Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3111 - RIA Bilag 6
Offentligt
1029854_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
Internationalt kontor
11/57382
PBT
Supplerende samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde
i det blandede udvalg den 22. – 23. september 2011
Dagsordenspunkt 19): Ulovlig indvandring – præsentation af et fælles østrigsk og un-
garsk ministerbrev
Sagen er ikke omfattet af det danske forbehold.
Nyt notat.
Resumé:
På rådsmødet den 22. – 23. september 2011 forventes en præsentation af en fælles hen-
vendelse fra den østrigske indenrigsminister og den ungarske indenrigsminister af 8. sep-
tember 2011 vedrørende en stigning i antallet af ulovlige indvandrere via de sydøstlige
grænser, ligesom der forventes en drøftelse heraf. I henvendelsen redegøres for, at Østrig
og Ungarn hen over sommeren har oplevet en stigning i antallet af ulovlige indvandrere fra
Afghanistan, Indien, Irak, Iran, Pakistan og Somalia, der angiveligt bliver smuglet ind på Uni-
onens område via Grækenland, Tyrkiet og Balkan-landene under umenneskelige forhold. På
denne baggrund ønsker Østrig og Ungarn en drøftelse på rådsmødet den 22. – 23. septem-
ber 2011 vedrørende bekæmpelse af ulovlig indvandring og menneskesmugling såvel som
forhold, der relaterer sig til beskyttelsen af EU’s ydre grænser. Drøftelsen har ikke i sig selv
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant
for sagen. Regeringen kan generelt støtte en styrket kontrol af de ydre grænser, samt en ef-
fektiv bekæmpelse af ulovlig indvandring og menneskesmugling. Regeringen vil forholde sig
konkret til kommende forslag herom, når og hvis disse på et tidspunkt foreligger.
1. Baggrund
Den 8. september 2011 har indenrigsministrene fra Østrig og Ungarn sendt et fælles brev til
det polske EU-formandskab, Kommissær Malmström (indre anliggender) og medlemsstater-
nes relevante ministre på området for Retlige og Indre Anliggender. Brevet vedrører den
stigning i antallet af ulovlige indvandrere, som Østrig og Ungarn ifølge de to ministre har op-
levet hen over sommeren. Den øgede ulovlige indvandring kommer fra Afghanistan, Indien,
Irak, Iran, Pakistan og Somalia, og personerne bliver angiveligt smuglet ind på Unionens om-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029854_0002.png
råde via Grækenland, Tyrkiet og Balkan-landene under, hvad der beskrives som umenne-
skelige forhold.
Det fremgår af brevet, at Østrig og Ungarn på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
22. – 23. september 2011 på denne baggrund ønsker en drøftelse af bekæmpelse af ulovlig
indvandring og menneskesmugling, såvel som spørgsmål og problemer i relation til beskyt-
telsen af EU’s sydøstlige ydre grænser.
Spørgsmålene, der ønskes drøftet, lægger sig tæt op af de migrationsstrømme, som EU har
oplevet på baggrund af foråret og sommerens uroligheder i Nordafrika.
På rådsmødet den 22. – 23. september 2011 forventes en præsentation af den fælles hen-
vendelse fra Østrig og Ungarn, ligesom der forventes en drøftelse heraf.
2. Formål og indhold
Formålet med den fælles henvendelse fra Østrig og Ungarn er gennem en politisk drøftelse i
Rådet at få sat fokus på den ulovlige indvandring via den sydøstlige ydre Schengen-
landegrænse og den hertil knyttede organiserede kriminalitet.
Med henblik herpå foreslår Østrig og Ungarn, at samarbejdet mellem medlemsstaterne,
Kommissionen, Europol og Frontex målrettes yderligere blandt andet med henblik på at ef-
fektivisere bekæmpelsen af ulovlig indvandring og menneskesmugling.
I særdeleshed foreslår Østrig og Ungarn en udvidelse af den græske handlingsplan vedrø-
rende asyl og indvandring til også at omfatte kontrollen ved den græske del af den ydre
Schengen-landegrænse, der i denne sammenhæng anses for særligt problematisk.
Østrig og Ungarn foreslår således, at der iværksættes et projekt til styrkelse af grænsekon-
trollen ved Grækenlands ydre landegrænse til Tyrkiet under Kommissionens koordination, og
disse to medlemsstater erklærer sig i brevet villige til at stille eksperter til rådighed til brug for
et sådant projekt.
3. Gældende dansk ret og sagens konsekvenser herfor
Da der er tale om en politisk drøftelse på baggrund af en fælles henvendelse fra to med-
lemsstater, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte en styrket kontrol af de ydre grænser, samt en effektiv be-
kæmpelse af ulovlig indvandring og menneskesmugling.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der foreligger ikke offentligt kendte informationer om andre landes holdninger.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029854_0003.png
6. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS) den 14. september 2011.
Dansk Flygtningehjælp har henstillet til, at man er fuldt opmærksom på, at der især blandt
nationaliteter som afghanere, iranere, irakere og somaliere sandsynligvis vil være et stort an-
tal flygtninge/asylansøgere, som ikke må afvises på grænsen, da de har ret til en prøvelse af
en eventuel anmodning om asyl.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en politisk drøftelse på baggrund af en fælles henvendelse fra to med-
lemsstater, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Der ses hverken at være statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbru-
gerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da der er tale om en politisk drøftelse
på baggrund af en fælles henvendelse fra to medlemsstater.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og/eller Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Det er endvidere væsentligt for Danmark, at der ikke igangsættes projekter, der overlapper
med allerede igangsatte initiativer, ligesom det er vigtigt, at koordineringen af det praktiske
samarbejde ved de ydre grænser fortsat varetages af Frontex.
Endvidere støtter Regeringen generelt tiltag til bekæmpelse af menneskesmugling. Regerin-
gen vil forholde sig konkret til kommende forslag herom, når og hvis disse på et tidspunkt fo-
religger.
Side 3