Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3124 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
1037777_0001.png
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 14. november 2011
2. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der er på rådsmødet lagt op til en drøftelse af situationen i Afghanistan med fokus på den forestående
Afghanistan-konference den 5. december 2011 i Bonn. Der forventes i den forbindelse vedtaget et mandat til at
indlede forhandlinger om en langsigtet Partnerskabs- og Samarbejdsaftale mellem EU og Afghanistan samt
rådskonklusioner.
2. Baggrund
Det altoverskyggende internationale fokus i øjeblikket er transitionsprocessen og arbejdet med
at få skabt de rammer, der skal gøre det muligt for afghanerne selv at overtage det fulde ansvar
for sikkerheden ved udgangen af 2014. Der er efterhånden også – med især Bonn-konferencen
som drivkraft – ved at komme mere fokus på perspektiverne for den internationale
tilstedeværelse efter 2014.
Bonn-konferencens fokus er især det civile engagement i Afghanistan, og der lagt op til tre
over-ordnede tema-drøftelser: 1) De civile aspekter af transitionen op til 2014, 2) Det
langsigtede engagement i Afghanistan og 3) Støtte til den politiske proces i Afghanistan, dvs. de
afghanske bestræbelser på at gennemføre en national forsonings- og reintegrationsproces i
forhold til Taliban og andre oprørsgrupper.
Transitionen er drevet af det militære spor, men den politiske og civile side er vigtig for en
bæredygtig ansvarsoverdragelse. Transitionsprocessen gennemføres i faser og blev formelt sat i
gang i juli 2011 med overdragelsen af de første syv provinser og distrikter, inkl. LashKar Gah
(provinshovedstaden i Helmand). Næste fase ventes udmeldt i løbet af de næste uger og ventes
bl.a. at inkludere et distrikt i Helmand-provinsen.
Den civile indsats har skabt store fremskridt over årene, bl.a. er millioner af børn kommet i
skole og millioner af afghanere har fået adgang til basale sundhedsydelser. Den afghanske stats
svaghed er en stor udfordring for den civile side af transitionsprocessen – den langsigtede
tilgang, som præger udviklingsbistanden, matcher dårligt med transitionsprocessens krav om
hurtig fremdrift. Samtidig er manglende fremskridt på centrale men vanskelige områder som
god regeringsførelse og korruptionsbekæmpelse en udfordring for hele transitionsprocessen.
På den positive side ser det nu ud til, at IMF er klar til at indgå en ny finansieringsaftale med
den afghanske regering. Aftalen har været på hold det sidste år pga. krisen omkring den
korruptionsramte Kabul Bank, hvilket har blokeret store dele af den internationale bistand.
Den internationale prioritering af en politisk løsning på konflikten er steget mærkbart efter
udenrigsminister Clintons udmelding om nødvendigheden af en ”diplomatisk surge” i februar
2011. Der udestår imidlertid stadig et gennembrud i forsoningsprocessen, og det er nødvendigt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med endog meget stor realisme i forventningerne til et hurtigt politisk resultat. Attentatet i
september på formanden for det Høje Fredsråd, tidl. præsident Rabbani – det formelle symbol
på bestræbelserne på at opnå en fredsaftale – er et alvorligt tilbageslag, som har skabt endnu
mere usikkerhed om mulighederne.
Bonn-konferencen ventes især at fokusere på perspektiverne for det langsigtede civile engage-
ment efter 2014. Afghanerne er skeptiske over for hvor megen appetit, der reelt vil være på et
sådant engagement, når tropperne først er trukket hjem, og de er bekymrede for, om de til den
tid vil blive glemt af det internationale samfund. Forskellige meldinger i internationalt regi tyder
på, at der kan forventes et betydeligt fald i den internationale bistand, efterhånden som
tropperne forlader landet.
EU er en central aktør på den civile side, ikke mindst pga. EU's politimission, EUPOL, der har
fokus på det civile politiarbejde. EU – medlemsstater og institutionerne – tegner sig i dag for
tæt på en tredjedel af den samlede bistand til Afghanistan. EUPOL’s nuværende mandat
udløber i 2012, men ventes forlænget. Der er samtidig lokale drøftelser om øget samarbejde
med NATO’s polititræningsmission, NTM-A.
En mulig Partnerskabs- og Samarbejdsaftale mellem EU og Afghanistan blev for første gang
rejst under drøftelserne på rådsmødet i juli 2011 som et tiltag af mere langsigtet karakter, der
kunne signalere fortsat international tilstedeværelse i Afghanistan efter 2014. Kommissionen
har siden arbejdet på at få et mandat til at indlede forhandlinger om en sådan aftale klar inden
Bonn-konferencen. Der foreligger nu en henstilling fra Kommissionen til Rådet om
igangsættelse af forhandlinger. Der lægges op til en rammeaftale med fokus på bl.a. at styrke
dialogen og samarbejdet om fremme fælles værdier som menneskerettigheder og demokrati
samt styrke samarbejdet på områder som udviklingsbistand, økonomi, handel, retlige
anliggender og sikkerhed, herunder migration og narkotikabekæmpelse. Det er endnu for tidligt
at vurdere tidsperspektivet for forhandlingerne af en mulig rammeaftale.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes på rådsmødet en generel drøftelse af udviklingen i Afghanistan og en mere
fokuseret drøftelse af perspektiverne for Bonn-konferencen den 5. december. Diskussionen
ventes her at være koncentreret omkring især EU’s langsigtede engagement i Afghanistan, og
hvad EU i den anledning kan melde ud på Bonn-konferencen. I den sammenhæng ventes der
på rådsmødet vedtaget et mandat til at indlede forhandlinger om en langsigtet Partnerskabs- og
Samarbejdsaftale mellem EU og Afghanistan. Der ventes desuden vedtaget forholdsvis brede
rådskonklusioner, der foruden at befatte sig med forventningerne til Bonn-konferencen også
berører den generelle udvikling i Afghanistan.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Støtte til at EU støtter en fortsat og langsigtet polititræningsindsats
vil skulle finansieres over EU’s budget og således indirekte medføre statsfinansielle
konsekvenser for Danmark.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er vigtigt, at der på Bonn-konferencen kommer et klart signal om fortsat international
støtte til Afghanistan efter 2014. Regeringen lægger vægt på en ansvarlig og bæredygtig
overdragelse af sikkerhedsansvaret til afghanerne og er indstillet på at opprioritere og øge den
danske civile indsats. Regeringen ser gerne et stærkt EU-engagement i Afghanistan også efter
2014 og vil på rådsmødet arbejde for en ambitiøs udmelding fra EU på Bonn-konferencen.
Regeringen er således umiddelbart positivt indstillet over for planerne om en langsigtet
Partnerskabs- og Samarbejdsaftale mellem EU og Afghanistan og ser samtidig gerne, at EU på
Bonn-konferencen også kan komme med en melding om, at EU er parat til en fortsat og
langsigtet polititræningsindsats.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en forholdsvis bred drøftelse på rådsmødet, og det er forventningen, at der vil
blive udtrykt generel opbakning til, at EU fortsat skal spille en central rolle i Afghanistan efter
2014, og til at dette meldes klart ud på Bonn-konferencen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Afghanistan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. juli
2011 (skriftlig forelæggelse).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files