Europaudvalget 2010-11 (2. samling)
Rådsmøde 3111 - RIA
Offentligt
1453897_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14464/11
PRESSE 320
PR CO 53
PRESSEMEDDELELSE
3111. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 22.-23. september 2011
Formand
Jerzy MILLER
Polens indenrigsminister
og
Krzysztof KWIATKOWSKI
Polens justitsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
14464/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0002.png
22-23.IX.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
På den del af samlingen, der vedrørte indre anliggender, vendte Rådet tilbage til spørgsmålet om
Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Schengen,
men kunne ikke træffe afgørelse på dette
stadium.
Ministrene gjorde også status over situationen vedrørende
PNR-aftaler med tredjelande,
nærmere
bestemt USA og Canada, og vedtog en afgørelse om undertegnelse af
PNR-aftalen mellem EU og
Australien
som A-punkt, dvs. uden drøftelse. Rådet drøftede derefter status med hensyn til
det
fælles europæiske asylsystem.
Under frokosten drøftede ministrene spørgsmålet om
højreekstremisme
efter det seneste
terrorangreb i Norge.
På den del af samlingen, der vedrørte retlige anliggender, nåede ministrene til politisk enighed om
en endelig kompromistekst med Europa-Parlamentet vedrørende
den europæiske beskyttelsesordre
i strafferetlige anliggender. Det betyder, at direktivet højst sandsynligt kan vedtages inden årets
udgang.
Kommissionen orienterede ministrene om sin seneste meddelelse om
uddannelse af retsvæsenets
aktører
og noterede sig et forslag til forordning om indførelse af en
europæisk kendelse til sikring
af bankindeståender
med henblik på at lette grænseoverskridende gældsinddrivelse på det civil- og
handelsretlige område. På området processuelle rettigheder havde Rådet en første udveksling af
synspunkter om et forslag fra Kommissionen om
ret til adgang til advokatbistand og ret til
kommunikation ved anholdelse.
I tilknytning til Rådets samling gjorde
Det Blandede Udvalg
(EU samt Norge, Island, Liechtenstein
og Schweiz) status over
visuminformationssystemet (VIS)
og
Schengeninformationssystemet
(SIS II).
Det havde en indledende udveksling af synspunkter om Kommissionens meddelelse om
forvaltning af Schengensamarbejdet
og om et forslag om ændring af EU's regler om lokal
grænsetrafik, der tager sigte på at
lette grænsepassagen i Kaliningradregionen.
Delegationerne så
også nærmere på de aktuelle tendenser inden for
illegal indvandring og menneskehandel.
14464/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0003.png
22-23.IX.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Schengenudvidelse: Bulgarien og Rumænien...................................................................................... 7
PNR-aftaler med tredjelande................................................................................................................ 7
Det fælles europæiske asylsystem........................................................................................................ 8
Den europæiske beskyttelsesordre ....................................................................................................... 9
Ret til adgang til advokatbistand........................................................................................................ 10
Europæisk kendelse til sikring af bankindeståender .......................................................................... 12
Uddannelse af retsvæsenets aktører ................................................................................................... 12
Eventuelt ............................................................................................................................................ 13
Det Blandede Udvalg ......................................................................................................................... 13
Forvaltning af Schengensamarbejdet ................................................................................................. 13
EU's visumfritagelsesordning: Lokal grænsetrafik i Kaliningradregionen........................................ 14
SIS II .................................................................................................................................................. 15
VIS ..................................................................................................................................................... 15
Illegal indvandring og menneskehandel ............................................................................................ 15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14464/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22-23.IX.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Liste over rejsedokumenter ................................................................................................................................... 16
Aftale om passagerlister - EU-Australien.............................................................................................................. 16
Finansiel støtte til retligt samarbejde..................................................................................................................... 17
Europols arbejdsprogram for 2012 ........................................................................................................................ 17
Rapport om samarbejde om den indre sikkerhed .................................................................................................. 17
Gennemførelse af strategien for RIA-politikkens eksterne dimension.................................................................. 17
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 18
BESKÆFTIGELSE
EU-retningslinjer for G20-mødet mellem arbejds- og beskæftigelsesministrene.................................................. 18
ÅBENHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 18
SKRIFTLIG PROCEDURE
Restriktive foranstaltninger - Elfenbenskysten...................................................................................................... 18
14464/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0005.png
22-23.IX.2011
DELTAGERE
Belgien:
Stefaan DE CLERCK
Melchior WATHELET
Dirk WOUTERS
Bulgarien:
Tsvetan TSVETANOV
Margarita POPOVA
Den Tjekkiske Republik:
Jan KUBICE
Marek �½ENÍŠEK
Danmark:
Claes NILAS
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Sabine LEUTHEUSSER-SCHNARRENBERGER
Ole SCHRÖDER
Estland:
Ken-Marti VAHER
Matti MAASIKAS
Irland:
Alan SHATTER
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
Christos PAPOUTSIS
Ioannis IOANNIDIS
Spanien:
Anna TERRÓN I CUSÍ
Justo Tomás ZAMBRANA PINEDA
Juan Carlos CAMPO MORENO
Frankrig:
Michel MERCIER
Philippe ETIENNE
Italien:
Nitto Francesco PALMA
Sonia VIALE
Cypern:
Neoklis SYLIKIOTIS
Loukas LOUKA
Letland:
Ilze PĒTERSONE-GODMANE
Ilze JUHANSONE
Litauen:
Remigijus ŠIMAŠIUS
Gintaras Steponas VYŠNIAUSKAS
Luxembourg:
François BILTGEN
Nicolas SCHMIT
Justitsminister
Statssekretær for migrations- og asylpolitikken
Fast repræsentant
Vicepremierminister og indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Vicejustitsminister
Departementschef, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere
og Integration
Fast repræsentant
Forbundsjustitsminister
Statssekretær under forbundsindenrigsministeren, medlem
af Forbundsdagen
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Justits- og ligestillingsminister
Fast repræsentant
Minister for borgerbeskyttelse
Generalsekretær
Statssekretær for indvandrings- og udvandringsspørgsmål
Statssekretær for sikkerhed
Statssekretær for retlige anliggender
Seglbevarer, justitsminister og minister for
frihedsrettigheder
Fast repræsentant
Justitsminister
Statssekretær for økonomi og finanser
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Fast repræsentant
Justitsminister
Viceindenrigsminister
Justitsminister
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
14464/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0006.png
22-23.IX.2011
Ungarn:
Sándor PINTÉR
Tibor NAVRACSICS
Malta:
Richard CACHIA CARUANA
Nederlandene:
Gerd LEERS
Fred TEEVEN
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Beatrix KARL
Polen:
Jerzy MILLER
Krzysztof KWIATKOWSKI
Piotr STACHANCZYK
Igor DZIALUK
Portugal:
Juvenal SILVA PENEDA
Fernando SANTO
Rumænien:
Traian IGAS
Lidia BARAC
Marian-Grigore TUTILESCU
Slovenien:
Aleš ZALAR
Rado GENORIO
Slovakiet:
Daniel LIPŠIC
Mária KOLÍKOVÁ
Finland:
Päivi RÄSÄNEN
Anna-Maja HENRIKSSON
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Theresa MAY
Roseanna CUNNINGHAM
Kenneth CLARKE
Indenrigsminister
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og
justitsminister
Fast repræsentant
Minister for indvandrings- og asylspørgsmål
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Forbundsindenrigsminister
Forbundsminister for videnskab og forskning
Indenrigs- og forvaltningsminister
Justitsminister
Understatssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Vicestatssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær for forvaltning af Justitsministeriets ejendom
Forvaltnings- og indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, leder af Schengenafdelingen, Forvaltnings-
og Indenrigsministeriet
Justitsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Migrationsminister
Indenrigsminister og minister for kvindespørgsmål og
ligestilling
Minister for sikkerhed i samfundet og retlige anliggender,
Skotland
Lordkansler, justitsminister
Kommissionen
Cecilia MALMSTRÖM
Viviane REDING
Medlem
Næstformand
14464/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0007.png
22-23.IX.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Schengenudvidelse: Bulgarien og Rumænien
Det polske formandskab forelagde et udkast til Rådets afgørelse om rammen for den fulde
anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien og Rumænien. Teksten fik imidlertid ikke den
nødvendige enstemmige tilslutning og blev derfor ikke sat til afstemning. Formandskabet agter at
fortsætte sine bestræbelser på at finde et grundlag for at nå til enighed.
Rådet vendte tilbage til spørgsmålet om Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Schengen i
overensstemmelse med Rådets konklusioner fra juni om afslutningen af evalueringen af, hvor langt
Bulgarien og Rumænien er nået med forberedelserne til gennemførelse af samtlige Schengenregler.
Det understregedes i disse konklusioner, at Schengenevalueringen for Bulgarien og Rumænien er
blevet afsluttet, og at Rådet vil vende tilbage til spørgsmålet snarest muligt og senest i september
2011.
PNR-aftaler med tredjelande
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om de igangværende forhandlinger med USA og
Canada om aftaler om overførsel og brug af passagerliste (PNR)-oplysninger.
Forinden havde Rådet vedtaget en afgørelse om undertegnelsen af PNR-aftalen mellem EU og
Australien som et A-punkt, dvs. uden drøftelse (10093/11). Undertegnelsen ventes at finde sted
inden udgangen af september 2011. Herefter skal Europa-Parlamentet anmodes om at give sin
godkendelse, hvilket er nødvendigt, inden Rådet kan vedtage sin afgørelse om indgåelse af aftalen.
EU har på nuværende tidspunkt aftaler om overførsel og brug af passagerliste (PNR)-oplysninger
med Australien, Canada og USA. I maj 2010 besluttede Europa-Parlamentet at udsætte sin
afstemning om anmodningen om godkendelse af de eksisterende PNR-aftaler med USA og
Australien. Disse to aftaler er derfor endnu ikke blevet indgået og er blevet anvendt midlertidigt
siden henholdsvis 2007 og 2008. Parlamentet anmodede i en beslutning om, at der bør forhandles
nye aftaler med USA og Australien samt med Canada, som EU har haft en PNR-aftale med siden
2006.
Forhandlingerne om PNR-aftalen med Australien er nu afsluttet, men forhandlingerne om
reviderede PNR-aftaler med USA og Canada fortsætter.
14464/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0008.png
22-23.IX.2011
Det fælles europæiske asylsystem
Rådet gjorde status over forhandlingerne om asylpakken på grundlag af to dokumenter fra
formandskabet (13930/11 og
13930/11 ADD 1)
under hensyn til tilsagnet om at oprette et fælles
europæisk asylsystem i 2012 som bekræftet i Det Europæiske Råds konklusioner fra juni 2011
(EUCO
23/11).
Der blev lagt særlig vægt på, hvordan man kan komme fremad i forhandlingerne om
Dublinforordningen baseret på princippet om tidlig varsling og beredskab i form af en
"asylevalueringsmekanisme". En sådan evalueringsmekanisme vil kunne anvendes som et redskab
til forebyggelse af asylkriser og kunne oprettes sideløbende med den "krisemekanisme", der indtil
videre er omfattet af Kommissionens forslag, men forkastes af et flertal af medlemsstaterne.
Evalueringsmekanismen vil forfølge to mål: For det første at bidrage til udviklingen af gensidig
tillid mellem medlemsstaterne for så vidt angår asylpolitik. For det andet at fungere som en
mekanisme for tidlig varsling og beredskab i forbindelse med kriser og således fremme beslutninger
om anvendelse af kriseforanstaltninger i sådanne situationer.
"Krisemekanismen", som Kommissionen går stærkt ind for, vil gøre det muligt midlertidigt at
suspendere overførsler af asylansøgere til en bestemt medlemsstat, som befinder sig i en situation
med kraftigt og uforholdsmæssigt stort pres på statens asylsystem.
Det fremgik af drøftelserne, at den nye idé om en evalueringsmekanisme generelt blev hilst
velkommen. Et flertal af medlemsstaterne fortsatte imidlertid med at forkaste idéen om en
krisemekanisme - selv om den ledsages af en asylevalueringsmekanisme.
Udviklingen af et fælles europæisk asylsystem bygger på en række lovgivningsforslag: direktiverne
om modtagelsesforhold og om asylprocedurer, direktivet om flygtningestatus, Dublinforordningen,
og Eurodacforordningen.
Ud over disse lovgivningsmæssige tekster er Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) et praktisk
EU-samarbejdsinstrument på asylområdet. Det indledte sit arbejde i begyndelsen af dette år.
14464/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0009.png
22-23.IX.2011
Den europæiske beskyttelsesordre
Rådet bekræftede kompromisteksten om den europæiske beskyttelsesordre (14471/11), som er et
resultat af forhandlingerne med Europa-Parlamentet den 20. september. Kommissionen godkendte
også teksten og udtrykte tilfredshed med det kompromis, der er opnået.
Målet med den europæiske beskyttelsesordre er at forbedre beskyttelsen af kriminalitetsofre eller
eventuelle kriminalitetsofre, der bevæger sig mellem medlemsstaterne i Den Europæiske Union.
For at teksten kan vedtages, skal Europa-Parlamentet nu vedtage teksten på udvalgsniveau, inden
Rådet og dernæst Parlamentets plenum stemmer om teksten og dermed muliggør en hurtig
afslutning af lovgivningsproceduren ("en tidlig aftale ved andenbehandlingen"). Det polske
formandskab håber, at denne proces kan afsluttes i år. Direktivet, som oprindeligt blev foreslået af
12 medlemsstater i 2009, skal dernæst gennemføres i alle medlemsstaternes nationale ret inden tre
år.
De nye bestemmelser fokuserer på kriminalitet, som kan være til fare for ofrenes liv, fysiske,
psykiske eller seksuelle integritet samt deres personlige frihed. Det endelige mål er at undgå nye
kriminelle handlinger og afbøde følgerne af tidligere kriminelle handlinger.
De nye bestemmelser gør det muligt for alle de EU-medlemsstater, hvor disse
beskyttelsesforanstaltninger hører under strafferetten (udstedelsesstat) at udstede en europæiske
beskyttelsesordre til enhver anden EU-medlemsstat (fuldbyrdelsesstat), uanset om
beskyttelsesforanstaltningerne i det pågældende land hører under straffe- eller civilretlige eller
administrative procedurer. Fuldbyrdelsesstaten træffer dernæst foranstaltninger med henblik på
personens fortsatte beskyttelse.
Disse foranstaltninger omfatter forpligtelser eller forbud, som pålægges den person, der forårsager
fare, f.eks.
en forpligtelse til ikke at opholde sig på bestemte steder eller definerede områder, hvor den
beskyttede person opholder sig, eller som vedkommende besøger
et forbud mod eller regulering af enhver form for kontakt med den beskyttede person,
herunder pr. telefon, elektronisk eller med almindelig post, pr. telefax eller på enhver
anden måde, eller
et forbud mod eller regulering af at komme tættere på den beskyttede person end en
nærmere angivet afstand.
14464/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0010.png
22-23.IX.2011
Overtrædes en eller flere af de foranstaltninger, der er truffet af fuldbyrdelsesstaten, har den
kompetente myndighed i denne stat beføjelse til at pålægge strafferetlige sanktioner og træffe
enhver anden strafferetlig eller ikkestrafferetlig foranstaltning.
De tilfælde, hvor beskyttelsesforanstaltninger er et civilretligt anliggende i udstedelsesstaten,
behandles i en særskilt retsakt; en forordning forelagt af Europa-Kommissionen i maj 2011
(10613/11). De to retsakter (det vedtagne direktiv og den foreslåede forordning) vil i sidste ende
supplere hinanden og bør dække det bredest mulige antal beskyttelsesforanstaltninger for ofre, der
udstedes i UE, på grund af de forskellige nationale retsordnnger på dette område.
Ret til adgang til advokatbistand
Kommissionen forelagde sit lovgivningsforslag, der har til formål at give mistænkte og tiltalte i
straffesager ret til adgang til advokatbistand og til ved anholdelsen at kommunikere med konsulære
myndigheder og med tredjemand, f.eks. et familiemedlem eller en arbejdsgiver
(11497/11).
Kommissionen vedtog dette udkast til direktiv i juli 2011.
Dernæst drøftede ministrene nogle aspekter ved forslaget, navnlig spørgsmålet om direktivudkastets
anvendelsesområde.
Et antal medlemsstater understregede, at de mente, at Kommissionens forslag vil kunne skade
retsforfølgningen ved at komplicere og bremse den og ved at pålægge strafferetssystemerne betyde-
lige ressourcebyrder. De forklarede endvidere, at Kommissionens forslag går væsentligt længere
end den europæiske menneskerettighedskonvention (EMKR) og dens protokoller som fortolket i
retspraksis ved Menneskerettighedsdomstolen (ECHR), selv om dette ikke klart fremgik af
forslaget, og indvirkningen heraf heller ikke var blevet vurderet. Fem lande udstedte desuden en
note forud for mødet (14495/11). Mange medlemsstater noterede, at der er brug for en betydelig
ekstra indsats for at sikre, at lovgivningen er klar, præcis og anvendelig, og at den afspejler
mangfoldigheden i medlemsstaternes retssystemer.
Rådet pålagde de forberedende organer at fortsætte behandlingen af forslaget.
Under drøftelserne anførte UK og Irland endvidere, at de på dette stadium af forhandlingerne ikke
vil gøre brug af deres "opt-in"-mulighed (i medfør af artikel 3 i protokol 21 til Lissabontraktaten),
men at de vil deltage konstruktivt i arbejdet med direktivudkastet.
Kommissionens forslag vedrører bl.a.:
adgang til advokatbistand i straffesager
14464/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0011.png
22-23.IX.2011
fortrolig kommunikation mellem advokaten og den mistænkte
den rolle, som advokaten spiller under sagen, herunder kontrol med betingelserne for
varetægtsfængsling
den mistænktes ret til at kommunikere med mindst et familiemedlem eller en arbejdsgiver
at lade mistænkte i udlandet kontakte deres lands ambassade eller konsulat og modtage
besøg
at tilbyde personer, der er omfattet af en europæisk arrestordre, mulighed for juridisk bistand
både i det land, hvor arrestordren gennemføres, og i det land, hvor den blev udstedt.
De foreslåede nye bestemmelser er en del af en køreplan om proceduremæssige rettigheder i
straffesager, som Rådet nåede til enighed om i november 2009. Køreplanen foreslår en række tiltag,
der sigter mod at fastlægge fælles minimumsstandarter for mistænkte og tiltalte i straffesager. Den
omfatter seks foranstaltninger:
oversættelse og tolkning; et direktiv blev vedtaget i oktober 2010 (direktiv
2010/64/EU)
oplysninger om rettigheder og om tiltalen
juridisk bistand (som forelagt her) og retshjælp
kommunikation med familiemedlemmer, arbejdsgivere og konsulære myndigheder (som
forelagt her)
særlig beskyttelse af mistænkte eller tiltalte, som er sårbare, og
en grønbog om varetægtsfængsling.
14464/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0012.png
22-23.IX.2011
Europæisk kendelse til sikring af bankindeståender
Efter en redegørelse fra Kommissionen udtrykte Rådet sin tilfredshed med forslaget til forordning
om indførelse af en europæisk kendelse til sikring af bankindeståender med henblik på at lette
grænseoverskridende gældsinddrivelse på det civil- og handelsretlige område; forslaget blev
forelagt i juli 2011 (13260/11).
Forslaget sigter mod
at give kreditorer mulighed for at opnå grænseoverskridende kendelser til sikring af bank
indeståender på samme betingelser, uanset i hvilket land den kompetente domstol ligger
at sætte kreditorer i stand til at få oplysninger om debitors bankkonti, og
at mindske omkostningerne og afkorte den tid, det tager, når kreditorer søger at opnå og få
fuldbyrdet en kendelse til sikring af bankindeståender i grænseoverskridende situationer.
Stockholmprogrammet (5731/10) opfordrede Kommissionen til at forelægge relevante forslag til
forbedring af effektiviteten af fuldbyrdelsen af domme i EU i forbindelse med bankkonti og
skyldneres aktiver.
Uddannelse af retsvæsenets aktører
Rådet hilste Kommissionens meddelelse "Et nyt aspekt af uddannelsen af retsvæsenets aktører", der
blev forelagt i september 2011 (14196/11), velkommen.
Meddelelsen understreger, at etableringen af en europæisk retskultur, som er i fuld
overensstemmelse med nærhedsprincippet og et uafhængigt retsvæsen, er central for, at et
europæisk retsområde kan fungere effektivt. Uddannelse af retsvæsenets aktører er et afgørende
element i denne proces, da det fremmer den gensidige tillid mellem medlemsstater, retsvæsenets
aktører og borgere.
Europa-Kommissionens mål er at sikre, at halvdelen af retsvæsenets aktører i EU kan deltage i
uddannelse inden 2020 gennem anvendelse af alle tilgængelige ressourcer på lokalt, nationalt og
europæisk niveau i overensstemmelse med målsætningerne i Stockholmprogrammet (5731/10).
14464/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0013.png
22-23.IX.2011
Eventuelt
Under punktet eventuelt drøftede ministrene på anmodning af den litauiske delegation visse
aspekter ved den europæiske arrestordres funktionsmåde.
Rådet blev også informeret om Warszawaerklæringen, der blev undertegnet i anledning af den
europæiske mindedag for ofrene for totalitære regimer den 23. august 2011. Rådet vedtog
konklusioner herom i juni (11268/11).
Endelig noterede Rådet sig oplysningerne fra Kommissionen om, at Rusland har besluttet at tiltræde
Haagkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af internationale barnebortførelser.
Det Blandede Udvalg
I tilknytning til rådssamlingen drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) følgende emner:
Forvaltning af Schengensamarbejdet
Udvalget havde en indledende udveksling af synspunkter om pakken om forvaltning af
Schengensamarbejdet. Rådets forberedende organer fik pålagt snarest muligt at indlede det tekniske
arbejde med de forskellige forslag.
Pakken, som den blev forelagt af Kommissionen, består af en meddelelse vedrørende forvaltning af
Schengensamarbejdet (14357/11) samt to ledsagende lovgivningsmæssige forslag, som vedrører
a) et ændret forslag til en forordning om en revideret Schengenevalueringsmekanisme (14358/11)
b) en ændring af Schengengrænsekodeksen med hensyn til reglerne for midlertidig genindførelse af
grænsekontrol ved de indre grænser under ekstraordinære omstændigheder (14359/11).
Den foreslåede pakke er Kommissionens reaktion på Det Europæiske Råds konklusioner af
23.-24. juni 2011 (EUCO
23/11),
hvori der blev opfordret til at indføre en mekanisme, "så der kan
reageres på ekstraordinære omstændigheder, hvor Schengensamarbejdets overordnede funktion er
truet, uden at princippet om fri bevægelighed for personer sættes over styr." Kommissionen blev
opfordret til at fremsætte et forslag med henblik herpå i september 2011.
For nærmere oplysninger se
baggrundsnotat
(s. 7-9).
14464/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0014.png
22-23.IX.2011
EU's visumfritagelsesordning: Lokal grænsetrafik i Kaliningradregionen
Udvalget havde en indledende udveksling af synspunkter om et forslag om at ændre EU-reglerne
om lokal grænsetrafik (13344/11). Forslaget tager sigte på at lette grænsepassagen i
Kaliningradregionen gennem inddragelsen af Kaliningradregionen og bestemte polske
administrative distrikter i et område, der betragtes som grænseområde.
Formandskabet understregede, at den foreslåede ændring er en specifik løsning i forbindelse med en
enkeltstående situation, der ikke dannede præcedens.
Kaliningradregionen i Den Russiske Føderation, der har en befolkning på næsten 1 mio.
indbyggere, blev den eneste enklave i EU efter EU's udvidelse i 2004.
Den oprindelige forordning blev vedtaget i 2006 for at sikre, at grænserne mellem EU's
medlemsstater og deres nabolande uden for EU ikke udgjorde hindringer for handel, social og
kulturel udveksling eller regionalt samarbejde. Den giver mulighed for at fravige de generelle regler
om grænsekontrol, der er fastsat i Schengengrænsekodeksen, for personer, der bor i et
grænseområde. Forordningen giver medlemsstaterne mulighed for at indgå bilaterale aftaler med
nabolande uden for EU, forudsat at disse aftaler er fuldt ud i overensstemmelse med de parametre,
som er fastsat i forordningen.
14464/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22-23.IX.2011
SIS II
Udvalget drøftede, hvor langt man var kommet med gennemførelsen af anden generation af
Schengeninformationssystemet (SIS II), efter en præsentation ved Kommissionen. Ifølge den
overordnede tidsplan, som Kommissionen forelagde på Rådets samling i oktober 2010, skal SIS II
tages i brug inden udgangen af første kvartal 2013.
VIS
Udvalget så også på de fremskridt, der var gjort med hensyn til forberedelserne til
visuminformationssystemet (VIS). Kriterierne for idriftsættelsen af VIS synes at være opfyldt: Det
centrale VIS, der forvaltes af Kommissionen, det nationale VIS i hver enkelt medlemsstat samt
forberedelserne ved de eksterne grænseovergangssteder og i konsulaterne i den region, hvor VIS
først skal indføres (Nordafrika), er klar. Hele systemet bør kunne tages i drift senest den 11. oktober
2011.
Iværksættelsen af VIS vil blive ledsaget af en oplysningskampagne, der forestås af Kommissionen
og Tjenesten for EU's Optræden Udadtil i samarbejde med medlemsstaterne.
Illegal indvandring og menneskehandel
Efter anmodning fra Østrig og Ungarn så udvalget nærmere på de aktuelle tendenser inden for
illegal indvandring og menneskehandel.
14464/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0016.png
22-23.IX.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Liste over rejsedokumenter
Rådet vedtog en afgørelse om listen over rejsedokumenter, der giver indehaveren ret til at passere
de ydre grænser, og som kan forsynes med visum, og om oprettelse af en mekanisme til at opstille
denne liste
(PE-CONS
42/11).
Formålet med listen er på den ene side at give grænsekontrolmyndighederne mulighed for at
kontrollere, om et givet rejsedokument (f.eks. et nationalt pas, en flygtnings eller en statsløs persons
rejsedokument udstedt af internationale organisationer eller en passerseddel) er anerkendt til
formålet med at passere de ydre grænser, og på den anden side at give det konsulære personale
mulighed for at kontrollere, om medlemsstaterne anerkender et givet rejsedokument som grundlag
for påføring af en visummærkat.
Listen over rejsedokumenter opstilles af Kommissionen med hjælp fra medlemsstaterne og på
grundlag af de oplysninger, der er indsamlet inden for det lokale Schengensamarbejde.
Aftale om passagerlister - EU-Australien
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af aftalen mellem Den Europæiske Union og
Australien om behandling og overførsel af passagerliste(PNR)-oplysninger (10093/11), der skal
erstatte den aftale, der er blevet anvendt midlertidigt siden 2008. Europa-Parlamentet skal give sin
godkendelse, inden Rådet kan vedtage afgørelsen om indgåelse af aftalen.
PNR er et register over de til rejsen krævede oplysninger vedrørende den enkelte passager, som er
nødvendige for, at luftfartsselskaberne kan behandle og kontrollere reservationer (herunder navn,
rejsedatoer og rejserute, billetoplysninger, adresse og telefonnumre, anvendte betalingsmidler,
kreditkortnummer, rejsebureau, sædenummer og bagageoplysninger). EU har på nuværende
tidspunkt aftaler om overførsel og brug af passagerliste (PNR)-oplysninger med Australien, Canada
og USA. Forhandlingerne med Australien er nu afsluttet, men forhandlingerne om reviderede PNR-
aftaler med USA og Canada fortsætter.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
14519/11.
14464/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0017.png
22-23.IX.2011
Finansiel støtte til retligt samarbejde
Rådet vedtog konklusioner om forbedring af effektiviteten af kommende EU-finansieringspro-
grammer, der støtter retligt samarbejde
(13971/11),
på grundlag af midtvejsevalueringen af
programmet "Strafferet"
(11127/11)
og programmet "Civilret"
(11821/11),
der er en del af det
generelle program om grundlæggende rettigheder og retfærdighed (2007-2013).
Disse to programmer sigter mod at indføre et europæisk retligt område baseret på princippet om
gensidig anerkendelse af retsafgørelser og samarbejde mellem de retslige myndigheder på det civil-
og strafferetlige område. De har også til formål at lette adgangen til domstolene og dermed gøre
livet lettere for borgerne i Europa og at inddrage civilsamfundet i en debat om retsvæsenet.
Europols arbejdsprogram for 2012
Rådet godkendte Europols arbejdsprogram for 2012 (13516/11) og fremsender det til Europa-
Parlamentet til orientering.
Programmet udarbejdes hvert år af Europols Styrelsesråd, jf. Rådets afgørelse om oprettelse af Den
Europæiske Politienhed (EUT L 121 af 15.5.2009), under hensyntagen til medlemsstaternes
operative behov og følgerne heraf for budgettet og Europols personale.
Rapport om samarbejde om den indre sikkerhed
Rådet sendte Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter rapporten om arbejdet i Den Stående
Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI) for perioden januar 2010
til juni 2011, jf. Rådets afgørelse om nedsættelse af COSI (EUT L 52 af 3.3.2010, s. 50). De
prioriterede opgaver for den stående komité er udvikling, overvågning og gennemførelse af EU's
strategi for den indre sikkerhed (7120/10).
Gennemførelse af strategien for RIA-politikkens eksterne dimension
Rådet noterede sig den fjerde rapport om gennemførelsen af strategien for RIA-politikkens eksterne
dimension: global frihed, sikkerhed og retfærdighed (januar 2010 - juni 2011).
Ifølge strategien (14366/3/05), der blev vedtaget i 2005, skal Rådssekretariatet systematisk
overvåge de fremskridt, der gøres inden for de eksterne aktiviteter på RIA-området, og aflægge
rapport til RIA-Rådet og Rådet for Almindelige Anliggender hver 18. måned.
14464/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453897_0018.png
22-23.IX.2011
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Eva QUANTE-BRANDT, Margit CONRAD og Barbara DUDEN (Tyskland)
som medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den
25. januar 2015
(14089/11).
BESKÆFTIGELSE
EU-retningslinjer for G20-mødet mellem arbejds- og beskæftigelsesministrene
Rådet godkendte EU-retningslinjerne for de politiske mål i forbindelse med G20-mødet mellem
arbejds- og beskæftigelsesministrene den 26.-27. september 2011 i Paris.
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet godkendte
svaret på genfremsat begæring 20/c/02/11 (12955/11)
svaret på genfremsat begæring fra Frank Schmidt-Hullmann (21/c/01/11), idet den danske,
estiske, finske og svenske delegation stemte imod (13725/11)
svaret på genfremsat begæring 22/c/01/11, idet den danske, estiske, finske og svenske
delegation stemte imod (13728/11 +
COR 1)
og
svaret på genfremsat begæring 23/c/01/11 (13782/11).
__________
SKRIFTLIG PROCEDURE
Restriktive foranstaltninger - Elfenbenskysten
På baggrund af situationen i Elfenbenskysten ophævede Rådet indefrysningen af aktiver og
rejseforbuddet for yderligere 13 personer ved skriftlig procedure den 22. september.
14464/11
18
DA