Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3089 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
Samlenotat: Ministerrådsmøde (beskæftigelse, social politik, sundhed og forbrugerbe-
skyttelse) den 19. maj 2011
Pkt. 1. En EU-ramme for medlemsstaternes nationale romastrategier from mod 2020
- Udveksling af synspunkter
- Rådskonklusioner
- Godkendelse af udtalelse fra Komitéen for Social beskyttelse
KOM (2011) 0173
Resumé
Det forventes, at der på rådsmødet vil blive vedtaget rådskonklusioner angående Kommissio-
nens meddelelse om etablering af en EU-ramme for medlemsstaternes nationale strategier til
inklusion af romaer. Baggrunden for sagen er Kommissionens ønske om øget fokus på den
økonomiske og sociale inklusion af romaer i medlemsstaterne. Det forventes, at en egentlig
EU-ramme formelt vedtages på mødet i det Europæiske Råd den 24. juni 2011. Medlemsstater-
ne opfordres i udkastet til rådskonklusioner til ved udgangen af 2011 og i overensstemmelse
med nationale politikker at opstille målsætninger inden for særligt fire indsatsområder: adgang
til uddannelse, beskæftigelse, sundhedspleje og boliger. Udkastet til rådskonklusioner har ikke i
sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke rele-
vant. Regeringen forventes at være overordnet positivt indstillet, men anser dog spørgsmålet
om en styrket indsats for social og økonomisk inklusion af romaer for at være mindre relevant i
en dansk kontekst.
1. Baggrund
Kommissionen etablerede i september 2010 en intern taskforce på forslag fra kommissær Re-
ding, kommissær Malmström og kommissær Andor, der bl.a. skulle se på medlemsstaternes
anvendelse af EU-midler til social og økonomisk inklusion af romaer. Kommissionens medde-
lelse om en EU-ramme for de nationale strategier er udarbejdet på baggrund af taskforcens ar-
bejde.
Meddelelsen, der blev offentliggjort den 4. april 2011, blev præsenteret på rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 11.-12. april 2011.
På rådsmødet (beskæftigelse og socialpolitik) den 19. maj 2011 ventes meddelelsen drøftet, og
der ventes vedtagelse af rådskonklusioner om meddelelsen. Det forventes endvidere, at en
egentlig EU-ramme formelt vedtages på mødet i Det Europæiske Råd den 24. juni 2011.
2. Formål og indhold
I henhold til udkastet erindrer Rådet, at den Europæiske Union hviler på værdier som menne-
skelig værdighed, frihed, demokrati, lighed, retssikkerhed og respekt for menneskerettigheder-
ne, herunder rettigheder for personer, der tilhører en minoritet, samt at artikel 19 af Traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde specifikt bemyndiger Rådet til at træffe hensigts-
mæssige foranstaltninger til at bekæmpe alle former for forskelsbehandling.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet understreger, at roma-befolkningen i Europa er udsat for social eksklusion, diskriminati-
on, manglende beskæftigelse og dårlige boligforhold. Det siges i denne forbindelse, at antallet af
romaer og deres sociale og økonomiske situation varierer i de enkelte medlemslande, og at de
nationale tilgange til inklusion af roma-befolkningen skal tilpasses de specifikke omstændighe-
der.
Rådet understreger endvidere, at medlemslandene har den primære kompetence i spørgsmålet,
og at tiltag skal tilpasses efter nationale forhold og respektere subsidiaritetsprincippet.
Rådet hilser Kommissionens meddelelse om etablering af en EU-ramme for medlemsstaternes
nationale strategier til inklusion af romaer velkommen.
Medlemsstaterne opfordres til ved udgangen af 2011 og i overensstemmelse med nationale poli-
tikker at opstille målsætninger inden for særligt fire indsatsområder. Der er særlig bevågenhed
på ligestillingsmæssige perspektiver:
-
-
-
-
Adgang til uddannelse, herunder både primær og højere uddannelse samt overgangen fra
uddannelsessystemet til arbejdsmarkedet.
Adgang til beskæftigelse, herunder ikke-diskrimination, voksenuddannelse og støtte for
selvstændige.
Adgang til sundhedspleje med særligt fokus på kvalitet, forebyggelse og sundhedsrelate-
ret uddannelse.
Adgang til boliger med særligt fokus på blandt andet sociale boligtilbud med fuld udnyt-
telse af de midler, der er til rådighed i den Europæiske Regionale Udviklingsfond.
Det bemærkes, at medlemsstaterne endvidere opfordres til hensigtsmæssig overvågning af ud-
viklingen og til at sikre effektiv brug af EU-midler til social og økonomisk inklusion af roma-
befolkningen. Medlemsstaterne opfordres desuden til at udpege en national roma-
kontaktperson samt at fremme aktiv involvering af roma-civilsamfundet.
Kommissionen opfordres blandt andet til at fortsætte arbejdet med roma-taskforcen, herunder
at vurdere effekten af EU-midler, der anvendes til inklusion af roma-befolkningen, samt at
overvåge udviklingen på baggrund af eksisterende tiltag, såsom Den Åbne Koordinationsmeto-
de.
Kommissionen og medlemsstaterne opfordres blandt andet til at overveje mainstreaming af lige
rettigheder for marginaliserede grupper inklusiv roma-befolkningen inden for relevante politik-
ker, at trække på erfaringer fra Europarådet og OSCE samt at styrke rollen for roma-
platformen og fremme deltagelsen af civilsamfundet.
Komitéen for Social Beskyttelse har vedtaget en udtalelse om inklusion af romaer, i hvilken det
er fastslået, at udformning og iværksættelse af politikker vedrørende bekæmpelse af økonomisk
og social eksklusion af romaer, er medlemsstaternes ansvar, men aktører på EU-niveau har en
vigtig rolle at spille med henblik på at støtte medlemsstaternes indsats. I denne forbindelse
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nævnes samhørighedsinstrumenterne og Den europæiske Socialfond som væsentlige bidrags-
ydere.
Komitéen udtaler endvidere, at medlemsstaternes foranstaltninger bør afspejle intensiteten af
udfordringerne i de enkelte medlemsstater og være rettet imod de mest berørte regionale og
lokale områder.
Det bemærkes, at antallet af personer med roma-baggrund i Danmark – statsborgere eller ud-
lændinge med lovligt ophold – ikke kan opgøres statistisk, men generelt vurderes at være meget
lille. Det bemærkes endvidere, at der i Danmark ikke er særlige integrationstilbud til særskilte
etniske grupper. Romaer med statsborgerskab eller lovligt ophold i Danmark har adgang til so-
ciale ydelser på lige fod med andre borgere og til de generelle integrationstilbud til indvandrere
og efterkommere, hvor dette måtte være relevant. I forhold til spørgsmålet om diskrimination
har regeringen i juli 2010 præsenteret en handlingsplan for etnisk ligebehandling, der bl.a. skal
styrke grundlæggende rettigheder og forebygge intolerance.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har i sig selv hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige
eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark. Tiltag i forlængelse af Kommis-
sionens meddelelse og rådskonklusionerne herom kan have statsfinansielle konsekvenser, hvis
medlemsstater i hvilke, der ikke er identificeret problemer med romaer, forpligtes til at iværk-
sætte foranstaltninger.
7. Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl-
og Indvandrings-samarbejdet (SPAIS) den 24. marts 2011, og rådskonklusionerne vil blive
sendt til Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale forhold.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes generelt at kunne tilslutte sig udkastet.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for en styrket indsats for social og økonomisk
inklusion af romaer, men finder det helt centralt, at indsatsen skal tilpasses den nationale situa-
tion, idet fx antallet af personer med roma-baggrund i Danmark vurderes at være meget lille.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmålet om en styrket indsats for social og økonomisk inklusion af romaer anses derfor for
at være mindre relevant i en dansk kontekst.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 8. april forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. april 2011. Udkastet til rådskonklusioner
har ikke tidligere været forelagt.
4