Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3111 - RIA Bilag 3
Offentligt
1029446_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
kontor
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. september 2011
Det internationale
Helga Lund Laursen
2011-3051/01-0002
232202
Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministe-
riets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og
indre anliggender) og mødet i det blandede udvalg den 22.-23. sep-
tember 2011.
Dagsordenspunkt 4: Udkast til rådsafgørelse om den fulde anvendelse
af Schengenreglerne i Republikken Bulgarien og Rumænien
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dok foreligger ikke
Resumé
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 vedtog
Rådet konklusioner om afslutning af evalueringen af, hvor langt Bulgarien
og Rumænien er nået med forberedelserne til gennemførelse af Schengen-
reglerne. Det følger bl.a. af de vedtagne konklusioner, at Rådet vil drøfte
spørgsmålet om Bulgariens og Rumæniens indtræden i det fulde Schengen-
samarbejde igen snarest muligt og senest i september 2011. Spørgsmålet
om Bulgariens og Rumæniens fulde optagelse i Schengen-samarbejdet har
høj prioritet for det polske formandskab. Det er muligt, at formandskabet
på rådsmødet den 22.-23. september 2011 vil søge at opnå politisk tilslut-
ning til, at Bulgarien og Rumænien optages i det fulde Schengen-
samarbejde. Det er muligt, at formandskabet vil lægge op til en trinvis op-
tagelse i den resterende del af Schengen-samarbejdet. En sådan model
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forventes at ville indebære, at det i første omgang alene er kontrollen ved
luft- og søgrænserne, der ophæves, mens kontrollen ved landgrænserne
først ophæves på et senere tidspunkt. I overensstemmelse med de rådskon-
klusioner, som Rådet (retlige og indre anliggender) vedtog på rådsmødet
den 9.-10. juni 2011, er det Danmarks opfattelse, at Bulgarien og Rumæ-
nien opfylder de krav, som følger af Schengen-regelsættet, og at der derfor
er grundlag for, at der på rådsmødet træffes beslutning om, at Rumænien
og Bulgarien optages i det fulde Schengen-samarbejde. Det er som nævnt
muligt, at det i første omgang alene er kontrollen ved luft- og søgrænserne,
der ophæves, og at kontrollen ved landgrænserne først ophæves på et se-
nere tidspunkt.
1.
Baggrund
1.1. Schengen-samarbejdet og Bulgariens og Rumæniens tiltræden til
EU
Bulgariens og Rumæniens indtræden i EU den 1. januar 2007 blev i Dan-
mark gennemført ved lov nr. 1156 af 25. november 2006 om Den Europæ-
iske Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien. Da de to lande blev
medlemmer af EU, blev de Schengen-regler, der hænger direkte sammen
med afskaffelsen af personkontrollen ved de indre grænser, ikke sat i kraft
i forhold til de to lande.
Det følger af den protokol, der er tilknyttet EU-tiltrædelsestraktaten for
Bulgarien og Rumænien, at Rådet afgør, hvornår den indre grænsekontrol i
forhold til de to medlemsstater ophæves.
Denne afgørelse kan først træffes, når det i overensstemmelse med de rele-
vante Schengen-evalueringsprocedurer er sikret, at Bulgarien og Rumæni-
en fuldt ud lever op til det regelsæt, der gælder for Schengen-lande (det
såkaldte Schengen-acquis). Afgørelsen om ophævelse af den indre græn-
sekontrol træffes med enstemmighed af Rådet efter høring af Europa-
Parlamentet.
1.2. Schengen-evaluering af Bulgarien og Rumænien
1.2.1. Generelt
Med henblik på at vurdere, om Bulgarien og Rumænien lever op til det
nævnte regelsæt,
blev
der iværksat en evalueringsprocedure (Schengen-
proceduren), som
indebar,
at et eksperthold bestående af repræsentanter
fra de nuværende Schengen-lande og Kommissionen
førte
tilsyn med og
kontrollerede
gennemførelsen af Schengen-reglerne i de to lande.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Evalueringsproceduren
omfattede
Bulgariens og Rumæniens anvendelse af
Schengen-reglerne inden for områderne databeskyttelse, politisamarbejde,
luftgrænsekontrol, landgrænsekontrol, søgrænsekontrol, visumudstedelse
og brugen af Schengen-informationssystemet (SIS).
Begge lande har bl.a. besvaret et omfattende og detaljeret spørgeskema,
som giver mulighed for at vurdere landenes gennemførelse af Schengen-
reglerne i form af lovgivning, myndighedsstrukturerne på de relevante om-
råder, personalemæssige ressourcer, grænsepersonalets uddannelsesniveau
mv.
I begge lande er der endvidere inden for de nævnte områder gennemført
evalueringsbesøg af eksperthold. Ekspertholdene har med udgangspunkt i
besvarelserne af spørgeskemaerne inspiceret bl.a. de fysiske lokaliteter og
f.eks. vurderet kvaliteten af teknisk udstyr. Under evalueringsbesøgene har
ekspertholdet haft mulighed for at stille spørgsmål til personalet, og derved
vurdere personalets kendskab til Schengen-reglerne, relevante sagsgange
og personalets sprogkundskaber.
På baggrund af spørgeskemabesvarelserne og evalueringsbesøgene har ek-
spertholdene udarbejdet evalueringsrapporter, der indeholder en række
konklusioner og anbefalinger. Rapporterne er efterfølgende blevet diskute-
ret i Rådets arbejdsgruppe om Schengen-evaluering. Bulgarien og Rumæ-
nien har under disse drøftelser løbende rapporteret om de opfølgnings-
skridt, der er foretaget på baggrund af ekspertholdenes anbefalinger. Ar-
bejdsgruppen om Schengen-evaluering har herefter vurderet, om der har
været behov for genbesøg i landene.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 vedtog
Rådet konklusioner om afslutning af evalueringen af, hvor langt Bulgarien
og Rumænien er nået med forberedelserne til gennemførelse af Schengen-
reglerne. Det fremgår af rådskonklusionerne, at Bulgarien og Rumænien i
det store og hele er tilstrækkeligt forberedte til at kunne gøre tilfredsstil-
lende brug af Schengen-reglerne. Selv om nogle udestående spørgsmål
endnu kræver en yderligere opfølgende indsats, udgør de ikke en hindring
for Rumæniens og Bulgariens fulde anvendelse af alle dele af Schengen-
reglerne, på betingelse af at de to lande samtidig tiltræder Schengen-
samarbejdet. Det fremgår således af rådskonklusionerne, at betingelserne
for, at Rådet efter tiltrædelsesakten for Bulgariens og Rumæniens optagel-
se i EU kan træffe afgørelse om at ophæve den indre grænsekontrol ved
luft-, land- og søgrænser mellem Bulgarien/Rumænien og de øvrige
Schengen-lande er opfyldt. Rådet vedtog i den forbindelse at ville drøfte
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
spørgsmålet om Bulgariens og Rumæniens indtræden i det fulde Schengen-
samarbejde igen snarest muligt og senest i september 2011.
Det bemærkes, at den frie bevægelighed for personer, varer, kapital og
tjenesteydelser inden for EU som bekendt også gælder i forhold til Bulga-
rien og Rumænien. Det indebærer, at personer fra Bulgarien og Rumænien
som det klare udgangspunkt allerede i dag frit kan indrejse til de øvrige
EU-medlemsstater, uanset at der er grænsekontrol mellem de to lande og
de øvrige EU-medlemsstater.
1.2.2. Politisamarbejde
For så vidt angår politisamarbejde blev Bulgarien og Rumænien evalueret i
marts og april 2009, hvor gennemførelse af relevant lovgivning, politiets
organisation og det operationelle politisamarbejde på nationalt og interna-
tionalt plan blev vurderet. Der blev i denne forbindelse foretaget en række
besøg på bl.a. politistationer og ved grænseovergange.
1.2.3. Databeskyttelse
Der blev i april 2009 foretaget en evaluering af databeskyttelsesniveauet i
Bulgarien og Rumænien, hvor relevant lovgivning, databeskyttelsesmyn-
digheder, regler for logning af databehandlingsskridt og it-sikkerhed, vi-
sumudstedelse og internationalt samarbejde var genstand for evaluering.
Databeskyttelsesevalueringerne er sket på baggrund af spørgeskemabesva-
relserne og i form af oplæg ved de bulgarske og rumænske myndigheder.
1.2.4. Visumudstedelse
Bulgariens og Rumæniens generalkonsulater i Istanbul og ambassaderne i
Chisinau (Moldova) blev inspiceret i juni 2009 med henblik på en vurde-
ring af landenes praksis i forhold til visumudstedelse. Adgangen til konsu-
laterne og ambassaderne, sikkerhedsforanstaltninger og -kontrol på den
pågældende lokalitet, processen for indgivelse af ansøgninger og selve an-
søgningsprocessen, visumtyper, visumstickers (klistermærke, hvorpå data
vedrørende visummet, f.eks. udstedelsesdato og gyldighedsperiode er an-
ført), afslag på ansøgninger, datahåndtering, sikkerhedsgodkendelse af
personale og materiel, udstyr til at påvise falske dokumenter, undervisning
og uddannelse var genstand for evaluering.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029446_0005.png
1.2.5. Sø-, luft- og landgrænser
Landenes søgrænsekontrol blev evalueret i august og september 2009,
luftgrænsekontrollen i november 2009 og landgrænsekontrollen i marts og
i november 2010.
I Rumænien blev der i november 2010 endvidere foretaget genbesøg i en
lufthavn og ved en landgrænseovergang. I Bulgarien blev der i december
2010 foretaget genbesøg ved en landgrænseovergang.
På et arbejdsgruppemøde i Schengen-evalueringsarbejdsgruppen blev det
den 28. januar 2011 besluttet, at der skulle foretages endnu et genbesøg
ved den bulgarske landgrænseovergang. Dette genbesøg blev afholdt den
21.-23. marts 2011.
Evalueringerne af sø-, luft- og landgrænser er sket ved en gennemgang af
bl.a. lovgivning og internationalt samarbejde i forbindelse med grænsekon-
trol. Der er endvidere foretaget kontrol af de organisatoriske og de såkaldte
funktionelle strukturer, den operationelle effektivitet (herunder ressourcer
og kontrolniveau), risikoanalyser, behandling af datamateriale, politiun-
dersøgelser af udlændinge, uddannelse af personale, tilbagetagelse af ud-
lændinge, afvisning på grænsen, ulovlig indvandring og transportøransvar.
Der er herudover foretaget en række inspektionsbesøg af havne, lufthavne
og landgrænseovergange. Under disse inspektionsbesøg har ekspertholdet
endvidere foretaget evaluering af kontrolprocedurer, grænseovervågning
og uddannelse af personale.
1.2.5.1. Rumænien
Det fremgår af de rådskonklusioner, der blev vedtaget på rådsmødet den
9. juni 2011, at Schengen-evalueringen af de rumænske luftgrænser viste
en generelt velstruktureret offentlig myndighed, der foretager grænsefor-
valtningen, en god faglig kompetence hos de ansatte i grænsepolitiet og et
tilfredsstillende kendskab til kravene i Schengen-grænsekodeksen. Det
fremgår endvidere af rådskonklusionerne, at det disponible udstyr hoved-
sageligt var tilstrækkeligt. De mindre mangler, der under det første evalu-
eringsbesøg blev påvist, er på et senere besøg konstateret tilstrækkeligt af-
hjulpet. Det fremgår af rådskonklusionerne, at der ifølge opfølgningsop-
lysninger modtaget fra Rumænien, er blevet eller snart bliver rettet op på
mangler med hensyn til luftfartsselskabernes ansvar og kapaciteten til at
opspore/afsløre menneskesmuglere.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029446_0006.png
For så vidt angår de rumænske søgrænser fremgår det af rådskonklusio-
nerne, at evalueringen viste et godt niveau af samarbejde, national og in-
ternational kommunikation, situationskendskab og reaktionskapacitet, og
at grænsekontrollen udføres med tilstrækkeligt udstyr og af specialtrænet
personel. Der er også et godt niveau af risikoanalyse og en velstruktureret
kommandokæde. Det fremgår af rådskonklusionerne, at der i opfølgnings-
processen er blevet rettet op på tidligere konstaterede mangler med hensyn
til transportvirksomheders ansvar, samt på mindre mangler bl.a. med hen-
syn til udførelsen af grænsekontrol og behovet for bedre uddannelse og
sprogfærdigheder generelt.
For så vidt angår de rumænske landgrænser fremgår det af rådskonklusi-
onerne, at evalueringen viste et godt niveau af grænsekontrol, en professi-
onel samlet taktisk og operationel tilgang i grænseovervågningen, en pro-
fessionel udførelse af risikoanalyse og efterretning samt et godt samarbej-
de både internationalt og med nabolandene. Den tilgængelige infrastruk-
tur og personaleniveauet på stedet blev anset for tilstrækkelig. Det frem-
går endvidere af rådskonklusionerne, at de mindre mangler, der blev på-
vist under det første evalueringsbesøg bl.a. med hensyn til udførelse af
grænsekontrol og udstyr samt antallet af uanmeldte inspektioner på regio-
nalt og centralt niveau med henblik på modvirkning af korruption, er ble-
vet afhjulpet i opfølgningsprocessen, og at de fleste foranstaltninger er
blevet gennemført. Der blev i forbindelse med evalueringen afholdt et nyt
besøg ved to bestemte grænseovergangssteder, hvor det kunne konstateres,
at påviste mangler vedrørende infrastruktur og udstyr var blevet afhjulpet,
og begge grænseovergangssteder blev konstateret fuldt operationelle med
udstyr i overensstemmelse med de relevante anbefalinger, og personale,
der er i stand til at udføre grænsekontrol i tråd med bestemmelserne i
Schengengrænsekodeksen.
1.2.5.2. Bulgarien
Det fremgår af de rådskonklusioner, der blev vedtaget på rådsmødet den
9. juni 2011, at den infrastruktur, der benyttes til grænsekontrol ved de
bulgarske luftgrænser, lever op til kravene i Schengen-grænsekodeksen, og
at udstyret hovedsageligt er tilstrækkeligt og moderne. Den systematiske
taktiske risikoanalyse, der resulterer i henstillinger vedrørende niveauer
for grænsekontrol, samt tutorordningen kan betragtes som såkaldt bedste
praksis. Der blev ved evalueringen påvist mangler inden for udstyr, udfø-
relse af grænsekontrol og uddannelse, fuldstændig fysisk adskillelse i Bur-
gas lufthavn og pligten til at formidle passageroplysninger, sprogkundska-
ber og gennemførelse af luftfartsselskabernes ansvar, hvilket der rettes op
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029446_0007.png
på i opfølgningsfasen. Det fremgår således af opfølgningsrapporten fra ju-
li 2011, at evalueringsholdets anbefalinger vedrørende Burgas lufthavn er
blevet gennemført.
For så vidt angår de bulgarske søgrænser fremgår det af rådskonklusio-
nerne, at den klare ramme for og de anvendte metoder til samarbejdet
mellem forskellige myndigheder bidrager til at øge sikkerheden ved sø-
grænserne, og at den systematiske taktiske risikoanalyse, kontrollen af fi-
skerfartøjer og grænsekontrollen af lystfartøjer kan betragtes som bedste
praksis. Det blev vurderet, at grænseovervågningssystemet generelt opfyl-
der kravene i Schengen-grænsekodeksen. Der er under opfølgningen
blevet rettet op på de påviste mangler inden for grænsekontrol og grænse-
overvågning, visumudstedelse, infrastruktur og sprogkundskaber.
For så vidt angår de bulgarske landgrænser fremgår det af rådskonklusio-
nerne, at evalueringen efter det andet genbesøg viste et pragmatisk og pro-
fessionelt niveau af samarbejde på grænsen, både hvad angår grænsekon-
trol og grænseovervågning. Det blev under genbesøgene konstateret, at de
anbefalinger, der blev fremsat vedrørende grænsekontrol ved grænsen
mellem Bulgarien og Tyrkiet, grænseovervågning, bemanding, kommuni-
kation, ledelses- og sproguddannelse, situationskendskab og strategisk til-
gang, er blevet gennemført og fortsat vil blive overvåget nøje i opfølg-
ningsprocessen. Det fremgår endvidere, at Bulgarien, foruden de allerede
iværksatte foranstaltninger, som en proaktiv foranstaltning har besluttet at
udarbejde en særlig pakke af ledsagende foranstaltninger med henblik på
eventuelt stigende indvandringsstrømme efter den fuldstændige indtræden
i Schengen-samarbejdet.
1.2.6. Evaluering af SIS/SIRENE
Efter den ovennævnte evalueringsprocedure og opfølgningsprocedure i
forhold til databeskyttelse vedtog Rådet den 26. april 2010 konklusioner
om, at databeskyttelsesniveauet i Bulgarien og Rumænien var tilfredsstil-
lende. Dette var en forudsætning for, at der kunne overføres data via
Schengen-informationssystemet (SIS) til de to lande, og dermed for at
SIS/SIRENE-evalueringerne kunne gennemføres.
I juni 2010 traf Rådet afgørelse om anvendelse af reglerne om SIS (der er
en del af Schengen-acquis’et) i Bulgarien og Rumænien med virkning fra
den 15. oktober 2010. Den 5. november 2010 blev begge lande fuldt ope-
rationelle. Der blev i form af de såkaldte SIS/SIRENE-evalueringer foreta-
get kontrol af den nationale lovgivning mv. angående SIS og af de myn-
digheder, der anvender systemet. Som et led i evalueringen blev der fore-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
taget inspektionsbesøg på landenes SIRENE-kontorer og en række an-
meldte og uanmeldte inspektionsbesøg på politistationer mv. for at vurdere
anvendelsen af systemet.
2.
Indhold
Det er muligt, at formandskabet på rådsmødet den 22.-23. september 2011
vil fremlægge forslag med henblik på at opnå politisk tilslutning til opta-
gelse af Bulgarien og Rumænien i det fulde Schengen-samarbejde. Det
præcise indhold af et sådant eventuelt forslag kendes endnu ikke, men det
er muligt, at formandskabet vil lægge op til, at kontrollen ved luft- og sø-
grænserne mellem Bulgarien og Rumænien og de øvrige Schengen-lande
ophæves fra udgangen af oktober 2011, mens kontrollen ved landgrænser-
ne først ophæves på et senere tidspunkt. Det er ikke forventningen, at man
på rådsmødet den 22.-23. september 2011 vil tage stilling til, fra hvilken
dato kontrollen ved landgrænserne skal ophæves.
3.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
6.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet ses ikke at have betydning for sagen.
7.
Andre landes kendte holdninger
Frankrig, Tyskland og Holland, støttet af Finland, har under tidligere drøf-
telser af sagen udtrykt skepsis over for, om Bulgarien og Rumænien er pa-
rate til på nuværende tidspunkt at blive optaget i det fulde Schengen-
samarbejde.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
I overensstemmelse med de rådskonklusioner, som Rådet (retlige og indre
anliggender) vedtog på rådsmødet den 9.-10. juni 2011, er det Danmarks
opfattelse, at Bulgarien og Rumænien opfylder de krav, som følger af
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Schengen-regelsættet, og at der derfor er grundlag for, at der på rådsmø-
det den 22.-23. september 2011 træffes beslutning om, at Rumænien og
Bulgarien optages i det fulde Schengen-samarbejde. Det er som nævnt mu-
ligt, at det i første omgang alene er kontrollen ved luft- og søgrænserne,
der ophæves, og at kontrollen ved landgrænserne først ophæves på et se-
nere tidspunkt.
9.
Europa-Parlamentet
Spørgsmålet om den fulde anvendelse af Schengen-reglerne i Bulgarien og
Rumænien har været sendt i høring i Europa-Parlamentet, der har støttet
den fulde optagelse af de to lande i Schengen-samarbejdet.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har været skriftlig forelagt for Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsud-
valg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsud-
valg forud for rådsmødet den 9.-10. juni 2011.
9