Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3100 - Økofin Bilag 2
Offentligt
1010173_0001.png
14. juni 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
20. juni 2011
1) Forslag til revision af direktiv om indskydergarantiordninger
-
Generel indstilling
KOM(2010) 368, KOM(2010) 369
2) Forordning om regulering af handel med finansielle derivater
-
Generel indstilling
KOM(2010) 484
3) Forordning om tekniske krav til kreditoverførsler og direkte debiteringer i euro mv.
(migration til SEPA)
-
Generel indstilling
KOM(2010) 775
4) Bankstresstest
-
Orienterende debat
KOM-dokument foreligger ikke
5) EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013 - – midtvejsevaluering
-
Politisk drøftelse
KOM(2010) 173, KOM(2010) 174
6) Omnibus II
-
Tidlig forelæggelse (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 20. juni 2011)
KOM(2011) 08
7) Meddelelse fra Kommissionen vedr. effektiv kvalitetsstyring inden for europæiske stati-
stikker
-
Rådskonklusioner
KOM(2011) 211
8) Styrket økonomisk samarbejde – trialogforhandlinger
-
Opdatering af generel indstilling
KOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,
KOM(2010) 526, KOM(2010) 527
9) Europæisk Semester
-
Rådsudtalelser og rådsanbefalinger vedr. medlemslandenes stabilitets- og konvergenspro-
grammer og nationale reformprogrammer
SEK(2011) 801-828
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
10) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
-
Rapport til Rådet/Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
11) EU’s budget for 2012
-
Tidlig forelæggelse (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 20. juni 2011)
SEK(2011) 498
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1010173_0003.png
3
Dagsordenspunkt 2:
Forordning vedr. regulering af derivathandel m.v.
(EMIR)
Resumé
Derivater er finansielle instrumenter knyttet til f.eks. råvarer, renter, valutaer eller værdipapirer,
og er vigtigt for afdækningen af risici på markedet. Den finansielle krise satte imidlertid fokus
på den potentielle systemiske risiko ved derivathandler, og understregede behovet for større gen-
nemsigtighed og tilsyn med derivatmarkedet. Det gælder særligt de såkaldte OTC-derivater
(”over the counter”-derivater), der ikke handles på børser o.l., men som indgås ved bilaterale
kontrakter mellem sælger og køber. Kommissionen har på den baggrund fremsat et forslag til
forordning, der adresserer disse risici. Forslaget indfører bl.a. krav om indberetning af OTC-
derivathandler til centrale handelsregistre, som tilsynsmyndighederne vil kunne trække på, og som
vil skulle offentliggøre samlet information om de enkelte derivatmarkeder. Desuden stilles krav
om central clearing af de mest standardiserede former for OTC-derivater via såkaldte centrale
modparter (CCP’er), hvilket skal mindske den systemiske risiko forbundet med, at den enkelte
sælger af derivaterne ikke måtte kunne honorere sine forpligtelser over for køberne. Forslaget
indfører desuden regulering og tilsyn med sådanne CCP’er og regulerer samarbejdet herom mellem
tilsynsmyndighederne i de forskellige lande, hvor CCP’erne er aktive. Kommissionen forventes at
adressere andre aspekter vedr. regulering af derivathandel ved yderligere lovgivningsinitiativer på
et senere tidspunkt.
Nedenstående er udarbejdet på baggrund af Kommissionens forslag KOM(2010)484 samt
formandskabets seneste kompromistekst og giver et prioriteret uddrag af sagen.
KOM(2010) 484
Baggrund
Den finansielle krise har sat fokus på betydningen for den finansielle stabilitet af
handelen med derivater, herunder såkaldte over-the-counter (OTC) derivater (se
boks 1 for forklaring). Det skyldes bl.a., at sådanne derivater knyttet til de såkaldte
subprime-boliglån i USA i stort omfang var solgt af få enkeltvirksomheder, som
da krisen brød ud viste sig ude af stand til på egen hånd at honorere de forpligtel-
ser, som derivatkontrakterne indebar. Det har medført et ønske om øget gennem-
sigtighed med omfanget og større kontrol med risici ved sådanne derivater.
Boks 1: Definitioner
Et
derivat
er et finansielt instrument knyttet til et underliggende aktiv – eksempelvis aktier, obligationer,
valuta, råvarer eller lignende. Ét eksempel på et derivat er en future-kontrakt, som giver indehaveren en ret
til at købe eller sælge et aktiv (f.eks. valuta) til en bestemt pris på et nærmere fastsat tidspunkt i fremtiden.
Køberen af en sådan future-kontrakt kan således sikre sig fremtidig levering af det konkrete aktiv til en på
forhånd kendt pris, hvilket f.eks. kan være hensigtsmæssig for en virksomhed, der (mod betaling) ønsker at
fjerne risikoen for større fremtidige udsving i valutakursen. En sådan handel kræver, at en anden markeds-
deltager er villig til (mod en såkaldt risikopræmie) at sælge en sådan future, og at nogen således er villig til at
indtage den modsatte position/risiko, dvs. konkret satse på, at valutakursen ikke stiger. Derivater handles
stort set på alt – valuta, aktier, renter, råvarer osv. Derivater kan være mere eller mindre standardiserede i
deres kontraktuelle udformning, idet nogle markedsdeltagere kan have behov for afdækning af mere eller
specifikke individuelle risici.
Såkaldte
OTC-derivater
(”Over The Counter”-derivater) refererer til derivater, der ikke handles på et egent-
ligt marked, som f.eks. en børs el. lign., men som i stedet handles direkte mellem parterne, f.eks. en bank og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1010173_0004.png
4
en kundevirksomhed. I fraværet af centraliseret handel og clearing
1
af sådanne OTC-derivater registreres
disse i udgangspunktet kun hos de to indbyrdes parter i handelen. Selvom tilsynsmyndigheder kan få indsigt i
konkrete finansielle virksomheder, har myndighederne og andre interessenter ikke viden om, hvor store
eksponeringer der er på markedet som helhed og f.eks. i hvilket omfang markedsdeltagerne tager tilstrække-
lige forholdsregler (f.eks. sikkerhedsstillelse), for at sikre mod situationer, hvor en markedsdeltager med store
eksponeringer ikke kan honorere sine forpligtelser og dermed påføre sine modparter tab og i sidste ende true
den finansielle stabilitet.
På topmødet i september 2009 i Pittsburgh enedes stats- og regeringscheferne for
G20-landene om, at alle standardiserede OTC-derivatkontrakter skal cleares via
centrale modparter senest ved udgangen af 2012. OTC-derivatkontrakter skal
desuden indrapporteres til centrale handelsregistre (”trade repositories”). Endelig
skal brugen af ikke-centralt clearede kontrakter begrænses og underlægges højere
kapitalkrav.
Kommissionen har den 15. september 2010 fremlagt et forslag til en forordning
om OTC-derivater, centrale modparter og centrale handelsregistre (ofte også om-
talt som den europæiske markedsinfrastrukturregulering - EMIR). Kommissionen
ventes på et senere tidspunkt at fremsætte yderligere forslag vedr. andre elementer
i regulering af OTC-derivater og derivater generelt, herunder krav, der indebærer
større omfang af centraliseret
handel
med derivater på børser og andre regulerede
markedspladser.
Det har under forhandlingerne i Rådets arbejdsgruppe været drøftet, om forord-
ningen skal bringes til at gælde
alle
former for derivathandler, og ikke kun OTC-
derivater, dvs. også inkl. derivater, der handles på børser og andre regulerede mar-
keder. Mange af forordningens krav er imidlertid allerede gældende praksis i dag,
når derivater handles på regulerede markeder, og forslaget om en udvidelse ventes
derfor ikke i praksis at få stor betydning for reguleringen af ikke-OTC-
derivathandler. Spørgsmålet drøftes fortsat, herunder evt. om udvalgte dele af
forordningens bestemmelser kan udvides til at gælde alle derivater (f.eks. kun ind-
rapporteringskravene).
Indhold
Forslaget har følgende hovedindhold:
Krav om gennemsigtighed ved handel med OTC-derivater via indberet-
ning af derivathandler til centrale handelsregistre
Krav om central clearing af standardiserede OTC-derivater via centrale
modparter (CCP’er)
Regulering og tilsyn med centrale modparter (CCP’er)
Clearing af en værdipapirhandel er den proces, der foregår fra det øjeblik, værdipapirhandelen initieres (dvs. hvor hande-
len ”bestilles”) og indtil ejerskabet af værdipapiret er endeligt overført fra sælger til køber (dvs. hvor handelen er afviklet). I
denne periode mellem handel og afvikling (som f.eks. kan vare et par dage) løber køber og sælger en risiko for, at modpar-
ten ikke leverer værdipapiret hhv. købesummen, og der eksisterer således på de finansielle markeder forskellig praksis for at
styre sådanne risici, f.eks. gennem gensidig sikkerhedsstillelse (ydelse af ”margin”) m.v. For derivathandler omfatter clearin-
gen hele den periode, hvor den pågældende derivatkontrakt gælder, f.eks. indtil en konkret udløbsdato eller indtil en mar-
kedsbegivenhed udløser en effektuering (og afslutning) af kontrakten.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1010173_0005.png
5
Såfremt forordningen, som det er blevet foreslået, udstrækkes til at gælde alle
former for derivathandel, og ikke kun OTC-derivater, vil det i givet fald konkret
betyde, at også handel med derivater, der foregår via børser og andre regulerede
markedspladser skal indberettes til centrale handelsregistre og cleares centralt.
Centrale handelsregistre og transaktionsrapportering
Forslaget øger oplysningskrav og gennemsigtighed vedr. OTC-derivathandler.
Ifølge forslaget skal information om alle OTC-derivathandler – og afhængigt af
forhandlingerne muligvis også derivater handlet på regulerede markeder – således
indberettes til såkaldte centrale handelsregistre. Centrale handelsregistre er private
virksomheder, der agerer som en form for datacentraler.
Såvel finansielle som ikke-finansielle virksomheder kan ved anvendelse af deriva-
ter både afdække risici og tage risici. Risici, der tages ved brug af derivater, er ofte
gearede, dvs. at virksomheden risikerer at tabe mere end det beløb, der er investe-
ret. I perioden op til finanskrisen var en del af derivathandelen relativt højt gearet.
Dette bidrog til høje systemiske risici, idet tab i én virksomhed hurtigt kunne
sprede sig til andre virksomheder. Tilsynsmyndighederne havde ikke den nødven-
dige information herom, og myndighederne kunne dermed ikke vurdere behovet
for at reagere.
Tilsynsmyndighederne skal ifølge forslaget have adgang til oplysninger om den
samlede derivathandel via de centrale handelsregistre for at øge overblikket over
og tilsynet med OTC-derivathandelen, herunder for at kunne vurdere, hvorvidt
omfanget af den beskrevne gearing i derivater konkret kan påvirke den finansielle
stabilitet. De centrale handelsregistre skal desuden offentliggøre aggregeret infor-
mation om OTC-derivathandler fordelt på de enkelte typer af derivater for at give
markedsdeltagere et bedre overblik.
Den nye EU-tilsynsmyndighed for værdipapirer og markeder, ESMA, skal føre
det direkte tilsyn med og godkende de centrale handelsregistre, herunder have
mulighed for at sanktionere centrale handelsregistre, der overtræder forordningens
regler.
Centrale modparter og central clearing
Forslaget indebærer krav om, at standardiserede OTC-derivater – og afhængigt af
forhandlingerne muligvis også derivater handlet på regulerede markeder – skal
cleares centralt gennem såkaldte centrale modparter (CCP’er). Formålet er at sikre
større kontrol med risici forbundet med clearingen af derivathandler og større
sikkerhed i afviklingen af derivathandler. En central modpart er en privat virk-
somhed, der i forhold til sine kunder optræder som sælger over for alle købere af
derivater og som køber over for alle sælgere af derivater
2
, og som således garante-
rer for alle deltagerne, hvilket sikrer, at derivatkontrakterne kan gennemføres, selv
hvis den ene part i handelen ikke måtte kunne honorere sine forpligtelser. En an-
Rent aftalemæssigt indgås handlerne dog stadig mellem de to virksomheder, der er hhv. køber og sælger, idet den centrale
modpart er en ”mellemmand”.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
den fordel er, at en CCP kan udligne modsatrettede forpligtelser mellem markeds-
deltagerne på tværs af de enkelte derivatkontrakter, og dermed mindske det sam-
lede behov for sikkerhedsstillelse m.v.
CCP’erne skal kræve såkaldt margin, som er en kontant sikkerhedsstillelse fra de
enkelte parter i en derivathandel, samt opbygge en såkaldt ”default fund”, som
markedsdeltagerne bidrager til. Der lægges op til, at der både skal kræves initial
margin (ved indgåelse af kontrakterne) og løbende margin (i takt med udviklingen
i værdien af kontrakterne), således at både de potentielle tab og markedsværdiæn-
dringerne ved en derivatkontrakt er dækket af sikkerheden i marginen. Typen af
aktiver, der kan modtages som sikkerhedsstillelse i CCP’erne, er i det aktuelle for-
slag endnu ikke defineret, og vil skulle afgrænses nærmere af Kommissionen, men
skal som minimum omfatte kontanter, statsobligationer, dækkede obligationer i
direktiv 2006/48/EF forstand samt bankgarantier, der opfylder visse krav. Dæk-
kede obligationer omfatter blandt andet danske realkreditobligationer, mens bank-
garantier er en relevant type sikkerhedsstillelse for den nordiske energisektor. Ikke
alle CCP’ere er imidlertid teknisk indrettede til at kunne modtage anden sikkerhed
end kontanter i øjeblikket, og CCP’erne ventes i en overgangsperiode frem til 31.
december 2015 at få lov at fortsætte med denne praksis. Reserverne i form af
margin og default-fond skal være tilstrækkeligt store til at sikre, at CCP’en, under
ekstreme (men plausible) markedsforhold, fortsat kan sikre gennemførelse af deri-
vatkontrakterne, selv hvis de to deltagere i CCP’en, mod hvilke CCP’en har de
største eksponeringer, måtte gå konkurs.
Endvidere skal CCP’en have tilstrækkelig egenkapital til at dække potentielle tab
udover dem, der kan dækkes af marginkrav og default-fonden. Endelig er der krav
om, at den enkelte CCP skal fastlægge passende adgangskriterier for de enkelte
deltagere i CCP’en. Der stilles desuden krav vedr. lige adgang til clearing via
CCP’en for alle markedsaktører. Nærmere krav til CCP’ens kapital ventes fastsat
af Kommissionen gennem delegerede eller implementerende retsakter. Forslaget
stiller endvidere krav til organiseringen af CCP’er, herunder at der skal oprettes en
intern, uafhængig risikokomité, der skal rådgive CCP’ens bestyrelse vedr. beslut-
ninger af større betydning for CCP’en risikoprofil o.l. CCP’ens deltagere samt
uafhængige medlemmer skal være repræsenteret i risikokomitéen. Desuden indfø-
rer forslaget krav til håndtering af operationelle risici (risici vedr. fejl i håndterin-
gen af derivatkontrakterne), som skal opgøres og styres efter nærmere forskrifter.
Standardiserede derivater
Kravet om central clearing skal kun gælde standardiserede OTC-derivater (dvs.
derivater, der er så tilstrækkeligt ensartede i deres udformning, at f.eks. de forplig-
telser, sælger og køber påtager sig, kan modregnes på tværs af forskellige mar-
kedsdeltagere). Der vil således ikke være samme samfundsøkonomiske fordele ved
at foretage central clearing af ikke-standardiserede derivater, idet disse kan være
meget forskelligt indrettede og dermed vanskeligere at håndtere centralt og mod-
regne mv. I samarbejde med branchen og på baggrund af ESMA’s indstilling til
Kommissionen, skal det på EU-niveau efterfølgende defineres nærmere, hvilke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
OTC-derivater, der er tilstrækkeligt standardiserede og dermed egnede til central
clearing, og desuden hvilke OTC-derivater som bør blive standardiseret med hen-
blik på central clearing. De nærmere kriterier, der skal lægges vægt på ved vurde-
ringen af, hvilke derivater, der kan standardiseres, er endnu ikke afklaret.
For ikke-standardiserede derivater vil gælde de samme regler som hidtil, dvs., at
kontrakterne vil cleares bilateralt og kravet om sikkerhedsstillelse vil ligeledes stil-
les bilateralt. De derivater, der ikke cleares i en CCP, vil dog blive underlagt stren-
gere kapitalkrav i reglerne for kapitaldækning for kreditinstitutter m.fl., for at af-
spejle den højere risiko sammenlignet med derivatkontrakter, der cleares centralt.
Kapitalkravet for derivater, der ikke cleares centralt, fastlægges ved senere revision
af kapitalkravsdirektivet.
Ikke-finansielle virksomheder
Ikke-finansielle virksomheder, som typisk indgår derivatkontrakter for at afdække
risiko ved deres primære forretningsområde (f.eks. valutarisici og risici forbundet
med ændringer i renter og råvarepriser mv.) er i princippet undtaget fra kravet om
central clearing af derivathandler. Ikke-finansielle virksomheder vil dog være om-
fattet af clearingskravet, såfremt deres beholdning af OTC-derivater, som
ikke
er
indgået som led i afdækning af risici i forbindelse med deres forretningsaktiviteter,
udgør et omfang, der er større end en på forhånd fastlagt grænse og vurderes at
være systemisk vigtige for den finansielle stabilitet. Det nærmere regelsæt herfor
fastsættes af Kommissionen gennem delegerede eller implementerende retsakter.
Medlemsstaterne afgør, hvilke nationale myndigheder der skal føre tilsyn med de
ikke-finansielle virksomheders brug af derivater.
Langsigtede investorer
Investorer, der foretager langsigtede investeringer (pensionsfonde, forsikringssel-
skaber o.l.), indgår typisk kun derivatkontrakter til afdækning af deres forret-
ningsmæssige risici (det kunne f.eks. være afdækning af risici for stigende renter
for pensionsfonde, der udbyder garanteret forrentning). Desuden kan sådanne
langsigtsinvestorer blive utilsigtet hårdt ramt af kravet om sikkerhed i form af en
kontant margin. På den baggrund arbejdes der for at undtage sådanne langsigtsin-
vestorer fra kravet om central clearing, indtil det på længere sigt bliver teknisk
muligt for CCP’erne at tage imod andre sikkerheder end en kontant margin. Der
udestår en endelig definition af, hvilke aktører, der kan defineres som sådanne
langsigtsinvestorer, der kan undtages clearingskravet i denne overgangsperiode.
Koncerninterne derivatkontrakter
Derivattransaktioner mellem koncernforbundne selskaber, der kan forekomme i
forbindelse med aggregering af koncernrisici i ét koncernselskab i visse koncerner,
er i det nuværende udkast til derivatforordningen undtaget fra kravet om central
clearing. I nogle koncerner har man samlet finansfunktioner og risikostyring i et
enkelt eller nogle få koncernselskaber. Sådanne koncerner vil imidlertid blive på-
lagt større forpligtelser og dermed større omkostninger end koncerner, der holder
risikostyringen i de enkelte koncernselskaber, hvis undtagelsen ikke blev indsat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Således kan et eventuelt clearingkrav medføre øgede omkostninger og dermed
muligvis føre til at incitamenter til at undlade risikoafdækning. Det er desuden
skønnet, at den systemiske risiko ikke vil øges nævneværdigt, som følge af undta-
gelsen. Undtagelsen gælder såvel ikke-finansielle som finansielle koncerner, sidst-
nævnte dog kun hvis nærmere specificerede krav er opfyldt, såsom krav til konso-
lidering, garantiordning, etableringsland, mv.
Godkendelse af og tilsyn med CCP’er
Forslaget indfører regulering af CCP’erne for at adressere den større koncentrati-
on af risici, der logisk følger af kravet om mere centralisering af OTC-clearingen.
Der vil således blive stillet krav om tilladelse, kapitalkrav, krav til risikostyring m.v.
Kravenes præcise omfang er endnu uafklaret, idet de først fastsættes af Kommis-
sionen efterfølgende gennem delegerede eller implementerende retsakter.
Godkendelsen af og tilsynet med de centrale modparter skal i udgangspunktet
foretages af den nationale tilsynsmyndighed i det land, hvor den centrale modpart
er etableret. Der oprettes for hver enkelt CCP et såkaldt tilsynskollegium mellem
de nationale tilsynsmyndigheder i de lande, hvor den centrale modpart er aktiv,
samt ESMA (svarende til princippet for de banktilsynskollegier, som er under
etablering). Som følge af de centrale modparters aktiviteter på tværs af landene, vil
ESMA komme til at spille en central rolle i forbindelse med godkendelserne og
tilsynet. Der stilles krav om omfattende tilsynsmæssigt samarbejde på tværs af
landene. Den nærmere rollefordeling mellem tilsynsmyndigheden i CCP’ens hjem-
land, ESMA og tilsynskollegiet er fortsat til drøftelse.
Tilsynskollegiet knyttet til den enkelte CCP vil ifølge det foreliggende forslag bestå
af ESMA, CCP’ens hjemlandstilsynsmyndighed, tilsynsmyndigheder i de tre lande,
hvis virksomheder bidrager mest til CCP’ens default fund, tilsynsmyndigheder i de
lande, der har regulerede markeder og multilaterale handelsfaciliteter tilsluttet
CCP’en, tilsynsmyndigheder for CCP’er med hvilke den pågældende CCP har
indgået arrangementer om interoperabilitet (jf. nedenfor) samt relevante central-
banker samt tilsynsmyndigheder for værdipapircentraler med hvilke den pågæl-
dende CCP har indgået samarbejdsaftaler. Den nærmere sammensætning af til-
synskollegierne drøftes fortsat.
Godkendelsen af centrale modparter, der er etableret uden for EU, men som yder
clearingydelser i EU, skal foretages af ESMA. Dette sker efter konsultation med
tilsynsmyndighederne i de relevante medlemslande, herunder i forhold til clea-
ringdeltagere og regulerede markeder og multilaterale handelsfaciliteter, der skal
tilsluttes CCP’en, tilsynsmyndighederne med ansvar for tilsyn med CCP’er etable-
ret i EU, med hvilke der er indgået interoperabilitetsaftaler samt relevante central-
banker. Forudsætninger for godkendelse er blandt andet, at en tredjelands-CCP
har tilladelse og er under effektivt tilsyn, der er i fuld overensstemmelse med kra-
vene i EU samt, at der er indgået samarbejdsaftaler mellem tilsynsmyndighederne i
EU og det pågældende lands tilsynsmyndighed(er). Det vil være ESMA som skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1010173_0009.png
9
indgå samarbejdsaftaler med tilsynsmyndighederne i tredjelande med henblik på at
sikre adgang til at indhente oplysninger vedrørende tredjelands-CCP’en.
Nogle lande har derudover foreslået, at CCP’er bør have adgang til centralbankli-
kviditet, som følge af, at CCP’erne med forordningen vil blive systemisk vigtige,
og at adgang til centralbanklikviditet således kan være hensigtsmæssig for at un-
derstøtte den finansielle stabilitet. Andre lande finder det kontroversielt, og det
indgår indtil videre ikke i formandskabets kompromisforslag.
Interoperabilitet
Interoperabilitet indebærer, at CCP’erne er ”koblet sammen”, således at to mar-
kedsaktører f.eks. ikke behøver at være medlem af samme CCP for at kunne indgå
en værdipapirhandel med hinanden.
Interoperabilitet mellem to CCP’er forudsætter, at der er indgået en samarbejdsaf-
tale mellem de to CCP’er, herunder om sikkerhedsstillelse mellem CCP’erne. Ved
forordningens ikrafttræden vil det kun være muligt at indgå interoperabilitetsafta-
ler mellem CPP’er i forhold til clearing af kontante værdipapirer (værdipapirer og
pengemarkedsinstrumenter). Ved at begrænse interoperabiliteten til kontante vær-
dipapirer er det hensigten at begrænse CCP’ernes øgede risici ved gensidige aftaler
om interoperabilitet. Dette skyldes hensynet til ønsket om begrænsning af den
systemiske risiko, der på baggrund af tvungen clearing af derivater gør CCP’ere
systemisk vigtige, og en udvidelse af interoperabilitet til derivater på dette tids-
punkt kunne have negative konsekvenser. Omvendt kan det senere vise sig at
være en byrdefuld restriktion. Der lægges derfor op til, at ESMA senest i 2014
fremlægger en rapport om hvorvidt en udvidelse af interoperabilitet til clearing af
andet end kontante værdipapirer, herunder til clearing af derivater, vil være pas-
sende.
Krav vedr. eksisterende derivatkontrakter
Det har været drøftet, hvordan man skal håndtere de eksisterende derivatkontrak-
ter, som er indgået før forordningen får effekt.
Der kan være forskel mellem forordningens ikrafttræden og indtrædelsen af clea-
ringforpligtelsen. F.eks. kan der blive indsat overgangsbestemmelser således, at
clearing skal være foretaget inden en bestemt dato efter forordningens ikrafttræ-
den. Dette fastsættes af Kommissionen i implementerende retsakter efter udkast
fra ESMA. Fristen herfor er indtil videre sat til 30. juni 2012. Der indføres for-
mentlig en såkaldt ”front loading” af clearingskravet som indebærer, at derivat-
kontrakter, der indgås efter forordningens ikrafttræden, men inden clearingfor-
pligtelsen indtræder, vil skulle cleares afhængigt af deres restløbetid. Det vil samti-
dig betyde, at derivatkontrakter, der er indgået inden forordningens ikrafttræden,
ikke skal cleares.
Der indføres formentlig en såkaldt ”back loading” i forhold til rapporteringskra-
vet, således at alle udestående derivatkontrakter, som ikke er udløbet ved forord-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
ningens ikrafttræden, skal indberettes til et centralt handelsregister. Fristen herfor
er endnu ikke fastsat.
Review-bestemmelse
Der er endvidere en bestemmelse i forslaget, der præciserer, at Kommissionen
som led i en evaluering af forordningen i samarbejde med ESMA på et senere
tidspunkt skal rapportere om specifikke elementer i forordningen, herunder
CCP’ernes sikkerhedsstillelseskrav, samt en generel rapport om forordningen,
omfattende bl.a. en vurdering af behovet for at give CCP’er adgang til central-
banklikviditet, herunder vurdere behovet for at CCP’en erhverver banklicens til
dette formål. Derudover skal den systemiske betydning af ikke-finansielle virk-
somheders anvendelse af derivater vurderes. ESMA skal til Kommissionen rap-
portere om betydningen af de derivater, der er indgået inden forordningen og
dermed ikke cleares centralt. ESMA skal ligeledes vurdere de derivater, der even-
tuelt er vurderet egnede til clearing, men som der ikke findes CCP’er for, og ende-
ligt en mulig udvidelse af sikkerheder til andet end kontanter ved arrangementer
om interoperabilitet mellem CCP’er.
Hjemmelsgrundlag
Kommissionens forslag til forordning vedr. derivater m.v. har hjemmel i artikel
114 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (Lissabontraktaten),
som er omfattet af den almindelige lovgivningsprocedure i Traktatens artikel 294.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at målene med forordningsforslaget ikke i til-
strækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene. Målene med forslaget op-
nås derfor bedst på fællesskabsniveau. Forslaget har navnlig til formål at øge sik-
kerhed og gennemsigtighed ved derivathandler. Da derivathandler meget ofte har
en grænseoverskridende dimension, kan tiltagene bedst gennemføres på EU-plan.
Det er den danske regerings vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da hensynet til finansiel stabilitet, ensartede konkurrencevilkår
og forbrugerbeskyttelse i EU samt øget grænseoverskridende konkurrence på det-
te område fordrer fælles regler.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ordføreren i Europa-Parlamentets udvalg for finansielle og monetære forhold
(ECON) fremlagde den 4. februar 2011 en betænkning vedr. Kommissionens
forslag til forordningen om OTC-derivater. Der er afholdt en afstemning i ECON
den 24. maj 2011.
Det er ECON’s holdning, at alle (ikke kun OTC) derivater og alle modparter (ikke
kun finansielle) skal være omfattet af forordningens krav til rapportering, samt at
ESMA skal tage stilling til, i hvilket omfang, der skal ske rapportering af allerede
indgåede derivatkontrakter. I forhold til kravene om central clearing er det Parla-
mentets holdning, at disse kun skal gælde OTC-derivater, og ikke skal gælde med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
tilbagevirkende kraft (og der skal således ikke være backloading vedr. clearingskra-
vet).
ECON lægger op til, at ikke-finansielle virksomheder skal omfattes af kravet om
central clearing hvis de overskrider en nærmere grænse for omfanget af de deri-
vatkontrakter, de indgår, som skal beregnes som et rullende gennemsnit over en
periode af 50 sammenhængende dage, idet der i opgørelsen ses bort fra derivater,
der indgås som led i risikoafdækning. ECON finder desuden, at pensionsfonde
skal være undtaget i en overgangsperiode, indtil CCP’erne kan tage imod andre
sikkerheder end kontanter.
ECON lægger op til, at ESMA skal have en formandskabsrolle i tilsynskollegierne
for CCP’erne, og at antallet af medlemmer skal begrænses til maksimalt 7.
I forhold til adgang til centralbanklikviditet finder ECON, at eventuelle krav som
led heri om særskilt banklicens i hvert enkelt medlemsland, hvor CCP’en ønsker at
operere, kan stå i vejen for CCP’ernes muligheder for at cleare i andre medlems-
lande, hvilket ECON ikke støtter..
ECON finder, at kontanter, guld, statsobligationer samt virksomhedsobligationer
af høj kvalitet kan indgå som sikkerhedsstillelse i CCP’er, og at sikkerhedsstillelsen
kan omfatte bankgarantier for så vidt angår ikke-finansielle modparter. Denne
definition vil formentlig også omfatte bl.a. særligt dækkede obligationer (og der-
med bl.a. danske realkreditobligationer).
Selvom ordføreren oprindeligt var kritisk over for interoperabilitetsarrangementer,
har ECON ikke problematiseret den nuværende form, hvor interoperabilitet er
begrænset ved, at kun kontanter må anvendes som sikkerhed mellem CCP’ere ved
arrangementer om interoperabilitet, og at der skal ske en revurdering i 2014.
ECON finder, at der skal være tre kriterier for ESMA’s vurdering af, om en deri-
vatkontrakt er egnet til central clearing: likviditet, reduktionen af systemisk risiko
og tilgængeligheden af fair og pålidelige priser. ECON finder, at øvrige kriterier,
som graden af afviklingsrisiko, modpartsrisici samt CCP’ens egnethed til at hånd-
tere volumen skal nævnes i præamblen. Endvidere lægger ECON op til, at såfremt
der ikke er en CCP, der kan eller vil cleare pågældende derivatkontrakter, skal dis-
se ikke være egnet til central clearing.
ECON finder, at en forudsætning for at tillade tredjelandes CCP’er at operer i EU
er, at de pågældende tredjelande giver lige adgang til CCP’ere etableret i EU.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Gældende dansk ret på området er kapitel 15 i værdipapirhandelsloven om clearing-
virksomhed. Herudover gælder værdipapirhandelslovens § 8a, hvor udenlandske
clearingcentraler kan opnå godkendelse til udøvelse af clearingvirksomhed i Dan-
mark, hvis clearingen kan gennemføres på en for det danske marked forsvarlig måde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Selve forordningen vil kræve lovændringer, da gældende dansk ret på væsentlige
punkter, herunder for så vidt angår clearingcentraler, der indtræder som central
modpart, vil blive erstattet af forordningen.
Der eksisterer i dag ikke en dansk central modpart for derivathandler. Børshandlen
med og clearing af børsnoterede futures og optioner på danske værdipapirer foregår
via NASDAQ OMX og drives fra Stockholm, hvor NASDAQ OMX Derivatives
Markets indtræder som central modpart. Det bemærkes desuden, at alle handler med
de største virksomheders aktier på NASDAQ OMX og på multilaterale handelsfaci-
liteter cleares via den hollandske centrale modpart EMCF (European Multilateral
Clearing Facility).
Statsfinansielle konsekvenser
Forordningen forventes at medføre et øget ressourcebehov for Finanstilsynet som
følge af dennes deltagelse i ESMA, som skal medvirke i tilsynet med de centrale han-
delsregistre og de centrale modparter i hele EU. Hvis der i fremtiden skulle blive
etableret en clearingcentral i Danmark, skal der også føres tilsyn med denne. Sådan-
ne omkostninger vil i givet fald finansieres af de finansielle virksomheder under
tilsyn, som det er normal praksis for Finanstilsynet.
Forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser, i det omfang det bliver dyrere for
staten at indgå derivatkontrakter (krav om øget sikkerhedsstillelse m.v.). Eventuelle
omkostninger for staten herved er usikre. Der foregår aktuelt i OECD-regi et arbej-
de med at kortlægge konsekvenserne for stater af CCP-clearing af OTC-derivater,
som Danmark deltager i.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Anvendelse af centrale modparter og standardiserede OTC-derivater vil alt andet lige
medføre lavere modpartsrisici, idet en central modpart garanterer for alle markeds-
deltagerne, således at det sikres, at alle derivathandler opfyldes. Dette bidrager til den
finansielle stabilitet. Omvendt vil brugen af centrale modparter give en koncentration
af risici på den centrale modpart, idet det finansielle system i givet fald bliver sårbart
overfor nedbrud af centrale modparter. Dette søges modsvaret ved fastsættelse af
passende fælleseuropæiske krav til clearingcentralerne, som sikrer, at der ikke er clea-
ringcentraler, der er for lavt kapitaliserede eller har for dårlig styring af sine risici. Idet
OTC-derivatporteføljer indrapporteres til centrale handelsregistre, vil myndighederne
få større overblik over markedet og navnlig omfanget af gearingseffekterne.
Høring
Se bilag 1.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Nærheds- og
grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg d. 1. november 2010.
Holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Foreløbig dansk holdning
Regeringen støtter generelt det foreliggende kompromisforslag fra formandskabet.
Regeringen arbejder for, at de tilsynskollegier, der skal koordinere tilsynet med
CCP’erne har deltagelse af alle relevante medlemsstater, herunder, at de medlemssta-
ter, hvis markeder den konkrete CCP betjener, modtager alle relevante informationer
vedr. tilsynet med CCP’en og får mulighed for at intervenere, inden vigtige tilsynsbe-
slutninger træffes.
Regeringen arbejder for, at pensionsfonde undtages fra kravet om central clearing.
Baggrund er, at et eventuelt krav om central clearing af pensionsfondes derivathand-
ler, der bruges til risikoafdækning, vil medføre betydeligt større omkostninger og
deraf følgende lavere afkast på pensionsopsparing. Dette skyldes, at sikkerhedsstillel-
se, særligt med kontanter, vil reducere pensionsfondenes muligheder for at investere.
Dette står efter regeringens opfattelse ikke mål med den begrænsede formindskelse
af den systemiske risiko, som opnås med et sådan krav. I det tilfælde, det ikke er
muligt at undtage pensionsfonde helt fra forslaget, arbejder regeringen for, at pensi-
onsfonde undtages fra kravet om central clearing i en periode, indtil CCP’erne tek-
nisk er indrettet til at tage imod anden sikkerhed end kontanter.
Regeringen arbejder for, at særligt dækkede obligationer (f.eks. realkreditobligationer)
kan anvendes som sikkerhedssstillelse hos CCP’erne.
Regeringen arbejder i forlængelse heraf endvidere for, at bestemmelsen vedr. evalue-
ring (review) af forordningen omfatter en revurdering af definitionen af højlikvide
aktiver, der kan indgå som sikkerhed i en CCP, når definitionen af højlikvide aktiver
foreligger i kapitaldækningsreguleringen (CRD 4), således at særligt dækkede obliga-
tioner (f.eks. realkreditobligationer), der opfylder kriterierne, kan indgå som sikker-
hed.
Andre landes holdning
Medlemsstaterne støtter overordnet det foreliggende forslag til forordning vedr.
regulering af derivatmarkederne, men der er fortsat en række udeståender.
Der er således ikke enighed om, hvorvidt forordningen skal udvides til at gælde
alle derivater, og ikke alene OTC-derivater. Et flertal af landene foretrækker, at
kun OTC-derivater omfattes, ud fra at G20-forpligtelserne var begrænset til OTC-
derivatmarkederne. Nogle lande kan acceptere, at visse af forordningens krav kan
gælde for alle derivater, men forskellige holdninger til hvilke.
Der er heller ikke enighed om, hvor stor en rolle ESMA skal spille i godkendelse
og tilsyn med CCP’er, herunder i tilsynskollegierne, samt vedr. rollefordelingen
mellem tilsynsmyndigheden i CCP’ens hjemland og de øvrige tilsynsmyndigheder i
tilsynskollegiet. Nogle lande ønsker tilsynsansvaret entydigt placeret hos den nati-
onale tilsynsmyndighed fra det land, hvor CCP’en er placeret. Andre lande ønsker
mere indflydelse for andre landes tilsynsmyndigheder, f.eks. via ESMA og tilsyns-
kollegierne, bl.a. for at afspejle den grænseoverskridende karanter af CCP’ernes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
aktiviteter. Der er desuden forskellige syn på størrelsen af tilsynskollegiet, ud fra
hensynet til dels beslutningsdygtigheden, og dels inddragelsen af alle lande, der
påvirkes væsentligt af den pågældende CCP, herunder f.eks. de mindre lande.
Der er endvidere forskellige syn på, i hvilket omfang visse sektorer skal undtages
kravet om central clearing, herunder pensionsfonde og forsikringsselskaber. Nogle
lande ønsker sådanne virksomheder undtaget, eftersom disses derivathandel bun-
der i risikoafdækning, og at clearingskravet vil være særligt omkostningsfuldt. An-
dre lande er forbeholdne over for at skabe potentielle huller i reguleringen.
Der er også uenighed om, hvorvidt CCP’er bør have adgang til centralbanklikvidi-
tet, idet nogle lande finder dette kontroversielt og potentielt konkurrenceforvri-
dende.
Landene har desuden forskelligt syn på hvorvidt koncerninterne transaktioner
som udgangspunkt skal være omfattet af forordningen eller ej, idet nogle lande
mener, at denne undtagelse vil udhule forordningen.
Endelig er der uenighed om, hvor stramme kravene skal være til CCP’er placeret i
tredjelande uden for EU, som ønsker at operere i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
BILAG: Høringssvar vedr. Kommissionens oprindelige forslag
Kommissionens oprindelige forslag har i efteråret 2010 været i høring i EU-
specialudvalget for den finansielle sektor, som gav anledning til nedenstående be-
mærkninger.
Generelle bemærkninger
Finansrådet (FR) og Børsmæglerforeningen (BF) mener ikke, at regulering af deriva-
ter må resultere i, at det ikke længere er muligt for de finansielle virksomheder at
skræddersy produkter til deres kunder. Derudover mener FR og BF, at reglerne ikke
må føre til, at omkostningerne for indirekte clearingdeltagere, såsom klienter som
ikke er direkte tilsluttet en CCP, men går via direkte medlemmer af CCP’en, bliver så
høje, at det kan forværre denne gruppes situation. Dette er reguleret i forslaget, bl.a.
i bestemmelserne om adskillelse af kunders midler.
FR og BF mener ligeledes, at Kommissionen bør analysere, hvilke konsekvenser det
får, hvis indførelse af central clearing for standardiserede OTC-derivater indebærer,
at behovet for sikkerhedsstillelse øges for de tilgodehavender, der kommer fra ikke
clearede mellemværender. FR og BF frygter, at omkostningerne ved bilaterale positi-
oner resulterer i, at virksomheder ikke længere har mulighed for at hedge deres risici,
hvilket kan skade virksomhedernes udvikling og den økonomiske vækst. Frygten
skyldes, at der ved bilaterale positioner vil skulle stilles yderligere sikkerhed, idet clea-
ringen ikke går via en CCP. Baggrunden herfor er, at man fremover vil skulle stille
sikkerhed i en CCP eller flere, mens man nu, ved bilateral clearing, oftest kan nø-
jes med at nette alle sine forpligtelser og tilgodehavender (og ikke kun clearing)
med én modpart. FR og BF tilføjer, at såfremt de derivatkontrakter, der ikke cleares
via en CCP bliver pålagt øgede kapitalkrav og krav til håndtering af bilaterale positi-
oner, vil omkostningerne stige betydeligt og påvirke brugen af ikke-clearingsegnede
produkter.
Dansk Industri (DI) er af den principielle holdning, at ikke-finansielle virksomheder
bør blive undtaget fra forslaget. DI understreger, at ikke-finansielle virksomheder
ikke handler derivater i spekulationsøjemed, og at disse derivatkontrakter sjældent
egner sig til central clearing. Såfremt ikke-finansielle virksomheder bliver omfattet,
skal de fortsat kunne gøre brug af individualiserede derivater, som kan tilpasses den
enkelte virksomheds risikoprofil i markedet. Det skal hertil anføres, at der i forslaget
tages hensyn til, at ikke-finansielle virksomheders derivatkontrakter, der indgås som
led i afdækning af forretningsrelaterede risici, ikke skal medregnes ved opgørelsen i
forhold til clearinggrænsen. Derved vil ikke-finansielle virksomheder alene skulle
cleare centralt, hvis de har tilstrækkeligt stort omfang af derivatkontrakter, som ikke
er knyttet til afdækning af deres forretningsmæssige risici.
Landbrug og Fødevarer (LF) bakker op om intentionen om en styrket regulering af
derivatmarkedet. Denne regulering må dog ikke ske på bekostning af et fremtidigt
velfungerende marked for prissikring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
LF ønsker ikke, at ikke-finansielle virksomheder skal omfattes af forordningen. Men
Kommissionen lægger op til, at ikke-finansielle virksomheder, der udgør en syste-
misk risiko, skal omfattes. Her efterlyser LF klare grænser for, hvilke landbrugsråva-
rer der her tænkes omfattet. Dansk Energi (DE) er enig i, at forordningen kun bør
gælde ikke-finansielle virksomheder, der udgør systemiske risici. DE understreger, at
det er ESMA, der skal definere, hvornår der er tale om systemiske risici. Derfor er
det vigtigt for DE, at ESMA inddrager energiselskabernes synspunkter, før der træf-
fes beslutninger på dette område.
LF understreger behovet for, at der bliver større gennemsigtighed på markedet for
landbrugsvarer og støtter derfor idéer om øget indberetning. LF påpeger samtidigt,
at mange markedsdeltagere på fødevareområdet er mindre virksomheder, og indbe-
retningskravene derfor skal være proportionelle med de reelle risici.
Nationalbanken (NB) noterer i sit høringssvar, at der mangler en diskussion fra
Kommissionens side af den koncentration af risici, der vil finde sted ved at påkræve
meget mere clearing gennem centrale modparter.
Konkrete bemærkninger
Finansrådet (FR) og Børsmæglerforeningen (BF) påpeger, at det er vigtigt i forbin-
delse med, at ESMA skal notificere Kommissionen vedrørende derivater, at der gen-
nemføres en markedskonsultation for at have markedsdeltagernes input med i vurde-
ringerne.
Derudover fremhæver FR og BF også, at CCP’ernes interne risikokomitéer skal styr-
kes. Deres rolle skal være stærkere end blot rådgivende. Samtidig bør ESMA sikre, at
produkter, som på objektivt grundlag er fundet uegnede til central clearing, fremgår
af en offentlig liste.
Ydermere er det helt centralt for FR og BF, at ansvaret for, hvorvidt en derivattrans-
aktion med en ikke-finansiel virksomhed er omfattet af clearingforpligtelsen, alene
påhviler den ikke-finansielle virksomhed, da den finansielle virksomhed, som måtte
være modpart i transaktionen, ikke har mulighed for at kontrollere dette.
I forhold til kapitalkravene til CCP’er er kravet i forordningen 5 millioner euro. Dette
er efter FR’s og BF’s mening alt for lidt,- CCP’ernes systemiske risici taget i betragt-
ning.
Afslutningsvis ønsker FR og BF, at såfremt ansøgning om et interoperabilitetsarran-
gement afvises af de kompetente myndigheder, skal dette begrundes skriftligt og
forelægges ESMA. Der er i det nuværende forslag krav om, at de kompetente myn-
digheder nu også skal orientere ESMA om deres vurdering af en CCP samt, at ES-
MA om nødvendigt skal bistå de kompetente myndigheder ved uoverensstemmelser.
Danmarks Rederiforening (DRF) mener, at derivatkontrakter foretaget af ikke-
finansielle modparter skal undtages fra oplysningsforpligtelser, da byrderne herved
vil overstige det behov, myndighederne måtte have for at få dem klarlagt. Det be-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
mærkes hertil, at dette vil mindske overblikket over derivatmarkederne og ikke vil
være i overensstemmelse med målsætningerne ved forordningen.
Derudover ønsker DRF en præcisering af, at oplysningsforpligtelserne for derivater,
der skal cleares, bliver pålagt CCP’en. Det bemærkes hertil, at det endnu ikke fastlagt
hvem, der har oplysningsforpligtelsen.
Dansk Industri (DI) finder, at begreberne ”information threshold” og ”clearing
threshold” er for ukonkrete. Det er uklart, hvilke ikke-finansielle virksomheder, der
vil blive omfattet. Hertil ser DI dog positivt på, at derivatkontrakter med det formål
at minimere en konkret risiko i forbindelse med kommercielle aktiviteter ikke er om-
fattet. Der er efterfølgende arbejdet med en præcisering af bestemmelserne om tær-
skelværdier, herunder er ”information threshold” udgået, således at alle derivattrans-
aktioner skal indberettes. Konkrete tærskelværdier er dog ikke fastsat endnu.
Det er afgørende for Landbrug og Fødevarer (LF), at andelsselskaber og andre sel-
skaber i fødevaresektoren kan fortsætte med at handle prissikringskontrakter på veg-
ne af deres medlemmer/kunder, når det falder indenfor deres forretningsområde,
uden at de skal registreres som finansielle virksomheder.
Dansk Energi (DE) mener, at flere elementer i forordningen, bør præciseres. For
det første bør det fremgå tydeligere, hvad der sker, hvis en virksomhed har været
over de grænser, der udløser krav om central clearing, for derefter at ryge under
grænserne igen. For det andet finder DE, at det er uklart, hvorvidt ikke-finansielle
virksomheder skal cleare handler med andre ikke-finansielle virksomheder. Det
fremgår af det nuværende forslag, at clearingforpligtelsen gælder virksomheder, der
har overskredet clearing-grænsen i en sammenhængende periode på 6 måneder (pe-
rioden er fortsat til drøftelse).
Endelig understreger DE, at de forpligtelser til at anvende risikobegrænsningstil-
tag, som forordningen pålægger de derivatkontrakter, der ikke cleares via en CCP,
kun bør finde anvendelse, såfremt begge parter i handlen er omfattet af forord-
ningen.