Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer/CASA
Den 21. november 2011
FVM 957
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 14. november 2011
1. Reform af den fælles fiskeripolitik – den eksterne dimension
Der var i Rådet bred støtte til øget fokus på bæredygtighed, menneskerettighedsklausuler, ens regler
både indenfor og udenfor EU, bedre videnskabelig rådgivning og styrkede regionale fiskeriforvalt-
ningsorganisationer. Rådet var delt i spørgsmålet om øget erhvervsbidrag til betaling for ad-
gang. Der var bred opbakning i Rådet til øget gennemsigtighed i forhold til det samlede fiskeri i
tredjelandes farvande. En del medlemsstater ønskede, at man sikrede, at fiskeriet kun foregik på
overskud, om end visse medlemsstater havde en bredere forståelse af overskud end andre. Nogle
medlemsstater støttede muligheden for at indføre handelsrestriktioner. Fra blandt andet dansk side
understregede man vigtigheden af restriktive eksklusivitetsklausuler i aftalerne med henblik på at
undgå, at den samme bestand kan fiskes flere gange.
2. Reform af den fælles landbrugspolitik – direkte støtte
Der var generelt opfordringer til yderligere forenkling af forslaget om direkte støtte, da de fleste
medlemsstater fandt de mange nye elementer bureaukratisk tunge. I forhold til grønning var der ge-
nerel opbakning til målsætningerne blandt hovedparten af medlemsstaterne, men der var ikke til-
fredshed med de foreslåede instrumenter, hvor man ønskede bedre muligheder for at bekæmpe loka-
le problemer. Flere fandt, at grønningskomponenten udgjorde for stor en andel af den direkte støtte,
mens enkelte helst så alle miljøtiltag i søjle II. Der var generel opbakning til ordningen for unge
landmænd og stor opbakning til ordningen for små landbrug, men mange medlemsstater ønskede at
gøre ordningerne frivillige for medlemsstaterne. Flere medlemsstater udtrykte modvilje mod cap-
ping, da der ikke var sammenhæng mellem mål og midler. En række medlemsstater udtrykte stort
behov for muligheden for koblet støtte. Med hensyn til omfordeling mellem medlemsstaterne fandt
særligt de baltiske lande, at omfordelingen var alt for begrænset, mens blandt andre Nederlandene,
Belgien, Italien og Danmark fandt den for omfattende. Flere gav i den forbindelse udtryk for, at det
var afgørende som minimum at se på fordelingen af midlerne i søjle I og II samlet. Flere medlems-
stater var kraftigt imod intern udjævning af støttesatserne i medlemsstaterne. Her blev der også ud-
trykt ønske om subsidiaritet.
Eventuelt
Implementering af reglerne om berigede bure
Kommissionen præsenterede seneste status for implementeringen af forbuddet mod ikke-berigede
bure pr. 1. januar 2012. Op til 12 medlemsstater forventes ikke at kunne leve op til forbuddet.
Blandt de medlemsstater, der har implementeret forbuddet, var der stor utilfredshed med, at udfas-
ningen af ikke-berigede bure ikke kan nås i alle medlemsstater. Man betonede især konsekvenserne
for EU-lovgivningens troværdighed og risikoen for markedsforvridning. De medlemsstater, hvor
1