Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3080 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16. marts 2011
Samlet samlenotat vedr. rådsmøde (transport-søtransportdelen) den 31.
marts 2011
Indholdsfortegnelse:
1.
Forslag til Rådets afgørelse om Den Europæiske Unions indgåelse af
protokollen af 2002 til Athen-konventionen af 1974 om søtransport af
passagerer og deres bagage (Athen-konventionen)
S. 2
Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for søfartssikker-
hed
S. 6
2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
970839_0002.png
2/10
1.) Forslag til Rådets afgørelse om Den Europæiske Unions indgåelse af
protokollen af 2002 til Athen-konventionen af 1974 om søtransport af
passagerer og deres bagage (Athen-konventionen)
KOM (2010) 686
Revideret notat.
Resumé
Forslagets formål er at godkende EU’s tiltrædelse af 2002 Athen-
konventionen og at pålægge medlemsstaterne at ratificere konventionen in-
den en vis frist. Ratifikation af konventionen kræver EU’s accept, da der er
EU-kompetence på området. 2002 Athen-konventionen giver som den første
IMO-konvention EU mulighed for at blive selvstændig kontraherende part.
Selve forslaget vil ikke kræve lovændring.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Transport, Te-
lekommunikation og Energi) den 31. marts 2011 med henblik på vedtagelse.
1.
Baggrund og indhold
Formålet med Rådets afgørelse er at skabe grundlag for EU’s og medlems-
staternes tiltræden af 2002 Athen-konventionen.
Kommissionens forslag til rådsafgørelse er fremsat den 30. november 2010
1
.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Lissabon-traktatens artikel 100, stk. 2,
og kan vedtages med kvalificeret flertal efter artikel 218.
2002 Athen-konventionen, der er vedtaget af FN´s søfartsorganisation,
IMO, vedrører ansvar for skader på passagerer og deres bagage under trans-
port til søs og har til formål at forbedre passagerernes retsstilling. Hoved-
elementerne i konventionen er en forhøjelse af ansvarsgrænserne for person-
skade og skader på gods. Endvidere indføres objektivt ansvar og forsik-
ringspligt for transportøren for skader, der opstår i forbindelse med skibets
drift.
En passager, som kommer til skade, vil f.eks. få erstatning op til et vist
beløb ved en ulykke, som ikke kan ske på land (kæntring, kollision eller lig-
nende), uanset om der er noget at bebrejde transportøren.
Konventionen
indeholder også regler om domstolskompetence samt anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 392/2009 af 23. april
2009 om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under søtransport af
1
Forslaget er et ændringsforslag til KOM(2003)375 fra 24. juni 2003. Det oprindelige for-
slag blev sat i bero på grund af en strid mellem Spanien og UK om Gibraltars stilling i for-
bindelse med blandede aftaler. Striden blev løst i 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
970839_0003.png
3/10
passagerer (benævnt Athen-forordningen) gennemfører stort set 2002
Athen-konventionen.
Det betyder, at EU har eksklusiv kompetence med hensyn til at tiltræde
2002 Athen-konventionen for så vidt angår anliggender, som er omfattet af
forordningen. Derfor kan EU-medlemsstaterne ikke ratificere uden EU’s ac-
cept.
Den 22. december 2000 vedtog Rådet forordning nr. 44/2001 om retternes
kompetence og anerkendelse af fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil-
og handelsretlige område (kaldet ”Bruxelles 1-forordningen”). Danmark er
som følge af det retlige forbehold ikke bundet direkte af forordningen.
Danmark er dog ifølge parallelaftalen af 16. november 2005 tilknyttet Bru-
xelles 1-forordningen på mellemstatsligt plan. Det betyder, at Danmark er
forpligtet til at opnå EU’s særskilte accept af ratifikation af internationale
aftaler, der berører områder, der er
reguleret af Bruxelles I-forordningen.
Det vil være tilfældet med Athen-konventionen.
Danmarks særstilling som
følge af forbeholdet
er afspejlet i forslaget.
På de af 2002 Athen-konventionens områder, som ikke går igen i Athen-
forordningen, er der dog fortsat delt kompetence – eksempelvis bestemmel-
sen om medlemsstaternes adgang til at fastsætte højere erstatningsbeløb end
dem, der er fastsat i konventionen.
2002 Athen-konventionen indeholder, som den første IMO-konvention, en
bestemmelse om, at en ”regional organisation for økonomisk integration”
kan ratificere konventionen
2
. Dette er baggrunden for, at EU ifølge forslaget
selvstændigt bliver kontraherende part til konventionen
(på lige fod med
EU’s medlemsstater).
Forslaget pålægger desuden medlemsstaterne at ratificere konventionen (in-
den for deres kompetenceområder) inden den 31. december 2011. Begrun-
delsen er, at Athen-forordningen og 2002 Athen-konventionen dermed vil
kunne træde i kraft samtidigt i alle medlemsstater.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. Sagen forventes be-
handlet i Transportudvalget.
3.
Nærhedsprincippet
Størstedelen af 2002 Athen-konventionen er eksklusiv EU-kompetence. EU-
medlemsstaterne kan derfor ikke ratificere uden EU´s accept.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er over-
holdt.
2
REIO-klausul jf. artikel 19.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
970839_0004.png
4/10
4.
Gældende dansk ret
En del af de områder, der er indeholdt i 2002 Athen-konventionen, er regu-
leret i søloven. Det gælder f.eks. ansvar for passagerskader og begrænsnin-
gen heraf.
5.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-specialudvalget for skibsfartspoliti-
ske spørgsmål.
Danmarks Rederiforening og Søfartens Ledere, der som de eneste har svaret
på høringen, kan begge tilslutte sig den foreløbige danske holdning.
6.
Andre landes holdninger
Hovedparten af medlemsstaterne er generelt positive over for forslaget, som
muliggør ratifikation af 2002 Athen-konventionen, der anses for en vigtig
IMO-konvention. Ikrafttrædelse af konventionen betyder, at erstatningsregler
for passagerer ved søtransport ikke kun vil gælde isoleret for EU-
medlemsstaterne, men også internationalt.
Nogle lande er skeptiske over for, at forslaget medfører, at Unionen bliver
selvstændig kontraherende part til konventionen, da det endnu er uafklaret,
hvad den juridiske konsekvens af dette er.
En række lande stiller spørgsmål ved, om Unionen har kompetence til at på-
lægge medlemsstaterne at ratificere konventionen, ikke mindst på de områder,
hvor medlemsstaterne fortsat har kompetence.
Flertallet af lande har også udtrykt bekymring for, om det foreslåede tidspunkt
for fælles ratifikation
(31. december 2011)
giver tilstrækkelig tid til at gennem-
føre de nationale lovgivningsprocedurer, der skal være på plads før ratifikatio-
nen.
Forslaget er tæt på at være forhandlet på plads. Medlemsstaterne er positive
over for forslaget, som nu i større omfang imødekommer synspunkterne om en
klarere afgrænsning af EU´s kompetence og en større fleksibilitet med hensyn
til datoen for ratifikation af konventionen.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter en rådsbeslutning, som muliggør, at EU-medlemsstaterne kan
ratificere 2002 Athen-konventionen, fordi det er vigtigt at sikre passagerne
bedre rettigheder globalt.
Danmark foretrækker dog den fremgangsmåde, som man tidligere har gjort
brug af ved Bunkerskonventionen, hvor medlemsstaterne blev bemyndiget til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
970839_0005.png
5/10
at ratificere konventionen,
mens Danmark i tillæg fik en særskilt accept til at
ratificere
3
.
Danmark vil
arbejde
for, at det afklares, hvilke juridiske og politiske konse-
kvenser det vil få, at Unionen bliver kontraherende part til 2002 Athen-
konventionen.
Danmark støtter derfor, at forslaget bevæger sig henimod en tydeliggørelse af,
at EU-kompetencen er afgrænset til EU´s eksklusive kompetence. Det vil sige
de områder, der er omfattet af Athen-forordningen og Bruxelles 1-
forordningen, og ikke andre søretlige områder som f.eks. definitionen af et
skib i 2002 Athen-konventionen eller medlemsstaternes ret til at udstede og til
at kontrollere forsikringscertifikater.
8.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Ikrafttrædelse af Athen-forordningen indebærer dog, at der skal foretages en
række konsekvensrettelser i søloven. Bl.a. skal der indføres objektivt ansvar
for transportøren samt pligt for rederen til at forsikre sig mod dette ansvar.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 13.
januar 2011.
3
Rådets beslutning af 19. september 2002 om bemyndigelse af medlemsstaterne til at ratifi-
cere Bunkerskonventionen. Danmark var ikke omfattet, men fik en selvstændig accept
grundet vores retlige forbehold, jf. Kommissionens afgørelse af 22. april 2010 om bemyn-
digelse af Danmark til at ratificere den internationale konvention af 2001 om civilretligt an-
svar for forureningsskader forårsaget af bunkerolie.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
970839_0006.png
6/10
2.) Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for søfarts-
sikkerhed
KOM(2010) 611.
Revideret notat.
Resumé
Forslaget har til formål at justere den juridiske ramme for det allerede eksi-
sterende europæiske agentur for søfartssikkerhed (EMSA) samt dets rolle i
forhold til Kommissionen, medlemsstaterne og andre parter. Hensigten er at
effektivisere agenturets virke og udvide dets opgaveportefølje på udvalgte
tekniske områder; heriblandt ulykkesopklaring, inspektioner, offshore, hav-
miljø samt skibsovervågnings- og informationssystemer.
Der vil ikke være behov for lovændringer som følge af forslaget.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Transport, te-
lekommunikation og Energi) den 31. marts 2011 med henblik på fremlæg-
gelse af fremskridtsrapport.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 28. oktober 2010 fremlagt forslag til ændring af for-
ordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for sø-
fartssikkerhed.
Forslaget er fremsat i henhold til Traktatens art. 100 (2). Forslaget kan ved-
tages med kvalificeret flertal i medført at den almindelige lovgivningspro-
cedure i Traktatens art. 251.
Kommissionen henviser i sin begrundelse for forslaget til de anbefalinger,
der fremkom under den eksterne evaluering fra 2007 om implementeringen
af forordningen for EMSA.
Endvidere henviser Kommissionen til den flerårige strategiplan for EMSA,
som blev vedtaget af bestyrelsen i marts 2010. Strategiplanen skitserer 14
nye opgaveområder for agenturet, hvoraf flere kræver en ændring af forord-
ningen.
Endelig fremhæver Kommissionen behovet for at ændre forordningen som
følge af EMSA’s rolle i forhold til gennemførelsen af den tredje søsikker-
hedspakke.
Overordnet bibeholdes EMSA’s formål i forslaget. Det vil sige, at agenturet
fortsat skal yde teknisk bistand til Kommissionen og medlemsstaterne,
overvåge medlemsstaternes gennemførelse af lovgivningen og vurdere ef-
fektiviteten heraf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
970839_0007.png
7/10
EMSA’s udvidede opgaveportefølje
Forslaget medfører en udvidelse af EMSA’s opgaver på fire hovedområder.
1. Tekniske ekspertiseopgaver
Forslaget vil udvide EMSA’s opgaver, så agenturet kan stille eksperter til
rådighed for medlemsstaterne ved ulykkesopklaring af større søulykker.
Endvidere skal EMSA kunne analysere søulykkesrapporter med henblik på
erfaringsopsamling.
Efter forslaget kan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner af
klassifikationsselskaber
4
og anerkendte sikringsorganisationer
5
. Herudover
kan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner af medlemsstaternes
indsats med hensyn til sikring af skibe og havnefaciliteter. Agenturet vil
kunne analysere inspektionsrapporterne for at drage horisontale konklusio-
ner og skabe vidensdeling mellem medlemsstaterne.
Forslaget lægger op til, at agenturets indsatskapaciteter kan benyttes i tilfæl-
de af forurening fra andet end skibe, nemlig offshore-efterforskning og pro-
duktion af olie og gas. Desuden kan EMSA ifølge forslaget bistå Kommis-
sionen med en analyse af sikkerheden ved mobile offshore olie- og gasan-
læg.
Forslaget vil styrke agenturets rolle i forhold til den maritime forskning på
EU-plan. EMSA vil kunne analysere igangværende og afsluttede forsk-
ningsprojekter for at identificere mulig lovgivningsmæssig opfølgning samt
nye potentielle forskningstemaer.
Forslaget indebærer en ophævelse af den nuværende afgrænsning om, at op-
rettelse af regionale centre skal relateres til overvågning af skibsfart. Der-
med kan anden relevant teknisk rådgivning, såsom uddannelse og adgang til
operative tjenester, muliggøres i regionale sammenhænge.
2. Operationelle systemer
I forslaget fremhæves EMSA’s opgave med at varetage og udvikle skibs-
overvågnings- og informationssystemer, f.eks. SafeSeaNet, CleanSeaNet og
LRIT, som bidrager til etableringen af et maritimt overvågningsnetværk i
EU. Endvidere lægger forslaget op til, at EMSA gennem sine aktiviteter kan
bidrage til at styrke synergier på EU-plan i henseende til visse kystvagtope-
rationer.
3.
Agenturets forhold til andre parter
Forslaget indebærer, at EMSA kan udvide det tekniske samarbejde med
hensyn til gennemførelse af relevant EU-lovgivning til europæiske nabo-
skabspartnere samt medlemsstater i Paris Memorandummet om havnestats-
4
Private organisationer, der udfører inspektioner og syn af skibe på vegne af flagstaten.
5
Private organisationer, der udfører sikringsrelateret vurderings-, kontrol-, godkendelses-
eller certificeringsaktivitet på skibe på vegne af flagstaten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
970839_0008.png
8/10
kontrol
6
. Tillige kan EMSA gennem EU’s civile beskyttelsesordning yde
berørte stater støtte ved havforurening.
4. Institutionelle og organisatoriske ændringer
På det organisatoriske plan vil forslaget skabe fornyelse ved, at en uaf-
hængig ekstern evaluering af EMSA samt en flerårig strategiplan skal udar-
bejdes og forelægges bestyrelsen. Ydermere kan direktøren, efter bestyrel-
sen er orienteret, forpligte agenturet i administrative aftaler, som ikke er in-
ternationale traktater. Dette omfatter eksempelvis aftaler med andre agentu-
rer.
Efter forslaget er der behov for en afklaring af en potentiel interessekonflikt
i, at EMSA’s bestyrelsen, der blandt andet består af repræsentanter fra med-
lemslandene, træffer beslutninger om EMSA’s inspektioner samtidig med,
at medlemsstaterne er underlagt inspektioner udført af agenturet. Denne
dobbeltrolle skal undgås ved, at beslutninger om agenturets arbejdsmetoder
ved inspektioner ikke længere træffes i bestyrelsen, men flyttes til COSS,
EU’s søsikkerhedskomite, og afgøres ved rådgivningsprocedure.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Forslaget forventes
behandlet i Transportudvalget.
3. Nærhedsprincippet
Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at den uafhængige,
eksterne evaluering af EMSA har bekræftet behovet for, at medlemsstaterne
og Kommissionen ved en EU-mellemkomst opretholder det krævede niveau
for søfartssikkerhed, søfartssikring og beskyttelsen af havmiljøet i EU. End-
videre anføres, at agenturets aktiviteter har opnået anerkendelse.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt, idet EMSA spiller en afgørende tværnational rolle for så vidt an-
går opretholdelsen af søfartssikkerhed, søfartssikring samt beskyttelse af
havmiljøet. En rolle, som ikke kan erstattes af én enkelt medlemsstat eller
en gruppe af medlemsstater.
4. Gældende dansk ret
Forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for sø-
fartssikkerhed.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for skibsfartspolitiske
spørgsmål. Der har ikke været nogen bemærkninger til forslaget fra interesse-
organisationerne.
6
Regional organisation for harmoniseret havnestatskontrol. Pt. 27 medlemmer; bl.a. Rus-
land, Canada og flere EU-lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
970839_0009.png
9/10
6. Andre landes holdninger
Generelt er der blandt medlemsstaterne enighed om, at tiden er moden til at
revidere forordningen for EMSA. Flertallet af landene har dog også udtrykt
en vis skepsis i forhold til forslaget. Dette relaterer sig særligt til de økono-
miske konsekvenser ved udvidelsen af EMSA’s opgavevaretagelse, kyst-
vagtoperationer, forebyggelse af forurening fra offshoreanlæg samt overflyt-
telse af beslutninger vedrørende inspektioner fra bestyrelsen til et udvalg
underlagt komitologi-procedure. Dermed er der overordnet set bred støtte til
de danske synspunkter.
7. Foreløbig dansk holdning
Overordnet er regeringen positivt indstillet over for forslaget, som opdaterer
og konsoliderer EMSA’s rolle i forhold til søsikkerhed, søfartssikring og be-
skyttelse af havmiljøet i EU. I tidens løb har søulykker og den almindelige
samfundsudvikling medført tiltagende regulering, hvilket har øget agentu-
rets virke. Forslaget afspejler derfor i høj grad den nuværende arbejdssitua-
tion for EMSA.
For regeringen er det dog væsentligt, at forslaget kun omfatter tiltag, der har
en reel merværdi, og som ikke kan løses bedre på nationalt eller internatio-
nalt niveau. Endvidere arbejder regeringen for at fremme løsninger, hvis
merværdi står i rimeligt forhold til de økonomiske konsekvenser. Som det
foreligger, indebærer forslaget en budgetforøgelse på 3,9 mio. EURO over
årerne 2012-2015. EMSA’s budget er mere end fordoblet siden 2002, hvor
agenturet blev oprettet.
Ved evalueringen af EMSA i 2007 pegede Danmark på flere forhold, som
burde justeres. Flere af disse forslag er medtaget i forordningsforslaget. Så-
ledes foreslås arbejdsfordelingen mellem Kommissionen, medlemsstaterne
og EMSA vedrørende inspektioner effektiviseret, ligesom udarbejdelsen af
en flerårlig strategiplan gøres til et krav.
Regeringen ser positivt på forslaget for så vidt angår de operationelle syste-
mer, der kan generere synergi og stordriftsfordele. Samtidig er det dog væ-
sentligt, at varetagelse og eventuel videreudvikling af skibsovervågnings- og
informationssystemer vurderes ud fra princippet om omkostningseffektivi-
tet. Ligeledes finder regeringen, at agenturets rolle, særligt for så vidt angår
overvågning, også fremadrettet primært bør være faciliterende og koordine-
rende.
Med hensyn til offshore-anlæg finder regeringen det vigtigt med en præcise-
ring af sondringen mellem faste og mobile offshore-anlæg, før der kan tages
endelig stilling til forslaget. Regeringen ser dog grundlæggende positivt på
en udvidelse af EMSA’s kapacitet til bekæmpelse af forurening til også at
omfatte offshore-anlæg, da dette vil kunne udgøre et nyttigt supplement til
medlemslandenes eget beredskab. Endvidere forholder regeringen sig i ud-
gangspunktet positivt til, at EMSA i fremtiden vil kunne udarbejde generelle
sikkerhedsanalyser vedrørende offshore-området, idet det dog må afklares
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
970839_0010.png
10/10
nærmere, hvad sådanne sikkerhedsanalyser indebærer.
For så vidt angår henvisningen til kystvagtoperationer i forordningens præ-
ambel, bør det undersøges nærmere, hvad dette indebærer. Danmark ser ik-
ke et behov for etablering af en fælles europæisk kystvagt.
Endelig savner regeringen en begrundelse for forslaget om at flytte beslut-
ninger om agenturets inspektioner fra EMSAs bestyrelse til EU’s søsikker-
hedskomite (COSS), hvor medlemsstaterne har mindre indflydelse.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordningen vil ikke kræve lovændring, da den vil være umid-
delbart gældende i dansk ret. Konsekvensrettelser i anden lovgivning skøn-
nes ligeledes ikke nødvendig.
Agenturets opgavevaretagelse kan på sigt få statsfinansielle konsekvenser i
form af øgede udgifter til medlemsstaternes del af driften af bl.a. EMSA-
relaterede skibsovervågnings- og informationssystemer. Disse udgifter vil
blive dækket inden for de ansvarlige ressortministeriers rammer.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke have samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil ikke have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketinget Europaudvalg den 25. februar 2011 til
forhandlingsoplæg.
Grund- og nærhedsnotat er fremsendt til Folketingets
Europaudvalg den 5. november 2010.
Samlenotat er fremsendt den 16. fe-
bruar 2011.