Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3120 - Landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
10. oktober 2011
FVM 938
____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20.-21. oktober 2011
____________________________________________________________________
9.
Forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af Den Europæiske Unions
holdning for så vidt angår resolutioner, der skal behandles og vedtages inden for
rammerne af Den internationale Vinorganisation (OIV)
- Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030136_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 20.-21. oktober 2011
9.
Forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af Den Europæiske Unions holdning
for så vidt angår resolutioner, der skal behandles og vedtages inden for
rammerne af Den internationale Vinorganisation (OIV)
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Rådet, hvorefter der på EU-niveau kan fastlægges en fælles,
bindende holdning til afstemninger i OIV, samt foretages den forudgående nødvendige koordinati-
on. Forslaget indebærer, at al fremtidig koordination blandt EU's medlemsstater for så vidt angår
OIV skal ske ved forudgående behandling i Rådet ved vedtagelse af en rådsbeslutning. Siden sep-
tember 2008 har Kommissionen ført forhandlinger med Rådet om at bemyndige Kommissionen til at
indlede og gennemføre forhandlinger med den Internationale Vinorganisation (OIV) på vegne af
EU's medlemsstater, samt om vilkår for EU's tiltrædelse som medlem af OIV. Forslaget skal ses i
forlængelse heraf.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af EU's holdning for så
vidt angår resolutioner, der skal behandles og vedtages inden for rammerne af Den Internationale
Vinorganisation (OIV).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, samt TEUF artikel 218, stk. 9, og kan vedta-
ges af Rådet med kvalificeret flertal.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-21. oktober 2011 med
henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
OIV er en videnskabelig og teknisk mellemstatslig organisation. OIV blev oprettet ved en internati-
onal aftale den 3. april 2001 og er en direkte udløber af to tidligere internationale vinorganisationer
fra henholdsvis 1924 og 1958. OIV udarbejder resolutioner, henstillinger og forslag om diverse
aspekter ved produktionen og handlen med vinprodukter, herunder ønologiske fremgangsmåder,
produktbeskrivelse og -definition, mærkning, afsætningsvilkår, analysemetoder samt beskyttelse af
geografiske betegnelser og sortsbeskyttelse. Endvidere indgår flere af OIV’s standardiseringskodek-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ser som referencekodeks for alle OIV’s medlemmer, herunder blandt andet den internationale øno-
logiske kodeks og den internationale standard for mærkning af vin og vinbrændevin.
Med vedtagelsen af vinreformen i 2007 ved Rådsforordning (EF) nr. 479/2008, som indføjet i Rå-
dets forordning 1234/2007, er OIV’s kompetenceområder i væsentligt omfang blevet omfattet af
EU-retten, idet OIV’s henstillinger vedrørende ønologiske fremgangsmåder samt analysemetoder af
vin i vid udstrækning vil blive lagt til grund i forbindelse med fastlæggelsen af metoder til behand-
ling af vin i EU.
EU har på nuværende tidspunkt ingen officiel status i OIV, og Kommissionen kan alene deltage
passivt i OIV’s arbejde, ligesom der heller ikke ydes frivilligt bidrag til OIV.
Kommissionens forslag er fremsat som et led i forberedelsen af OIV kongressen, der blev afholdt
den 20.-27. juni 2011. Dette er første gang, at Kommissionen har fremlagt forslag til, at OIV kon-
gressen forberedes ved at vedtage en fælles EU-holdning i Rådet. EU er ikke selvstændigt medlem
af OIV. Et forslag fremsat i 2009 om EU's optagelse i OIV er indtil videre henlagt. Storbritannien,
Polen, Estland, Letland, Litauen og Danmark er ikke medlem af OIV.
Baggrunden for forslaget er, at med vin-reformen i 2007 har OIV-standarderne om ønologiske
fremgangsmåder og metoder samt vin-analysemetoder direkte indvirkning i følge EU-reglerne, idet
EU's regler om ønologiske metoder tager udgangspunkt i OIV-standarderne. Herunder kan vin fra
tredjelande, der efterlever OIVs ønologiske standarder, frit bringes i omsætning i EU.
Det er Kommissionens opfattelse, at TEUF artikel 218 stk. 9 skal fortolkes således, at fastlæggelsen
af medlemsstaternes holdning til OIV-resolutioner skal ske på EU-niveau, hvorefter beslutningen
vil være bindende for de enkelte medlemsstater ved deres deltagelse i OIV.
Forslaget til en fælles EU holdning i forbindelse med OIV kongressen blev ikke vedtaget forud for
OIV-kongressen i juni 2011. Under drøftelserne om forslaget i Rådet stillede en række medlemssta-
ter sig tvivlende med hensyn til Kommissionens fortolkning af TEUF artikel 218, og disse med-
lemsstater fandt endvidere, at forslaget fastlagde for stramme betingelser for medlemsstaternes mu-
lighed for at agere selvstændigt på kongressen, idet tekniske drøftelser om resolutionerne ofte fort-
sætter på selve kongressen, og nogle medlemsstater derved finder, at det kan være svært at fastlæg-
ge en endelig holdning forud for kongressen.
I fraværet af en Rådsbeslutning om en fælles EU holdning ved kongressen i juni 2011 stemte med-
lemsstaterne selvstændigt. Kommissionens opfattelse var imidlertid, at i fraværet af en fælles EU-
holdning bør medlemsstaterne undlade at stemme. Kommissionen overvejer derfor nu at anlægge
traktatkrænkelsessag mod de medlemsstater, der er medlem af OIV. Da Danmark ikke er medlem af
OIV, er Danmark ikke part i denne sag.
Der afholdes ekstraordinær kongres i OIV den 28. oktober 2011. Spørgsmålet om fortolkningen af
TEUF artikel 218 stk. 9, og herunder rammerne for EU-koordinering, er derfor igen aktuelle.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030136_0004.png
På den ekstraordinære kongres er der sat 4 resolutioner på dagsordnen til vedtagelse. Der er to for-
slag vedrører ønologisk praksis i forbindelse med af-alkoholisering af vin. Ligeledes er to forslag
vedrørende definition af af-alkoholiserede vine og delvist af-alkoholiserede vine sat til afstemning.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 af 22. oktober 2007 om en fælles markedsordning for land-
brugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter er direkte gældende i
Danmark og de øvrige medlemsstater.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det
offentlige, ligesom forslaget ikke skønnes at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
En vedtagelse af forslaget vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og resten af EU.
Høring
Forslaget er sendt i høring i §2-udvalget (landbrug) samt det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-
underudvalg. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer støtter umiddelbart, at fastlæggelsen af EU's holdning til OIV-resolutioner
sker på EU- niveau, for på den måde at have en mulighed for at kunne påvirke arbejdet i OIV-regi,
som kan have en interesse også for danske vinavlere/producenter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at der etableres en generel ramme for koordinering af EU's holdning til be-
slutninger i OIV.
Vedrørende den konkrete udestående afklaring mellem EU og en række medlemsstater, forholder
Danmark sig fortsat neutral, idet Danmark ikke er medlem af OIV, og dermed ikke er part i sagen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Blandt de medlemsstater, der er medlem af OIV, er der en generel enighed om, at beslutningspro-
cessen i OIV ikke kræver, at forudgående, obligatorisk koordination på EU-niveau.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4