Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3085 - RIA Bilag 4
Offentligt
992359_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Dok.:
27. april 2011
Det Internationale
Kontor
Sanne Jensen
SJE44657
Samlenotat vedrørende den sag inden for Justitsministeriets an-
svarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) og mødet i det blandede udvalg den 12. maj 2011
Side:
2-5
Dagsordenspunkt
Evalueringsrapport om logningsdirekti-
vet (direktiv 2006/24/EF)
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt: Evalueringsrapport om logningsdirektivet (direk-
tiv 2006/24/EF)
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2011)225
Resumé
Evalueringsrapporten om logningsdirektivet er ikke retligt bindende, og
sagen rejser derfor ikke spørgsmål i forhold til det danske retsforbehold.
Rådet forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. maj
2011 at få præsenteret en evalueringsrapport fra Kommissionen om log-
ningsdirektivet. I rapporten foretages en evaluering af medlemsstaternes
anvendelse af direktivet og af dets virkning på økonomiske aktører og
forbrugere. Det fremgår af rapporten, at evalueringen overordnet set har
vist, at logning er et nyttigt værktøj for de strafferetlige systemer og for
retshåndhævelsen i EU. Det fremgår videre af rapporten, at Kommissio-
nen i lyset af evalueringen har til hensigt at foreslå ændringer af direkti-
vet på grundlag af en konsekvensanalyse. Sagen rejser ikke spørgsmål i
forhold til nærhedsprincippet, ligesom sagen ikke har lovgivningsmæssi-
ge eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige
tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til meddelelsen.
Fra dansk side er man positiv over for meddelelsen, og man forventer at
kunne tage præsentationen til efterretning.
1.
Baggrund
Kommissionen skal i medfør af artikel 14 i logningsdirektivet forelægge
Europa-Parlamentet og Rådet en evaluering af medlemsstaternes anven-
delse af direktivet og af dets virkning på økonomiske aktører og forbru-
gere under hensyntagen til den videre udvikling, der er sket inden for
elektronisk kommunikationsteknologi, og de statistiske oplysninger, der
er sendt til Kommissionen, med henblik på at fastslå, om det er nødven-
digt at ændre direktivets bestemmelser, særlig hvad angår datadækning
og lagringsperioder.
Evalueringsrapporten bygger på omfattende drøftelser med og bidrag fra
medlemsstater, eksperter og involverede parter.
2.
Indhold
Meddelelsen indeholder dels en redegørelse af medlemsstaternes gen-
nemførelse af logningsdirektivet, dels en redegørelse af den rolle, som
lagrede data ifølge medlemsstaterne spiller for den strafferetlige retsfor-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
følgning og for retshåndhævelsen, og dels en redegørelse af virkningen af
logning på operatører og forbrugere. Herudover indeholder meddelelsen
en redegørelse for datalogningens konsekvenser for de grundlæggende
rettigheder.
Kommissionen konkluderer, at evalueringen overordnet set har vist, at
datalogning er et nyttigt værktøj for de strafferetlige systemer og for
retshåndhævelsen i EU. Direktivet tilstræber imidlertid kun en delvis
harmonisering af datalogning, hvilket medfører, at der ikke er en fælles
europæisk tilgang i forhold til formålsbegrænsning og lagringsperioder
samt godtgørelse af operatørernes udgifter. De variationsmuligheder,
som direktivet indeholder, og forskelle i den nationale anvendelse af log-
ning har skabt betydelige vanskeligheder for operatører.
I betragtning af følgerne og risiciene for det indre marked og respekten
for retten til privatlivets fred og beskyttelse af personoplysninger finder
Kommissionen, at EU ved hjælp af fælles regler fortsat bør sikre, at der
konsekvent stilles høje krav til logning, dataudtræk og brug af trafikdata
og lokaliseringsdata.
I lyset af disse konklusioner er det Kommissionens hensigt at foreslå æn-
dringer af direktivet på grundlag af en konsekvensanalyse. Følgende om-
råder forventes undersøgt i konsekvensanalysen:
-
Konsekvens i formålsbegrænsningen for datalagring og i de
former for forbrydelser, som giver adgang til og ret til at an-
vende lagrede data,
Større harmonisering og om muligt afkortning af de obligatori-
ske datalagringsperioder,
Uafhængigt tilsyn med dataanmodninger og det generelle data-
lagringssystem i alle medlemsstater,
Begrænsning af de myndigheder, der har bemyndigelse til at få
dataadgang,
Reduktion af de datakategorier, der kan lagres,
Vejledning i tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstalt-
ninger for dataadgang, herunder afleveringsprocedurer,
-
-
-
-
-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
Vejledning i brugen af data, herunder data mining, og
Udvikling af praktisk anvendelige målingsmetoder og rapporte-
ringsprocedurer for at gøre det lettere at sammenligne anven-
delsen og evalueringen af fremtidige regler.
Det forventes, at formandskabet på baggrund af Kommissionens præsen-
tation af meddelelsen vil følge op på præsentationen. Det nærmere ind-
hold heraf kendes på nuværende tidspunkt ikke.
3.
Gældende dansk ret
Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det udbydere af telenet eller
teletjenester at foretage registrering og opbevaring i 1 år af oplysninger
om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold.
For Politiets Efterretningstjeneste har logningsreglerne betydet, at efter-
retningstjenesten har sikkerhed for, at der i en periode på op til 1 år er
adgang til f.eks. teleoplysninger, dvs. hvilke telefonnumre der har haft
forbindelse. Politiets Efterretningstjeneste anvender i betydeligt omfang
trafikdata navnlig i forbindelse med længerevarende efterforskninger in-
den for terrorområdet. Trafikdata kan bidrage til at fastlægge, om – og i
givet fald i hvilket omfang – en mistænkt person har forbindelser til an-
dre mistænkte personer, ligesom trafikdata kan bidrage til at henlede ef-
terretningstjenestens opmærksomhed på forbindelser mellem en mistænkt
og personer, der ikke tidligere har været genstand for efterretningstjene-
stens opmærksomhed. Trafikdata har således i flere tilfælde været af af-
gørende betydning for at kunne afdække terrorrelationerne i både ind- og
udland. I den forbindelse er det ikke alene af stor betydning at kunne til-
vejebringe trafikdata af nyere dato, men tillige at kunne tilvejebringe æl-
dre trafikdata for at konstatere, om der har været tale om en længereva-
rende forbindelse.
I forbindelse med anti-terrorpakke I fra 2002 blev der indsat en revisions
bestemmelse i § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002, hvorefter justitsministeren
i folketingsåret 2005-06 skulle fremsætte forslag om revision af retspleje-
lovens § 786, stk. 4, om logning.
I forbindelse med anti-terrorpakke II fra 2006 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2009-10, jf. § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006. Det skyldtes,
at der i 2006 endnu ikke forelå nogen erfaringer med anvendelsen af be-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stemmelsen, idet retsplejelovens § 786, stk. 4, først blev sat i kraft den
15. september 2007.
Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010 blev revisionsklausulen ændret således,
at revisionen skal foretages i folketingsåret 2011-12. Ændringen byggede
bl.a. på udtalelser fra Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Politiets Efterret-
ningstjeneste. Formålet med udsættelsen var bl.a. at sikre, at resultatet af
en evaluering af logningsdirektivet i EU-regi også kan indgå i overvejel-
serne i forbindelse med revisionen, ligesom det er fundet hensigtsmæs-
sigt at indhente yderligere erfaring med reglerne med henblik på at vur-
dere behovet for eventuelle ændringer.
Det bemærkes, at hvis Kommissionens lovgivningsinitiativer fremsættes
med hjemmel i TEUF 3. del, afsnit V, vil de være omfattet af Danmarks
forbehold vedrørende retlige og indre anliggender. Protokollen om Dan-
marks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, vil på den baggrund
finde anvendelse.
Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse
af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF 3. del, afsnit V, og
ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold
til TEUF 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark
(”retsforbeholdet”).
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
6.
Nærhedsprincippet
Sagen vurderes ikke at give anledning til overvejelser i forhold til nær-
hedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til meddelelsen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Det forventes, at Danmark vil kunne tage præsentationen og formand-
skabets opfølgning herpå til efterretning.
9.
Europa-Parlamentet
Meddelelsen er ligeledes sendt til Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Kommissionens evalueringsrapport har ikke været drøftet i Specialud-
valget for politimæssigt og retligt samarbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-
udvalg
Kommissionens evalueringsrapport har ikke tidligere været forelagt for
Folketingets Europaudvalg eller Retsudvalg.
6