Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3084 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
977712_0001.png
MILJØMINISTERIET
EU og Internationalt politisk sekretariat
30. marts 2011
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg –
Rådsmøde (land og fisk) den 14. april 2011 - miljødelen
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg til
Rådsmøde (land og fisk) den 14. april 2011 - miljødelen
3.
Forslag til Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
for at forlænge optagelsen af carbendazim som aktivstof
KOM (2011) 27 endelig
-
Vedtagelse
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
PUNKT 3
Forslag til Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF for at forlænge
optagelsen af carbendazim som aktivstof
KOM (2011) 27 endelig
Vedtagelse
Resumé
Kommissionen har foreslået, at optagelsen af aktivstoffet carbendazim på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler forlænges.
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffet fortsat vil være optaget på bilag til
bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner. Det er ikke muligt umiddelbart at vurdere
konsekvenserne af forslaget for miljøbeskyttelsesniveauet.
1. Status
Kommissionen fremsendte den 28. januar 2011 forslag om forlængelse af optagelse af
carbendazim på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskytttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 5 og 6, som
fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet, og at optagelsen kan forlænges
ved udløbet af den oprindelige optagelse.
Kommissionens forslag om forlængelse af optagelsen af carbendazim blev forelagt Den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 23. november 2010, hvor der ikke
var kvalificeret flertal for forslaget.
I henhold til artikel 19 i direktiv 91/414/EØF og i overensstemmelse med artikel 5 i Rådets
afgørelse 1999/468/EF skal Kommissionen derfor forelægge Rådet et forslag til de foranstalt-
ninger, der skal træffes, idet Rådet inden for en frist på tre måneder træffer afgørelse med
kvalificeret flertal. Har Rådet med kvalificeret flertal ved udløbet af fristen på 3 måneder
hverken vedtaget forslaget uændret eller udtalt sig imod det, kan Kommissionen udstede
direktivet.
Det er ikke nødvendigt at forelægge Europa-Parlamentet disse forslag til beslutning til
nærmere behandling (artikel 8 i Rådets afgørelse 1999/468/EF).
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Da carbendazim har været optaget på bilag til direktiv 91/414/EØF indtil 13. juni 2011, er
baggrunden for dette forslag direktivets artikel 5, stk. 5 om proceduren for fornyet optagelse af
EU-stoffer på bilag I.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
977712_0003.png
3
2. Formål og indhold
Kommissionen foreslår at forlænge optagelsen af aktivstoffet carbendazim på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Stoffet har været optaget på bilag I indtil
13. juni 2011. Forlængelsen gives dog ikke for de normale 10 år, men kun indtil 30. november
2014, da der stadig er bekymring over stoffet og en del datamangler.
Stoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds
Autoritet), hvor alle EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger har
resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at forlænge optagelsen af aktivstoffet
på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport
1
over risikovurderingen af stoffet.
I følge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslagene, har
vurderingerne af stoffet ud fra de i bilag IV angivne anvendelsesområder vist, at det kan
antages, at stoffet og midler indeholdende disse stoffer opfylder betingelserne i henholdsvis
artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er
uacceptable effekter på sundhed og miljø.
De angivne anvendelsesområder er:
Aktivstof
Carbendazim
Anvendelsesområde
Bekæmpelse af svampesygdomme i korn, raps, majs
og roer
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det efterfølgende en national opgave at tage stilling til,
om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende
land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI
til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering
er sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende
stofferne, skal der ifølge udkastet til vurderingsrapport for nogle af stofferne tages særligt
hensyn til visse risici. Det kan f.eks. være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstof-
fet og dets nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil
endvidere være angivet, at der om nødvendigt skal indføres risikobegrænsende foranstaltnin-
ger.
I vurderingsrapporterne fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelses-
områder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Carbendazim har ikke ved den fornyede vurdering været til høring i Panelet for Plantesund-
hed, Plantebeskyttelsesmidler og Restkoncentrationer heraf, da EFSA eller Kommissionen
ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stoffet og vurderingerne.
Rapporterne vil blive tilgængelige på EFSA’s hjemmeside
http://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
977712_0004.png
4
Optagelse af stoffer på bilag I til direktiv 91/414 betyder, at Danmark forpligter sig til at
acceptere fødevarer og foder med restindhold af stofferne, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1,
litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for stofferne på
en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i
særskilte direktiver.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforan-
staltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet fortsat være optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr.
533 om bekæmpelsesmidler.
Der er ikke godkendt midler med carbendazim i Danmark.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Hvis stoffets optagelse på bilag I forlænges, vil direktivet træde i kraft 1. juni 2011 og skal
være implementeret inden 30. november 2011.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark
ved en forlængelse af optagelsen af aktivstoffet på bilag I til direktiv 91/4141/EØF, idet
effekten på beskyttelsesniveauet vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af
et middel med det pågældende aktivstof i Danmark, og dels af den efterfølgende nationale
vurdering af, om midlerne kan godkendes under danske forhold.
5. Høring
Forslaget blev sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 15. oktober 2011.
Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) bemærkede, at man overordnet tilslutter sig
den danske holdning, idet den generelle opfattelse er, at aktivstoffer, der er til fare for
grundvand, sundhed eller miljøet ikke skal godkendes. Endvidere bemærkede DANVA, at der
ikke skal kunne godkendes stoffer, hvor der mangler centrale data.
Greenpeace og 3F støttede den danske holdning.
Dansk Industri havde ingen bemærkninger til forslaget.
Forslaget blev endvidere sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 29. marts 2011. Greenpea-
ce har endnu en gang oplyst, at man tilslutter sig den danske holdning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
6. Forhandlingssituation
Kommissionens forslag om forlængelse af optagelsen af carbendazim har været forelagt den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, hvor der ikke var kvalificeret flertal for
forslaget, hvorfor sagen er oversendt til Rådet.
7. Dansk holdning
For carbendazim er Danmark ikke enig med Kommissionen i, at der er vist sikker anvendelse
til de i EU ansøgte anvendelsesområder. I følge EFSA’s konklusion kan risikoen for menne-
sker ved brug af midler med carbendazim ikke færdiggøres, da visse undersøgelser viser, at
stoffet skader arveanlæggene. Derved kan der ikke vises sikker anvendelse for sprøjteførerne.
Endvidere kan risikovurderingen for miljøet heller ikke færdiggøres, da der ifølge EFSA’s
konklusion mangler data til vurdering af nedbrydningen i jord.
8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg.