Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3097 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
Forsvarsministeriet
Klima- og Energiministeriet
26. maj 2011
SAMLENOTAT
4. Stress test af kernekraftværker
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På det ekstraordinære energirådsmøde den 21. marts og Det Europæiske Råds møde
den 24. og 25. marts 2011 besluttedes det, at der som opfølgning på kernekraftulykken
ved Fukushima, Japan, skal gennemføres såkaldte stress tests af kernekraftværkerne i
EU for at vurdere om de kan modstå lignende naturskabte som menneskeskabte kata-
strofer. Kommissionen og ENSREG er kommet til enighed om en tre-trins-arbejdsproces,
der skal påbegynde revurdering fra 1. juni 2011 af alle 143 kernekraftværker i EU ved
brug af en række kriterier. Kommissionen vil på rådsmødet orientere om status for ar-
bejdet med disse stresstests.
2. Baggrund
Jordskælvet og den efterfølgende tsunami i Japan den 11. marts 2011 medførte omfat-
tende ødelæggelser for især Fukushima-Daiichi kernekraftværket med radiologisk udslip
til følge. På EU-niveau drøftedes dette på et ekstraordinært energirådsmøde den 21.
marts og på Det Europæiske Råds møde den 24. og 25. marts 2011, var der enighed
om, at sikkerheden på de europæiske kernekraftværker skal undersøges, herunder at
der gennemføres en række stress-tests. Det blev besluttet:
1. Der skal gennemføres en gennemgang af sikkerheden for alle EU's nukleare anlæg
på grundlag af en omfattende risikovurdering og sikkerhedsvurdering ("stress tests").
Anvendelsesområde og udformning skal udvikles af ENSREG (Gruppen af Europæiske
Nukleare Tilsynsmyndigheder, European Nuclear Safety Regulators Group) og Kom-
missionen i lyset af erfaringer fra Fukushima. Der skal gøres fuld brug især af WEN-
RA `s (Vesteuropæiske Nukleare Tilsynsmyndigheders Sammenslutning, Western Eu-
ropean Nuclear Safety Regulators Association) ekspertise.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Vurderingen vil blive foretaget af uafhængige nationale myndigheder og gennem
peer reviews. Resultater og efterfølgende foranstaltninger bør offentliggøres.
3. Det Europæiske Råd vil vurdere de foreløbige resultater på grundlag af en rapport fra
Kommissionen.
4. At EU vil opfordre til at lignende stresstests udføres i nabolandene og på verdens-
plan.
5. De højeste standarder for nuklear sikkerhed bør gennemføres og forbedres i EU og
fremmes internationalt.
6. Kommissionen vil gennemgå de juridiske og lovgivningsmæssige rammer for sikker-
heden i nukleare anlæg og foreslå eventuelle forbedringer, som måtte være nødven-
dige, inden udgangen af 2011.
På den baggrund påbegyndte WENRA i slutningen af marts 2011 arbejdet med udvikling
af en systematik (”methodology”) til gennemførelse af stress test ved nedsættelse af en
særlig task force, der skulle udarbejde forslag hertil. Den 21. april 2011 offentliggjorde
WENRA et forslag til specifikationer for stress test og oversendte forslaget til EU Kom-
missionen samt ENSREG med henblik på behandling på møde i ENSREG den 12.-13. maj
2011. Der er efter en række drøftelser opnået enighed mellem Kommissionen og ENS-
REG den 25. maj om en metode for de nukleare stress tests.
EU-Kommissionen har på en pressekonference den 25. maj 2011 fremlagt en overordnet
plan for gennemførelsen af stress tests.
3. Formål og indhold
Kommissionen vil på rådsmødet opdatere Rådet om status for arbejdet med at gennem-
føre de nukleare stresstests.
Der er enighed om en tre-trins-arbejdsproces, hvor alle 143 europæiske nukleare kerne-
kraftværker skal revurderes på grundlag af udvidede EU kriterier. Der vil være fokus på
såvel naturskabte som menneskeskabte ulykker og katastrofer, herunder terror. Håndte-
ringen af sikkerhedsrelaterede aspekter som f.eks. forebyggelse af terrorhændelser vil
blive håndteret adskilt, bl.a. under hensyn til fortrolighed.
Fra 1. juni 2011 vil alle 143 kernekraftværker undergå en fornyet vurdering i en tre-trins-
arbejdsproces:
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Forundersøgelse/revurdering gennemføres af kernekraftværkernes operatører,
der besvarer stress test spørgeskemaer, fremsendelse af dokumentation, under-
søgelser og planer.
2. National rapport udarbejdet af de nationale nukleare tilsynsmyndigheder for at
sikre, at svarene fra kernekraftværksoperatørerne er troværdige.
3. Peer reviews. Multinationale teams vil gennemgå de nationale rapporter.
Disse teams vil bestå af syv personer, herunder én fra Kommissionen og resten fra
de 27 nationale nukleare tilsynsmyndigheder. Den endelige sammensætning af disse
teams besluttes på et senere tidspunkt. Det enkelte team kan beslutte at inspicere
nukleare anlæg på stedet.
Kommissionen er også i tæt kontakt med de lande uden for EU (især Schweiz, Rusland,
Ukraine og Armenien) og arbejder med disse lande om revurdering af deres kernekraft-
værker.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Energikommissær G. Oettinger har den 16. marts 2011 mundtligt orienteret Europa-
Parlamentets miljøudvalg og industriudvalg om forslagene med de nukleare stress tests
og lovede at vende tilbage med hensyn til kriterierne for stress test, når de forelå.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Sagen har været i høring i EU specialudvalget på civilbeskyttelsesområdets faste kreds
den 25. maj 2011 samt sendt til orientering til Klima- og Energipolitisk specialudvalg.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1003961_0004.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabet har oplyst, at der siden rådsmødet og mødet i Det Europæiske Råd i
marts er sket følgende:
På mødet den 22.-23. marts igangsatte WENRA sit arbejde til specifikationer for stress-
testene. ENSREG tog på sit møde den 12.-13. maj udgangspunkt i disse bidrag og nåe-
de, med enkelte forbehold, en rimelig grad af enighed om omfanget af og retningslinjer-
ne for testene.
Resultatet foreligger i form af:
en erklæring, som opfordrer til at indlede stresstestene af kernekraftværkerne
den 1. juni. Testene skal dække ekstraordinære naturkatastrofer (safety) som
jordskælv og oversvømmelser samt konsekvenserne af eventuelle andre initieren-
de hændelser som kan føre til en flerhed af tab af sikkerhedsfunktioner (”multiple
loss of safety functions”), der kræver håndtering af alvorlige ulykker, og de skal
videre omfatte menneskelige og organisatoriske faktorer.
et detaljeret bilag 1 om specifikationer og metodologi for stresstestene;
et kort bilag 2 om at de nukleare sikkerhedsmyndigheder fortsat bør være en del
af processen vedrørende trusler mod sikkerheden.
Med hensyn til Kommissionens forslag om at omfatte sikkerhedstrusler (security) og fo-
rebyggelse og reaktion på hændelser som følge af terrorhandlinger, vil dette arbejde bli-
ve håndteret i et parallelt arbejdsspor, hvor der nedsættes en arbejdsgruppe under hen-
syn til de institutionelle kompetencer og behovet for fortrolighed.
Kommissionen kunne på en pressekonference den 25. maj 2011 meddele, at der er op-
nået enighed om en tre-trins-arbejdsproces, der påbegyndes den 1. juni 2011.
10.
Regeringens generelle holdning
Kernekraft har ikke været en del af i Danmarks energipolitik siden 1985, hvilket fasthol-
des med regeringens Energistrategi 2050. Situationen i Japan viser, at der er behov for
en yderligere international indsats for sikkerhed, også overfor meget sjældne og uforud-
sete hændelser, der ikke som hidtidige ulykker skyldes menneskelige eller tekniske fejl.
Med hensyn til brugen af kernekraft vil regeringen ikke anfægte det traktatfæstede
grundprincip om medlemslandenes frie valg af brændselsmiks, men da kernekraftulykker
som det japanske potentielt har store grænseoverskridende virkninger, vil regeringen ar-
bejde for den størst mulige sikkerhed på værkerne. Regeringen hilser derfor forslaget
om at gennemføre såkaldte ”stress-tests” om sikkerheden på kernekraftværkerne i EU
velkomment.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen er tilfreds med det fælles udspil til en tre-trins-arbejdsproces, hvilket ses at
bidrage til at fastholde fokus på sikkerheden i forbindelse med de europæiske kerne-
kraftværker.
Regeringen er tilfreds med, at vurdering af sikkerhedstrusler og forebyggelse og reaktion
på hændelser som følge af terrorhandlinger også er medtaget i arbejdet.
Regeringen forventer at kunne tage Kommissionens orientering om arbejdet med stress-
testene til efterretning.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg skriftligt til orientering den 17. marts
2011, forud for det ekstraordinære rådsmøde den 21. marts 2011.
Side 5