Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3125 - Almindelige anl.
Offentligt
1453910_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16836/11
(OR. en)
PRESSE 424
PR CO 69
PRESSEMEDDELELSE
3125. samling i Rådet
Almindelige anliggender
Bruxelles, den 15. november 2011
Formand
Mikołaj DOWGIELEWICZ
Polens statssekretær for Europaspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16836/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0002.png
15.XI.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog et direktiv, der tager sigte på at bekæmpe seksuelt misbrug og seksuel
udnyttelse af
børn
og børnepornografi, idet det harmoniserer omkring 20 strafbare handlinger og fastsætter en
høj strafferamme.
Rådet drøftede visse aspekter af den foreslåede
flerårige finansielle ramme
for perioden 2014-
2020.
Det gennemgik EU's strategi for
Østersøområdet
og godkendte anbefalinger om en forbedret
gennemførelse. Strategien, der blev iværksat i 2009, tackler de fælles udfordringer, som landene i
regionen står over for, og sætter sig for at drage fordel af uudnyttet potentiale ved at skabe en
fælles ramme for samarbejde.
16836/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0003.png
15.XI.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME.................................................................................... 6
DET EUROPÆISKE RÅD.................................................................................................................. 7
Forberedelse af decembermødet .......................................................................................................... 7
Opfølgning af oktobermødet................................................................................................................ 7
STRATEGI FOR ØSTERSØOMRÅDET ........................................................................................... 8
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Seksuelt misbrug/seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi ......................................................................... 15
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjer - gearskiftindikatorer.................................................................................................................... 16
Emissioner fra tunge erhvervskøretøjer (Euro VI) ................................................................................................ 16
MILJØ
Indvirkning af visse projekter på miljøet............................................................................................................... 17
Konvention om beskyttelse af migrerende arter af vilde dyr................................................................................. 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16836/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0004.png
15.XI.2011
DELTAGERE
Belgien:
Steven VANACKERE
Bulgarien:
Nikolay MLADENOV
Den Tjekkiske Republik:
Karel SCHWARZENBERG
Danmark:
Nicolai WAMMEN
Tyskland:
Werner HOYER
Estland:
Urmas PAET
Irland:
Lucinda CREIGHTON
Grækenland:
Mariliza XENOGIANNAKOPOULOU
Spanien:
Diego LÓPEZ GARRIDO
Frankrig:
Jean LEONETTI
Italien:
Ferdinando NELLI FEROCI
Cypern:
Andreas MAVROYIANNIS
Letland:
Edgars RINKĒVIČS
Litauen:
Audronius A�½UBALIS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
János MARTONYI
Enikö GYÖRI
Malta:
Richard CACHIA-CARUANA
Nederlandene:
Ben KNAPEN
Østrig:
Wolfgang WALDNER
Polen:
Mikołaj DOWGIELEWICZ
Portugal:
Miguel MORAIS LEITÃO
Rumænien:
Bogdan MANOIU
Vicepremierminister samt udenrigsminister og minister for
institutionelle reformer
Udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Europaminister
Viceminister, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Viceminister for EU-spørgsmål
Viceudenrigsminister
Statssekretær for Den Europæiske Union
Europaminister
Fast repræsentant
Viceminister for Europaspørgsmål under præsidenten for
Republikken Cypern
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Fast repræsentant
Europaminister og minister for internationalt samarbejde
Statssekretær for europæiske og internationale spørgsmål
Statssekretær for Europaspørgsmål
Attacheret statssekretær under udenrigsministeren med
ansvar for Europaspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Europaspørgsmål
16836/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0005.png
15.XI.2011
Slovenien:
Andreja JERINA
Slovakiet:
Milan JEZOVICA
Finland:
Alexander STUBB
Sverige:
Birgitta OHLSSON
Det Forenede Kongerige:
Kim DARROCH
Statssekretær, regeringens kontor for vækst og
Europaspørgsmål
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Europaminister og minister for udenrigshandel
Europaminister
Fast repræsentant
Kommissionen
Janusz LEWANDOWSKI
Medlem
16836/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0006.png
15.XI.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME
Rådet havde en orienterende debat om EU’s flerårige finansielle ramme for perioden 2014-2020
med fokus på følgende dele af forslaget:
økonomisk, social og territorial samhørighed
faciliteten for netforbindelser i Europa
1
den fælles landbrugspolitik og den fælles fiskeripolitik
Formandskabet tilkendegav, at det agter at medtage hovedresultaterne af drøftelserne og
resultaterne af det arbejde, der er udført siden juli, i en rapport, som skal forelægges Rådet den 5.
december.
Forhandlingsfasen forventes at blive indledt i januar i starten af det danske formandskab.
1
Faciliteten for netforbindelser i Europa er et nyt instrument, som Kommissionen har foreslået med
det formål at fremme infrastrukturudviklingen inden for transport, energi samt informations- og
kommunikationsteknologi i hele Europa.
16836/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0007.png
15.XI.2011
DET EUROPÆISKE RÅD
Forberedelse af decembermødet
Rådet behandlede et forslag til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råds møde den
9. december (15950/11).
Det Europæiske Råd forventes at fokusere på
Økonomisk politik:
en gennemgang af den økonomiske situation i Europa, herunder de temaer, der blev
behandlet på dets møder i juni og oktober
de medlemsstater, der deltager i europluspagten, vil gøre status over fremskridtene
med gennemførelsen af deres tilsagn
en debat om de overvejelser, som euroområdets medlemsstater har gjort sig med
hensyn til at styrke den økonomiske konvergens i euroområdet.
Energi,
navnlig energieffektivitet, det indre energimarked, energiinfrastrukturudvikling, den
eksterne energipolitik og nukleare stresstest.
Andre punkter,
navnlig EU-udvidelsen.
Rådet vil holde en yderligere drøftelse på sin samling den 5. december på grundlag af udkastet til
Det Europæiske Råds konklusioner.
Traktaten om Kroatiens tiltrædelse af EU forventes at blive undertegnet i tilknytning til Det
Europæiske Råds møde.
Opfølgning af oktobermødet
Rådet gjorde status over opfølgningen af Det Europæiske Råds møde den 23. oktober på grundlag
af en note fra formandskabet vedrørende dets møder i februar, marts, juni og oktober (16468/11).
16836/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0008.png
15.XI.2011
STRATEGI FOR ØSTERSØOMRÅDET
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM MINDER OM meddelelsen fra Kommissionen af 10. juni 2009 om EU-strategien for
Østersøområdet (Østersøstrategien), som blev godkendt af Rådet (almindelige anliggender
og eksterne forbindelser) den 28. oktober 2009 og af Det Europæiske Råd den 30. oktober
2009,
SOM HENVISER TIL Det Europæiske Råds konklusioner af 30. oktober 2009, der
opfordrer Europa-Kommissionen (herefter benævnt "Kommissionen") til at forelægge
Rådet en fremskridtsrapport senest i juni 2011, og SOM MINDER OM Kommissionens
interimsrapport om Østersøstrategien fra december 2010, der angiver, at de politiske
drøftelser, der skal finde sted under det polske formandskab for EU-Rådet i andet halvår af
2011, vil give mulighed for en mere grundlæggende revision af strategien,
SOM HILSER rapporten fra Kommissionen af 22. juni 2011 om gennemførelsen af EU-
strategien for Østersøområdet, der udgør grundlaget for disse konklusioner,
VELKOMMEN,
SOM MINDER OM de omfattende drøftelser om gennemførelsen af Østersøstrategien og
de høringer vedrørende revisionen, der er blevet gennemført under det polske
rådsformandskab, og SOM HILSER det engagement, som Europa-Parlamentet,
Regionsudvalget, repræsentanter for Østersøområdet og andre interessenter har udvist,
VELKOMMEN,
SOM ANERKENDER, at Kommissionen skal foretage en samlet vurdering af de
makroregionale strategier i midten af 2013
1
,
UNDERSTREGER, at Østersøstrategien udgør en integreret ramme for behandling af
fælles udfordringer i makroregionen, der nyder godt af det styrkede samarbejde mellem
sine interessenter, og at strategien bidrager til EU's økonomiske, sociale og territoriale
samhørighed,
2.
3.
4.
5.
6.
1
Konklusionerne fra Rådet for Almindelige Anliggender af 13. april 2011 om Den Euro-
pæiske Unions strategi for Donauområdet.
8
16836/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0009.png
15.XI.2011
7.
GENTAGER, at strategien bygger på principperne om, at der ikke nå tilføres nye EU-
midler og tilføjes yderligere formelle EU-strukturer og ny EU-lovgivning og på en
koordineret tilgang, synergieffekter og en mere effektiv anvendelse af finansielle EU-
instrumenter og -midler og andre finansielle instrumenter og midler,
UNDERSTREGER, at en vellykket gennemførelse af Østersøstrategien til gavn for
makroregionen kræver inddragelse af alle Østersølandene og de relevante interessenter på
transnationalt, regionalt og lokalt plan i henhold til en tilgang med styring på flere niveauer
ANERKENDER det hidtidige bidrag fra erfaringerne med gennemførelsen af
Østersøstrategien til at nå de fælles EU-mål og tackle makroregionens fælles udfordringer,
men ERKENDER, at det er nødvendigt at gøre strategien mere effektiv og
resultatorienteret for i højere grad at nå strategiens mål, og GODKENDER derfor følgende
anbefalinger, der bygger på Kommissionens rapport om gennemførelsen af
Østersøstrategien og på høringerne af de relevante interessenter:
Politisk engagement
a)
OPFORDRER de berørte medlemsstater til at intensivere indsatsen for yderligere at
styrke den nuværende politiske støtte til gennemførelsen af Østersøstrategien på alle
niveauer (EU, nationalt, regionalt og lokalt), navnlig ved at gøre Østersøstrategien til
et referencepunkt for alle passende fora,
ANERKENDER den territoriale dimension af EU's sektorpolitikker og dermed
behovet for at sætte Østersøstrategien på dagsordenen for Rådet i dets forskellige
sammensætninger, hvis og når det er relevant, for at fremme effektiv inddragelse af
og tættere forbindelser til de relevante EU-politikker ved gennemførelsen af
strategien,
8.
9.
b)
En integreret tilgang, samordning af politikkerne og tilpasning af finansieringen
c)
HENSTILLER til Kommissionen og de berørte medlemsstater at følge en integreret
tilgang til Østersøstrategien ved at styrke samordningen af politikker med territorial
indvirkning, som er tematisk relevante for Østersøstrategien på EU-plan og nationalt
plan
1
, og at sikre større overensstemmelse mellem strategien og den integrerede
havpolitik og Europa 2020-strategien, også gennem fremme af nationale udvalg til
koordinering af Østersøstrategien for at opnå større effektivitet, mere synergi og
holdbare resultater,
1
Såsom miljø, transport, landbrug, fiskeri, fysisk maritim planlægning, innovation, forskning
og udvikling, informations- og kommunikationsteknologi, klima osv.
9
16836/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XI.2011
d)
HENSTILLER til Kommissionen og de berørte medlemsstater at sikre bedre
overensstemmelse mellem de nuværende finansieringskilder i makroregionen og
målene for Østersøstrategien. ANFØRER, uden at dette berører resultaterne af
forhandlingerne om den næste flerårige finansielle ramme, at tilpasningen af
finansieringen fremover skulle blive lettet i den nye programmeringsperiode for
2014-2020, blandt andet gennem hensyntagen til Østersøstrategien ved
udformningen af programmerne, herunder de transnationale, nationale og regionale
programmer og dem med tredjelandsdeltagelse, når det er relevant og i
overensstemmelse med nærhedsprincippet,
HENSTILLER til Kommissionen og de berørte medlemsstater at samarbejde om at
styrke mulighederne for at realisere rørledningerne i Østersøstrategiens projekter og
at overveje mulighederne for at fastlægge rammerne for gennemførelsesfaciliteten i
samarbejde med internationale finansielle institutioner som et middel til at støtte
forberedelsen af vigtige projekter i Østersøstrategien på grundlag af en grundig
behovsanalyse, der koordineres af Kommissionen,
e)
Styring
f)
HENSTILLER til Kommissionen at styrke sin rolle i den strategiske koordinering af
Østersøstrategien ved at lette informationsstrømmene internt og til medlemsstaterne
og ved at sikre merværdien i det makroregionale koncept. OPFORDRER Kommis-
sionen til at styrke rollen for Gruppen på Højt Plan vedrørende Østersøstrategien, der
bør mødes regelmæssigt og være det vigtigste operationelle forum for centrale
styringsdrøftelser, og HENSTILLER til alle medlemsstaterne at deltage aktivt i
gruppens møder,
HENSTILLER til de berørte medlemsstater at tage hensyn til Østersøstrategiens mål
i de specifikke udviklingsstrategier på nationalt plan og at opfordre de regionale og
lokale myndigheder til at afspejle aktiviteterne i Østersøstrategien i deres
udviklingsstrategier, når det er relevant for området,
HENSTILLER til de berørte medlemsstater at undersøge potentialet i europæiske
grupper for territorialt samarbejde som et redskab til gennemførelse af strategien på
de relevante niveauer,
g)
h)
16836/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0011.png
15.XI.2011
Præcisering og styrkelse af de centrale interessenters roller
i)
FREMHÆVER behovet for samarbejde mellem Kommissionen og de berørte
medlemsstater om at præcisere rollerne og ansvarsområderne for de centrale
interessenter til gennemførelse af Østersøstrategien
1
, således at der tilvejebringes
gennemsigtig vejledning om deres funktioner, og deres arbejde med gennemførelse
af strategien lettes ved at gøre det mere effektivt. Rådet ERKENDER samtidig, at det
er nødvendigt at styrke rollerne for de nationale kontaktpunkter for så vidt angår
national koordination og for koordinatorerne for de prioriterede områder og lederne
af de horisontale aktioner for så vidt angår tematisk og transnational gennemførelse,
FREMHÆVER behovet for at etablere en stabil og mere effektiv forbindelse mellem
de centrale interessenter til gennemførelse af Østersøstrategien og forvalterne af
finansieringsmidler med henblik på at uddybe dialogen om adgang til finansielle
løsninger og UNDERSTREGER, at samarbejdsmulighederne med den private sektor
i denne forbindelse bør undersøges,
OPFORDRER de centrale interessenter til gennemførelse af Østersøstrategien,
Kommissionen og de berørte medlemsstater til løbende at sikre, at de selv har
tilstrækkelig intern kapacitet til at udføre deres arbejde,
j)
k)
Overvågningssystem og indførelse af mål og indikatorer
l)
HENSTILLER til Kommissionen at aflægge rapport hvert andet år om fremskridtene
i Østersøstrategien og de opnåede resultater, herunder henvisning til de relevante
sektorpolitikkers bidrag,
HENSTILLER til Kommissionen at foreslå et system senest i begyndelsen af 2012
med realistiske og gennemførlige mål og indikatorer (kvantitative og kvalitative)
udarbejdet i samarbejde med de berørte medlemsstater under hensyntagen til de mål
og indikatorer, som de multilaterale samarbejdsstrukturer i makroregionen allerede
har fastsat, blandt andre Helcom (Helsingforskommissionen), og til behovet for at
undgå unødvendigt dobbeltarbejde. MENER, at dette vil styrke overvågningen af
Østersøstrategien og danne grundlag for et samlet evalueringssystem, der sigter mod
at gøre strategien mere operationel og resultatorienteret. Rådet HILSER derfor
arbejdet i Østersøstrategiens taskforce vedrørende mål og indikatorer
VELKOMMEN,
m)
1
De nationale kontaktpunkter, koordinatorerne for de prioriterede områder, lederne af de
horisontale aktioner og lederne af flagskibsprojekterne.
11
16836/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0012.png
15.XI.2011
Forbedring af kommunikationssystemet og synligheden
n)
ANBEFALER, at Kommissionen og de berørte medlemsstater i fællesskab udvikler
et "kommunikationsinitiativ"
1
til forbedring af kommunikationskanalerne mellem de
centrale interessenter til gennemførelse af Østersøstrategien samt mellem disse og
forvalterne af finansieringsmidler, blandt andet ved at overveje at indføre et
interaktivt webredskab til udveksling af erfaring og god praksis, hvilket vil føre til
bedre adgang til finansieringsinformation, bedre sammensætning af partnere og
gruppering af projekter,
OPFORDRER de berørte medlemsstater og Kommissionen til at øge effektiviteten af
informationsformidlingen og støtten til aktiviteterne i Østersøstrategien samt til at
fremme kommunikationskanaler, der er rettet mod en bredere offentlighed i
makroregionen, ved at tilskynde til inddragelse af et bredt udvalg af aktører på
forskellige niveauer,
ANBEFALER, at Kommissionen fortsætter sin gode praksis med at afholde det
årlige forum for Østersøstrategien, der udgør en stabil platform for drøftelser om
fremskridt, resultater, udfordringer og løsninger vedrørende gennemførelsen mellem
et bredt udvalg af aktører på alle de forskellige niveauer,
o)
p)
Integration i multilaterale strukturer og forbindelser til EU-strategien for Donauområdet
q)
HENSTILLER til de berørte medlemsstater at forsøge at opnå synergieffekter
mellem Østersøstrategien og de multilaterale samarbejdsstrukturer og netværk i
Østersøområdet
2
samt internationale finansielle institutioner gennem bedre
koordination og effektiv anvendelse af kommunikationskanalerne og foraene
vedrørende Østersøstrategien og Østersøområdet med henblik på at øge effektiviteten
af indsatsen i makroregionen,
OPFORDRER de berørte medlemsstater og Kommissionen til at styrke
forbindelserne mellem Østersøstrategien, EU-strategien for Donauområdet og
eventuelle fremtidige makroregionale strategier ved at sikre udveksling af erfaringer
og god praksis, hvilket vil føre til højere kvalitet af gennemførelsesløsningerne for
disse strategier og til merværdi ved at styrke den europæiske territoriale
samhørighed, herunder blandt andet sammenhængen i gennemførelsen af
infrastruktur- og energiprojekter,
r)
1
2
Rapporten fra Kommissionen af 22. juni 2011 om gennemførelsen af EU-strategien for
Østersøområdet.
F.eks. den nordlige dimension, Østersørådet, Nordisk Ministerråd, Helcom, VASAB
(Visions and Strategies around the Baltic Sea) og Østersørådets subregionale samarbejde.
12
16836/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XI.2011
Samarbejde med tredjelande
s)
HILSER samarbejde med interesserede tredjelande om projekter og initiativer af
fælles interesse i Østersøstrategien VELKOMMEN og OPFORDRER de berørte
medlemsstater til at finde frem til de mest relevante instrumenter og former for
inddragelse af tredjelande med henblik på at tackle makroregionens udfordringer
effektivt. Den nordlige dimension, Østersørådet, Nordisk Ministerråd og Helcom bør
især fungere som samarbejdsplatforme, der inddrager relevante partnere, navnlig Den
Russiske Føderation,
10.
OPFORDRER de berørte medlemsstater og Kommissionen til at indarbejde ovenstående
anbefalinger i Østersøstrategiens gennemførelsespraksis i løbet af 2012. OPFORDRER
Kommissionen til at revidere Østersøstrategien på baggrund af ovenstående anbefalinger
senest i begyndelsen af 2012 og til kort herefter at sørge for en revision af
Østersøstrategiens handlingsplan. UNDERSTREGER, at omfanget af gennemførelsen af
disse anbefalinger bør afspejles i Kommissionens samlede vurdering af de makroregionale
strategier og evalueringen af deres merværdi i 2013."
16836/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0014.png
15.XI.2011
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
EØS-Rådet
Der blev afholdt et møde i EØS-Rådet i tilknytning til Rådets samling.
EØS-Rådet vedtog konklusionerne i dokument
16011/11.
16836/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0015.png
15.XI.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Seksuelt misbrug/seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi
Rådet vedtog et direktiv, der tager sigte på at bekæmpe seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af
børn og børnepornografi (PE-CONS
51/11).
Direktivet harmoniserer omkring 20 strafbare handlinger og fastsætter en høj strafferamme.
Direktivet vil straffe en række forbrydelser i hele EU (herunder seksuelt misbrug af børn, seksuel
udnyttelse af børn, børnepornografi og grooming, dvs. hvervning af børn til seksuelle formål på
internettet) og fastsætte lavere tærskler for maksimumstraffe i forhold til en tidligere
rammeafgørelse fra 2004.
Hvad angår børnepornografi på nettet, forpligter teksten medlemsstaterne til at sikre den
øjeblikkelige fjernelse af websider udbudt på deres område og til at søge at få fjernet lignende sider,
der udbydes uden for deres område. Endvidere kan medlemsstaterne blokere adgangen til websider,
men skal, hvis de anvender denne mulighed, følge gennemsigtige procedurer og yde
sikkerhedsgarantier.
Direktivet vil også slå hårdt ned på sexturismen, for det første ved at indføre obligatorisk jurisdik-
tionskompetence over statsborgere, der begår forbrydelser i udlandet, og for det andet ved at
fastsætte forebyggende foranstaltninger med henblik herpå. De nye regler indeholder også
bestemmelser, der sigter mod at forhindre pædofile i at flytte til udlandet og udnytte arbejdskraftens
frie bevægelighed inden for EU.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16898/11.
16836/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0016.png
15.XI.2011
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjer - gearskiftindikatorer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om
gennemførelse af forordning (EF) nr. 661/2009 med hensyn til gearskiftindikatorer.
Ifølge forordning (EF) nr. 661/2009 skal de tekniske detaljer vedrørende bestemmelserne
(specifikke procedurer, prøvninger og krav for typegodkendelse) om gearskiftindikatorer fastsættes
i gennemførelseslovgivning. Direktiv 2007/46/EF om fastlæggelse af en ramme for godkendelse af
motorkøretøjer og påhængskøretøjer (rammedirektiv) bør derfor ændres i overensstemmelse
hermed.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Da Rådet nu har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig det.
Emissioner fra tunge erhvervskøretøjer (Euro VI)
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 582/2011, der gennemfører og ændrer forordning (EF) nr. 595/2009 med
hensyn til emissioner fra tunge erhvervskøretøjer (Euro VI).
Forordning (EF) nr. 595/2009 fastlægger fælles tekniske krav for typegodkendelse af motorkøre-
tøjer og udskiftningsdele med hensyn til emission og indeholder bestemmelser om
overensstemmelse efter ibrugtagning, forureningsbegrænsende anordningers holdbarhed,
egendiagnosesystemer (OBD-systemer), måling af brændstofforbrug og adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Da Rådet nu har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig det.
16836/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453910_0017.png
15.XI.2011
MILJØ
Indvirkning af visse projekter på miljøet
Rådet vedtog et direktiv om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet
(PE-CONS
52/11)
og kodificerede det nuværende direktiv 85/337, der er blevet ændret
væsentligt ved flere lejligheder.
EU’s politik på miljøområdet bygger på principperne om forebyggende indsats, om indgreb over for
miljøskader fortrinsvis ved kilden og om, at forureneren betaler. Medlemsstaterne skal derfor, inden
de giver tilladelse, foretage en vurdering af den mulige indvirkning af visse projekter på miljøet
samt på borgernes sundhed og trivsel. Denne vurdering bør foretages på grundlag af relevante
oplysninger fra bygherren og eventuelt også fra de myndigheder og den offentlighed, der forventes
at blive berørt af projektet.
Konvention om beskyttelse af migrerende arter af vilde dyr
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne til
forslag om ændring af liste I og II i konventionen om beskyttelse af migrerende arter af vilde dyr
1
på partskonferencens tiende møde, der afholdes i Bergen (Norge) fra den 20. til den 25. november
2011.
Se også:
14924/11
(Kommissionens forslag).
1
OJ L 210, 19.7.1982.
17
16836/11
DA