Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3081 - RIA Bilag 3
Offentligt
Finanstilsynet
29. marts 2011
J.nr.
/MAL
Samlenotat vedrørende de sager, der forventes behandlet på råds-
mødet (retlige og indre anliggender) og mødet i de blandede udvalg
den 11.-12. april 2011
Side: 2-4
Dagsordenspunkt 25: Rapport fra Kommis-
sionen om evaluering af de første 6 mdr. af
implementeringen af TFTP-aftalen med
USA (SWIFT-aftalen)
- Præsentation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
977803_0002.png
Dagsordenspunkt 25: Rapport fra Kommissionen om evaluering af
de første 6 mdr. af implementeringen af TFTP-aftalen med USA
(SWIFT-aftalen)
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
Resume
EU indgik i juli 2010 en aftale med USA om videregivelse af data, der kan
indeholde personoplysninger, til USA i forbindelse med bekæmpelsen og fi-
nansiering af terror. Det drejer sig om data, som afgives i forbindelse med
betalingsoverførsler bl.a. mellem personer i Europa. I henhold til aftalens
artikel 13 skal bestemmelserne om sikkerhedsforanstaltninger, kontrol og
gensidighed i aftalen evalueres af parterne senest seks måneder efter, at
den er trådt i kraft. Den 14. marts afholdt Europa-Kommissionen et
workshop-møde, hvor Kommissionen fremlagde hovedkonklusioner fra
sin rapport, og Europol gennemgik samarbejdet. På mødet blev Europols
rolle og dataretlige hensyn diskuteret. Kommissionen konkluderede, at
aftalen er overholdt, og at Europol lever op til sine forpligtelser. Det var
dog begrænset, hvor meget effektiviteten kunne vurderes efter seks måne-
der. Det forventes, at Europol samt Kommissionen på rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 11.-12. april 2011 vil præsentere en rapport
om evalueringen af de første seks måneder af implementeringen af TFTP-
aftalen med USA (SWIFT-aftalen). Der er tale om en præsentation, og sa-
gen rejser derfor ikke spørgsmålet om det danske retsforbehold. Selve
SWIFT-aftalen er derimod omfattet af det danske retsforbehold.
1. Baggrund og indhold
På rådsmødet (ECOFIN) den 13.-14. juli 2010 blev det vedtaget at indgå
en aftale mellem EU og USA om udveksling af oplysninger fra SWIFT til
de amerikanske myndigheder, US Department of Treasure. Danmark er
ikke med i aftalen, da den falder ind under det danske retsforbehold.
I henhold til den indgåede aftale mellem EU og USA kan USA indhente
visse oplysninger om betalingstransaktioner i EU til brug for efterforsk-
ning af terrorisme og finansiering af terrorisme. Oplysningerne kan kun
indhentes hos såkaldte ”designated providers”, af hvilke der kun er én i
EU i dag. Det er SWIFT, der er hjemmehørende i Belgien.
SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication)
er et internationalt finansielt netværk, der anvendes globalt af finansielle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/4
institutter til at sende og modtage finansielle meddelelsestyper, herunder
bl.a. betalingsinstrukser. SWIFT ejes af dets brugere, dvs. ca. 3.000 fi-
nansielle virksomheder med omkring 8.000 forretningsenheder fordelt på
205 jurisdiktioner.
I henhold til aftalens artikel 13 skal bestemmelserne om sikkerhedsforan-
staltninger, kontrol og gensidighed i aftalen evalueres af parterne (EU og
USA) senest seks måneder efter at den er trådt i kraft. Den 17.-18. februar
fandt den første fælles evaluering iht. artikel 13 sted i Washington.
Den 14. marts afholdt Europa-Kommissionen et workshop-møde, hvor
Kommissionen fremlagde hovedkonklusioner fra sin rapport, og Europol
gennemgik samarbejdet. På mødet blev Europols rolle og dataretlige hen-
syn diskuteret. Kommissionen konkluderede, at aftalen er overholdt, og at
Europol lever op til sine forpligtelser. Det var dog begrænset, hvor meget
effektiviteten kunne vurderes efter seks måneder.
Det forventes, at Europol samt Kommissionen på rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 11.-12. april 2011 vil præsentere en rapport for
evalueringen af de første seks måneder af implementeringen af TFTP-
aftalen med USA (SWIFT-aftalen).
2. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Sagen vurderes ikke at give anledning til overvejelser i forhold til nær-
hedsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
SWIFT-aftalen er vedtaget med hjemmel i TEUF, 3. del, afsnit V. Aftalen
er derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre an-
liggender. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-
traktaten, finder på den baggrund anvendelse.
Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, 3. del, afsnit V, og iføl-
ge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
TEUF, 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark
(”retsforbeholdet”).
5. Høring
Der er ikke foretaget høring i sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/4
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Da der er tale om en præsentation af Europol og Kommissionen vedrø-
rende effektiviteten af aftalen, vurderes sagen på det foreliggende grund-
lag hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventes at tage præsentationen til efterretning.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der foreligger ingen offentlige tilkendegivelser fra de øvrige lande vedrø-
rende præsentationen.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev senest forelagt Folketinget Europaudvalg til orientering forud
for rådsmødet (retlige og indre anliggender) 24.-25. februar 2011.