Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3096 - RIA Bilag 4
Offentligt
1002897_0001.png
Rådsmøde 3096 - RIA - Bilag 4
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
24. maj 2011
Internationalt Kontor
11/3055336696
ARA
Supplerende samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mø-
det i blandet udvalg den 9.-10. juni 2011
Dagsordenspunkt 25) Kommissionens meddelelse om migration af 4. maj 2011 ................... 2
Dagsordenspunkt 26) Forslag til direktiv om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres
indrejse og ophold med henblik på sæsonarbejde ................................................................... 6
Dagsordenspunkt 27) Kommissionens forslag til et direktiv om en enkelt procedure for
udstedelse af en samlet opholds- og arbejdstilladelse samt om et fælles rettighedssæt for
arbejdskraftsindvandrere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat ..................................... 14
Dagsordenspunkt 28) Status for gennemførelsen af visuminformationssystemet (VIS) ....... 20
Dagsordenspunkt 29) Oprettelse af et it-agentur på området frihed, sikkerhed og
retfærdighed ........................................................................................................................... 23
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0002.png
Dagsordenspunkt 25) Kommissionens meddelelse om migration af 4. maj 2011 (KOM
(2011)248 Endelig)
Sagen er ikke omfattet af forbeholdet.
Nyt notat
Resumé:
Det forventes, at der på rådsmødet vil være en fortsat drøftelse af Kommissionens medde-
lelse om migration, som Kommissionen fremlagde den 4. maj 2011, og som kommissær
Malmstrøm præsenterede på rådsmødet den 12. maj 2011. Meddelelsen ligger i forlængelse
af den europæiske pagt om indvandring og asyl vedtaget af Det Europæiske Råd i oktober
2008 og skal ses i lyset af situationen i Nordafrika. Meddelelsen indeholder overvejelser og
forslag på stort set alle områder
asyl, indvandring, grænser, integration og den samlede
migrationsstrategi. Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen. Sagen er ikke omfattet af for-
beholdet, da der er tale om en meddelelse. Regering støtter en overordnet og holistisk til-
gang til migration i EU, hvor der sideløbende arbejdes med bl.a. en styret migration, be-
kæmpelsen af ulovlig indvandring og samarbejde med tredjelande, herunder gennem en
nærområdeindsats. Regeringen støtter desuden, at handlingsplanen til håndtering af migra-
tionsstrømme fra Nordafrika videreudvikles.
1. Baggrund
Det Europæiske Råd vedtog den 15.-16. oktober 2008 den europæiske pagt om indvandring
og asyl, der forinden var blevet godkendt af Rådet (retlige og indre anliggender) den 25. sep-
tember 2008.
Pagten er opdelt i fem temaer: 1) Lovlig indvandring og integration, 2) Kontrol af ulovlig ind-
vandring gennem en effektiv udsendelsespolitik, 3) Bedre beskyttelse af Europa gennem en
mere effektiv grænsekontrol, 4) Harmonisering af asylprocedurerne og 5) Styrket indsats på
området for migration og udvikling. For hvert afsnit er der opregnet initiativer, og der opfor-
dres til, at disse gennemføres på medlemsstatsniveau og på EU-niveau.
Kommissionens meddelelse om migration af 4. maj 2011, der ligger i forlængelse heraf
og
skal ses i lyset af situationen i Nordafrika, indeholder overvejelser og forslag på stort set alle
områder
asyl, indvandring, grænser, integration og den samlede migrationsstrategi. Med-
delelsen er af overordnet og altomfattende karakter, idet den senere vil blive efterfulgt af me-
re detaljerede meddelelser eller forslag vedrørende de enkelte områder. Meddelelsen mun-
der ud i en oversigt over kommende kommissionsinitiativer med angivelse af fremsættelses-
tidspunkter.
Kommissionens meddelelse blev præsenteret og indledningsvis drøftet på det ekstraordinæ-
re rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 12. maj 2011.
Side 2
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0003.png
På rådsmødet den 9.-10. juni 2011 forventes nærmere drøftelser af meddelelsen med fokus
på de fremadrettede initiativer, som Kommissionen har foreslået.
2. Formål og indhold
Meddelelsen indeholder overvejelser og forslag på stort set alle områder
asyl, indvandring,
grænser, integration, eksterne relationer og den samlede migrationsstrategi (global ap-
proach).
Kommissionens tanke er, at håndteringen af situationen i Middelhavsområdet skal anskues
bredt og holistisk frem for specifikt i forhold f.eks. Schengen-regelsættet eller byrdefordeling,
som visse medlemsstater ønsker det.
Det fremgår blandt andet af meddelelsen, at Kommissionen vil arbejde for, at der skabes
bedre muligheder for at yde hurtig EU-finansiering i lignende situationer, at Kommissionen i
løbet af 2011 vil fremsætte et forslag om solidaritet ud fra en mere holistisk vinkel baseret på
erfaringerne fra krisen i det sydlige Middelhav samt fra den græsk/tyrkiske grænse, at man
overvåger situationen tæt, og at man vil overveje at aktivere direktivet om midlertidig beskyt-
telse, hvis betingelserne herfor vurderes at foreligge.
Endvidere overvejer Kommissionen i overensstemmelse med det fransk/italienske ønske at
fremsætte et forslag om mulighed for genindførelse af indre grænsekontrol i ekstraordinære
tilfælde. Der lægges op til en mekanisme, som kan iværksættes på baggrund af en beslut-
ning truffet af Rådet i tilfælde af, at en medlemsstat ikke lever op til sine forpligtelser i forhold
til ydre grænsekontrol, eller når et begrænset område af grænsen er under særligt pres på
grund af begivenheder uden for EU.
Kommissionen fremsætter i meddelelsen ideer til øget organiseret mobilitet internt i EU for
tredjelandsstatsborgere. Dog vil Kommissionen konsultere Europa-Parlamentet, Rådet og
involverede parter inden specifikke forslag fremsættes. Blandt de fremtidige initiativer næv-
nes også, at Kommissionen vil fremsætte en ændring til visumforordningen, hvorved der ind-
føres en sikkerhedsklausul, dom gør det muligt på særlige betingelser midlertidigt at genind-
føre visumkrav til tredjelandsstatsborgere.
Meddelelsen forholder sig også til de næste skridt i forbindelse med at fuldende det fælles
europæisk asylsystem inden for fristen i 2012, som Det Europæiske Råd fastsatte i decem-
ber 2009.
I forhold til mere langsigtede planer fremhæver Kommissionen et behov for at styrke migrati-
onspolitikken i EU's eksterne forbindelser. I den forbindelse vil Kommissionen blandt andet
forelægge en meddelelse om den samlede migrationsstrategi senere i 2011, der i højere
grad afspejler Unionens strategiske mål samt sikrer en bedre tematisk balance mellem de tre
vigtigste politiske områder; nemlig forvaltningen af lovlig indvandring, øget bekæmpelse af
ulovlig indvandring og bedre udnyttelse af den positive indvirkning af migration. Endelige for-
holder meddelelsen sig til partnerskab mellem EU og det sydlige Middelhav på længere sigt,
Side 3
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0004.png
hvor en struktureret dialog om migration, mobilitet og sikkerhed skal lede til etablering af
mobilitetspartnerskaber på passende betingelser.
3. Gældende dansk ret og sagens konsekvenser herfor
Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regering støtter en overordnet og holistisk tilgang til migration i EU, hvor der sideløbende
arbejdes med bl.a. en styret migration, bekæmpelsen af ulovlig indvandring og samarbejde
med tredjelande, herunder gennem en nærområdeindsats. Regeringen støtter desuden, at
handlingsplanen til håndtering af migrationsstrømme fra Nordafrika videreudvikles.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
På rådsmødet den 12. maj 2011 var medlemsstaterne generelt positive over for Kommissio-
nens meddelelse af 4. maj 2011, herunder meddelelsens holistiske tilgang til udfordringerne
med EU’s
sydlige naboer. Der blev udtrykt bred enighed om, at fri bevægelighed i EU skal
fastholdes, at der fortsat skal arbejdes for at styrke de ydre grænser, at samarbejdet vedrø-
rende mobilitet og sikkerhed med både de sydlige og østlige nabolande skal øges, samt at
det er vigtigt at etablere det fælles europæiske asylsystem.
6. Høring
Sagen om selve meddelelsen er den 24. maj 2011 sendt i skriftlig procedure i Specialudval-
get vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS).
Dansk Arbejdsgiverforening finder, at hovedvægten bør lægges på tiltrækningen af arbejds-
kraft til EU og styret integration.
7. Europa-Parlamentet
Meddelelsen er ligeledes afgivet til Europa-Parlamentet.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en meddelelse, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbe-
skyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da der er tale om en meddelelse fra Kom-
missionen.
Side 4
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0005.png
Tiltag i forlængelse af meddelelsen kan have statsfinansielle konsekvenser. Disse vurderes
ved fremsættelsen ved fremsættelsen af konkrete forslag.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen om selve meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 5
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0006.png
Dagsordenspunkt 26) Forslag til direktiv om betingelserne for tredjelandsstatsborge-
res indrejse og ophold med henblik på sæsonarbejde (KOM(2010)379)
Sagen er omfattet af det danske forbehold.
Revideret notat. Ændringer i forhold til samlenotat forelagt forud for rådsmøde den 7. - 8. ok-
tober 2010 er markeret med kursiv.
Resumé:
Det forventes, at formandskabet på rådsmødet den 9.-10. juni 2011 vil give en status på for-
handlingerne af direktivet om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold
med henblik på sæsonarbejde. Kommissionen har den 13. juli 2010 fremsat et forslag til di-
rektiv om fastsættelse af betingelser for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med
henblik på sæsonarbejde. Med forslaget ønsker Kommissionen at
imødekomme EU’s struk-
turelle behov for sæsonarbejdere, da arbejdskraften inden for dette område internt i EU for-
ventes at blive mindre og mindre i de kommende år. Kommissionen ønsker desuden at imø-
degå problemer med udnyttelse af visse sæsonarbejdere og med ulovligt ophold og ulovlig
beskæftigelse samt sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår for denne persongruppe. Forslaget
skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Danmark deltager som følge
af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslaget og er ikke bundet af det, hvorfor det hverken får
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Regeringen er umid-
delbart enig i Kommissionens formål om, at der bør sættes ind over for ulovlig indvandring
og beskæftigelse i EU, men er umiddelbart skeptisk over for forslaget, da behovene i de en-
kelte medlemslande er meget forskellige. Regeringen er også skeptisk over for forslagets
rettighedsdel.
1. Baggrund
I Kommissionens meddelelse fra december 2005, "Politikplan for lovlig migration"
(KOM(2005)669), blev det fastsat, at der mellem 2007 og 2009 skulle vedtages forslag til
fem retsakter om arbejdskraftindvandring, herunder et forslag til et direktiv om indrejse- og
opholdsbetingelser for sæsonarbejdere. I Stockholmprogrammet, som Det Europæiske Råd
vedtog den 10.-11. december 2009, blev Kommissionen og Rådet opfordret til at fortsætte
gennemførelsen af politikplanen for lovlig migration, som anerkender, at en øget arbejds-
kraftindvandring kan bidrage til øget konkurrenceevne og økonomisk vitalitet og samtidigt
afhjælpe de store demografiske udfordringer, som EU står overfor i fremtiden.
På den baggrund har Kommissionen den 13. juli 2010 fremsat forslag til fastsættelse af be-
tingelser for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på sæsonarbejde.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF) artikel 79, nr. 2, litra a og b, og skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstem-
melse med den almindelige lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet jf. artikel 294
TEUF.
Side 6
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0007.png
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til tredje del, afsnit V, i traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger,
der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet den 9. -10. juni 2011 forventes formandskabet at give en status på forhand-
lingerne, der fortsat er i en indledende fase.
2. Formål og indhold
Formålet med forslaget er ifølge Kommissionen at
imødekomme EU’s strukturelle behov for
sæsonarbejdere, da arbejdskraften indenfor dette område internt i EU forventes at blive min-
dre og mindre i de kommende år. Kommissionen vil desuden forsøge at imødegå problemet
med udnyttelse af visse sæsonarbejdere og ulovligt arbejde, som ofte også resulterer i ud-
nyttelse samt dårlige løn- og arbejdsvilkår. Det er ifølge Kommissionen gang på gang blevet
påvist, at de økonomiske sektorer, hvor der anvendes et stort antal sæsonarbejdere, herun-
der landbrug, havebrug og turisme, også er de sektorer, hvor der beskæftiges flest arbejds-
tagere fra tredjelande uden lovlig opholdstilladelse. Ved at forbedre mulighederne for cirku-
lær migration
altså muligheden for lovligt at komme og arbejde og vende tilbage til sit
hjemland flere gange, vil man således forsøge at afhjælpe problemet med ulovlig arbejds-
kraft. Endeligt vil bekæmpelse af ulovlig arbejdskraft og lige løn- og arbejdsvilkår beskytte
egne EU-borgere mod illoyal konkurrence.
Det anføres i de indledende betragtninger til direktivet, at anvendelsen af direktivet ikke be-
rører medlemslandenes ret til at fastlægge antallet af tredjelandsstatsborgere, der kan ind-
rejse fra tredjelande på deres område med henblik på beskæftigelse som sæsonarbejdere,
jf. TEUF artikel 79, stk. 5. Det fremgår endvidere, at anvendelsen af direktivet ikke bør berø-
re princippet om EU-præference, hvad angår medlemslandenes arbejdsmarked, som udtrykt
i de relevante bestemmelser i tiltrædelsestraktaterne.
Ifølge forslagets artikel 2 finder direktivet alene anvendelse for tredjelandsstatsborgere, som
er bosiddende uden for medlemsstaternes område, og som har opnået ophold i medfør af
direktivet.
Ifølge opfordring fra flere medlemslande ønskes der i rådsregi tilføjet en bestem-
melse, hvoraf det fremgår, at direktivet også finder anvendelse for personer, der allerede
opholder sig lovligt på et medlemslands område og derfra søger om en sæsonarbejdertilla-
delse. Det fremgår dog fortsat af artikel 11, stk. 1, at sæsonarbejdere, der har fået opholdtil-
ladelse på grundlag af direktivet, skal vende tilbage til et tredjeland efter opholdet i EU, før
der igen kan søges om en sæsonarbejdertilladelse.
Tredjelandsstatsborgere, der er etableret i en medlemsstat, som led i udveksling af tjeneste-
ydelser, som omhandlet i artikel 56 i TEUF, er ikke omfattet af direktivet. Forslaget giver
endvidere ikke nogen selvstændig ret til familiesammenføring.
Der ønskes desuden tilføjet
en række bestemmelser i artikel 2, som også udelukker personer omfattet af flygtningedefini-
tionsdirektivet (2004/83/EF), personer, som har opnået midlertidig beskyttelse i et medlems-
land, og som har søgt om asyl, familiemedlemmer til en europæisk statsborger, som har op-
Side 7
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
nået ret til familiesammenføring i medfør af familiesammenføringsdirektivet (2004/38/EF), og
personer, som har opnået status som fastboende efter fem års lovligt ophold i henhold til
fastboendedirektivet (2003/109/EF).
En sæsonarbejder er, ifølge artikel 3, en tredjelandsstatsborger der tager lovligt midlertidigt
ophold i en medlemsstats for at udføre sæsonarbejde
dvs. arbejde som alene udføres på
et bestemt tidspunkt på året, og som kræver en større arbejdsstyrke en normalt.
Ifølge artikel 4 forhindrer forslaget ikke gunstigere bestemmelser i bi- eller multilaterale afta-
ler, som medlemsstaterne eller EU har indgået med tredjelande. Ligeledes kan medlemssta-
terne fastsætte, at de omfattede personer nyder gunstigere rettigheder, f.eks. med hensyn til
ansættelsesvilkår, end dem, der følger af direktivet, jf. omtalen nedenfor.
Forslagets artikel 5, stk. 1, indeholder en række kriterier, som en sæsonarbejder fra et tred-
jeland og dennes arbejdsgiver skal opfylde, herunder en gyldig ansættelseskontrakt, gyldige
rejsepapirer, sygeforsikring og bevis for indkvartering.
Arbejdskontrakten skal angive antallet af ugentlige eller månedlige arbejdstimer, løn og rele-
vante arbejdsvilkår, som skal sikre:
at arbejdsgiverne kun ansætter sæsonarbejdere fra tredjelande, hvis der foreligger
et reelt økonomisk behov (tilstrækkelig ansættelseskapacitet)
et vist, fast lønniveau for sæsonarbejdere og eventuelt for andre relevante arbejds-
vilkår som f. eks. forsikring
at de ansvarlige myndigheder kan udføre en effektiv kontrol forud for indrejse
Artikel 5, stk. 2 og 3, angiver desuden, at medlemsstaten skal sikre, at ansøgeren har til-
strækkelige midler til at understøtte sit ophold, samt at ansøger kan afvises, såfremt han er
til fare for den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed. Der er endvidere i artikel 14 krav
om, at arbejdsgiveren skal sørge for, at ansøger har adgang til passende indkvartering.
Artikel 6 indeholder en regulering af afslag på en opholdstilladelse.
Der skal gives afslag,
så-
fremt ansøgningsbetingelserne i direktivets artikel 5 ikke er opfyldt, eller hvis der er begået
dokumentfalsk eller anden form for snyd i forbindelse med ansøgningen, eller hvis de frem-
lagte dokumenter er erhvervet på uretmæssig vis eller er forfalskede eller ulovligt ændret, jf.
artikel 6 stk. 1.
Medlemslandet har desuden ret til at undersøge, om det pågældende ledige job kan besæt-
tes med deres egne statsborgere eller EU statsborgere eller med statsborgere fra tredjelan-
de, der opholder sig lovligt i den pågældende medlemsstat, jf. artikel 6 stk. 2.
Der
kan
gives afslag, såfremt arbejdsgiveren tidligere er blevet straffet i henhold til national
ret for sort arbejde og/eller ulovlig beskæftigelse.
I rådsregi drøftes muligheden for at give
Side 8
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
afslag, hvis arbejdsgiveren ikke opfylder kravene i nationale bestemmelser til social sikring,
skat og arbejdsforhold, jf. artikel 6, stk. 4(b).
Endeligt kan der gives afslag
under henvisning til antallet af tredjelandsstatsborgere, der be-
vilges indrejse i den enkelte medlemsstat, jf. artikel 5 a.
Ifølge artikel 7 skal en tilladelse inddrages eller afslås forlænget, hvis den er erhvervet på
uretmæssig vis eller er forfalsket eller ulovligt ændret, eller hvis indehaveren opholder sig i
medlemslandet med andre formål end det, opholdstilladelsen hviler på. En tilladelse kan
desuden inddrages eller afslås forlænget, såfremt betingelserne i artikel 5 ikke længere er
opfyldt eller af hensyn til den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed. Under forhandlinger-
ne i
rådsregi ønskes henvisningen til offentlig orden, sikkerhed og sundhed flyttet til art. 5. I
artikel 7 er i stedet indsat en bestemmelse om, at tilladelsen kan inddrages eller afslås, hvis
arbejdsgiveren ikke opfylder kravene i nationale bestemmelser til social sikring, skat og ar-
bejdsforhold, jf. artikel 7, stk. 2 (b).
Det fremgår af artikel 9, at medlemslandene selv skal afgøre, om ansøgningen skal indgives
af ansøger eller arbejdsgiver, og når tilladelse er opnået, skal en tilladelse med påtegningen
”sæsonarbejder” udstedes, som giver ret til både arbejde og ophold, jf. artikel
10.
I rådsregi er det ønsket, at medlemslandene i medfør af artikel 10 kan vælge at udstede et
langtidsvisum i medfør af Schengen-konventionens artikel 18, i stedet for en sæsonarbejder-
tilladelse. Dette skyldes, at nogle lande, så som Finland, Spanien og Portugal allerede har et
system, hvor der udstedes langtidsvisum med tilladelse til at arbejde til sæsonarbejdere i
stedet for en opholds- og arbejdstilladelse. Det skal fremgå af dette visum, at der er tale om
en sæsonarbejder, og alle rettigheder og proceduremæssige garantier i medfør af direktivet
skal desuden finde anvendelse.
Man har desuden drøftet i rådsregi, om sæsonarbejderdirektivet i modsætning til alle andre
direktiver vedr. lovligt ophold, også skal gælde for ophold under tre måneder, og om op-
holdsgrundlaget i så fald skal være et visum eller en opholdstilladelse.
Forslagets artikel 11 vedrørende opholdsperioden ønskes ligeledes ændret, således at det
fremgår af stk. 1, at tilladelsen kan gælde i maksimum 6 måneder i en 12 måneders periode i
stedet for, som i Kommissionens oprindelige forslag, et kalenderår. Det skyldes, at flere lan-
de har overlappende sæsoner som f.eks. skisæsonen. Man ønsker desuden i stk. 3 tilføjet
en bestemmelse, hvoraf det fremgår, at hvis ansøgningsbetingelserne i artikel 5 er opfyldt og
arbejdskontrakten forlænges med den samme arbejdsgiver, kan tilladelsen forlænges med 3
måneder ud over de 6 måneder.
Det fremgår af artikel 12, at medlemslandene, ved ansøgning herom, enten skal give tilladel-
sen i op til tre sæsoner af gangen -
en såkaldt ”multi-seasonal work permit” (a) eller lave en
forenklet procedure for de sæsonarbejdere, som ønsker at vende tilbage flere år i træk (b).
Tilladelsen for flere sæsoner kan dække op til tre sæsoner ad gangen.
Side 9
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0010.png
Det følger dog af artikel 12, stk. 2, at en sæsonarbejder, som ikke har opfyldt kravene til at
bibeholde tilladelsen i det foregående år, kan udelukkes fra at få forlænget sin tilladelse i et
eller flere år efterfølgende. Der kan endvidere fastsættes proportionelle sanktioner i forhold
til arbejdsgivere, som ikke lever op til betingelserne i direktivet.
I rådsregi ønskes sagsbehandlingstiden ændret fra 30 dage til hurtigst muligt og ikke senere
end 60 dage fra sagen er fuldt oplyst, jf. artikel 13.
Ifølge artikel 14 skal ansøgeren kunne vise dokumentation for indkvartering af en tilstrække-
lig standard. I de tilfælde, hvor boligen er udlejet af arbejdsgiveren, skal lejen stå i et rimeligt
forhold til lønnen.
En sæsonarbejder opnår i henhold til direktivets artikel 15 og 16 en række rettigheder, her-
under ret til ophold på hele territoriet samt ligebehandling med statsborgere med hensyn til
blandt andet løn, afskedigelse og sundhed på arbejdspladsen samt ret til at være medlem af
en fagforening og ret til udbetaling af allerede optjente pensioner og til sygesikring i henhold
til Rådets forordning nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger.
Der er
tale om en minimumsregulering, der ikke afholder medlemslandene fra at anvende mere fa-
vorable ordninger, jf. artikel 4.
3. Gældende dansk ret og forslagenes konsekvenser herfor
Forslaget vedtages med hjemmel i TEUF afsnit V, artikel 79, stk. 2, litra a) og b). Forslaget
får derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark i medfør af Protokollen om
Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og direktivet derfor ikke vil blive bindende for
eller finde anvendelse i Danmark.
Om dansk ret kan det oplyses, at der ikke er særlige regler for sæsonarbejdere. Ifølge Ud-
lændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 6, kan der gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis væ-
sentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme
ansøgningen.
Dette indebærer, at udlændinge normalt ikke får opholds- og arbejdstilladelse til ufaglært ar-
bejde eller sædvanligt faglært arbejde. I særlige tilfælde er det dog muligt at få opholds- og
arbejdstilladelse på baggrund af ufaglært eller sædvanligt faglært arbejde.
Efter Udlændingeservice praksis vil en ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse på bag-
grund af sæsonarbejde fra en tredjelandsstatsborger som altovervejende hovedregel ikke
blive imødekommet. Udlændingeservice vil som udgangspunkt meddele afslag under hen-
visning til, at der er tale om ufaglært arbejde. Sagsbehandlingstiden for ansøgninger om op-
holdstilladelse på grundlag af ufaglært arbejde er 60 dage.
Artikel 16, stk. 2, litra b i forslaget kan desuden have konsekvenser for tredjelandsstatsbor-
geres muligheder for at opnå ret til pension i Danmark og ret til eksport af pension, idet der i
pensionsloven er visse karensperioder i forhold til muligheden for at opnå ret til dansk pensi-
on.
Side 10
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0011.png
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart enig i Kommissionens formål om, at der bør sættes ind over for
ulovlig indvandring og beskæftigelse i EU, men er umiddelbart skeptisk overfor forslaget,
da
behovene i de enkelte medlemslande er meget forskellige.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er ikke kendskab til officielle tilkendegivelser om forslagene fra andre lande.
6. Høring
Forslaget har senest været i skriftlig høring i Specialudvalget for Asyl- og Indvandringsarbej-
det (SPAIS)
den 24. maj 2011.
Bygge-, Anlægs- og Træ-kartellet (BAT) har i sit høringssvar af 13. august 2010 blandt andet
anført, at sæsonarbejderdirektivet er et skridt i den helt forkerte retning. Der er ikke brug for
ufaglært arbejdskraft fra tredjelande i den nuværende økonomiske og beskæftigelsesmæs-
sige krise i EU-landene. Hvis det alligevel ender med et direktiv, må det sikres, at definitio-
nen på en sæson ikke overstiger 3 mdr., hvilket svarer til en årstid. Det må sikres, at sæson-
arbejdere får den løn og de arbejdsvilkår, som er almindeligt gældende for arbejdet på den
egn, hvor det udføres. Der må sikres dokumentation fra arbejdsgiveren for, at dette overhol-
des, og det skal medføre skrappe sanktioner, hvis denne regel brydes. Der skal være fuld
konfliktret over for de arbejdsgivere, der ansætter sæsonarbejdere under dette direktiv. Byg-
ge- og anlægsbranchen skal undtages fra direktivet. Heller ikke selvom andre lande skulle
beslutte at lade bygge- og anlægsbranchen være dækket af direktivets bestemmelser, skal
tredjelandes sæsonarbejdere kunne udstationeres fra andre EU-lande til at udføre arbejde i
Danmark.
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) har i sit høringssvar af
16. august 2010 blandt andet anført, at det under den økonomiske krise i EU generelt har
vist sig, at behovet for sæsonarbejdskraft til de grønne erhverv så rigeligt har kunnet opfyl-
des med arbejdskraft fra EU-landene, men at den situation ikke nødvendigvis varer ved. SA-
LA finder det væsentligt, at direktivforslaget opretholder fortrinsstillingen for arbejdskraft fra
EU. Det er i danske virksomheders interesse, at der er fælles standarder vedrørende ar-
bejdskraft fra tredjelandes adgang, og at reglerne følges i alle EU-lande med henblik på at
sikre ordnede opholds- og ansættelsesforhold for disse arbejdstagere. Det må også erken-
des, at anvendelsen af arbejdskraft fra tredjelande især til sæsonarbejde hidtil har haft svæ-
re vilkår i Danmark pga. danske regler og ansøgningsprocedurer. Almindeligt sæsonarbejde
kvalificerer normalt slet ikke til at få arbejds- og opholdstilladelse, og der er ofte så stor usik-
kerhed omkring sagsbehandlingstid m.v., at arbejdsgiverne ikke tør løbe an på at få tilladel-
serne på plads, inden begyndelsen af det pågældende sæsonarbejde. Hvis retningslinjerne i
direktivet følges op i dansk praksis, vil det kunne medføre en øget sikkerhed og mindre ad-
ministration på dette område. SALA oplyste desuden på et møde i SPAIS-kredsen, afholdt
den 16. september 2010, at man ikke anså det for hensigtsmæssigt at nedsætte varigheden
Side 11
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0012.png
af opholdstilladelsen fra de forslåede 6 måneder til f.eks. 3 måneder på trods af, at en dansk
sæson typisk er af en kortere varighed end 6 måneder. Opholdets varighed reguleres i forve-
jen af ansættelseskontraktens varighed, og den øgede fleksibilitet vil være en fordel.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har i sit høringssvar af 19. august 2010 blandt andet an-
ført, at det er positivt, at EU satser på generelle og offensive regler for øget indvandring fra
tredjelande med henblik på arbejde i EU, og at der søges skabt et stort europæisk arbejds-
marked med gennemsigtige og forenklede procedurer, som i forhold til tredjelande fremstår
samlet. Det er positivt, at der skabes en fælles EU-ramme for sæsonarbejderes adgang til
det europæiske arbejdsmarked, selv om medlemslandene fortsat fremover vil få betydelig
indflydelse på området, Det er endvidere vigtigt, at der skabes lige konkurrence mellem EU-
landene om sæsonarbejdskraften.
DA har dog henledt opmærksomheden op, at forslaget
indeholder en række elementer, som vil være imod den danske model og som gør, at man
ikke umiddelbart kan anbefale, at direktivet via parallelaftale eller lign. får virkning i Danmark.
Det gælder f.eks. kontraktskravet, hæftelseskrav eller krav om særlige boligstandarder i an-
sættelsesforholdet, ligesom arbejdsgiverne tager afstand fra endnu en ligebehandlingsme-
kanisme på det danske arbejdsmarked. DA foreslår, at lønbestemmelsen formuleres såle-
des: ”løn-
og ansættelsesvilkår skal
være sædvanlige efter nationale vilkår”.
LO har i sit høringssvar af 30. august 2010 blandt andet påpeget, at forslaget vil få vidtgåen-
de indflydelse på det danske arbejdsmarked i tilfælde af de alligevel nu eller endog senere
gennemføres i Danmark. LO kan ikke støtte forslaget i dets nuværende udformning, men det
anerkendes, at der kan være et stort behov for en fællesskabsretlig regulering af betingel-
serne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på sæsonarbejde. LO ud-
trykker bekymring for social dumping gennem ringere løn og ansættelsesvilkår, og sætter
tvivl ved Kommissionens antagelse om, at der er sandsynlighed for en stadig forøgelse af
det strukturelle behov for lavt uddannet og lavt kvalificeret arbejdskraft og henviser blandt
andet til, at Europa for tiden er ramt af massiv ledighed, der har ramt de ufaglærte grupper
hårdest. LO ønsker blandt andet, at a) ligebehandlingsprincippet gennemført som gennem-
gående og bærende for hele direktivet, b) at modvirkning af social dumping gøres til direkti-
vets hovedmålsætning, c) at sæsonbestemte aktiviteter gives en mere bestemt definition, d)
at det skal fastsættes, at arbejdskontraktens vilkår skal være af en sådan art, at de udgør
ligebehandling, e) at betaling for indkvartering skal ske med udgangspunkt i det lejedes vær-
di.
Både BAT, DA og LO opfordrer til, at Danmark uanset det retlige forbehold går aktivt ind i at
påvirke reguleringen på området.
7. Europa-Parlamentet
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i henhold til den almindelige lovgivningspro-
cedure jf. artikel 294 i TEUF.
Der foreligger endnu ikke et udkast til betænkning fra Europa-Parlamentet,
men det belgiske
formandskab har i november og december 2010 haft de første uofficielle drøftelser med Par-
Side 12
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0013.png
lamentet. Det var på daværende tidspunkt endnu ikke afklaret, om beskæftigelsesudvalget
ville deltage i arbejdet, som et associeret udvalg til udvalget for borgernes rettigheder og ret-
lige og indre anliggender (LIBE).
8. Nærhedsprincippet
Forslaget Kommissionen har anført, at de enkelte medlemslande ikke selv kan sikre, at der
på EU-plan indføres et ensartet niveau for behandlingen af sæsonarbejdere. Forskellige ni-
veauer for rettigheder kan føre til en forvridning af konkurrencen inden for fællesmarkedet og
til, at der opstår sekundære bevægelser af arbejdskraftindvandring til medlemslande, der gi-
ver flere rettigheder til tredjelandsstatsborgere.
Ifølge Kommissionen vil et direktiv, der sikrer ligebehandling på en række arbejdsmarkedsre-
laterede områder, medvirke til at beskytte EU-borgere imod billig arbejdskraft fra tredjelande
og indvandrere mod at blive udnyttet.
Det bemærkes, at den østrigske Nationalrat den 14. september 2010 har afgivet negativ ud-
talelse om forslaget, jf. dokument fra Europaudvalget, Kom (2010) 0379
Bilag 2.
Det er Integrationsministeriets vurdering, at de andre medlemslandes holdning til nærheds-
princippets overholdelse er knyttet til enkelte bestemmelse i forslaget og ikke til det samlede
forslag fra Kommissionen. Dette gælder for eksempel forslagets artikel 9, stk. 2 og 3 om ud-
nævnelse af en kompetent myndighed, artikel 12, stk. 1 om lempelse af genindrejse og de
proceduremæssige garantier, som følger af forslagets artikel 13.
Forslaget skønnes umiddelbart at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf.
Kommissionens ovennævnte begrundelse, og fordi TEUF artikel 79, stk. 1 og 2, indeholder
direkte hjemmel til indførelse af en fælles indvandringspolitik og indførelse af regler, der fast-
sætter betingelser for indrejse og ophold.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af forslaget vil ikke få statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser,
da Danmark efter Protokollen om Danmarks særlige stilling ikke deltager i vedtagelsen, og
direktivet vil derfor ikke være bindende eller finde anvendelse i Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. til 8.
oktober 2010.
Side 13
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0014.png
Dagsordenspunkt 27) Kommissionens forslag til et direktiv om en enkelt procedure
for udstedelse af en samlet opholds- og arbejdstilladelse samt om et fælles ret-
tighedssæt for arbejdskraftsindvandrere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat
(KOM(2007)638)
Revideret notat - ændringer er markeret med kursiv i forhold til notat forud for rådsmødet den
2.-3. december 2010.
Forbehold:
Sagen er omfattet af det danske forbehold
Resumé:
Kommissionen vedtog den 23. oktober 2007 et forslag til et direktiv om en enkelt procedure
for udstedelse af en samlet opholds- og arbejdstilladelse samt om et fælles rettighedssæt for
arbejdskraftindvandrere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat (single permit). Det forven-
tes, at der på rådsmødet vil blive fokuseret på at opnå politisk enighed i Rådet om sagen.
Der pågår fortsat forhandlinger med Europa-Parlamentet, der blev påbegyndt efter ikrafttræ-
den af Lissabon-traktaten, og der søges opnået en tidlig 2. behandlingsløsning af forslaget
med Europa-Parlamentet. Forslaget er omfattet af det danske forbehold og har derfor hver-
ken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Nærhedsprincip-
pet vurderes at være overholdt. Regeringen er positiv over for tiltag, der forbedrer mulighe-
derne for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til EU, men er skeptiske overfor den del af di-
rektivforslaget, der vedrører rettigheder.
1. Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit møde den 4.-5. november 2004 et nyt flerårigt
program på området for retlige og indre anliggender. Det fremgår blandt andet af program-
met, at lovlig indvandring vil spille en vigtig rolle med hensyn til udbygning af den vidensba-
serede økonomi i Europa og fremme af økonomisk udvikling og dermed bidrage til gennem-
førelsen af Lissabon-strategien. Endvidere bekræftes det i programmet, at de enkelte med-
lemsstater selv fastlægger antallet af opholdstilladelser, der udstedes med henblik på arbej-
de. DER opfordrede Kommissionen til på baggrund af resultaterne af drøftelserne om en
grønbog om arbejdskraftindvandring, bedste praksis i medlemsstaterne og dens relevans for
gennemførelsen af Lissabon-strategien inden udgangen af 2005 at forelægge en politikplan
for lovlig migration.
Den 11. januar 2005 vedtog Kommissionen en grønbog om en fælles tilgang til en styret
økonomisk indvandring. På baggrund af grønbogen fandt der den 14. juni 2005 en offentlig
høring sted blandt alle relevante aktører. På baggrund af resultaterne af drøftelserne vedtog
Kommissionen den 4. januar 2006 en meddelelse om en politikplan for lovlig indvandring,
(KOM(2005) 669) hvoraf det fremgår, at Kommissionen i perioden fra 2007 og frem til 2009
vil fremlægge en lovgivningspakke bestående af et generelt dækkende rammedirektiv og fire
specifikke direktiver. Kommissionen ønsker hermed dels at fastlægge, hvilke grundlæggen-
de rettigheder tredjelandsstatsborgere skal have, når de pågældende har fået adgang til en
medlemsstats arbejdsmarked, og dels at regulere betingelserne og procedurerne for særlige
Side 14
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0015.png
grupper af tredjelandsstatsborgeres adgang til EU. De fire specifikke direktiver skal supplere
rammedirektivet ved at fastsætte regler for indrejse og ophold for visse særlige grupper.
Kommissionen vedtog på den baggrund den 23. oktober 2007 et forslag til det generelle
rammedirektiv samt et forslag til et direktiv om indrejse og ophold for højtkvalificerede ind-
vandrere.
Den 13. juli 2010 fremsatte Kommissionen to nye direktivforslag om regulering af indrejse-
og opholdsbetingelserne for henholdsvis sæsonarbejdere og virksomhedsinternt udstatione-
rede medarbejdere (intra-corporate transferees). Derudover forventes et forslag, der regule-
rer indrejse- og opholdsbetingelserne for lønnede praktikanter indarbejdet i en revision af
studenterdirektivet, direktiv 2004/114/EF af 13. december 2004, som imidlertid først forven-
tes fremsat af Kommissionen i løbet af 2011.
Kommissionens forslag til et generelt rammedirektiv om en enkelt procedure for udstedelse
af en samlet opholds- og arbejdstilladelse samt om et fælles rettighedssæt for tredjelands-
statsborgere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat og har adgang til arbejdsmarkedet,
blev fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 63, stk. 3, litra a), og skulle efter dagæl-
dende regler vedtages med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Lissabon-traktaten trådte i kraft den 1. december 2009, hvorfor hjemmelsbestemmelserne nu
er Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 79, nr. 2, litra a og
b.
Forslaget skal herefter vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den almin-
delige lovgivingsprocedure med Europa-Parlamentet jf. TEUF artikel 294.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i TEUF, og ifølge protokollens artikel
2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. juni 2011
forventes det, at der vil bli-
ve fokuseret på at opnå politisk enighed i Rådet, med henblik på
efterfølgende
at afslutte
forhandlingerne med Europa-Parlamentet og at opnå en formel vedtagelse af direktivet.
2. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens direktivforslag er at skabe rammerne for en retfærdig og ret-
tighedsbaseret tilgang til arbejdskraftindvandring.
Til dette formål foreslår Kommissionen vedtagelsen af et rammedirektiv, der for det første
skal etablere en énstrenget procedure for tredjelandsborgeres indgivelse af ansøgning om
og myndighedernes udstedelse af en tilladelse til at opholde sig i en medlemsstat med hen-
blik på arbejde. For det andet skal direktivet regulere de overordnede rettigheder for tredje-
landsstatsborgere, der allerede har en opholds- og arbejdstilladelse og som endnu ikke har
Side 15
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
opholdt sig i en medlemsstat i de fem år, der kræves for at opnå status som fastboende ud-
lænding efter direktiv 2003/109/EF af 25. november 2003 om tredjelandsstatsborgeres sta-
tus som fastboende udlænding (artikel 1) eller for de tredjelandsstatsborgere, der søger op-
holdstilladelse i EU.
Kommissionens forslag indeholder ingen regulering af betingelser for indrejse og ophold,
men fokuserer i stedet på et fælles sæt af rettigheder til alle tredjelandsstatsborgere med
lovligt ophold i en medlemsstat samt adgang til arbejdsmarkedet eller tredjelandsstats-
borgere, som søger opholdstilladelse i en medlemsstat. Det er ikke hensigten, at indholdet af
disse rettigheder skal defineres på fællesskabsplan, men blot, at der på en række nærmere
bestemte områder skal være tale om ligebehandling med egne borgere, som har rettigheder
i medfør af national lovgivning. Forslaget finder anvendelse på tredjelandsstatsborgere, der
ikke udtrykkeligt er undtaget fra anvendelsesområdet. Direktivet finder anvendelse på alle
tredjelandsstatsborgere, der er meddelt arbejdstilladelse i en medlemsstat, uagtet hvilket
opholdsgrundlag de har, og uagtet om de er aktive på arbejdsmarkedet. Det afgørende er
således om tredjelandsstatsborgeren har ret til at arbejde, og ikke om opholdstilladelsen er
betinget af beskæftigelse, eller om denne ret udnyttes jf. definitionen på en tredjelandsstats-
borger i artikel 2, litra b.
Kommissionen har begrundet dette i, at visse rettigheder i kraft af deres natur stiller krav om
aktuel beskæftigelse, jf. artikel 12, stk. 1, litra a, om arbejdsforholdene, hvorimod andre ret-
tigheder såsom anerkendelse af eksamensbeviser eller retten til arbejdsløshedsstøtte alene
relaterer sig til de tredjelandsstatsborgere, der er arbejdssøgende eller dem, der efterfølgen-
de er blevet arbejdsløse.
Der er på baggrund af en justering af anvendelsesområdet enighed om, at direktivet alene
skal finde anvendelse på tredjelandsstatsborgere, der søger om opholdstilladelse på bag-
grund af beskæftigelse, og tredjelandsstatsborgere, der har fået en samlet opholds- og ar-
bejdstilladelse udstedt i medfør af direktivet (Single Permit Holder), jf. definitionen i artikel 2,
litra b, og artikel 3, stk. 1, litra a, b, og c.
Artikel 3, stk. 2, nævner de persongrupper, som er undtaget fra direktivets anvendelsesom-
råde. Efter den nuværende ordlyd er det personer, som har opnået familiesammenføring i
medfør af
direktiv 2004/38/EF ”familiesammenføringsdirektivet”
eller anden form for fri be-
vægelighed på lige fod med EU-statsborgere, udstationerede, koncernudstationerede, au
pairs, personer, som er omfattet af direktiv 2004/83/EF
”flygtningedefinitionsdirektivet”,
og
personer, som har opnået midlertidig beskyttelse og afventer en afgørelse om flygtningesta-
tus.
Kommissionen foreslår indførelsen af en proceduremæssig harmonisering, idet der ifølge
direktivforslaget kun skal indgives én samlet ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse,
der, hvis ansøgningen bliver imødekommet, skal udstedes i ét samlet dokument (artikel 4-6).
Mange medlemsstater har på nuværende tidspunkt to procedurer for udstedelse af hen-
holdsvis opholds- og arbejdstilladelser. Denne procedure skal som udgangspunkt omfatte
tredjelandsstatsborgere, der ansøger om opholdstilladelse under henvisning til beskæftigel-
se, jf. artikel 3, stk. 1, litra a. Tredjelandsstatsborgere, der ikke har opnået opholds- og ar-
Side 16
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
bejdstilladelse under henvisning til beskæftigelse, eksempelvis studerende, kan blive omfat-
tet af denne procedure, jf. artikel 7, stk. 1, som henviser til forordning (EF)1030/2002, som
regulerer ensartet udformning af alle opholdstilladelser undtaget visum og processuelt op-
hold.
I rådsregi er der desuden stillet forslag om både i artikel 6 og 7 at tilføje muligheden for at
udstede et tillægsdokument til Single Permit-tilladelsen med informationer om de konkrete
rettigheder og pligter, der følger med et ophold i værtsmedlemsstaten som arbejdstager.
Ifølge forslaget skal der være ligebehandling af arbejdstagere fra tredjelandstatsborgere jf.
artikel 12, stk. 1, litra a-e, med egne borgere på følgende områder: Arbejdsforhold, herunder
løn, regler for opsigelse samt sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen, organisationsfrihed,
uddannelse, anerkendelse af uddannelseskvalifikationer, nærmere bestemte sociale ydelser,
udbetaling af opsparet pension ved flytning til et tredjeland samt adgang til varer og tjeneste-
ydelser, der stilles til rådighed for offentligheden, herunder adgang til bolig og støtte fra ar-
bejdsformidlingskontorer..
Adgangen til ligebehandling er ikke undtagelsesfri, idet medlemsstaterne under en række
nærmere bestemte betingelser kan begrænse ligebehandlingen mellem egne statsborgere
og tredjelandsstatsborgere. Eksempelvis kan ligebehandling for så vidt angår studiestøtte
samt rettigheder i forhold til boligforhold begrænses (artikel 12, stk. 2). Derudover kan retten
til ligebehandling i forhold til uddannelse begrænses i forhold til den gruppe af tredjelands-
statsborgere, der er meddelt opholdstilladelse i medfør af direktiv 2004/114/EF (studier,
elevudveksling, ulønnet erhvervsuddannelse eller volontørtjeneste), jf. artikel 12, stk. 2, litra
c, til trods for at denne gruppe har adgang til at være i lønnet beskæftigelse ved siden af den
aktivitet, som ligger til grund for den meddelte opholdstilladelse.
Der er desuden blevet stillet forslag om, at direktivet ændres således, at medlemsstaterne
får ret til at stille betingelser for tredjelandsstatsborgeres optagelse på uddannelses-
institutioner i medfør af national lovgivning såsom betaling af deltagergebyr. I sin nuværende
form giver direktivet mulighed for at tage et nationalt forbehold i forhold til at give lige ret-
tigheder på uddannelsesområdet jf. art. 12 stk. 2, litra a.
Medlemsstaterne kan også indføre begrænsninger i ligebehandlingen i forhold til egne stats-
borgere i
forhold til
sociale sikringsgrene som defineret i Rådets forordning (EØF) nr.
883/2004 (familieydelser,
arbejdsskadeforsikring og lignende) til alene at omfatte tredje-
landsstatsborgere, der
har været i beskæftigelse i mere end 6 måneder jf. artikel 12 stk. 2,
litra e.
Adgang til varer og tjenesteydelser, der stilles til rådighed for offentligheden (der er
stillet forslag om at begrænse denne ret i forhold til
arbejdsløshedsrådgivning)
for så vidt an-
går ligebehandling i medfør af
artikel 12, stk. 1,
litra h,
kan begrænses
til kun at omfatte tred-
jelandsstatsborgere, der har tilladelse til at arbejde uden nogen begrænsninger, jf. artikel 12,
stk. 2,
litra c.
Side 17
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0018.png
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelsen af direktivforslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark
efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og direktivet ikke vil blive
bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for vedtagelsen af direktiver, der forbedrer mulighederne
for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til EU, men er skeptiske overfor den del af forslaget,
der vedrører rettigheder. Dette er bl.a. begrundet i, at der nu lægges op til indrømmelse af
en lang række rettigheder med en tilsvarende lang række mulige undtagelser til disse ret-
tigheder, hvilket gør regelsættet unødigt kompliceret og ikke kommer til at indebære lige ret-
tigheder i alle EU-lande.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om de andres holdninger.
6. Høring
Sagen har senest været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
drings-samarbejdet (SPAIS)
den 24. maj 2011.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skulle høres i sagen i medfør af den tidligere EF-traktat og fremkom
med deres udtalelse i sagen den 20. november 2008.
Lissabon-trakaten trådte i kraft den 1. december 2009, hvorfor forslaget herefter skal ved-
tages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den almindelige lovgivningsprocedure
med Europa-Parlamentet jf. TEUF artikel 294.
Europa-Parlamentets Udvalg om Beskæftigelse og Sociale Anliggender (EMPL) og Udvalget
for Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE) er efterfølgende frem-
kommet med en lang række ændringsforslag til direktivet, da det anføres, at undtagelserne
fra anvendelsesområdet og de restriktioner, som gælder enkelte specifikke persongrupper,
skader direktivets grundlæggende formål. Dette har blandt andet resulteret i et ændringsfor-
lag om, at flygtninge, sæsonarbejdere og udstationerede bør være omfattet af anvendelses-
området. Der er endvidere stillet forslag om, at adgangen til at begrænse ligebehandling af
tredjelandsstatsborgere i forhold til uddannelse, således at muligheden for at fastholde bru-
gerbetaling fjernes jf. art. 3. Med et af ændringsforslagene ønskes der endvidere indført, at
medlemsstaterne skal sikre, at en tilsidesættelse af direktivet skal underlægges sanktioner,
som har en afskrækkende virkning jf. art. 12, stk. 2 a.
Side 18
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0019.png
Ændringsforslagene har senest været til afstemning i Europa-Parlamentets plenarsamling
den 24. marts 2011, hvor man opnåede enighed om forslagene. Der er dog forsat uenighed
med Rådet på hovedsageligt to punkter, nemlig muligheden for at udstede et tillægsdoku-
ment til Single Permit-tilladelsen og spørgsmålet om anvendelsen af sammenligningstabel-
ler. Der er derfor forsat igangværende trioforhandlinger med henblik på at opnå en tidlig 2.
behandlingsløsning af forslaget.
8. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at de enkelte medlemsstater ikke selv kan sikre, at der på EU-plan
indføres et ensartet niveau for behandlingen af tredjelandsstatsborgere, der har opholds- og
arbejdstilladelse i en medlemsstat. Forskellige niveauer for rettigheder kan føre til en forvrid-
ning af konkurrencen inden for fællesmarkedet og til, at der opstår sekundære bevægelser af
arbejdskraftindvandring til medlemsstater, der giver flere rettigheder til tredjelandsstatsbor-
gere.
Ifølge Kommissionen vil et direktiv, der sikrer ligebehandling på en række arbejdsmarkeds-
relaterede områder, medvirke til at beskytte EU-borgere imod billig arbejdskraft fra tred-
jelande og indvandrere mod at blive udnyttet. Endvidere vil fælles regler på området sikre
en bedre integration af arbejdstagere fra tredjelande.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens bemærkninger for så vidt angår nærhedsprincip-
pet.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens direktivforslag har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljø-
mæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da forslaget er
omfattet af det danske forbehold om retlige og indre anliggender.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. no-
vember 2007, den 6.-7. december 2007, den 27.-28. november 2008, den 6. april 2009, den
21. september 2009
og den 2.-3. december 2010.
Grundnotat om Kommissionens meddelelse om en politikplan om lovlig indvandring blev
oversendt til udvalgene den 10. maj 2006.
Side 19
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0020.png
Dagsordenspunkt 28) Status for gennemførelsen af visuminformationssystemet (VIS)
Sagen er ikke omfattet af det danske forbehold.
Revideret notat. Ændringer i forhold til notat udarbejdet forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 11.-12. april 2011 er markeret med kursiv.
Resumé:
Formandskabet og Kommissionen vil på rådsmødet give Rådet status på den seneste VIS-
tidsplan, som Rådet (retlige og indre anliggender) tilsluttede sig i forbindelse med rådsmødet
den 7.-8. oktober 2010 og den 11.-12. april 2011, hvoraf fremgår, at den centrale VIS-
database er klar til drift den 24. juni 2011 med egentlig idriftsættelse den 11. oktober 2011.
Da der alene er tale om et orienteringspunkt, har sagen ikke lovgivningsmæssige eller stats-
finansielle konsekvenser, ligesom nærhedsprincippet ikke er relevant. Regeringen vil tage
statusrapporten fra Formandskabet og Kommissionen til efterretning.
1. Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2008 om visuminformationssyste-
met (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold
(VIS-forordningen) blev vedtaget den 9. juli 2008.
VIS-forordningen trådte i kraft den 2. september 2008, men vil først blive anvendt af med-
lemsstaterne fra datoen, hvor VIS idriftsættes. Det vil sige, når den centrale VIS-database og
kommunikationslinjerne mellem medlemsstaterne og den centrale VIS-database er meldt
klar til brug, og når alle medlemsstaterne har meddelt Kommissionen, at de har truffet de
nødvendige tekniske og juridiske foranstaltninger til indsamling og fremsendelse af oplysnin-
ger relateret til visumsagsbehandling. Den officielle dato herfor blev i december 2008 fastlagt
til december 2009, men blev på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30. november
til 1. december 2009 udsat til december 2010 som følge af forsinkelse i udviklingen af den
centrale VIS-database og i visse medlemsstaters gennemførelse af VIS.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. til 8. oktober 2010 orienterede formand-
skabet og Kommissionen om status for gennemførelsen af VIS og fremlagde en ny tidsplan,
der ville medføre endnu en udsættelse af tidspunktet for idriftsættelse af VIS, hvorefter sy-
stemet først er klar til idriftsættelse den 24. juni 2011.
På rådsmødet den 9.-10. juni 2011 forventes formandskabet og Kommissionen at give en
status for overholdelsen af den gældende tidsplan for VIS-idriftsættelsen.
2.
Formål og indhold
For at sikre fremdriften i gennemførelsen af det fælleseuropæiske visuminformationssystem
(VIS) blev der under rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2010 oriente-
Side 20
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0021.png
ret om status for gennemførelsen af VIS og oplyst om en ny tidsplan for VIS, som medlems-
staterne tog til efterretning.
Efter den nye tidsplan vil den centrale VIS-database først være klar til idriftsættelse ultimo
juni 2011, hvor medlemsstaternes konsulære afdelinger i den første region, hvori VIS udrul-
les, også forventes at være klar. Kommissionen har således den 30. november 2009 i med-
før af VIS-forordningens artikel 48, stk. 4, truffet beslutning (Kommissions beslutning
2010/49/EC) om de første regioner, hvor VIS idriftsættes. Den første region bliver Nordafri-
ka, den anden omfatter Israel, Jordan, Libanon og Syrien, mens den tredje omfatter landene
på den Arabiske halvø, omkring den Persiske Golf samt Afghanistan. Endnu en forudsæt-
ning for en idriftsættelse vil være, at medlemsstaterne også er klar til anvendelse af VIS til
kontrol på grænserne 20 dage efter den planlagte idriftsættelse af systemet.
Rådet godkendte på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. april 2011
et op-
læg, der lyder på egentlig idriftsættelse i første halvdel af oktober 2011 for brug af systemet
på de diplomatiske repræsentationer i Nordafrika og
20 dage senere
for kontrol ved
grænserne ved opslag i VIS for visumpligtige indrejsende.
3.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om et orienteringspunkt, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
Danmark har i medfør af artikel 5 i Protokol om Danmarks stilling (efter ikrafttræden af Lis-
sabon-tratkaten artikel 4 i Protokol om Danmarks stilling) givet meddelelse om, at Danmark
vil gennemføre VIS i Danmark, hvilket lovgivningsmæssigt er sket ved lov nr. 431 af 1. juni
2008, lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af forordning om visuminformati-
onssystemet m.v.).
4.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil
tage statusrapporten fra formandskabet og Kommissionen
til efterretning.
5.
Generelle forventninger til andre landes holdning
De andre lande forventes at tage
statusrapporten fra formandskabet og Kommissionen
til ef-
terretning.
6.
Høring
Sagen har senest været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS)
den 24. maj 2011.
7.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
Side 21
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0022.png
8.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et orienteringspunkt, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9.
Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Der er alene tale om et orienteringspunkt, der derfor ikke umiddelbart forventes at have
statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige
konsekvenser.
Gennemførelsen af VIS vurderes efter den på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
7. - 8. oktober 2010 fastlagte tidsplan for VIS og den dato for egentlig idriftsættelse af syste-
met, som Rådet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11. -12. april 2011
tog
til
efterretning, at kunne holdes inden for de hidtil afsatte rammer.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik er
blevet orienteret om VIS i forbindelse med forhandlingerne om VIS-forordningen, som der
blev opnået politisk enighed om ved rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. ju-
ni 2007, og som blev vedtaget den 9. juli 2008.
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik er
blevet orienteret om sagen forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 26.-27. fe-
bruar 2009, den 6. april 2009 og den 4. - 5. juni 2009, den 21. september 2009, den 23. ok-
tober 2009, den 30. november til den 1. december 2009, den 22. - 23. april 2010, den 7.-8.
oktober 2010, den 24.-25. februar 2011 og den
11.-12. april 2011.
Side 22
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0023.png
Dagsordenspunkt 29) Oprettelse af et it-agentur på området frihed, sikkerhed og ret-
færdighed (KOM(2010)93)
Sagen er omfattet af det danske forbehold, men der er tale om en videreudvikling af Schen-
gen-reglerne.
Revideret notat. Ændringer i forhold til notat forelagt forud for rådsmødet den 12. maj 2011
er markeret med kursiv
Resumé:
På rådsmødet den 9.-10. juni 2011 forventes formandskabet at give en status på de igang-
værende trilog-forhandlinger om forslaget til forordning om oprettelse af et it-agentur, hvor
der søges opnået enighed med Europa-Parlamentet under førstebehandlingen. Kommissio-
nen har stillet forslag om oprettelse af et agentur, som skal stå for den operationelle forvalt-
ning af de store informationssystemer inden for området for retlige og indre anliggender, dvs.
anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II), visuminformationssystemet
(VIS) og Eurodac-fingeraftrykssystemet samt eventuelt kommende it-systemer på operatio-
nelt niveau. Danmark deltager i den operationelle anvendelse af de eksisterende systemer.
Forslaget er en del af en lovgivningspakke, der blev fremsat før Lissabon-traktatens ikraft-
træden, hvor det ene forslag vedrører Europa-Parlamentets og Rådets forordning om opret-
telse af agenturet (KOM(2009)293), og det andet forslag vedrører Rådets afgørelse om
overdragelse af forvaltningen af SIS II og VIS (KOM(2009)294), hvis indhold også efter Lis-
sabon-traktatens ikrafttræden vil blive omfattet af forbeholdet. Forslaget er efter Lissabon-
traktatens ikrafttræden blevet genfremsat af Kommissionen den 19. marts 2010 (KOM
(2010) 93). Forslaget vurderes i sig selv hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfi-
nansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet skønnes overholdt. Da forslaget udgør en vide-
reudvikling af Schengen-reglerne, skal Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen træf-
fe afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre forordningen i dansk ret. Regeringen er som
udgangspunkt positiv over for tiltag, der kan sikre en mere effektiv forvaltning af SIS II, VIS
og Eurodac.
1. Baggrund
I forbindelse med vedtagelsen af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS
II) og visuminformationssystemet (VIS) blev der tilknyttet fælles erklæringer fra Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om oprettelse af et agentur med ansvaret for driften af
disse systemer på lang sigt.
Rådet (retlige og indre anliggender) vedtog den 5.-6. juni 2008 et sæt konklusioner om for-
valtningen af EU-medlemsstaternes ydre grænser og opfordrede heri Kommissionen til at
forelægge de forslag til lovgivning, der er nødvendige for den langsigtede operationelle for-
valtning af SIS II, VIS og Eurodac og eventuelt andre omfattende it-systemer på området for
retlige og indre anliggender på grundlag af en konsekvensanalyse med en grundig analyse
Side 23
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
af mulige alternative løsningsforslag set fra et finansielt, operationelt og organisatorisk syns-
punkt.
Kommissionen fremsatte på den baggrund et forslag til forordning om oprettelse af et regule-
ringsagentur som skal fungere som forvaltningsmyndighed for SIS II, VIS og Eurodac
(KOM(2009)293).
Forslaget blev fremsat på baggrund af en konsekvensanalyse i forhold til forskellige løsnin-
ger der viste, at et nyt reguleringsagentur bedst vil kunne varetage en forvaltningsmyndig-
heds opgaver i forbindelse med disse systemer på lang sigt.
Kommissionens fremsatte desuden forslag til Rådets afgørelse om overdragelse af forvalt-
ningen af SIS II og VIS inden for rammerne af afsnit VI i EU-traktaten til dette agentur
(KOM(2009)294), der er fremsat med hjemmel i artikel 30, stk. 1, litra a) og b) og artikel 34,
stk. 2, litra c) i EU-traktatens afsnit VI (om det mellemfolkelige EU-samarbejde om politi og
strafferet).
De to forslag er efter Lissabontraktatens ikrafttræden blevet genfremsat af Kommissionen
den 19. marts 2010 (KOM (2010) 93) (Ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om oprettelse af et agentur for den operationelle forvaltning af store it-systemer
inden for området frihed, sikkerhed og retfærdighed) med hjemmel i traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde (TEUF) artikel 77, stk. 2, litra a, og b, artikel 78, stk. 2, litra e,
artikel 79, stk. 2, litra c, artikel 74, artikel 82, stk. 1, litra d og artikel 87, stk. 2, litra a.
Forslaget skal vedtages i overensstemmelse med den almindelige beslutningsprocedure, jf.
TEUF artikel 294, hvor der kræves enighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse
af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i TEUF, og ifølge protokollens artikel 2
er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit V i TEUF, træffer Danmark i henhold til ar-
tikel 4 i protokollen om Danmarks stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil
gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil
afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater,
der er bundet af foranstaltningen.
Det fremgår af forslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-
reglerne.
Danmark har gennemført forordningerne om SIS II og VIS i medfør af artikel 5 i protokollen
om Danmarks stilling på mellemstatsligt grundlag (efter ikrafttræden af Lissabon-traktaten
artikel 4 i protokollen), mens Danmark anvender den nuværende Eurodac-forordning i med-
før af en såkaldt parallelaftale indgået med Fællesskabet på mellemstatsligt grundlag i 2006.
Side 24
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0025.png
På rådsmødet den 9.-10. juni forventes formandskabet at give en status på de igangværen-
de trilog-forhandlinger, hvor der søges opnået enighed med Europa-Parlamentet under før-
stebehandlingen.
2. Formål og indhold
Forslaget til forordning har til formål at etablere et agentur, som er ansvarligt for den operati-
onelle forvaltning af SIS II, VIS og Eurodac og for udvikling og drift af andre store it-systemer
på området for retlige og indre anliggender. Forslaget sigter mod at skabe en fælles struktur
og fastlægge rammen for agenturets udvikling og operationelle forvaltning. Der er efterføl-
gende stillet forslag om, at formålsbestemmelsen (artikel 1) skal indeholde en definition af
agenturets opgaver.
Agenturet skal sørge for, at systemerne fungerer døgnet rundt alle ugens syv dage, så der
sikres en kontinuerlig, uafbrudt udveksling af oplysninger. Agenturet vil bl.a. få pålagt ansvar
for vedtagelse af sikkerhedsforanstaltninger, rapporteringer, offentliggørelse, overvågning,
informationsopgaver, afholdelse af kurser og overvågning af forskning. Ved at samle syste-
merne i et fælles agentur, kan faciliteter og personale deles. Der lægges op til en ledelses-
struktur med deltagelse af både EU-lande, som deltager i systemerne i forskelligt omfang og
på forskellig vis, og associerede Schengen-lande.
De eksisterende centrale systemer for SIS II og VIS er placeret i henholdsvis Strasbourg i
Frankrig (CS-SIS og det centrale VIS) og i Sankt Johann im Pongau i Østrig (backup-
systemer til CS-SIS og til det centrale VIS). Eurodac forvaltes i dag af Kommissionen i Bru-
xelles.
Det vil senere skulle besluttes, hvor det foreslåede nye agentur skal placeres.
Forslagets kapitel 2 (artikel 2-6) indeholder en beskrivelse af agenturets opgaver, der i ho-
vedtræk indeholder følgende:
Agenturet har til opgave at udføre de opgaver, der er pålagt forvaltningsmyndigheden ved
forordning (EF) nr. 1987/2006 om etablering af SIS II, afholde fælles kurser for medarbejde-
re, uddanne eksperter i SIS II, udføre de opgaver, som er pålagt ved forordning (EF) nr.
767/2008 om VIS, udføre opgaver vedrørende uddannelse i anvendelsen af VIS, udføre de
opgaver, som er pålagt ved forordningen om Eurodac-fingeraftrykssystemet, overvåge udvik-
lingen inden for forskning, som er relevant for operationel forvaltning af it-systemer, løbende
holde Kommissionen informeret om udviklingen inden for en sådan forskning og gennemføre
pilotordninger for udviklingen af operationel forvaltning af it-systemer.
Forslagets kapitel 3 (artikel 7-16) indeholder en beskrivelse af agenturets struktur og organi-
sation, der i hovedtræk indeholder følgende:
Side 25
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
Agenturet er et EU-organ og har status af juridisk person og repræsenteres af sin admini-
strerende direktør (artikel 7). Agenturets ledelse består af en bestyrelse, en administrerende
direktør og rådgivende grupper (artikel 8).
Bestyrelsen har blandt andet beføjelse til at udnævne og afskedige den administrerende di-
rektør, udøve disciplinærmyndighed over direktøren, fastlægge agenturets organisationsplan
og forretningsorden efter høring af Kommissionen, vedtage en flerårig personalepolitik, ved-
tage det årlige arbejdsprogram og aktivitetsrapport efter nærmere fastlagte procedurer, ud-
pege en regnskabsfører, vedtage en sikkerhedsplan, udpege en databeskyttelsesansvarlig
og offentliggøre statistikker (artikel 9).
Bestyrelsen sammensættes af en repræsentant udpeget af hver medlemsstat og to repræ-
sentanter udpeget af Kommissionen på baggrund af relevant erfaring og ekspertise inden for
it-systemer. Medlemmerne har mandat i fire år. De associerede Schengen-lande deltager i
agenturet og udpeger hver en repræsentant for bestyrelsen.
Bestyrelsen vælger en formand blandt sine medlemmer, der får et fireårigt mandat og mulig-
hed for to perioder (artikel 11). Formanden indkalder til minimum to årlige ordinære bestyrel-
sesmøder, og agenturets direktør deltager i disse møder. Bestyrelsens medlemmer kan bi-
stås af eksperter fra de rådgivende grupper ved møderne, og enhver person, hvis synspunkt
har interesse, kan deltage i møderne som observatør (artikel 12). Af artikel 12 fremgår end-
videre, at Europol og Eurojust tildeles observatørstatus på møder i agenturets bestyrelse,
når et spørgsmål om SIS II er på dagsordenen i forbindelse med, at anvendelse af afgørelse
2007/533/RIA er på dagsordnen. Europol tildeles observatørstatus på bestyrelsens møder,
når et spørgsmål vedrørende VIS i forbindelse med anvendelsen af Rådets afgørelse
2008/633/RIA er på dagsordenen.
Bestyrelsens afgørelser træffes ved simpelt flertal. Hvert stemmeberettigede medlem har
som udgangspunkt én stemme, men dette er modificeret ved en særlig bestemmelse, hvor-
efter ethvert medlem, der er udpeget af en medlemsstats, som deltager i vedtagelsen af en
retsakt vedrørende et it-system, som forvaltes af agenturet, kan stemme om et spørgsmål
vedrører det pågældende it-system (artikel 13). Artikel 13 er efterfølgende ændret, og i det
foreliggende tekstforslag er Danmark tildelt stemmerettigheder i forhold til Schengen-
systemer som Danmark tilslutter sig i medfør af protokollen om Danmarks stilling, også selv-
om Danmark, som følge af forbeholdet, ikke deltager i vedtagelsen af sådanne retsakter.
Den administrerende direktør er uafhængig, har til opgave at lede og repræsentere agentu-
ret dagligt og har det fulde ansvar for agenturets opgaver i form af bl.a. at gennemføre pro-
cedurer, beslutninger og strategier vedtaget af bestyrelsen, fastlægge et effektivt system,
som gør regelmæssig overvågning og evaluering af it-systemerne mulig, og forvalte perso-
nalemæssige spørgsmål. Direktøren skal bl.a. fremlægge udkast til årligt arbejdsprogram,
årlig aktivitetsrapport, budget, en flerårig plan for personalepolitik, rammer for evalueringen
af agenturet og sikkerhedsforanstaltninger for bestyrelsen med henblik på vedtagelse (artikel
14). Direktøren udnævnes af bestyrelsen for fem år med mulighed for én forlængelse på
højst tre år iblandt kandidater foreslået af Kommissionen. Bestyrelsen kan afskedige den
Side 26
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
administrerende direktør (artikel 15).
Medlemsstaterne, de associerede Schengen-lande og Kommissionen udpeger hver et med-
lem af rådgivende grupper for henholdsvis SIS II, VIS, Eurodac og andre it-systemer, som
udvikles eller forvaltes af agenturet. De rådgivende grupper har til opgave at yde bestyrelsen
ekspertise vedrørende disse it-systemer. Både Europpol og Eurojust kan udpege en repræ-
sentant for den relevante rådgivende gruppe om SIS II. Europol kan udpege en repræsen-
tant til den relevante rådgivende gruppe under agenturet for VIS Proceduren for de rådgi-
vende gruppers arbejde fastlægges i forretningsordenen (artikel 16).
Forslagets kapitel 4 (artikel 17-27) indeholder forordningens regulering af agenturets drift,
der i hovedtræk indeholder følgende:
Der henvises til de nærmere EU-retlige regler for ansættelsesvilkår og tavshedspligt for
agenturets personale (artikel 17). Bestyrelsesmedlemmer, direktøren og medlemmerne af de
rådgivende grupper skal handle i offentlighedens interesse (artikel 18). Der fastlægges en
hjemstedsaftale med det værtsland, som skal huse agenturet og regulere dispositioner i for-
bindelse med tilvejebringelse af lokaler og faciliteter og regler for direktøren og personalet
(artikel 19). Agenturets ansvar i kontraktforhold bestemmes af den lovgivning, som finder
anvendelse på den pågældende kontrakt. EU-Domstolen har kompetence til at træffe afgø-
relse i henhold til en voldgiftsbestemmelse i en af agenturet indgået kontrakt (artikel 21).
Den sprogordning, som finder anvendelse for Det Europæiske Økonomiske Fællesskab,
gælder for agenturet. Det årlige arbejdsprogram og den årlige aktivitetsrapport skal udarbej-
des på alle Unionens
officielle sprog (artikel 22). EU’s regler om aktindsigt
finder anvendelse
på agenturets dokumenter (artikel 23). Agenturet tager selv stilling til kommunikation til of-
fentligheden inden for ansvarsområdet (artikel 24). EU’s forordning vedrørende beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger finder anvendelse (ar-
tikel 25). Agenturet skal evalueres efter tre års drift (artikel 27).
Forslagets kapitel 5 (artikel 28-31) indeholder forordningens finansielle bestemmelser, der i
hovedtræk indeholder følgende:
Agenturet
modtager midler fra EU’s almindelige budget og bidrag fra de lande, der er asso-
cieret i gennemførelsen af Schengen-reglerne og foranstaltningerne vedrørende Eurodac
samt eventuelle frivillige finansielle bidrag fra medlemsstaterne. Der fastlægges i øvrigt
nærmere regler om bestyrelsens, Kommissionens og budgetmyndighedens inddragelse med
tidsfrister og angivelse af, hvilke oplysninger der skal foreligge (artikel 28). Budgettet gen-
nemføres af den administrerende direktør. Der fastlægges nærmere regler for afgivelse af
årsregnskab mv. Det endelige årsregnskab skal offentliggøres (artikel 29).
Forslagets kapitel 6 (artikel 32-34) indeholder forordningens afsluttende bestemmelser.
Kommissionen har ansvaret for oprettelsen af agenturet og den indledende drift, indtil agen-
turet har operativ kapacitet til at gennemføre sit eget budget. Kommissionen udpeger en
fungerende administrativ direktør, indtil bestyrelsen er nedsat og har udnyttet sit mandat til at
Side 27
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0028.png
udnævne en direktør (artikel 32). Der træffes foranstaltninger for bl.a. at præcisere arten og
omfanget af og de detaljerede regler for associerede Schengen-landes deltagelse i agentu-
rets arbejde, herunder bestemmelser om finansielle bidrag og personale (artikel 33) og
stemmerettigheder.
Agenturet skal indlede sin virksomhed den 1. januar 2012 (artikel 34). Der lægges nu op til,
at dette ændres til den 1. juli 2012.
Der er til forslaget vedlagt en finansieringsoversigt for finansieringen af agenturet.
3. Gældende dansk ret og forslagenes konsekvenser herfor
Forslaget er omfattet af det danske forbehold. Eventuel senere vedtagelse af forslaget har
ikke lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark efter protokollen om Danmarks stilling
ikke deltager i vedtagelsen, og forslaget ikke er bindende for eller finder anvendelse i Dan-
mark.
Da der er tale om en retsakt, der udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, skal Dan-
mark i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling inden 6 måneder efter forord-
ningens vedtagelse tage stilling til, hvorvidt forordningen skal gennemføres i national lovgiv-
ning.
Hvis Danmark herefter beslutter sig for at deltage i agenturet på mellemstatsligt grundlag,
vurderes en sådan tilknytning på mellemstatsligt grundlag alene at nødvendiggøre mindre
lovændringer af teknisk karakter.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for tiltag, der kan sikre en mere effektiv for-
valtning af SIS II, VIS og Eurodac.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er ikke kendskab til officielle tilkendegivelser om forslagene fra andre lande.
6. Høring
Sagen har senest været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS)
den 24. maj 2011.
7. Europa-Parlamentet
Forslaget skal vedtages i overensstemmelse med den almindelige beslutningsprocedure, jf.
TEUF artikel 294, hvor der kræves enighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
Side 28
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0029.png
Europa-Parlamentet afholdt den 11. oktober 2010 vejledende afstemning i Europa-
Parlamentets LIBE-Udvalg om udkastet til betænkning
(
PE440.994v01-00)
om det nævnte
forslag til forordning, og ordføreren fik mandat til at indlede forhandlinger om forslaget med
Rådet og Kommissionen.
Fra udkastet til betænkning kan fremhæves, at der lægges op til en accept af, at Rådet kan
beslutte placeringen af agenturets hjemsted, men at placeringen bør centraliseres, bortset
fra back up enheder, at lokationen bør leve op til en række kvalitetsmæssige krav og i øvrigt
være omkostningseffektiv.
I betænkningsudkastet anføres vedrørende stemmerettighederne i agenturets bestyrelse, at
hvert medlem har stemmerettigheder, for så vidt som den medlemsstat, det pågældende
medlem kommer fra, er bundet af en retsakt vedrørende dette it-systems etablering, udvik-
ling, og drift, men at hvis medlemsstater kun deltager i en del af it-systemet, kan medlemmet
kun stemme for så vidt angår anliggender vedrørende denne del.
Formandskabet for Rådet arbejder i trilogforhandlingerne på højt niveau mellem Rådet,
Kommissionen og Europa-Parlamentet for at forslaget kan vedtages i førstebehandling.
8. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målet med overdragelsen af den operationelle forvaltning af it-
systemerne ikke kan opfyldes af medlemsstaterne selv.
Kommissionen finder på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Agenturet skal finansieres over fællesskabsbudgettet. Det er planlagt at oprette agenturet i
budgetåret 2011.
Ifølge Kommissionen er de anslåede samlede finansielle omkostninger i forbindelse med
forslaget 113 mio. euro (2009-prisniveau) i perioden fra 2010-2013. Kommissionen anfører,
at de bevillinger, som er nødvendige for at dække agenturets aktiviteter, tages fra de bevil-
linger, som i den finansielle programmering er afsat til SIS II, VIS og Eurodac.
Kommissionens forslag om oprettelse af agenturet har som udgangspunkt hverken statsfi-
nansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konse-
kvenser for Danmark, da forslaget er omfattet af det danske forbehold for retlige og indre an-
liggender.
Side 29
Rådsmøde nr. 3096 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-11, punkt 25-29
1002897_0030.png
På denne baggrund vil Danmark som udgangspunkt skulle modtage refusion fra EU svaren-
de til to procent af de samlede finansielle omkostninger forbundet med forslaget, dvs. cirka
2,26 mio. euro.
Da der er tale om en retsakt, der udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, skal Dan-
mark i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling inden seks måneder efter for-
ordningens vedtagelse træffe afgørelse om, hvorvidt forordningen skal gennemføres i natio-
nal lovgivning.
Hvis Danmark træffer beslutning herom, vil Danmark ikke modtage den ovennævnte refusion
på ca. 2,26 mio. euro fra EU, idet det bemærkes, at Danmark allerede har truffet beslutning
om at deltage i SIS II, VIS og Eurodac og dermed allerede bidrager til finansieringen heraf.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketingets Europaudvalg, og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
blev orienteret om forslaget forud for rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 30. no-
vember 2009 til 1. december 2009, den 3. - 4. juni 2010, den 2. - 3. december 2010, den 11.
- 12. april 2011
og den 12. maj 2011.
Desuden har Retsudvalget modtaget grundnotatet om sagen.
Side 30