Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3104 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453890_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11835/11
(OR. en)
PRESSE 186
PR CO 46
PRESSEMEDDELELSE
3104. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Luxembourg, den 28. juni 2011
Formand
Sándor FAZEKAS
Ungarns minister for landdistriktudvikling
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11835/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0002.png
28.VI.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Med hensyn til fiskeri udvekslede ministrene synspunkter om en høring om
fiskerimuligheder.
Med hensyn til landbrug blev Rådet orienteret om opfølgningen af den ekstraordinære samling i
Rådet den 7. juni 2011 om
E. coli-udbruddet.
Endelig blev ministrene orienteret om
Islands og Færøernes fiskeri efter makrel,
om en konference
om
fremtiden for den fælles fiskeripolitik, EU's finansiering af fiskerisektoren efter 2013,
fremtiden for hjælp til de dårligst stillede i EU,
resultatet af
G20-ministermødet,
en konference om
den europæiske animalske sektor
og en konference om
økologisk landbrug.
11835/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0003.png
28.VI.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI .............................................................................................................................................. 7
Høring om fiskerimuligheder............................................................................................................... 7
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 9
Opfølgning af E. coli-udbruddet .......................................................................................................... 9
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
Islands og Færøernes fiskeri efter makrel .......................................................................................... 11
Konference om fremtiden for den fælles fiskeripolitik...................................................................... 12
Europæisk finansiering af fiskerisektoren efter 2013 ........................................................................ 12
Hjælpeprogrammet for de dårligst stillede......................................................................................... 13
Ngo-konference om den europæiske animalske sektor...................................................................... 14
G20 - Resultatet af landbrugsministermødet ..................................................................................... 15
Ngo-konference om økologisk landbrug............................................................................................ 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Grønland og EU - Forenklet hygiejnekontrol........................................................................................................ 17
Aftale mellem EU og Chile - Sundhedsmæssige og plantesundhedsmæssige anliggender................................... 17
FISKERI
1
Partnerskabsaftale mellem EU og Gabon - Forhandlinger om forlængelse........................................................... 18
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11835/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2011
MILJØ
Beskyttelse af migrerende arter ............................................................................................................................. 18
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Sloveniens elektroniske udveksling....................................................................................................................... 18
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond .......................................................................................................... 19
Forvaltning af EU's bistand til tredjelande ............................................................................................................ 19
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Cumarin - Asien............................................................................................................................ 19
FORSKNING
Euratoms rammeprogram for nuklear forskning (2012-2013)............................................................................... 19
ENERGI
Energimærkning af klimaanlæg............................................................................................................................. 20
Energifællesskabstraktaten - ændringer................................................................................................................. 20
UDDANNELSE
Skolefrafald ........................................................................................................................................................... 21
Læringsmobilitet ................................................................................................................................................... 21
11835/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0005.png
28.VI.2011
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Tzvetan DIMITROV
Den Tjekkiske Republik:
Ivan FUKSA
Danmark:
Henrik HØEGH
Tyskland:
Ilse AIGNER
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Rita ANNUS
Gert ANTSU
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Georgia BAZOTI-MITSONI
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Josep PUXEU ROCAMORA
Alicia VILLAURIZ
Rosa María QUINTANA CARBALLO
Samuel JUAREZ CASADO
Frankrig:
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Roberto ROSSO
Cypern:
George ZODIATES
Letland:
Jānis DŪKLAVS
Litauen:
Mindaugas KUKLIERIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
Sándor FAZEKAS
György CZERVÁN
Malta:
Patrick R. MIFSUD
Nederlandene:
Derk OLDENBURG
Minister for SMV'er og selvstændige, landbrugsminister
og minister for videnskabspolitik
Viceminister for landbrug og fødevarer
Landbrugsminister
Fødevare-, landbrugs- og fiskeriminister
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og forbruger-
beskyttelse
Landbrugsminister
Generalsekretær, Miljøministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs-, fiskeri- og fødevareminister
Generalsekretær for fødevarer og landbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for landmiljø og vandspørgsmål
Generalsekretær for havmiljø, Ministeriet for Miljø, Land-
og Havmiljø
Minister for havspørgsmål i den selvstyrende region
Galicien
Minister for landmiljø i den selvstyrende region Galicien
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for landbrugspolitik
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister
Viceminister for landbrug
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
Minister for landdistriktudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landdistriktudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
11835/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0006.png
28.VI.2011
Østrig:
Harald GÜNTHER
Edith KLAUSER
Polen:
Marek SAWICKI
Portugal:
Assunção CRISTAS
Rumænien:
Adrian RĂDULESCU
Slovenien:
Tanja STRNIŠA
Slovakiet:
Zsolt SIMON
Finland:
Maria RISLAKKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Richard BENYON
Richard LOCHHEAD
Stedfortrædende fast repræsentant
Generaldirektør, Forbundsministeriet for Landbrug og
Skovbrug samt Miljø- og vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Minister for landbrug, fiskeri, miljø og planlægning
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og Landdistrikt-
udvikling
Statssekretær, Landbrugs-, Skovbrugs- og
Fødevareministeriet
Minister for landbrug og regional udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landdistriktspørgsmål
Minister for naturmiljø og fiskeri
Viceminister for landdistriktspørgsmål og miljø
Kommissionen:
Dacian CIOLOŞ
John DALLI
Maria DAMANAKI
Medlem
Medlem
Medlem
11835/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0007.png
28.VI.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI
Høring om fiskerimuligheder
Rådet blev orienteret og udvekslede synspunkter om en meddelelse fra Kommissionen om en
høring om fiskerimuligheder (10836/11).
De fleste medlemsstater roste den generelle tilgang, som Kommissionen foreslår i sin meddelelse,
og understregede, at målet om et maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) senest i 2015 bør vurderes i
hvert enkelt tilfælde. Derudover gav et flertal af delegationerne også udtryk for bekymring over
Kommissionens hensigt om at reducere den samlede tilladte fangstmængde (TAC) med 25 %, når
der ikke foreligger nogen videnskabelig rådgivning, eller når der kun er mangelfulde oplysninger til
rådighed. De understregede, at en systematisk reduktion af denne karakter ikke tager højde for den
enkelte bestands særlige kendetegn og de samfundsøkonomiske aspekter af dette spørgsmål. De
ønsker i stedet at forbedre tilgængeligheden af videnskabelig rådgivning. Endelig bemærkede de
fleste medlemsstater med hensyn til spørgsmålet om at dele de aktuelle forhandlinger om TAC- og
kvoteforslaget op i to dele, at en snarlig drøftelse om denne pakke kunne give Norge en diplomatisk
fordel i forbindelse med forhandlingerne senere på året.
I Kommissionens meddelelse gøres der rede for de fremskridt, der er gjort inden for den fælles
fiskeripolitik i løbet af de seneste år, og der gives et bud på, hvordan situationen ser ud i de
kommende år. Formålet er at indlede en bred offentlig høring for at få kendskab til, hvordan de
europæiske borgere og de øvrige interessenter mener, at TAC'erne bør fastsættes for fiskeriet i EU-
farvandene og for EU-fiskerne.
TAC'er er fangstbegrænsninger, der er fastsat for de største kommercielle fiskebestande. TAC'erne
fastsættes af Rådet efter forslag udarbejdet af Kommissionen på grundlag af den videnskabelige
rådgivning om de pågældende bestandes tilstand. TAC'erne fastsættes årligt for de fleste bestande
og hvert andet år for dybhavsarter. For et stadigt stigende antal bestande fastsættes TAC'erne i
overensstemmelse med flerårige planer, der opstiller klare mål for langsigtet bæredygtig forvaltning
af særlige bestande. TAC'erne fordeles mellem EU-landene ifølge et system, der er kendt som
"relativ stabilitet", og som holder de nationale kvoter stabile i forhold til hinanden, også selv om
den samlede mængde fisk, der kan fanges, varierer med fiskebestandenes produktivitet.
I meddelelsen pointeres det, at formålet med at fastsætte TAC'er, kvoter og niveauer for
fiskeriindsatsen for EU's fiskeri for 2012 bør være en gradvis afskaffelse af overfiskeriet. Den
videnskabelige rådgivning, som TAC'erne og kvoterne er baseret på, bør bringes mere i
overensstemmelse med målet om at nå MSY senest i 2015, således som Kommissionen og
medlemsstaterne har forpligtet sig til.
11835/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2011
I meddelelsen forklares, at fiskebestandene i de europæiske farvande generelt er i bedring takket
være TAC'er og kvoter, der fortsat er vigtige bevarelsesværktøjer. Situationen for visse bestande i
Middelhavet og dybhavsbestandene giver dog anledning til bekymring.
Meddelelsen indeholder en rapport om ressourcernes tilstand baseret på den nuværende viden om
fiskebestandenes tilstand og en økonomisk analyse, der angiver, at den økonomiske rentabilitet i
EU's fiskerisektor er ringe og har været for nedadgående i de seneste år. Der gives forslag til
eventuelle fremtidige politiske retningslinjer:
Manglen på passende videnskabelig information om overfiskning berører ca. to tredjedele af
TAC'erne. Dette bør være et incitament til at fastsætte mere forsigtige TAC'er og f.eks. reducere
TAC'en med 25 %, når der ikke er tilgængelig videnskabelig rådgivning, eller når denne
rådgivning er ufuldstændig.
Fiskeriindsatsen (dvs. begrænsning af, hvor længe fiskerfartøjer må opholde sig på havet) har
været forvaltet parallelt med TAC'erne for at reducere udsmid og begrænse mulighederne for
ulovlig fangst. Dette styringsværktøj er dog stadig kompliceret at implementere og kræver nøje
evaluering.
Flere af de gældende flerårige forvaltningsplaner er ikke blevet udarbejdet med det formål at
medvirke til at bringe de nedfiskede bestande tilbage til optimal tilstand, men snarere med det
formål at genoprette dem. Dette bør tages op til fornyet overvejelse for at forbedre disse planers
effektivitet.
I de tilfælde, hvor der findes langsigtede planer for regulering af TAC'erne eller fiskeriindsatsen,
skal disse planer følges. Dette er den bedste strategi for bæredygtighed på lang sigt.
I de seneste år er TAC-afgørelserne for de fleste EU-bestandes vedkommende blevet truffet i
december på grundlag af forslag, der er offentliggjort midt eller sidst i oktober. For visse
områder ville det være muligt at forelægge forslag og træffe afgørelser på et tidligere tidspunkt.
Kommissionen tilbyder at fremlægge to forslag i indeværende år med opdeling af det nuværende
TAC- og kvoteforslag i to: et vedrørende de interne bestande, der vil blive forelagt Rådet i
september, og et andet vedrørende delte og internationale bestande, der vil blive forelagt i
november.
Kommissionen vil fremlægge sine forslag til reform af den fælles fiskeripolitik på næste samling i
Rådet den 19. juli 2011 under det polske formandskab.
11835/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0009.png
28.VI.2011
LANDBRUG
Opfølgning af E. coli-udbruddet
Ministrene fulgte op på den ekstraordinære samling i Rådet den 7. juni 2011 om udbruddet af
Escherichia coli (E. coli).
Rådet beklagede det høje antal dødsfald som følge af E. coli-udbruddet. Mange delegationer roste
Kommissionen for dens hurtige indgriben for at kompensere de grøntsagsproducenter, der var
berørt af udbruddet (jf. nedenstående). De beklagede, at foranstaltningen ikke havde taget højde for
særlige situationer, f.eks. hvor producenter måtte sælge deres produktion til en meget lav pris. Flere
delegationer insisterede på, at man tager ved lære af den nuværende krise, og at fremtidige forslag
til reform af den fælles landbrugspolitik tager højde herfor. Med hensyn til det hurtige
varslingssystem bemærkede nogle medlemsstater, at der bør være bedre kommunikation og
koordinering for at undgå sådanne katastrofale følger for markedet. Flertallet af medlemsstaterne
bad om en hurtig EU-kampagne for at hjælpe med at genopbygge forbrugernes tillid til frugt- og
grøntsagssektoren. Endelig støttede de fleste berørte eksporterende lande Kommissionen i dens
bestræbelser på at nå frem til en fuldstændig gennemførelse af aftalen med Rusland om at få fjernet
det russiske forbud mod frisk frugt og rå grøntsager.
På den ekstraordinære samling i Rådet for Landbrug den 7. juni 2011, der var indkaldt af
formandskabet, drøftede ministrene fødevaresikkerheden i EU og følgerne for markedet af det
nylige udbrud af E. coli i Nordtyskland.
Kommissionen bekræftede på den pågældende samling, at alle eksisterende EU-mekanismer for
informationsdeling og koordinering af reaktionerne med hensyn til fødevaresikkerhed og
menneskers sundhed blev aktiveret, så snart de første tilfælde blev rapporteret den 22. maj. I
betragtning af det høje antal dødsfald og problemer med spredning af informationer fra
medlemsstaterne via disse systemer oplyste Kommissionen dog, at den har til hensigt at tage
systemet op til revision i lyset af den nuværende krise og om nødvendigt forbedre disse informa-
tionsmekanismer.
Nogle dage efter denne ekstraordinære samling identificerede de tyske myndigheder kilden til
E. coli-udbruddet, nemlig bønnespirer fra en gård i den nordlige del af landet. Advarslen mod andre
rå grøntsager blev trukket tilbage. Kommissionen har øget budgettet til fremme af salget af disse
produkter og har oplyst, at den har til hensigt hurtigst muligt at indlede en storstilet
informationskampagne.
Hvad angår udbruddets følger for markedet har Kommissionen afsat et samlet budget på
210 mio. EUR til nødforanstalninger, der delvist skal kompensere producenter af agurker, tomater,
salat, squash og peberfrugter i EU for deres tab
1
.
1
Gennemførelsesforordning (EU) nr. 585/2011 (EUT L 160 af 18.6.2011, s. 71).
9
11835/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2011
Kommissionen har oplyst, at den har til hensigt at vurdere de nationale kompensationsanmodninger
fra medlemsstaterne i de kommende dage for at få et første overblik over hele situation i slutningen
af juli 2011. Den bemærkede desuden også, at priserne på grøntsager delvist var på vej op igen fra
de lave niveauer, de nåede under krisen.
Hvad angår endelig følgerne af krisen for den internationale handel afviste EU's medlemmer
Ruslands forbud mod EU-eksport af frugt og grøntsager, der kostede landbrugere og erhvervs-
drivende store økonomiske tab, som værende videnskabeligt ubegrundet og uforholdsmæssigt.
Kommissionen har efter den ekstraordinære samling meddelt Rådet, at den er nået til enighed med
de russiske myndigheder, der vil acceptere en certificering af produkternes fødevaresikkerhed. Det
russiske forbud er nu blevet ophævet for nogle af de eksporterende medlemsstater.
11835/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0011.png
28.VI.2011
EVENTUELT
Islands og Færøernes fiskeri efter makrel
Den irske delegation orienterede Rådet om den aktuelle situation og valgmulighederne med hensyn
til Islands og Færøernes ubegrænsede fiskeri efter makrel.
Irland mener, at Island og Færøerne på trods af utallige forsøg har nægtet at indgå i en passende
ramme for forvaltning og hensynsløst udnytter makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav,
hvorved de bringer bestandens bæredygtighed på lang sigt og levedygtigheden for EU's industri, der
er afhængig af den, i fare. Den irske delegation mener, at EU bør pålægge sanktioner, der i
væsentlig grad påvirker økonomien i dette ensidige fiskeri.
Makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav er vidt udbredt fra farvandet ud for Spaniens
nordkyst til farvandene omkring Færøerne og Norge. På det seneste kan den også findes i islandsk
farvand. Fiskeriet efter denne fiskeressource er ekstremt vigtigt for Irland og mange andre
medlemsstater.
Med Islands og Færøernes fastsættelse af enorme ensidige TAC'er for 2011 forventes fangsten af
makrel nu at nærme sig 1 mio. ton sammenlignet med den TAC på 646 000 ton, som den viden-
skabelige rådgivning giver basis for. Hvis dette fiskeriniveau fortsætter, vil det påvirke bestanden
negativt og få potentielt katastrofale følger for den industri, der er afhængig af dette fiskeri.
Irlands anmodning om, at der planlægges sanktioner over for Island og Færøerne, støttes af flere
andre medlemsstater. Nogle medlemsstater påpegede, at dette særlige spørgsmål ikke bør hæmme
de igangværende tiltrædelsesforhandlinger med Island.
På samlingen i Rådet for Landbrug og Fiskeri i juni 2010 bad medlemsstaterne allerede om, at der
blev truffet betydelige foranstaltninger mod både Island og Færøerne (11428/10).
Kommissionen undersøger for tiden alle muligheder for at forhandle en aftale på plads for 2012
med disse kysttredjelande, men udelukker ikke sanktioner, hvis dette er nødvendigt.
11835/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0012.png
28.VI.2011
Konference om fremtiden for den fælles fiskeripolitik
Nederlandene orienterede ministrene om rapporten om konferencen på højt plan om fremtiden for
den fælles fiskeripolitik, der blev afholdt den 9.-11. marts 2011 i Noordwijk (11866/11).
Formålet med konferencen var at få en drøftelse om vigtige spørgsmål vedrørende fremtiden for den
fælles fiskeripolitik blandt medlemsstaternes repræsentanter og Kommissionen med bidrag fra
eksperter fra politikområdet.
På konferencen kunne deltagerne reflektere over tre emner, der er afgørende for den fælles
fiskeripolitik:
Markedets rolle i den nye fælles fiskeripolitik, og hvordan det kan bidrage til bæredygtighed og
rentabilitet
Finansiering af den nye fælles fiskeripolitik
Vejen frem med hensyn til regionalisering.
Der blev ikke draget formelle konklusioner ved afslutningen af dette møde. Rapporten fra
konferencen blev stillet til rådighed i hefteform på samlingen i Rådet. Den indeholder de vigtigste
overvejelser, der kom frem under drøftelserne.
Europæisk finansiering af fiskerisektoren efter 2013
Rådet blev orienteret om en fælles erklæring fra Bulgarien, Den Tjekkiske Republik, Estland,
Ungarn, Letland, Litauen, Polen og Rumænien vedrørende europæisk finansiering af fiskerisektoren
efter 2013 (11904/11).
Disse delegationer anerkender den rolle, som europæisk fiskeri spiller med hensyn til at sørge for
fødevaresikkerheden og samtidig sikre bæredygtig forvaltning af naturressourcerne, og potentialet
for at bidrage til intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst i overensstemmelse med Europa 2020-
strategien. De peger på behovet for passende finansiering af fiskeripolitikken. De erkender desuden
behovet for reform af den fælles fiskeripolitik for at sikre bæredygtig forvaltning af
naturressourcerne, men betoner behovet for at stille tilstrækkeligt med midler til rådighed for
støtteforanstaltninger i den fremtidige fælles fiskeripolitik. Nogle specifikke sektorer som f.eks.
marin akvakultur og ferskvandsakvakultur bør støttes med sådanne midler. I erklæringen
understreges behovet i de "nye" medlemsstater, der ikke kan udnytte de tilgængelige EU-midler
fuldt ud før denne dato.
11835/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0013.png
28.VI.2011
Seks medlemsstater (Belgien, Spanien, Frankrig, Italien, Irland og Portugal) forelagde allerede i
maj 2011 Kommissionen en fælles erklæring, hvori de understreger betydningen af den fælles
fiskeripolitiks fremtidige finansielle instrument.
Hjælpeprogrammet for de dårligst stillede
Ministrene blev af formandskabet og den italienske delegation orienteret om fremtiden for en
forordning om uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer i Unionen (11681/11).
I betragtning af dette hjælpeprograms betydning (f.eks. var der i 2008 over 13 mio. mennesker i
18 forskellige medlemsstater, der nød godt af dette program) anmodede formandskabet og den
italienske delegation Kommissionen om hurtigst muligt at fremlægge forslag til ændring af det
nuværende system for at sikre dets fremtidige kontinuitet. Denne anmodning støttes af den belgiske,
bulgarske, estiske, spanske, franske, lettiske, litauiske, ungarske, maltesiske, polske, portugisiske,
rumænske, slovenske og slovakiske delegation samt visse andre.
Ifølge de oprindelige bestemmelser kan EU levere fødevarer fra landbrugsinterventionslagrene til
de mest trængende. Interventionslagrenes gradvise afskaffelse i forbindelse med reformen af den
fælles landbrugspolitik har imidlertid gjort, at disse bestemmelser er forældede. Der er på
nuværende tidspunkt i stigende grad brug for at købe forsyningerne af fødevarer på markedet, selv
om dette oprindeligt var forbeholdt situationer, hvor der midlertidigt ikke var interventionslagre til
rådighed. Som følge heraf fastslog Domstolen i april 2011, at de mængder, der anvendes til
ordningen, ifølge det nuværende lovgrundlag for dette program bør komme fra
interventionslagrene, og at der kun bør komme meget små mængder fra det åbne marked.
I september 2010 forelagde Kommissionen Rådet et forslag om dette emne (13435/10), men nogle
delegationer tog forbehold med hensyn til teksten ligesom i forbindelse med det første forslag, som
Kommissionen forelagde i 2008; forbeholdet vedrører retsgrundlaget, der efter deres mening bør
hentes i socialpolitikken snarere end i landbrugspolitikken. Kommissionen tilkendegav, at den er
villig til hurtigst muligt på grundlag af sit reviderede forslag, der blev forelagt i 2010, at føre
drøftelser herom for at begrænse konsekvenserne af retsafgørelsen for dette program.
De nuværende regler om uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer blev fastlagt i
1987 og blev endeligt indarbejdet i fusionsmarkedsordningen i 2007.
11835/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0014.png
28.VI.2011
Ngo-konference om den europæiske animalske sektor
Den ungarske delegation orienterede Rådet om resultatet af ngo-konferencen: "Sammenhæng
mellem handel, udvikling og bæredygtighed: den europæiske animalske sektor i fokus"
(11700/11).
På konferencen blev det undersøgt, hvordan den fælles landbrugspolitik kan bidrage til en
bæredygtig sektor for husdyrbrug i Europa, med særlig reference til forbindelsen mellem den fælles
landbrugspolitik og den europæiske dagsorden for handelspolitik og disses overensstemmelse med
de europæiske udviklingsmål. Konferencen blev afholdt i Debrecen (Ungarn) den 27.-29. maj 2011
som et arrangement i forbindelse med det uformelle landbrugs- og fiskerimøde. De tre
hovedpunkter på dagsordenen for ministermødet blev drøftet ud fra en ny vinkel:
Virkningen af ophævelsen af mælkekvoteordningen
Stigende foderpriser
Standarder for miljø og dyrevelfærd.
Arrangementet blev organiseret af "Create Coherence on trade and development", der er et
konsortium af europæiske ngo'er og fair trade-organisationer. Dette konsortium ønsker at indlede en
offentlig debat om virkningen af EU's handelspolitik og Aid for Trade-politik for udvikling, miljø
og lokalsamfund. Dette indebærer, at en bred vifte af europæiske civilsamfundsgrupper involveres i
bevidstgørelsen, navnlig ved at opbygge kapacitet med hensyn til disse spørgsmål i Østeuropa.
11835/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2011
G20 - Resultatet af landbrugsministermødet
Frankrig, i dets egenskab af formand for G20, og Kommissionen orienterede Rådet om resultatet af
det G20-landbrugsministermøde, der blev afholdt den 22.-23. juni i Paris, hvor der blev opnået
enighed om en handlingsplan vedrørende udsving i landbrugspriserne. Den vil blive forelagt stats-
og regeringscheferne for G20 til godkendelse på det topmøde, der efter planen skal afholdes den
3.-4. november 2011 i Cannes.
Frankrig forelagde på samlingen i Rådet følgende hovedpunkter i den handlingsplan, som G20-
landbrugsministrene var blevet enige om:
udvikle landbrugsproduktionen på lang sigt med henblik på at følge den stigende efterspørgsel
og begrænse fødevaremanglen
forbedre markedsinformationen og -gennemsigtigheden til fordel for regeringer og økonomiske
operatører med oprettelsen af en fælles database om lagre og produktion
forbedre den internationale koordinering med henblik på at øge tilliden på de internationale
markeder og forhindre og forvalte fødevarekriser på mere effektiv vis, bl.a. ved at oprette et
specifikt verdensforum, der kan reagere hurtigt i tilfælde af en krise
udvikle risikostyringsredskaber til de mest udsatte, så de kan håndtere uforholdsmæssigt store
prisudsving på fødevarer, og
organisere landbrugsmarkederne på mere hensigtsmæssig vis.
Kommissæren hilste handlingsplanen velkommen som et vigtigt første skridt og takkede Frankrig
for den måde, hvorpå det som formand for G20 styrede drøftelserne frem til handlingsplanens
vedtagelse.
11835/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0016.png
28.VI.2011
Ngo-konference om økologisk landbrug
Ungarn orienterede ministrene om en ngo-kongres om
økologisk landbrug som en mulighed for
europæisk landbrug
(12160/11).
Konferencen gav mange muligheder for drøftelser om fremtiden for fødevarer og landbrug i EU,
økologiske handlingsplaner og udviklingen af økologiske markeder i nye medlemsstater.
Arrangementet var tilrettelagt af formandskabet i samarbejde med IFOAM's EU-gruppe
(International federation of organic agricultural movements) og ungarske økologiorganisationer og
fandt sted den 31. maj og 1. juni i Gödöllö (Ungarn).
Deltagerne udledte flere konklusioner under denne kongres:
Økologisk landbrug kan betragtes som en drivkraft for landdistriktsøkonomien i nye
medlemsstater.
I forbindelse med den fremtidige fælles landbrugspolitik er økologisk landbrug værdifuldt for
udviklingen af bæredygtigt landbrug.
Udviklingen af økologisk landbrug bør ledsages af en konsekvent politisk ramme.
I fremtiden kan fødevarer og landbrug drage fordel af lokale fødevarekæder, hvor økologisk
landbrug spiller en vigtig rolle. Det blev også konstateret, at økologisk landbrug nu er parat til at
møde de nye udfordringer, som landbruget vil skulle overvinde, navnlig bæredygtighed.
Økologisk landbrug bør beskyttes mod gmo-kontaminering for at fastholde et bæredygtigt
lavinputlandbrug.
11835/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0017.png
28.VI.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Grønland og EU - Forenklet hygiejnekontrol
Rådet vedtog en afgørelse om fastsættelse af forenklede bestemmelser om og procedurer for hygi-
ejnekontrol af fiskevarer, levende toskallede bløddyr, pighuder, sækdyr og havsnegle samt
biprodukter heraf og produkter fremstillet af disse biprodukter fra Grønland (11240/11).
Med henblik på en ordning mellem Grønland og EU for hygiejnekontrol af en række fiske- og
skaldyrsprodukter, der skal lette handelen med disse varer fra Grønland, skal landet gennemføre
EU's bestemmelser om hygiejne og eventuelt dyresundhed for disse produkter.
Da Grønland er et af EU's oversøiske lande og territorier (OLT), er både EU og det grønlandske
landsstyre og den danske regering involveret i den styrkelse af forholdet og samarbejdet mellem
Grønland og EU, som denne ordning indebærer.
Aftale mellem EU og Chile - Sundhedsmæssige og plantesundhedsmæssige anliggender
Rådet vedtog en afgørelse om EU's holdning til beslutning 1/2011 truffet af Det Blandede
Forvaltningsudvalg for Sundhedsmæssige og Plantesundhedsmæssige (SPS) anliggender om
ændring af bilag IV til associeringsaftalen mellem EU og Chile (11091/11).
Beslutningen sigter mod at fastlægge den holdning, som EU skal indtage med hensyn til opførelsen
af sektoren "fiskevarer" og delsektoren "toskallede bløddyr" på prioriteringslisten i bilag IV, for
hvilke der kan anerkendes ækvivalens. Dette vil gøre det muligt at vurdere ækvivalensen af
forarbejdningsprocesser for fisk og bløddyr, der finder sted i Chile, men som i øjeblikket ikke er
anerkendt i EU-retten.
Bilag IV til associeringsaftalen mellem EU og Chile fastsætter de SPS-foranstaltninger, som finder
anvendelse på handelen med dyr, animalske produkter, planter, planteprodukter og andre varer samt
dyrevelfærd.
11835/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0018.png
28.VI.2011
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Gabon - Forhandlinger om forlængelse
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Den Europæiske Unions vegne
at indlede forhandlinger om en forlængelse af protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen med Gabon.
Den eksisterende protokol trådte i kraft den 3. december 2005 og udløber den 2. december 2011.
MILJØ
Beskyttelse af migrerende arter
Rådet bemyndigede EU til at undertegne to aftalememoranda under konventionen om beskyttelse af
migrerende arter af vilde dyr: et om beskyttelse af migrerende hajer og et om beskyttelse af
rovfugle.
Rådet bemyndigede ligeledes ved skriftlig procedure, som blev afsluttet den 23. juni,
Kommissionen til på vegne af EU at foreslå, at falkearterne Falco cherrug og Falco verspetinus
opføres på listen over truede migrerende arter, der er beskyttet i henhold til denne konvention.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Sloveniens elektroniske udveksling
Rådet vedtog en afgørelse om Sloveniens elektroniske udveksling af oplysninger fra køretøjs-
registre (11490/11). Evalueringsprocedurerne i afgørelse 2008/616/RIA (EUT
L 210 af 6.8.2008)
konkluderede, at Republikken Slovenien fuldt ud har gennemført de almindelige bestemmelser om
databeskyttelse, og at landet derfor har ret til at modtage og levere personoplysninger fra datoen for
denne afgørelses ikrafttræden.
11835/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0019.png
28.VI.2011
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond
Rådet fastsatte det årlige reviderede beløb, som medlemsstaterne skal betale til Den Europæiske
Udviklingsfond i 2011, til 3,1 mia. EUR. Samtidig fastsatte det anden tranche, som de enkelte
medlemsstater skal betale til Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank i år (11689/11).
Forvaltning af EU's bistand til tredjelande
Rådet vedtog konklusioner som svar på Revisionsrettens særberetning nr. 1/2011: "Har
dekoncentreringen af Kommissionens forvaltning af bistand til tredjelande fra hovedsædet til
delegationerne ført til bedre bistandslevering?". Det udtrykte tilfredshed med revisorernes samlede
konklusion, at dekoncentreringen har bidraget til at forbedre bistandsleveringen og er et væsentligt
element i den større reform af forvaltningen af bistand til tredjelande, som Kommissionen har
gennemført i de seneste ti år. Konklusionerne er gengivet i 11309/11.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Cumarin - Asien
Rådet vedtog en forordning om ophævelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen
af cumarin fra Kina, Indien, Thailand, Indonesien og Malaysia (11546/11).
FORSKNING
Euratoms rammeprogram for nuklear forskning (2012-2013)
Rådet vedtog en generel tilgang, som forlænger Det Europæiske Atomenergifællesskabs (Euratoms)
nuværende rammeprogram for forskning på det nukleare område for en toårig periode (12009/11).
Den nye afgørelse forlænger Euratoms rammeprogram, der udløber ved udgangen af 2011, til
udgangen af 2013.
For nærmere oplysninger, se pressemeddelelsen i
12161/11.
11835/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0020.png
28.VI.2011
ENERGI
Energimærkning af klimaanlæg
Rådet modsatte sig ikke et udkast til Kommissionens delegerede forordning af 4.5.2011 om
supplering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU for så vidt angår
energimærkning af klimaanlæg (9968/11 +
ADD 1-19).
Formålet med denne delegerede forordning er at indføre nye og mere ambitiøse
energieffektivitetsklasser for klimaanlæg, som er tilpasset til den teknologiske udvikling, og at gøre
mærkningsordningen mere dynamisk.
Energifællesskabstraktaten - ændringer
Rådet bemyndigede Kommissionen til at føre forhandlinger på EU's vegne om ændringer af
energifællesskabstraktaten med henblik på at tilpasse dets retsakter om energi til de nylige
ændringer i EU-lovgivningen (tredje pakke vedrørende det indre marked for energi og direktiv
2009/28/EF om vedvarende energikilder).
Energifællesskabstraktaten trådte i kraft i 2006. Energifællesskabet udvider EU's indre marked for
energi til Sydøsteuropa og endnu videre på grundlag af juridisk bindende rammer.
Flere oplysninger findes på adressen:
http://www.energy-community.org/
11835/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453890_0021.png
28.VI.2011
UDDANNELSE
Skolefrafald
Rådet vedtog en henstilling om politikker, som skal mindske skolefrafald (10544/11), der tager
sigte på at fremme tiltag hen imod Europa 2020-strategiens overordnede mål om at reducere
skolefrafaldet til mindre end 10 % senest i 2020 (sammenlignet med 14,4 % i 2009). Mindskelse af
skolefrafald er i tråd med Europa 2020-målene om både "intelligent vækst" - ved forbedring af
uddannelsesniveauerne - og "inklusiv vækst" - ved reduktion af en af de største risikofaktorer for
arbejdsløshed, fattigdom og social udstødelse.
Medlemsstaterne opfordres til at sikre, at der inden udgangen af 2012 findes sammenhængende
strategier vedrørende skolefrafald, og at disse gennemføres i overensstemmelse med nationale
prioriteter og Europa 2020-målene. Sammenhængende strategier bør omfatte forebyggelses-,
indgrebs- og kompensationsforanstaltninger, hvoraf sidstnævnte tager sigte på at geninddrage
personer, der har forladt uddannelsessystemet i utide. Disse strategier skal både omhandle
uddannelse og socialpolitik, være evidensbaserede og tilpasset lokale, regionale og nationale
forhold.
Læringsmobilitet
Rådet vedtog en henstilling om flere unge i læringsmobilitet (11327/11), der er en del af Europa
2020-flagskibsinitiativet
Unge på vej
(13726/10). Læringsmobilitet, dvs. tværnational mobilitet med
henblik på erhvervelse af nye kvalifikationer, er en grundlæggende måde, hvorpå enkeltpersoner,
især unge, kan forbedre deres fremtidige muligheder for beskæftigelse og deres personlige
udvikling.
I henstillingen opfordres medlemsstaterne til at tage passende skridt for at fjerne bl.a. de
administrative og institutionelle hindringer, som stadig står i vejen for fremskridt inden for dette
område. Samtidig respekterer man i henstillingen fuldt ud medlemsstaternes kompetencer og
ansvarsområder i henhold til national og europæisk lovgivning.
11835/11
21
DA