1. Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 883/04 om
koordination af de sociale sikringsordninger og forordning nr. 987/2009 om de nærmere regler til
gennemførelse af forordning nr. 883/04, KOM(2010) 794
- (Evt.) generel indstilling/politisk enighed
Revideret notat.
Resumé
Forslaget har til hensigt at supplere, præcisere og ajourføre bestemmelser i EF-forordning nr. 883/2004 og
EF-forordning nr. 987/2009. Det er således Kommissionens intention, at forslaget skal sikre, at
forordningerne afspejler ændringerne i medlemsstaternes nationale lovgivning om social sikring og gøre det
lettere at anvende EU-lovgivningen om koordinering af de sociale sikringsordninger samt forbedre
beskyttelsen af de enkeltpersoner, som flytter inden for EU. Ændringerne relaterer sig hovedsagligt til
lovvalg og arbejdsløshedsforsikring. Der foretages ligeledes nogle rent lovtekniske ændringer. Regeringen
finder, at Kommissionens oprindelige forslag var meget vidtgående og udgør et brud med grundlæggende
principper om koordination af social sikring i EU, ligesom forslaget skønnes at have væsentlige
statsfinansielle konsekvenser.
Det polske formandskab har dog fremlagt et kompromisforslag, der
minimerer de negative prinicpielle følger af forslaget.
1. Baggrund
Forslaget indeholder to vidtgående ændringer. Den ene omhandler, hvilket lands lovgivning, der skal finde
anvendelse (lovvalg) for pendlere ved arbejde i mere end ét land. Den anden omhandler selvstændige
grænsearbejderes ret til arbejdsløshedsdagpenge. Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 48.
Det polske EU-
formandskab forventes at ville søge en generel indstilling på EPSCO-ministerrådsmødet d. 1.
december 2011 og har tilkendegivet, at det om nødvendigt vil søge forslaget vedtaget gennem
kvalificeret flertal.
2. Formål og indhold
Hovedformålet med Kommissionens forslag er, at personer der arbejder i to eller flere lande for forskellige
arbejdsgivere med hjemsted i hvert land, kun bliver omfattet af lovgivningen i
bopælslandet,
hvis en
væsentlig del af arbejdet udøves dér (mere end 25 pct.). Herved vil gælde samme kriterier som for personer,
der arbejder i to eller flere lande for samme arbejdsgiver. Endvidere er forslaget vedrørende selvstændige
begrundet med, at en selvstændig erhvervsdrivende grænsearbejder, der bliver ledig, ikke må miste retten til
dagpenge, blot fordi han bor i en medlemsstat uden a-forsikring for selvstændige. Forslaget placerer i
sådanne tilfælde den økonomiske byrde på seneste beskæftigelsesland (med a-forsikring for selvstændige),
med mindre, at der findes en form for ordning om arbejdsløshedsforsikring til selvstændige i bopælslandet.
Desuden er der i forslaget indeholdt forslag fra Den Administrative Kommission for Koordinering af Sociale
Sikringsordninger (i det følgende benævnt "den administrative kommission"), der har til formål at forbedre
og modernisere EU-lovgivningen i henhold til artikel 72, litra f), i forordning nr. 883/2004. Ændringerne i
dette forslag har til formål at give de berørte parter retssikkerhed.
Gennemgang af forslaget:
1. Ændringerne i forordning nr. 883/04 artikel 9, 12, 36, og bilag i forordningen samt forordning 987/2009
artikel 6, 14, 15, 54, 55 og 56 er tekniske ændringer.
2. Ændringen i forordning nr. 883/04 artikel 13 vedrører lovvalg – dvs. den lovgivning om social sikring, der
skal anvendes for personer, der arbejder inden for EU.
I den gældende tekst i forordning 883/2004, artikel 13, stk. 1, om personer, der arbejder i to eller flere lande,
finder betingelsen om, at den enkelte skal udøve "en væsentlig del" af sin beskæftigelse i bopælslandet (for at