Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3100 - Økofin Bilag 5
Offentligt
1011419_0001.png
16. juni 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
20. juni 2011
1) Forslag til revision af direktiv om indskydergarantiordninger
-
Generel indstilling
KOM(2010) 368, KOM(2010) 369
2) Forordning om regulering af handel med finansielle derivater
-
Generel indstilling
KOM(2010) 484
3) Forordning om tekniske krav til kreditoverførsler og direkte debiteringer i euro mv.
(migration til SEPA)
-
Generel indstilling
KOM(2010) 775
4) Bankstresstest
-
Orienterende debat
KOM-dokument foreligger ikke
5) EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013 - – midtvejsevaluering
-
Politisk drøftelse
KOM(2010) 173, KOM(2010) 174
6) Omnibus II
-
Tidlig forelæggelse (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 20. juni 2011)
KOM(2011) 08
7) Meddelelse fra Kommissionen vedr. effektiv kvalitetsstyring inden for europæiske stati-
stikker
-
Rådskonklusioner
KOM(2011) 211
8) Styrket økonomisk samarbejde – trialogforhandlinger
-
Opdatering af generel indstilling
KOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,
KOM(2010) 526, KOM(2010) 527
9) Europæisk Semester
-
Rådsudtalelser og rådsanbefalinger vedr. medlemslandenes stabilitets- og konvergenspro-
grammer og nationale reformprogrammer
SEK(2011) 801-828
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
10) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
-
Rapport til Rådet/Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
11) EU’s budget for 2012
-
Tidlig forelæggelse (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 20. juni 2011)
SEK(2011) 498
12) Grækenland
-
Sagen vil kunne blive drøftet i forbindelse med ECOFIN den 20. juni 2011
KOM-dokument foreligger ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 9:
Europæisk Semester: Rådsudtalelser og rådsanbe-
falinger om medlemslandenes stabilitets- og kon-
vergensprogrammer og nationale reformprogram-
mer
Resumé
Som led i det europæiske semester og udmøntningen af Stabilitets- og Vækstpagten skal ECO-
FIN den 20. juni behandle alle 27 EU-landes Stabilitets- og Konvergensprogrammer samt de
Nationale Reformprogrammer og indmeldelser under Konkurrenceevnepagten (Europluspagten)
og på baggrund heraf vedtage udtalelser og anbefalinger til medlemslandene.
SEK(2011) 801-828
Baggrund
Eurolandene og EU-landene uden for euroen skal under det europæiske semester
hvert år i april aflevere henholdsvis Stabilitetsprogrammer og Konvergenspro-
grammer (SCP), ligesom alle lande skal aflevere Nationale Reformprogrammer
(NRP) til EU. Formålet med det europæiske semester er at styrke ex ante koordi-
nationen af den økonomiske politik, dvs. at drøfte landenes økonomiske politik
forud for vedtagelsen af national politik.
I
Stabilitets- og Konvergensprogrammerne
fremlægger det enkelte land mål og
økonomisk-politiske tiltag i relation til udviklingen i de offentlige finanser på kort
og mellemlang sigt samt mål for finanspolitikkens langsigtede holdbarhed. EU-
landene uden for euroen redegør desuden for deres penge- og valutakurspolitik.
Programmerne redegør for landenes planer for overholdelse af reglerne i Sta-
bilitets- og Vækstpagten, herunder efterlevelse af henstillinger om at bringe un-
derskuddet under 3 pct. af BNP og fremskridt mod de mellemfristede mål
(MTO).
Stabilitets- og Vækstpagten har et grundlæggende mål om budgetter ’tæt på bal-
ance eller i overskud’, men målet differentieres i lyset af det enkelte lands udfor-
dringer. Mål for det enkelte lands strukturelle saldo (saldoen korrigeret for
konjunktureffekter og engangstiltag) bør således være mere ambitiøs desto højere
gæld og desto lavere potentiel vækst samt differentieres i lyset af den finanspoliti-
ske holdbarhed.
Det enkelte lands mål bør opfylde tre generelle formål,
1)
sikring af en til-
strækkelig sikkerhedsmargin i forhold til 3-procentsgrænsen for det faktiske un-
derskud,
2)
sikring af hurtige fremskridt mod finanspolitisk holdbarhed, og
3)
sikring af et budgetmæssigt råderum. For eurolande og ERMII-lande bør det mel-
lemfristede mål højest være et underskud på 1 pct. af BNP og for Danmark bety-
der ovenstående kriterier pga. de store automatiske stabilisatorer, at MTO højst
må være et underskud på 0,5 pct. af BNP.
De lande, der endnu ikke opfylder deres mellemfristede mål, bør sikre årlige
strukturelle budgetforbedringer på som udgangspunkt 0,5 pct. af BNP. Indsatsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1011419_0004.png
4
bør være større i gode tider, men kan være mere begrænset i dårlige. Et land kan
afvige fra sin mellemfristede målsætning eller tilpasningen hertil, i det omfang
landet gennemfører strukturreformer, der styrker de offentlige finanser på lang
sigt.
Konkret skal Stabilitets- og Vækstpagten under det europæiske semester bl.a. in-
deholde et opdateret makroøkonomisk scenario med skøn for de mindst tre
efterfølgende år, en vurdering af udviklingen i de offentlige finanser i det senest
afsluttede budgetår, en opdateret plan for finanspolitikken i det indeværende år,
konkrete indikationer af budgetplanerne for det kommende år, en beskrivelse af
den planlagte politik til at opnå de opstillede budgetmål og mellemfristede
fremskrivninger af hovedtallene for de offentlige finanser i de kommende år.
I de
Nationale Reformprogrammer
redegør landene for udviklingen i igangsatte og
eventuelle nye tiltag for at bidrage til opfyldelsen af Europa2020 strategiens over-
ordnede mål vedr. beskæftigelse, forskning, innovation, energi og social inklusion.
NRP behandler desuden de såkaldte flaskehalse for vækst, der er identificeret for
de enkelte lande.
I forbindelse med det europæiske råd (DER) den 24.-25. marts 2011 blev der ved-
taget en såkaldt
Konkurrenceevnepagt
(Europluspagten), som indebærer, at de
deltagende lande på øverste politiske niveau skal vælge og forpligte sig til at gen-
nemføre nationale økonomisk-politiske tiltag og reformer rettet mod at nå fælles
overordnede mål. Pagten har deltagelse af eurolandene og seks lande uden for
euroen, herunder Danmark. Konkurrenceevnepagtens fire overordnede mål er
styrket konkurrenceevne, højere beskæftigelse, styrket finanspolitisk holdbarhed
og understøttelse af finansiel stabilitet.
Proces
Kommissionen har den 7. juni 2011 offentliggjort en vurdering og et udkast til
Rådets udtalelse, inklusive landespecifikke anbefalinger, om hvert enkelt lands
program, jf. Traktatens artikel 121, stk. 2, artikel 136 og artikel 148. ECOFIN skal
den 20. juni vedtage og offentliggøre sine udtalelser/anbefalinger efter drøftelser
af Kommissionens udkast i Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) og
Den Økonomiske og Politiske Komité (EPC). ECOFIN træffer afgørelse med
kvalificeret flertal. DER ventes at endossere anbefalingerne den 24.-25. juni.
Indhold
I det følgende fremgår først et kort overblik over EU-landenes Stabilitets- og
Konvergensprogrammer efterfulgt af en kort gennemgang af de centrale element-
er i det danske Konvergensprogram og Nationale Reformprogram. Herefter ud-
dybes Kommissionen udtalelse om det danske Konvergensprogram samt Rådets
forventede anbefalinger til Danmark. Afslutningsvis gennemgås kort hvert EU-
lands anbefalinger.
1
Generel status for Stabilitets- og Konvergensprogrammer i EU
1
http://ec.europa.eu/europe2020/tools/monitoring/recommendations_2011/index_en.htm
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
EU-landenes Stabilitets- og Konvergensprogrammer bekræfter at konsolideringen
i EU-landene generelt er godt undervejs i løbet af 2011. Programmerne indebærer
planer om en vedvarende konsolidering frem mod 2014 i de fleste EU-lande.
Konsolideringen baseres primært på udgiftsreduktioner, men især for lande med
store underskud også ved hjælp af indtægtsstigninger. Konsolideringen vurderes at
føre til en gennemsnitlig strukturel stramning på �½ pct. af BNP årligt.
Fremskrivningerne i Stabilitets- og Konvergensprogrammerne viser, at ØMU-
gælden forventes at stige i 2011 og 2012, men at den i de fleste EU-lande vil stabi-
lisere sig i 2012 og derefter falde frem mod 2014. For både euroområdet og EU27
ventes gælden i 2014 at være på niveau med 2010, dog med undtagelser for
eksempelvis Irland, Portugal, UK og Spanien. Målene i Stabilitets- og Konvergen-
sprogrammerne er dog ikke tilstrækkelige for at bringe gælden ned under 60 pro-
centsgrænsen i Stabilitets- og Vækstpagten. På mellemfristet sigt vil konsekvensen
for de offentlige finanser af den aldrende befolkning i EU-landene blive en stor
udfordring, som ikke synes tilstrækkeligt adresseret i Stabilitets- og Konvergen-
sprogrammerne. Se bilag 1 for centrale nøgletal for EU-landene.
Konvergensprogram for Danmark
Danmarks Konvergensprogram 2011 (KP11) er baseret på 2020-forløbet i
Reform-
pakken 2020 – Kontant sikring af Danmarks velfærd.
I 2020-forløbet indregnes Geno-
pretningsaftalen fra maj 2010 samt regeringens reformudspil, herunder udspillet til
en tilbagetrækningsreform samt reformer af SU og førtidspension og fleksjob.
2020-forløbet i KP11 indfrier de overordnede mellemfristede mål for finanspoli-
tikken, der indgår i
Reformpakken 2020.
Konvergensprogrammet viser bl.a. at:
Krisen og svækkelsen af struktursaldoen som følge af de finanspolitiske lem-
pelser i 2009 og 2010 har skærpet de finanspolitiske udfordringer, Danmark
står overfor.
Med Genopretningsaftalen fra maj 2010 påbegyndes konsolideringen af de
offentlige finanser fra 2011 på linje med EU-henstillingen om at bringe un-
derskuddet ned under 3 pct. af BNP senest i 2013 og at sikre årlige
strukturelle budgetforbedringer på �½ pct. af BNP i gennemsnit fra 2011 til
2013.
For at opfylde det centrale mål om balance på de offentlige finanser i 2020 i
Reformpakken 2020
kræves tiltag for omkring 47 mia. kr., når udfordringen op-
gøres
før
Genopretningsaftalen. Genopretningsplanen sikrer en konsolidering
på 24 mia. kr., og opgjort
efter
Genopretningsaftalen udgør udfordringen
således ca. 23 mia. kr.
I 2020-forløbet i KP11 er udfordringen håndteret med konkrete reformer, der
øger beskæftigelsen og forslag om et nyt udgiftspolitisk styringssystem.
De indregnede reformudspil omfatter udspillet til en tilbagetrækningsreform,
en omlægning af SU’en og en reform af førtidspension og fleksjob. Hertil
kommer besparelser og effektiviseringer inden for forsvaret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Med reformudspillene øges beskæftigelsen med i alt 80.000 personer i 2020 og
de offentlige finanser styrkes med 23 mia. kr. i 2020. Dermed opfyldes målet
om balance på de offentlige finanser i 2020.
2020-forløbet i KP11 opfylder målsætningen om (mindst) finanspolitisk
holdbarhed med en holdbarhedsindikator på �½ pct. af BNP. Det strukturelle
underskud holdes omkring 1 pct. af BNP i perioden omkring 2040, hvor ud-
fordringerne for de offentlige finanser er størst.
Udgiftspolitikken baseres på et centralt princip om, at de indgåede aftaler
overholdes, og at der kun kan bruges flere penge, når der er truffet konkret
beslutning om tiltag, der fremskaffer finansieringen. Der lægges op til et nyt
udgiftspolitisk styringssystem, som baseres på konkrete 4-årge udgiftslofter for
de offentlige udgifter i stat, kommuner og regioner.
Det er et centralt mål, at de primære udgifter skal udgøre under 50 pct. af
(konjunkturrenset) BNP i 2020.
Med de indregnede reformer er der plads til en realvækst i det offentlige for-
brug på 4 mia. kr. (0,8 pct.) om året i 2016-2020. Forbrugsvæksten i 2016-
2020 er dermed noget lavere end i perioden siden 1980. I fremskrivningen
udgør det offentlige forbrug ca. 27 pct. af (konjunkturrenset) BNP i 2020.
Skattepolitikken omfatter bl.a. en fastholdelse af skattestoppet til 2020, in-
deksering af energiafgifterne som led i klima- og energistrategierne mv.
Miljøklausulen i skattestoppet er justeret, så skattestoppet er robust over for
overgangen til et fossilfrit samfund, uden at skattetrykket øges.
ØMU-gælden stabiliseres frem mod 2020 i takt med genopretningen af den
offentlige økonomi og de positive virkninger af reformudspillene.
I øvrigt henvises til selve Konvergensprogrammet, der i forbindelse med frem-
sendelsen til Kommissionen også blev sendt til Folketingets Europaudvalg.
National Reformprogram for Danmark
Danmarks Nationale Reformprogram for 2011 redegør for reformtiltag, som
Danmark allerede har taget og vil tage for at bidrage til opfyldelsen af Euro-
pa2020-strategiens fem overordnede EU-mål. De danske mål er:
En strukturel beskæftigelsesfrekvens på 80 pct.
3 pct. af BNP skal investeres i forskning og udvikling.
Reduktion af de ikke-kvoteomfattede udledninger med 20 pct. i 2020,
forøgelse af den andel af det udvidede endelige energiforbrug, der stammer fra
vedvarende energikilder (VE) til 30 pct. i 2020 og en absolut reduktion i brut-
toenergiforbruget i 2020 på 4 pct.
Reduktion i skolefrafaldet til mindre end 10 pct. for de 18-24-årige og
forøgelse af den andel af de 30-34-årige, der har afsluttet en videregående eller
tilsvarende uddannelse til mindst 40 pct.
Mindske antallet af personer i husstande med lav beskæftigelse med 22.000
frem mod 2020.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
En identificering af de vigtigste nationale flaskehalse for langsigtet vækst samt
angivelse af, hvorledes disse adresseres gennem passende strukturreformer
m.v. med henblik på at skabe nye vækstmuligheder og en forbedret konkur-
renceevne. De nationale udfordringer er demografisk betingede fald i ar-
bejdsstyrken, lav produktivitetsvækst, utilstrækkelig konkurrence, uddan-
nelsesmæssige udfordringer, et samfund uafhængigt af fossile brændsler samt
gældsniveauet i danske husholdninger.
I øvrigt henvises til selve det Nationale Reformprogram, der i forbindelse med
fremsendelsen til Kommissionen også blev sendt til Folketingets Europaudvalg.
Danmark indmelding under Konkurrenceevnepagten
Regeringens initiativer rettet mod efterlevelse af Konkurrenceevnepagtens mål om
finanspolitisk holdbarhed, øget beskæftigelse og styrket konkurrenceevne er:
Styrkelse af arbejdsudbud, beskæftigelse og de offentlige finanser
Aftale om senere tilbagetrækning, der styrker den strukturelle saldo med 1 pct.
af BNP.
Hurtigere igennem uddannelse.
Målretning af fleksjobordningen.
Styrkelse af den offentlige udgiftsstyring
Styrkelse af sanktionslovgivningen i forhold til udgiftsstyring i kommunerne.
Regeringen vil desuden i efteråret 2011 fremsætte et forslag til lov om udg-
iftslofter.
Styrket konkurrence og produktivitet
Konkurrencepakken med konkrete initiativer rettet primært mod byggeriet og
servicesektoren.
I øvrigt henvises til det addendum til det Nationale Reformprogram, der i forb-
indelse med fremsendelsen til Kommissionen også blev sendt til Folketingets Eu-
ropaudvalg.
Rådets udtalelse og landespecifikke anbefaling til Danmark
På baggrund af det danske Konvergensprogram, Nationale Reformprogram og de
danske indmeldinger under Konkurrenceevnepagten (Europluspagten) vurderer
Kommissionen i sit udkast til Rådets udtalelse, at:
Konvergensprogrammet
Det makroøkonomiske scenarie, der ligger til grund for det danske Konver-
gensprogram, er plausibelt og overordnet på linje med Kommissionens fo-
rårsprognose fra maj 2011.
Budgetstrategien i Konvergensprogrammet sigter mod et underskud under
3 pct. af BNP i 2013 i overensstemmelse med henstillingen og en opfyldelse
af budgetmålet (MTO) om for det første et strukturelt underskud på højst
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
�½ pct. af BNP i 2015 og for det andet, strukturel balance i 2020. Til-
pasningsstien mod budgetmålet er passende.
De finanspolitiske foranstaltninger i Konvergensprogrammet samt tiltagene
i Genopretningsaftalen understøtter budgetstrategien og sikrer årlige finans-
politiske forbedringer på omkring 1 pct. af BNP (målt på de direkte
provenuvirkninger) i perioden 2011-2013. Danmark vil nå sit MTO inden
for programperioden fra 2011-2015. Risici ift. budgetmålene synes bal-
ancerede.
Den danske økonomi begyndte at vende i 2007 pga. en korrektion på ejen-
domsmarkedet, der bl.a. bidrog til indenlandske bankproblemer. Produktio-
nen faldt med 8 pct. fra efteråret 2007 til foråret 2009 og arbejdsløsheden
steg til 7,4 pct. i 2010.
Dansk økonomi har været i fremgang siden efteråret 2009 og BNP steg med
2,1 pct. i 2010, hvilket primært har været drevet af indenlandsk
efterspørgsel, lageropbygning og et robust opsving blandt Danmarks
primære handelspartnere.
De automatiske stabilisatorer og kriserelaterede tiltag betød, at den offen-
tlige saldo vendte fra et overskud på 3,2 pct. af BNP i 2008 til et underskud
på 2,7 pct. af BNP i 2009. På basis af at underskuddet ventedes at ville stige
til 5 pct. af BNP i 2010, åbnede EU i juli 2010 proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud.
På trods af at uventede og midlertidige gevinster bl.a. pga. pensionsaf-
kastskatten førte til et offentligt underskud på 2,7 pct. af BNP i 2010 for-
venter Kommissionen i sin forårsprognose fra maj 2011, at underskuddet
stiger til omkring 4 pct. af BNP i 2011. Dette understreger nødvendigheden
af en forsat og ambitiøs implementering af de planlagte konsolideringstiltag
i 2012 og 2013, herunder særligt tiltagene i Genopretningsaftalen, for at leve
op til EU-henstillingen.
En streng udgiftsstyring i kommuner og regioner er vigtig for at indfri
budgetmålsætningerne. I de seneste 20 år har de offentlige udgifter kontinu-
erligt ligget over budgetmålsætningerne. Regeringen har allerede taget tiltag
til at adressere disse problemer og planlægger at introducere et nyt udg-
iftsstyrings- system.
Pga. demografiske faktorer vil arbejdsstyrken (15-64 årige) falde med 1,5
pct. fra 2020-2025 og med 5 pct. frem til 2040. På mellemfristet sigt kan et
opsving forårsage pres på arbejdsmarkedet.
På trods af en allerede høj erhvervsfrekvens er der mulighed for at øge ar-
bejdsudbuddet, eksempelvis fordi erhvervsdeltagelsen er forholdsvis lav (40
pct.) for 60-64 årige og fordi 10 pct. af de erhvervsaktive under 40 enten er
på førtidspension eller i fleksjob (støttet beskæftigelse).
Nationale reformprogram
Der har været en aftagende trend i produktiviteten siden 1995, og en af de
mulige årsager kan være svage uddannelsesresultater. Selvom Danmark in-
vesterer mere end gennemsnittet på uddannelsessystemet, er uddannelsesre-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
sultaterne kun gennemsnitlige på flere nøgleområder, og Danmark har det 4.
laveste ungdomsuddannelsesniveau i EU.
I 2009 havde kun 70,1 pct. af de 20-24 årige gennemført en
ungdomsuddannelse (mod 78,6 pct. i EU) og PISA resultaterne er gen-
nemsnitlige. Frafaldet fra ungdoms- og erhvervsuddannelser er høje, hvor
næsten 50 pct. af de studerende på erhvervsuddannelserne frafalder tidligt.
Tilmed har 20 pct. af de unge ikke gennemført en ungdomsuddannelse 10
år efter de forlader folkeskolen.
En forbedring af uddannelsessystemet vil også kunne afhjælpe fremtidige
ubalancer i færdighederne på arbejdsmarkedet, hvilket i øjeblikket peger i
retning af et overskud af ufaglært og mangel på faglært arbejdskraft.
Produktiviteten har været specielt lav i bygge- og servicesektoren,
eksempelvis inden for detailsektoren og engroshandlen, hvor en lav grad af
konkurrence, for eksempel store omkostninger ved etablering af virksom-
hed, kan føre til en inoptimal fordeling af ressourcer.
Den danske planlovgivning er restriktiv og begrænser produk-
tivitetsfremmede stordriftsfordele i detailsektoren. For at adressere det fak-
tum at kun 25 pct. af alle offentlige indkøb er i åbne udbud, har regeringen
lanceret en strategi for at øge konkurrencen inden for offentlige tjenester
ved gradvist at øge offentlige indkøb i udbud i kommuner og regioner og
sætte et mål for kommunerne om, at 31,5 pct. af alle indkøb skal i udbud.
Den private gæld i pct. af BNP er den højeste i EU. Opbygningen af
gældsniveauet, som blev forstærket af stigningen i ejendomspriserne fra
2004-2007, skaber en potentiel risiko for økonomien og den finansielle sta-
bilitet. På trods af at disse risici afbødes af det sofistikerede
realkreditmarked i Danmark og en samlet set robust økonomi for flertallet
af husholdninger (med langt større aktiver end passiver), blev der i køl-
vandet på det store ejendomsprisfald kun gennemført begrænsede foran-
staltninger for at dæmpe de procykliske fluktuationer i ejendomspriserne.
Indmeldelser under Konkurrenceevnepagten
Danmark har foretaget indmeldinger af en række konkrete tiltag under
Konkurrenceevnepagten, herunder eksempelvis en aftale som styrker
sanktionslovgivningen i relation til udgiftsskred i kommunerne og et forslag
om bindende udgiftslofter, foranstaltninger der øger arbejdsudbuddet, her-
under navnlig tilbagetrækningsreformen, og en konkurrencepakke med
konkrete initiativer primært fokuseret mod bygge- og servicesektoren.
Derudover er Danmark ved at implementere en medgiftsordning til private
banker ved opløsning af andre nødlidende banker.
Foranstaltningerne under Konkurrenceevnepagten er overordnet på linje
med Kommissionens Årlige Vækst Undersøgelse og Europa2020 målsæt-
ningerne, specielt mht. beskæftigelse. Selvom en række af de fremlagte for-
pligtigelser allerede er vedtaget, bør vigtige foranstaltninger vedr. styrket
budgetdisciplin i kommunerne og tiltag til styrkelse af beskæftigelsen im-
plementeres i nær fremtid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Overordnet konklusion
Kommissionen vurderer, at der er behov for at fortsætte de ambitiøse fi-
nanspolitiske konsolideringstiltag i 2011 og derefter. Der bør tages yderlig-
ere tiltag for at øge arbejdsudbuddet ved at reducere tidlig tilbagetrækning
og målrette specifikke grupper, øge kvaliteten af uddannelse, styrke konkur-
rencen i nøglesektorer og yderligere stabilisere ejendomsmarkedet.
Rådet ventes at vedtage landespecifikke anbefalinger for Danmark på baggrund af
Konvergensprogrammet, det Nationale Reformprogram og de danske
indmeldinger under Konkurrenceevnepagten.
Rådet ventes på baggrund af udkast fra Kommissionen at anbefale Danmark at:
Anbefaling til Danmark
implementerer finanspolitiske konsolideringsforanstaltninger i 2011, 2012
og 2013 og sikre årlige finanspolitiske forbedringer på �½ pct. af BNP i peri-
oden 2011-2013 som planlagt, og korrigere det uforholdsmæssigt store un-
derskud senest i 2013 på linje med Rådets anbefalinger under proceduren
for uforholdsmæssigt store underskud; som planlagt sikre en passende til-
pasning mod budgetmålet; fremskynde nedbringelsen af det offentlige un-
derskud, hvis de økonomiske betingelser viser sig bedre end ventet på
nuværende tidspunkt; styrke udgiftsstyringen ved at vedtage bindende
flerårige udgiftslofter for kommuner, regioner og stat, som er i overens-
stemmelse med de overordnede mellemfristede budget mål.
Styrker beskæftigelsen og holdbarheden af de offentlige finanser, især ved at
implementere den politiske aftale om en tilbagetrækningsreform, herunder
begrænse adgang og længden af den frivillige efterlønsordning, reformere
førtidspensionsordningen og SU-systemet, og styrke målretningen af de
støttede beskæftigelsesordninger (fleksjob-systemet) mod de mest udsatte
grupper.
fremskynder implementeringen af reformer for at forbedre kvaliteten af
uddannelsessystemet, reducere frafald, især inden for erhvervsuddan-
nelsessektoren og øge antallet af praktikpladser.
tager skridt til at fjerne hindringer for konkurrence, især inden for lokale
tjenester og detailhandlen, ved at revidere lovgivningen vedrørende ar-
ealanvendelse og åbne op for indkøb i kommuner og regioner.
overvejer at træffe forebyggende foranstaltninger for at styrke den mellem-
fristede stabilitet på boligmarkedet og det finansielle system, herunder ved
at gennemgå realkredit- og ejendomsskatsystemet, og samtidig støtte den
igangværende stabilisering af ejendomsmarkedet i forlængelse af de seneste
priskorrektioner.
Rådets udtalelser og landespecifikke anbefalinger til EU-landene
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Rådet ventes at vedtage udtalelser og landespecifikke anbefalinger for alle EU-
lande på baggrund af Stabilitets- og Konvergensprogrammer, de Nationale
Reformprogrammer og landenes indmeldelser under Konkurrenceevnepagten.
Rådet ventes på baggrund af udkast fra Kommissionen bl.a. at anbefale at:
Euroområdet
1)
strengt implementerer budgetmålsætningerne i landenes SCP’er og en eft-
erlevelse af Memorandum of Understanding for lande med EU/IMF program-
mer,
2)
sikrer finanspolitisk disciplin på alle niveauer i den offentlige sektor ved at
introducere finanspolitiske regler,
3)
styrker den finanspolitiske holdbarhed ved
eksempelvis at reformere sociale overførselssystemer og tilpasse pensionssystemer
til demografien,
4)
styrker og forbedrer funktionsdygtigheden og stabiliteten i den
finansielle sektor ved at følge op på EU’s stress test,
5)
forfølger vækstvenlige
skattereformer ved eksempelvis at sænke skatten på arbejde,
6)
introducerer yder-
ligere reformer i servicesektoren, og
7)
fuldt implementerer forpligtigelserne un-
der Euro Plus Pagten for at styrke vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne.
Belgien
1)
udnytter opsvinget til at accelerere efterlevelsen af henstillingen,
2)
forbedrer
den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser ved eksempelvis at gen-
nemføre tiltag, der øger den effektive tilbagetrækningsalder,
3)
adresserer de
strukturelle svagheder i den finansielle sektor,
4)
reformerer lønindekserings-
systemet i samråd med sociale partnere og national praksis,
5)
øger
erhvervsdeltagelsen på arbejdsmarkedet ved eksempelvis at flytte skattebyrden fra
arbejde til forbrug, og
6)
introducerer tiltag der øger konkurrencen.
Bulgarien
1)
fortsætter en effektiv budgetimplementering og korrigerer det
uforholdsmæssigt store underskud i 2011, samt specificerer konsolideringstiltag,
som understøtter budgetstrategien for 2012-2014,
2)
forbedrer skønnene i budg-
etplanlægningen og dets implementering gennem styrkelse af de finanspolitiske
rammer, herunder gennem bindende regler og mellemfristede finanspolitiske
planer,
3)
accelererer den igangværende reform af pensionssystemet og styrker
tiltag der bibeholder den ældre del af arbejdsstyrken i beskæftigelse,
4)
fremmer
politikker, som sikrer, at lønudviklingen bedre afspejler produktivitetsudviklingen,
og som opretholder konkurrenceevnen,
5)
adresserer udfordringen med bekæm-
pelse af arbejdsløshed og fremmer social inklusion, særligt for udsatte grupper,
herunder gennem arbejdsmarkeds- og uddannelsesreformer,
6)
øger den adminis-
trative kapacitet inden for centrale dele af den offentlige sektor og tilsynsmyn-
dighederne, og
7)
åbner elektricitets- og gasmarkeder for større konkurrence gen-
nem ophævelse af adgangsbarrierer, garanterede profitaftaler og priskontroller, og
sikrer fuld uafhængighed for de bulgarske energitilsynsmyndigheder.
Tjekkiet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
1)
implementerer den planlagte konsolidering for 2011 og tager modvirkende
foranstaltninger i tilfælde af lavere indtægter eller udgiftsskred, vedtager finanspo-
litiske tiltag som planlagt for 2012 og underbygger målet for 2013 med mere
konkrete tiltag,
2)
gennemfører en vidtrækkende pensionsreform for at forbedre
den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser, herunder gennem forhøjelse
af tilbagetrækningsalder underbygget af tiltag til at fremme ansættelse af den ældre
del af arbejdsstyrken og højere privat opsparing,
3)
fremmer erhvervsdeltagelsen
gennem en mere fleksibel arbejdsmarkedsindretning,
4)
styrker offentlige jobsøgn-
ingssystemer, herunder kvalitet og effektivitet af jobtræning,
5)
forbedrer
kvaliteten af den offentlige service på områder afgørende for erhvervsmiljøet,
herunder bl.a. gennemfører tiltag til at bekæmpe korruption, og
6)
etablerer et
gennemsigtigt system for kvalitetsevaluering af akademiske institutioner og re-
laterer den til dets finansiering for at forbedre kvaliteten af videregående uddan-
nelser.
Danmark
Se ovenfor.
Tyskland
1)
Implementerer den planlagte budgetstrategi, implementerer budgetloven på
Länder-niveau og fortsætter den vækstvenlige konsolidering,
2)
adresserer de
strukturelle svagheder i det finansielle system,
3)
øger erhvervsdeltagelsen ved
eksempelvis øget efteruddannelse og børnepasningsordninger, og
4)
styrker
konkurrencen i flere sektorer ved eksempelvis at fjerne uberettigede restriktioner.
Estland
1)
opnår et strukturelt overskud senest i 2013, og får underskuddet ned på eller
under 2,1 pct. af BNP i 2012, på baggrund af styrket udgiftsstyring,
2)
iværksætter
tiltag der øger arbejdskraftefterspørgslen gennem reducerede skatter og offentlige
overførsler i overensstemmelse med budgetneutralitet, og øger effektiviteten af
arbejdsmarkedspolitikken med fokus på især ledige unge og langtidsledige mhp. at
reducere risikoen for fattigdom,
3)
sikrer en effektfuld implementering af tiltag
der har til hensigt at øge energieffektiviteten, og
4)
gennem uddannelsesreformer
prioriterer førskole samt efteruddannelse, og fokuserer uddannelse mod arbejds-
markedets behov og skaber mulighed for efteruddannelse for især ufaglærte.
Irland
implementerer de tiltag, der fremgår af Rådets beslutning af november 2010 (inkl.
senere justeringer) om ydelsen af et EU-lån til Irland som led i den internationale
lånepakke. Betingelserne i låneprogrammet vedrører finanspolitisk konsolidering,
oprydning i den finansielle sektor samt strukturreformer. Irland har således bl.a.
forpligtet sig til en finanspolitisk konsolidering, hvor det offentlige underskud
højst må være 10,6 pct. af BNP i 2011, 8,6 pct. i 2012, 7,5 pct. i 2013, 5,1 pct. i
2014 og 2,9 pct. i 2015, svarende til en strukturel stramning på i alt 9�½ pct. af
BNP over perioden 2011-15.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Grækenland
fuldt ud implementerer de tiltag, der fremgår af Rådets beslutning af maj 2010
(inkl. senere justeringer) som led i eurolandenes lån til Grækenland. Betingelserne
vedrører en frontloadet finanspolitisk konsolidering (understøttet af strukturelle
finanspolitiske tiltag og bedre finanspolitisk kontrol), strukturreformer inden for
især arbejdsmarked og produktmarkeder samt tiltag, der værner om banksystemets
stabilitet. Den finanspolitiske konsolidering aftalt i forbindelse med låneprogram-
met indebærer en reduktion af underskuddet fra knap 14 pct. af BNP i 2009 til
under 3 pct. i 2014, svarende til en strukturel stramning på 18 pct. af BNP over
perioden 2010-14 som følge af underliggende forværringer af underskuddet i peri-
oden.
Spanien
1)
implementerer konsolideringstiltag for 2011 og 2012, herunder gennem stram
kontrol med regionernes udgifter, og fremlægger konkrete tiltag for 2013 og 2014
samt implementerer en budgetlov, inkl. en udgiftsregel for alle niveauer
2)
imple-
menterer den planlagte pensionsreform,
3)
forstærker den igangværende om-
strukturering af sparekassesektoren,
4)
afsøger muligheden for at sænke arbejds-
giverbidrag finansieret ved forhøjelser af moms eller energiafgifter samt re-
formerer af det kollektive arbejdsmarkedsaftalesystem og lønindeksering for at
sikre sammenhæng mellem løn og produktivitet,
5)
følger op på arbejds-
markedsreformerne af 2010 og 2011 om nødvendigt gennem yderligere
reformtiltag samt øget indsats mod uddannelsesfrafald mv., og
6)
yderligere åbner
op for konkurrence i servicesektoren gennem fjernelse af barrierer for etablering
mv. samt forbedre erhvervslivets generelle rammevilkår.
Frankrig
1)
sikrer den anbefalede årlige stramning på mere end 1 pct. af BNP i 2010-13 og
gennemfører reduktionen af det uforholdsmæssigt store underskud i 2013, og
sikrer holdbarheden af pensionssystemet evt. med yderligere tiltag,
2)
vurderer
behovet for reformer af afskedigelsesregler, mindstelønninger mv., for at sikre
beskæftigelse for især unge og ufaglærte,
3)
øger den aktive arbejdsmarkedspolitik
og tiltag, der holder ældre på arbejdsmarkedet, samt forbedrer det offentlige ar-
bejdsformidlingssystem,
4)
effektiviserer skattesystemet, herunder gennem et skift
fra arbejdsindkomstbeskatning til miljø- og forbrugsskatter, herunder ved at re-
ducere antallet af og omkostningerne ved diverse fritagelser fra skatter og arbejds-
giverafgifter, og
5)
fjerner begrænsninger for regulerede erhverv og professioner,
herunder især i service- og detailhandelssektoren.
Italien
1)
implementerer konsolideringstiltag for 2011 og 2012, herunder gennem stram
kontrol med regionernes udgifter, fremlægger konkrete tiltag for 2013 og 2014 og
introducerer bindende udgiftslofter,
2)
reformerer arbejdsløshedsunderstøttelses-
systemet og evt. afskedigelsesregler mv., herunder øger kvinders arbejds-
markedsdeltagelse,
3)
følge op på allerede gennemførte reformer af det kollektive
arbejdsmarkedsaftalesystem for at sikre sammenhæng mellem løn og produk-
tivitet,
4)
åbner op for konkurrence i servicesektoren, særligt de liberale erhverv,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
og styrker konkurrencelovgivningen samt forbedrer adgangen til kapital for små
og mellemstore virksomheder,
5)
forbedrer rammerne for private virksomheders
investeringer i forskning og udvikling mv., og
6)
tager initiativer med støtte fra
EU-samhøringhedsfondsmidler, der kan mindske regionale vækst- og indkomst
forskelle.
Cypern
1)
iværksætter de nødvendige primært udgiftspolitiske tiltag for at sikre en korrek-
tion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2012, og sikrer en konvergens mod
MTO med mindst 0,5 pct. af BNP årligt,
2)
styrker rammerne for overvågningen
af finansielle institutioner,
3)
forbedrer holdbarheden af de offentlige finanser
gennem pensions- og sundhedsreformer der bl.a. sammenkæder forventet levetid
og tilbagetrækningsalder,
4)
implementerer reformer, der i højere grad muliggør at
udviklingen i lønninger følger produktivitet og konkurrenceevne,
5)
i de allerede
planlagt reformer af erhvervsuddannelserne søger at matche uddannelserne med
de efterspurte kompetencer, og øger tilskyndelsen til at tage en erhvervsuddan-
nelse for især ufaglærte, kvinder og seniorer,
6)
afskaffer de resterende hindringer
for etablering og fri udveksling af tjenesteydelser inden oktober 2011, og
7)
øger
konkurrencen i telesektoren, og senest i 2012 etablerer en vandforvaltningsplan.
Letland
Aktiverer foranstaltningerne fastsat i Rådsbeslutningerne om bl.a. en nedbringelse
af underskuddet under 3 pct. af BNP i 2012, styrker rammerne for finansiel sta-
bilitet og strukturreformer mhp. at forbedre rammevilkårene for det private
erhvervsliv samt skaber en mere effektiv arbejdsmarkedspolitik, og som specific-
eret i Memorandum of Understanding fra 20. januar 2009 og i de efterfølgende
tillæg (især tillægget fra juni 2011). Anbefalingerne til Letland blev givet i 2009 på
baggrund af lån tildelt fra EU og IMF.
Litauen
1)
iværksætter yderligere finanspolitiske tiltag for at sikre en korrektion af det
uforholdsmæssigt store underskud i 2012, og sikrer konvergens mod MTO med
strukturelle budgetforbedringer på mindst �½ pct. af BNP årligt samt introducerer
udgiftslofter i de mellemfristede budgetrammer,
2)
implementerer den foreslåede
reform af pensionssystemet mhp. at øge beskæftigelsen hos borgere der nærmer
sig pensionsalderen,
3)
øger fleksibiliteten på arbejdsmarkedet gennem relevant
lovgivning der bl.a. sikrer, at systemet for offentlige ydelser ikke reducerer
tilskyndelsen til at arbejde,
4)
implementerer reformen af offentligt ejede selskaber
senest ultimo 2011,
5)
øger energieffektiviteten i bl.a. bygninger gennem beskat-
ning af energiforbrug, og
6)
iværksætter tiltag for at forbedre opstarts-vilkårene og
dermed konkurrencen i energi- og detailsektoren.
Luxembourg
1)
udnytter opsvinget til yderligere at reducere underskuddet og nå MTO,
2)
styrker den langsigtede holdbarhed af pensionssystemet ved reformer der bl.a.
øger erhvervsdeltagelsen blandt de ældre og mindsker tidlig tilbagetrækning,
3)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
reformerer lønindekseringssystemet i samråd med sociale partnere og national
praksis, og
4)
tager skridt, der sænker ungdomsarbejdsløsheden.
Ungarn
1)
styrker den finanspolitiske indsats for at reducere den strukturelle budgetforrin-
gelse i 2011, og sikrer en varig korrektion af det uforholdsmæssigt store un-
derskud fra 2012 og frem,
2)
vedtager og implementerer operationelle aspekter af
den traktatfæstede reform af de finanspolitiske rammer, herunder i form af
numeriske finanspolitiske regler for gældsudvikling,
3)
fremmer erhvervsdeltagel-
sen gennem lempelse af virkningen af gennemførte skattereformer for lavindkom-
stgrupper og sikrer højere erhvervsdeltagelse for kvinder,
4)
styrker offentlige
jobsøgningssystemer, og forbedrer kvalitet og effektivitet af jobtræning, og
5)
forbedrer erhvervsklimaet ved tilsynsreform og lavere administrative byrder for
virksomheder.
Malta
1)
sikrer en korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2011, og er
beredt på at iværksætte tiltag der understøtter målet for underskuddet i 2012. Im-
plementerer en bedre finanspolitisk overvågning og introducere flerårige regel-
baserede budgetaftaler for at styrke den mellemfristede konsolideringsstrategi,
2)
sammenkæder tilbagetrækningsalder og forventet levealder mhp. at sikre holdbar-
heden i pensionssystemet, og reducerer muligheden for ordninger, der tilskynder
til tidlig tilbagetrækning,
3)
fokuserer på, at matche uddannelserne med de
efterspurte kompetencer, og inden 2012 analyserer og udarbejder tiltag for at re-
ducere tidlig skoleafgang,
4)
reformerer lønindekserings-systemer for i højere grad
at koble lønninger til produktivitet og konkurrenceevne, og
5)
reducerer
afhængigheden af importeret olie gennem investeringer i eksempelvis vedvarende
energi.
Holland
1)
implementerer den planlagte budgetstrategi og lever op til EU-henstillingen,
2)
styrker holdbarheden af de offentlige finanser ved eksempelvis at gøre pen-
sionsalderen afhængig af den forventede levetid,
3)
øger erhvervsdeltagelsen
4)
fremmer innovation og privat R&D, og
5)
fortsætter med at reducere den store
trængsel i infrastruktursystemet ved eksempelvis at introducere roadpricing.
Østrig
1)
udnytter opsvinget til at accelerere efterlevelsen af henstillingen,
2)
styrker de
nationale budgetmæssige rammer,
3)
styrker holdbarheden af pensionssystemet
ved eksempelvis at udfase elementer i den tidlige tilbagetrækningsordning,
4)
øger
erhvervsdeltagelsen, og
5)
tager yderligere skridt, der øger konkurrencen.
Polen
1)
implementerer tiltag annonceret i forslaget til finanslov for 2012, og inkluderer
yderligere tiltag af permanent karakter for at korrigere det uforholdsmæssigt store
underskud i 2012,
2)
vedtager lovgivning mhp. at introducere en permanent udg-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
iftsregel i 2013, som er baseret på tilstrækkeligt brede udgiftsaggregater og som er
fuldt konsistent med det europæiske nationalregnskabssystem (ESA-95),
3)
tager
tiltag til at hæve den effektive tilbagetrækningsalder, og forbinder denne til forven-
tet levetid,
4)
styrker uddannelsesforløb og –muligheder for ældre og lavt
uddannede dele af arbejdsstyrken,
5)
fremmer kvinders erhvervsdeltagelse gen-
nem en fleksibel arbejdsmarkedsindretning,
6)
gennemfører tiltag for at under-
støtte incitamenter til investering i energieffektive teknologier, og
7)
opstiller en
tidsplan for simplificering af juridiske procedurer for håndhævelse af erhvervskon-
trakter.
Portugal
implementerer de tiltag, der fremgår af Rådets beslutning af maj 2011 om ydelsen
af et EU-lån til Portugal som led i den internationale lånepakke. Betingelserne i
låneprogrammet vedrører finanspolitisk konsolidering, omfattende strukturre-
former og forebyggende tiltag for at sikre den finansielle stabilitet. Portugal har
således bl.a. forpligtet sig til en finanspolitisk konsolidering, hvor det offentlige
underskud højst må være 5,9 pct. af BNP i 2011, 4,5 pct. i 2012 og 3 pct. i 2013,
svarende til en strukturel stramning på i alt 10 pct. af BNP over perioden 2011-13.
Rumænien
implementerer de økonomisk-politiske betingelser forbundet med beslutningerne
om finansiel assistance fra EU’s betalingsbalancefacilitet, herunder bl.a. vedtager
og implementerer budgetter i overensstemmelse med de finanspolitiske mål for
2011-2013, som understøtter den igangværende finanspolitiske konsolidering og
styrker de finanspolitiske rammer og regler, nedbringer betalingsrestancer i dele af
den offentlige sektor, overvåger udviklingen i lønudgifter i den offentlige sektor
og sikrer deres konsistens med de finanspolitiske mål, gennemfører reformer in-
denfor sundhedsvæsenet, rationaliserer løndannelsesmekanismer, så lønudvikling
bedre afspejler produktivitetsudviklingen, forbedrer erhvervsklimaet inden for
tjenesteydelser, styrker tilsynet med finansielle virksomheder og skaber grundlag
for indførelse af de internationale regnskabsstandarder (IFRS) i 2012 og forbedrer
absorberingen af midler fra EU’s struktur- og samhørighedsfonde, herunder
fastsætter specifikke certificerede mål for de samlede udgifter under disse fonde.
Slovenien
1)
opnår underskudsmålet for 2011, og understøtter underskudsmålet for 2012
med konkrete konsolideringstiltag som strengt implementeres,
2)
sikrer den lang-
sigtede holdbarhed af pensionssystemet, herunder gennem incitamenter til senere
tilbagetrækning, aktive arbejdsmarkedspolitikker og livslang læring,
3)
tager yder-
ligere skridt ift. at sikre tilstrækkelige hensættelser til imødegåelse af tab og gen-
nemgang af balancer i banksektoren,
4)
nedbringer forskelle i rettigheder og for-
pligtigelser under permanente og midlertidige ansættelseskontrakter på arbejds-
markedet,
5)
fremmer et mere fleksibelt arbejdsmarked, herunder gennem initia-
tiver til bedre kompetencematch med arbejdsmarkedsbehov, og
6)
strømliner den
konkurrencemæssige regulering af erhverv og øger den administrative kapacitet af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
konkurrencetilsynsmyndighederne for at forbedre erhvervsklimaet og tiltrække
investeringer.
Slovakiet
1)
implementerer budgettet for 2011 som planlagt, og introducerer de permanente
konkrete tiltag i 2012 og 2013 mhp. korrektion af det uforholdsmæssigt store un-
derskud i 2013,
2)
styrker de finanspolitiske rammer gennem vedtagelse i 2011 og
implementering i 2012 af bindende flerårige udgiftslofter dækkende stat og
sundhedsvæsen,
3)
styrker den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser
gennem yderligere tilpasning af pensionssystemet, herunder bl.a. gennem til-
pasning af pensionsalder til forventet levetid,
4)
understøtter ar-
bejdskraftefterspørgsel efter lavt uddannede ledige gennem reduktion af skatte-
byrden for lavindkomstgrupper og fremmer aktive arbejdsmarkedspolitikker for
særligt unge og langtidsledige, og
5)
accelererer gennemførelsen af uddannelsesre-
former og fremmer kvaliteten af videregående uddannelser og deres relevans ift.
arbejdsmarkedsbehov, og
6)
sikrer implementeringen af planlagte tiltag til en mere
effektiv gennemførelse af regler ved offentlige indkøb og skaber større gen-
nemsigtighed i retssystemet.
Finland
1)
fortsætter konsolideringen, og iværksætter yderligere tiltag for at leve op til de
mellemfristede mål,
2)
igangsætter initiativer for at øge produktiviteten og re-
ducere omkostningerne i offentlige ydelser gennem strukturelle ændringer der
tager højde for aldringsproblematikken,
3)
fokuserer arbejdsmarkedspolitiske tilt-
ag mod langtidsledige og unge,
4)
iværksætter tiltag der forbedrer erhvervsfrekv-
ensen og efteruddannelsesgraden hos seniorer samt introducerer tiltag der reduc-
erer incitamentet til tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet bl.a. gennem et
bedre link mellem forventet levealder og mulig tilbagetrækningsalder, og
5)
igangsætter yderligere tiltag der gennem bedre regulering og færre restriktioner gør
det mere attraktivt for virksomheder at indtræde i servicesektoren, og detail-
branchen.
Sverige
1)
holder finanspolitikken på en kurs der sikrer fortsat opnåelse af de mellem-
fristede mål og undgår en pro-cyklisk finanspolitik,
2)
iværksætter forebyggende
foranstaltninger, der tager hånd om makroøkonomisk risici i relation til stigende
boligpriser og husholdningernes gældssætning, herunder reformer af realkred-
itsystemet, huslejeregulering, ejendomsskatten og byggetilladelser, og
3)
overvåger
og forbedrer arbejdsmarkedsdeltagelsen for unge og udsatte grupper.
Storbritannien
1)
implementerer den planlagte finanspolitiske konsolidering og undgår skred i de
ambitiøse udgiftsreduktionsmål,
2)
udvikler et reformprogram, der mindsker de
destabiliserende effekter af huspris-konjunkturcykler på bl.a. de offentlige finanser
og den finansielle sektor,
3)
takler ungdomsarbejdsløsheden,
4)
sænker den store
andel af arbejdsløse hjem med eneforsørgere, og
5)
øger konkurrencen i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
banksektoren og adgangen til ikke-bank finansiering ved eksempelvis venture
kapital.
Hjemmelsgrundlag
Rådets vedtagelse af en samlet udtalelse med landespecifikke anbefalinger har
hjemmel i traktatens artikel 121 stk. 2 og 148.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det europæiske semester, herunder styrkede drøftelser af medlemslandenes Sta-
bilitets- og Konvergensprogrammer, Nationale Reformprogrammer samt landenes
indmeldinger under Konkurrenceevnepagten, vil kunne bidrage til sikring af sunde
og holdbare offentlige finanser samt velfungerende økonomier i landene og un-
derstøtte vækst og beskæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan generelt støtte Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbe-
falinger i den form, der kan opnås enighed om, idet der lægges vægt på, at
udtalelserne understøtter landenes efterlevelse af de fælles økonomiske rammer og
regler og opfordrer til en ambitiøs konsoliderings- og reformdagsorden i
medlemslandene, herunder at landene efterlever deres henstillinger.
Regeringen noterer sig, at Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbe-
falinger generelt ligger på linje med regeringens økonomiske politik, herunder
Genopretningsaftalen fra 2010 og den politik, som er besluttet med aftalerne om
senere tilbagetrækning mv., som er indgået i maj 2011 på baggrund af regeringens
2020-reformpakkeudspil og målsætningen om strukturel balance i 2020.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
Anbefaling 1: Finanspolitisk konsolidering
Regeringen er enig i anbefalingen, som allerede er afspejlet i Genopretningsaftalen
fra 2010, der indeholder de konkrete konsolideringstiltag for 2011, 2012 og 2013,
som er nødvendige for at efterleve EU-henstillingen om en strukturel finanspo-
litisk stramning på 1,5 pct. fra 2011 til 2013, og at bringe underskuddet under 3
pct. af BNP i 2013. Regeringen har i aftalen ”to streger under facit” sikret opbak-
ning til at styrke sanktionslovgivningen i forhold til kommunerne. Regeringen vil
desuden i efteråret 2011 fremsætte et forslag til lov om udgiftslofter.
Anbefaling 2: Efterlønsreform mv.
Regeringen er generelt enig i anbefalingen, idet det bemærkes, at regeringen med
aftalen om senere tilbagetrækning mv. allerede vil gennemføre en væsentlig reform
af efterlønnen og pensionsalderen samt fleksjobordningen, som øger arbejdsud-
buddet markant og bidrager betydeligt til langsigtet finanspolitisk holdbarhed.
Anbefaling 3: Uddannelse
Regeringen er generelt enig i anbefalingen. Som det fremgår af Danmarks Natio-
nale Reformprogram 2011, er der allerede igangsat en række initiativer på uddan-
nelsesområdet for at øge andelen af unge med en ungdomsuddannelse og unge
med en videregående uddannelse samt øge kvaliteten i uddannelserne. På
ungdomsuddannelsesområdet er der med ”Aftale om flere unge i uddannelse og
job” gennemført omfattende ændringer, der skal hjælpe flere unge i uddannelse og
job. Der er endvidere allerede igangsat initiativer, som bl.a. skal sikre ekstra 8.900
praktikpladser i 2011 inden for de erhvervsrettede ungdomsuddannelser.
Regeringen har desuden iværksat en undersøgelse af erhvervsuddannelserne, bl.a.
med henblik på at mindske frafaldet.
Anbefaling 4: Konkurrence
Regeringen er generelt enig i anbefalingen. Regeringen har allerede i april 2011
indgået aftale om Konkurrencepakken, der skal fremme konkurrencen og produk-
tiviteten i den offentlige og private sektor, herunder særligt inden for en række
serviceerhverv, herunder detailhandlen, og byggeri. Regeringen har desuden ned-
sat et bredt sammensat Detailhandelsforum, der drøfter spørgsmålet om evt. at
revidere lovrammerne for butiksstørrelser mv. (planloven), og som skal rapportere
til økonomi- og erhvervsministeren i slutningen af 2011. Regeringen har desuden
indgået en aftale med KL om en køreplan for at øge konkurrenceudsættelsen i
kommunerne til 31,5 pct. i 2015, og med Danske Regioner om en væsentlig stign-
ing i regionernes konkurrenceudsættelse frem mod 2015.
Anbefaling 5: Boligmarkedet
Regeringen noterer sig anbefalingen, idet det dog bemærkes, at det danske
realkreditsystem er grundlæggende velfungerende, og der ikke vurderes at være
behov for grundlæggende reformer. Regeringen overvejer løbende reguleringen på
området, og har aktuelt iværksat konkrete undersøgelser af den demografiske og
socioøkonomiske fordeling af forskellige lånetyper og af spørgsmål vedr.
lånegrænser og supplerende sikkerhed for særligt dækkede obligationer. Det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
bemærkes desuden, at selvom de danske husholdninger har en relativt høj brut-
togæld sammenlignet med andre lande, modsvares dette af relativt høje pensions-
og boligformuer (således at danske husholdninger har en positiv nettoformue,
som på trods af det seneste boligprisfald ligger over et historisk gennemsnit).
Regeringen vil ikke ændre i ejendomsværdibeskatningen, som er omfattet af skat-
testoppet. Regeringen vurderer, at der er tale om en relativ detaljeret anbefaling
vedr. et konkret skatteinstrument, der går langt i forhold til landenes frihed til valg
af konkrete politikinstrumenter, og der udestår en yderligere drøftelse af hen-
sigtsmæssigheden heraf. Evt. skattestigninger eller restriktioner i adgangen til
realkreditlån vurderes derudover ikke at være hensigtsmæssigt i den aktuelle situa-
tion med prisfald på boligmarkedet.
Andre landes holdninger
Landenes holdning til Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbefalinger
til landenes Stabilitets- og Konvergensprogrammer, Nationale Reformprogram-
mer og landenes indmeldinger under Konkurrenceevnepagten kendes endnu ikke
nærmere, men det ventes at EU-landene generelt støtter Kommissionens udkast.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1011419_0021.png
21
Bilag 1
I følgende bilag fremgår
den offentlige saldo, den strukturelle saldo, den offentlige bruttogæld,
den reale BNP vækst
og
ledigheden
for alle EU27-lande på baggrund af EU’s forår-
sprognose fra maj 2011. Se i øvrigt kapitel 2 i Økonomisk Redegørelse, maj 2011
for en uddybning om den økonomiske situation i EU.
Tabel 1
Den offentlige saldo (pct. af BNP)
2007
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Holland
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Storbritannien
-0,3
1,1
-0,7
4,8
0,3
2,5
0,1
-6,4
1,9
-2,7
-1,5
3,4
-0,3
-1,0
3,7
-5,0
-2,4
0,2
-0,9
-1,9
-3,1
-2,6
-0,1
-1,8
5,2
3,6
-2,7
2008
-1,3
1,7
-2,7
3,2
0,1
-2,8
-7,3
-9,8
-4,2
-3,3
-2,7
0,9
-4,2
-3,3
3,0
-3,7
-4,5
0,6
-0,9
-3,7
-3,5
-5,7
-1,8
-2,1
4,2
2,2
-5,0
2009
-5,9
-4,7
-5,9
-2,7
-3,0
-1,7
-14,3
-15,4
-11,1
-7,5
-5,4
-6,0
-9,7
-9,5
-0,9
-4,5
-3,7
-5,5
-4,1
-7,3
-10,1
-8,5
-6,0
-8,0
-2,6
-0,7
-11,4
2010
-4,1
-3,2
-4,7
-2,7
-3,3
0,1
-32,4
-10,5
-9,2
-7,0
-4,6
-5,3
-7,7
-7,1
-1,7
-4,2
-3,6
-5,4
-4,6
-7,9
-9,1
-6,4
-5,6
-7,9
-2,5
0,0
-10,4
2011
-3,7
-2,7
-4,4
-4,1
-2,0
-0,6
-10,5
-9,5
-6,3
-5,8
-4,0
-5,1
-4,5
-5,5
-1,0
1,6
-3,0
-3,7
-3,7
-5,8
-5,9
-4,7
-5,8
-5,1
-1,0
0,9
-8,6
2012
-4,2
-1,6
-4,1
-3,2
-1,2
-2,4
-8,8
-9,3
-5,3
-5,3
-3,2
-4,9
-3,8
-4,8
-1,1
-3,3
-3,0
-2,3
-3,3
-3,6
-4,5
-3,6
-5,0
-4,6
-0,7
2,0
-7,0
Kilde: Kommissionens forårsprognose maj 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1011419_0022.png
22
Tabel 2
Den strukturelle saldo (pct. af BNP)*
2007
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Holland
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Storbritannien
-1,4
2,7
-2,9
2,8
-0,5
-1,4
-1,8
-7,3
1,3
-3,8
-3,1
2,7
-4,4
-3,0
1,9
-5,2
-2,8
-0,9
-2,0
-2,9
-3,6
-4,9
-2,9
-3,6
2,6
1,4
-3,8
2008
-1,9
-0,2
-4,5
3,0
-0,2
-4,0
-7,4
-9,5
-3,8
-3,5
-3,4
-0,1
-6,3
-5,4
2,3
-4,1
-5,6
-0,5
-2,2
-4,6
-3,5
-8,2
-4,6
-4,2
2,5
1,4
-4,6
2009
-3,6
-3,4
-5,5
0,9
-0,8
-0,2
-10,0
-14,0
-8,6
-5,6
-3,9
-5,8
-6,1
-7,5
1,5
-2,0
-3,4
-3,6
-2,9
-7,4
-8,8
-8,8
-3,5
-7,5
0,7
2,6
-8,9
2010
-2,9
-1,3
-4,1
0,2
-1,9
-0,4
-10,5
-8,6
-7,0
-4,9
-3,1
-5,1
-3,7
-5,7
0,1
-3,1
-4,3
-3,7
-3,7
-7,4
-9,2
-5,5
-3,0
-7,3
0,3
1,4
-8,2
2011
-2,8
-1,2
-3,5
-2,2
-1,4
-0,9
-9,5
-7,4
-4,3
-3,9
-2,7
-4,6
-4,0
-5,3
0,3
-5,2
-3,1
-2,5
-3,2
-5,3
-5,4
-3,3
-2,9
-4,8
0,8
1,3
-6,5
2012
-3,7
-0,6
-3,6
-1,8
-0,8
-1,1
-8,5
-7,9
-3,9
-3,7
-2,3
-4,8
-4,5
-5,4
-0,4
-4,0
-3,1
-1,3
-2,9
-3,1
-3,1
-2,8
-3,3
-4,8
0,7
2,1
-5,3
Anm.: * Kommissionens opgørelse. Den strukturelle saldo er den faktiske saldo korrigeret for konjunktureffekter og
engangstiltag.
Kilde: Kommissionens forårsprognose maj 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1011419_0023.png
23
Tabel 3
Den offentlige bruttogæld (pct. af BNP)
2007
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Holland
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Storbritannien
84,2
17,2
29,0
27,5
64,9
3,7
25,0
105,4
36,1
63,9
103,6
58,3
9,0
16,9
6,7
66,1
62,0
45,3
60,7
45,0
68,3
12,6
23,1
29,6
35,2
40,2
44,5
2008
89,6
13,7
30,0
34,5
66,3
4,6
44,4
110,7
39,8
67,7
106,3
48,3
19,7
15,6
13,6
72,3
61,5
58,2
63,8
47,1
71,6
13,4
21,9
27,8
34,1
38,8
54,4
2009
96,2
14,6
35,3
41,8
73,5
7,2
65,6
127,1
53,3
78,3
116,1
58,0
36,7
29,5
14,6
78,4
67,6
60,8
69,6
50,9
83,0
23,6
35,2
35,4
43,8
42,8
69,6
2010
96,8
16,2
38,5
43,6
83,2
6,6
96,2
142,8
60,1
81,7
119,0
60,8
44,7
38,2
18,4
80,2
68,0
62,7
72,3
55,0
93,0
30,8
38,0
41,0
48,4
39,8
80,0
2011
97,0
18,0
41,3
45,3
82,4
6,1
112,0
157,7
68,1
84,7
120,3
62,3
48,2
40,7
17,2
75,2
68,0
63,9
73,8
55,4
101,7
33,7
42,8
44,8
50,6
36,5
84,2
2012
97,5
18,6
42,9
47,1
81,1
6,9
117,9
166,1
71,0
86,8
119,8
64,3
49,4
43,6
19,0
72,7
67,9
64,0
75,4
55,1
107,4
34,8
46,0
46,8
52,2
33,4
87,9
Kilde: Kommissionens forårsprognose maj 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1011419_0024.png
24
Tabel 4
Den reale BNP vækst
2007
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Holland
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Storbritannien
2,9
6,4
6,1
1,6
2,7
6,9
5,6
4,3
3,6
2,4
1,5
5,1
10,0
9,8
6,6
0,8
4,4
3,9
3,7
6,8
2,4
6,3
6,9
10,5
5,3
3,3
2,7
2008
1,0
6,2
2,5
-1,1
1,0
-5,1
-3,5
1,0
0,9
0,2
-1,3
3,6
-4,2
2,9
1,4
0,8
5,3
1,9
2,2
5,1
0,0
7,3
3,7
5,8
0,9
-0,6
-0,1
2009
-2,8
-5,5
-4,1
-5,2
-4,7
-13,9
-7,6
-2,0
-3,7
-2,6
-5,2
-1,7
-18,0
-14,7
-3,6
-6,7
-3,4
-3,9
-3,9
1,7
-2,5
-7,1
-8,1
-4,8
-8,2
-5,3
-4,9
2010
2,2
0,2
2,3
2,1
3,6
3,1
-1,0
-4,5
-0,1
1,6
1,3
1,0
-0,3
1,3
3,5
1,2
3,7
1,8
2,0
3,8
1,3
-1,3
1,2
4,0
3,1
5,5
1,3
2011
2,4
2,8
2,0
1,7
2,6
4,9
0,6
-3,5
0,8
1,8
1,0
1,5
3,3
5,0
3,4
2,7
2,0
1,9
2,4
4,0
-2,2
1,5
1,9
3,5
3,7
4,2
1,7
2012
2,2
3,7
2,9
1,5
1,9
4,0
1,9
1,1
1,5
2,0
1,3
2,4
4,0
4,7
3,8
2,6
2,2
1,7
2,0
3,7
-1,8
3,7
2,5
4,4
2,6
2,5
2,1
Kilde: Kommissionens forårsprognose maj 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1011419_0025.png
25
Tabel 5
Ledighed (pct. af arbejdsstyrken)
2007
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Holland
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Storbritannien
7,5
6,9
5,3
3,8
8,7
4,7
4,6
8,3
8,3
8,4
6,1
4
6
4,3
4,2
7,4
6,4
3,6
4,4
9,6
8,1
6,4
4,9
11,1
6,9
6,1
5,3
2008
7
5,6
4,4
3,3
7,5
5,5
6,3
7,7
11,3
7,8
6,7
3,6
7,5
5,8
4,9
7,8
5,9
3,1
3,8
7,1
7,7
5,8
4,4
9,5
6,4
6,2
5,6
2009
7,9
6,8
6,7
6
7,8
13,8
11,9
9,5
18
9,5
7,8
5,3
17,1
13,7
5,1
10
7
3,7
4,8
8,2
9,6
6,9
5,9
12
8,2
8,3
7,6
2010
8,3
10,2
7,3
7,4
7,1
16,9
13,7
12,6
20,1
9,7
8,4
6,5
18,7
17,8
4,5
11,2
6,8
4,5
4,4
9,6
11
7,3
7,3
14,4
8,4
8,4
7,8
2011
7,9
9,4
6,8
7,1
6,4
13
14,6
15,2
20,6
9,5
8,4
6,3
17,2
15,5
4,4
11
6,8
4,2
4,3
9,3
12,3
7,2
8,2
14
7,9
7,6
8
2012
7,8
8,5
6,4
6,7
6
11,5
14
15,3
20,2
9,2
8,2
5,6
15,8
12,7
4,2
9,3
6,7
4
4,2
8,8
13
6,8
8
13,3
7,4
7,2
7,8
Kilde: Kommissionens forårsprognose maj 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26