Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3098 - Transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
9. maj 2011
Samlet samlenotat vedr. rådsmøde (Transport, Telekommunikation og
Energi -søtransport) den 16. juni 2011
Indholdsfortegnelse:
1.
Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for søfartssikker-
hed
S. 2
Vedtagelse af rådskonklusioner om Vejen frem mod en integreret og
konkurrencedygtig søtransport ad de indre vandveje i EU
S. 7
2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
999337_0002.png
2/9
Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for søfartssikker-
hed
KOM(2010) 611.
Revideret notat.
Resumé
Forslaget har til formål at justere den juridiske ramme for det allerede eksi-
sterende europæiske agentur for søfartssikkerhed (EMSA) samt dets rolle i
forhold til Kommissionen, medlemslandene og andre parter. Hensigten er at
effektivisere agenturets virke og udvide dets opgaveportefølje på udvalgte
tekniske områder; heriblandt ulykkesopklaring, inspektioner, offshore, hav-
miljø samt skibsovervågnings- og informationssystemer.
Der vil ikke være behov for lovændringer som følge af forslaget. Forslaget
forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Transport, te-
lekommunikation og Energi) den 16. juni 2011 med henblik på generel ind-
stilling.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 28. oktober 2010 fremlagt forslag til ændring af for-
ordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for sø-
fartssikkerhed.
Forslaget er fremsat i henhold til Traktatens art. 100 (2). Forslaget kan ved-
tages med kvalificeret flertal i medført at den almindelige lovgivningspro-
cedure i Traktatens art. 251.
Kommissionen henviser i sin begrundelse for forslaget til de anbefalinger,
der fremkom under den eksterne evaluering fra 2007 om implementeringen
af forordningen for EMSA.
Endvidere henviser Kommissionen til den flerårige strategiplan for EMSA,
som blev vedtaget af bestyrelsen i marts 2010. Strategiplanen skitserer 14
nye opgaveområder for agenturet, hvoraf flere kræver en ændring af forord-
ningen.
Endelig fremhæver Kommissionen behovet for at ændre forordningen som
følge af EMSA’s rolle i forhold til gennemførelsen af den tredje søsikker-
hedspakke.
Overordnet bibeholdes EMSA’s formål i forslaget. Det vil sige, at agenturet
fortsat skal yde teknisk bistand til Kommissionen og medlemsstaterne,
overvåge medlemsstaternes gennemførelse af lovgivningen og vurdere ef-
fektiviteten heraf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
999337_0003.png
3/9
EMSA’s udvidede opgaveportefølje
Forslaget medfører en udvidelse af EMSA’s opgaver på fire hovedområder.
1. Tekniske ekspertiseopgaver
Forslaget vil udvide EMSA’s opgaver, så agenturet kan stille eksperter til
rådighed for medlemsstaterne ved ulykkesopklaring af større søulykker.
Endvidere skal EMSA kunne analysere søulykkesrapporter med henblik på
erfaringsopsamling.
Efter forslaget kan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner af
klassifikationsselskaber
1
og anerkendte sikringsorganisationer
2
. Herudover
kan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner af medlemsstaternes
indsats med hensyn til sikring af skibe og havnefaciliteter. Agenturet vil
kunne analysere inspektionsrapporterne for at drage horisontale konklusio-
ner og skabe vidensdeling mellem medlemsstaterne.
Forslaget lægger op til, at agenturets indsatskapaciteter kan benyttes i tilfæl-
de af forurening fra andet end skibe, nemlig offshore-efterforskning og pro-
duktion af olie og gas. Desuden kan EMSA ifølge forslaget bistå Kommis-
sionen med en analyse af sikkerheden ved mobile offshore olie- og gasan-
læg.
Forslaget vil styrke agenturets rolle i forhold til den maritime forskning på
EU-plan. EMSA vil kunne analysere igangværende og afsluttede forsk-
ningsprojekter for at identificere mulig lovgivningsmæssig opfølgning samt
nye potentielle forskningstemaer.
Forslaget indebærer en ophævelse af den nuværende afgrænsning om, at op-
rettelse af regionale centre skal relateres til overvågning af skibsfart. Der-
med kan anden relevant teknisk rådgivning, såsom uddannelse og adgang til
operative tjenester, muliggøres i regionale sammenhænge.
2. Operationelle systemer
I forslaget fremhæves EMSA’s opgave med at varetage og udvikle skibs-
overvågnings- og informationssystemer, f.eks. SafeSeaNet, CleanSeaNet og
LRIT, som bidrager til etableringen af et maritimt overvågningsnetværk i
EU. Endvidere lægger forslaget op til, at EMSA gennem sine aktiviteter kan
bidrage til at styrke synergier på EU-plan i henseende til visse kystvagtope-
rationer.
3.
Agenturets forhold til andre parter
Forslaget indebærer, at EMSA kan udvide det tekniske samarbejde med
hensyn til gennemførelse af relevant EU-lovgivning til europæiske nabo-
skabspartnere samt medlemsstater i Paris Memorandummet om havnestats-
kontrol
3
. Tillige kan EMSA gennem EU’s civile beskyttelsesordning yde
berørte stater støtte ved havforurening.
1
2
Private organisationer, der udfører inspektioner og syn af skibe på vegne af flagstaten.
Private organisationer, der udfører sikringsrelateret vurderings-, kontrol-, godkendelses-
eller certificeringsaktivitet på skibe på vegne af flagstaten.
3
Regional organisation for harmoniseret havnestatskontrol. Pt. 27 medlemmer; bl.a. Rus-
land, Canada og flere EU-lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
999337_0004.png
4/9
4. Institutionelle og organisatoriske ændringer
På det organisatoriske plan vil forslaget skabe fornyelse ved, at en uaf-
hængig ekstern evaluering af EMSA samt en flerårig strategiplan skal udar-
bejdes og forelægges bestyrelsen. Ydermere kan direktøren, efter bestyrel-
sen er orienteret, forpligte agenturet i administrative aftaler, som ikke er in-
ternationale traktater. Dette omfatter eksempelvis aftaler med andre agentu-
rer.
Efter forslaget er der behov for en afklaring af en potentiel interessekonflikt
i, at EMSA’s bestyrelsen, der blandt andet består af repræsentanter fra med-
lemslandene, træffer beslutninger om EMSA’s inspektioner samtidig med,
at medlemsstaterne er underlagt inspektioner udført af agenturet. Denne
dobbeltrolle skal undgås ved, at beslutninger om agenturets arbejdsmetoder
ved inspektioner ikke længere træffes i bestyrelsen, men flyttes til COSS,
EU’s søsikkerhedskomite, og afgøres ved rådgivningsprocedure.
2. Europa-Parlamentets holdning
Forslaget
behandles i Europa-Parlamentets
Transportudvalg.
Udkast til be-
tænkning vil foreligge i juni 2011, afstemning vil ske i oktober 2011, og sagen
behandles i Europa-Parlamentets plenarforsamling i november 2011.
3. Nærhedsprincippet
Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at den uafhængige,
eksterne evaluering af EMSA har bekræftet behovet for, at medlemsstaterne
og Kommissionen ved en EU-mellemkomst opretholder det krævede niveau
for søfartssikkerhed, søfartssikring og beskyttelsen af havmiljøet i EU. End-
videre anføres, at agenturets aktiviteter har opnået anerkendelse.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt, idet EMSA spiller en afgørende tværnational rolle for så vidt an-
går opretholdelsen af søfartssikkerhed, søfartssikring samt beskyttelse af
havmiljøet. En rolle, som ikke kan erstattes af én enkelt medlemsstat eller
en gruppe af medlemsstater.
4. Gældende dansk ret
Forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for sø-
fartssikkerhed.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for skibsfartspolitiske
spørgsmål. Der har ikke været nogen bemærkninger til forslaget fra interesse-
organisationerne.
6. Andre landes holdninger
Generelt er der blandt medlemsstaterne enighed om, at tiden er moden til at
revidere forordningen for EMSA. Flertallet af landene har dog også udtrykt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
999337_0005.png
5/9
en vis skepsis i forhold til forslaget. Dette relaterer sig særligt til de økono-
miske konsekvenser ved udvidelsen af EMSA’s opgavevaretagelse, kyst-
vagtoperationer, forebyggelse af forurening fra offshoreanlæg samt overflyt-
telse af beslutninger vedrørende inspektioner fra bestyrelsen til et udvalg
underlagt komitologi-procedure. Dermed er der overordnet set bred støtte til
de danske synspunkter.
7. Foreløbig dansk holdning
Overordnet er regeringen positivt indstillet over for forslaget, som opdaterer
og konsoliderer EMSA’s rolle i forhold til søsikkerhed, søfartssikring og be-
skyttelse af havmiljøet i EU. I tidens løb har søulykker og den almindelige
samfundsudvikling medført tiltagende regulering, hvilket har øget agentu-
rets virke. Forslaget afspejler derfor i høj grad den nuværende arbejdssitua-
tion for EMSA.
For regeringen er det dog væsentligt, at forslaget kun omfatter tiltag, der har
en reel merværdi, og som ikke kan løses bedre på nationalt eller internatio-
nalt niveau. Endvidere arbejder regeringen for at fremme løsninger, hvis
merværdi står i rimeligt forhold til de økonomiske konsekvenser. Som det
foreligger, indebærer forslaget en budgetforøgelse på 3,9 mio. EURO over
årerne 2012-2015. EMSA’s budget er mere end fordoblet siden 2002, hvor
agenturet blev oprettet.
Ved evalueringen af EMSA i 2007 pegede Danmark på flere forhold, som
burde justeres. Flere af disse forslag er medtaget i forordningsforslaget. Så-
ledes foreslås arbejdsfordelingen mellem Kommissionen, medlemsstaterne
og EMSA vedrørende inspektioner effektiviseret, ligesom udarbejdelsen af
en flerårlig strategiplan gøres til et krav.
Regeringen ser positivt på forslaget for så vidt angår de operationelle syste-
mer, der kan generere synergi og stordriftsfordele. Samtidig er det dog væ-
sentligt, at varetagelse og eventuel videreudvikling af skibsovervågnings- og
informationssystemer vurderes ud fra princippet om omkostningseffektivi-
tet. Ligeledes finder regeringen, at agenturets rolle, særligt for så vidt angår
overvågning, også fremadrettet primært bør være faciliterende og koordine-
rende.
Regeringen ser grundlæggende positivt på en udvidelse af EMSA’s kapaci-
tet til bekæmpelse af forurening til også at omfatte
mobile
offshore-anlæg,
da dette vil kunne udgøre et nyttigt supplement til medlemslandenes eget
beredskab. Endvidere forholder regeringen sig i udgangspunktet positivt til,
at EMSA i fremtiden vil kunne udarbejde generelle sikkerhedsanalyser ved-
rørende offshore-området, så længe disse ikke indebærer inspektioner af
offshore anlæg.
Danmark ser ikke et behov for etablering af en fælles europæisk kystvagt
og
er derfor tilfreds med, at henvisningen til kystvagtoperationer nu er slettet
fra forordningens præambel.
Forslaget om at flytte beslutninger om agenturets inspektioner fra EMSAs
bestyrelse til EU’s søsikkerhedskomite (COSS), hvor medlemsstaterne har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
999337_0006.png
6/9
mindre indflydelse,
er til regeringens tilfredshed også slettet. I stedet er der,
som et kompromis, indsat en procedure, hvorefter bestyrelsen skal træffe
beslutning på ny i sagen, hvis Kommissionen inden for en given frist udtryk-
ker sin uenighed.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordningen vil ikke kræve lovændring, da den vil være umid-
delbart gældende i dansk ret. Konsekvensrettelser i anden lovgivning skøn-
nes ligeledes ikke nødvendig.
Agenturets opgavevaretagelse kan på sigt få statsfinansielle konsekvenser i
form af øgede udgifter til medlemsstaternes del af driften af bl.a. EMSA-
relaterede skibsovervågnings- og informationssystemer. Disse udgifter vil
blive dækket inden for de ansvarlige ressortministeriers rammer.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke have samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil ikke have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketinget Europaudvalg den 25. februar 2011 til
forhandlingsoplæg
og den 25. marts 2011 til orientering.
Grund- og nær-
hedsnotat er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 5. november 2010.
Samlenotater
er fremsendt den 16. februar 2011
og den 17. marts 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
999337_0007.png
7/9
Formandskabets udkast til rådskonklusioner om vejen frem mod en
integreret og konkurrencedygtig søtransport ad de indre vandveje i
EU.
Nyt notat
Resumé
Formålet med udkastet til rådskonklusioner er at styrke indlandsskibsfarten
ved at forbedre rammevilkårene. Rådskonklusionerne har relevans for EU-
medlemsstater, der har indre vandveje. Danmark har ingen indre vandveje.
Rådskonklusionerne forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Rådskonklusionerne ventes sat på dagsordenen for rådsmødet (transport, te-
lekommunikation og energi) den 16. juni 2011 med henblik på vedtagelse.
1. Baggrund og indhold
Det ungarske formandskab har den 20. april 2011 fremlagt et udkast til
rådskonklusioner vedrørende vejen frem mod en integreret og konkurrence-
dygtig søtransport ad de indre vandveje i EU.
Formålet med rådskonklusionerne er at udvikle denne del af indlandsskibs-
farten, så søtransport udnyttes optimalt, således at trafikale flaskehalse af-
hjælpes. For at opnå dette skal en række rammevilkår forbedres ved moder-
nisering af flåden, innovation i forhold til infrastruktur, logistik, forbedret
image og rekruttering.
Udkastet opfordrer til, at Kommissionen fremlægger et forslag senest ved
udgangen af 2011 om videreførelse af NAIADES-programmet fra 2006
(Navigation and Inland Waterway Action and Development in Europe) efter
2013 og anbefaler, at EU og EU-medlemsstaterne påtager sig en økonomisk
rolle.
Det nye program skal adressere nye elementer såsom miljøbeskyttelse og
teknologi. Fx skal miljøbeskyttelse fremmes ved mere indlandsskibsfart end
transport på land, og de eksisterende it-systemer på søtransportområdet skal
være inter-operationelle.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
3. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
999337_0008.png
8/9
4. Gældende dansk ret
Danmark har ingen indre vandveje, hvorfor der ikke er dansk lovgivning på
området.
5. Høring
Forslaget er sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget vedrørende skibs-
fartspolitiske spørgsmål.
Søfartens Ledere kan tilslutte sig den danske holdning i sagen.
Danske Maritime har anført, at man kan støtte udkastet til rådskonklusioner,
men at det bør undgås, at de i udkastet nævnte initiativer, fx modernisering af
flåden, anvendes til at begrunde EU-initiativer, som kun er tilgængelige i nogle
EU-medlemsstater.
Der er ikke modtaget andre bemærkninger i sagen.
6. Andre landes holdning
I arbejdsgruppen for landtransport er udkastet til rådskonklusioner blevet mødt
positivt. En række EU-medlemsstater har dog påpeget, at finansieringen af ini-
tiativer på området skal findes hos de EU-medlemslande, der har indre vand-
veje, samt ved at kanalisere midler fra eksisterende EU-støtteprogrammer.
7. Dansk holdning
Udkastet til rådskonklusionerne har primært relevans for EU-medlemsstater,
der har indre vandveje. Danmark har ingen indre vandveje. De danske interes-
ser begrænser sig derfor til at sikre, at de tiltag, der senere følger af rådskon-
klusionerne, ikke udmønter sig i konkurrenceforvridning og handelshindringer
over for søgående skibe, der lejlighedsvis sejler på de indre vandveje.
Finansiering af eventuelle initiativer bør ske af de EU-medlemsstater, som har
indre vandveje, samt – i det omfang det vurderes at medføre merværdi på eu-
ropæisk niveau - via eksisterende EU-støtteprogrammer uden en forøgelse af
EU-budgettet.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
999337_0009.png
9/9
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.