Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3103 - Miljø Bilag 2
Offentligt
1007523_0001.png
SAMLENOTAT
Miljørådsmøde d. 21. juni 2011 (klimadelen).
Punkt 5 på Miljørådets dagsorden: Miljørådskonklusioner om
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Køreplan
for omstilling til en lav-emissionsøkonomi i 2050. Dokument nr. foreligger
ikke.
Resumé
EU & International
Energi
26. maj 2011
J nr. 2011-917
/STKNI
Formandskabet har sat Kommissionens meddelelse om en Køreplan
for omstilling til en lav-emissionsøkonomi i 2050 på dagsordenen på
miljørådsmødet d. 21. juni 2011.
Regeringen finder, at konklusionerne, i videst muligt omfang, bør
bidrage til en sammenhængende diskussion af, hvordan EU skal nå
sine langsigtede klimamål og i den forbindelse understøtte
overvejelserne om, hvorvidt EU unilateralt skal øge sit reduktionsmål
for drivhusgasser til 30 pct. i 2020 i forhold til 1990. Regeringen vil
tillige i den forbindelse arbejde for, at der opstilles en langsigtet
vision for et EU uafhængigt af fossile brændsler som udgangspunktet
for en styrket energipolitik herunder med tidsperspektiver og evt.
milepæle inden for en samfundsøkonomisk bæredygtig ramme. I
forlængelse heraf støtter regeringen, at Kommissionen fremlægger
konkret beslutningsgrundlag, som gør det muligt, på et senere
tidspunkt, at tage stilling til mål og evt. milepæle efter 2020.
1. Baggrund
Kommissionens meddelelse om en køreplan for omstilling til en lav-
emissionsøkonomi i 2050 er afledt af EU-Kommissionens 2020
flagskibsinitiativ for bæredygtig vækst. Den skal ses i sammenhæng med
Kommissionens netop udkomne hvidbog om transport, den kommende
køreplan for energi frem mod 2050, energieffektiviseringsplanen for 2020
samt en kommende køreplan for et ressourceeffektivt Europa. Alle disse
meddelelser er eller forventes offentliggjort i løbet af 2011.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1007523_0002.png
Meddelelsens overordnede formål er at identificere en omkostningseffektiv
vej til at reducere EU’s udledninger af drivhusgasser med d e 80 – 95 pct. i
2050, som Det Europæiske Råd tilsluttede sig i oktober 2009, og som ifølge
FN’s klimapanel er den reduktion, der kræves af i-landene, hvis verdens
middeltemperatur ikke skal stige mere end 2 grader.
Meddelelsen fremhæver, at EU’s interne drivhusgasudledning
omkostningseffektivt kan reduceres med 25 pct. i 2020, 40 pct. i 2030, 60
pct. i 2040 og 80 pct. i 2050. Meddelelsen peger desuden på, at EU med
implementering af allerede vedtagne politikker og bindende mål, fra klima-
og energipakken (2008), vil nå en 20 pct. reduktion af
drivhusgasudledningen i 2020. Men allerede vedtagne politikker vil kun
kunne indfri halvdelen af det ikke-bindende fælles EU-mål om 20 pct.
energieffektivisering i 2020. Hvis EU til gengæld øger indsatsen, således at
20 pct. energieffektiviseringsmålet også opfyldes i 2020, vil EU ifølge
Kommissionen kunne reducere den nationale drivhusgasudledning med 25
pct. i 2020 i forhold til 1990-niveauet.
EU-Kommissionens konsekvensanalyser af køreplanen viser, at en
omstilling til uafhængighed af fossile brændsler ikke vil være markant dyrere
end at fortsætte status quo. De fleste af investeringerne vil iflg.
Kommissionens meddelelse ’komme tilbage’ i form af lavere udgifter til
energi – herunder betydeligt lavere import af især olie og gas fra
tredjelande. Samtidig viser analyserne, at det er en økonomisk fordel, at en
gradvis omstilling startes nu frem for senere.
Meddelelsen forholder sig ikke eksplicit til diskussionen om, hvorvidt EU
eventuelt skal forpligte sig til en reduktion af drivhusgasudledningerne på 30
pct. i 2020. Meddelelsen forholder sig heller ikke til, i hvilken grad brug af
overskydende kvoter fra perioden 2008-12, samt brug af klimakreditter fra
lande uden for EU, vil påvirke EU’s nationale reduktionsinds ats.
I konsekvensanalysen vurderer Kommissionen desuden, at der kan skabes
1,5 mio. jobs i EU i 2020 ved at starte omstillingen nu. Omstillingen til en
kulstoffattig europæisk økonomi, med 80 pct. lavere drivhusgasudledning i
2050 end i 1990, vil ifølge Kommissionen kræve, at der frem mod 2050
årligt investeres yderligere ca. 1,5 pct. af BNP, svarende til i gennemsnit
270 mia. € årligt, i perioden 2010-2050. Desuden skal der afsættes
yderligere 50 mia. € til forskning, udvikling og demonstration over de næ ste
10 år. Herudover er det beregnet, at der i 2050 kan spares næsten 90 mia.
€ på udgifter til reduktion af luftforurening, sparede dødsfald, mv.
Køreplanen blev præsenteret for EU's miljø- og klimaministre på
miljørådsmødet d. 14. marts og skal diskuteres på rådsmødet d. 21.juni
2011.
2. Formål og indhold
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1007523_0003.png
Formandskabet har sat Kommissionens meddelelse om en Køreplan for
omstilling til en lav-emissionsøkonomi i 2050 på dagsordenen på
miljørådsmødet d. 21. juni 2011 og har d.19. maj fremsendt et udkast til
rådskonklusioner, som bl.a. lægger op til:
Bekræfter EU's betingede tilbud om at reducere drivhusgas emissionerne
med 30% i 2020 ift. 1990 og fremhæver betydningen af langsigtede,
omkostningseffektive lav-emission udviklingsstrategier. Erkender
betydningen af overgangen til en kulstoffattig økonomi i Europa for
bæredygtig vækst, øget energisikkerhed, skabelse af nye arbejdspladser og
øget konkurrenceevne. Noterer sig medlemsstaternes bestræbelser på at
udvikle kulstoffattige udviklingsstrategier og opfordrer alle medlemsstater til
at foretage en sådan indsats.
Hilser Kommissionens meddelelse "En køreplan for overgangen til en
konkurrencedygtig kulstoffattig økonomi i 2050" velkommen som grundlag
for en drøftelse af nødvendige foranstaltninger for at sikre, at denne
overgang sker gradvist og omkostningseffektivt.
Understreger det presserende behov for at give klare signaler til
virksomheder, investorer og andre interessenter . Understreger, at forsinket
handling kan medføre øgede omkostninger. Anerkender milepæle for EUs
indenlandske emissionsreduktioner der præsenteres i Kommissionens
meddelelse på 40% i 2030, 60% i 2040 og 80% i 2050 set ift. 1990-
niveauet. Noterer sig konstateringen af, at en 25% indenlandsk reduktion i
2020 vil være i overensstemmelse med den gradvise, omkostningseffektiv e
reduktionssti i overensstemmelse med de langsigtede klimamål.
Understreger behovet for i det videre arbejde fortsat at tage hensyn til
teknologiske og markedsmæssige udviklinger set i lyset af den usikkerhed,
der er forbundet med langsigtede fremskrivninger.
Inviterer Kommissionen til at præsentere muligheder for at levere de
reduktioner i perioden frem til 2030, som fremgår af Kommissionens
meddelelse, under hensyntagen til en balanceret tilgang der respekterer
principperne omkostningseffektivitet, forureneren betaler, retfærdighed og
solidaritet i fordelingen af den ekstra indsats og de ekstra fordele mellem
medlemsstaterne og ser frem til Kommissionens kommende analyse af
konsekvenserne på medlemsstatsniveau af at øge EU's reduktionsmål i
2020.
Glæder sig over konstateringen af, at forudsat EU opfylder sit mål for
energieffektivitet kan EU forventes at overopfylde sin målsætning om at
reducere drivhusgasudledningen med 20% i 2020 og nå en reduktion af de
nationale emissioner på 25% i 2020.
Erkender, at med henblik på at levere de hjemlige reduktioner der er
nødvendige for overgangen til en konkurrencedygtig kulstoffattig økonomi i
2050, vil alle sektorer af økonomien skulle bidrage. Understreger behovet
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1007523_0004.png
for at integrere klimapolitik og milepæle i alle relevante sektorspecifikke
politikområder, herunder i de fælles landbrugs- og i samhørighedspolitikker.
Understreger de økonomiske konsekvenser, beskæftigelsesmuligheder og
udfordringer for EU af øgede investeringer i sikre og bæredygtige
kulstoffattige teknologier og opfordrer Kommissionen til at overveje, hvordan
ressourcer og investeringer kan øges og bruges mere effektivt mhp. at lette
en omkostningseffektiv overgang til en kulstoffattig økonomi.
Understreger behovet for sammenhæng mellem Kommissionens meddelelse
og hvidbogen om transport, energieffektivitetsplanen samt den kommende
energikøreplan. Opfordrer Kommissionen til at udvikle yderligere
sektorinitiativer og politiske initiativer, mhp. at udarbejde en
omkostningseffektiv reduktionssti frem mod en konkurrencedygtig
kulstoffattig økonomi i 2050, med angivelse af den nødvendige fleksibilitet
mellem sektorerne og vigtigheden af ledsagende politikker, samt relevante
udfordringer, passende milepæle, foranstaltninger mm.
Understreger den afgørende rolle af forskning, udvikling og demonstration
af sikre og bæredygtige lavemissionsteknologier og opfordrer til
gennemførelsen af den strategiske energiteknologiplan som et af de
vigtigste redskaber til at styre overgangen til en kulstoffattig økonomi.
Minder om betydningen af robuste kvotemarkeder for omkostningseffektivt
at nå ambitiøse globale mål via prissætning af drivhusgasudledningen og
fremhæver EU's kvotehandelsssytem som et vigtigt instrument. Opfordrer
Kommissionen til yderligere at overveje mulige praktiske retningslinjer der
er nødvendige for at opretholde incitamentet i EU's kvotehandelssystem og
samtidig sikre sammenhængen i reduktionsforanstaltninger mellem sektorer
under kvotesystemet og sektorer udenfor kvotesystemet , med behørig
opmærksomhed på risikoen for CO2-lækage. Erkender, at der også vil være
behov for supplerende foranstaltninger i de ikke-kvotebelagte sektorer.
Opfordrer Kommissionen til at underrette Rådet om en tidsplan for det
fremtidige arbejde så hurtigt som muligt og beslutter at vende tilbage til
disse spørgsmål senest i marts 2012 i lyset af eksisterende og kommende
analyser og initiativer.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke om rådskonklusioner.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne har ingen konsekvenser for dansk lov. Klima- og
energipakken vil fortsat gælde, idet meddelelsen ikke umiddelbart lægger
op til en revision heraf.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1007523_0005.png
6. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Såfremt køreplanen udmøntes, vil det have betydelige konsekvenser for
statsfinanserne og samfundsøkonomien såvel som positive miljø - og
klimaeffekter.
7. Høring
Rådskonklusionerne er ikke sendt i høring.
Samlenotat er sendt i høring i klima- og energipolitisk specialudvalg d. 16.
maj 2011 og blev drøftet på et møde i specialudvalget d. 18. maj 2011. På
mødet blev følgende kommentarer fremført:
WWF Verdensnaturfonden og Økologisk Råd ser gerne, at Danmark presser
på for at konklusionerne kommer til at afspejle, at det ifølge Kommissionens
beregninger kan være omkostningseffektivt at reducere den nationale
drivhusgasudledning med 25% i 2020, bl.a. under forudsætning af, at EU
indfrier målsætningen om at øge energieffektiviteten med 20% i 2020. WWF
mener desuden at Danmark både skal arbejde f or ambitiøse politikker på
energi- og klimaområdet.
Dansk Energi ser gerne, at Danmark støtter op om et troværdigt og
ambitiøst system for handel med CO2-kvoter og støtter ideen om at afsætte
færre kvoter i markedet. Dansk Energi ser tillige gerne Danmark arbejde for
øgede drivhusgas reduktionsmål i EU i 2030 og 2040 og finder dette
vigtigere end at arbejde for opstilling af en vision om uafhængighed af
fossile brændsler i EU.
Landbrug & Fødevarer er enige i regeringens holdning, herunder også om
grøn vækst, under forudsætning om at der tages hensyn til energitunge
konkurrenceudsatte erhverv.
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
Rådskonklusionerne har været drøftet på møder i miljøarbejdsgruppen.
Miljøarbejdsgruppens drøftelser har været præget af flere medlemslandes
bekymring for, om en anerkendelse fra Rådet af de milepæle for 2030 og
2040, som fremgår af meddelelsen, vil kunne opfattes som nye, bindende
reduktionsmål. Nogle lande ønsker, at milepælene skal være genstand for
løbende revision f.eks. i lyset af nye nationale analyser, eller i lyset af
IPCC’s femte hovedrapport.
En række lande har foranlediget af rådskonklusionerne nævnt, at det ifølge
Kommissionens beregninger kan være omkostningseffektivt a t reducere den
nationale drivhusgasudledning med 25% i 2020, bl.a. under forudsætning af
at EU indfrier målsætningen om at øge energieffektiviteten med 20% i 2020
og at det samtidig forklares, at EU’s betingede tilbud om at øgede
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1007523_0006.png
drivhusgasreduktionsmålet til 30 pct. i 2020, som led i en ambitiøs
international klimaaftale, fortsat er uændret.
Kun to lande har udtrykt klar opbakning til unilateral forøgelse af EU's
reduktionsmål til 30 pct. i 2020 ift. 1990. Enkelte lande har luftet muligheden
for, at Kommissionen burde fremlægge forslag om et reduktionsmål for
2030. Et enkelt land har indtil videre givet udtryk for et ønske om, at EU bør
påtage sig et bindende mål for reduktion af drivhusgasudledningen i 2030
som overstiger 40% ift. 1990.
Planlægningen af det fortsatte arbejde med Kommissionens meddelelse har
ligeledes været genstand for diskussion, og ses af en række lande at
hænge tæt sammen med bl.a. hvidbogen om transport, energieffektivitets-
handlingsplanen, EU's kommende finansielle perspektiver og det kommende
energi 2050 roadmap. Kommissionen har bekræftet, at de detaljerede
cost/benefit analyser på medlemslandsniveau af muligheder for at øge EU’s
2020 reduktionsmål, som Rådet har efterspurgt i forlængelse af
Kommissionens meddelelse fra maj 2010, forventes fremlagt inden
miljørådsmødet i juni. En del lande har efterspurgt muligheden for, at
Kommissionen overvejer, hvordan incitamentet i ETS ift. opnåelse af
energibesparelser og investeringer i low-carbon teknologier praktisk kan
sikres.
Mange lande har fortsat forbehold vedrørende anerkendelse af milepæle
samt nævnelsen af principper for fordeling af den mulige ekstra
reduktionsindsats, i tilfælde af at EU påtager sig øgede klimamål.
Formandskabet vil derfor lægge op til ministrenes debat om disse elementer
på rådsmødet.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen har for nylig fremlagt Energistrategi 2050, som lægger spor ud
for Danmarks uafhængighed af fossile brændsler i 2050. Begrundelserne for
at blive uafhængig af fossile brændsler er fremtidig forsyningssikkerhed og
klimaindsats. Strategien vil derudover medvirke til at fastholde og udvikle
mulighederne for grøn vækst. Regeringen mener, at der også bør opstilles
et langsigtet mål for et EU uafhængigt af fossile brændsler som
udgangspunktet for en styrket energipolitik.
Det er desuden regeringens holdning, at EU unilateralt bør øge sit CO
2
-
reduktionsmål i 2020 fra 20 pct. til 30 pct. i forhold til 1990. Det skal gøres
på en måde som sikrer beskæftigelse, konkurrenceevne og en fair
byrdefordeling.
Konklusionerne bør, i videst muligt omfang, bidrage til en
sammenhængende diskussion af, hvordan EU skal nå sine langsigtede
klimamål og i den forbindelse understøtte overvejelserne om, hvorvidt EU
unilateralt skal øge sit reduktionsmål for drivhusgasser til 30 pct. i 2020 i
forhold til 1990.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1007523_0007.png
Regeringen vil i den forbindelse arbejde for, at der opstilles en langsigtet
vision for et EU uafhængigt af fossile brændsler som udgangspunktet for en
styrket energipolitik herunder med tidsperspektiver og evt. milepæle inden
for en samfundsøkonomisk bæredygtig ramme. I forlængelse heraf støtter
regeringen, at Kommissionen fremlægger konkret beslutningsgrundlag, som
gør det muligt, på et senere tidspunkt, at tage stilling til mål og evt.
milepæle efter 2020. Regeringen finder det vigtigt, at der udarbejdes et
solidt grundlag for en sådan diskussion. Regeringen mener, at principperne
for en evt. fordeling af yderligere reduktionsindsa tser mellem landene i givet
fald skal afspejle de fire nævnte principper (omkostningseffektivitet,
forureneren betaler, retfærdighed og solidaritet). Regeringen arbejder for at
fastholde en balance mellem principperne, men giver tyngde til
omkostningseffektivitet, forureneren betaler og retfærdighed.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udkastet til rådskonklusioner har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europa-udvalg. Udvalget har d. 15. april fået oversendt Klima- og Energi-
ministeriets grundnotat, som orienterer om indholdet i Kommissionens
meddelelse om en ”Køreplan for omstilling til en lav-emissionsøkonomi i
2050”. Udvalget har desuden, forud for finansministerens mundtlige
orientering i FEU d. 13. maj 2011 fået oversendt samlenotat om ECOFIN
rådskonklusioner, som bl.a. forholder sig til finansielle aspekter af
Kommissionens ”Køreplan for omstilling til en lav-emissionsøkonomi i
2050”.
7