Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3091+3092 - Almindelige anl. Bilag 7
Offentligt
1006904_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 1. juni 2011
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender)
den 23.-24. maj 2011
REDEGØRELSE
1. Forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 24. juni 2011
Rådet drøftede den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råds møde den 24. juni
2011. Der var udsigt til et tungt topmøde med migration som det politisk væsentligste punkt,
herunder med særligt fokus på spørgsmålet om styrkelse af Schengen. Flere understregede den
fri bevægeligheds betydning for EU.
2. Roma-strategi
Som led i forberedelserne af mødet i Det Europæiske Råd den 24. juni 2011 drøftede Rådet
kort formandskabets note om romaer, der sammenfattede debatterne herom i de forskellige
rådsformationer. Formandskabet præsenterede indholdet af noten og udtrykte håb om, at ind-
satsen på sigt kunne føre til håndgribelige forbedringer for roamerne. Noten ventes endosse-
ret af Det Europæiske Råd den 24. juni 2011.
3. Kroatien - status for optagelsesforhandlingerne
Rådet gav udtryk for stor tilslutning til Kommissionens konsekvente kriterie- og benchmark-
baserede tilgang. Formandskabet så mulighed for afslutning af forhandlingerne inden 1. juli og
ellers kort tid efter, men beslutning herom kan først træffes, når Kommissionen klart rappor-
terer, at de nødvendige kriterier og benchmarks er opfyldt. Nogle medlemslande talte for fast-
sættelse af en teknisk indikativ dato for optagelse for at lette Kommissionens arbejde med
forhandlingskapitel 33 om de afsluttende finansielle og budgetmæssige bestemmelser, mens
andre medlemslande udtalte sig imod. Flere medlemslande talte for en robust monitorering,
som skulle gælde frem til tidspunktet for optagelse.
4. Sydlige naboskab
Rådet havde en længere drøftelse med særligt fokus på Libyen og Syrien. Fsva. Libyen blev
der generelt lagt vægt på at fremme en politisk løsning samt at anerkende FN’s centrale rolle
heri. Der var tilslutning til overvejelser om yderligere sanktioner. Der var endvidere bred op-
bakning til etableringen af EU’s nye kontor i Benghazi. Drøftelsen af Syrien viste bred enig-
hed om, at samarbejdet med Syrien ikke kunne fortsætte som hidtil. Der var støtte til et øget
pres på Syrien, herunder udvidede sanktioner. Der blev vedtaget rådskonklusioner.
5. Mellemøsten
Rådet vedtog rådskonklusioner. Der var udbredt bekymring over stilstanden i fredsprocessen
og udsigten til at palæstinenserne ventes at gå videre med bestræbelser på ensidig anerkendelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1006904_0002.png
2
i FN-regi. Der var bred tilslutning til, at EU måtte tilstræbe en fælles tilgang og klare signaler
til de to parter, men også at holde fast i, at det er op til parterne selv at forhandle sig frem til
en løsning. I den forbindelse blev betydningen af EU’s samlede optræden understreget, både
over for parterne og Kvartetten. Rådet hilste præsident Obamas tale den 19. maj 2011 vel-
kommen, ligesom den palæstinensiske forsoningsaftale undertegnet den 3. maj 2011 blev hilst
velkommen.
6. Sydlige Kaukasus
Rådet drøftede kort situationen i det sydlige Kaukasus. Der var enighed om behovet for fort-
sat EU-engagement med en ny EUSR (særlig repræsentant) og gennem støtte til landenes re-
formprocesser, både bilateralt og via det Østlige Partnerskab.
7. Menneskerettigheder
Rådet drøftede kort EU's menneskerettighedspolitik. Udenrigsrepræsentanten understregede,
at menneskerettigheder skulle integreres i alle relevante politikker. Rådet ville vende tilbage til
en drøftelse af EU’s menneskerettighedsstrategi på et kommende rådsmøde. En række med-
lemslande bød initiativet velkommen.
8. (Evt.) Bosnien
Rådet drøftede kort den aktuelle situation i Bosnien-Hercegovina på baggrund af udenrigsre-
præsentantens besøg i landet den 13.-14. maj 2011.
9. EU’s Fælles Udenrigstjeneste
Rådet drøftede under frokosten Den Fælles Udenrigstjeneste. Der var enighed om behovet
for, at rådsmøderne fokuserede på strategiske og langsigtede spørgsmål. Det var ligeledes vig-
tigt at sikre et styrket samarbejde lokalt mellem EU-delegationer og medlemslandenes ambas-
sader. Der fremkom under drøftelsen flere forslag til dette arbejde fremadrettet, herunder at
trio-formandskabet kunne spille en større rolle ift. at bistå udenrigsrepræsentanten. Ministrene
modtog ligeledes en orientering om budgetsituationen.
10. Sudan
Udenrigsministre drøftelse var præget af se seneste begivenheder i Abyei. Der var udbredt
bekymring over udviklingen, og flere ministre understregede behovet for at sende et stærkt
signal fra EU om parternes forpligtelser til at overholde fredsaftalen og krav om omgående
tilbagetrækning af tropper fra Abyei.
Under udviklingsministrenes drøftelse var der enighed om, at EU skulle fastholde engagement
og samarbejde i forhold til Nordsudan, dog betinget af fortsat deltagelse i forhandlingerne om
fuld implementering af fredsaftalen. Fsva. fælles programmering i Sydsudan fremhævede
kommissæren behovet for en fleksibel og pragmatisk tilgang. Flere medlemslande hilste pla-
nerne for fælles programmering velkommen, idet disse gav lande uden tilstedeværelse i Juba
mulighed for engagement.
Rådet vedtog at bevilge 200 mio. euro til støtte for den sydsudanesiske udviklingsplan for
2011-2013. Beløbet er overført fra Den 9. Europæiske Udviklingsfond og tidligere Udviklings-
fonde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1006904_0003.png
3
11. Vand og udvikling
Formandskabet fremlagde sit diskussionspapir om vand og udvikling og understregede, at
vand var en hovedudfordring i udvikling (produktionsfaktor, socialt gode, og evt. kilde til re-
gional konflikt) og burde indgå i EU's kommende politik som tværgående hensyn. Der var
herefter en kort drøftelse, hvor flere lande udtrykte enighed med formandskabet og i øvrigt
benyttede lejligheden til at annoncere internationale vandkonferencer i de respektive lande.
12. Status for EU’s udviklingsbistand
Rådets rapport til Det Europæiske Råds møde i juni blev drøftet. EU's bistand var i 2010 hø-
jere end tidligere, og et flertal af medlemslandene havde øget bistanden nominelt. Samlet lå
EU dog kun på 0,43 pct. i forhold til 2010-målet på 0,51 pct., og prognosen viste, at der ville
mangle 50 mia. euro i 2015. Der blev vedtaget rådskonklusioner. Drøftelserne i Rådet var delt
mellem de medlemslande, som har opfyldt bistandsforpligtelserne og de medlemslande, som
ikke har nået de individuelle mål for 2010. Udviklingsministeren fremhævede EU’s stigende
mangel på troværdighed udadtil samt de interne politiske problemer, som den uacceptable
byrdefordeling gav anledning til.
13. (Evt.) Elfenbenskysten
Kommissær Piebalgs orienterede om planerne for EU’s udviklingsindsats i Elfenbenskysten.
14. EU’s sikkerheds- og forsvarspolitik: Operationer og udvikling af kapaciteter
Se særskilt referat fra Forsvarsministeriet.
15. Udkast til Rådets konklusioner om EU’s Charter om grundlæggende rettigheder
Formandskabet præsenterede rådskonklusionerne. Kommissionen bød konklusionerne vel-
kommen, men understregede samtidig – og med henvisning til Kommissionens første årsbe-
retning om anvendelse af Chartret for 2010 og de problemer, der var påpeget heri – at indsat-
sen for at sikre implementering af Chartrets rettigheder i EU var en uafsluttet, løbende opga-
ve.