Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3131 - Beskæftigelse m.v. Bilag 3
Offentligt
1042077_0001.png
1. Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 883/04 om
koordination af de sociale sikringsordninger og forordning nr. 987/2009 om de nærmere regler til
gennemførelse af forordning nr. 883/04, KOM(2010) 794
- (Evt.) generel indstilling/politisk enighed
Revideret notat.
Resumé
Forslaget har til hensigt at supplere, præcisere og ajourføre bestemmelser i EF-forordning nr. 883/2004 og
EF-forordning nr. 987/2009. Det er således Kommissionens intention, at forslaget skal sikre, at
forordningerne afspejler ændringerne i medlemsstaternes nationale lovgivning om social sikring og gøre det
lettere at anvende EU-lovgivningen om koordinering af de sociale sikringsordninger samt forbedre
beskyttelsen af de enkeltpersoner, som flytter inden for EU. Ændringerne relaterer sig hovedsagligt til
lovvalg og arbejdsløshedsforsikring. Der foretages ligeledes nogle rent lovtekniske ændringer. Regeringen
finder, at Kommissionens oprindelige forslag var meget vidtgående og udgør et brud med grundlæggende
principper om koordination af social sikring i EU, ligesom forslaget skønnes at have væsentlige
statsfinansielle konsekvenser.
Det polske formandskab har dog fremlagt et kompromisforslag, der
minimerer de negative prinicpielle følger af forslaget.
1. Baggrund
Forslaget indeholder to vidtgående ændringer. Den ene omhandler, hvilket lands lovgivning, der skal finde
anvendelse (lovvalg) for pendlere ved arbejde i mere end ét land. Den anden omhandler selvstændige
grænsearbejderes ret til arbejdsløshedsdagpenge. Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 48.
Det polske EU-
formandskab forventes at ville søge en generel indstilling på EPSCO-ministerrådsmødet d. 1.
december 2011 og har tilkendegivet, at det om nødvendigt vil søge forslaget vedtaget gennem
kvalificeret flertal.
2. Formål og indhold
Hovedformålet med Kommissionens forslag er, at personer der arbejder i to eller flere lande for forskellige
arbejdsgivere med hjemsted i hvert land, kun bliver omfattet af lovgivningen i
bopælslandet,
hvis en
væsentlig del af arbejdet udøves dér (mere end 25 pct.). Herved vil gælde samme kriterier som for personer,
der arbejder i to eller flere lande for samme arbejdsgiver. Endvidere er forslaget vedrørende selvstændige
begrundet med, at en selvstændig erhvervsdrivende grænsearbejder, der bliver ledig, ikke må miste retten til
dagpenge, blot fordi han bor i en medlemsstat uden a-forsikring for selvstændige. Forslaget placerer i
sådanne tilfælde den økonomiske byrde på seneste beskæftigelsesland (med a-forsikring for selvstændige),
med mindre, at der findes en form for ordning om arbejdsløshedsforsikring til selvstændige i bopælslandet.
Desuden er der i forslaget indeholdt forslag fra Den Administrative Kommission for Koordinering af Sociale
Sikringsordninger (i det følgende benævnt "den administrative kommission"), der har til formål at forbedre
og modernisere EU-lovgivningen i henhold til artikel 72, litra f), i forordning nr. 883/2004. Ændringerne i
dette forslag har til formål at give de berørte parter retssikkerhed.
Gennemgang af forslaget:
1. Ændringerne i forordning nr. 883/04 artikel 9, 12, 36, og bilag i forordningen samt forordning 987/2009
artikel 6, 14, 15, 54, 55 og 56 er tekniske ændringer.
2. Ændringen i forordning nr. 883/04 artikel 13 vedrører lovvalg – dvs. den lovgivning om social sikring, der
skal anvendes for personer, der arbejder inden for EU.
I den gældende tekst i forordning 883/2004, artikel 13, stk. 1, om personer, der arbejder i to eller flere lande,
finder betingelsen om, at den enkelte skal udøve "en væsentlig del" af sin beskæftigelse i bopælslandet (for at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det er bopælslandets lovgivning, der gælder) alene anvendelse for personer, der arbejder for den samme
arbejdsgiver og finder ikke anvendelse på den situation, hvor en person arbejder i to eller flere lande for
forskellige virksomheder eller arbejdsgivere. Formålet med ændringen er at gøre det klart, at betingelsen for
at udøve en "væsentlig del" af beskæftigelsen også gælder en person, som normalt udøver en beskæftigelse
for forskellige virksomheder eller arbejdsgivere i to eller flere medlemsstater.
En række ændringer og præciseringer i forordning 987/2009 skal modvirke utilsigtet spekulation i reglerne
om hvilket lands lovgivning, der skal anvendes for personer, der arbejder i to eller flere lande. Det drejer sig
om regler for fastsættelse af, hvor en arbejdsgiver har hjemsted, herunder en særlig regel for personer der
arbejder som flyvende personel i luftfartsselskaber, og for arbejde af marginalt omfang. Der lægges således
op til, at det er seneste beskæftigelsesland, der skal udbetale alle sociale sikringsydelser.
3. Ændringen i forordning nr. 883/04 artikel 65 omhandler ret til dagpenge for ledige selvstændige
erhvervsdrivende, der har været arbejdsløshedsforsikret i den medlemsstat, hvor den seneste beskæftigelse
har fundet sted, men bor i en medlemsstat, hvor der ikke findes en arbejdsløshedsforsikring for selvstændige.
Hovedreglen i forordningens art. 65 er, at helt ledige grænsearbejdere skal have udbetalt dagpenge i deres
bopælsstat. Kommissionen og en række medlemsstater, der ikke har arbejdsløshedsforsikring for
selvstændige erhvervsdrivende, er imidlertid af den opfattelse, at det ikke er muligt – som for
grænsearbejdere, der er lønmodtagere - at overføre ansvaret for udbetalingen af arbejdsløshedsydelser til
bopælsmedlemsstaten, hvis lovgivningen i sidstnævnte medlemsstat ikke omfatter arbejdsløshedsydelser for
selvstændige.
4. Ændringen i forordning nr. 883/04 artikel 71, stk. 2, er en præcisering af den administrative kommissions
afstemningsprocedurer, der afspejler den udvikling, som blev indført ved Lissabontraktaten.
5. Det polske formandskab har fremsat et ændringsforslag til forslaget om arbejdsløshedsdagpenge til
sevlstændige, der indebærer, at arbejdsløse selvstændige grænsegængere bliver omfattet af
bopælslandets regler, såfremt bopælslandet har nogen form for arbejdsløshedsdagpengeordninng for
selvstændige.
3. Europa-parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke taget stilling til forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt som forslaget ikke hører ind under EU's enekompetence.
EU er i henhold til traktatens artikel 48 forpligtet til at træffe koordinerende foranstaltninger inden for social
sikring. Uden en sådan koordinering er der risiko for, at den frie bevægelighed ikke kan anvendes, eftersom
borgerne vil være mindre tilbøjelige til at benytte sig af denne ret, hvis det i realiteten betyder, at de mister
de sociale sikringsrettigheder, som de allerede har erhvervet i en anden medlemsstat. Det er ikke hensigten
med den gældende EU-lovgivning inden for social sikring at erstatte de forskellige nationale ordninger.
Det er kun muligt at koordinere de sociale sikringsordninger på EU-niveau. Hensigten er at sikre, at
koordineringen af de sociale sikringsordninger fungerer effektivt i samtlige medlemsstater. Koordineringen
er baseret på og begrundes i den frie bevægelighed for personer inden for EU.
Det er imidlertid dansk opfatttelse, at Kommissionens forslag vedr. dagpenge til selvstændige nærmer sig
harmonisering og går ud over forordningens formål om koordinering. Dermed lægges der op til, at
medlemsstaterne fratages ansvaret for at tilrettelægge og finansiere de nationale sociale sikringsordninger.
Denne del af forslaget er efter dansk opfattelse ikke i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042077_0003.png
Formandskabets kompromisforslag skønnes dog samlet set at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da de negative virkninger vedr. dagpengepenge til selvstændige vurderes at være
stærkt begrænsede i praksis.
5. Gældende dansk ret
Ændringen vil have konsekvenser for dansk ret, konkret reglerne for arbejdsløshedsdagpenge.
6. Konsekvenser
I en situation, hvor en selvstændig erhvervsdrivende grænsearbejder bliver ledig, lægger forslaget op til, at
vedkommende ikke må miste retten til dagpenge, blot fordi han bor i en medlemsstat uden a-forsikring for
selvstændige. Den økonomiske byrde bliver i sådanne tilfælde, mere eller mindre tilfældigt, lagt over på
seneste beskæftigelsesland (med a-forsikring for selvstændige), som ikke blot får pligt til at betale
arbejdsløshedsdagpenge til den ledige selvstændige erhvervsdrivende i hele dagpengeperioden, men også
andre sociale sikringsydelser, herunder syge- og barselsdagpenge og sundhedsydelser.
Forslaget vil i praksis indebære, at nogle lande skal finansiere ”huller” i andre landes sociale
sikkerhedssystemer.
Formandskabets kompromisforslag bløder dog op på disse konsekvenser, da
bopælslandet vil skulle betale, såfremt der eksisterer nogen form for arbejdsløshedsdagpengeordning
for selvstændige.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
For så vidt angår ændringen i forordning nr. 883/04 artikel 13 (lovvalg) er de økonomiske omkostninger for
Danmark betydelige. Ifølge en foreløbig vurdering udgør nettoudgiften for den danske stat med betydelig
usikkerhed ca. 110 mio. kr. årligt fuldt indfaset som følge af, at pendlingen til Danmark er højere end
pendlingen ud af Danmark. På kort sigt skønnes nettoudgiften at udgøre ca. 70 mio. kr. årligt.
Udgifterne vil
variere med pendlingsmønstre.
For så vidt angår ændringen i forordning nr. 883/04 artikel 65, stk. 5, (selvstændige erhvervsdrivende
grænsearbejdere) skønnes udgifterne forbundet med formandskabets kompromisforslag at være
ubetydelige.
7. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold med frist
den 1. februar 2011.
Følgende høringssvar er modtaget:
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) noterer sig ændringsforslagene til forordning nr. 883/04 artikel 13, stk. 1
og forordning nr. 987/09 artikel 14, stk. 5a, og ønsker, at ændringen til 883/04 skal omfatte transport,
herunder lufttransport. DA savner generelt en redegørelse for, hvilken praktisk og økonomisk betydning
forslagene forventes at få, herunder for berørte arbejdsgivere og lønmodtagere. DA er ikke bekendt med
problemer i Danmark, der begrunder en ændring af reglerne. DA har ikke på baggrund af det udsendte
høringsnotat kunnet tage stilling til forslagene.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) spørger i høringssvaret, hvilke konsekvenser forslaget vil have
for grænsependlere mellem Danmark og Sverige, samt om forslaget vil medføre væsentlige ændringer, der
ikke relaterer sig til arbejdsbyrder og omkostninger. FA har ingen bemærkninger til den del af forslaget, der
omhandler arbejdsløshedsdagpenge til selvstændige grænsearbejdere.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere lande har udtrykt skepsis overfor formandskabets kompromisforslag, men forventes at støtte det
i sidste ende med henblik på at afslutte sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Da det under forhandlingerne er lykkes at få ændret forslaget om dagpenge til selvstændige
erhvervsdrivende på en sådan måde, at konsekvenserne for Danmark må forventes at blive minimale
for så vidt angår denne del af forslaget og henset til, at Danmark stort set står alene med indsigelser
imod lovvalgsdelen, kan regeringen ud fra en samlet vurdering acceptere forslaget.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg d. 10. juni 2011.