Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3073 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453859_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7360/11
(OR. en)
PRESSE 52
PR CO 12
PRESSEMEDDELELSE
3073. samling i Rådet
Employment, Social Policy, Health and Consumer Affairs
Employment and Social Policy
Bruxelles, den 7 marts 2011
Formand
Mr Sándor CZOMBA,
viceminister for beskæftigelsespolitik
Mr Miklos RÉTHELYI,
minister for nationale ressourcer
i Ungarn
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5272 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7360/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0002.png
7.III.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en orienterende debat om sit
bidrag til Det Europæiske Råd den 24.-25. marts,
der
både omfatter
beskæftigelse og sociale aspekter.
Det vedtog i den forbindelse den fælles beskæfti-
gelsesrapport samt konklusioner herom og tillige konklusioner om den europæiske platform mod
fattigdom.
Det blev orienteret om dagsordenen for det sociale trepartstopmøde, der finder sted den 24. marts
om formiddagen inden mødet i Det Europæiske Råd.
Rådet vedtog en
ny europæisk ligestillingspagt
for perioden
2011-2020
i form af Rådets konklusio-
ner.
Ministrene udvekslede synspunkter om resultatet af høringen om grønbogen "Hen imod tilstrække-
lige, bæredygtige og sikre europæiske
pensionssystemer".
7360/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0003.png
7.III.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BIDRAG TIL DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE............................................................ 7
Den fælles beskæftigelsesrapport
Konklusioner .............................................................................. 9
Retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker .......................................................... 10
Den europæiske platform mod fattigdom og social udstødelse
Konklusioner ............................... 10
Den sociale dimension af Europa 2020-strategien............................................................................. 11
Forberedelse af det sociale trepartstopmøde...................................................................................... 11
DIREKTIVET OM UDSTATIONERING AF ARBEJDSTAGERE ................................................ 12
NY EUROPÆISK LIGESTILLINGSPAGT FOR PERIODEN 2011-2020
Konklusioner ........... 13
FREMSKRIDT I LIGESTILLINGEN MELLEM KVINGER OG MÆND I 2010.......................... 14
PENSIONSSYSTEMER: RAPPORT OM HØRINGEN VEDRØRENDE GRØNBOGEN ............ 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Grækenland
Proceduren i forbindelse med et uforholdsmæssigt stort underskud.............................................. 17
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Liechtensteins tiltrædelse af aftalen mellem EU og Schweiz om Schengenreglerne ............................................ 17
Liechtensteins tiltrædelse af asylaftalen mellem EU og Schweiz ......................................................................... 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
7360/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.III.2011
UDENRIGSANLIGGENDER
Finansieringsmekanismer og fiskeriprotokoller
EU, Island, Liechtenstein og Norge........................................ 18
Forlængelse af foranstaltningerne til støtte for Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det
Tidligere Jugoslavien (ICTY)................................................................................................................................ 18
TRANSPORT
Samarbejdsaftale med USA om civil luftfartssikkerhed........................................................................................ 19
Certificering af virksomheder med ansvar for vedligeholdelse af godsvogne....................................................... 19
Interoperabilitet i det europæiske jernbanesystem
Rullende materiel ................................................................ 19
HANDELSPOLITIK
Handel med bananer
Indgåelse af aftaler og nye toldsatser for bananer ............................................................ 20
Konventionen angående internationale udstillinger .............................................................................................. 20
7360/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0005.png
7.III.2011
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Michel DAERDEN
Bulgarien:
Totyu MLADENOV
Den Tjekkiske Republik:
Jaromir DRÁBEK
Danmark:
Inger STØJBERG
Benedikte KIÆR
Tyskland:
Andreas STORM
Estland:
Hanno PEVKUR
Irland:
Géraldine BYRNE NASON
Grækenland:
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
María Luz RODRIGUEZ FERNANDEZ
Leandro GONZÁLEZ GALLARDO
Frankrig:
Xavier BERTRAND
Italien:
Maurizio SACCONI
Cypern:
Sotiroula CHARALAMBOUS
Letland:
Ilona JURSEVSKA
Litauen:
Audrone MORKŪNIENĖ
Vicepremierminister samt beskæftigelses- og ligestil-
lingsminister med ansvar for migrations- og asylpolitik
Minister for pensioner og storbyer
Arbejds- og socialminister
Arbejds- og socialminister
Arbejdsmarkedsminister
Socialminister
Statssekretær under forbundsministeren for arbejds- og
socialspørgsmål
Socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for beskæftigelse
Vicestatssekretær for sundhed, socialpolitik og lige mulig-
heder
Beskæftigelses- og sundhedsminister
Social- og beskæftigelsesminister
Arbejdsminister og minister for social sikring
Velfærdsminister
Vicesocial- og vicearbejdsminister
7360/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0006.png
7.III.2011
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Mars DI BARTOLOMEO
Ungarn:
Miklòs RÉTHELYI
Sándor CZOMBA
Malta:
Dolores CRISTINA
Nederlandene:
Henk KAMP
Østrig:
Rudolf HUNDSTORFER
Polen:
Radoslaw MLECZKO
Portugal:
Helena ANDRÉ
Rumænien:
Cristian BĂDESCU
Slovenien:
Ivan SVETLIK
Slovakiet:
Peter JAVORCIK
Finland:
Anni SINNEMÄKI
Juha REHULA
Sverige:
Hillevi ENGSTRÖM
Ulf KRISTERSSON
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
Minister med ansvar for udenrigsspørgsmål og indvan-
dring
Sundheds- og socialminister
Minister for nationale ressourcer
Viceminister for beskæftigelsespolitik
Uddannelses-, arbejds- og familieminister
Social- og beskæftigelsesminister
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og for-
brugerbeskyttelse
Vicearbejds- og vicesocialminister
Arbejds- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds-, familie- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsmarkedsminister
Minister for sundhed og sociale tjenesteydelser
Arbejdsmarkedsminister
Socialforsikringsminister
Arbejdsmarkedsminister
Kommissionen
Viviane REDING
László ANDOR
Næstformand
Medlem
7360/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0007.png
7.III.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BIDRAG TIL DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Rådet havde en orienterende debat om spørgsmål af relevans for den årlige vækstundersøgelse og
det europæiske halvår, nemlig den fælles beskæftigelsesrapport og retningslinjerne for medlemssta-
ternes beskæftigelsespolitikker, og om spørgsmål i forbindelse med Europa 2020-strategien, dvs.
den europæiske platform mod fattigdom og social udstødelse og hovedbudskaberne i rapporten om
strategiens sociale dimension. Resultaterne af denne debat og den fælles beskæftigelsesrapport vil
blive forelagt Det Europæiske Råd den 24.-25. marts som en del af EPSCO-Rådets bidrag.
Debatten var baseret på et spørgeskema fra formandskabet (6912/11).
Ministrene svarede især, at den årlige vækstundersøgelse og den fælles beskæftigelsesrapport giver
et nøjagtigt billede af de makroøkonomiske perspektiver og beskæftigelsessituationen og er et godt
udgangspunkt for det europæiske halvår. De fremhævede i den forbindelse sammenhængen mellem
de forskellige politikområder.
Nogle ministre påpegede, at den årlige vækstundersøgelses sociale dimension kan styrkes. De be-
mærkede også, at en god vurdering af spørgsmål, der vedrører beskæftigelse og social inklusion,
tager tid.
Flere ministre understregede også, at der er brug for tilstrækkelig ambition i forbindelse med fast-
sættelsen af nationale mål, således at EU's langfristede mål for beskæftigelse og social inklusion
kan nås; det er imidlertid også nødvendigt at være realistisk og tage hensyn til medlemsstaternes
forskellige udgangspositioner.
Strukturreformerne med henblik på jobskabelse og vækst skal fremskyndes, idet EPSCO-Rådet har
en rolle at spille i denne proces. EPSCO-Rådet har også en rolle at spille med hensyn til at drøfte
pensionsspørgsmål og lønpolitik sammen med Økofinrådet i forbindelse med den nye konkurrence-
evnepagt. Budgetkonsolidering og øget konkurrenceevne i erhvervslivet er vigtige i den henseende.
Flere ministre fremhævede, at udfordringen består i at udnytte det potentiale, der ligger i EU's ar-
bejdsmarked. Understøttelsessystemerne bør tilskynde den enkelte til at arbejde, da arbejde er den
bedste vej ud af fattigdom. Forskellige medlemsstaters flexicuritytilgange skal overvejes i relation
til social inklusion.
7360/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.III.2011
Ministrene kommenterede, at der skal træffes foranstaltninger til at øge indsatsen på uddannelses-
området og give beskæftigelsesincitamenter, især når det gælder de mest sårbare grupper, dvs. unge,
kvinder og ældre, således at de kan tilpasse deres kvalifikationer og kompetencer til arbejdsmarke-
dets behov.
De hilste platformen mod fattigdom velkommen og påpegede, at social inklusion bør koordineres
mellem regeringerne, således at fattigdomsmålene kan nås.
Mange ministre fremhævede den vigtige rolle, som arbejdsmarkedets parter spiller, især for lønfast-
sættelse og pensionsreformer. Flere ministre fandt i den forbindelse, at selv om det kan være nyttigt
at koordinere på EU-plan, hører løn- og pensionspolitikkerne ind under medlemsstaterne.
Den Europæiske Socialfond kan spille en mere effektiv og reel nøglerolle, især når det gælder tilde-
ling af ressourcer og støtte til jobsøgende.
7360/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0009.png
7.III.2011
Den fælles beskæftigelsesrapport
Konklusioner
Rådet vedtog den fælles beskæftigelsesrapport (7396/11) sammen med konklusioner herom. I rap-
porten redegøres der for den aktuelle beskæftigelsessituation i Europa og for gennemførelsen af de
beskæftigelsesretningslinjer, der blev vedtaget i oktober 2010. Rapporten er mere fremadrettet i år
end tidligere år, idet den i tillæg hertil tager hensyn til det første stadium af gennemførelsen af Eu-
ropa 2020-strategien.
Et af rapportens hovedbudskaber er, at selv om arbejdsmarkederne i EU er ved at stabilisere sig, kan
krisens virkninger fortsat føles, og arbejdsløshed er fortsat en af EU-borgernes hovedbekymringer.
Krisen har også afsløret strukturproblemer på de europæiske arbejdsmarkeder, som kræver en hurtig
indsats. I overensstemmelse med Europa 2020-målene er strukturreformer med henblik på stabilise-
ring af økonomien og styrkelse af den økonomiske vækst afgørende for at skabe betingelserne for
øget beskæftigelse, især med nye varige job. En hurtig tilbagevenden til vækst og godt udformede
beskæftigelses- og uddannelsespolitikker er også afgørende for at nedbringe fattigdom og social
eksklusion.
Rådets konklusioner indeholder hovedbudskaberne til Det Europæiske Råd (7397/11). Navnlig
betoner de, at finanspolitisk konsolidering bør gå hånd i hånd med genopretning af den
økonomiske vækst og forøgelse af beskæftigelsen
understreger de, at arbejdsmarkedsreformer i sig selv ikke er tilstrækkelige til at skabe ef-
terspørgsel efter arbejdskraft. Et mere beskæftigelsesvenligt erhvervsmiljø og stærkere
økonomisk vækst, drevet af innovative økonomiske aktiviteter med høj værditilvækst og
muligheder i forbindelse med omlægning til en grønnere økonomi, er nødvendigt for at
skabe flere og bedre job, øge den sociale sammenhængskraft og høste det fulde udbytte af
potentialet i EU's menneskelige kapital
opfordrer de alle medlemsstater til at fastsætte ambitiøse nationale mål for beskæftigelsen
og til at fremme social inklusion for
via reduktion af fattigdom
at nå op på en beskæf-
tigelsesfrekvens på 75 % og fjerne risikoen for fattigdom og social udstødelse for mindst
20 mio. mennesker inden 2020.
7360/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0010.png
7.III.2011
Retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
Rådet blev enigt om en generel indstilling til en afgørelse om retningslinjer for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker for 2011 (6192/2/11). Da beskæftigelsesretningslinjerne for 2010 først blev
vedtaget i oktober 2010, foreslås det at lade dem være uændrede for 2011.
Rådet var imidlertid ikke i stand til at vedtage beskæftigelsesretningslinjerne i dag, da det er nødt til
at afvente, at Det Europæiske Råd den 24. marts vedtager sine konklusioner på grundlag af den fæl-
les beskæftigelsesrapport, og det også afventer Regionsudvalgets udtalelse. Europa-Parlamentet,
Beskæftigelsesudvalget og Det Økonomiske og Sociale Udvalg har allerede accepteret Kommissio-
nens forslag om at lade retningslinjerne være uændrede for 2011.
Den europæiske platform mod fattigdom og social udstødelse
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om den europæiske platform mod fattigdom og social udstødelse
(7434/1/11), hvori det giver udtryk for sin holdning til nøgleelementerne i Kommissionens flag-
skibsinitiativ i forbindelse med de tiltag, der er nødvendige for at nå EU-målet for social inklusi-
on/fattigdomsreduktion som fastsat af Det Europæiske Råd i juni 2010.
I konklusionerne erindres der om, at visse befolkningsgrupper har større risiko for at blive udsat for
fattigdom og social udstødelse eller de mest ekstreme former for fattigdom, det fremhæves, at det
kræver en kombination af alle relevante bestræbelser og instrumenter på EU-plan og nationalt at
bekæmpe fattigdom og social udstødelse, og der ses i den forbindelse med tilfredshed på platfor-
mens integrerede tilgang til at tackle de mange dimensioner af social udstødelse.
Rådet tilsluttede sig også udtalelsen fra Udvalget for Social Beskyttelse om platformen efter en
præsentation heraf ved udvalgets formand (6491/11). Udtalelsen sætter fokus på den rolle, som Ud-
valget for Social Beskyttelse agter at spille i forbindelse med gennemførelsen af de aktioner, der er
planlagt inden for rammerne af platformen, og på dets bidrag på forskellige områder såsom aktiv
inklusion, pensioner, sundhed, sociale serviceydelser, børnefattigdom og social inklusion af risiko-
grupper.
7360/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0011.png
7.III.2011
Den sociale dimension af Europa 2020-strategien
Rådet vedtog hovedbudskaberne i rapporten (6624/11) om den sociale dimension af Europa 2020-
strategen som udarbejdet af Udvalget for Social Beskyttelse. Udvalgets formand påpegede, at
Udvalget har afsluttet sin første rapport om overvågning af den sociale situation og udvikling af
socialbeskyttelsespolitikker, herunder en vurdering af den sociale dimension af Europa 2020-
strategien. Denne rapport koncentrerer sig om:
fremskridtene hen imod EU's overordnede mål om social inklusion/fattigdomsreduktion og
dets samspil med andre mål
overvågningen af gennemførelsen af de sociale aspekter af de integrerede retningslinjer,
især med fokus på retningslinje 10 om at fremme social inklusion og bekæmpe fattigdom
de prioriterede emner under den sociale åbne koordinationsmetode.
Forberedelse af det sociale trepartstopmøde
Formandskabet orienterede Rådet om dagsordenen for det sociale trepartstopmøde, der finder sted
den 24. marts om formiddagen inden mødet i Det Europæiske Råd. Det sociale trepartstopmøde vil
være en oplagt lejlighed til at drøfte vækst og beskæftigelse med arbejdsmarkedets parter i en tid
med budgetmæssig og finanspolitisk konsolidering.
Under hensyn til arbejdsmarkedets parters rolle i styringen af Europa 2020-strategien vil topmødet
også drøfte, hvordan de prioriteter, der foreslås i den årlige vækstundersøgelse, vil kunne hjælpe til
at nå strategiens mål.
Det sociale trepartstopmøde, der normalt afholdes to gange om året, har til opgave at sikre kontinu-
erlig dialog på højeste niveau mellem Rådet, Kommissionen og arbejdsmarkedets parter. Det samler
formændene for Det Europæiske Råd og Europa-Kommissionen, regeringschefen for det nuværende
formandskab (Ungarn) og for de to efterfølgende formandskaber (Polen og Danmark) ledsaget af
deres
beskæftigelsesministre,
kommissæren
for
beskæftigelse
samt
formænde-
ne/generalsekretærerne for de vigtigste europæiske arbejdsgiverorganisationer og faglige organisa-
tioner.
7360/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0012.png
7.III.2011
DIREKTIVET OM UDSTATIONERING AF ARBEJDSTAGERE
Rådet vedtog konklusioner om lanceringen af en testfase med henblik på et elektronisk informati-
onsudvekslingssystem for at lette administrativt samarbejde inden for rammerne af direktivet om
udstationering af arbejdstagere (6196/1/11).
Direktivet om udstationering af arbejdstagere, der blev vedtaget i 1996, forpligter medlemsstaterne
til at samarbejde og udveksle administrative oplysninger om udstationerede arbejdstagere.
I lyset heraf konkluderede Rådet, at der bør lanceres et pilotprojekt for at teste nytten af et særskilt
modul i det elektroniske informationsudvekslingssystem med det formål at forbedre medlemsstaters
administrative samarbejde i overensstemmelse med direktivet om udstationering af arbejdstagere.
Kommissionen har allerede oplyst, at den er rede til at lancere dette pilotprojekt i nær fremtid.
Rådet ser frem til at modtage rapporter om resultaterne af pilotprojektet.
7360/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0013.png
7.III.2011
NY EUROPÆISK LIGESTILLINGSPAGT FOR PERIODEN 2011-2020
Konklusioner
Rådet vedtog en ny europæisk ligestillingspagt for perioden 2011-2020.
Den nye pagt, der findes i bilaget til Rådets konklusioner (7370/11), bekræfter, at EU er fast beslut-
tet på at fjerne kønsskævhederne med hensyn til beskæftigelse, uddannelse og social beskyttelse og
dermed fremme en bedre balance mellem arbejde og privatliv for kvinder og mænd og bekæmpe
alle former for vold mod kvinder.
Pagten opfordrer indtrængende til at iværksætte tiltag i medlemsstaterne og på EU-plan ved at træf-
fe foranstaltninger til:
at fjerne kønsstereotyper, sikre lige løn for lige arbejde og fremme kvinders ligelige delta-
gelse i beslutningstagningen
at forbedre udbuddet af økonomisk overkommelige børnepasningsydelser af høj kvalitet og
fremme fleksible arbejdsordninger
at styrke forebyggelsen af vold mod kvinder samt beskyttelsen af ofre og fokusere på
mænds og drenges rolle for at udrydde vold mod kvinder.
Ligestilling har en vigtig økonomisk dimension, og alle medlemsstaterne er enige om at øge både
kvinders og mænds beskæftigelse i forbindelse med Europa 2020-strategien.
Medlemsstaterne tilskyndes derfor til at fremme ligestillingspolitikker, navnlig i forbindelse med
EU's beskæftigelsesretningslinjer. Kommissionen og Rådet opfordres også til at indarbejde et lige-
stillingsperspektiv i EU's årlige vækstundersøgelse.
Pagten bekræfter også vigtigheden af at indarbejde kønsperspektivet i alle politikker, herunder EU's
optræden udadtil.
Konklusionerne vil blive offentliggjort i EU-Tidende.
7360/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0014.png
7.III.2011
FREMSKRIDT I LIGESTILLINGEN MELLEM KVINGER OG MÆND I 2010
Rådet noterede sig Kommissionens rapport (6571/11) og besluttede at forelægge den for Det Euro-
pæiske Råd.
Det er på anmodning af Det Europæiske Råd (forårsmødet i 2003), at Kommissionen har forelagt
sin årsrapport om ligestilling mellem kvinder og mænd.
Rapporten beskriver den seneste udvikling inden for ligestilling i EU og indeholder statistikker over
alle de områder, der er dækkede, og over den seneste udvikling i medlemsstaterne.
Den giver status over de fem højtprioriterede områder i Kommissionens strategi for ligestilling mel-
lem mænd og kvinder (2010-2015), nemlig:
økonomisk uafhængighed på lige fod
lige løn for lige arbejde og arbejde af samme værdi
ligestilling i beslutningstagningen
værdighed, ærlighed og standsning af kønsbaseret vold og
ligestilling mellem mænd og kvinder uden for EU.
Rapporten vil også danne grundlag for drøftelserne under den forestående højniveaudialog om lige-
stilling mellem kønnene, som Kommissionen har bebudet i sin nye ligestillingsstrategi, og som får
deltagelse af kommissionsformand Barroso, næstformand Reding og repræsentanter for formand-
skabstrioen, Europa-Parlamentet, arbejdsmarkedets parter og ngo'er.
7360/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0015.png
7.III.2011
PENSIONSSYSTEMER: RAPPORT OM HØRINGEN VEDRØRENDE GRØNBOGEN
Rådet udvekslede synspunkter om rapportens foreløbige konklusioner (6918/11). Kommissær Lasz-
lo Andor orienterede Rådet om resultatet af høringen vedrørende grønbogen og om, hvilken retning
de foranstaltninger, der skal træffes, eventuelt kan gå i; dette vil kunne blive afspejlet i den hvidbog,
der vil blive forelagt inden årets udgang.
Alle ministrene fremhævede, at det er vigtigt, at enhver forbedring i den eksisterende EU-
pensionsramme bør undgå en standardtilgang og til fulde bør respektere nærhedsprincippet i be-
tragtning af de mange forskellige nationale sociale beskyttelsessystemer, der kommer af forskellige
økonomiske præstationer og demografiske tendenser.
Moderniseringen af pensionssystemer bør skabe en balance mellem målene om bæredygtighed og
tilstrækkelighed: dette indebærer, at der bevares en vis proportionalitet mellem bidrag og pensions-
ydelser.
Der er brug for velkoordinerede politikker for at tackle spørgsmålets multidimensionale karakter,
hvilket f.eks. involverer aspekter såsom at fastholde ældre arbejdstagere på arbejdsmarkedet, be-
grænse efterlønsordninger til ansatte i virksomheder, som er inde i en omstruktureringsproces, for-
bedre arbejdsformidlingernes kvalitet, fortsat fremme sundheden og sikkerheden på arbejdspladsen
og bekæmpe sort arbejde.
Ifølge ministrene bør målet være at finde den rette balance mellem arbejde og tilbagetrækning fra
arbejdsmarkedet og at lette et længere arbejdsliv. Der vil være behov for at sikre tilstrækkelige pen-
sioner som et sikkerhedsnet mod fattigdom blandt ældre.
Mens der er bred erkendelse af, at den faktiske tilbagetrækningsalder er nødt til at være højere, bør
denne alder fastsættes som led i den nationale politik med inddragelse af arbejdsmarkedets parter.
Nogle ministre udtrykte det synspunkt, at pensionsalderen bør udvikle sig på linje med den forven-
tede levetid, mens flere andre fandt, at pensionsreformer bør kombineres med aktive arbejdsmar-
kedspolitikker, muligheder for livslang læring, effektiv social sikring og effektive sundhedssyste-
mer samt forbedring af arbejdsvilkårene.
En række ministre understregede, at det er vigtigt at sørge for EU-politikkoordinering af pensions-
politikkerne ved at lette overvågningen, koordineringen og den gensidige læring mellem medlems-
staterne. Navnlig blev den sociale åbne koordinationsmetode anset for at være det rette instrument
til støtte for medlemsstaternes bestræbelser på at forbedre pensionernes tilstrækkelighed.
7360/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.III.2011
I juli 2010 lancerede Kommissionen en EU-debat om, hvordan man kan sørge for tilstrækkelige,
bæredygtige og sikre pensioner, og hvordan EU bedst kan støtte medlemsstaternes politikker. Der er
blevet modtaget næsten 1700 svar fra et bredt spektrum af institutioner og interessenter.
Grønbogen tog EU-pensionsrammen op til vurdering på en integreret måde, idet den dækkede så-
danne emner som et længere arbejdsliv, det indre marked for pensioner, pensioners mobilitet i EU,
huller i EU-bestemmelserne, den fremtidige solvensordning for pensionskasser, risikoen for ar-
bejdsgivernes insolvens, informeret beslutningstagning og forvaltning på EU-plan.
7360/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0017.png
7.III.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Grækenland
Proceduren i forbindelse med et uforholdsmæssigt stort underskud
Rådet vedtog en afgørelse (6754/11) om ændring af afgørelse 2010/320/EU rettet til Grækenland
med henblik på at styrke og skærpe den finanspolitiske overvågning og med pålæg om at træffe for-
anstaltninger til den nedbringelse af underskuddet, der skønnes nødvendig for at rette op på situati-
onen med et uforholdsmæssigt stort underskud.
Ændringen tager hensyn til lavere BNP-vækstrater for 2011 og 2012 end forventet og opdaterede
BNP-deflatorer for 2010-2014, men fristen for korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud
er uændret.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Liechtensteins tiltrædelse af aftalen mellem EU og Schweiz om Schengenreglerne
Rådet vedtog en afgørelse (6077/10 +
COR 1)
om indgåelse, på Den Europæiske Unions vegne, af
protokollen mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab, Det Schweiziske Forbund
og Fyrstendømmet Liechtenstein om Liechtensteins tiltrædelse af aftalen mellem Den Europæiske
Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Schweiz' associering i gen-
nemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne.
Liechtensteins tiltrædelse af asylaftalen mellem EU og Schweiz
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en protokol mellem Det Europæiske Fællesskab, Det
Schweiziske Forbund og Fyrstendømmet Liechtenstein om Liechtensteins tiltrædelse af aftalen mel-
lem Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om kriterier og mekanismer for fast-
sættelse af, hvilken stat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning indgivet i en med-
lemsstat eller i Schweiz (6242/10).
7360/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0018.png
7.III.2011
UDENRIGSANLIGGENDER
Finansieringsmekanismer og fiskeriprotokoller
EU, Island, Liechtenstein og Norge
Rådet vedtog en afgørelse (9902/10) om indgåelse af:
en aftale mellem EU, Island, Liechtenstein og Norge om en finansieringsmekanisme for
2009-2014 inden for rammerne af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS)
en aftale mellem EU og Norge om en norsk finansieringsmekanisme for perioden 2009-
2014
en tillægsprotokol til overenskomsten mellem EØF og Island om de særlige bestemmelser,
der gælder for indførsel i EU af visse former for fisk og fiskevarer for perioden 2009-2014,
og
en tillægsprotokol til overenskomsten mellem EØF og Norge om de særlige bestemmelser,
der gælder for indførsel i EU af visse former for fisk og fiskevarer for perioden 2009-2014.
Indgåelsen af disse aftaler og protokoller anses for at være en væsentlig udvikling af associeringen
med EØS.
De to aftaler erstatter de eksisterende finansieringsmekanismer med nye mekanismer, der vedrører
andre perioder, andre beløb og andre gennemførelsesbestemmelser. Tillægsprotokollerne tager sigte
på fornyelse og udvidelse af de indrømmelser, der vedrører visse former for fisk og fiskevarer.
Forlængelse af foranstaltningerne til støtte for Det Internationale Krigsforbrydertribunal
vedrørende det Tidligere Jugoslavien (ICTY)
Rådets afgørelse om forlængelse med endnu et år af foranstaltningerne til støtte for den effektive
gennemførelse af mandatet til Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere
Jugoslavien (ICTY).
Rådet vedtog en afgørelse om forlængelse med endnu et år af de foranstaltninger, der oprindelig
blev indført i 2004 til støtte for den effektive gennemførelse af mandatet til Det Internationale
Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien (ICTY). Disse foranstaltninger udløber
den 16. marts 2011 og vil blive forlænget indtil den 16. marts 2012.
7360/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0019.png
7.III.2011
TRANSPORT
Samarbejdsaftale med USA om civil luftfartssikkerhed
Rådet bemyndigede til indgåelse af en aftale mellem EU og USA om regelsamarbejde inden for ci-
vil luftfartssikkerhed (6821/11 +
8312/09),
der var blevet undertegnet i juni 2008.
Det er formålet med denne aftale at åbne mulighed for gensidig anerkendelse af konstateringer af
overensstemmelse og godkendelser, fremme en høj grad af sikkerhed inden for lufttransport og sik-
re regelsamarbejde og harmonisering mellem USA og EU for så vidt angår luftdygtighedsgodken-
delse og kontrol af civile luftfartsprodukter, miljømæssig afprøvning og miljømæssig godkendelse
af sådanne produkter og godkendelse og kontrol af vedligeholdelsesanlæg.
Certificering af virksomheder med ansvar for vedligeholdelse af godsvogne
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en ordning for certificering af
virksomheder med ansvar for vedligeholdelse af godsvogne, som skal anvendes på jernbanenettet
inden for EU (5781/11).
Forordningsudkastet fastsætter især de krav, som enhver virksomhed med ansvar for vedligeholdel-
se af godsvogne skal opfylde, så det sikres, at vognene er i sikker driftstilstand, kriterierne for ak-
kreditering af certificeringsorganer og formatet for det certifikat, som udstedes til virksomheden, og
som er gyldigt i hele EU.
Forordningsudkastet er underlagt forskriftsproceduren med kontrol; nu da Rådet har givet sin god-
kendelse, kan Kommissionen vedtage afgørelsen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig
det.
Interoperabilitet i det europæiske jernbanesystem
Rullende materiel
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om en teknisk
specifikation for interoperabilitet gældende for delsystemet Rullende materiel til det transeuro-
pæiske jernbanesystem for konventionelle tog (5145/11 +
ADD 1).
Det pågældende rullende mate-
riel omfatter lokomotiver, passagervogne og visse typer mobilt udstyr til bygning og vedligeholdel-
se af jernbaner.
Udkastet til afgørelse er underlagt forskriftsproceduren med kontrol; nu da Rådet har givet sin god-
kendelse, kan Kommissionen vedtage afgørelsen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig
det.
7360/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453859_0020.png
7.III.2011
HANDELSPOLITIK
Handel med bananer
Indgåelse af aftaler og nye toldsatser for bananer
Rådet vedtog en afgørelse (7782/10) om indgåelse af følgende to aftaler om handel med bananer:
Genèveaftalen mellem EU og Brasilien, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Guatemala, Hon-
duras, Mexico, Nicaragua, Panama, Peru og Venezuela
en aftale mellem EU og USA.
Europa-Parlamentet godkendte indgåelsen af disse aftaler den 3. februar 2011.
Genèveaftalen omhandler toldnedsættelser i forbindelse med EU's bananimport og tillader den for-
melle bilæggelse af verserende tvister med de latinamerikanske bananleverandører, der er omfattet
af mestbegunstigelsesprincippet. Den sikrer også, at EU's endelige markedsadgangsforpligtelser for
bananer i de næste multilaterale markedsadgangsforhandlinger for landbrugsprodukter i WTO-regi
ikke overskrider dem, der er fastsat i aftalerne om toldbehandling af bananer. I lyset af de nye told-
satser for bananer, der skal anvendes under denne aftale, vedtog Rådet desuden efter førstebehand-
lingen en forordning om ophævelse af den gældende forordning om toldsatser for bananer. Dette
forordningsforslag blev allerede vedtaget af Europa-Parlamentet den 3. februar 2011 (7/11).
Med aftalen mellem EU og USA er deres banantvist bilagt.
Konventionen angående internationale udstillinger
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af, at medlemsstater tiltræder konventionen angående
internationale udstillinger (Pariserkonventionen) (8100/10), for så vidt angår de dele, som henhører
under EU's kompetence.
Ifølge Pariserkonventionen skal lande, som arrangerer internationale udstillinger, meddele en bevil-
ling til midlertidig indførsel af genstande foranlediget af deltagerne. Dette henhører under EU's
eksklusive kompetence for så vidt angår den fælles handelspolitik og er reguleret ved EF-
toldkodeksen.
Pariserkonventionens rolle er at regulere hyppigheden og kvaliteten af samt procedurerne for de in-
ternationale udstillinger, der er omfattet af konventionens anvendelsesområde. Den Europæiske
Union kan ikke selv tiltræde Pariserkonventionen, da kun suveræne stater kan være parter.
7360/11
20
DA