Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3118 - miljø
Offentligt
1453916_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15321/11
(OR. en)
PRESSE 359
PR CO 60
PRESSEMEDDELELSE
3118. samling i Rådet
Miljø
Luxembourg, den 10. oktober 2011
Formand
Andrzej Kraszewski
Polens miljøminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 7040 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15321/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0002.png
10.X.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en afgørelse om Den Europæiske Unions holdning på den tiende konference mellem
parterne i Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald og
bortskaffelse heraf.
Rådet vedtog endvidere konklusioner om
EU's holdning med henblik på 17. partskonference under De Forenede Nationers
rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC)
vurderingen af EU's sjette miljøhandlingsprogram (2002-2012) og vejen frem
EU's første generelle holdning med henblik på FN-konferencen om bæredygtig udvikling
(Rio+20)
Blandt andre punkter vedtog Rådet endvidere uden debat et direktiv om forbrugerrettigheder og to
forordninger; den ene om oprettelse af et europæisk agentur for forvaltning af det operative
samarbejde ved EU-medlemsstaternes ydre grænser (Frontex) og den anden om integritet og
gennemsigtighed på energimarkederne (REMIT).
15321/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0003.png
10.X.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Durbankonferencen om klimaændringer ............................................................................................. 7
Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald ......................... 8
EU's sjette miljøhandlingsprogram ...................................................................................................... 9
FN-konferencen om bæredygtig udvikling 2012 (Rio+20) ............................................................... 10
Eventuelt ............................................................................................................................................ 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Undersøgelse af Kommissionens lovgivningsmæssige retsakter på miljøområdet ............................................... 16
ENERGI
Integritet og gennemsigtighed på energimarkederne............................................................................................. 17
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Vedtagelse af Frontexforordningen ....................................................................................................................... 17
DET INDRE MARKED
Ajourføring af listen over forsvarsrelaterede produkter ........................................................................................ 18
Håndbårne buskryddere - Forbrugerbeskyttelse .................................................................................................... 19
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Håndbetjente palletrucks - Kina og Thailand................................................................................ 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
15321/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.X.2011
TRANSPORT
Adgang til den statsregulerede tjeneste, der leveres af det globale satellitnavigationssystem Galileo *............... 20
FORBRUGERBESKYTTELSE
Direktiv om forbrugerrettigheder - Fjernkøb (herunder online) og køb uden for fast forretningssted .................. 21
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Kap Verde - Indgåelse af en ny protokol ........................................................ 21
UDNÆVNELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg ..................................................................................................................... 22
15321/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0005.png
10.X.2011
DELTAGERE
Belgien:
Evelyne HUYTENBROECK
Bulgarien:
Nona KARADJOVA
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš CHALUPA
Danmark:
Ida AUKEN
Martin LIDEGAARD
Tyskland:
Ursula HEINEN-ESSER
Estland:
Keit PENTUS
Irland:
Phil HOGAN
Grækenland:
Giorgos PAPACONSTANTINOU
Spanien:
Teresa RIBERA
Frankrig:
Nathalie KOSCIUSKO-MORIZET
Italien:
Stefania PRESTIGIACOMO
Cypern:
Sofoklis ALETRARIS
Letland:
Raimonds VĒJONIS
Litauen:
Aleksandras SPRUOGIS
Luxembourg:
Claude WISELER
Marco SCHANK
Ungarn:
Sándor FAZEKAS
Péter OLAJOS
Malta:
George PULLICINO
Mario DE MARCO
Nederlandene:
Joop ATSMA
Minister for miljø og energi
Minister for miljø og vandforvaltning
Miljøminister
Miljøminister
Klima- og energiminister
Statssekretær under forbundsministeren for miljø,
naturbeskyttelse og reaktorsikkerhed
Miljøminister
Minister for miljø, spørgsmål vedrørende lokalsamfund og
lokalstyre
Minister for miljø, energi og klimaændringer
Statssekretær for klimaændringer
Minister for økologi, bæredygtig udvikling, transport og
byggeri
Miljøminister og minister for natur- og havbeskyttelse
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Minister for miljøbeskyttelse og regionaludvikling
Vicemiljøminister
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Boligminister, viceminister for bæredygtig udvikling og
infrastruktur
Minister for landdistriktudvikling
Understatssekretær for klimaændringer og grøn udvikling
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Statssekretær for turisme, miljø og kultur
Statssekretær for infrastrukturer og miljø
15321/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0006.png
10.X.2011
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Polen:
Andrzej KRASZEWSKI
Joanna MAĆKOWIAK-PANDERA
Portugal:
Pedro AFONSO DE PAULO
Rumænien:
Laszlo BORBELY
Slovenien:
Roko �½ARNIĆ
Slovakiet:
Jozsej NAGY
Finland:
Ville NIINISTÖ
Sverige:
Lena EK
Det Forenede Kongerige:
Chris HUHNE
Caroline SPELMAN
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Miljøminister
Understatssekretær, Miljøministeriet
Statssekretær for miljø og fysisk planlægning
Miljø- og skovbrugsminister
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister
Statssekretær for energi og klimaændringer
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Kommissionen:
Janez POTOČNIK
Connie HEDEGAARD
Medlem
Medlem
15321/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0007.png
10.X.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Durbankonferencen om klimaændringer
Rådet vedtog konklusioner
(15353/11)
om EU's holdning med henblik på 17. partskonference under
De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC), der finder sted fra den
28. november til den 9. december i Durban, Sydafrika.
Ministrene drøftede især muligheden for at forlænge Kyotoprotokollen efter udgangen af 2012, den
såkaldte "anden forpligtelsesperiode" og forvaltningen af overskydende "tildelte enheder"
(AAU'er)
1
. EU er fortsat af den opfattelse, at et enkelt retligt bindende instrument vil danne den
bedste ramme for perioden efter 2012, men Rådet nåede til enighed om at bekræfte EU's åbenhed
over for en anden forpligtelsesperiode på betingelse af, at det bliver den sidste, inden der opnås
overensstemmelse mellem resultaterne af henholdsvis Kyotoprotokollen og konventionen, og at den
under alle omstændigheder ikke varer længere end til 2020.
Ministrene mindede også om, at denne eventuelle anden forpligtelsesperiode skal være forenelig
med en tidsfrist for udvikling og ikrafttrædelse af den kommende retligt bindende globale ramme,
der inddrager alle parter, herunder modvirkningsforpligtelser især fra alle større økonomier, i
overensstemmelse med princippet om fælles, men differentieret ansvar og respektive kapaciteter.
Derudover understregede ministrene, at Kyotoprotokollens arkitektur og miljømæssige integritet
skal bevares, herunder med hensyn til arealanvendelse, ændringer i arealanvendelse og skovbrug
(LULUCF), de overskydende tildelte enheder (AAU'er) og markedsbaserede mekanismer.
En række ministre og Kommissionen mindede om, at en ubegrænset overførsel af overskydende
AAU'er til perioden efter 2012 (som fastsat i den nuværende Kyotoprotokol) kan bringe den
miljømæssige effektivitet af de globale reduktionsmål i fare, navnlig eftersom flere udviklede
landes drivhusgasemissionsniveauer ligger et godt stykke under deres mål i henhold til
Kyotoprotokollen, og at de derfor forventes at have mange emissionsrettigheder i overskud i
perioden 2008-2012.
Rådet nåede til enighed om at forelægge de valgmuligheder, som er analyseret og godkendt på EU-
niveau, for konferencen mellem parterne i Kyotoprotokollen med henblik på at finde en løsning på
anvendelsen og overførslen af AAU'er, der fastholder et ambitiøst niveau af miljømæssig integritet
og bevarer incitamenterne til at opnå resultater, der går ud over det planlagte.
1
For Kyotoprotokollens første forpligtelsesperiode (2008-2012) blev der oprettet et inter-
nationalt emissionshandelssystem, der gav lande med Kyotomål mulighed for at købe og
sælge emissionskreditter indbyrdes med det formål at begrænse omkostningerne i
forbindelse med emissionsreduktioner. Medlemsstaterne i EU-15 blev anmodet om inden
den 15. januar 2006 at forelægge Kommissionen de nødvendige oplysninger med henblik på
at fastsætte den samlede mængde drivhusgasemissioner, som de vil kunne udlede i perioden
2008-2012 - den såkaldte "tildelte mængde". Når denne "tildelte mængde" er blevet fastsat
af FN, vil et tilsvarende antal "tildelte enheder" (AAU'er) blive udstedt i den pågældende
medlemsstats register. Hver AAU svarer til ét ton CO
2
-ækvivalente gasser.
7
15321/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0008.png
10.X.2011
Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald
Rådet vedtog en afgørelse om Den Europæiske Unions holdning på den tiende konference mellem
parterne i Baselkonventionen (COP 10) om kontrol med grænseoverskridende transport af farligt
affald og bortskaffelse heraf
(14223/1/11),
der finder sted den 17.-21. oktober 2011 i Cartagena de
Indias, Colombia. Emnet for konferencen er forebyggelse, minimering og nyttiggørelse af affald, og
partkonferencen forventes også at træffe afgørelse om budgettet for 2012-2013.
Kommissionen vil på Den Europæiske Unions vegne støtte Indonesiens og Schweiz' henstillinger
om fortolkningen af Baselkonventionens artikel 17, stk. 5, hvilket vil give mulighed for, at det
såkaldte "Baselforbud" kan træde i kraft på internationalt plan; det forbyder eksport af farligt affald
med henblik på slutdeponering og genanvendelse fra lande på en liste over industrilande (hoved-
sagelig OECD) til udviklingslande og har siden 2006 indgået i EU-lovgivningen.
Med henblik på at udstikke retningslinjer for forhandlingerne vedtog Rådet endvidere konklusioner
(15393/11) om de vigtigste spørgsmål på dagsordenen for dette internationale møde, navnlig med
hensyn til den nye strategiske ramme for 2012-2021, efterlevelsesordningen for og ratificeringen af
Hongkongkonventionen om ophugning af skibe
(7505/10).
15321/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0009.png
10.X.2011
EU's sjette miljøhandlingsprogram
Rådet vedtog konklusioner om vurderingen af EU's sjette miljøhandlingsprogram og vejen frem
(2002-2012)
1
(
15384/11
).
Under frokosten havde ministrene en udveksling af synspunkter om,
hvordan gennemførelsen af foranstaltninger på miljøområdet kan forbedres, og hvordan der kan
sikres synergier mellem det kommende syvende miljøhandlingsprogram og køreplanen for et
ressourceeffektivt Europa
(14632/11)
på grundlag af to spørgsmål, som var stillet af formandskabet.
Kommissionens vurdering af det sjette miljøhandlingsprogram er både omfattende og fremsynet, og
heri undersøges relevante eksisterende initiativer, f.eks. Europa 2020-strategien, forberedelserne til
Rio+20, køreplanen for et ressourceeffektivt Europa, biodiversitetsstrategien efter 2010 osv. I
vurderingen anerkendes det, at det sjette miljøhandlingsprogram skabte mulighed for at konsolidere
og fuldføre lovgivningen på næsten alle miljøpolitiske områder, og at vedtagelsen heraf efter den
fælles beslutningsprocedure bidrog med øget legitimitet til senere politiske forslag.
Miljøhandlingsprogrammet har imidlertid også visse mangler og begrænsninger, især hvad angår
sammenhængen mellem de forskellige strenge i EU's miljøpolitik og gennemførelsen i
medlemsstaterne.
Rådet opfordrede på ny Kommissionen til at foreslå en efterfølger til det nuværende program i
starten af 2012 i overensstemmelse med sine konklusioner fra december 2010
(5302/11),
idet det
erindrede om, at miljøhandlingsprogrammer har indgået i EU's politikudformning på dette område
siden 1973. En række ministre gav udtryk for bekymring i forbindelse med den eventuelle
lovgivningsmæssige lakune, der vil opstå i tiden mellem afslutningen på det sjette
miljøhandlingsprogram den 22. juli 2012 og den senere ikrafttrædelsesdato for det syvende
miljøhandlingsprogram.
Kommissionen anførte, at en senere dato i 2012 forekommer mere realistisk, og begrundede det
med, at den har brug for mere tid til at iværksætte høringer, og at Europa-Parlamentets udtalelse om
vurderingen af det sjette miljøhandlingsprogram først vil blive vedtaget i december 2011.
I denne forbindelse anmodede Rådet ligeledes Kommissionen om så hurtigt som muligt at
udarbejde en anden handlingsplan for miljø og sundhed for at fremme sundhed gennem
miljøpolitikken yderligere, idet den første handlingsplan
(10491/04 +
ADD 1)
allerede udløb i
2010.
Kommissionen fandt, at dette ville være forhastet, da de eventuelle ordninger for en sådan
handlingsplan først vil være klar, efter at det syvende miljøhandlingsprogram er blevet udviklet:
Den kan enten tage form af en specifik handlingsplan eller blive integreret i det kommende syvende
miljøhandlingsprogram.
1
EFT L 242 af 10.9.2002, s. 1-15.
9
15321/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0010.png
10.X.2011
FN-konferencen om bæredygtig udvikling 2012 (Rio+20)
Rådet vedtog konklusioner om EU's generelle holdning med henblik på FN-konferencen om
bæredygtig udvikling
(15388/11),
der afholdes den 4.-6. juni 2012 i Rio de Janeiro.
Ministrene havde en udveksling af synspunkter om konferencens to emner:
en grøn økonomi i forbindelse med bæredygtig udvikling og fattigdomsudryddelse
den institutionelle ramme for bæredygtig udvikling,
og de angav endvidere deres forventninger til dette møde. Der var enighed om det faktum, at
overgangen til en grøn økonomi rummer et stort potentiale til at fremme bæredygtig vækst, skabe
arbejdspladser og derved udrydde fattigdom. Flere ministre påpegede også, at grønne økonomiske
politikker og foranstaltninger kun kan bidrage effektivt til fattigdomsudryddelse, hvis de tager
hensyn til de fattiges behov.
Ministrene forventer derfor, at et af de vigtigste operationelle resultater af Rio+20 omfatter en
"køreplan for grøn økonomi" med specifikke mål og tiltag på internationalt plan samt en
reformpakke, der fører til styrket international miljøforvaltning. En række medlemsstater
understregede, at EU bør være ambitiøs og fortsat bør føre an i denne proces.
Ministrene erkendte generelt, at svaghederne i den nuværende institutionelle ramme for bæredygtig
udvikling hæmmer en effektiv gennemførelse af de mål, der blev vedtaget på de foregående
internationale konferencer. I denne forbindelse understregede flere ministre behovet for at
opgradere FN's Miljøprogram (UNEP) til et specialiseret FN-miljøagentur med henblik på at strøm-
line FN-operationerne på dette område.
En række medlemsstater og Kommissionen mindede også om den rolle, som ressourceeffektivitet
kan spille for at inddrage den private sektor yderligere i de fælles bestræbelser, og flere
medlemsstater understregede betydningen af civilsamfundets deltagelse i den proces, der fører til
Rio+20, og i gennemførelsen af resultaterne heraf.
Med hensyn til finansieringen af politikkerne og indsatsen for bæredygtig udvikling var de fleste
medlemsstater enige om, at den bør komme fra både offentlige og private kilder, men opfordrede
også til en mere effektiv udnyttelse af de eksisterende ressourcer. Flere ministre var af den
opfattelse, at andre innovative finansieringskilder bør identificeres og mobiliseres.
EU's og dets medlemsstaters detaljerede forhandlingsposition bør udvikles yderligere i bidraget til
FN's Afdeling for Økonomiske og Sociale Anliggender, der skal indgives senest den 1.
november 2011.
15321/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0011.png
10.X.2011
Eventuelt
Resultatet af det fjerde møde mellem parterne i Århuskonventionen om adgang til oplysninger,
offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på
miljøområdet (den 29. juni - 1. juli 2011 i Chisinau, Republikken Moldova)
Rådet noterede sig orienteringen fra formandskabet og Kommissionen om resultatet af det fjerde
møde mellem parterne i konventionen (MOP 4), jf.
15209/11.
Århuskonventionen blev vedtaget den
25. juni 1998 på den fjerde ministerkonference om "Miljø for Europa"-processen under ledelse af
FN's Økonomiske Kommission for Europa (UNECE). Den trådte i kraft den 30. oktober 2001 og
har i dag 44 parter, herunder Den Europæiske Union og dens 27 medlemsstater. Den sigter mod at
bidrage til beskyttelsen af den ret, der tilkommer ethvert menneske i denne og kommende
generationer, til at leve i et miljø, der er tilfredsstillende for hans eller hendes sundhed og
velbefindende.
MOP vedtog Chisinauerklæringen "Rio Plus Aarhus – 20 Years on: Bearing Fruit and Looking
Forward"
Resultatet af den syvende ministerkonference "Miljø for Europa" (den 21.-23. september i
Astana, Kasakhstan)
Rådet noterede sig orienteringen fra formandskabet om resultatet af ministerkonferencen
(15210/11),
der handlede om følgende to emner:
bæredygtig forvaltning af vand og vandrelaterede økosystemer
grønnere økonomi: integration af miljøet i den økonomiske udvikling.
Ministererklæringen fra Astana blev vedtaget ved konferencens afslutning. Andre vigtige
beslutninger, der kom ud af denne konference, var Astanahandlingsplanen for vand og
videreførelsen af det fælles miljøinformationssystem (SEIS) til hele Europa.
Resultaterne af Astanakonferencen vil også tjene som bidrag fra UNECE-regionen til FN-
konferencen om bæredygtig udvikling 2012 (Rio+20).
15321/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0012.png
10.X.2011
Køreplan for EU's ratifikation af protokollen om adgang til og fordeling af fordele (Nagoya-
protokollen)
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om køreplanen for ratifikation af Nagoyaprotokollen
om adgang til genetiske ressourcer samt rimelig og retfærdig fordeling af de fordele, der opstår ved
udnyttelsen af disse ressourcer. Kommissionen analyserer nu de juridiske og økonomiske aspekter
af gennemførelsen af protokollen i EU og har taget nogle forberedende skridt.
Nagoyaprotokollen blev vedtaget på partskonferencens tiende møde under konventionen om den
biologiske mangfoldighed den 29. oktober 2010 i Nagoya, Japan. Den har til formål at bidrage til
bevarelse af den biologiske mangfoldighed og bæredygtig udnyttelse af dens elementer. Protokollen
er åben for undertegnelse af parterne i konventionen i De Forenede Nationers hovedkvarter i
New York fra den 2. februar 2011 til den 1. februar 2012.
Protokollen er indtil videre blevet undertegnet af 60 parter i konventionen, herunder EU og 20
medlemsstater, men der er endnu ikke registreret nogen ratificeringer. Det første møde mellem
parterne i Nagoyaprotokollen kan afholdes i forbindelse med det 11. møde under konventionen om
den biologiske mangfoldighed, der finder sted i Indien i oktober 2012.
Resultatet af det første plenarmøde i Den Mellemstatslige Videnspolitikplatform vedrørende
Biodiversitet og Økosystemydelser (IPBES) (den 3.-7. oktober 2011 i Nairobi, Kenya)
Rådet noterede sig orienteringen fra formandskabet og Kommissionen om resultatet af dette
plenarmøde, der især tog sigte på at fastsætte platformens arbejdsmetoder og institutionelle
ordninger. Det første møde i platformen fandt sted i Malaysia i 2008 med deltagelse af regeringer
og det internationale samfund. Siden hen har der været to andre møder, og det andet plenarmøde vil
blive afholdt i starten af 2012 under det danske formandskab.
Meddelelse fra Kommissionen: Køreplan for et ressourceeffektivt Europa
(14632/11)
Rådet noterede sig orienteringen ved kommissær Potoznik, jf.
15176/11.
Køreplanen har til formål
at forklare, hvordan kommende politikker og tiltag lige fra energi, transport, beskatning, byggeri og
landbrug til klima, vand, fiskeri og biologisk mangfoldighed kan udformes og implementeres på en
sammenhængende måde, og fastlægger mål på mellemlang og lang sigt og de midler, der er
nødvendige for at nå dem. Køreplanen bygger på og supplerer andre initiativer og bør ses i lyset af
de verdensomspændende bestræbelser, der gøres for at nå frem til en lavemissionsøkonomi.
15321/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0013.png
10.X.2011
Luftfart - Gennemførelse af et emissionshandelssystem
Rådet noterede sig orienteringen fra den italienske delegation om de vanskeligheder, som dens
kompetente nationale myndighed har oplevet i forbindelse med gennemførelsen af direktiv
2008/101/EF vedrørende inddragelsen af emissioner fra luftfart i EU's emissionshandelssystem (EU
ETS)
(14693/11).
Direktiv 2003/87/EF
1
om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner (ETS-
direktivet) udgør det centrale instrument til reduktion af emissioner fra energiintensive industrier og
bidrager til ibrugtagning af de nødvendige lavemissionsteknologier. EU ETS udgør den retlige
ramme for EU's uafhængige (dvs. uafhængige i forhold til, hvad der sker i de internationale
klimaforhandlinger) tilsagn om senest i 2020 at reducere sine emissioner med 20 % i forhold til
1990-niveauerne.
I november 2008 blev systemet udvidet til også at omfatte luftfartsaktiviteter
2
. Fra den 1. janu-
ar 2010 er alle flyvninger til eller fra EU omfattet af systemet.
Kommissionen henledte Rådets opmærksomhed på den seneste udtalelse fra generaladvokat Kokott
i sager anlagt af tredjelande (sag C-366/10), som bekræfter, at EU-retten på dette område ikke er i
strid med andre landes suverænitet eller havets frihed garanteret i henhold til international ret og er
kompatibel hermed. Kommissionen oplyste også Rådet om sin løbende dialog med ICAO, og
underrettede om værdien af gratis kvoter og billetpriser i EU ETS for luftfartssektoren.
Fremskridt med hensyn til at nå Kyotomålene
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om de fremskridt, medlemsstaterne og EU som
helhed har gjort med hensyn til at opfylde de forpligtelser til at nedbringe drivhusgasemissionerne,
som påhviler dem ifølge FN's rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC) og
Kyotoprotokollen
(15170/11).
I overensstemmelse med beslutning 280/2004/EF (beslutningen om
overvågningsmekanismen) foretager Kommissionen denne vurdering årligt i samråd med
medlemsstaterne og forelægger en rapport for Rådet og Europa-Parlamentet.
1
2
Direktiv 2003/87/EF om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i
Fællesskabet og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF (EUT
L 275 af 25.10.2003, s. 32).
Direktiv 2008/101/EF om ændring af direktiv 2003/87/EF med henblik på inddragelse af
luftfartsaktiviteter i ordningen for handel med drivhusgasemissionskvoter i Fællesskabet
(EUT
L 8 af 13.1.2009, s. 3).
13
15321/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0014.png
10.X.2011
I den seneste rapport, der omfatter en analyse af data fra 2009, konkluderes det, at EU-15 vil nå og
endda nå længere end sine planlagte Kyotomål. De medlemsstater, der har tiltrådt EU siden 2004,
og som har givet individuelle tilsagn under Kyotoprotokollen, er også godt på vej til at opfylde
disse tilsagn. Med hensyn til de fremskridt, der gøres hen imod senest i 2020 at reducere
emissionerne med 20 %, konkluderes det i rapporten, at der er behov for yderligere bestræbelser,
navnlig i sektorer, som ikke er omfattet af EU's emissionshandelssystem, f.eks. transport-,
landbrugs- og affaldssektoren.
Tildeling af kvoter til industrianlæg, der er omfattet af EU's emissionshandelssystem
Rådet noterede sig en række oplysninger fra Kommissionen om meddelelsen om nationale
gennemførelsesforanstaltninger til gratis tildeling af kvoter til industrianlæg, jf.
15180/11.
Kommissionens afgørelse 2011/278/EU (benchmarkafgørelsen) fastsætter de regler, herunder
benchmark, som medlemsstaterne skal anvende til at beregne det årlige antal gratistildelte emis-
sionskvoter for hvert af de industrianlæg på deres territorium, der er omfattet af EU ETS (emis-
sionshandelssystem). Fristen for medlemsstaternes fremsendelse til Kommissionen af disse
nationale gennemførelsesforanstaltninger for perioden 2013-2020 var den 30. september 2011.
Ifølge Kommissionen har kun ganske få medlemsstater fremsendt deres nationale
gennemførelsesforanstaltninger, mens flere har meddelt, at fremsendelsen vil blive forsinket.
Kommissionen mindede også om, at den globale tildeling af kvoter afhænger af, at alle
medlemsstater fremsender deres data i tide.
Forberedelse af det internationale vandforum (den 12.-17. marts 2012 i Marseille)
Rådet noterede sig orienteringen fra den franske delegation om det sjette internationale vandforum,
der finder sted den 12.-17. marts 2012 i Marseille, med deltagelse af statslige og lokale myndig-
heder, erhvervsfolk, akademikere og organisationer, der er direkte eller indirekte involveret i
vandsektoren
(15140/11).
Det sjette internationale vandforum vil behandle spørgsmål såsom sikring af lige adgang til vand for
alle, vandrelaterede sanitetsrisici, vandbehandling og offentlig sundhed.
15321/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0015.png
10.X.2011
Hormonforstyrrende kemiske stoffer
Rådet noterede sig orienteringen fra den franske og svenske delegation om EU's arbejde med
hormonforstyrrende stoffer (15099/11). Flere og flere undersøgelser viser, at visse stoffer kan skade
den menneskelige forplantning og påvirke det ufødte barn samt i dets senere udvikling. Disse
kemikalier findes i hverdagsprodukter (f.eks. kosmetik, møbler, legetøj, tekstiler og
husholdningsartikler).
Kommissionen har for nylig udsendt sin fjerde rapport om gennemførelse af EF-strategien for
hormonsystemforstyrrende stoffer (13461/11), herunder bestemmelser om den fremtidige udvikling.
Den svenske og den franske delegation ønsker med støtte fra flere medlemsstater at opfordre
Europa-Kommissionen til at foretage en mere detaljeret fremlæggelse af de forskellige
foranstaltninger, der anbefales i rapporten.
Kommissionen underrettede Rådet om, at den har iværksat en større undersøgelse af dette
spørgsmål, som vil være fuldført inden årets udgang. I starten af 2012 aflægger den rapport til
Rådet.
Miljøbyrder
Rådet noterede sig orienteringen fra den slovakiske delegation, der opfordrede Rådet til at oprette et
EU-redskab til finansiering af foranstaltninger til begrænsning af miljøskader fra forurenede om-
råder, hvis forureneren er ukendt eller ikke eksisterer, og hvor princippet om, at forureneren betaler,
ikke kan anvendes samt en særlig EU-fond for øjeblikkelig bistand i tilfælde af miljøkatastrofer
med direkte forbindelse til forurenede områder (15168/11).
Rådets igangværende arbejde med et ressourceeffektivt Europa
Rådet noterede sig en række oplysninger fra formandskabet om det igangværende arbejde i andre
rådssammensætninger, navnlig i Rådet for Konkurrenceevne, om et ressourceeffektivt Europa.
Formandskabet fremlagde resultatet af den uformelle samling i Rådet for Konkurrenceevne, der
blev afholdt den 21.-22. juli 2001 i Sopot (14356/11). I denne forbindelse henledte formandskabet
også Rådets opmærksomhed på Rådets konklusioner om en konkurrencedygtig europæisk økonomi:
Industriel konkurrenceevne i lyset af ressourceeffektivitet (14874/11), som Rådet for
Konkurrenceevne vedtog på samlingen den 29. september 2011.
Anvendelse af industrigaskreditter i henhold til beslutningen om indsatsfordeling
Den finske delegation orienterede Rådet om, at Finland har tilsluttet sig den politiske erklæring
fra elleve medlemsstater på samlingen i Rådet (miljø) i juni 2011, og tilkendegav, at det ikke har
til hensigt at anvende visse industrigaskreditter til national overholdelse i henhold til afgørelse
406/2009/EF om medlemsstaternes indsats for at reducere deres drivhusgasemissioner.
15321/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0016.png
10.X.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Undersøgelse af Kommissionens lovgivningsmæssige retsakter på miljøområdet
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af syv lovgivningsmæssige retsakter fra
Kommissionen:
udkast til Kommissionens afgørelse om forlængelse af gyldigheden af miljøkriterierne for
tildeling af EU-miljømærket til bestemte produkter (13234/11)
udkast til Kommissionens afgørelse om organisationers frivillige deltagelse i en
fællesskabsordning for miljøledelse og miljørevision (EMAS) (13437/11)
udkast til Kommissionens forordning om fastsættelse af den mængde kvoter for
drivhusgasemissioner, der skal auktioneres inden 2013 (13408/11
+
COR 1)
udkast til Kommissionens afgørelse om de sektorer og delsektorer, der anses for at være udsat
for en betydelig risiko for carbon leakage (13113/11)
udkast til Kommissionens afgørelse om fastlæggelse af regler og beregningsmetoder med
henblik på at kontrollere overholdelse af mål for genbrug, genanvendelse og nyttiggørelse af
affaldsmaterialer (13097/11)
udkast til Kommissionens forordning om oprettelse af et EU-register for handelsperioden, der
starter den 1. januar 2013, og efterfølgende handelsperioder for EU's emissionshandelsordning
(13462/11)
udkast til Kommissionens forordning om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af
handelen hermed (13742/11).
De lovgivningsmæssige retsakter fra Kommissionen er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure
med kontrol. Det betyder, at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage de
lovgivningsmæssige retsakter, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
15321/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0017.png
10.X.2011
ENERGI
Integritet og gennemsigtighed på energimarkederne
Rådet vedtog en forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne, efter at
der var opnået enighed ved førstebehandlingen med Europa-Parlamentet (34/11).
I den nye forordning fastsættes en ramme for overvågning af engrosenergimarkederne for på
effektiv vis at afsløre og forebygge markedsmisbrug og -manipulation. Det centrale element i denne
ramme er oprettelsen af en markedsovervågningsfunktion på europæisk plan, hvilket er en opgave,
der vil blive udført af Agenturet for Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER).
Nærmere oplysninger findes i pressemeddelelse
15199/11.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Vedtagelse af Frontexforordningen
Rådet vedtog de nye regler for Frontex, Det Europæiske Agentur for Forvaltning af det Operative
Samarbejde ved EU-medlemsstaternes Ydre Grænser (37/11).
De reviderede regler vil styrke Frontex' operative kapaciteter på en række områder. De vil f.eks.
give Frontex mulighed for at erhverve eller lease sit eget tekniske udstyr (biler, fartøjer, helikoptere
osv.) eller for at erhverve dette udstyr i fællesskab med en medlemsstat.
Ændringerne forventes at træde i kraft inden årets udgang.
Nærmere oplysninger findes i
pressemeddelelsen.
15321/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0018.png
10.X.2011
DET INDRE MARKED
Ajourføring af listen over forsvarsrelaterede produkter
Rådet besluttede at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af udkastet til direktiv om ændring af
direktiv 2009/43/EF for så vidt angår listen over forsvarsrelaterede produkter (14773/11).
I Rådets afgørelse fremføres det, at det udkast til direktiv, som Kommissionen har forelagt, er mere
vidtgående end de gennemførelsesbeføjelser, der er fastlagt i direktiv 2009/43/EF, idet det pålægger
medlemsstaterne at meddele deres gennemførelsesforanstaltninger i form af
sammenligningstabeller.
Efter forskriftsproceduren med kontrol kan Rådet, der træffer afgørelse med kvalificeret flertal,
modsætte sig vedtagelsen af udkastet til Kommissionens direktiv, idet det begrunder sin modstand
ved at tilkendegive,
at det udkast til foranstaltninger, som Kommissionen har forelagt, indebærer en
overskridelse af de gennemførelsesbeføjelser, der er fastsat i basisretsakten, i dette tilfælde
artikel 13 i direktiv 2009/43/EF, eller
at udkastet til direktiv ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller
at udkastet til direktiv ikke overholder nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
I artikel 13 i direktiv 2009/43/EF
1
om forenkling af vilkår og betingelser for overførsel af
forsvarsrelaterede produkter inden for Fællesskabet fastsættes det, at Kommissionen ajourfører
listen over forsvarsrelaterede produkter, således at det er i nøje overensstemmelse med EU's fælles
liste over militært udstyr
2
, som sidst blev ajourført den 21. februar 2011
3
. Det fastsættes endvidere,
at denne ajourføring vil blive foretaget efter forskriftsproceduren med kontrol.
Det er hensigten, at direktiv 2009/43/EF skal bidrage til udvikling af et fælles marked for
forsvarsprodukter og dermed styrke den europæiske forsvarsindustris konkurrenceevne.
1
2
3
EUT L 146 af 10.6.2009, s.1.
EUT L 88 af 29.3.2007, s. 58.
EUT C 86 af 18.3.2011, s. 1.
18
15321/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0019.png
10.X.2011
Håndbårne buskryddere - Forbrugerbeskyttelse
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse, der har til formål
at forbyde markedsføring af skæreenheder af slagletypen, som består af flere forbundne metaldele,
til håndbårne buskrydder.
Udkastet til Kommissionens afgørelse er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder,
at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage afgørelsen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Håndbetjente palletrucks - Kina og Thailand
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af
håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil med oprindelse i Folkerepublikken Kina, udvidet
til at omfatte importen af håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil afsendt fra Thailand,
uanset om varen er angivet med oprindelse i Thailand eller ej efter en udløbsundersøgelse i henhold
til forordning (EF) nr. 1225/2009 (14189/11).
15321/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0020.png
10.X.2011
TRANSPORT
Adgang til den statsregulerede tjeneste, der leveres af det globale satellitnavigationssystem
Galileo *
Rådet vedtog en afgørelse om reglerne for adgang til den statsregulerede tjeneste (PRS), der leveres
af det globale europæiske satellitbaserede navigationssystem etableret under Galileoprogrammet
(40/11
+
14697/11 ADD 1),
som opfølgning af Europa-Parlamentets vedtagelse af udkastet til
lovgivningsmæssig retsakt. PRS er en sikker krypteret tjeneste til følsomme anvendelser, der også
skal være operationsdygtig i krisesituationer, når andre tjenester kan være afbrudt. Adgangen vil
være forbeholdt autoriserede brugere, fortrinsvist statslige organer såsom politi, grænsekontrollører
eller civilbeskyttelsesmyndigheder.
Afgørelsen indeholder følgende hovedelementer:
medlemsstaterne, Rådet, Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten får ubegrænset og
uafbrudt adgang til tjenesten i hele verden. De vil hver især vælge, om de vil gøre brug af
PRS inden for deres respektive kompetenceområder, og det er op til dem at godkende
brugere og brugen af PRS
medlemsstater, der ønsker at gøre brug af PRS, eller som producerer PRS-modtagere, skal
udpege en PRS-myndighed, som har ansvaret for at forvalte og kontrollere slutbrugerne
samt fremstillingen af PRS-modtagere i overensstemmelse med fælles
minimumsstandarder
produktionen af PRS-modtagere kræver en godkendelsesprocedure
tredjelande og internationale organisationer kan kun gøre brug af PRS, hvis der er indgået
aftaler om sikkerhedsprocedurer og adgangsregler med EU
PRS-modtagere må kun eksporteres til godkendte tredjelande.
PRS er en af de fem tjenester, som Galileosatellitsystemet skal tilbyde. Den forventes at blive
lanceret i 2014 sammen med den åbne tjeneste og eftersøgnings- og redningstjenesten, mens Safety-
of-Life-tjenesten og den kommercielle tjeneste bliver operationelle på et senere tidspunkt.
15321/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0021.png
10.X.2011
FORBRUGERBESKYTTELSE
Direktiv om forbrugerrettigheder - Fjernkøb (herunder online) og køb uden for fast
forretningssted
Rådet vedtog et direktiv, der har til formål at øge forbrugerbeskyttelse i hele Den Europæiske
Union. Vedtagelsen fandt sted, efter at der var opnået enighed ved førstebehandlingen med Europa-
Parlamentet (26/11
+
14701/11 ADD1).
Det nye direktiv harmoniserer fuldt ud listen over de oplysninger, der skal gives til forbrugerne, og
fortrydelsesretten ved fjernkøb og køb uden for forretningsstedet.
Med forbehold af visse undtagelser vil forbrugeren inden for en frist på 14 dage have ret til at
fortryde en aftale om fjernsalg eller en aftale indgået uden for fast forretningssted uden angivelse af
årsag og uden at pådrage sig omkostninger. Til dette formål kan forbrugeren anvende en
standardfortrydelsesformular, som førstnævnte får stillet til rådighed af den erhvervsdrivende.
Nærmere oplysninger findes i pressemeddelelse
15257/11.
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Kap Verde - Indgåelse af en ny protokol
Rådet vedtog en afgørelse om en ny protokol om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den
finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Republikken
Kap Verde (9793/11).
Partnerskabsaftalen på fiskeriområdet mellem EU og Kap Verde blev indgået i 2006.
Hovedformålet med protokollen til aftalen er at fastlægge, hvilke fiskerimuligheder der kan tildeles
EU-fartøjerne, og den finansielle modydelse for adgangsretten og sektorstøtten. Da den foregående
protokol udløb den 31. august 2011, blev en ny protokol paraferet den 22. december 2010, som
dækker en periode på tre år fra den 1. september 2011. For at EU-fartøjerne kan fortsætte deres
fiskeri, blev den nye protokol undertegnet og anvendt midlertidigt, indtil procedurerne for den
formelle indgåelse var afsluttet.
15321/11
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453916_0022.png
10.X.2011
UDNÆVNELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet udnævnte:
Sabine HEPPERLE (Tyskland) (14816/11)
Seamus BOLAND (Irland) (14814/11)
Gonçalo da GAMA LOBO XAVIER (Portugal) (14808/11) og
Liviu LUCA (Rumænien) (14810/11)
som medlemmer af Det Økonomiske og Sociale Udvalg for den resterende del af mandatperioden,
dvs. indtil den 20. september 2015.
15321/11
22
DA