Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3108 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453893_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13028/11
(OR. en)
PRESSE 253
PR CO 50
PRESSEMEDDELELSE
3108. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 19. juli 2011
Formand
Marek Sawicki
Polens minister for landbrug og landdistriktudvikling
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
13028/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0002.png
19.VII.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Formandskabet præsenterede i en offentlig samling sit
arbejdsprogram inden for landbrug og
fiskeri
for de kommende seks måneder.
Med hensyn til fiskeri havde Rådet en offentlig debat om Kommissionens forslag til
reform af den
fælles fiskeripolitik.
Under frokosten drøftede ministrene
energiudnyttelse af biomasse fra landbruget som et vigtigt
element i den fælles landbrugspolitik.
Med hensyn til landbrug blev ministrene i en offentlig debat orienteret om
grønbogen om
salgsfremstød for landbrugsprodukter,
og de afholdt en udveksling af synspunkter om dette spørgs-
mål.
Endelig blev Rådet orienteret om
revurderingen af TAC for torsk i Det Keltiske Hav for 2011,
om
konklusionerne fra
refleksionsgruppen vedrørende oksekød,
om
lettelse af regelbyrderne for
landbrugsbedrifter,
om
opfølgning efter E. coli-udbruddet
og om
fødevarekrisen på Afrikas
Horn.
13028/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0003.png
19.VII.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Formandskabets arbejdsprogram ......................................................................................................... 8
FISKERI .............................................................................................................................................. 9
Reform af den fælles fiskeripolitik ...................................................................................................... 9
LANDBRUG ..................................................................................................................................... 11
Grønbog om salgsfremstød for landbrugsprodukter .......................................................................... 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 13
TAC for torsk i Det Keltiske Hav for 2011 ....................................................................................... 13
Refleksionsgruppen vedrørende oksekød .......................................................................................... 13
Lettelse af regelbyrderne for landbrugsbedrifter ............................................................................... 14
Opfølgning af E. coli-udbruddet ........................................................................................................ 15
Fødevarekrise på Afrikas Horn .......................................................................................................... 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Fiskerimuligheder for 2011-2012 - Ansjos i Biscayabugten ................................................................................. 17
Partnerskabsaftale med Danmark og Grønland - Indledning af forhandlinger ...................................................... 17
FØDEVARER
Forurenende stoffer i fødevarer: grænseværdier og offentlig kontrol.................................................................... 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13028/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.VII.2011
MILJØ
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr ............................................................................................................... 18
Biocidholdige produkter........................................................................................................................................ 19
Montrealprotokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget .................................................................................... 19
UDENRIGSANLIGGENDER
Aftale mellem EU og Schweiz - Gensidig anerkendelse af faglige kvalifikationer .............................................. 19
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Udveksling af fingeraftryksdata - Den Tjekkiske Republik .................................................................................. 20
Elektronisk udveksling af dna-oplysninger - Portugal .......................................................................................... 20
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Samarbejde på områder ud over de fire friheder ................................................................................................... 20
Program for audiovisuelt samarbejde (Media Mundus-programmet).................................................................... 21
Ændring af bilag VIII (transport) .......................................................................................................................... 21
DET INDRE MARKED
Traktorer - Emissionsgrænser................................................................................................................................ 21
Mærkning af tekstilprodukter ................................................................................................................................ 22
HANDELSPOLITIK
Handelsfaciliteter for regionerne i den yderste periferi ......................................................................................... 22
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Eksterne finansielle instrumenter .......................................................................................................................... 23
EURATOM
Forvaltning af radioaktivt affald*.......................................................................................................................... 24
KULTUR
Det europæiske kulturarvsmærke .......................................................................................................................... 24
SOCIALPOLITIK
2012: År for aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne .......................................................................... 25
TRANSPORT
Aftale med Canada om civil luftfartssikkerhed* ................................................................................................... 25
13028/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.VII.2011
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 25
13028/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0006.png
19.VII.2011
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Kris PETERS
Minister for SMV'er og selvstændige, landbrugsminister
og minister for videnskabspolitik
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, udenrigspolitik, landbrug og
udvikling af landdistrikter
Landbrugs- og fødevareminister
Viceminister for landbrug
Fødevare-, landbrugs- og fiskeriminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs-, fiskeri- og fødevareminister
"Ministre d'état" med ansvar for investeringer
Generalsekretær for fødevarer og landbrug
Miljøminister og minister for land- og havmiljø
Minister for havspørgsmål i den selvstyrende region
Galicien
Miljøminister og minister for fysisk planlægning i den
selvstyrende region Madrid
Fødevare-, landbrugs- og fiskeriminister,
landdistriktspørgsmål og fysisk planlægning
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Direktør
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landdistriktudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Direktør i afdelingen for internationale anliggender i
Ministeriet for Økonomi, Landbrug og Innovation
Bulgarien:
Miroslav NAYDENOV
Den Tjekkiske Republik:
Juraj CHMIEL
Danmark:
Henrik HØEGH
Tyskland:
Robert KLOOS
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Charis PAMPOUKIS
Georgia BAZOTI-MITSONI
Spanien:
Rosa AGUILAR RIVERO
Rosa María QUINTANA
Ana Isabel MARIÑO
Frankrig:
Bruno LE MAIRE
Italien:
Vincenzo GRASSI
Cypern:
George ZODIATES
Letland:
Armands KRAUZE
Litauen:
Vygantas KATKEVIČIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
György CZERVÁN
Malta:
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Derk OLDENBURG
Hans HOOGEVEEN
13028/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0007.png
19.VII.2011
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Polen:
Marek SAWICKI
Jarosław WOJTOWICZ
Kazimierz PLOCKE
Portugal:
Assunção CRISTAS
Rumænien:
Valeriu TABÅRÅ
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
Zsolt SIMON
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Magnus KINDBOM
Det Forenede Kongerige:
Richard BENYON
Andy LEBRECHT
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Understatssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktudvikling
Viceminister for landbrug
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og
planlægning
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær, Ministeriet for Landdistriktudvikling
Statssekretær for naturmiljø og fiskeri
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Dacian CIOLOȘ
Maria DAMANAKI
Medlem
Medlem
13028/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0008.png
19.VII.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Formandskabets arbejdsprogram
Formandskabet gav en offentlig præsentation af sit arbejdsprogram inden for landbrugs- og
fiskerisektoren (12585/11).
Prioriteterne for landbrugspolitikken vil omfatte:
debatten om Kommissionens forslag vedrørende den
fælles landbrugspolitik efter 2013,
der vil
blive forelagt i oktober 2011. I forbindelse med denne debat vil der blive lagt særlig vægt på
støtten til investeringer i
udviklingen af vedvarende energi i landdistrikter
effektivisering af den fælles landbrugspolitik
drøftelserne om
pakken vedrørende landbrugsprodukters kvalitet
og
mælkepakken
den fælles landbrugspolitiks overensstemmelse
med Lissabontraktaten og
salgsfremstødet for landbrugsprodukter,
som allerede drøftes på denne samling (se nedenfor),
og som også vil være hovedemnet for landbrugsministrenes uformelle møde i Wroclaw (den 11.-
13. september 2011).
Prioriteterne for fiskeripolitikken vil fokusere på:
Kommissionens forslag vedrørende reformen af den
fælles fiskeripolitik,
som blev fremlagt
senere på samlingen (se nedenfor)
fastsættelse af fiskekvoter og TAC'er for 2012
efter princippet om bæredygtigt fiskeri på
grundlag af forslag fra Kommissionen
Med hensyn til dyre- og plantesundhedsanliggender agter formandskabet at arbejde med:
forslaget om at indføre elektronisk identifikation af kvæg
EU's nye plantesundhedsstrategi.
Endelig vil formandskabet med hensyn til skovbrug være særlig opmærksomt på en eventuel
juridisk bindende aftale om skove
i Europa inden for rammerne af MCPFE-processen.
13028/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0009.png
19.VII.2011
FISKERI
Reform af den fælles fiskeripolitik
Rådet havde en offentlig debat om Kommissionens forslag til reform af den fælles fiskeripolitik.
Medlemsstaterne hilste den generelle tilgang velkommen, som Kommissionen havde foreslået i
"pakken" vedrørende reform af den fælles fiskeripolitik. Flere medlemsstater understregede dog,
selv om de roste det foreslåede mål om et maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY), at det vil være
vanskeligt at nå målet inden udgangen af 2015, og de ville foretrække en mere gradvis tilgang. Selv
om forslaget om at indføre et system med omsættelige fiskekvoteandele generelt blev anset for at
være et godt grundlag for videre drøftelser, insisterede mange medlemsstater på, at systemet skulle
forvaltes på nationalt plan med tilstrækkelig sikkerhed og fleksibilitet. Med hensyn til forbuddet
mod udsmid kunne de fleste medlemsstater tilslutte sig målet om at fremme bæredygtigt fiskeri,
men nogle af dem bemærkede, at den frist, der foreslås i pakken, kan være for kort til at gennemføre
effektive foranstaltninger. Idéen med regionalisering blev generelt positivt modtaget, selv om
detaljerne skal analyseres yderligere.
Langt de fleste delegationer anerkendte den betydning, akvakultur har fået i denne "pakke" i
overensstemmelse med den erklæring om, hvilken rolle ferskvandsakvakultur og ferskvandsfiskeri
fremover skal spille i forbindelse med reformen af den fælles fiskeripolitik, der blev fremsat på
Landbrugsrådets samling i april 2011 (8081/11). Flere medlemsstater bemærkede også, at EU's
eksterne fiskeripolitik havde fået en særlig plads i forslagene. Mange delegationer fandt det
påkrævet at give de mindre fartøjer i kystfiskerflåden særbehandling.
Mange delegationer beklagede, at den finansielle ramme for den fremtidige fælles fiskeripolitik
ikke var blevet fremlagt sammen med pakken. Den finansielle ramme vil Kommissionen fremlægge
senere.
Denne udveksling af synspunkter indledte reformen af den fælles fiskeripolitik.
Kommissionen fremlagde "pakken", der bestod af følgende forslag og meddelelser:
Forslag til en forordning om den fælles fiskeripolitik (12514/11), der træder i stedet for de
grundlæggende bestemmelser vedrørende den fælles fiskeripolitik
Forslag til en forordning om den fælles markedsordning for fiskevarer og akvakulturprodukter
(12516/11), der fokuserer på markedspolitiske spørgsmål
13028/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0010.png
19.VII.2011
Meddelelse fra Kommissionen om den eksterne dimension af den fælles fiskeripolitik (12517/11)
Rapport fra Kommissionen om rapporteringsforpligtelser i henhold til forordning 2371/2002 om
bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik
(12518/11)
Meddelelse fra Kommissionen om reformen af den fælles fiskeripolitik med redegørelse for,
hvordan "pakken" er organiseret (12519/11).
Der er tre hovedelementer i Kommissionens forslag til reform af den fælles fiskeripolitik:
bæredygtighed, effektivitet og konsekvens. Fiskeriets bæredygtighed vil bygge på, at MSY for
fiskebestandene nås i 2015, og at der gennemføres foranstaltninger til at forbyde udsmid.
Regionaliseringen og den store vægt, der lægges på langsigtet forvaltning af bestandene, vil
sammen med styrkelsen af producenternes sammenslutninger og gennemførelsen af et system med
omsættelige fiskekvoteandele sikre, at denne politik bliver effektiv. At den foreslåede nye politik er
konsekvent, vil betyde, at alle dele af den nye fælles fiskeripolitik vil bidrage til dens
bæredygtighed og effektivitet.
I april 2009 forelagde Kommissionen en grønbog, der analyserede følgerne af den sidste reform af
den fælles fiskeripolitik i 2002 og den nuværende situation for det europæiske fiskeri. Grønbogen
dannede grundlag for en bred offentlig høring indtil udgangen af 2009. Bidragene blev
sammenfattet af Kommissionen i april 2010.
Siden da er der blevet gennemført flere høringer om de vigtigste idéer i reformen ved hjælp af
temabaserede seminarer, som det spanske og det belgiske formandskab har afholdt på eget initiativ
eller sammen med Kommissionen.
Den 1. marts 2011 afholdt kommissær Damanaki et møde på højt plan med deltagelse af ministrene
vedrørende udsmid. Hun redegjorde for Kommissionens planer om at indføre et obligatorisk forbud
mod udsmid som en del af reformen af den fælles fiskeripolitik. Den 3. maj redegjorde
interessenterne for deres synspunkter på en høring herom.
Nederlandene og Kommissionen afholdt den 9.-11. marts 2011 i Noordwijk en konference på højt
plan om reformen, hvor dens markedsaspekter, de finansielle instrumenter og spørgsmålet om
decentralisering blev drøftet. Resultatet af konferencen blev forelagt ministrene på den sidste
samling i Landbrugs- og Fiskerirådet den 28. juni 2011 (11866/11;
11835/11).
Endelig afholdt Kommissionen den 13. maj 2011 et ministermøde om fiskeripartnerskabsaftalernes
fremtid med det formål at bidrage yderligere til debatten om reform af de eksterne aspekter af den
fælles fiskeripolitik.
13028/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0011.png
19.VII.2011
LANDBRUG
Grønbog om salgsfremstød for landbrugsprodukter
Ministrene blev orienteret af Kommissionen og havde en offentlig udveksling af synspunkter om
"Grønbog om salgsfremstød og oplysningskampagner for landbrugsprodukter: en strategi af stor
europæisk merværdi til fremme af smagfulde produkter fra Europa" (12817/11).
Indledningen af en bred høring om salgsfremstød for landbrugsprodukter blev budt velkommen af
medlemsstaterne som en nødvendig foranstaltning til at informere EU-borgerne og andre lande om
EU-produkternes høje standarder og kvalitet. Flere delegationer understregede imidlertid, at der er
behov for en enklere og hurtigere procedure for aktivering af systemet. Nogle medlemsstater
nævnte også en specifik fleksibel procedure til at reagere på en krise som E. coli-udbruddet. Flere af
de muligheder, der er nævnt i grønbogen, såsom muligheden for lokale og regionale salgsfremstød,
blev modtaget positivt af mange delegationer, og det samme gjaldt muligheden for at have
salgsfremstød med deltagelse af flere medlemsstater og flere produkter.
Formandskabet noterede sig delegationernes bemærkninger og mindede om, at emnet var en af dets
prioriteter (se ovenfor). Det vil være hovedemnet på landbrugsministrenes uformelle møde i
Wroclaw (11.-13. september 2011). Ministrene vil da kunne drøfte spørgsmålet mere indgående.
Der redegøres i grønbogen for, at kvaliteten af europæiske landbrugsprodukter og landbrugsføde-
varer er bredt anerkendt, og at det nu er vigtigt at udbrede kendskabet til dem i EU's medlemsstater
og i tredjelande. Salgsfremstødet bør desuden nu afspejle de nye udfordringer, landbruget står over
for: EU-producenternes investering i fødevaresikkerhed, miljø og dyrevelfærd, nye konkurrenter
både på EU's eget marked og på nye markeder samt den store alsidighed, der kendetegner EU's
kulinariske arv.
En reform af den fælles landbrugspolitik efter 2013 er nu under udarbejdelse, og der vil i oktober i
år blive fremlagt lovgivningsmæssige forslag til reformen. Samtidig er der behov for en tilbunds-
gående gennemgang af politikken for oplysningskampagner og salgsfremstød for
landbrugsprodukter for at tage højde for de nye udfordringer i forbindelse med fremtidens fælles
landbrugspolitik.
13028/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.VII.2011
Med denne høring åbner Kommissionen en debat med henblik på at give alle interessenter
(forbrugere, producenter, distributører og myndigheder) mulighed for at udtrykke deres synspunkter
om, hvad de i fremtiden forventer af EU's salgsfremstød for landbrugsprodukter. Kommissionen vil
gerne have, at de interessenter, der er omfattet af høringen, besvarer en række spørgsmål, der
bygger på en detaljeret analyse af den nuværende salgsfremmeordning, der blev indledt i
begyndelsen af firserne og udvidet i 2000.
Høringen løber indtil den 30. september 2011. Efter høringen vil der i midten af 2012 blive forelagt
konkrete valgmuligheder fulgt af lovgivningsmæssige forslag inden udgangen af 2012.
Alene i år er 26 programmer i 13 medlemsstater blevet godkendt til at formidle
oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter i EU. Det samlede budget for
programmerne, der har en varighed på mellem et og tre år, er 75,1 mio. EUR, hvoraf EU bidrager
37,6 mio. EUR (disse programmer samfinansieres med 50 % fra EU). De godkendte programmer
omfatter vin, beskyttede geografiske betegnelser, økologiske fødevarer og økologisk landbrug, frugt
og grøntsager, havebrug, mælk og mejeriprodukter, olivenolie og spiseoliven, æg, frøolie og kød.
På baggrund af E. coli-udbruddet, der berørte frugt- og grøntsagssektoren i foråret (se nedenfor), vil
medlemsstaterne desuden snart få mulighed for at forelægge yderligere salgsfremmende
programmer for disse produkter. Der er budgetteret med yderligere 15 mio. EUR til disse specifikke
salgsfremstød, der vil kunne iværksættes i efteråret.
13028/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0013.png
19.VII.2011
EVENTUELT
TAC for torsk i Det Keltiske Hav for 2011
Rådet blev af den franske og den irske delegation orienteret om revurderingen af TAC for torsk i
Det Keltiske Hav for 2011.
Frankrig og Irland bemærkede, at det fremgår af den seneste videnskabelige rådgivning fra ICES
(Det Internationale Havundersøgelsesråd), at mængden af torsk i Det Keltiske Hav (ICES-område
VIIb, VIIc, VIIe-k) er tiltaget som følge af en usædvanlig stor 2009-årgang.
Der blev imidlertid ikke taget hensyn til denne usædvanlige situation ved fastsættelsen sidste år af
den nuværende TAC for 2011, der blev vedtaget på Fiskerirådets samling i december 2010. Denne
TAC er fastsat til ca. halvdelen af, hvad ICES anbefalede i sin nugældende prognose for juni 2011. I
betragtning af de vanskeligheder, fiskerne har med at forvalte denne TAC i blandet fiskeri, hvor der
fanges torsk sammen med andre fisk, ønsker Frankrig og Irland, at der foretages en revurdering af
TAC'en for 2011 i løbet af året: En forøgelse af denne TAC ville betyde mindre udsmid af torsk i
Det Keltiske Hav.
Nogle medlemsstater støttede dette ønske. Kommissionen vil vurdere dataene fra Frankrig og
Irland, men understregede, at enhver forøgelse af en TAC skal ledsages af sikkerhedsklausuler, der
sikrer, at forøgelsen ikke indvirker negativt på de andre fisk, der fanges i samme område.
Refleksionsgruppen vedrørende oksekød
Ministrene blev orienteret af Kommissionen om konklusionerne fra refleksionsgruppen vedrørende
oksekød (12631/11).
På baggrund af den nuværende vanskelige situation i oksekødssektoren iværksatte Kommissionen i
tilknytning til det uformelle landbrugsministermøde den 29.-31. maj 2011 i Debrecen en
refleksionsproces med deltagelse af medlemsstater og interessenter. Derudover blev ministrene på
Landbrugsrådets ekstraordinære samling den 7. juni 2011 orienteret af Frankrig med støtte fra
Belgien om følgerne af tørkesituationen i visse europæiske lande, navnlig inden for
oksekødssektoren (11006/11), hvilket øgede interessen for at nedsætte en refleksionsgruppe. Der
blev afholdt et ekspertgruppemøde den 15. juni og et møde i en rådgivende gruppe dagen efter. Den
29. juni 2011 blev der afholdt et fælles diskussionsmøde med medlemmer af begge grupper.
13028/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0014.png
19.VII.2011
Kommissionen redegjorde for de vigtigste spørgsmål, der blev drøftet i gruppen:
nuværende og eventuelle kommende markedsforanstaltninger, der bør udgøre et sikkerhedsnet,
samtidig med at markedsorienteringen fastholdes
direkte betalingsordningers betydning, som er en afgørende støtte til denne sektor
betydningen af lovgivning om udvikling af landdistrikterne, som vil kunne bidrage med
adskillige specifikke instrumenter.
Flere af medlemmerne i refleksionsgruppen vedrørende oksekød nævnte også foranstaltninger til at
sikre, at fødevarekæden bliver mere velfungerende.
Kommissionen fremhævede den paradoksale situation inden for oksekødssektoren, hvor
markedspriserne stadig er høje, men producenternes indkomst reduceres af prisen på foder og andre
faktorer.
Kommissionen meddelte, at tjenestegrenene vil tage stilling til de fremsatte forslag med henblik på
at tage hensyn til mange af dem i kommende forslag til reform af den fælles landbrugspolitik.
Formandskabet konkluderede, at Rådet havde noteret sig de oplysninger, Kommissionen havde
fremlagt.
Lettelse af regelbyrderne for landbrugsbedrifter
Det Forenede Kongeriges delegation orienterede ministrene om en uafhængig rapport om, hvordan
man kan lette landmændenes regelbyrde uden at sænke standarderne, med henblik på at øge
landbrugets og fødevareindustriens konkurrenceevne (12850/11).
Departementet for Miljø, Fødevarer og Landdistriktspørgsmål opfordrede en særlig taskforce ved-
rørende landbrugslovgivning under erhvervets ledelse til at gennemgå samtlige nationale og EU-
retsakter, der berører landbrug og fødevareindustri, og fremsætte anbefalinger om, hvordan man
bedst opnår et risikobaseret reguleringssystem og samtidig opretholder høje standarder for miljø,
velfærd og sikkerhed. Taskforcens rapport blev offentliggjort i maj 2011.
Rapporten anbefaler en ny tilgang til regulering, der bygger på tillid, ansvar og partnerskab mellem
regering og erhverv. Der fremsættes desuden adskillige anbefalinger til, hvordan de enkelte
reguleringer og processer kan forbedres uden at sænke standarderne - fra miljø- og
dyrevelfærdslovgivning til papirarbejde og inspektion.
13028/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0015.png
19.VII.2011
Nogle forslag vil kræve ændringer i Det Forenede Kongeriges nationale lovgivning - men andre vil
kræve ændringer i EU-lovgivningen, hvilket kan drøftes med de andre medlemsstater i lyset af den
kommende reform af den fælles landbrugspolitik. Nogle medlemsstater støttede rapportens
konklusioner og bemærkede, at den var på linje med en note om forenkling af den fælles
landbrugspolitik efter 2013, der blev støttet af 26 medlemsstater. Denne note blev forelagt på
samlingen i Landbrugsrådet i marts 2011 (7206/11).
Rapporten blev omdelt på Rådets samling. Den kan også downloades på:
www.defra.gov.uk/food-
farm/farm-manage/farm-regulation/.
Opfølgning af E. coli-udbruddet
På anmodning fra den belgiske, spanske og nederlandske delegation fulgte ministrene op på Rådets
ekstraordinære samling den 7. juni 2011 om fødevaresikkerheden i EU og følgerne for markedet af
det nylige udbrud af Escherichia coli (E.coli) i Nordtyskland (11006/11) og dagsordenspunktet
vedrørende samme spørgsmål på den seneste samling i Landbrugsrådet den 28. juli 2011
(11835/11).
Flere medlemsstater gav udtryk for deres tilfredshed med Kommissionens hurtige reaktion på krisen
og understregede, at det nu først og fremmest gjaldt om at genoprette forbrugernes tillid. De
beklagede dog, at den hurtige intervention for at yde kompensation til de grøntsagsproducenter, der
var berørt af udbruddet, ikke tog højde for særlige situationer, som f.eks. at nogle producenter hav-
de været nødt til at sælge deres produkter meget billigt. Andre delegationer understregede, at man
bør tage ved lære af den nuværende krise, og at fremtidige forslag til reform af den fælles
landbrugspolitik bør tage hensyn hertil. Nogle medlemsstater ville gerne have en evaluering af det
hurtige varslingssystems krisestyring i dette tilfælde.
Kilden til E. coli-udbruddet blev af de tyske myndigheder identificeret som bønnespirer fra en gård
i Nordtyskland. Det tyske udbrud er desuden blevet sat i forbindelse med et andet E. coli-udbrud i
Frankrig nogle dage senere. Det ser ud til, at forureningen af frøene i begge tilfælde blev sporet
tilbage til Egypten. Kommissionen vil sende et inspektionshold til landet.
Hvad angår udbruddets følger for markedet har Kommissionen afsat et samlet budget på
210 mio. EUR til nødforanstaltninger, der delvis skal kompensere producenter af agurker, tomater,
salat, squash og peberfrugter i EU for deres tab
1
.
1
Gennemførelsesforordning (EU) nr. 585/2011 (EUT L 160 af 18.6.2011, s. 71).
15
13028/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0016.png
19.VII.2011
Kommissionen lagde megen vægt på, at medlemsstaterne bør have de nødvendige
kontrolforanstaltninger på plads for at dække kompensationsanmodningerne, så det sikres, at de
økonomiske midler anvendes efter hensigten. De nationale kompensationsanmodninger fra
medlemsstaterne er ved at blive vurderet. Der blev inden for de nærmeste dage forventet et
foreløbigt samlet overblik over situationen.
Kommissionen bemærkede også, at priserne på grøntsager i mange tilfælde er steget igen og nu er
på samme niveau som sidste år på samme tid.
Med hensyn til krisens indvirkning på udenrigshandelen har Ruslands importforbud mod grøntsager
og frugt fra EU forårsaget store økonomiske tab hos landmænd og handlende. Kommissionen har
meddelt Rådet, at den er nået til enighed med de russiske myndigheder, der vil acceptere en
certificering af produkternes fødevaresikkerhed. Ruslands importforbud er nu blevet hævet for de
medlemsstater, der har anmodet om det. Denne certificering er en midlertidig foranstaltning.
Endelig har Kommissionen øget budgettet til fremme af salget af disse produkter og har oplyst, at
den har til hensigt hurtigst muligt dette efterår at indlede en storstilet salgskampagne.
Fødevarekrise på Afrikas Horn
Den franske delegation orienterede Rådet om den nuværende fødevare- og ernæringskrise i landene
på Afrikas Horn (13007/11).
Efter at landbrugsministrene på G20-mødet den 22.-23. juni 2011 i Paris vedtog handlingsplanen
om prisudsving på fødevare- og landbrugspriser, der blev fremlagt på Rådets samling den
28. juni 2011 (11835/11,
12315/11),
henledte Frankrig som formandsland for G20 ministrenes
opmærksomhed på fødevare- og ernæringskrisen i landene på Afrikas Horn og den internationale
koordinering af reaktionen på krisen på kort og mellemlang sigt.
Frankrig orienterede desuden delegationerne om et brev, som den franske formand for G20 har
sendt til FN's Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation (FAO) og bedt organisationen afholde et
hastemøde herom sammen med Verdensfødevareprogrammet (WFP) og Den Internationale Fond
for Landbrugsudvikling (IFAD). FAO har meddelt, at dette hastemøde vil blive afholdt den
25. juli 2011.
Kommissionen bekræftede, at den agter at deltage i dette møde.
13028/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0017.png
19.VII.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Fiskerimuligheder for 2011-2012 - Ansjos i Biscayabugten
Rådet vedtog en forordning om fastsættelse af fiskerimuligheder for ansjos i Biscayabugten for
fangstperioden 2011-2012 (12598/11).
Rådet fastsætter samlede tilladte fangstmængder (TAC'er) for de enkelte fiskerier eller
fiskerigrupper. Fiskerimulighederne bør fordeles mellem medlemsstaterne på en sådan måde, at der
sikres en relativ stabilitet i de enkelte medlemsstaters fiskeri efter alle bestande eller grupper af
bestande under behørig hensyntagen til den fælles fiskeripolitiks mål.
Specielt med hensyn til ansjos fastsættes TAC'erne og medlemsstaternes kvoter for bestanden i
Biscayabugten (ICES-underområde VIII) for en årlig forvaltningsperiode, der går fra den 1. juli til
den 30. juni det følgende år, i stedet for en forvaltningsperiode, der følger kalenderåret.
TAC'en for ansjos i Biscayabugten for fangstperioden 2011-12 fastsættes på grundlag af den
foreliggende videnskabelige rådgivning og under hensyntagen til de biologiske og socioøkonomiske
aspekter, samtidig med at de forskellige fiskerisektorer sikres en retfærdig behandling. Forslaget
tager desuden hensyn til oplysningerne i forslaget fra 2009 om en langsigtet plan for
ansjosbestanden i Biscayabugten.
TAC'en finder anvendelse fra den 1. juli 2011.
Partnerskabsaftale med Danmark og Grønland - Indledning af forhandlinger
Rådets besluttede at bemyndige Kommissionen til at indlede forhandlinger på EU's vegne om en ny
protokol til fiskeripartnerskabsaftalen med Danmark og Grønland.
EU på den ene side og Danmark og Grønland på den anden side paraferede en
fiskeripartnerskabsaftale i 2006. Forhandlingerne har til formål at forlænge protokollen til denne
aftale, der trådte i kraft den 1. januar 2007 og udløber den 31. december 2012.
13028/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0018.png
19.VII.2011
FØDEVARER
Forurenende stoffer i fødevarer: grænseværdier og offentlig kontrol
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende to kommissionsforordninger:
forordning om ændring af forordning nr. 1881/2006 for så vidt angår grænseværdier for
polycykliske aromatiske hydrocarboner i fødevarer (10014/11)
forordning om ændring af forordning nr. 333/2007 om prøveudtagnings- og analysemetoder til
offentlig kontrol af indholdet af bly, cadmium, kviksølv, uorganisk tin, 3-MCPD og
benzo(a)pyren i fødevarer (10029/11).
De to kommissionsforordninger er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at Kommissionen nu, da Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage afgørelserne,
medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
MILJØ
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr
Rådet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse vedrørende de reviderede EU-bestemmelser om affald
af elektrisk og elektronisk udstyr, såsom mobiltelefoner og husholdningsapparater (7906/11 +
COR2, 7906/11 ADD1
+
COR1).
For nærmere oplysninger, se pressemeddelelsen i
7632/11.
13028/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0019.png
19.VII.2011
Biocidholdige produkter
Rådet modsatte sig ikke den foreslåede godkendelse af Bacillus thuringiensis subsp. israelensis
serotype H14, stamme AM65-52, deltamethrin og lambda-cyhalothrin som aktive stoffer i
insekticider, acaricider og produkter til bekæmpelse af andre leddyr. Afgørelsen træder i kraft den
1. oktober 2013 (11998/11,
11974/11, 11961/11).
De tre udkast til kommissionsdirektiver er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol.
Det betyder, at Kommissionen nu, da Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage direktiverne,
medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Montrealprotokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget
Rådet gav Kommissionen bemyndigelse til at forhandle på EU's vegne på 23. og 24. møde mellem
parterne i Montrealprotokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Samtidig vedtog det også
forhandlingsdirektiver til Kommissionen.
UDENRIGSANLIGGENDER
Aftale mellem EU og Schweiz - Gensidig anerkendelse af faglige kvalifikationer
Rådet vedtog den holdning, som skal indtages i Det Blandede Udvalg EU-Schweiz, der er nedsat i
henhold til aftalen mellem EU og Schweiz om fri bevægelighed for personer, med henblik på at
ajourføre aftalens bestemmelser om gensidig anerkendelse af faglige kvalifikationer (11448/11
+
11449/11).
Udkastet til det blandede udvalgs afgørelse skal træde i stedet for bilag III (om gensidig anerken-
delse af kvalifikationer) til aftalen for at tage hensyn til de nye retsakter, EU har vedtaget
siden 2004.
13028/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0020.png
19.VII.2011
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Udveksling af fingeraftryksdata - Den Tjekkiske Republik
Rådet vedtog en afgørelse om Den Tjekkiske Republiks elektroniske udveksling af fingeraftryks-
data (12263/11). Evalueringsproceduren, der kræves i Rådets afgørelse 2008/616/RIA (EUT
L 210
af 6.8.2008),
konkluderede, at Den Tjekkiske Republik fuldt ud har gennemført de generelle
bestemmelser om databeskyttelse, og landet derfor er berettiget til at begynde at modtage og levere
fingeraftryksdata med henblik på forebyggelse og efterforskning af strafbare handlinger.
Elektronisk udveksling af dna-oplysninger - Portugal
Rådet vedtog en afgørelse om indledningen af elektronisk udveksling af dna-oplysninger med
Portugal (12155/11). Evalueringsproceduren, der kræves i Rådets afgørelse 2008/616/RIA (EUT
L
210 af 6.8.2008),
konkluderede, at Portugal fuldt ud har gennemført de generelle bestemmelser om
databeskyttelse, og at landet derfor er berettiget til at begynde at modtage og levere
personoplysninger med henblik på forebyggelse og efterforskning af strafbare handlinger.
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Samarbejde på områder ud over de fire friheder
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage i Det
Blandede EØS-udvalg vedrørende en ændring af protokol 31 til EØS-aftalen, så samarbejdet på
særlige områder ud over de fire friheder kan fortsætte efter den 31. december 2010 (12093/11).
Ændringen vil betyde, at EFTA-landene
1
i EØS fortsat kan deltage i EU-aktioner, der finansieres
over Unionens almindelige budget, vedrørende det indre markeds gennemførelse, funktionsmåde og
udvikling.
1
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning
20
13028/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0021.png
19.VII.2011
Program for audiovisuelt samarbejde (Media Mundus-programmet)
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage i Det
Blandede EØS-udvalg til en ændring af protokol 31 til EØS-aftalen med henblik på at medtage
afgørelse 1041/2009/EF om oprettelse af et program for audiovisuelt samarbejde med branchefolk
fra tredjelande (12096/11).
Ændring af bilag VIII (transport)
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage i Det
Blandede EØS-udvalg vedrørende en ændring af bilag VIII (transport) til EØS-aftalen.
Ændringen er nødvendig for at medtage forordning (EF) nr. 1008/2008 om fælles regler for driften
af lufttrafiktjenester i EØS-aftalen (12118/11).
DET INDRE MARKED
Traktorer - Emissionsgrænser
Rådet vedtog et direktiv, der skal give traktorfabrikanter mulighed for at tilpasse sig nye
teknologiske krav til motorer, så de overholder grænserne for forurenende emissioner, ved at udvide
fleksibilitetsordningen i direktiv 2000/25/EF (19/11).
Det nye direktiv, der er en ændring af direktiv 2000/25/EF om foranstaltninger mod forurenende
emission fra motorer til landbrugs- og skovbrugstraktorer, vedtages efter enighed ved
førstebehandlingen i Europa-Parlamentet.
Ifølge direktiv 2000/25/EF skal de emissionsgrænser, der finder anvendelse på typegodkendelse af
de fleste forbrændingsmotorer, gradvist erstattes af strengere grænser. Det indeholder også
bestemmelser om en fleksibilitetsordning, som på et givet trin tillader traktorfabrikanterne at
indkøbe et begrænset antal motorer, som ikke er i overensstemmelse med de emissionsgrænser, der
gælder på det pågældende trin.
13028/11
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0022.png
19.VII.2011
Mærkning af tekstilprodukter
Rådet vedtog en forordning med henblik på at evaluere EU's system til standardbeskrivelse af fibre
og mærkning af tekstilprodukter (21/11 og
12419/11 ADD 1).
Forordningen skal revidere de nuværende bestemmelser om anvendelse af tekstilfiberbetegnelser,
etikettering, mærkning og bestemmelse af tekstilprodukters fibersammensætning med henblik på at
forbedre det indre markeds funktion og give nøjagtige oplysninger til forbrugerne.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
13055/11.
HANDELSPOLITIK
Handelsfaciliteter for regionerne i den yderste periferi
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af beslutning 2004/162/EF for så vidt angår de varer, for
hvilke der kan indrømmes fritagelse for eller nedsættelse af særafgiften "octroi de mer" i de franske
oversøiske departementer (12158/11).
Visse produkter, som ikke længere fremstilles lokalt, og som de franske myndigheder ikke længere
anvender differentieret beskatning på, er blevet fjernet fra listen over produkter, for hvilke der kan
indrømmes afgiftsfritagelse eller -nedsættelse. Det gælder også lokalt fremstillede produkter, der er
lige så konkurrencedygtige som produkter, der har oprindelse uden for de oversøiske departementer.
For produkter, hvor den differentierede afgift, der rent faktisk anvendes, er væsentlig lavere end den
tilladte maksimumsgrænse, er den maksimalt tilladte differentiering blevet nedsat. Med hensyn til
Fransk Guyana er der blevet tilføjet nye produkter på listen over produkter, for hvilke der kan
indrømmes afgiftsfritagelse eller -nedsættelse, og den tilladte differentiering er blevet øget for visse
produkter.
13028/11
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0023.png
19.VII.2011
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Eksterne finansielle instrumenter
Rådet godkendte ikke Europa-Parlamentets ændringer ved andenbehandlingen vedrørende følgende
fire forslag:
Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1934/2006 om
oprettelse af et instrument til finansiering af samarbejdet med industrialiserede og andre
højindkomstlande og territorier (12495/11)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 1905/2006 om oprettelse af et instrument til finansiering af udviklingssamarbejde
(12496/11)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 1889/2006 om oprettelse af et finansieringsinstrument til fremme af demokrati og
menneskerettigheder på verdensplan (12497/11)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 1905/2006 om oprettelse af et instrument til finansiering af udviklingssamarbejde
(12498/11).
De vedrører revision af tre instrumenter til finansiering af EU's bistand til tredjelande og oprettelse
af et program til 190 mio. EUR, der skal hjælpe de bananproducerende AVS-lande med at tilpasse
sig liberaliseringen på markedet for bananer. I overensstemmelse med artikel 294, stk. 8, litra b), i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde indkaldes der til et møde i Forligsudvalget, så
repræsentanterne for Rådet og Europa-Parlamentet kan drøfte de fire udkast til retsakter.
13028/11
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0024.png
19.VII.2011
EURATOM
Forvaltning af radioaktivt affald*
Rådet vedtog et direktiv om fastsættelse af en fællesskabsramme for ansvarlig og sikker håndtering
af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald (12142/11
+
12248/11),
der stammer fra civile
aktiviteter. Direktivet har til formål at sikre en høj grad af sikkerhed i disse procedurer for at
beskytte arbejdstagerne og offentligheden mod de farer, der er forbundet med ioniserende stråling,
og undgå at pålægge fremtidige generationer urimelige byrder.
Direktivet træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i EU-Tidende. Medlemsstaterne
har to år til at omsætte dets bestemmelser i national lovgivning.
For yderligere oplysninger se også: pressemeddelelse (12318/11).
KULTUR
Det europæiske kulturarvsmærke
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til en afgørelse om oprettelse af et EU-tiltag
vedrørende det europæiske kulturarvsmærke (10303/11), der gives til steder, der har en stærk
symbolsk - og ikke alene æstetisk - værdi hvad angår europæisk historie og kulturarv (som f.eks.
monumenter, naturlandskaber, undersøiske, arkæologiske og industrielle steder, byområder,
kulturlandskaber og -genstande).
Tiltaget tager sigte på at fremme de demokratiske værdier og menneskerettigheder, som den
europæiske integrationsproces bygger på, og på at styrke de europæiske borgeres, og især de unges,
tilhørsforhold til Europa. Det europæiske kulturarvsmærke skal også bidrage til den økonomiske og
bæredygtige udvikling af regionerne, især gennem kulturturisme.
Se også pressemeddelelse (10294/11).
13028/11
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453893_0025.png
19.VII.2011
SOCIALPOLITIK
2012: År for aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne
Rådet vedtog en afgørelse om 2012 som det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mellem
generationerne (12420/11+
ADD 1).
Fremme af aktiv aldring indebærer skabelse af bedre muligheder og arbejdsvilkår, så kvinder og
mænd, der er sidst i 50'erne eller ældre, kan deltage på arbejdsmarkedet, bekæmpelse af social
udstødelse ved at fremme aktiv deltagelse i samfundslivet og tilskyndelse til en sund alderdom.
TRANSPORT
Aftale med Canada om civil luftfartssikkerhed*
Rådet godkendte indgåelsen af en aftale mellem EU og Canada om civil luftfartssikkerhed, i
forlængelse af Europa-Parlamentets godkendelse (12705/11; aftalens tekst findes i EUT
L 153
af
17.6.2009 a s. 11-28).
Aftalen, der blev undertegnet i 2009, indeholder bestemmelser om gensidig anerkendelse af
certificeringskonstateringer og godkendelser vedrørende luftdygtighed for civile luftfartsprodukter,
tjenester og organisationer, der arbejder med fremstilling og vedligeholdelse. Den har til formål at
fremme samarbejdet og øge effektiviteten i sager, der vedrører civil luftfartssikkerhed, og dermed
øge sikkerheden og miljøkvaliteten og lette udvekslingen af civile luftfartsprodukter.
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
Rådet udnævnte Charalambos PITTAS (Cypern) (12547/11) og Milan FTÁČNIK og Richard RAŠI
(Slovakiet) (12531/11) til medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden,
dvs. indtil den 25. januar 2015.
13028/11
25
DA