Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3088 - økofin Bilag 4
Offentligt
996149_0001.png
12. maj 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
17. maj 2011
1) Forslag til forordning vedr. short selling mv.
-
Generel indstilling
KOM(2010) 482
2) EU-budgettet for 2012
-
Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
3) Rentebeskatningsdirektivet
-
Orienterende debat
KOM(2008) 727
4) Beskatning af den finansielle sektor
-
Rapport til Rådet
KOM(2010) 549, KOM(2010) 579, KOM(2010) 254
5) Råvarepriser
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
6) Opfølgning vedr. finansiel assistance til Irland
-
Rådsbeslutning
KOM-dokument foreligger ikke
7) Financial assistance til Portugal
-
Rådshenstilling og rådsbeslutning
KOM-dokument foreligger ikke
8) Klimafinansiering
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
9) Opfølgning på det uformelle økonomi- og finansministermøde den 8.-9. april 2011
-
Orientering fra formandskabet
KOM-dokument foreligger ikke
10) Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 til EU's budget for 2011
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 17. maj 2011
KOM(2011) 154
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
11) Kommissionens forslag til ændringsbudget 3 til EU's budget for 2011
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 17. maj 2011
KOM(2011) 219
12) Styrket økonomisk samarbejde – trialogforhandlinger
-
Politisk drøftelse
KOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,
KOM(2010) 526, KOM(2010) 527
13) Rådskonklusioner vedr. nye klima- og energitiltag
-
Rådskonklusioner ventes vedtaget uden forudgående drøftelse på rådsmødet (ECOFIN)
den 17. maj 2011
KOM(2011) 112, KOM(2011) 109, KOM(2010) 677
14) Bankstresstest
-
Rådserklæring
KOM-dokument foreligger ikke
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 14:
Resumé
Bankstresstest
EU-banktilsynsmyndigheden EBA er aktuelt ved at koordinere og gennemføre en fælles EU
stresstest af de større europæiske banker, som ventes offentliggjort til sommer. Stresstesten er en
del af det igangværende arbejde med at styrke den finansielle stabilitet på baggrund af den finan-
sielle krise. Ministrene ventes på det kommende ECOFIN den 17. maj 2011 at drøfte en
fælles erklæring vedrørende beredskabsplaner (såkaldte ”backstops”) i forbindelse med
stresstesten. ECOFIN ventes at lægge vægt på en række konkrete principper for
medlemslandenes forberedelse og kommunikation vedr. håndtering af de banker, som stresstesten
måtte indikere kunne få behov for at styrke kapitalgrundlaget o.l.
Baggrund
EU-banktilsynsmyndigheden EBA er aktuelt ved at koordinere og gennemføre en
fælles EU stresstest af de større banker, som ventes offentliggjort til sommer,
formentlig i juni.
Stresstesten skal generelt vurdere de testede bankers modstandsdygtighed (og
dermed også den overordnede sundhed af det europæiske banksystem) ved
konkret at vurdere, om bankerne kan modstå på forhånd opstillede tænkte
stressscenarier uden yderligere kapitaltilførsel, eller om der vil være behov for
kapitaltilførsler eller andre tiltag, evt. forebyggende, såfremt de undersøgte
stressscenarier helt eller delvist måtte materialisere sig.
ECOFIN ventes på det kommende møde at drøfte en fælles erklæring vedrørende
principper for medlemslandenes beredskabsplaner (”backstops”) for håndtering af
banker, som stresstesten måtte indikere kunne få behov for at styrke kapital-
grundlag o.l. Drøftelsen sker bl.a. på baggrund af konklusionerne herom fra Det
Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011, jf. nedenfor.
Indhold
Det Europæiske Råd vedtog den 24.-25. marts 2011 konklusioner vedr. bl.a.
beredskabsplaner for stresstesten. Det konkluderes bl.a., at ”medlemsstaterne skal
forud for offentliggørelsen af resultaterne udarbejde specifikke og ambitiøse strat-
egier til omstrukturering af sårbare institutioner, herunder løsninger inden for den
private sektor (direkte finansiering fra markedet eller salg af aktiver), men også
solide rammer i overensstemmelse med statsstøttereglerne for at yde offentlig
støtte, hvis behovet opstår”.
Medlemslandene forventes således at kommunikere konkrete planer ex ante for
håndtering af de banker, hvor stresstesten måtte indikere et behov for styrket
kapitalgrundlaget o.l.
Med henblik på at sikre en ensartet tilgang til beredskabsplanerne på tværs af
medlemslandene forventes vedtaget en fælles erklæring på ECOFIN. Erklæringen
ventes at sætte stresstesten ind i konteksten af den generelle styrkelse af den finan-
sielle regulering og reform af den finansielle sektor som følge af den finansielle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
krise med henblik på at styrke bankernes modstandsdygtighed. Der forventes op-
stillet en række konkrete principper for de instrumenter, som medlemslandene
skal forberede og kommunikere forud for, at resultaterne af stress testen offen-
tliggøres.
Konkret forventes følgende principper indeholdt i erklæringen:
Af hensyn til den finansielle stabilitet skal alle medlemsstater have
beredskabsplaner klar og offentliggøre disse i forbindelse med offen-
tliggørelsen af stresstestens resultater.
Enhver svaghed, der afsløres i forbindelse med stresstesten, vil blive adress-
eret rettidigt og fyldestgørende, således at en bank, der ikke består testen, vil
få f.eks. seks måneder til at gennemføre de nødvendige foranstaltninger.
Private løsninger vil være at foretrække og brug af offentlige midler vil kun
være muligt som en sidste udvej, hvis behovet opstår, og under strenge
betingelser.
Hvis der er tale om beredskabsplaner, der indeholder offentlig støtte, skal
det specificeres, hvilke konkrete værktøjer, der er tilgængelige, og de skal
være i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, således f.eks. at enhver
offentlig støtte skal være betinget af, at der fremsendes en restrukturering-
splan.
Beredskabsplaner vil kunne omfatte en række forskellige instrumenter
inklusiv både private og offentlige løsninger, herunder fx planer for kapital-
bevarelse, kapitalforøgelse, restrukturering, frasalg af aktiver, overførsel af
aktiver, opsplitning af kerne- og ikke-kerneaktiviteter og evt. fusioner.
Implikationerne af evt. offentlig støtte for de offentlige finanser vil blive
vurderet nøje.
Hjemlands-/værtslandsproblemstillinger i forhold til grænseoverskridende
banker vil blive taget i betragtning, herunder via tidlig udveksling af infor-
mation før resultaterne af stresstesten offentliggøres.
Anvendelsen af beredskabsplaner i medlemslandene vil blive overvåget på
nationalt og EU-niveau med henblik på at sikre rettidig og effektiv imple-
mentering heraf.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Statsfinansielle konsekvenser
Erklæringen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Erklæringen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støttes gennemførelse af stresstesten og vedtagelse af koordineret
erklæring om fælles retningslinier for medlemslandenes beredskabsplaner.
Fra dansk side er det vigtigt, at typen af beredskabsplaner afspejler behovet og
situationen i det enkelte land, idet bankernes sundhedstilstand varierer mellem
EU-landene, og at nogle lande er længere fremme end andre i arbejdet med at
forbedre rammerne for krisehåndtering og finansiel stabilitet.
Andre landes holdning
Der forventes generel støtte til erklæringen fra de øvrige medlemslande.