Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3129 - økofin Bilag 1
Offentligt
1043218_0001.png
18. november 2011
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 30. november
2011 – punkt 3, 4, 6 og 7
1)
Revision af kapitalkravsdirektivet (CRD IV)
- Statusrapport og orienterende debat
KOM(2011) 452, KOM(2011) 453
Fordelt separat
Opfølgning af G20-topmødet den 3.-4. november 2011 i Cannes
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Årlig vækstundersøgelse
-
Forelæggelse ved Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Økonomiske og finansielle konsekvenser af EU-lovgivning
-
Udkast til rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
EU-statistikker
-
Udkast til rådskonklusioner
-
Aftale om udnævnelser til Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk
Plan
KOM-dokument foreligger ikke
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
-
Rapport til Rådet
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Revisionsrettens årsberetning om gennemførelsen af budgettet for regnskabs-
året 2010
-
Forelæggelse
KOM-dokument foreligger ikke
(Evt.) Revision af investorgarantiordning
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 30. november 2011. Mulig generel ind-
stilling.
KOM(2010) 371
(Evt.) Kommissionens forslag vedr. kreditaftaler i forbindelse med fast ejen-
Side
2)
3)
Side
Side 3
4)
Side 7
5)
Side
6)
Side 9
7)
Side 13
8)
Side
9)
Side
10)
Side
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
dom til beboelse (boligkreditdirektivet)
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 30. november 2011
KOM(2011) 142
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 3:
Opfølgning af G20-topmødet den 3.-4. november
2011 i Cannes
Resumé
Der ventes på ECOFIN en opfølgning på G20-topmødet i Cannes den 3.-4. november, som
primært fokuserede på den økonomiske og finansielle situation, især i Europa. Der opnåedes på
G20-topmødet bl.a. enighed om en handlingsplan for vækst og beskæftigelse med landespecifikke
forpligtelser for G20-landene.
Baggrund
Sagen om opfølgning på G20-topmødet den 3.-4. november var oprindeligt på
dagsorden for ECOFIN-mødet den 8. november 2011, men ventes i stedet drøf-
tet på det kommende møde den 30. november.
Det ventes, at ECOFIN – på baggrund af en orientering fra det franske G20-
formandskab – vil følge op på udfaldet af G20-topmødet i Cannes.
Indhold
Drøftelserne på G20-topmødet i Cannes den 3.-4. november fokuserede især på
den aktuelle økonomiske og finansielle situation i Europa, herunder i Grækenland
og Italien. Den globale økonomiske genopretning er blevet svagere og usikkerhe-
den i de finansielle markeder er steget som følge af især gældsproblemerne i Eu-
ropa. Der opnåedes på topmødet enighed om følgende generelle elementer i
kommunikéet, suppleret med bl.a. en G20-landlingsplan for vækst og beskæftigel-
se:
Den økonomiske og finansielle situation
Der var på G20-topmødet opbakning til beslutningerne på eurotopmødet den 26.
oktober mhp. sikring af gældsholdbarhed i Grækenland, styrkelse af kapitalgrund-
laget i de største europæiske banker, styrkelse af eurolandenes lånemekanisme
(EFSF) mhp. at sikre den finansielle stabilitet, herunder undgå spredning af krisen
til andre lande, mv. G20 lægger i kommunikéet vægt på hurtig implementering af
de europæiske beslutninger. Der var endvidere opbakning i G20 til Italiens frem-
lagte reformtiltag og Kommissionens og IMF’s forventede vurdering og overvåg-
ning heraf.
G20-handlingsplan for vækst og beskæftigelse
Der opnåedes på G20-topmødet enighed om en handlingsplan for vækst og be-
skæftigelse. Handlingsplanen, som er et led i G20’s ramme for stærk, bæredygtig
og holdbar vækst, skal sikre at G20-landene adresserer kortfristede risici og styrker
det mellemfristede grundlag for vækst. Handlingsplanen indeholder en række lan-
despecifikke forpligtelser (jf.
boks 1)
for G20-landene. De udviklede industrilande
forpligter sig til skabe troværdighed og understøtte væksten, samt at implementere
klare, troværdige og specifikke finanspolitiske konsolideringstiltag. G20-lande med
fortsat stærke offentlige finanser bør lade de automatiske stabilisatorer virke samt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
eventuelt gennemføre diskretionære finanspolitiske lempelser til understøttelse af
den indenlandske efterspørgsel såfremt den økonomiske situation markant for-
værres. G20-lande med store betalingsbalanceoverskud forpligter sig til at styrke
den indenlandske efterspørgsel og øge valutakursfleksibiliteten. Alle G20-lande
bør gennemføre de nødvendige strukturelle reformer mhp. at øge væksten.
Reformer af det internationale monetære system
Der opnåedes enighed om fælles G20-rammer for håndtering af store internatio-
nale kapitalbevægelser og landenes eventuelle anvendelse af kapitalkontrol samt
enighed om overordnede principper for samarbejdet mellem IMF og regionale
finansielle arrangementer (fx eurolandenes EFSF) i håndteringen af betalingsba-
lancekriser. Endvidere nåede G20 til enighed om en fortsat styrkelse af IMF’s
bilaterale og multilaterale overvågningsramme samt en tilpasning af IMF’s fore-
byggende lånefacilitet til håndtering af likviditets- og betalingsproblemer i lande
med generelt sunde økonomiske forhold og politikker.
Udvidelse af IMF’s ressourcer
Det var på G20-topmødet enighed om at sikre, at IMF har de tilstrækkelige res-
sourcer til at spille sin systemisk vigtige rolle, herunder baseret på den tredobling
af IMF’s ressourcer som aftaltes i G20 i juni 2009. G20-landene erklærede sig
endvidere parate til at bidrage med yderligere ressourcer til IMF om nødvendigt,
hvilket G20’s finansministre og centralbankschefer skal søge at finde en mulig
løsning på. Af mulige løsninger nævnes bilaterale låneaftaler, tildelinger af SDR-
trækningsretter til IMF-medlemslandene eller frivillige bilaterale bidrag til en særlig
IMF-struktur (IMF Special Purpose Vehicle), der kan bidrage til at sikre den fi-
nansielle stabilitet i euroområdet.
Finansiel regulering
Enighed på G20-topmødet om en foreløbig liste over 29 globalt systemisk vigtige
finansielle institutioner (G-SIFI) – 8 amerikanske, 4 asiatiske og 17 europæiske,
herunder Nordea. Disse institutioner vil blive underlagt styrket finansielt tilsyn,
nye internationale standarder for afvikling samt fra 2016 styrkede kapitalkrav.
Endvidere opnåedes på topmødet enighed om behovet for styrket regulering og
tilsyn af shadow banking systemer.
Finansiel transaktionsskat
På G20-topmødet drøftedes endvidere spørgsmålet om indførelse af en global
skat på finansielle transaktionsskatter, hvilket der imidlertid ikke var enighed om. I
kommunikéet fra G20-topmødet anerkendes det i stedet, at nogle G20-
medlemmer gør sig overvejelser om beskatning af den finansielle sektor til forskel-
lige formål, herunder i form af en finansiel transaktionsskat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043218_0005.png
5
Boks 1
Uddrag af de landespecifikke forpligtelser i G20’s handlingsplan for vækst og beskæftigelse
1) Håndtering af kortsigtede risici og genskabelse af finansiel stabilitet
Lande
Forpligtelser
Afhængig af landespecifikke forhold, lade automatiske stabilisatorer virke og – hvor
Australien, Brasilien, Cana-
passende – gennemføre diskretionære finanspolitiske lempelser, hvis den økonomi-
da, Indonesien, Kina, Korea
ske situation forværres mærkbart. De mellemfristede finanspolitiske målsætninger
og Tyskland
fastholdes.
Implementering af eurotopmødeaftaler fra 21. juli og 26. oktober, herunder styrkelse
af EFSF’s kapacitet til op mod EUR 1.000 mia., styrket økonomisk overvågning og
styring, finanspolitiske konsolideringer samt styrke europæiske bankers kapitalgrund-
lag senest i juni 2012.
Sikre rettidig implementering af pakke af kortsigtede tiltag (offentlige investeringer,
skattereform samt jobtiltag) med henblik på at understøtte den økonomiske genop-
retning, konsistent med en mellemfristet konsolideringsplan.
Opnå en hurtigt aftagende gældskvote allerede fra 2012 og tæt på balancerede
budgetter i 2013, baseret på fuld implementering af EUR 60 mia. konsolideringspak-
ke vedtaget i efteråret 2010 og tiltagene præsenteret på eurotopmødet den 26. okto-
ber (øget pensionsalder, salg af statslige aktiver for EUR 5 mia. i de kommende 3 år
samt nedsættelse af komité til udvikling af plan for afvikling af offentlige gæld).
Omgående implementering af betydelige finanspolitiske tiltag til genopbygning af
offentlige finanser efter jordskælvet (svarende til ca. 4 pct. af BNP). Halvering af
budgetunderskud fra 2010 til 2015 mhp. overskud senest i 2020. Implementering af
skattereform, herunder gradvis forøgelse af ”consumption tax” til 10 pct. i 2015.
Vedtage makroøkonomiske politikker mhp. at styrke økonomiernes modtandskraft.
Emerging markets med betalingsbalanceoverskud vil gennemføre initiativer til at
orientere sig mod en indenlandsk drevet vækst.
EU/Euroområdet
USA
Italien
Japan
Emerging markets
2) Mellemfristede tiltag til understøttelse af holdbar vækst
Lande
Forpligtelser
Australien, Canada, Frank- Gennemførelse af klare og troværdige finanspolitiske konsolideringsstrategier til
rig, Tyskland, Italien, Korea, halverings af budgetunderskud fra 2010 til 2013 samt stabilisere eller reducere
Spanien, UK og USA
gældskvoten fra 2016.
EU/euroområdet
Inden udgangen af 2012 sikre vedtagelse af 12 prioriterede forslag til styrkelse af
Indre Marked. Imødekommelse af mål i EU2020 om beskæftigelsesfrekvens på 75
pct. og forbedret uddannelsesniveau.
Sikre aftagende gældskvote fra midten af årtiet. Identificering af yderligere budget-
forbedringer for USD 1.200-1.500 mia. frem mod 2021 begyndende i FY2013.
Stramningerne kommer oven i de diskretionære stramninger i 2011 Budget Control
Act, som sikrer USD 1.000 mia. i budgetforbedring frem mod 2021. Initiativerne vil
inkludere udgiftsbesparelser, herunder af entitlement programs samt en skattere-
form. Øget udbredelse af automatisk pensionsindbetaling vil bidrage til at øge den
private opsparing og rebalancere amerikansk økonomi.
Rebalancere økonomien over mod indenlandsk efterspørgsel, herunder ved at styrke
de sociale sikkerhedsnet og øge husholdningernes indkomst (bl.a. skabe 45 mio.
jobs i byområder og reducere egenbetaling i sundhedssystem). Fortsatte tiltag til
øget valutakursfleksibilitet og langsommere opbygning af valutareserver. Fremskyn-
de balance på betalingsbalancen.
Reducere budgetunderskud fra 4,3 pct. af BNP i 2010 til 1�½ pct. af BNP i 2011.
Balanceret saldo fra 2014 og frem. Implementere tiltag til styrkelse af indenlandske
forbrugs- og investeringskvote over tid, herunder ved at adressere de hindringer, der
forårsager lav investeringstilbøjelighed og høj privat opsparing. Styrke erhvervsfre-
kvensen og tilgangen af arbejdskraft fra udlandet. Øge udgifter til uddannelse og
forskning med EUR 12 mia. frem mod 2013.
Gennemførelse af finanspolitisk konsolideringsplan fremsat i 2010 Spending Review.
Strukturelle reformer, herunder mhp. at sikre en vækstvenlig finanspolitisk tilpasning
og adressere langsigtede udgiftspres og -ubalancer. Øge statslig pensionsalder fra
65 til 66 over perioden 2020-2026.
Implementeing af ny innovativ vækststrategi mhp. at øge nominel og real BNP-vækst
med 3 pct. hhv. 2 pct. frem mod 2020.
Reducere budgetunderskud til 3 pct. af BNP i 2013 via strammere udgiftsrammer for
stat og sundhedsforsikringer. Indskrivning af nuværende finanspolitiske regler i for-
fatningen.
USA
Kina
Tyskland
UK
Japan
Frankrig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke været hørt om sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke konsekvenser for dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke direkte samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark. Over-
ordnet ventes G20-arbejdet som helhed at have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser, i det omfang det understøtter global økonomisk vækst og finansiel
stabilitet.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelagdes Folketingets Europaudvalg til orientering den 4. november 2011
forud for Rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2011.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side ventes man at kunne tage opfølgningen på G20-topmødet til efter-
retning.
Andre landes holdning
Landene ventes generelt at tage opfølgningen på G20-topmødet til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Dagsordenspunkt 4:
Resumé
Årlig vækstundersøgelse
Rammen for de økonomiske samarbejdsprocesser i EU, Det Europæiske Semester, indledes med
den ”Årlige vækstundersøgelse” (Annual Growth Survey) udarbejdet af Kommissionen. Vækst-
undersøgelsen for 2012 ventes offentliggjort ultimo november 2011. Undersøgelsen ventes i sin
form i hovedtræk at ligne den første vækstundersøgelse, der blev offentliggjort i januar 2011.
Vækstundersøgelsen venes dog denne gang også at adressere europluspagten og de mål og tiltag,
som de deltagende lande har forpligtet sig til. Vækstundersøgelsen ventes præsenteret af Kommis-
sionen på ECOFIN d. 30. november 2011, men vil først blive substansbehandlet mhp. råds-
konklusioner i starten af 2012.
Baggrund og indhold
I første halvår 2012 – under det danske formandskab – skal rammen for de øko-
nomiske samarbejdsprocesser i EU, Det Europæiske Semester, gennemføres for
første gang efter ikrafttrædelsen af det reformerede økonomiske samarbejde, her-
under de styrkede finanspolitiske regler i Stabilitets- og Vækstpagten og det nye
samarbejde om makroøkonomiske ubalancer. Formålet med det Europæiske Se-
mester er at styrke ”ex ante koordinationen” af den økonomiske politik, dvs. at
have drøftelser af EU-landenes økonomiske politik forud for vedtagelsen af nati-
onal politik.
Det europæiske semester starter med Kommissionens offentliggørelse og Rådets
drøftelser af den årlige vækstundersøgelse. Den Årlige Vækstundersøgelse er
tænkt som et redskab, som skal sikre grundige fælles drøftelser af økonomiske
udfordringer, og som skal danne grundlag for økonomiske anbefalinger til EU-
landene. Kommissionen har valgt at fremrykke offentliggørelsen af den årlige
vækstundersøgelse til november 2011 for på den måde, at give medlemslandene
mere tid til at forholde sig til rapportens analyser og anbefalinger.
Den årlige vækstundersøgelse ventes i hovedtræk at ligne den første vækstunder-
søgelse fra januar 2011. Vækstundersøgelsen ventes således at redegøre for de
makroøkonomiske og strukturelle økonomiske udfordringer for EU, og at komme
med en række overordnede anbefalinger til EU-landene. Vækstundersøgelsen ven-
tes endvidere at adressere EU’s vækststrategi og gennemgå fremskridtene mod
hovedmålene i Europa 2020-strategien, samt europluspagten og de mål og tiltag,
som de deltagende lande har forpligtet sig til.
ECOFIN ventes i starten af det nye år at drøfte konklusionerne og anbefalingerne
i Vækstundersøgelsen (formentlig i januar), og derefter at vedtage rådskonklusio-
ner på baggrund af Vækstundersøgelsen (formentlig i februar).
Vækstundersøgelsen og rådskonklusionerne vil blive forelagt for EU’s stats- og
regeringschefer på Det Europæiske Råd primo marts 2012. DER ventes på denne
baggrund at vedtage konklusioner mhp. EU-landenes udarbejdelse og fremlæggel-
se af deres stabilitets- og konvergensprogrammer med mellemfristede økonomiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
politiske planer samt deres nationale reformprogrammer i april 2012. Dette afslut-
ter den første del af det europæiske semester. Den anden del af det europæiske
semester afsluttes med, at ECOFIN og DER på grundlag af landenes programmer
og Kommissionens vurderinger heraf vedtager landespecifikke anbefalinger til de
enkelte lande.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer, der styrker overvågningen samt koordineringen af EU-landenes øko-
nomiske politik og bidrager til sundere økonomisk politik, herunder gennem
strukturreformer samt tidligere korrektion af ubalancer, har positive samfunds-
økonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det Europæiske Semester trådte i kraft fra 2011 og det er dermed anden gang, at
Kommissionen udarbejder en Årlig Vækstundersøgelse. Forslaget om et Europæ-
isk Semester blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg forud
for ECOFIN d. 13. juli 2010 samt til orientering forud for ECOFIN den 7. sep-
tember 2010.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Regeringen forventer at tage præsentationen af den Årlige Vækstundersøgelse til
efterretning.
Andre landes holdning
EU-landene ventes generelt at tage præsentationen af den Årlige Vækstundersø-
gelse til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043218_0009.png
9
Dagsordenspunkt 6:
Resumé
EU-statistikker
ECOFIN ventes på mødet den 30. november at vedtage rådskonklusioner vedrørende europæisk
statistik. Konklusionerne ventes at berøre en række temaer, herunder styringsprincipper for stati-
stikproduktionen (statistical governance), de fortsatte bestræbelser på at fremme effektivitet, re-
duktion af svarbyrde, prioritering og forenkling i statistikproduktionen, bidrag til at forebygge
uforholdsmæssigt store underskud samt status vedrørende kravene til informationer i ØMU’en.
Baggrund og indhold
ECOFIN ventes at vedtage konklusioner om statistik med følgende forventede
overordnede indhold:
Styringsprincipper
for
statistikproduktionen
(EU
Statistical
Governance)
Rådet støtter revisionen af den europæiske statistiske adfærdskodeks, som det
europæiske statistiske system gennemførte i september 2011, da den bl.a. styrker
statistikproducenternes faglige uafhængighed, mere bredt dækker brugen af admi-
nistrative data og sætter klarere kriterier for forpligtigelsen til at levere statistik af
høj kvalitet.
Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk Plan (European Stati-
stical Governance Advisory Board, ESGAB) aflægger årligt en uafhængig rapport,
der vurderer i hvor høj grad styringen af det europæiske statistiske system
1
er i
overensstemmelse med principperne i den europæiske statistiske adfærdskodeks.
Rapporten beskriver bl.a., at der stadig er udeståender i en række lande i forhold
til f.eks. uafhængig udpegning af de nationale statistiske styringsorganer. Navnlig
fremhæver ESGAB følgende anbefalinger:
medlemslandene accelererer tilpasningen af national lovgivning til princip-
perne i det europæiske statistiske adfærdskodeks og den europæiske statisti-
ske lovgivning,
den formelle efterlevelse af den europæiske statistikforordning og den stati-
stiske adfærdskodeks suppleres med en hurtigere gennemførelse af de anbe-
falinger til forbedringer, hvilket ESGAB er fremkommet med i sine lande-
rapporter (peer reviews).
ECOFIN ventes at hilse ESGAB’s rapport velkommen og ventes på den bag-
grund atdrage rådskonklusioner, hvor
regeringerne anerkender deres medansvar for at styrke troværdigheden af
officiel statistik og overvejer de nødvendige skridt for en hurtig gennemfø-
relse af forpligtelsen til at sikre tillid til statistikkerne,
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af forordning nr 223/2009
om europæisk statistik med det formål at styrke rammerne for styring af sta-
tistikproduktionen med særlig henblik på faglig uafhængighed.
1
Inkluderer bl.a. de samlede nationale statistikmyndigheder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Effektivitet, svarbyrde, prioritering og forenkling
I 2009 vedtog Kommissionen en meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet om
produktionsmetoder for EU-statistik og visioner for det næste tiår. Formålet var
at anvise mere effektive måder at producere europæisk statistik på.
ECOFIN ventes at hilse en fælles strategi vedtaget af det europæiske statistiske
system (ESS) velkommen og ventes på den baggrund at opfordre til, at
fortsætte bestræbelserne på at reducere svarbyrden, forenkle og prioritere
uden at forringe kvalitet og tilgængelighed af væsentlige statistiske data, som
ligger til grund for politiske beslutninger i EU,
etablere passende samarbejdsaftaler mellem statistikmyndigheder og andre
offentlige institutioner under hensyntagen til databeskyttelse, fortrolighed
og koordinering inden for og mellem medlemslande,
tage nødvendige skridt med hensyn til omkostningerne af udenrigshandels-
statistikken for at tage hensyn til nuværende og fremtidige brugerbehov og
tage effektive skridt til at reducere svarbyrden ved at genudvikle samhan-
delsstatistikken mellem medlemsstaterne i EU (Intrastat).
vigtigheden af bestræbelserne i ESS på at forenkle de statistiske krav gen-
nem ændrede lovkrav mv.,
at forbedret effektivitet i europæisk statistik vil give langsigtede strategiske
muligheder, når de kombineres med en velfungerende strategi for priorite-
ring og forenkling, men samtidig at mange projekter vil kræve betydelige
investeringer i starten.
sikre tilstrækkelige ressourcer på nationalt niveau til de indledende inve-
steringer.
Desuden ventes ECOFIN at anerkende
Endelig ventes ECOFIN at opfordre medlemslandene til, at
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
Rådsforordning (EF) nr. 479/2009 som fastlægger reglerne og procedurerne for
medlemslandenes indberetning om uforholdsmæssigt store underskud, som blev
ændret i 2010, giver Kommissionen adgang til at kontrollere beregningerne af de
offentlige underskud og gæld med udgangspunkt i klassifikationer og definitioner i
det Europæiske Nationalregnskabssystem. Ændringen gav bl.a. Kommissionen,
under særlige omstændigheder, adgang til en mere vidtgående kontrol af de indbe-
rettede data og de til grund liggende regnskabers kvalitet. I lyset af den seneste tids
usikkerhed om kvaliteten af de data, der ligger til grund for opgørelsen af de of-
fentlige finanser i flere EU-lande har Kommissionen (Eurostat) igangsat nogle
initiativer til at bidrage til at forebygge store uregelmæssigheder.
I den sammenhæng ventes ECOFIN at hilse velkommen, at
Kommissionen (Eurostat) påtager sig ledelsen af en undersøgelse af egnet-
heden af de internationale standarder for offentlige regnskaber i forlængelse
af Rådskonklusionerne fra 20. juni 2011 og Rådets direktiv om medlemssta-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
ternes regnskabs- og budgetsystemer og ser frem til undersøgelsens resulta-
ter i slutningen af 2012
EFC status rapport 2011 vedr. kravene til information i ØMU’en
Der udgives årligt en statusrapport vedr. det aktuelle behov for produktion af
europæisk statistik i ØMU-samarbejdet, og om landene leverer statistikken til ti-
den. Rapporten beskriver, at der er sket fremskridt bl.a. ifm. udarbejdelsen af
økonomiske indikatorer (the Principal European Economic Indicators PEEIs),
men at der stadig er potentiale for forbedring af enkelte PEEI-indikatorer.
På baggrund af EFC statusrapporten ventes ECOFIN, at
byde fremskridtene siden 2010 velkommen og notere, at tilgængelighed og
kvalitet af PEEI-statistikker er forbedret, men at en indikator for hussalg
endnu ikke er tilgængelig. Rettidigheden af PEEI-statistikker er svagt for-
bedret, men offentliggørelsestidspunkter er fortsat noget efter målsætningen
for kvartalsvise sektorkonti, nationalregnskabets beskæftigelsestal og prisin-
deks for boliger,
byde strategi og tidsplan for den yderligere udvikling af PEEI-statistikkerne
velkommen og anerkender, at nogle tiltag kan tage mange år at gennemføre,
byde fremskridtene for at møde strukturelle behov for statistik velkommen
og understrege behovet for fortsat arbejde på dette område, som det er be-
skrevet i rapporten fra EFC,
opfordre Eurostat og ECB til at fremlægge en opdateret EFC status rapport
om opfyldelsen af de opdaterede ØMU statistikbehov i 2012.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser. Sikring af den
højeste kvalitet i europæisk statistik generelt giver dog et bedre grundlag for at føre
økonomisk politik, bl.a. inden for rammerne af Stabilitets- og Vækstpagten, hvilket
har positive samfundsøkonomiske effekter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Høring
Har ikke været sendt i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan generelt støtte de ventede rådskonklusioner, herunder at den eu-
ropæiske produktion af statistik er af højeste kvalitet, og at produktionen i det
europæiske statistiske system skal være i overensstemmelse med principperne i
den europæiske statistiske adfærdskodeks.
Regeringen støtter, at den europæiske statistikproduktion løbende udvikles for at
imødekomme efterspørgslen efter statistik, herunder ifm. det økonomiske samar-
bejde i EU. Regeringen hilser derfor fremskridtet med udviklingen af PEEI-
indikatorerne velkommen og støtter at den fremtidige statistikproduktion fokuse-
res og prioriteres i forhold til den efterspurgte information. Endelig støtter rege-
ringen, at den konkrete gennemførelse af forslagene skal sikre et rimeligt forhold
til de øgede omkostninger, og at der arbejdes for at begrænse de øgede omkost-
ninger mest muligt.
Andre landes holdninger
Der forventes generel tilslutning fra medlemslandene til rådskonklusionerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Dagsordenspunkt 7:
Resumé
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning ventes at aflægge rapport om arbejdet under det
polske formandskab. Gruppen undersøger løbende, om EU-landene overholder aftalen i ad-
færdskodeksen om dels at afvikle gældende skadelige ordninger for selskabsbeskatning og dels
ikke at indføre nye sådanne ordninger. Gruppen har desuden begyndt andre arbejdsopgaver om
anti-misbrug, administrativ praksis og forholdet til tredjelande. ECOFIN ventes at tage rappor-
ten til efterretning.
Baggrund
Som del af EU’s daværende skattepakke indgik EU-landene i december 1997 en
politisk aftale om, at et land ikke må have skadelige særordninger med nedsat be-
skatning på selskabsområdet mhp. at tiltrække udenlandske investeringer. Alle
EU-lande har tilsluttet sig denne aftale.
Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig.
Hovedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den:
medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau (f.eks. 0-
beskatning) i forhold til den normale beskatning i det pågældende land, og
er isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medfører
fordele for udenlandsk ejede virksomheder eller kun for transaktioner med
udenlandske virksomheder).
EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”standstill”), og
de skal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadelige
elementer fjernes (”rollback”). ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdsko-
deksgruppe til at overvåge, at kodeksen overholdes. Gruppen træffer afgørelse
ved ”bred enighed”.
ECOFIN besluttede den 2. december 2008, at adfærdskodeksgruppen også skal
undersøge:
misbrug af bl.a. selskabsskatteregler og evt. fælles forståelse af retspraksis
som følge af de seneste afgørelser ved EF-domstolen, herunder forståelse af
begrebet ”reel økonomisk virksomhed”, som ikke er defineret præcist. EF-
domstolen har lagt vægt på, at skatteregler, som skal hindre placering af ind-
tægt i et selskab i et land eller område med lav beskatning, er i strid med den
frie etableringsret, hvis det pågældende selskab udøver reel økonomisk virk-
somhed,
gennemsigtighed og informationsudveksling vedrørende transfer-pricing
(dvs. interne transaktioner mellem koncernforbundne selskaber),
administrativ praksis (herunder medlemsstaternes praksis, også på regionalt
eller lokalt niveau) med at lempe beskatning i et omfang, der kan anses som
skadeligt, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
forholdet til tredjelande.
Gruppen rapporterer løbende til Rådet, hvilket igen ventes at ske den 30. novem-
ber 2011.
Indhold
Stop for indførelse af nye ordninger i strid med adfærdskodeksen (Standstill)
Adfærdskodeksgruppen aflægger løbende rapport til ECOFIN om det fortsatte
arbejde med at overvåge overholdelse af medlemslandenes pligt til ”standstill”.
Gruppen har fortsat undersøgelsen af selskabsbeskatningen på
Guernsey.
Gruppen
har modtaget en redegørelse fra Guernsey om overvejelserne om revision af sel-
skabsbeskatningen, men Guernsey har ikke sendt oplysninger om fremskridt vedr.
denne revision. Gruppen har derfor anmodet Kommissionen om at udarbejde en
beskrivelse af Guernseys nuværende selskabsbeskatning med henblik på efterføl-
gende vurdering i forhold til adfærdskodeksens kriterier.
Som led i gruppens årlige overvågning af, om EU-landene – og deres tilknyttede
områder – overholder adfærdskodeksen, indsendte UK i 1. halvdel af 2011 en
notifikation af en ny ordning:
Gibraltar
Income Tax Act 2010. Ordningen medfø-
rer en selskabsbeskatning, hvor selskabsskatten som hovedregel er på 10 pct., dog
20 pct. for forsyningsselskaber. Ordningen medfører desuden, at indtægter i form
af renter og royalties ikke beskattes, med mindre renterne er knyttet til ”trading
income”, ligesom der ikke opkræves kildeskat af rente- og royalty-betalinger fra
selskaber i Gibraltar. Gruppen har bedt Kommissionen i samarbejde med UK, om
at udarbejde en beskrivelse af Gibraltars selskabsbeskatning med henblik på efter-
følgende vurdering i forhold til adfærdskodeksens kriterier.
Kommissionen har orienteret gruppen om dens bilaterale kontakter med
Frankrig
og Nederlandene
om nye skatteregler i de to landes
oversøiske områder,
som er indledt i
første halvår 2011. Kommissionen vil fortsætte denne dialog og holde gruppen
orienteret.
Afvikling af ordninger i strid med adfærdskodeksen (Rollback)
De EU-lande, som selv havde skatteordninger, som blev vurderet i strid med ko-
deksen – eller hvis tilknyttede områder havde sådanne skatteordninger – har be-
kræftet, at ordningerne er afviklet eller afvikles i overensstemmelse med de tidlige-
re aftaler.
ECOFIN tog den 15. februar 2011 stilling til et spørgsmål om omfanget af ad-
færdskodeksen, som havde betydning for vurderingen af skatteordninger på
Isle of
Man og Jersey.
Kodeksen omfatter erhvervsbeskatning, og spørgsmålet var, om den
omfatter skatteordninger, som ikke medfører forskellig beskatning af et selskabs
overskud på selskabs-niveau, men forskellig beskatning på aktionær-niveau.
ECOFIN bekræftede, at sådanne ordninger er omfattet af kodeksen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Adfærdskodeksgruppen vurderede herefter, at to skatteordninger på Jersey og Isle
of Mans var i strid med adfærdskodeksen. Ordningerne medfører en generel sel-
skabsbeskatning på 0 pct. Jersey har dog en beskatning på 10 pct. for banker, for-
syningsselskaber samt ejendomsselskaber, mens Isle of Man har en beskatning på
10 pct. for banker og for indkomst fra jord og fast ejendom. Ordningerne medfø-
rer, at fysiske personer, hjemmehørende på Jersey, hhv. Isle of Man, som ejer ak-
tier i Jersey-selskaber, hhv. Isle of Man-selskaber, skal betale personskat både af
udbytter fra selskaberne og af den del af disse selskabers overskud, som ikke ud-
loddes. Aktionærer uden for de to områder skal derimod ikke betale skat af ikke-
udloddet selskabsoverskud. En sådan forskel i beskatningen af aktionærer i hhv.
ind og udland er i strid med kodeksen.
De to områder har herefter ændret ordningerne, så fysiske personer hjemmehø-
rende i Isle of Man og Jersey ikke længere skal betale personskat af ikke-udloddet
overskud i selskaber i det pågældende område. I 2. halvår 2011 har adfærdsko-
deksgruppen besluttet, at ordningerne herefter er afviklet.
Gruppens øvrige arbejde
Adfærdskodeksgruppen påbegyndte i 2. halvår 2010 behandlingen af den del af
arbejdsprogrammet, som ligger udover ”rollback” og ”standstill”, nemlig anti-
misbrug, administrativ praksis og forholdet til tredjelande.
Vedr.
anti-misbrug
har gruppen fortsat undersøgelsen af
lån med ret til andel i låntagers
overskud.
I visse tilfælde er grænseoverskridende lån konstrueret således, at veder-
laget for lånet anses som en renteudgift i det land, hvor låntager er hjemmehøren-
de, men som en udbytteindtægt i det land, hvor långiver er hjemmehørende. Det
kan medføre, at ”renteudgiften” kan fratrækkes ved beskatningen i det førstnævn-
te land, mens den modsvarende ”udbytteindtægt” ikke beskattes i det andet land.
Gruppen er blevet enig om retningslinjer, som medfører, at når et EU-land anser
det betalte vederlag for sådanne lån som en fradragsberettiget udgift for låntager,
skal det EU-land, hvor långiver er hjemmehørende, ikke skattefritage det modtag-
ne vederlag som udbytte. Gruppen har i 2. halvdel af 2011 drøftet implementerin-
gen af disse guidelines og besluttet at henvise dette spørgsmål til teknisk analyse i
Kommissionens arbejdsgruppe for skattespørgsmål.
Vedr.
forholdet til tredjelande
er gruppen tidligere nået til enighed om, at den især vil
prioritere undersøgelsen af skattereglerne i Schweiz og Liechtenstein. Gruppen
har på den baggrund opfordret Kommissionen til at tage kontakt til de to lande
for at undersøge i hvilket omfang, de kan tilslutte sig adfærdskodeksens principper
og kriterier. Kommissionen skal rapportere til gruppen ved udløbet af hvert halv-
år. Kommissionen har i forlængelse af ovenstående redegjort for dens møder med
Schweiz og Liechtenstein. Gruppen opfordrede Kommissionen til at fortsætte
disse møder og holde gruppen orienteret om fremskridt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Gruppen vil fortsætte arbejdet med at undersøge administrativ praksis (herunder
medlemsstaternes praksis, også på regionalt eller lokalt niveau) med henblik på at
påse, at staterne ikke lemper beskatning på en måde, der kan anses som skadeligt.
Herudover besluttede gruppen, på baggrund af tidligere afgørelser om konkrete
sager, at søge at opstille yderligere retningslinjer for, hvad der er acceptabelt for at
anse fremtidige skatteordninger som i overensstemmelse med kodeksen. Endvide-
re vil gruppen se på staternes overholdelse af sådanne retningslinjer.
Gruppen vil også, på baggrund af konkrete sager, undersøge mulige tiltag til at
imødegå mulig skadelig skatteplanlægning for multinationale virksomheder ved
brug af særlige skatteordninger for investeringsforeninger med henblik på at for-
mulere anbefalinger.
ECOFIN ventes den 30. november 2011 at vedtage rådskonklusioner, der tager
adfærdskodeksgruppens rapport til efterretning og opfordrer gruppen til igen at
aflægge rapport om dens arbejde til ECOFIN inden udgangen af det danske for-
mandskab i første halvår af 2012.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, men begrænsning af skat-
tekonkurrence som følge af afvikling af skadelige ordninger vil styrke de offentlige
finanser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rapporten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men begrænsning
af skadelig skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om adfærdskodeksgruppens rapporter blev senest forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering forud for ECOFIN den 20. juni 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen er enig i rapporten og kan støtte, at ECOFIN tager rapporten til efter-
retning.
Andre landes holdninger
Alle medlemslande ventes at være enige i rapporten og støtte, at ECOFIN tager
rapporten til efterretning.