Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3096 - RIA
Offentligt
1453878_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11008/11
PRESSE 161
PR CO 37
PRESSEMEDDELELSE
3096. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Luxembourg, den 9 og 10 juni 2011
Formand
Tibor NAVRACSICS
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og ju-
stitsminister
Sándor PINTÉR
Ungarns indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8914/ 9442 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11008/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0002.png
9.-10.VI.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet banede vej for oprettelse af et
europæisk agentur for den operationelle forvaltning af store
it-systemer
senest medio 2012. Den politiske aftale bekræfter den kompromistekst, som drøftelserne
med Europa-Parlamentet resulterede i.
Indenrigsministrene drøftede også udestående spørgsmål vedrørende ændring af
reglerne for
Frontex,
EU's grænseforvaltningsagentur. Målet er fortsat at opnå en aftale med Europa-
Parlamentet inden udgangen af juni.
Rådet vedtog dernæst
konklusioner om grænser, migration og asyl
efter at have drøftet en række
meddelelser fra Kommissionen vedrørende migration. Der blev også vedtaget konklusioner om
Schengenevalueringen af Bulgarien og Rumænien.
Rådet vil snarest muligt vende tilbage til
spørgsmålet, senest i september 2011.
Hvad angår lovpakken om oprettelse af et fælles europæisk asylsystem inden udgangen af 2012,
havde Rådet en første udveksling af synspunkter om to reviderede forslag fra Kommissionen, der
blev fremsat den 1. juni 2011. Det ene vedrører
procedurer for tildeling og fratagelse af internati-
onal beskyttelsesstatus,
det andet
modtagelsesforhold for asylansøgere.
Ministrene noterede sig,
hvor langt man var kommet med tre forslag om lovlig migration: om
virksomhedsinternt udstatio-
nerede, sæsonarbejdere
og
en kombineret tilladelse til tredjelandsstatsborgere
til at tage ophold
og arbejde i EU.
Sikkerhedsrelaterede spørgsmål på dagsordenen omfattede det seneste
arbejdsdokument fra EU's
EU-antiterrorkoordinator
om gennemførelsen af EU's terrorbekæmpelsesstrategi samt konklusio-
ner om EU's prioriteter for
bekæmpelse af organiseret kriminalitet
i perioden mellem 2011 og
2013 og
en fremskridtsrapport
fra Kommissionen vedrørende
luftfragtsikkerhed.
Justitsministrene vedtog de overordnede principper for den foreslåede europæiske
efterforskningskendelse, der tillader, at en EU-medlemsstat gennemfører
efterforskningsforanstaltninger på begæring af en anden EU-medlemsstat.
Rådet vedtog også en generel indstilling om
reviderede regler til bekæmpelse af it-kriminalitet.
Revisionen af reglerne vedrørende angreb på IT-systemer forhøjer strafferammen og har til formål
at tackle den voksende trussel fra store it-angreb.
Endelig udstak Rådet politiske retningslinjer for de foreslåede regler vedrørende
arvesager
og om
indførelse af et europæisk arvebevis.
Vigtige spørgsmål vedtaget uden drøftelse
(A-punkter) omfattede en række rådskonklusioner: om
forbedring af
forbindelserne mellem de interne og eksterne aspekter af terrorbekæmpelse,
om den
foreslåede
EU-tilbagetagelsesstrategi
og om betydningen af retshåndhævelsessamarbejdet i
be-
kæmpelsen af forfalskede lægemidler.
I tilknytning til rådssamlingen drøftede
Det Blandede Udvalg
(EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) bl.a. to forelæggelser ved Kommissionen: en rapport om en
Mekanisme
for landene i det Vestlige Balkan efter visumliberaliseringen
og et nyt forslag om at ændre
reglerne for EU's visumfritagelsesordning.
11008/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0003.png
9.-10.VI.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EU-agentur for store it-systemer.......................................................................................................... 7
Frontex: Nye regler for EU's grænseforvaltningsagentur .................................................................... 8
Konklusioner om grænser, migration og asyl -
Konklusioner
............................................................. 9
Schengenevaluering af Bulgarien og Rumænien ............................................................................... 10
Asyl: Modtagelsesforhold og asylprocedurer .................................................................................... 11
EU's terrorbekæmpelsesstrategi ......................................................................................................... 13
Bekæmpelsen af organiseret kriminalitet i perioden 2011-2013 -
Konklusioner
.............................. 14
Fremskridtsrapport vedrørende luftfragtsikkerhed ............................................................................ 15
Det Blandede Udvalg ......................................................................................................................... 16
It-kriminalitet - angreb på store it-systemer....................................................................................... 18
Europæisk efterforskningskendelse ................................................................................................... 20
Erindringen om forbrydelser begået af totalitære regimer i Europa .................................................. 22
Ofres rettigheder i straffesager........................................................................................................... 23
Arv ..................................................................................................................................................... 25
EU-Tidende........................................................................................................................................ 26
e-justice .............................................................................................................................................. 27
EU's tiltrædelse af den europæiske menneskerettighedskonvention ................................................. 28
Informationspunkter........................................................................................................................... 29
Eventuelt ............................................................................................................................................ 30
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11008/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.-10.VI.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Haagerkonventionen*............................................................................................................................................ 31
Statistikker om Schengeninformationssystemet .................................................................................................... 31
Databeskyttelseskrav i Schengeninformationssystemet ........................................................................................ 32
Et netværk af retshåndhævende enheder om CBRN-sikkerhed -
Konklusioner
.................................................... 32
Miljøkriminalitet ................................................................................................................................................... 33
Cepols femårsrapport ............................................................................................................................................ 33
Forfalskede lægemidler -
Konklusioner
................................................................................................................ 33
De interne og eksterne aspekter af terrorbekæmpelse -
Konklusioner...................................................................
34
Eurojusts årsberetning -
Konklusioner
.................................................................................................................. 34
EU's tilbagetagelsesstrategi -
Konklusioner
.......................................................................................................... 34
Grænseoverskridende samarbejde om bekæmpelse af terrorisme og kriminalitet –Konklusioner ........................ 35
Adgang til Schengeninformationssystemet for Liechtenstein ............................................................................... 35
Beskyttelse af kritisk infrastruktur -
Konklusioner................................................................................................
35
Menneskehandel.................................................................................................................................................... 36
Nye former for menneskehandel -
Konklusioner...................................................................................................
36
Udveksling af fingeraftryksdata ............................................................................................................................ 36
EU-sikkerhed......................................................................................................................................................... 37
UDENRIGSANLIGGENDER
Stabiliserings- og Associeringsrådet EU-Montenegro .......................................................................................... 37
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Kap Verde - Ny protokol................................................................................. 38
Partnerskabsaftale mellem EU og Kap Verde - fordeling af fiskerimuligheder .................................................... 38
11008/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0005.png
9.-10.VI.2011
DELTAGERE
Belgien:
Annemie TURTELBOOM
Stefaan DE CLERCK
Melchior WATHELET
Bulgarien:
Tsvetan TSVETANOV
Margarita POPOVA
Tjekkiet:
Jan Kubis
Jiří POSPÍŠIL
Marek �½ENÍŠEK
Danmark:
Lars BARFOED
Claes NILAS
Tyskland:
Hans-Peter FRIEDRICH
Max STADLER
Ole SCHRÖDER
Estland:
Ken-Marti VAHER
Kristen MICHAL
Irland:
Alan SHATTER
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
Christos PAPOUTSIS
Charalampos KASTANIDIS
Theodora TZAKRI
Spanien:
Juan Carlos CAMPO MORENO
Antonio CAMACHO VIZCAÍNO
Anna TERRÓN I CUSÍ
Frankrig:
Claude GUEANT
Michel MERCIER
Italien:
Sonia VIALE
Giacomo CALIENDO
Cypern:
Loukas LOUKA
Neoklis SYLIKIOTIS
Letland:
Aigars ŠTOKENBERGS
Litauen:
Remigijus ŠIMAŠIUS
Gintaras Steponas VYŠNIAUSKAS
Indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær for migrations- og asylpolitikken
Vicepremierminister og indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Vicejustitsminister
Justitsminister
Departementschef i Integrationsministeriet
Forbundsindenrigsminister
Statssekretær under forbundsjustitsministeren, medlem af
Forbundsdagen
Statssekretær under forbundsindenrigsministeren, medlem
af Forbundsdagen
Indenrigsminister
Justitsminister
Justits- og ligestillingsminister
Fast repræsentant
Minister for borgerbeskyttelse
Justitsminister og minister for åbenhed og menneskeret-
tigheder
Statssekretær for indenrigsspørgsmål, decentralisering og
e-forvaltning
Statssekretær for retlige anliggender
Statssekretær for sikkerhed
Statssekretær for indvandrings- og udvandringsspørgsmål
Indenrigsminister og minister for oversøiske områder,
lokale og regionale myndigheder samt indvandring
Seglbevarer, justitsminister og minister for frihedsrettig-
heder
Statssekretær for økonomi og finanser
Statssekretær for retlige anliggender
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Viceindenrigsminister
11008/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0006.png
9.-10.VI.2011
Luxembourg:
Jean-Marie HALSDORF
François BILTGEN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Sándor PINTÉR
Tibor NAVRACSICS
Krisztina BERTA
Bence RÉTVÁRI
Malta:
Carmelo MIFSUD BONNICI
Nederlandene:
Gerd LEERS
Fred TEEVEN
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Beatrix KARL
Polen:
Jerzy MILLER
Krzysztof KWIATKOWSKI
Portugal:
Manuel LOBO ANTUNES
Rumænien:
Traian IGAS
Marian-Grigore TUTILESCU
Lidia BARAC
Slovenien:
Aleš ZALAR
Damjan LAH
Slovakiet:
Daniel LIPŠIC
Mária KOLÍKOVÁ
Finland:
Astrid THORS
Anne HOLMLUND
Jan STORE
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Theresa MAY
Kenneth CLARKE
Indenrigsminister og minister for Storregionen
Justitsminister
Arbejds- og beskæftigelsesminister samt indvandringsmi-
nister
Indenrigsminister
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og
justitsminister
Vicestatssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Offentlig Forvaltning og
Retlige Anliggender
Justits- og indenrigsminister
Minister for indvandrings- og asylspørgsmål
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Indenrigs- og forvaltningsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
Forvaltnings- og indenrigsminister
Statssekretær, leder af Schengenafdelingen, Forvaltnings-
og Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Migrations- og Europaminister
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Migrationsminister
Indenrigsminister og minister for kvindespørgsmål og
ligestilling
Lordkansler, justitsminister
Kommissionen
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Næstformand
Medlem
11008/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0007.png
9.-10.VI.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EU-agentur for store it-systemer
Med fuld politisk enighed banede Rådet vejen for oprettelsen af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer i sommeren 2012 på basis af en kompromistekst med
Europa-Parlamentet (10827/2/11).
Formandskabet kan nu bekræfte over for Europa-Parlamentet, at hvis Parlamentet vedtager sin
førstebehandlingsholdning nøjagtigt som fastlagt i kompromisteksten, vil Rådet på en kommende
samling godkende Parlamentets holdning.
Målet er, at agenturet skal være operationelt senest i løbet af sommeren 2012. Agenturets hjemsted
skal ligge i Tallinn, opgaverne vedrørende udvikling og operationel forvaltning udføres i
Strasbourg, og et backupcenter er allerede installeret i Sankt Johann i Pongau (Østrig).
Blandt de store it-systemer, som vil blive forvaltet af det fremtidige agentur, er Schengeninforma-
tionssystemet (SIS II), Visuminformationssystemet (VIS) og Eurodac. Agenturet vil også få ansva-
ret for at forvalte andre it-systemer inden for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed frem-
over. Enhver integration af kommende systemer vil imidlertid kræve en specifik afgørelse af Rådet
og Europa-Parlamentet.
11008/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0008.png
9.-10.VI.2011
Frontex: Nye regler for EU's grænseforvaltningsagentur
Rådet drøftede de udestående spørgsmål om revision af reglerne vedrørende det europæiske agentur
for de ydre grænser, Frontex. Forhandlingerne med Europa-Parlamentet blev indledt i april.
Ministrene fokuserede på en række udestående spørgsmål, bl.a.:
midlertidig udstationering af grænsevagter i Frontex' fælles støttehold af medlemsstaterne
tilsynet med tilbagesendelsesaktioner
etablering og navngivning af en fælles grænsevagtpulje med henblik på fælles opgaver og
hurtige indsatsmissioner.
Målet er fortsat at indgå en aftale med Europa-Parlamentet inden udgangen af juni i
overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner af 24. marts 2011.
11008/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0009.png
9.-10.VI.2011
Konklusioner om grænser, migration og asyl -
Konklusioner
Rådet vedtog
konklusioner
om grænser, migration og asyl i forbindelse med drøftelserne om en
række nylige meddelelser fra Kommissionen:
- om migration (9731/11)
- om indvandring og asyl i EU i 2010, som indeholder den anden årsrapport om gennemførelsen af
EU's pagt om indvandring og asyl (10772/11)
- samt om en dialog om migration, mobilitet og sikkerhed med landene i det sydlige Middelhavs-
område (10784/11).
11008/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0010.png
9.-10.VI.2011
Schengenevaluering af Bulgarien og Rumænien
Rådet vedtog konklusioner om afslutningen af evalueringen af, hvor langt Bulgarien og Rumænien
er nået med forberedelserne til gennemførelse af samtlige Schengenregler.
Det understreges i disse konklusioner, at Schengenevalueringen for Bulgarien og Rumænien er ble-
vet afsluttet, og at Rådet vil vende tilbage til spørgsmålet snarest muligt og senest i september 2011.
11008/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0011.png
9.-10.VI.2011
Asyl: Modtagelsesforhold og asylprocedurer
I lyset af lovpakken om oprettelse af et fælles europæisk asylsystem inden udgangen af 2012, havde
Rådet en første udveksling af synspunkter om to reviderede forslag fra Kommissionen. De vedrører
procedurer for tildeling og fratagelse af international beskyttelsesstatus (11207/11) samt
modtagelsesforhold for asylansøgere (11214/11).
Kommissionen fremsatte disse forslag den 1. juni 2011.
Begge forslag ændrer gældende direktiver. Ændringerne blev oprindelig fremlagt i henholdsvis
oktober 2009 og december 2008. Da der imidlertid ikke kunne opnås en aftale om dem, besluttede
Kommissionen at fremlægge reviderede forslag, som tog hensyn til de holdninger, som henholdsvis
medlemsstaterne i Rådet og Europa-Parlamentet havde givet udtryk for.
11008/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0012.png
9.-10.VI.2011
Lovlig migration: virksomhedsinternt udstationerede, sæsonarbejde og en kombineret
tilladelse til tredjelandsstatsborgere
Hvad angår lovlig migration undersøgte ministrene, hvor langt man var kommet med tre dossierer,
som indgår i EU's planer om at udvikle en samlet indvandringspolitik.
To direktivforslag vedrører indrejse- og opholdsregler for tredjelandsstatsborgere:
i forbindelse med virksomhedsinternt udstationerede (12211/10) og
med henblik på sæsonarbejde (12208/10).
Hvad begge sager angår, er der endnu ikke indledt forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Formålet med forslaget om sæsonarbejdere er at fastsætte retfærdige og gennemsigtige regler for
indrejse og ophold samtidig med incitamenter og forholdsregler, der skal forhindre, at midlertidigt
ophold bliver permanent. Der foreslås en hurtig indrejseprocedure for sæsonarbejdere fra
tredjelande, der er baseret på en fælles definition og fælles kriterier. Blandt de spørgsmål, der skal
drøftes yderligere i Rådet, er en definition af sæsonarbejde, indrejsekriterier, tilladelser eller visa for
sæsonarbejdere og sæsonarbejderes rettigheder.
Formålet med direktivforslaget om virksomhedsinternt udstationerede er at gøre det lettere at fore-
tage overførsel af kvalifikationer både til EU og inden for EU. Det tager specifikt sigte på effektivt
og hurtigt at reagere på efterspørgsel efter ledere og faguddannede medarbejdere til afdelinger og
datterselskaber af multinationale virksomheder ved at opstille gennemsigtige og harmoniserede ind-
rejsebetingelser for denne kategori af arbejdstagere, ved at skabe mere attraktive betingelser for
midlertidigt ophold for virksomhedsinternt udstationerede og deres familie og ved at fremme en ef-
fektiv fordeling og omfordeling af udstationerede mellem enheder i EU. Blandt de spørgsmål, der
skal drøftes yderligere i Rådet, er indrejsekriterier, hvilke rettigheder indehaverne af tilladelsen og
deres familiemedlemmer skal tildeles og navnlig mobiliteten mellem medlemsstaterne for indehave-
re af tilladelsen.
I tillæg hertil drøftede ministrene, hvor langt man var kommet med forslaget til direktiv om en
kombineret tilladelse til tredjelandsstatsborgere til at tage ophold og arbejde på en medlemsstats
område og om et sæt fælles rettigheder for arbejdstagere fra tredjelande, der har lovligt ophold i en
medlemsstat (14491/07).
Europa-Parlamentet vedtog ændringer til ovennævnte forslag under førstebehandlingen på
plenarmødet den 24. marts 2011. Der vil snart blive indledt yderligere drøftelser mellem Rådet og
Parlamentet. De vigtigste spørgsmål, som de to institutioner fortsat indtager forskellige holdninger
til, er spørgsmålet om udstedelse af et yderligere dokument sammen med den kombinerede
tilladelse, overførsel af pensionsrettigheder og medlemsstaters forpligtelse til at tilsende
Kommissionen sammenligningstabeller.
11008/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0013.png
9.-10.VI.2011
EU's terrorbekæmpelsesstrategi
Rådet drøftede og så positivt på det seneste arbejdsdokument om gennemførelsen af EU's terror-
bekæmpelsesstrategi, som EU-antiterrorkoordinatoren fremlagde (10622/1/11).
I sit arbejdsdokument om EU's terrorbekæmpelsesstrategi analyserer EU-antiterrorkoordinatoren,
hvilke konsekvenser Osama Bin Ladens død har haft for terrorbekæmpelsen, og modfortællingen
mod Al Qaedas ideologi. Han ser også på risici og muligheder som resultat af den seneste udvikling
i Nordafrika og de løbende udfordringer, som det internationale samfund står over for i Pakistan.
Arbejdsdokumentet fokuserer dernæst på en række nøgleudfordringer i forbindelse med følgende
spørgsmål:
forebyggelse - udvikling af en vision og bekæmpelse af terroristernes narrativ,
transportsikkerhed (herunder landtransport, f.eks. højhastighedstoge),
sikkerhedsrelateret forskning og en erhvervspolitik for sikkerhedsindustrien samt
CBRN-strategien.
Den 2. maj 2011 udsendte EU's antiterrorkoordinator en
erklæring
om Osama Bin Ladens død.
11008/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0014.png
9.-10.VI.2011
Bekæmpelsen af organiseret kriminalitet i perioden 2011-2013 -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om fastsættelse af EU's prioriteter for bekæmpelsen af organiseret
kriminalitet i perioden 2011-2013 (11050/11).
De identificerede prioriteter omfatter bekæmpelse af narkotikafremstilling og salg, herunder af
syntetiske og psykoaktive stoffer, bekæmpelse af narkotikahandel, navnlig fra Vestafrika,
svækkelse af det vestlige Balkans rolle i international kriminalitet, bekæmpelse af menneskehandel,
bekæmpelse af organiserede kriminelle gruppers muligheder for at lette ulovlig indvandring,
begrænsning af mobile grænseoverskridende kriminelle grupper og bekæmpelse af it-kriminalitet.
Disse konklusioner bør gennemføres på europæisk plan og i relevant omfang på nationalt eller regi-
onalt plan med aftalte strategiske mål og via EU's årlige operationelle handlingsplaner.
Konklusionerne er en opfølgning af fastlæggelsen inden udgangen af 2010 af en EU-politikcyklus
for organiseret og grov international kriminalitet (15358/10). Dette dokument indfører en flerårig
politikcyklus og en klar metode for fastsættelse, gennemførelse og evaluering af prioriteter i
bekæmpelsen af organiseret og grov international kriminalitet. Det foreslås, at der gennemføres en
indledende og begrænset politikcyklus i perioden 2011-2013 på grundlag af EU's trusselsvurdering
af organiseret kriminalitet (OCTA) 2011. Den første fuldgyldige EU-politikcyklus vil blive baseret
på en EU-trusselsvurdering af grov og organiseret kriminalitet (SOCTA) 2013 og vil omfatte
perioden 2013-2017.
I den forbindelse noterede ministrene sig også et dokument, som sigter på at dele erfaringer med
bekæmpelse af organiseret kriminalitet. Det har titlen "Supplerende tilgange og tiltag vedrørende
forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet: Samling af eksempler på god praksis fra
EU's medlemsstater" (10899/11). Delegationerne blev opfordret til at sikre en tilstrækkelig
formidling via deres nationale kanaler.
11008/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0015.png
9.-10.VI.2011
Fremskridtsrapport vedrørende luftfragtsikkerhed
Rådet drøftede en fremskridtsrapport vedrørende luftfragtsikkerhed, som er blevet forelagt af
Kommissionen efter anmodning fra Rådet i december 2010 (11250/11).
I slutningen af oktober 2010 blev to pakkebomber, der blev sendt med luftfragt fra Yemen til De
Forenede Stater, stoppet og afmonteret under fragthåndteringen i henholdsvis Dubai og den britiske
East Midlands Airport.
Som følge heraf drøftede ministrene i tilknytning til RIA-Rådet den 8.-9. november 2010 nedsættel-
sen af en gruppe på højt plan vedrørende styrkelse af luftfragtsikkerheden, der fik til opgave at un-
dersøge, hvordan man kan stramme op på luftfragtsikkerhedsforanstaltninger uden at lægge hin-
dringer i vejen for de erhvervsmæssige aktiviteter.
Arbejdsgruppen fremlagde sine forslag for RIA-Rådet og Rådet (transport) i begyndelsen af decem-
ber 2010. De foreslåede foranstaltninger skulle fjerne sikkerhedsbrister og udvikle en koordineret
tilgang på EU-plan og internationalt med henblik på yderligere sikkerhedsforanstaltninger. Planen
omfatter tiltag, der skal styrke og harmonisere EU-regler, forbedre koordinationen og informations-
udvekslingen i EU samt højne de globale standarder.
På EU-niveau omfatter dette foranstaltninger som f.eks. opgradering af opdagelsesmetoder og sik-
kerhedskontrol af fragt, fastlæggelse af fælles kriterier for risikovurdering i forbindelse med fragt
fra ikke-EU-lande, evaluering af procedurer for udpegelse af "betroede" afsendere og flyselskaber
og bedre sikkerhedsuddannelse af operatører og inspektører.
11008/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0016.png
9.-10.VI.2011
Det Blandede Udvalg
I tilknytning til rådssamlingen drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) følgende emner:
EU's visumfritagelsesordning
Udvalget havde en første udveksling af synspunkter om Kommissionens nylige forslag om at ændre
reglerne for EU's visumfritagelsesordning (10834/11). Ændringerne vedrører forordning (EF)
nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse
af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget
for dette krav.
Kommissionens forslag indfører bl.a. en beskyttelsesklausul, som i bestemte ekstraordinære
situationer og på grundlag af veldefinerede kriterier, midlertidigt tillader genindførelse af visumkrav
for borgere fra et tredjeland, hvis statsborgere normalt har visumfri indrejse i EU. Den foreslåede
beskyttelsesklausul er af general karakter. Den er ikke målrettet mod et bestemt tredjeland eller en
bestemt region.
Efter en gennemgang på ministerniveau vil forslaget blive drøftet i de relevante organer i Rådet og
af Europa-Parlamentet, da den almindelige lovgivningsprocedure finder anvendelse.
Overvågningsmekanisme for landene i det Vestlige Balkan efter visumliberaliseringen
Kommissionen fremlagde sin rapport om overvågning af visumliberaliseringen for det vestlige
Balkan (10997/11) i henhold til sin erklæring fra november 2010 (15926/1/10).
Adskillige delegationer understregede det presserende behov for at tackle det konstant høje antal
grundløse asylansøgninger fra visse lande på det vestlige Balkan.
Frontexforordningen
Udvalget drøftede de udestående spørgsmål om revision af reglerne vedrørende EU's
grænseforvaltningsagentur Frontex – jf. det særskilte punkt ovenfor.
11008/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0017.png
9.-10.VI.2011
EU's it-agentur
Udvalget drøftede, hvor langt man var kommet med at oprette et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer - jf. det særskilte punkt ovenfor.
Schengenevaluering af Bulgarien og Rumænien
Udvalget drøftede udkastet til Rådets konklusioner om Schengenevalueringen af Bulgarien og
Rumænien, som Rådet senere vedtog.
SIS II
Udvalget drøftede, hvor langt man var kommet med gennemførelsen af anden generation af
Schengeninformationssystemet (SIS II). Ifølge den overordnede tidsplan, som Kommissionen
forelagde på Rådets samling i oktober 2010, skal SIS II tages i brug inden udgangen af første
kvartal 2013.
Schengeninformationssystemet er en fælles database med strenge databeskyttelsesbestemmelser,
som gør det lettere at udveksle informationer om personer og genstande mellem nationale retshånd-
hævende myndigheder, der bl.a. har ansvaret for grænsekontrol og anden told- og politikontrol.
VIS
Udvalget så også på de fremskridt, der var gjort med hensyn til indførelsen af
visuminformationssystemet (VIS). For at VIS kan sættes i gang, skal det centrale VIS, der forvaltes
af Kommissionen, det nationale VIS i hver enkelt medlemsstat samt de afsluttede forberedelser ved
de eksterne grænseovergangssteder og i konsulaterne i den region, hvor VIS først skal indføres
(Nordafrika), være klart. Det centrale VIS forventes at være klart inden udgangen af juni 2011.
Medlemsstaterne skal senest ved udgangen af juli meddele, når deres nationale systemer og
konsulater er klar. Systemet bør være operationelt senest i midten af oktober 2011.
Når VIS er operationelt, vil systemet understøtte gennemførelsen af den fælles visumpolitik og lette
en effektiv grænsekontrol ved at gøre det muligt for Schengenmedlemsstaterne at indlæse og opda-
tere visumdata, herunder biometriske data, og konsultere dem elektronisk.
11008/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0018.png
9.-10.VI.2011
It-kriminalitet - angreb på store it-systemer
Rådet vedtog en generel indstilling om et udkast til direktiv om angreb på informationssystemer,
som Kommissionen foreslog i september 2010 (10751/11). Den generelle indstilling skal danne
grundlag for Rådets forhandlinger med Europa-Parlamentet om dette forslag under den almindelige
lovprocedure.
Forslaget sigter på at ajourføre de nuværende regler, der stammer fra 2005 (rammeafgørelse
2005/222/RIA), samtidig med at det bygger på Europarådets konvention om it-kriminalitet
(Budapestkonventionen). Det fastsætter minimumsregler vedrørende definitionen af strafbare
handlinger og strafferammen for angreb på informationssystemer. Det sigter endvidere mod at lette
forebyggelsen af sådanne angreb og forbedre samarbejdet mellem medlemsstaternes myndigheder
på dette område.
De nye regler bevarer de fleste af de nugældende bestemmelser - nemlig at ulovlig adgang, ulovligt
indgreb i informationssystemer, ulovligt indgreb i data samt anstiftelse af, medvirken til,
tilskyndelse til og forsøg på disse overtrædelser er strafbart - og omfatter følgende nye elementer:
strafbarhed ved fremstilling og tilrådighedsstillelse af værktøjer (herunder ondsindet soft-
ware til at skabe "botnet"
1
– eller ulovligt opnåede edb-passwords) til at begå strafbare
handlinger,
ulovlig aflytning af edb-data bliver en strafbar handling
forbedring af EU-samarbejdet om strafferetlige spørgsmål ved at styrke den eksisterende
struktur med døgnbemandede kontaktpunkter, herunder en forpligtelse til at besvare haste-
anmodninger inden otte timer, og
forpligtelse til at indsamle basale statistiske oplysninger om it-kriminalitet.
1
Udtrykket "botnet" betyder et netværk af computere, der er blevet inficeret af ondsindet
software (computervirus). Et sådant netværk af inficerede computere ("zombier") kan
aktiveres, så de udfører nærmere bestemte handlinger, såsom at angribe
informationssystemer (it-angreb). "Zombierne" kan styres - ofte uden at brugerne af de
inficerede computere har kendskab til det - fra en anden computer.
18
11008/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.-10.VI.2011
Hvad angår strafferammen vil de nye regler hæve tærsklerne:
i almindelighed til en maksimal fængselsstraf på mindst to år,
hvis begået mod et betydeligt antal it-systemer, f.eks. for at skabe et "botnet", til en mak-
simal fængselsstraf på mindst tre år,
hvis angrebet er blevet begået af en organiseret kriminel gruppe eller har forårsaget alvor-
lig skade, f.eks. gennem brug af et "botnet" eller har påvirket et kritisk it-system, til en
maksimal fængselsstraf på mindst fem år.
Formålet med disse nye former for skærpende omstændigheder er at tackle de nye trusler fra store
it-angreb, som der i stigende grad meldes om i hele Europa, og som har potentialet til at forårsage
betydelige skader på offentlige interesser.
Endelig har Rådet præciseret reglerne vedrørende medlemsstaternes kompetence med hensyn til it-
kriminalitet.
Mens Det Forenede Kongerige og Irland deltager i vedtagelsen og anvendelsen af dette direktiv, vil
Danmark ikke være bundet heraf.
11008/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0020.png
9.-10.VI.2011
Europæisk efterforskningskendelse
Rådet vedtog de overordnede principper for den foreslåede europæiske efterforskningskendelse på
det strafferetlige område. Formålet med direktivet er at tillade, at en EU-medlemsstat gennemfører
efterforskningsforanstaltninger på begæring af en anden EU-medlemsstat på basis af gensidig
anerkendelse af retsafgørelser.
Efterforskningsforanstaltningerne kan f.eks. omfatte vidneafhøring, efterforskning og beslaglæggel-
se samt, med ekstra garantier, aflytning af telekommunikation, observation, infiltration og overvåg-
ning af bankkonti.
Udkastet til retsakt skal erstatte det nuværende kludetæppe af lovbestemmelser på dette område
med et enkelt nyt instrument, der skal gøre retssamarbejdet om efterforskninger hurtigere og mere
effektivt. Det indfører automatisk gensidig anerkendelse af efterforskningskendelser og begrænser
en anden EU-stats grunde til at give afslag på at fuldbyrde kendelsen og tilvejebringer samtidig
retsmidler til at beskytte de pågældende personers ret til forsvar. Endelig vil det for første gang fast-
sætte tidsfrister for gennemførelsen af efterforskningsforanstaltninger.
Aftalen omfatter følgende generelle spørgsmål:
Anvendelsesområde: den europæiske efterforskningskendelse kan anvendes i straffesager,
men også i sager anlagt af administrative myndigheder, når der er en strafferetlig
dimension.
Grunde til at afslå anerkendelse eller fuldbyrdelse: En række garantier sikrer, at en europæ-
isk efterforskningskendelse ikke vil blive fuldbyrdet, hvis den kan skade nationale sikker-
hedsinteresser eller immuniteter fastlagt i fuldbyrdelsesstaten, f.eks. regler om begræns-
ning af strafferetligt ansvar i forbindelse med pressefrihed.
11008/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0021.png
9.-10.VI.2011
Retsmidler: Medlemsstaterne skal sikre, at interesserede parter har ret til retsmidler, som
svarer til dem, der ville være til rådighed i en tilsvarende national sag, og at de får
tilstrækkelig information om disse muligheder. Retsmidler kan benyttes i både udstedelses-
og fuldbyrdelsesstaten.
Tidsfrister for fuldbyrdelsen af en europæisk efterforskningskendelse: Medlemsstater skal
anerkende modtagelse af en europæisk efterforskningskendelse inden for 30 dage og fuld-
byrde efterforskningsforanstaltningen inden for 90 dage.
Omkostninger: Med undtagelse af helt usædvanlige situationer afholder fuldbyrdelsessta-
ten omkostninger ved foranstaltninger, der gennemføres på dens område.
Denne delvise enighed vil give Rådet mulighed for at undersøge den resterende del af
direktivudkastet og senere indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet, der er medlovgiver i
dette anliggende.
Den europæiske efterforskningskendelse er et initiativ fra syv medlemsstater, der blev forelagt i
april 2010 (9288/10)
1
. Det Forenede Kongerige besluttede at deltage i den europæiske
efterforskningskendelse ved at benytte sig at den opt-in-mulighed, der er fastsat i protokol 21 til
Lissabontraktaten. Irland og Danmark deltager ikke.
1
Østrig, Belgien, Bulgarien, Estland, Slovenien, Spanien og Sverige.
21
11008/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0022.png
9.-10.VI.2011
Erindringen om forbrydelser begået af totalitære regimer i Europa
Rådet vedtog konklusioner om erindringen om forbrydelser begået af totalitære regimer i Europa, jf.
11268/11.
Konklusionerne bekræfter vigtigheden af bedre oplysning om forbrydelser begået af totalitære
regimer i betragtning af den væsentlige rolle, som dette kan spille med hensyn til at forhindre
genfødsel af totalitære ideologier, Erklæringen fremhæver mindedagen i hele Europa for ofrene for
totalitære regimer (den 23. august) og opfordrer medlemsstaterne til at overveje, hvordan den kan
højtideligholdes i overensstemmelse med deres egne traditioner.
11008/11
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0023.png
9.-10.VI.2011
Ofres rettigheder i straffesager
Rådet vedtog en køreplan for styrkelse af ofres rettigheder og beskyttelse, særlig i straffesager
(11108/11). Køreplanen opstiller prioriterede tiltag for beskyttelse af ofre for kriminalitet og
opfordrer Kommissionen til at fremsætte forslag vedrørende alle disse foranstaltninger.
Blandt de overordnede mål i EU's tiltag er fastlæggelse af procedurer for at respektere ofrets
værdighed, integritet og privatlivets fred og fremme adgangen til retlig prøvelse og udformning af
procedurer, der har til formål at forbygge gentagen viktimisering.
Køreplanen omfatter følgende højt prioriterede foranstaltninger:
revision af gældende lovgivning (rammeafgørelse 2001/220/RIA) om ofres stilling i for-
bindelse med straffesager
en forordning om gensidig anerkendelse af beskyttelsesforanstaltninger for ofre i civile
sager. Denne vil supplere den europæiske beskyttelsesordre i strafferetlige anliggender,
som i øjeblikket drøftes i Rådet efter førstebehandling i Europa-Parlamentet.
Kommissionen fremsatte den 18. maj forslag om disse to tiltag, som Rådet hilser velkommen og
agter at behandle med høj prioritet.
De andre politikforanstaltninger vedrører:
retningslinjer om bedste praksis i medlemsstaterne inden for bistand til og beskyttelse af
ofre for kriminalitet, når den reviderede lovgivning om ofres stilling er vedtaget
en revision af det gældende direktiv om erstatning til ofre for forbrydelser
henstillinger om, hvordan man tilgodeser særlige behov hos sårbare ofre eller ofre for sær-
lige typer kriminalitet, f.eks. menneskehandel eller seksuel udnyttelse af børn.
11008/11
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0024.png
9.-10.VI.2011
Rådet opfordrede Kommissionen til også at fremsætte forslag om disse prioriteter og forpligtede sig
til at behandle dem som prioriterede spørgsmål.
Kommissionen forelagde også ministrene den pakke om ofres rettigheder, som den offentliggjorde
den 18. maj, og som indeholder:
en meddelelse om styrkelse af ofrenes rettigheder i EU (10612/11),
et forslag til forordning om gensidig anerkendelse af beskyttelsesforanstaltningerne i
civilretlige spørgsmål (10613/11),
et forslag til direktiv om minimumsstandarder for ofre for kriminalitet med hensyn til
rettigheder, støtte og beskyttelse (10610/11).
11008/11
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0025.png
9.-10.VI.2011
Arv
Rådet udstak de politiske retningslinjer for det fremtidige arbejde med forslaget til forordning om
arv og indførelse af et europæisk arvebevis.
De foreslåede regler har potentialet til at gøre livet lettere for arvinger, legatarer og andre berørte
parter. De nye regler vil ikke mindst fjerne en del af stresset ved arveplanlægning ved at give bor-
gerne mulighed for at vælge, hvilken lov overdragelsen af deres samlede aktiver skal være omfattet
af.
I den forbindelse sikrer udkastet til retsakt anvendelse af en grundlæggende tilknytningsfaktor til at
afgøre, hvilke myndigheder der har kompetencen, og hvilken lov der finder anvendelse i tværnatio-
nale arvesager, nemlig afdødes sædvanlige opholdssted på dødstidspunktet. En person kan vælge, at
det er loven i den medlemsstat, hvor den pågældende er statsborger på det tidspunkt, hvor valget
træffes, der skal anvendes ved behandlingen af hele den pågældendes bo. Der vil også være gensi-
dig anerkendelse og håndhævelse af afgørelser og officielt bekræftede dokumenter i arvesager.
Med den foreslåede forordning vil der også blive indført et europæisk arvebevis, så en person kan
bevise sin arvestatus eller sine beføjelser som bobestyrer eller kurator uden andre formaliteter.
Resultatet vil blive hurtigere og billigere sager.
Udkastet til forordning blev forelagt af Kommissionen i oktober 2009 (14722/09
+
14722/09 ADD 2).
Den aftale, der er opnået i Rådet, vil supplere mere overordnede politiske
retningslinjer vedrørende denne sag, der går tilbage til juni 2010 (9703/1/10
REV1).
11008/11
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0026.png
9.-10.VI.2011
EU-Tidende
Rådet nåede til enighed om teksten til forslaget til forordning om at gøre den elektroniske udgave af
EU-tidende autoritativ med forbehold af ophævelsen af parlamentariske undersøgelsesforbehold i
visse medlemsstater. Europa-Parlamentets godkendelse er nødvendig, inden udkastet til retsakt kan
vedtages endeligt af Rådet.
Udkastet til retsakt gør det muligt for enhver at sætte sin lid til, at den elektroniske udgave af EU-
tidende er autentisk, ajourført, komplet og gratis. Papirudgaven vil kun være autentisk i usædvanli-
ge og midlertidige tilfælde, f.eks. når EU's Publikationskontors it-system er brudt sammen.
EU-Tidende forestår den officielle offentliggørelse af lovgivning og alle andre dokumenter fra Den
Europæiske Union. Den er blevet udgivet på papir siden 1958, og siden 1998 har der også været
adgang til den på internettet. Hidtil er det dog kun papirudgaven, der har været autoritativ.
11008/11
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0027.png
9.-10.VI.2011
e-justice
Rådet drøftede fremskridtene vedrørende europæisk e-justice på grundlag af en rapport (9369/1/11
REV 1)
og vedtog en revideret køreplan for gennemførelse af handlingsplanen for europæisk e-
justice (10331/11
+ COR1 + COR2).
For så vidt angår den europæiske e-justice-portal, fremhæver rapporten den første version af porta-
len i juli 2010, en midlertidig version i april 2011 og forberedelserne til den anden version i sep-
tember 2011.
Rapporten og køreplanen ser på en række andre e-justice-projekter, bl.a.:
e-Justice Communication
via
Online Data Exchange
(e-CODEX), der startede i janu-
ar 2011 og hvis formål er udvikling af fælles tekniske standarder på retsområdet, som kan
anvendes i flere e-justice-projekter, hvor forudsætningerne omfatter e-identificering, e-
signatur, e-betaling osv.
dynamiske onlineformularer for den europæiske betalingspåkravsprocedure og den euro-
pæiske småkravsprocedure
sammenkobling af medlemsstaternes insolvens- og ejendomsregistre
en frivillig ordning for European Case Law Identifier (ECLI).
11008/11
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0028.png
9.-10.VI.2011
EU's tiltrædelse af den europæiske menneskerettighedskonvention
Rådet blev orienteret om status med hensyn til forhandlingerne om EU's tiltrædelse af Europarådets
konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder (EMRK).
I juni 2010 vedtog Rådet et forhandlingsmandat. EU's forhandler (Kommissionen) har siden haft
flere forhandlingsmøder i samråd med Gruppen vedrørende Grundlæggende Rettigheder, Borgerlige
Rettigheder og Fri Bevægelighed for Personer, som handler i sin egenskab af særligt udvalg i med-
før af artikel 218, stk. 4, i TEUF.
11008/11
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0029.png
9.-10.VI.2011
Informationspunkter
Kommissionen briefede Rådet om:
en meddelelse om beskyttelse af Den Europæiske Unions finansielle interesser gennem
straffelovgivningen og administrative undersøgelser (11055/11)
sin pakke om bekæmpelse af korruption i EU (11237/11,
11205/11, 11212/11).
Formandskabet og Kommissionen aflagde også rapport om Missing Children Europe-konferencen
den 25.-26. maj 2011.
11008/11
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0030.png
9.-10.VI.2011
Eventuelt
Østrig præsenterede projektet "Police Equal Performance", et initiativ til en fokuseret operationel
tilgang til samarbejdet mellem EU og det vestlige Balkan om bekæmpelse af grov og organiseret
kriminalitet.
Netværk for lovgivningsmæssigt samarbejde
Den tyske delegation orienterede Rådet om, at delegationen den 1. januar 2012 tilslutter sig
netværket for lovgivningsmæssigt samarbejde mellem EU's justitsministre (11170/11). Netværkets
formål er at forbedre udvekslingen af information om gældende lovgivning, om judicielle og retlige
systemer samt om større lovreformprojekter, navnlig inden for civilret og strafferet.
Konference for ministrene fra landene på det vestlige Balkan
Slovenien orienterede delegationerne om resultaterne fra Brdoproceskonferencen for det vestlige
Balkan, der blev afholdt den 15. april 2011 i Brdo pro Kranju, og som fokuserede på at forbedre det
retlige samarbejde i straffesager.
Det polske formandskabs prioriteter
Det kommende polske formandskab fremlagde sine prioriteter for andet halvår af 2011. De
omfatter: yderligere fremskridt med retsinstrumenter med henblik på oprettelse af et fælles
europæisk asylsystem inden udgangen af 2012, øget samarbejde med landene i
Østpartnerskabsregionen, f.eks. om grænseforvaltning eller bekæmpelse af grænseoverskridende
kriminalitet og menneskehandel, bekæmpelse af narkotikamisbrug og narkotikakriminalitet, navnlig
hvad angår syntetiske og nye narkotiske stoffer, forbedring af EU's civilbeskyttelsesordning.
På retsområdet omfatter prioriteterne beskyttelse af borgernes rettigheder, navnlig
ejendomsrettigheder, arvesager, europæisk aftaleret, ofres rettigheder, anklagedes rettigheder og
den europæiske beskyttelsesordre.
11008/11
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0031.png
9.-10.VI.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Haagerkonventionen*
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse på Den Europæiske Unions vegne af
Haagerkonventionen af om international inddrivelse af børnebidrag og andre former for
underholdsbidrag til familiemedlemmer
(9936/11 +
10639/11).
Haagerkonventionen er et administrativt samarbejde, der etablerer en strømlinet procedure for
anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser og aftaler om underholdspligt, idet den indfører gratis
retshjælp i næsten alle sager om børnebidrag.
Som aftalt i forbindelse med vedtagelsen af afgørelsen om undertegnelse af konventionen
(EUT
L 93 af 7.4.2011)
bør Unionen godkende konventionen alene og udøve sin kompetence på
alle de af konventionen regulerede områder. Medlemsstaterne skal følgelig være bundet af
konventionen.
Statistikker om Schengeninformationssystemet
Rådet noterede sig den statistiske analyse af indberetninger og positive søgningsresultater i
Schengeninformationssystemet i 2010. De oplysninger, som blev indsamlet i overensstemmelse
med de harmoniserede retningslinjer, viste, at indberetninger og positive søgningsresultater var
steget med 429 % i forhold til 1997, hvor den første optælling fandt sted.
Disse tal fremhæver, at SIS, herunder Sirenesamarbejdet, bidrager til beskyttelsen af et område
uden indre grænsekontrol.
11008/11
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0032.png
9.-10.VI.2011
Databeskyttelseskrav i Schengeninformationssystemet
Rådet godkendte rapporten om gennemførelse af artikel 102A i Schengenkonventionen
(13993/3/10).
Artikel 102A, som blev tilføjet til Schengenkonventionen i 2005 (EUT
L 191 af 22.7.2005)
giver
adgang til Schengeninformationssystemet for de tjenester i medlemsstaterne, der har ansvaret for
udstedelse af registreringsattester for motorkøretøjer, udelukkende med henblik på at kontrollere,
om køretøjer, der ønskes registreret, er stjålet, handlet eller forsvundet. Denne artikel opstiller også
bestemte betingelser for at sikre, at grundlæggende databeskyttelsesprincipper overholdes i
proceduren, og kræver, at Rådet årligt aflægger rapport til Europa-Parlamentet om gennemførelsen
af bestemmelserne.
Et netværk af retshåndhævende enheder om CBRN-sikkerhed -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om oprettelse af et europæisk netværk af retshåndhævende enheder, der
er specialiseret inden for kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare stoffer (10338/11).
For at tilskynde medlemsstaterne til at forbedre deres beredskab, så de kan reagere på krisesituatio-
ner som følge af terrorangreb, hvor kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare stoffer indgår,
opfordres medlemsstaterne i konklusionerne til sammen med Kommissionen og Europol at oprette
et sådant netværk for at lette udvekslingen af oplysninger og god praksis, tilrettelægge fælles øvel-
ser og orientere dem om den seneste udvikling på området,
Se også:
- Kommissionens meddelelse om "Strategien for EU's indre sikkerhed i praksis – Fem skridt hen
imod et mere sikkert EU"
(16797/10)
- CBRN-handlingsplan på EU-niveau
(15505/1/09)
11008/11
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0033.png
9.-10.VI.2011
Miljøkriminalitet
Rådet vedtog en resolution om oprettelse af et uformelt netværk til bekæmpelse af miljøforbrydelser
- "EnviCrimeNet"
(10291/11).
Miljøforbrydelser generelt og især ulovlig handel med affald er
alvorlige forbrydelser, fordi de udgør en trussel mod miljøet og den offentlige sundhed og ofte er
kendetegnet ved deres internationale og grænseoverskridende karakter.
Resolutionen tager navnlig sigte på:
at udpege kriminelle netværk, der er mistænkt for at være involveret i ulovlig handel med
affald, identificere ruter, destinationer, modi operandi samt tendenser i kriminelle aktivite-
ter
at forbedre udvekslingen af oplysninger og indsamlingen af kriminalefterretninger på dette
område gennem styrket samarbejde mellem medlemsstater og medlemsstaters agenturer,
f.eks. Europol og Eurojust.
Cepols femårsrapport
Rådet støttede Cepols (Det Europæiske Politiakademis) eksterne femårsevalueringsrapport, som
indeholder henstillingerne fra Cepols bestyrelse
(7764/11).
Evalueringen vurderer, om Cepol og
dets arbejdsmetoder har været nyttige, relevante og effektive.
Forfalskede lægemidler -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om betydningen af retshåndhævelsessamarbejdet i bekæmpelsen af
forfalskede lægemidler (10293/11). Konklusionerne opfordrer navnlig medlemsstaterne til at bruge
internetovervågningsenheder til at identificere websteder med potentielt ulovlige tilbud på
lægemidler, at sikre tilstrækkelig uddannelse af personalet i de kompetente retshåndhævende
myndigheder, der er aktive på området, og at forbedre samarbejdet, herunder udveksling af
efterretninger og operationel information mellem alle involverede myndigheder.
11008/11
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0034.png
9.-10.VI.2011
De interne og eksterne aspekter af terrorbekæmpelse -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner (11075/11) om forbedring af forbindelserne mellem de interne og
eksterne aspekter af terrorbekæmpelse, hvor Rådet opfordrer til større samarbejde og samordning
vedrørende EU's sikkerhed og styrkede bånd mellem den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP) og området frihed, sikkerhed og retfærdighed. Konklusionerne bekræfter også Rådets
tilsagn om at bygge videre på resultaterne fra eksisterende arbejdsstrukturer, der beskæftiger sig
med terrorbekæmpelse, og samtidig videreudvikle synergierne, men undgå overlapning mellem
roller og opgaver, med det formål at skabe en samordnet, sammenhængende og effektiv EU-
terrorbekæmpelsespolitik.
Eurojusts årsberetning -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om 2010-årsberetningen fra Eurojust
(10645/11),
Den Europæiske
Enhed for Retligt Samarbejde. Konklusionerne fokuserer på at yde international gensidig retshjælp
og efterkomme udleveringsbegæringer. Eurojusts kompetence omfatter også grov kriminalitet,
f.eks. terrorisme, narkotikahandel, menneskehandel, falskmøntneri, hvidvaskning af penge samt
deltagelse i kriminelle organisationer.
EU's tilbagetagelsesstrategi -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om fastlæggelse af Den Europæiske Unions tilbagetagelsesstrategi
(11260/11).
Konklusionerne fremhæver den betydelige merværdi, som tilbagetagelsesaftalerne
giver som værktøj for en effektiv tilbagesendelsespolitik med henblik på at tackle ulovlig
indvandring.
Konklusionerne påpeger desuden, at EU bør fastlægge en fornyet, sammenhængende
tilbagetagelsesstrategi, der hænger tæt sammen med EU's overordnede politik for eksterne
forbindelser, herunder en fælles strategi over for tredjelande, der ikke samarbejder om at tage deres
egne statsborgere tilbage.
Se også: Meddelelse fra Kommissionen om evaluering af EU-tilbagetagelsesaftaler (7044/11).
11008/11
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0035.png
9.-10.VI.2011
Grænseoverskridende samarbejde om bekæmpelse af terrorisme og kriminalitet –
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om gennemførelse af Prümafgørelserne
(10653/11),
gjorde status over
situationen og opfordrede medlemsstaterne til at træffe passende foranstaltninger for at fremme
gennemførelsen af denne proces.
"Prümafgørelserne" (2008/615/RIA og 2008/616/RIA om intensivering af det grænseoverskridende
samarbejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet) tager sigte
på at give medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder ekstra redskaber til bekæmpelse af grov
kriminalitet og terrorisme, navnlig ved at forbedre elektronisk udveksling af dna-oplysninger,
fingeraftryksoplysninger og oplysninger fra køretøjsregistre. Gennemførelsen af disse overvåges
løbende af Rådssekretariatet.
Adgang til Schengeninformationssystemet for Liechtenstein
Rådet vedtog en afgørelse om anvendelse af Schengenreglernes bestemmelser om
Schengeninformationssystemet i Fyrstendømmet Liechtenstein (10354/11) efter verificering af, at
der findes et tilfredsstillende databeskyttelsesniveau i Liechtenstein.
Fra den 9. juni 2011 kan der overføres reelle SIS-data til Liechtenstein og fra den 19. juli 2011 vil
det være tilladt Liechtenstein at indlæse data i SIS.
Beskyttelse af kritisk infrastruktur -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om udvikling af den eksterne dimension af det europæiske program for
beskyttelse af kritisk infrastruktur
(10662/11).
Formålet med den eksterne dimension af EPCIP er at udveksle god praksis og at øge kapaciteten til
beskyttelse af kritisk infrastruktur i relevante lande og regioner uden for EU, navnlig i transport- og
energisektoren, med henblik på at mindske risikoen for potentielle afbrydelser af udenlandsk kritisk
infrastruktur og de negative virkninger heraf på EU eller på medlemsstaterne.
11008/11
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.-10.VI.2011
Menneskehandel
Rådet noterede sig den første gennemførelsesrapport om det indsatsorienterede dokument om
styrkelse af EU's eksterne dimension inden for bekæmpelse af menneskehandel.
Rapporten giver en ajourføring om medlemsstaternes eksterne aktioner til bekæmpelse af
menneskehandel, herunder om gældende aftaler mellem EU og tredjelande, regioner eller
organisationer på internationalt niveau, sammen med en oversigt over de nylige eksterne aktiviteter
og aktioner på dette område, som Kommissionen og EU-agenturer (Europol, Eurojust, Frontex,
Agenturet for Grundlæggende Rettigheder samt CEPOL (Det Europæiske Politiakademi) har
gennemført. Rapporten indeholder også henstillinger og foreslår opfølgning af fremtidige aktioner.
Nye former for menneskehandel -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner (8776/3/11) om en målrettet indsats mod nye former for
menneskehandel i EU's medlemsstater. Konklusionerne tilskynder medlemsstaterne til at øge
dataindsamlingen på deres territorium og i EU om disse former for menneskehandel og at tage de
fornødne skridt til at forbedre kvaliteten af dataene, så de kan danne grundlag for
politikplanlægning og anvendes til at beskrive de nationale og tværnationale tendenser inden for
menneskehandel.
Desuden opfordres medlemsstaterne til at udvikle faste, tværfaglige uddannelsesforløb for fagfolk
(socialarbejdere, arbejdstilsyn, fagforeninger og arbejdstagerorganisationer), der sandsynligvis vil
komme i kontakt med ofre, og at inkludere information om menneskehandel, herunder alle former
for udnyttelse, i uddannelsesværktøjer på alle relevante uddannelsesniveauer.
Udveksling af fingeraftryksdata
Rådet vedtog en afgørelse om indledningen af Frankrigs elektroniske udveksling af
fingeraftryksdata. Evalueringsproceduren, der kræves i Rådets afgørelse 2008/616/RIA,
konkluderede, at eftersom Frankrig fuldt ud har gennemført de generelle bestemmelser om
databeskyttelse, kan landet nu deltage i den elektroniske udveksling af fingeraftryksdata med
henblik på forebyggelse og efterforskning af strafbare handlinger.
11008/11
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0037.png
9.-10.VI.2011
EU-sikkerhed
Rådet noterede sig formandskabets forslag til indførelse af en arbejdsmetode for et øget samarbejde
og en snævrere koordinering inden for EU-sikkerhed
(10715/11).
De sikkerhedsstrategier, der i de senere år
1
er blevet vedtaget, opfordrede alle til et snævrere
samarbejde mellem aktørerne inden for henholdsvis den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og
området frihed, sikkerhed og retfærdighed. Disse strategier viser, at terrorisme, grov og organiseret
kriminalitet (herunder grænseoverskridende kriminalitet og ulovlig handel), it-kriminalitet og
cybersikkerhed samt, i lyset af solidaritetsbestemmelsen, naturkatastrofer og menneskeskabte
katastrofer udgør centrale udfordringer for og grundlæggende trusler mod både de interne og
eksterne aspekter af EU's sikkerhed. I betragtning af disse truslers og udfordringers tværgående
karakter skal der udvikles integrerede politiske løsninger i medlemsstaterne og på EU-niveau.
UDENRIGSANLIGGENDER
Stabiliserings- og Associeringsrådet EU-Montenegro
Rådet godkendte Rådets og Kommissionens afgørelse om Unionens holdning til en afgørelse truffet
af Stabiliserings- og Associeringsrådet EU-Montenegro om ændring af dets forretningsorden.
1
Den europæiske sikkerhedsstrategi fra 2003 og gennemførelsesrapporten hertil fra 2008,
strategien for den indre sikkerhed fra 2010 (7120/10), Kommissionens meddelelse om
strategien for den indre sikkerhed i praksis fra 2010 (16797/10) og EU's
terrorbekæmpelsesstrategi fra 2005 (14469/4/05).
37
11008/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453878_0038.png
9.-10.VI.2011
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Kap Verde - Ny protokol
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne og midlertidig
anvendelse af protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der
er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Republikken Kap
Verde (9483/11).
Fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Kap Verde blev indgået i 2006. Hovedformålet med
protokollen til aftalen er at fastlægge, hvilke fiskerimuligheder der kan tildeles EU-fartøjerne, og
den finansielle modydelse for adgangsretten og sektorstøtten. Disse forhandlinger mundede ud i, at
der den 22. december 2010 blev paraferet en ny protokol, som dækker en periode på tre år fra den
1. september 2011. Den nuværende protokol udløber den 31. august 2011. For at EU-fartøjerne kan
fortsætte deres fiskeri, bør den nye protokol undertegnes og anvendes midlertidigt, indtil
procedurerne for den formelle indgåelse er afsluttet.
Partnerskabsaftale mellem EU og Kap Verde - fordeling af fiskerimuligheder
Rådet vedtog en forordning om fordeling af fiskerimuligheder i henhold til protokollen til
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Republikken Kap Verde (9795/11).
Efter undertegnelsen og den midlertidige anvendelse af protokollen om fastsættelse af de
fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen
mellem Den Europæiske Union og Republikken Kap Verde (se ovenstående punkt), fastsætter
denne forordning fordelingen af fiskerimuligheder mellem medlemsstaterne.
11008/11
38
DA