Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3077 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453861_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7779/11
(OR. en)
PRESSE 65
PR CO 16
PRESSEMEDDELELSE
3077. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 17 marts 2011
Formand
Sándor FAZEKAS
Ungarns minister for udvikling af landdistrikter
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7779/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453861_0002.png
17.III.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Hvad landbruget angår noterede Rådet sig
formandskabets konklusioner om den fælles
landbrugspolitik på vej mod 2020,
der støttes af et meget stort antal medlemsstater.
Forslag til afgørelser om tilladelse til brug af tre
genetisk modificerede sorter
i fødevarer, foder og
til andre anvendelsesformål blev forelagt Rådet til vedtagelse. Der var hverken kvalificeret flertal
for eller imod tilladelserne.
Kommissionen orienterede endvidere Rådet om den seneste kvartalsrapport
om markedet for
mejeriprodukter.
Endelig blev ministrene briefet om
forenklingen af den fælles landbrugspolitik,
resultaterne af en
evaluering af
EU's dyrevelfærdspolitik,
status i
forhandlingerne med Mercosur
samt de
vanskeligheder, olivenoliesektoren står over for.
Under frokosten drøftede ministrene
institutionelle spørgsmål vedrørende De Forenede Nationers
Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation (FAO).
7779/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453861_0003.png
17.III.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Den fælles landbrugspolitik på vej mod 2020 -
Formandskabets konklusioner..................................
6
Tilladelse af tre genetisk modificerede sorter ...................................................................................... 9
Situationen på markedet for mejeriprodukter .................................................................................... 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
Forenkling af den fælles landbrugspolitik ......................................................................................... 11
Evaluering af EU's dyrevelfærdspolitik ............................................................................................. 12
Forhandlinger med Mercosur............................................................................................................. 12
Situationen på markedet for olivenolie .............................................................................................. 13
Konsekvenserne af de aktuelle begivenheder i Japan........................................................................ 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovovertrædelser*....... 14
Transportpræstationer på de transeuropæiske jernbaneakser -
Rådets konklusioner.............................................
14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7779/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453861_0004.png
17.III.2011
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Miroslav NAYDENOV
Den Tjekkiske Republik:
Juraj CHMIEL
Danmark:
Henrik HØEGH
Tyskland:
Ilse AIGNER
Robert KLOOS
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Georgia BAZOTI-MISONI
Spanien:
Rosa AGUILAR RIVERO
Samuel JUAREZ CASADO
Frankrig:
Bruno LE MAIRE
Italien:
Giancarlo GALAN
Cypern:
Demetris ELIADES
Letland:
Jānis DŪKLAVS
Litauen:
Mindaugas KUKLIERIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
Sándor FAZEKAS
György CZERVÁN
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Henk BEKER
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Polen:
Marek SAWICKI
Minister for SMV'er og selvstændige, landbrugsminister
og minister for videnskabspolitik
Landbrugs- og fødevareminister
Vicelandbrugsminister
Fødevare-, landbrugs- og fiskeriminister
Minister for fødevarer, landbrug og forbrugerbeskyttelse
Statssekretær
Fast repræsentant
Landbrugs-, fiskeri- og fødevareminister
Generalsekretær for fødevarer og landbrug
Miljøminister og minister for land- og havmiljø
Miljøminister i den selvstyrende region Galicien
Fødevare-, landbrugs- og fiskeriminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
Minister for landdistriktudvikling
Statssekretær
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Landbrugsminister
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
7779/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453861_0005.png
17.III.2011
Portugal:
António SERRANO
Rumænien:
Valeriu TABÁRÁ
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
Zsolt SIMON
Finland:
Sirkka-Liisa ANTTILA
Minna-Mari KAILA
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Lord Henley
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær for landbrug
Landbrugsminister
Parlamentarisk statssekretær og regeringstalsmand,
Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistriktsspørgsmål, regeringstalsmand, Ministeriet for
Erhverv, Innovation og Erhvervskompetencer
Kommissionen:
Dacian CIOLOŞ
John DALLI
Medlem
Medlem
7779/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453861_0006.png
17.III.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Den fælles landbrugspolitik på vej mod 2020 -
Formandskabets konklusioner
Rådet noterede sig formandskabets konklusioner (7921/11) om Kommissionens meddelelse "Den
fælles landbrugspolitik på vej mod 2020: Morgendagens udfordringer: fødevarer, naturressourcer
og landområder", der støttes af et meget stort antal af medlemsstater (16348/10).
Formandskabets konklusioner om meddelelsen er udarbejdet efter en indledende udveksling af
synspunkter i november 2010 og tre orienterende debatter på samlingerne i Rådet (landbrug) i
december 2010, januar og februar 2011 samt en udveksling af synspunkter i Rådet (miljø) den
14. marts 2011. De orienterende debatter fokuserede på de tre vigtigste målsætninger for den
kommende fælles landbrugspolitik, som blev identificeret i Kommissionens meddelelse, nemlig:
en levedygtig fødevareproduktion
bæredygtig forvaltning af naturressourcerne og klimapolitik samt
ligevægtig rumlig udvikling.
Rådet (miljø) drøftede meddelelsen i marts og
godkendte princippet om at gøre den fælles landbrugspolitik mere grøn frem mod år 2020,
godkendte forpligtelsen til at sikre, at den fælles landbrugspolitik yder et betydeligt bidrag til
økonomisk vækst med lav CO
2
-udledning og omkostningseffektiv modvirkning af og tilpasning
til klimaændringer i landdistrikter samt
mindede om, at en bæredygtig, produktiv og konkurrencedygtig landbrugssektor vil yde et
vigtigt bidrag til Europa 2020-strategien.
7779/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.III.2011
Rådet har drøftet forskellige aspekter af den kommende fælles landbrugspolitik, navnlig direkte
indkomststøtte, markedsforvaltningsforanstaltninger og landdistriktsudviklingen under fem på
hinanden følgende formandskaber. Formandskabets konklusioner er resultatet af en udførlig analyse
i medlemsstaterne af de politiske retningslinjer, der er opridset i Kommissionens meddelelse som
led i den institutionelle debat om den fælles landbrugspolitik frem mod år 2020. Det vil med andre
ord sige, at konklusionerne:
påpeger, at den fælles landbrugspolitik er nødt til at tilpasse sig for at løse nye udfordringer,
navnlig i lyset af Europa 2020-strategien;
minder om, at en bæredygtig, produktiv og konkurrencedygtig landbrugssektor vil yde et vigtigt
bidrag til Europa 2020-strategien;
fastslår, at den fælles landbrugspolitik fortsat skal være en stærk fælles politik og anerkender, at
det fremtidige budget for den fælles landbrugspolitik skal fastlægges af Det Europæiske Råd;
anser en forenkling af den fælles landbrugspolitik for et centralt anliggende og opfordrer
Kommissionen til at overveje en række forslag stillet af medlemsstaterne;
identificerer de tre vigtigste målsætninger for den kommende fælles landbrugspolitik som: en
levedygtig fødevareproduktion, bæredygtig forvaltning af naturressourcerne og klimapolitik samt
ligevægtig rumlig udvikling;
anerkender behovet for en mere ligelig fordeling af direkte indkomststøtte ved gradvis at
mindske koblingen til historiske referencer, idet der tages behørigt hensyn til den overordnede
budgetsammenhæng, og større ødelæggende ændringer undgås;
opfordrer Kommissionen til i sit igangværende arbejde at udforske muligheden for, at
medlemsstaterne yderligere målretter støtten, så skatteborgernes penge kan anvendes optimalt:
noterer sig betydelig modstand mod muligheden for et øvre loft for store individuelle bedrifter;
godkender princippet om at gøre den fælles landbrugspolitik mere grøn;
7779/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.III.2011
tilkendegiver en forpligtelse til at sikre, at den fælles landbrugspolitik bliver en del af løsningen
på klimaændringer;
anerkender, at den fælles landbrugspolitik er et væsentligt redskab til at fremme innovation;
bekræfter, at EU's landbrug skal fortsætte sin markedsorientering, opnå større konkurrenceevne
og påtage sig at sikre, at landbrugerne har de fornødne redskaber til at håndtere de voksende
risici i forbindelse med prisvolatilitet og indkomstudsving;
understreger vigtigheden af at gribe muligheden for reform for at vende den stadige nedgang i
landbrugernes andel i fødevareforsyningskæden;
anfører, at unge landbrugere fortjener særlig opmærksomhed: Europas evne til at producere
tilstrækkeligt med sikre fødevarer af høj kvalitet afhænger af dem;
anerkender, at en solid og fleksibel politik for udvikling af landdistrikterne fortsat vil være af
central betydning for en styrkelse af landbrugsfødevaresektorens konkurrenceevne,
modernisering og bæredygtighed;
sidst men ikke mindst forpligter sig til at bevare diversiteten i landbruget i hele EU og udvikle
det videre økonomiske potentiale i landdistrikterne.
Efter denne institutionelle debat og på basis af konsekvensanalyserne af de forskellige politikker vil
Kommissionen forberede lovgivningsmæssige forslag til fremlæggelse i oktober 2011. De nye
regler bør træde i kraft den 1. januar 2014.
7779/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453861_0009.png
17.III.2011
Tilladelse af tre genetisk modificerede sorter
Forslag til afgørelser, der tillader anvendelsen af tre genetisk modificerede sorter i fødevarer, foder
og til andre anvendelsesformål undtagen dyrkning heraf, blev forelagt Rådet til vedtagelse. Der blev
ikke opnået enighed hverken for eller imod tilladelserne.
Efter indgivelsen af de oprindelige ansøgninger om tilladelse til disse genetisk modificerede sorter
blev Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) oprindeligt hørt, jf. forordning
1829/2003, og afgav positive videnskabelige udtalelser. På dette grundlag udarbejdede Europa-
Kommissionen forslag om tilladelse til disse sorter, som blev forelagt for Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed. På mødet den 24. september og den 15. november 2010 var Den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed ikke i stand til at opnå det nødvendige
kvalificerede flertal til at afgive en udtalelse for eller imod de tilladelsesforanstaltninger, som
Kommissionen foreslog. Hvis der ikke afgives udtalelse, er det op til Rådet at træffe afgørelse om
Kommissionens forslag inden for en tremånedersperiode.
I dag noterede Rådet sig, at der hverken var kvalificeret flertal for eller imod følgende tre forslag:
Forslag til afgørelse om tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller
er fremstillet af genetisk
modificeret GHB614-bomuld
fra Bayer (6221/11)
Forslag til afgørelse om tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller
er fremstillet af genetisk modificeret
MON 89034 x MON 88017-majs
fra Monsanto (6150/11)
samt
Forslag til afgørelse om ændring af afgørelse 2006/197 for så vidt angår forlængelse af
tilladelsen til at markedsføre eksisterende foderstoffer, der er fremstillet af genetisk modificeret
1507-majs
fra Pioneer and Dow (6104/11)
Da Rådet har afsluttet sine drøftelser om dette spørgsmål, kan Kommissionen færdiggøre
beslutningsproceduren for samtlige forslag.
7779/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453861_0010.png
17.III.2011
Situationen på markedet for mejeriprodukter
Rådet noterede sig Kommissionens kvartalsberetning om markedet for mejeriprodukter, som blev
forelagt af kommissæren med ansvar for landbrug og landdistriktudvikling, Dacian Cioloș
(7595/11).
En række delegationer tog ordet for at hilse den fortsat gunstige tendens, der var observeret på
markedet, velkommen. Mens nogle benyttede lejligheden til at erindre om, at det er nødvendigt at
sikre en "blød landing" i alle medlemsstater, nævnte andre volatiliteten og skrøbeligheden på
markedet, og at man fortsat skal være forsigtig med ikke at sende et forkert signal, som tilskynder
til yderligere produktion.
Denne rapport giver et overblik over vilkårene for markedet for mejeriprodukter i hele 2010.
Rapporten noterer, at markedet for mejeriprodukter fortsætter sin genopretning, der blev observeret
i sidste rapport, som blev forelagt Rådet (landbrug) i december 2010.
Drevet af gunstige vejrbetingelser, en dynamisk efterspørgsel og attraktive mælkepriser steg
mælkeindsamlingen i EU-27 med 1,23 % i 2010. Samlet for EU-27 forventes kvoteåret at ende med
en underudnyttelse af mælkekvoterne på 6 %. Den øgede mælkeproduktion er blevet konverteret til
forædlede mejeriprodukter (yoghurt, ost m.v.), som oplevede en stigning i produktionen i
overensstemmelse med efterspørgslen, mens der blev noteret et lavere produktionsniveau for
mejeriråvarer (smør, smørolie og skummetmælkspulver).
Den årlige gennemsnitlige mælkepris udbetalt til producenterne i 2010 var 15 % højere end den
udbetalte gennemsnitspris i 2009. EU's gennemsnitspriser for mejeriprodukter fortsætter generelt
med at ligge over interventionsniveauet. Selv om ostepriserne er forblevet relativt stabile de seneste
tre måneder, er smørpriserne steget med 8 %, mens mælkepulverpriserne har oplevet en kraftig
vækst. 2010 blev særligt vellykket for EU's mejerieksport, navnlig for skummetmælkspulver, smør
og ost.
Som reaktion på krisen i mejerisektoren gav Kommissionen i maj 2009 tilsagn om at rapportere om
situationen på markedet for mejeriprodukter hver tredje måned.
7779/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453861_0011.png
17.III.2011
EVENTUELT
Forenkling af den fælles landbrugspolitik
Den nederlandske delegation briefede Rådet om et notat udarbejdet i samarbejde med Danmark om
forenkling af den fælles landbrugspolitik efter 2013 (7206/11).
Notatet foreslår, at seks nøgleprincipper afspejles i det lovgivningsmæssige forslag til den nye
fælles landbrugspolitik:
den fælles landbrugspolitik bør være enklere og billigere for de nationale myndigheder og
medføre færre administrative omkostninger for modtagerne
en risikobaseret tilgang bør anvendes på kontrolforanstaltninger i forbindelse med forvaltninger
og modtagere
medlemsstaterne bør gives skønsbeføjelser og fleksibilitet i programplanlægning, definition af
udførlige kontrolforanstaltninger, overvågning og evaluering af ordninger
kontrolforanstaltninger og bøder bør være mere proportionelle
fuld gennemsigtighed og afklaring af roller og ansvar bør indgå
bedre udnyttelse af teknologien bør tilskyndes.
Dette forslag har i øjeblikket støtte fra 26 medlemsstater.
7779/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453861_0012.png
17.III.2011
Evaluering af EU's dyrevelfærdspolitik
Ministrene blev briefet af formandskabet og Kommissionen om resultaterne af evalueringen af EU's
dyrevelfærdspolitik (EUPAW) (7436/11).
Den første EU-handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006-2010) blev vedtaget i 2006.
Den beskrev strategiske retningslinjer og kommende foranstaltninger og samlede i én enkelt tekst
de forskellige aspekter af EUPAW. En evaluering blev fastsat med henblik på planlægning af
kommende foranstaltninger efter 2010.
Evalueringen af EUPAW, hvad angår opdrættede dyr, forsøgsdyr, selskabsdyr og vilde dyr i
fangenskab, blev iværksat i november 2009 og omfatter fire mulige typer EU-tiltag: lovgivning,
forskning, kommunikation og internationale aktiviteter. Gennem en udførlig analyse af EUPAW's
resultater jævnført med de oprindelige målsætninger vurderer evalueringen denne politiks
effektivitet og sammenhæng med andre områder i EU's politik. Den vil danne grundlag for EU's
kommende strategi, der skal forelægges ved udgangen af 2011.
Nogle delegationer insisterede på, at EU skal forblive ambitiøs i den næste handlingsplan om
dyrevelfærd, mens andre noterede behovet for at gennemføre og kontrollere eksisterende
foranstaltninger og kommenterede forskellene i de standarder på dette område, som anvendes i EU
og i tredjelande.
Forhandlinger med Mercosur
På anmodning af den nederlandske delegation blev Rådet briefet om status i EU's
handelsforhandlinger med Mercosur (7709/11).
En indledende udveksling af synspunkter om at genoptage forhandlingerne med Mercosur fandt
sted på samlingen i Rådet (landbrug) i maj 2010. Eftersom tre forhandlingsrunder allerede har
fundet sted, og da en ny runde blev gennemført den 14.-18. marts i Bruxelles, har Nederlandene
siden med støtte fra flere medlemsstater (Belgien, Tyskland, Irland, Grækenland, Frankrig, Østrig,
Polen, Slovenien og Finland) anmodet Kommissionen om at orientere Rådet om den aktuelle status
i disse forhandlinger. Nederlandene mindede ved den lejlighed om behovet for at nå en bred,
ambitiøs og ligevægtig aftale, som ikke ville gå ud over EU's offensive og defensive interesser på
landbrugsområdet.
Kommissionen forsikrede medlemsstaterne om, at resultaterne af en igangværende
konsekvensanalyse af disse forhandlinger om landbrug vil blive tilsendt delegationerne, før der
eventuelt fremsættes et tilbud til Mercosurlandene om markedsadgang.
7779/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453861_0013.png
17.III.2011
Kommissionen besluttede den 4. maj 2010 at genoptage forhandlingerne med Mercosur (Argentina,
Brasilien, Paraguay og Uruguay, mens Venezuela er i færd med at tilslutte sig). Disse forhandlinger
om frihandelsaftaler blev indledt i 1995 og suspenderet i oktober 2004, uden at der forelå en aftale.
En vellykket aftale mellem EU og Mercosur er nødt til at forholde sig til alle aspekter af
forhandlingerne og navnlig kerneområderne industrivarer, tjenesteydelser og landbrug.
Situationen på markedet for olivenolie
Den spanske delegation briefede ministrene om den nuværende vanskelige markedssituation for
markedet for olivenolie
(7783/11).
Priserne for olivenolie er på deres laveste niveau i adskillige år, og der var fortsat mange lagre på
markedet i begyndelsen af dette produktionsår. Det førte til et tab for producenterne i flere
medlemsstater. Den spanske anmodning til Kommissionen om at aktivere den fakultative støtte til
privat oplagring af olivenolie (artikel 31 i forordning nr. 1234/2007) støttes af flere andre
medlemsstater, navnlig de olivenolieproducerende medlemsstater.
Efter Kommissionens opfattelse er de fornødne betingelser for at aktivere støtte til privat oplagring
(alvorlige markedsforstyrrelser i visse af EU's regioner og markedspriser, der ligger under
udløsningsprisen) endnu ikke til stede. Kommissionen er i færd med at analysere situationen for at
vurdere, hvorvidt den er cyklisk eller strukturel og vil henvise dette spørgsmål til yderligere
drøftelser på et kommende møde i forvaltningskomitéen.
Konsekvenserne af de aktuelle begivenheder i Japan
Ministrene udtrykte medfølelse i anledning af de tragiske begivenheder i Japan.
Ministrene blev briefet om den aktuelle nuklearulykke i Japan og dens potentielle konsekvenser og
risici for fødevarer og foder importeret fra Japan.
Kommissionens repræsentant fastslog, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogen sundhedsrisici
for de europæiske forbrugere. Han erindrede om, at Japan i dag kun har tilladelse til at eksportere
meget få animalske produkter til EU (dvs. fiskeriprodukter, toskallede bløddyr, foder og
foderderivater). Desuden eksporteres også visse grøntsager fra Japan til EU. Efter den eventuelle
radioaktive kontaminering af produkterne vil kontrolforanstaltningerne imidlertid blive skærpet af
de medlemsstater, der importerer sådanne produkter.
7779/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453861_0014.png
17.III.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovovertrædelser*
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning vedrørende et udkast til direktiv om fremme af
grænseoverskridende udveksling af oplysninger om en række færdselslovovertrædelser med henblik
på at forbedre trafiksikkerheden og sikre ligebehandling af førere, uanset deres oprindelsesland
(17506/10
+
7384/1/11 ADD 1 REV 1).
Holdningen vil nu sammen med Rådets begrundelse
(17506/10
ADD 1 REV 1)
blive sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet.
Formålet med udkastet til lovgivning er at gøre det muligt for en medlemsstat, hvor en forseelse er
blevet begået med et køretøj, der er registreret i en anden medlemsstat, at identificere indehaveren
af køretøjet og efterforske, hvem som er personligt ansvarlig for forseelsen med henblik på
håndhævelse af sanktioner. I det øjemed vil medlemsstaterne give hinanden adgang til oplysninger
fra køretøjsregistre med henblik på at identificere indehaveren eller ejeren af det køretøj, hvormed
forseelsen er blevet begået.
Følgende færdselsforeseelser er omfattet af udkastet til direktiv: hastighedsovertrædelser, mang-
lende brug af sikkerhedssele, fremkørsel mod rødt lyssignal, spirituskørsel eller kørsel under
påvirkning af stoffer, manglende brug af styrthjelm, ulovlig brug af kørebane (f.eks. nødspor eller
baner forbeholdt offentlig transport) og ulovlig brug af mobiltelefon under kørslen. Denne liste kan
udvides senere.
På grund af deres særlige juridiske situation, hvad politisamarbejde under Lissabontraktaten angår,
vil Danmark, Irland og Det Forenede Kongerige foreløbig ikke deltage i denne foranstaltning, der er
baseret på traktatens bestemmelser om politisamarbejde, men vil eventuelt tilslutte sig senere.
For yderligere detaljer henvises til pressemeddelelsen om samlingen i Rådet (transport) i
december 2010 i
17068/10,
s. 9-10.
Transportpræstationer på de transeuropæiske jernbaneakser -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne om Revisionsrettens særberetning nr. 8/2010: "Bedre
transportpræstationer på de transeuropæiske jernbaneakser: Har EU's investeringer i
jernbaneinfrastruktur været effektive?" (7006/11).
7779/11
14
DA