kommissionen forventes på
den baggrund at vurdere, at Malta har iværksat effektive tiltag, der sikrer passende
fremskridt mod korrektion af det uforholdsmæssigt store budgetunderskud inden
for fristen i henstillingen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
På mødet den 18. januar 2011 forventes ECOFIN således at konkludere, at Malta
har iværksat effektive tiltag, der sikrer passende fremskridt mod korrektion af det
uforholdsmæssigt store budgetunderskud inden for fristen i henstillingen.
Hjemmelsgrundlag
Vurdering af iværksættelse af effektive tiltag har hjemmel i Rådets forordning
1467/97, der har hjemmel i Traktatens artikel 126.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser for Danmark, men EU-landenes ef-
terlevelse af deres henstillinger vil generelt forbedre de offentlige finanser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøtte
vækst og beskæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Vurderingen af iværksættelse af effektive tiltag i Malta har ikke tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg, men sagen om en revideret henstilling til Malta blev fore-
lagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. februar 2010 forud for ECO-
FIN den 16. februar 2010.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter, at Malta har gennemført effektive tiltag, der sikrer passende
fremskridt i forhold til Rådets henstilling af 16. februar 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
Andre landes holdninger
Der ventes bred enighed om, at Malta har gennemført effektive tiltag, der sikrer
passende fremskridt i forhold til Rådets henstilling af 16. februar 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0025.png
25
Dagsordenspunkt 4:
Resumé
Indførelse af euroen i Estland – praktiske erfaringer
Estland har indført euroen som betalingsmiddel fra den 1. januar 2011. På ECOFIN den 18.
januar 2011 ventes ministrene med baggrund i en rapport fra Kommissionen at drøfte de prakti-
ske erfaringer, som er gjort i forbindelse hermed.
Baggrund og indhold
ECOFIN vedtog den 13. juli 2010 formelt beslutningen om optagelse af Estland i
eurosamarbejdet pr. 1. januar 2011, og euroen er således blevet indført i Estland
som betalingsmiddel fra denne dato.
Euroen cirkulerer side om side med den esti-
ske kroon som lovligt betalingsmiddel i en periode på to uger, startende 1. januar
2011, hvorefter kun euroen vil være lovligt betalingsmiddel i Estland.
Kommissionen ventes forud for ECOFIN den 18. januar 2011 at udarbejde en
rapport, som gør status for de praktiske erfaringer, der er gjort ifm. Estlands
overgang til euroen pr. 1. januar 2011. Rapportens nærmere indhold kendes endnu
ikke, men baseret på en foreløbig information fra Kommissionen, forløber over-
gangen smidigt og iht. planen.
1
Kommissionen fremhæver i den forbindelse bl.a.
følgende:
Hhv. 50 og 60 % af den estiske befolkning havde to dage før den officielle
overgang til euroen den 1. januar 2011 en beholdning af eurosedler og –
mønter, hvor sådanne beholdninger gennemgående stammer fra udlandsrej-
ser og omveksling i banker og på postkontorer.
2
Ifølge en stikprøveundersøgelse gennemført på foranledning af Kommissi-
onen, og som foretages fortløbende fra den 1. til den 15. januar 2011 an-
vendte 56 % af de adspurgte, som gennemførte en transaktion den 3. januar
2011 udelukkende den estiske kroon som betalingsmiddel, mens 30 % ude-
lukkende anvendte euro, hvilket er en høj andel sammenlignet med tidligere
landes overgang til euroen. Det er en samtidig en væsentlig fremgang i an-
vendelsen af euroen ift. stikprøveundersøgelser gennemført den 1. og 2. ja-
nuar 2011.
Kommercielle banker har modtaget eurosedler og – mønter fra den estiske
centralbank før overgangen den 1. januar 2011, og kunne således håndtere
betalinger og returpenge straks efter overgangen. Den 3. januar 2011 mod-
tog 88 % af de adspurgte kun penge retur i euro, mens 8 % kun modtog
penge retur i estiske kroon. Samtidig svarede 36 % af de adspurgte, at de
ved udgangen af den 3. januar 2011 kun eller næsten kun, havde eurosedler i
deres pengepung. Det tilsvarende antal for euromønter er 52 %.
1
http://ec.europa.eu/economy_finance/focuson/pdf/fl308-ee-dual-circulation-03012011_en.pdf
Euromønter med den estiske nationalside kunne erhverves fra den 1. december 2010 i banker og på postkontorer i form
http://ec.europa.eu/economy_finance/focuson/pdf/fl308-ee-dual-circulation-12302010_en.pdf
2
af en møntpakke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Overordnet karakteriserer Kommissionen det hidtidige forløb for Estlands over-
gang til euroen som værende succesfuldt, og uden større problemer, hvilket
Kommissionen tilskriver grundige forberedelser gjort i den forbindelse.
Kommercielle banker i Estland vil frem til 30. juni 2011 skulle veksle kroon for
euro ved den officielle vekselkurs og uden beregning af gebyrer, hvorefter denne
service vil blive udbudt i et mere begrænset omfang indtil udgangen af december
2011. Den estiske centralbank vil veksle kroon for euro i en ubegrænset periode.
Dobbelt prisskiltning i euro og kroon vil pågå ved lov i perioden 1. juli 2010 til 30.
juni 2011.
ECOFIN ventes den 18. januar 2011 at have en drøftelse på baggrund af Kom-
missionens kommende rapport ifm. Estlands overgang til euroen. Rapporten ven-
tes også på et foreløbigt plan at berøre euroovergangens betydning for prisudvik-
lingen i Estland. Den estiske befolkning har ifm. tidligere gennemførte undersø-
gelser generelt udtrykt bekymring for faldende købekraft ved overgangen til euro-
en. Der har fra officielt hold været stærk fokus herpå, bl.a. gennem kommunikati-
on og muligheden for indgåelse af fair prisfastsætningsaftaler, hvor forretninger
og butikker kan idømmes bøder, hvis de undlader at leve op til deres kontrakt-
mæssige forpligtigelser om bl.a. ikke at hæve priserne uden begrundelse. Indførel-
sen af euroen har generelt været forbundet med en lavere og mere stabil inflation.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen ventes ikke at blive drøftet i Europa-Parlamentet.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Estlands optagelse i eurosamarbejdet har ingen direkte statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Estlands optagelse i eurosamarbejdet har ingen direkte samfundsøkonomiske
konsekvenser for Danmark.
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Estlands optagelse i eurosamarbejdet har været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg til orientering forud for ECOFIN den 8. juni 2010 og 13. juli 2010.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen forventer at tage Kommissionens kommende rapport til efterretning.
Andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslande tager Kommissionens kommende rapport til
efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
Dagsordenspunkt 5:
Europæisk Semester: Årlig Vækstundersøgelse fra
Kommissionen
Resumé
Den nye ramme for de økonomiske samarbejdsprocesser i EU fra 2011, Det Europæiske Se-
mester, indledes med den ”Årlige vækstundersøgelse” (Annual Growth Survey) udarbejdet af
Kommissionen. Vækstundersøgelsen ventes offentliggjort medio januar 2011. Vækstrapporten
ventes at indeholde analyser og økonomiske anbefalinger til alle EU lande, ”grupper af EU
lande” samt muligvis enkelte EU lande.
Baggrund
EU-landene besluttede i september 2010 at introducere en ny ramme for de øko-
nomiske samarbejdsprocesser i EU, Det Europæiske Semester. Formålet med et
Europæisk Semester er at styrke ”ex ante koordinationen” af den økonomiske
politik, dvs. at have drøftelser af EU-landenes økonomiske politik forud for ved-
tagelsen af national politik her. Det Europæiske Semester vil dække alle elementer
af den økonomiske overvågning, og stabilitets- og konvergensprogrammerne samt
de nationale reformprogrammer vil blive afleveret på samme tid og vurderet sam-
tidig af Kommissionen, mens de dog fastholdes som separate instrumenter.
Indhold
Den Årlige Vækstundersøgelse er tiltænkt som et redskab for at sikre en bedre
økonomisk overvågning og koordinering og vil danne grundlaget for de økonomi-
ske anbefalinger fra Kommissionen til EU-landene. I den Årlige Vækstundersø-
gelse vil Kommissionen redegøre for sin samlede vurdering af EUs økonomiske
situation, makroøkonomiske ubalancer og makrofinansielle risici samt økonomisk-
politiske udfordringer, herunder fremskridt mht. strukturreformer. Rapporten vil
ligeledes beskrive EU’s vækststrategi og gennemgå fremskridtene mod hovedmå-
lene i Europa 2020-strategien. Kommissionen ventes på dette grundlag at komme
med økonomiske anbefalinger til EU som helhed, grupper af medlemslande med
fælles karakteristika og udfordringer samt muligvis enkelte lande. Rapporten vil
blive forelagt for Parlamentet og Rådet, og vil danne grundlaget for Det Europæi-
ske Råds retningslinjer og konklusioner mhp. EU-landenes udarbejdelse og frem-
læggelse af deres stabilitets- og konvergensprogrammer med mellemfristede øko-
nomiske politiske planer samt deres nationale reformprogrammer i april.
Den første Årlige Vækstundersøgelse vil primært fokusere på de mest presserende
økonomiske udfordringer. Vækstundersøgelsen ventes offentliggjort medio januar
2010.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer, der styrker overvågningen samt koordineringen af EU-landenes øko-
nomiske politik og bidrager til sundere økonomisk politik, herunder gennem
strukturreformer samt tidligere korrektion af ubalancer, har positive samfunds-
økonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det Europæiske Semester trådte i kraft fra 2011 og det er dermed første gang, at
Kommissionen udarbejder en Årlig Vækstundersøgelse. Forslaget om et Europæ-
isk Semester blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg forud
for ECOFIN d. 13. juli. samt til orientering forud for ECOFIN den 7. september
2010.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Regeringen forventer at tage konklusionerne og anbefalingerne i den Årlige
Vækstundersøgelse til efterretning.
Andre landes holdning
EU-landene ventes generelt at tage konklusionerne og anbefalingerne i den Årlige
Vækstundersøgelse til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
Dagsordenspunkt 7:
Resumé
Forslag til ny momsforordning
ECOFIN vedtog første gang i 2005 en momsforordning. Den gjorde en række ikke-bindende
retningslinjer fra EU’s rådgivende Momskomité retligt bindende. Siden 2005 har komiteen
vedtaget flere retningslinjer, herunder i tilknytning til momspakken i 2008, der medfører, at
grænseoverskridende ydelser i videst muligt omfang skal momsberigtiges i forbrugslandet. Endvi-
dere blev det 6. momsdirektiv i 2006 afløst af et nyt samlet momsdirektiv (2006/112/EF).
På den baggrund har Kommissionen foreslået en omarbejdning af 2005-forordningen, for at
forordningen kan afspejle det nye momsdirektivs opbygning og for at inkorporere retningslinjer fra
komiteen vedtaget siden 2005. Der er hidtil pågået drøftelser på teknisk niveau i sagen, men der
har endnu ikke kunne opnås enighed. ECOFIN ventes på den baggrund den 18. januar 2011,
at skulle tage stilling til formandskabets seneste kompromisforslag mhp. at opnå politisk enig-
hed.
KOM(2009) 672
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2009) 672 af 17. december 2009 fremsat forslag til
forordning om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112/EF om
det fælles merværdiafgiftssystem (omarbejdning).
Rådet vedtog første gang i 2005 en momsforordning, nr. 1777/2005. Den gjorde
en række ikke-bindende retningslinjer fra EU’s rådgivende Momskomité retligt
bindende på EU-plan. Siden 2005 har komiteen vedtaget flere retningslinjer, her-
under i tilknytning til momspakken, som medfører, at grænseoverskridende ydel-
ser i videst muligt omfang skal momsberigtiges i forbrugslandet. Endvidere er det
tidligere 6. Momsdirektiv og andre momsdirektiver i 2006 blevet afløst af et nyt,
samlet momsdirektiv (nr. 2006/112/EF), og det nye direktiv har en anden opbyg-
ning af artiklerne end det tidligere 6. direktiv. På den baggrund har Kommissionen
foreslået en ’recast’ (omarbejdning) af 2005-forordningen, for at forordningen kan
afspejle det nye momsdirektivs opbygning af artiklerne og for at inkorporere visse
retningslinjer vedtaget af komiteen siden 2005.
Det gælder, at forordningsforslaget ikke ændrer regler i momsdirektivet, men ”ud-
fylder” dem, og dermed er inden for rammerne af direktivbestemmelser og lovbe-
stemmelser, der er taget stilling til og gennemført både på EU-plan og nationalt
plan.
Formål og indhold
Formål
Et væsentligt formål med forordningsforslaget er at fastlægge regler, der udfylder
artikler i momsdirektivet, som blev vedtaget i 2008 i forbindelse med den såkaldte
momspakke (ændringsdirektiv 2008/8/EF til momsdirektivet 2006/112/EF). Her
gælder det fra 1. januar 2010, at grænseoverskridende ydelser der handles mellem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31
erhvervsdrivende i videst muligt omfang skal momsberigtiges i den medlemsstat,
hvor ydelsen forbruges. Forordningen udfylder således direktivets generelle regler
i kraft af f.eks. nærmere tekniske bestemmelser om forbrugslandsbeskatning. Dis-
se udfyldende regler vil således være retligt bindende i alle medlemsstater (dvs. de
skal følges af virksomheder, administration og domstole, herunder også EU-
Domstolen).
Kommissionen har i forordningsforslaget også fremsat et forslag om, at der ind-
sættes udfyldende regler, der ikke har relation til momspakken, jf. punkt 1 og 2
nedenfor. Nogle artikler i forslaget er en gentagelse af artikler, der står i den gæl-
dende forordning.
EU’s Momskomité har vedtaget en række vejledende retningslinjer vedrørende
forståelsen af visse regler i momsdirektivet. Kommissionen ønsker, at de vejle-
dende retningslinjer omformes til bindende gennemførelsesbestemmelser i kraft af
forordningen for at opnå retssikkerhed for virksomhederne og en ensartet retsan-
vendelse af direktivbestemmelserne i medlemsstaterne
Indhold
Forslaget indeholder dels artiklerne fra den eksisterende momsforordning (for-
ordning 1777/2005) i en omarbejdet, men indholdsmæssigt uforandret, udgave,
dels 3 kategorier af nye bestemmelser:
1. Bestemmelser, der omformer gamle retningslinjer til bindende gen-
nemførelsesbestemmelser. Der er tale om retningslinjer, som blev ude-
ladt ved udarbejdelsen af forordning 1777/2005, men som Kommissi-
onen og medlemsstaterne nu efter fornyet overvejelse ønsker indar-
bejdet i forordningen (eksempelvis fastlægges det, at ’ferieindkvarte-
ring’ som nævnt i momsdirektivets bilag II, punkt 12, også omfatter
indkvartering i campingvogne, telte mv., dvs. det skal behandles på
samme måde som overnatning på et hotel).
2. En række retningslinjer vedtaget med enstemmighed af Momsudvalget
i perioden 2005-2009 (eksempelvis fastlægges der kendetegn ved eu-
ropæiske fællesforetagender på forskningsområdet (European Re-
search Infrastructure Consortium – ERIC), der gør, at sådanne fælles-
foretagender vil kunne godkendes som internationale organisationer
efter momsdirektivets artikel 143 og 151 og dermed opnå momsfrita-
gelse ved indkøb).
3. Retningslinjer til udfyldning af artikler i momsdirektivet om momsbe-
rigtigelse af grænseoverskridende ydelser i den medlemsstat, hvor ydel-
sen forbruges (eksempelvis afgrænses en række begreber, herunder
’etableringssted’, ’fast forretningssted’, ’fast adresse’ og ’sædvanligt op-
holdssted’). I de fleste tilfælde giver det ikke anledning til tvivl, i hvil-
ken medlemsstat en ydelse forbruges, men der er visse grænsetilfælde,
hvor der kan opstå tvivl. Forslaget til forordning indeholder regler til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
bestemmelse af ”forbrugslandet” i sådanne tvivlstilfælde. Det be-
stemmes også, at det er omstændighederne, dvs. de faktiske forhold på
leveringstidspunktet, der er afgørende ved bestemmelse af ”forbrugs-
landet”.
Kompromisforslaget
I forhold til Kommissionens oprindelige forordningsforslag, er enkelte artikler
udgået under forhandlingerne. Disse artikler var baseret på retningslinjer fastlagt i
Momskomiteen, som der ikke her havde været enstemmig opbakning til. Forord-
ningen vil skulle vedtages med enstemmighed.
Kompromisforslaget er derudover på nogle områder formuleret anderledes end
Kommissionens oprindelige forslag. Det vurderes imidlertid, at disse ændringer
overvejende er af sproglig karakter, og ikke indebærer substantielle ændringer. Det
præciseres eksempelvis, at leverandøren ved levering af ydelser til en køber med
flere etableringssteder ved fastlæggelsen af forbrugslandet ikke uprøvet kan lægge
købers oplysninger til grund, men også skal tage hensyn til sin egen viden om
ydelsernes art og købers forhold.
Kompromisforslaget medtager desuden indholdet af en retningslinje fra Moms-
komiteen vedtaget i 2010, der præciserer, i hvilken medlemsstat der skal ske
momsberigtigelse af grænseoverskridende ydelser vedrørende adgang til begiven-
heder af kulturel, sportslig, undervisningsmæssig osv. karakter.
Kompromisforslaget indeholder derudover en ny bestemmelse, hvorefter en kø-
bervirksomhed bliver udtrykkeligt forpligtet til at oplyse sit momsregistrerings-
nummer til en sælgervirksomhed i de tilfælde, hvor sælgervirksomheden er for-
pligtede til at indberette købers momsregistreringsnummer til myndighederne i
forbindelse med EU-handel.
Vedtagelse af forslaget skønnes kun at ville medføre en enkelt mindre, fremadret-
tet ændring af dansk momspraksis. Det forhold, at en udenlandsk virksomheds
faste forretningssted her i landet evt. skal yde eftersalg service, vil således ikke
længere i sig selv være til hinder for, at den danske køber er afregningspligtig for
momsen på leverancen i stedet for sælger, når køber er en dansk virksomhed.
Hidtil har sådan eftersalg service fra det faste forretningssteds side således med-
ført, at det er den udenlandske virksomhed, der skal afregne momsen.
Drøftelserne i sagen har hidtil foregået på teknisk niveau, hvor der har været be-
handlet flere kompromisforslag, og hvor det var hensigten, at nå enighed mhp.
endelig vedtagelse på et efterfølgende rådsmøde uden forudgående drøftelse. Der
har imidlertid ikke kunnet opnås fuld enighed om alle elementer af formandska-
bets seneste kompromisforslag, og sagen ventes på den baggrund drøftet på
ECOFIN den 18. januar 2011 mhp. opnåelse af politisk enighed. Udeståender
problemstillinger er bl.a. fortsat leverandørens undersøgelsespligt ved levering af
ydelser til en køber med flere etableringssteder samt medlemslandenes underret-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
ningspligt om dispensation fra attestation til momsfrie indkøb for internationale
organisationer. Forordningen ventes i fald der opnås enighed at få virkning fra 1.
juli 2011. Kompromisforslaget kan fra dansk side tiltrædes.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 397 i Rådets direktiv 2006/112/EF,
hvorefter en vedtagelse kræver enstemmighed.
Europa-Parlamentets udtalelser
Momssystemdirektivets artikel 397 kræver ikke høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at kun en indsats på EU-plan kan sikre lige behand-
ling af erhvervslivet og borgere i EU. Forslaget vurderes derfor at være i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen er enig i dette.
Formålet med forslaget er at sikre, at en række bestemmelser i Momssystemdirek-
tivet, først og fremmest dem, som er ændret ved Direktiv 2008/8/EF (”moms-
pakken”), anvendes ens i alle EU-lande mhp. at undgå dobbeltbeskatning eller
”ingen beskatning”. En sådan ensartet anvendelse af direktivbestemmelserne kan i
sagens natur alene sikres ved supplerende lovgivning på EU-plan.
Gældende dansk ret
Lov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober
2005, som ændret senest ved lov nr. 1134 af 4. december 2009.
Konsekvenser
Vedtagelse af en forordning vil ikke få lovgivningsmæssige konsekvenser.
I forbindelse med den nye udtrykkelige pligt til for købervirksomhederne at oplyse
deres momsregistreringsnummer til sælgervirksomhederne i forbindelse med EU-
handel, kan der dog blive tale om, at der skal indsættes en strafbestemmelse ved
manglende efterlevelse heraf enten i momsloven eller i momsbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006 som senest ændret ved bekendtgørelse nr.
1640 af 17. december 2010).
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomi-
ske konsekvenser. Forslaget indeholder ikke fortolkninger af Momssystemdirekti-
vet, som væsentligt adskiller sig fra den hidtidige danske fortolkning af hidtidige
direktivbestemmelser eller fra forarbejderne til lov nr. 1134 af 4. december 2009.
Forslagets vedtagelse vil medvirke til en ensartet anvendelse af momsreglerne i
EU og vil derfor ikke alene medvirke til større retssikkerhed, men også til mindre
administrative byrder for erhvervslivet. Det vurderes dog ikke at være muligt at
kvantificere størrelsen af denne lettelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
940596_0034.png
34
Høring
Dansk Erhverv, Dansk Told & Skatteforbund, Foreningen Registrerede Revisorer
FRR, HORESTA, Skatterevisorforeningen, samt Sund & Bælt Holding har udtalt,
at de ikke har bemærkninger til forslaget. Resumé af de indholdsmæssige kom-
mentarer i modtagne høringssvar:
Organisation
Advokatrådet og Danske Advokater
Høringssvar
Begge organisationer foreslår, at det ikke alene
fastslås
i
forordningens
artikel
31,
at
tv-
spredningsrettigheder til fodboldkampe er omfat-
tet af hovedreglen for ydelsers beskatningssted
ved levering til afgiftspligtige, men at det kommer
generelt til at fremgå, at tv-spredningsrettigheder
til sports-, kultur- og andre arrangementer er
omfattet af hovedreglen.
Dansk Industri (DI)
DI finder det positivt, at forordningen omarbej-
des, således at der tages hensyn til de seneste
direktivændringer. DI finder det endvidere posi-
tivt, at der med forordningen sker en udfyldning
af nogle af de uklarheder, som momspakken gav
anledning til. Forslaget har dog givet DI anled-
ning til dels en række overordnede bemærknin-
ger og dels konkrete bemærkninger til de enkelte
artikler. Bl.a. ønskes en definition på ydelser i
forbindelse med fast ejendom, ydelser i forbin-
delse med adgang til arrangementer, samt be-
grebet medvirken.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR)
Det bør præciseres, at god tro ikke alene fritager
en leverandør fra strafsanktion, men også fra
betalingspligt, i de tilfælde, hvor leverandøren på
baggrund af kundens oplysninger har lagt grund,
at beskatningsstedet var i kundens land.
Efter forslagets artikel 35 henføres beskatnings-
stedet for langt den overvejende del af formidling
i fremmed navn vedrørende fast ejendom til
kundens land, når kunden er en virksomhed.
FSR finder ikke, at dette er i overensstemmelse
med EF-domstolens praksis eller hidtidig dansk
praksis.
Holdning.
Dansk holdning
Kompromisforslaget støttes fra dansk side.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
Andre landes holdning
Alle medlemslande ventes generelt at kunne støtte kompromisforslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering på møde den 3.
december 2010. Det oprindelige grundnotat blev fremsendt til Folketingets Euro-
paudvalg den 8. februar 2010. Supplerende grundnotat, hvor de modtagne hø-
ringssvar er indarbejdet, er fremsendt 26. marts 2010.