Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3129 - økofin
Offentligt
1453919_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17683/11
(OR. en)
PRESSE 456
PR CO 73
PRESSEMEDDELELSE
3129. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 30. november 2011
Formand
Jacek ROSTOWSKI
Polens finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17683/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0002.png
30.XI.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte EU's almindelige
budget for 2012,
som der blev opnået enighed om med Europa-
Parlamentet i Forligsudvalget den 18. og 19. november.
Rådet indledte det europæiske semester for 2012 med Kommissionens
årlige vækstundersøgelse,
som skitserer de prioriterede tiltag, der iværksættes for at sikre bedre koordinerede og mere
effektive politikker til at spore Europas økonomi ind på bæredygtig vækst.
Rådet vedtog en henstilling om udnævnelse af Benoît Coeuré til medlem af
Den Europæiske
Centralbanks
Direktion som efterfølger for Lorenzo Bini Smaghi.
Det godkendte også udnævnelserne af formanden for og tre medlemmer af
Det Rådgivende Organ
for Statistisk Styring på Europæisk Plan.
Rådet vedtog en afgørelse om de økonomisk-politiske betingelser med henblik på udbetalingen af
den fjerde rate af finansiel bistand til
Irland
under den europæiske finansielle
stabiliseringsmekanisme.
Det vedtog et direktiv om en fælles beskatningsordning for moder- og
datterselskaber
fra
forskellige medlemsstater.
En rapport om
koordinering af skattepolitikken
blev godkendt inden for rammerne af
europluspagten. Rapporten, der bliver fremsendt til Det Europæiske Råd, peger på de spørgsmål,
der skal tjene som udgangspunkt for en struktureret dialog under pagten på skatteområdet.
Rådet vedtog konklusioner om:
konsekvensanalyser i forbindelse med
europæisk lovgivning
EU-statistikker.
17683/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0003.png
30.XI.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
OPFØLGNING AF G20-TOPMØDET ............................................................................................... 7
ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE ................................................................................................... 8
ØKONOMISK STYRING - ANDEN PAKKE ................................................................................. 10
DEN EUROPÆISKE CENTRALBANK: UDNÆVNELSE AF ET MEDLEM AF
DIREKTIONEN................................................................................................................................. 12
KONSEKVENSANALYSER I FORBINDELSE MED EUROPÆISK LOVGIVNING................. 13
DECHARGE FOR EU-BUDGETTET - REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING..................... 15
EU-STATISTIKKER......................................................................................................................... 16
Rådets konklusioner
........................................................................................................................... 16
Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk Plan
..................................................... 19
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 20
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Kapitalkrav for banker og investeringsselskaber................................................................................................... 21
Irland - Gennemgang af det økonomiske tilpasningsprogram............................................................................... 22
Europluspagten - Koordinering af skattepolitikken............................................................................................... 23
Beskatning af moder- og datterselskaber............................................................................................................... 24
BUDGETTER
1
EU-budgettet for 2012 og andre punkter i tilknytning hertil ................................................................................. 24
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17683/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.XI.2011
HANDELSPOLITIK
Verdenshandelsorganisationen - Anmodninger om fritagelse............................................................................... 25
FISKERI
Fiskerimulighederne i Østersøen for 2012 ............................................................................................................ 26
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 26
17683/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0005.png
30.XI.2011
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Boryana PENCHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Evangelos VENIZELOS
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
François BAROIN
Italien:
Mario MONTI
Vittorio GRILLI
Cypern:
Kikis KAZAMIAS
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Gyula PLESCHINGER
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jacek ROSTOWSKI
Ludwik KOTECKI
Portugal:
Maria Luis ALBUQUERQUE
Rumænien:
Dan LAZAR
Slovenien:
Mateja VRANIČAR
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Vicefinansminister
Finansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Viceministerpræsident samt økonomi- og finansminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Premierminister samt økonomi- og finansminister
Vicefinansminister
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Statssekretær for statens finanser og finansielle spørgsmål
Statssekretær
Statssekretær, Finansministeriet
17683/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0006.png
30.XI.2011
Slovakiet:
Branislav
ĎURAJKA
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Joaquín ALMUNIA
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Mario DRAGHI
Philippe MAYSTADT
Vitor CALDEIRA
Georges HEINRICH
Lorenzo CODOGNO
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Revisionsretten
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
17683/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0007.png
30.XI.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
OPFØLGNING AF G20-TOPMØDET
Rådet gjorde status over resultatet af G20-topmødet, der fandt sted den 3.-4. november i Cannes, på
grundlag af en orientering fra Kommissionen og den franske delegation (som har formandskabet for
G20).
G20-topmødet omhandlede:
koordinering af de økonomiske politikker
G20's ramme for vækst
reform af den finansielle regulering
reform af det internationale monetære system
prisvolatilitet i forbindelse med råvarer
andre spørgsmål som f.eks. fødevaresikkerhed, global styring, udviklingssamarbejde, handel,
korruption, beskæftigelse og energi.
17683/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0008.png
30.XI.2011
ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af hovedelementerne i dens årlige
vækstundersøgelse (17229/11).
Kommissionens undersøgelse skitserer en række prioriterede tiltag, som medlemsstaterne skal
iværksætte for at sikre bedre koordinerede og mere effektive politikker til at spore Europas økonomi
ind på bæredygtig vækst.
I 2012 foreslår Kommissionen, at indsatsen på nationalt plan og EU-plan koncentreres om følgende
prioriteter:
fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk konsolidering
genetablering af normale lånemuligheder for erhvervslivet
fremme af vækst og konkurrenceevne i dag og i fremtiden med særlig fokus på digitale
erhverv, det indre marked for tjenesteydelser, udenrigshandel samt bedre udnyttelse af EU-
budgettet
håndtering af arbejdsløsheden og de sociale konsekvenser af krisen, navnlig ved at
mobilisere arbejdskraften, støtte beskæftigelsen af unge og beskytte sårbare grupper
modernisering af den offentlige forvaltning.
Den årlige vækstundersøgelse er udgangspunktet for det europæiske semester, der omfatter samtidig
overvågning af medlemsstaternes budgetpolitikker og strukturreformer efter fælles regler i en
periode på seks måneder hvert år.
Det europæiske semester blev gennemført for første gang i 2011 (blev afsluttet i juli) som led i en
reform af EU's økonomiske styring. Det europæiske semester bliver gennemført for anden gang i
2012. Fremlæggelsen af den årlige vækstundersøgelse er denne gang blevet rykket frem for at lette
gennemførelsen.
17683/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.XI.2011
I marts vil Det Europæiske Råd vurdere gennemførelsen af de landespecifikke anbefalinger, der
blev opstillet under det europæiske semester for 2011, og give makroøkonomisk og finanspolitisk
vejledning for 2012.
Med henblik herpå anmodede Rådet Udvalget for Økonomisk Politik og Det Økonomiske og
Finansielle Udvalg om at udarbejde konklusionerne for Rådets samling den 21. februar med henblik
på forelæggelse for Det Europæiske Råd.
17683/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0010.png
30.XI.2011
ØKONOMISK STYRING - ANDEN PAKKE
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af en anden pakke af forslag, der skal styrke den
økonomiske styring, således at EU's Monetære Union vil kunne fungere bedre på længere sigt.
Pakken omfatter:
en forordning om øget overvågning af medlemsstaterne i euroområdet, navnlig de
medlemsstater, over for hvilke der er indledt en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud (17231/11)
en forordning om skærpet overvågning af de medlemsstater i euroområdet, der oplever alvorlig
finansiel uro eller anmoder om finansiel støtte (17230/11)
en grønbog om stabilitetsobligationer ("eurobonds"), hvori mulighederne for, at medlemsstaterne
i euroområdet udsteder fælles statsobligationer vurderes (17232/11).
Fremlæggelsen af pakken er en følge af den nylige vedtagelse af en første pakke af forslag, der skal
styrke samordningen for at sikre holdbare offentlige finanser og undgå akkumulering af
uforholdsmæssigt store underskud i medlemsstaterne
1
.
Skærpet overvågning
De to forordninger indfører bestemmelser om en skærpet overvågning af landenes budgetpolitikker.
Medlemsstaterne skal hvert år senest den 15. oktober forelægge Rådet og Kommissionen deres
udkast til budgetplaner for det kommende år. Der skal foretages skærpet overvågning af
medlemsstater, over for hvilke der er indledt en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud, så Kommissionen bedre kan vurdere, om der er en risiko for overskridelse af fristen for
korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud. Medlemsstater, der er i alvorlige
vanskeligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet eller modtager finansiel støtte som
forebyggende foranstaltning, vil være under endnu tættere overvågning end medlemsstater, over for
hvilke der er indledt en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
1
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16446/11.
10
17683/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0011.png
30.XI.2011
Eurobonds
Grønbogen vurderer mulighederne for at indføre fællesudstedte stabilitetsobligationer (ofte benævnt
eurobonds) og iværksætter en offentlig høring om spørgsmålet. For at indføre stabilitetsobligationer
vil medlemsstaterne skulle samle udstedelsen af statsobligationer i en pulje og dele omkostningerne
for gældsbetjening samt de dermed forbundne indtægter.
Kommissionen foreslår tre muligheder for stabilitetsobligationer:
-
Fuldstændig substitution af national udstedelse med stabilitetsobligationer, med solidarisk
garanti: Stabilitetsobligationer erstatter de nationale udstedelser fuldt ud. Indtægterne fordeles
blandt medlemsstaterne ud fra deres respektive finansieringsbehov. Kreditrisikoen samles;
Delvis substitution af national udstedelse med stabilitetsobligationer, med solidarisk garanti:
Stabilitetsobligationer erstatter kun delvist de nationale udstedelser. Følgelig ville markedet
for statsobligationer i euroområdet bestå af både stabilitetsobligationer og nationale
statsobligationer;
Delvis substitution af national udstedelse med stabilitetsobligationer, med pro rata-garanti:
Stabilitetsobligationer erstatter kun delvist de nationale udstedelser. Til forskel fra de to første
muligheder vil statsobligationer i dette tilfælde være understøttet af medlemsstaternes pro
rata-garantier, og de hæfter derfor for deres respektive andel af udstedelserne.
-
-
17683/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0012.png
30.XI.2011
DEN EUROPÆISKE CENTRALBANK: UDNÆVNELSE AF ET MEDLEM AF
DIREKTIONEN
Rådet vedtog en henstilling vedrørende udnævnelsen af Benoît Coeuré (Frankrig) til medlem af Den
Europæiske Centralbanks Direktion for en embedsperiode på otte år fra 1. januar 2012.
Hvis han bliver udnævnt, erstatter han Lorenzo Bini Smaghi (Italien), der har meddelt sin fratræden.
Lorenzo Bini Smaghi er villig til at blive i stillingen, indtil hans efterfølger tiltræder.
Rådets henstilling vil blive forelagt Det Europæiske Råd til afgørelse efter høring af Europa-
Parlamentet og ECB's Styrelsesråd.
ECB's Direktion har ansvaret for gennemførelsen af den monetære politik for euroområdet som
fastlagt af Styrelsesrådet. Direktionen består af formanden, en næstformand og fire andre
medlemmer, der alle er udnævnt for en periode på otte år uden mulighed for forlængelse.
Styrelsesrådet består af de seks medlemmer af direktionen og centralbankcheferne fra euroområdets
medlemsstater.
17683/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0013.png
30.XI.2011
KONSEKVENSANALYSER I FORBINDELSE MED EUROPÆISK LOVGIVNING
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
FREMHÆVER den vigtige rolle for de integrerede konsekvensanalyser, der evaluerer de
mulige økonomiske, sociale og miljømæssige konsekvenser af lovgivningsforslag, med
hensyn til at forbedre kvaliteten af EU's beslutningsproces;
ANERKENDER Kommissionens konsekvensanalysesystems vigtige rolle i Den
Europæiske Unions lovgivningsproces, idet det bidrager til en evidensbaseret vurdering af
omkostninger og fordele og bistår Rådet og Europa-Parlamentet med at træffe
velovervejede beslutninger;
MINDER OM den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning mellem Kommissionen,
Rådet og Europa-Parlamentet, herunder den fælles tilgang til konsekvensanalyse, der
blandt andet fremmer gennemsigtighed, evidensbaseret analyse og proportionalitet, minder
om, at Europa-Parlamentet og Rådet har forpligtet sig til at foretage konsekvensanalyser,
når de finder det relevant og nødvendigt for lovgivningsprocessen, og om Rådets tilsagn
om at foretage konsekvensanalyser af sine egne indholdsmæssige ændringer, når det er
relevant;
MINDER OM Det Europæiske Råds konklusioner af 23. oktober 2011, der understreger, at
det er af afgørende betydning at sikre holdbare offentlige finanser og skabe beskæftigelse
og vækst for at tackle de umiddelbare udfordringer som følge af finanskrisen, og om
opfordringen til Rådet til i samarbejde med Kommissionen at tage skridt til at sikre, at alle
tiltag på EU-niveau fuldt ud understøtter økonomisk vækst og jobskabelse;
UNDERSTREGER på denne baggrund, at der er behov for, at Rådet overvejer, når det er
relevant og nødvendigt, at foretage konsekvensanalyser af nye lovgivningsforslag om
konkurrenceevnen og de offentlige finanser, uden at dette berører deres betydelige sociale
og miljømæssige konsekvenser
2.
3.
4.
17683/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0014.png
30.XI.2011
5.
MINDER OM de vejledende retningslinjer fra 2006 for håndtering af konsekvensanalyser i
Rådet
1
og OPFORDRER Coreper til at overveje, hvordan gennemførelsen heraf kan
styrkes gennem inddragelse af de forskellige rådssammensætninger, herunder Økofinrådet
og Rådet for Konkurrenceevne, i analysen af visse store lovgivningsforslags konsekvenser
for økonomien og de offentlige finanser;
OPFORDRER formandskabet til at aflægge rapport til Rådet om Corepers initiativer senest
i juni 2012."
6.
1
Dok.
9382/06
af 15. maj 2006 fra Generalsekretariatet for Rådet, godkendt af Coreper.
14
17683/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0015.png
30.XI.2011
DECHARGE FOR EU-BUDGETTET - REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING
Rådet noterede sig præsentationen ved formanden for Revisionsretten, Vitor Caldeira, af rettens
årsberetning om forvaltningen af EU's almindelige budget
1
.
Ifølge beretningen, som dækker budgettet for 2010, udsteder Revisionsretten en revisionserklæring
uden forbehold med hensyn til indtægter, forpligtelser og betalinger på visse politikområder, men
tager, som i de foregående år, forbehold i sin vurdering for så vidt angår en stor del af de
underliggende transaktioner på områderne "Landbrug og naturressourcer" og "Samhørighed, energi
og transport".
Rådet opfordrede alle de parter, der medvirker i forvaltningen af EU-budgettet, til at fortsætte deres
bestræbelser på at forbedre kontrollen og afhjælpe de svagheder, der er konstateret på de mest
problematiske områder.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at gennemgå rapporten og følge udarbejdelsen
af en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen for
gennemførelsen af budgettet for 2010.
Rådet forventes at vedtage henstillingen på sin samling den 21. februar.
1
EUT C 326 af 10.11.2011, s. 1.
15
17683/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0016.png
30.XI.2011
EU-STATISTIKKER
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Med udgangspunkt i prioriteterne i Økofinrådets konklusioner fra den 10. november 2009, den
17. november 2010 og den 20. juni 2011 om statistisk styring, prioritering og effektiv
kvalitetsstyring og situationsrapporten om oplysningskrav i forbindelse med ØMU'en har
Økofinrådet gjort status over de fremskridt, der er gjort på disse områder, og tilslutter sig EFC's
udtalelse om EU-statistikker.
Statistisk styring
Rådet HILSER den reviderede adfærdskodeks for det europæiske statistiske system
VELKOMMEN, da den styrker den faglige uafhængighed, mere bredt dækker anvendelsen af
administrative data til statistiske formål og sætter klarere retningslinjer for princippet om og
indikatorer for kvalitetsforpligtelse.
Rådet HILSER den tredje rapport fra Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk
Plan (ESGAB) VELKOMMEN og
OPFORDRER regeringerne til at erkende deres del af ansvaret for styrkelsen af officielle
statistikkers troværdighed og overveje de nødvendige skridt, der bygger på resultaterne af
pilotprojektet, hen mod en hurtig gennemførelse af "forpligtende indsatser for tillid til statistik"
som en konkret måde at forpligte alle parter, der er involveret i leveringen af statistikker af høj
kvalitet, på under hensyn til subsidiaritetsprincippet og konklusionerne fra samlingen i
Økofinrådet den 20. juni 2011
OPFORDRER Kommissionen til snart at fremlægge et forslag om ændring af forordning (EF)
nr. 223/2009 om europæiske statistikker med henblik på at styrke styringsrammen navnlig for så
vidt angår nationale statistiske myndigheders og Eurostats faglige uafhængighed.
Effektivitet, indberetningsbyrde, prioritering og forenkling
Rådet MINDER OM behovet for at fortsætte indsatsen med nedbringelse af indberetningsbyrden,
forenkling og prioritering uden at skade kvaliteten og tilgængeligheden af vigtige statistiske data for
politisk beslutningstagning i EU under hensyn til dataindsamlingssystemernes heterogene karakter i
medlemsstaterne og HILSER den fælles strategi, som det europæiske statistiske system (ESS) har
vedtaget, VELKOMMEN.
17683/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0017.png
30.XI.2011
Rådet er BEVIDST OM, at modernisering og opgradering af statistiske produktionsprocesser
bevæger sig gradvis mod mere integrerede systemer, og at yderligere tiltro til eksterne data kan
kræve en betydelig indsats, og OPFORDRER medlemsstaterne til - når dette ikke allerede er
tilfældet - at etablere passende arbejdsordninger mellem statistiske myndigheder og andre offentlige
myndigheder og til at tage de udfordringer op, som er knyttet til databeskyttelse og fortrolighed,
styring og koordineringsspørgsmål i og mellem medlemsstaterne.
Rådet HILSER den proces VELKOMMEN, der er indledt i ESS, om at forenkle statistiske krav ved
en periodevis gennemgang af eksisterende statistiske krav og identificering af retsakter, der skal
ophæves, dataindsamlinger, der skal stoppes, og områder, der skal gøres mindre eller forenkles, og
OPFORDRER ESS til at optrappe denne indsats.
Der er allerede iværksat nogle nye initiativer med sigte på at mindske indberetningsbyrden for
virksomheder og enkeltpersoner og øge effektiviteten i det statistiske produktionssystem. På
baggrund af indhøstede erfaringer OPFORDRER Rådet det europæiske statistiske system til at tage
de nødvendige skridt i forbindelse med internationale handelsstatistikker for at imødekomme
nuværende og fremtidige brugerbehov og træffe effektive foranstaltninger, der kan sikre en
væsentlig nedbringelse af indberetningsbyrden ved at renovere Intrastat
1
(uden at udelukke
muligheden for et "envejsrapporteringssystem"), samtidig med at der opretholdes et sundt
kvalitetsniveau, der er nødvendigt f.eks. af hensyn til det europæiske nationalregnskabssystem .
Rådet ERKENDER, at forbedringer af effektiviteten i europæisk statistik vil give en langsigtet
strategisk mulighed, navnlig når de forbindes med en velfungerende prioriterings- og
forenklingsstrategi, ANERKENDER, at mange projekter kræver betydelige startinvesteringer og
fortsat opmærksomhed i de kommende år, og OPFORDRER medlemsstaterne og Europa-
Kommissionen til at sikre passende ressourcer og øge samarbejdet inden for ESS på grundlag af en
fornuftig fordeling af roller og opgaver mellem dets medlemmer.
Proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud - forebyggende indsats
Rådet noterer sig, at Kommissionen (Eurostat) har en ledende rolle i udarbejdelsen af en
undersøgelse om de internationale regnskabsstandarder for den offentlige sektors egnethed for
medlemsstaterne i overensstemmelse med Rådets konklusioner af 20. juni 2011 og Rådets direktiv
om krav til medlemsstaternes budgetrammer
2
.
1
2
Undersøgelse af handel med varer mellem Den Europæiske Unions medlemsstater.
Rådets direktiv om krav til medlemsstaternes budgetrammer.
17
17683/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0018.png
30.XI.2011
EFC's 2011-situationsrapport om oplysningskrav i forbindelse med ØMU'en
Rådet TILSLUTTER SIG EFC's 2011-situationsrapport om oplysningskrav i forbindelse med
ØMU'en. Rådet
HILSER navnlig de fremskridt, der er gjort siden 2010, VELKOMMEN og noterer sig, at
PEEI'ernes tilgængelighed og kvalitet generelt er blevet bedre, men at der endnu ikke findes en
harmoniseret indikator for hussalg; PEEI'ernes rettidighed er blevet lidt bedre, men tidsplanen
for formidling ligger stadig langt bag målet for kvartalsvise sektoropgørelser, nationale
beskæftigelsesopgørelser og prisindekser for beboelsesejendomme
SER MED TILFREDSHED PÅ strategien og køreplanen, der skitserer den videre udvikling af
PEEI'erne, der giver den højeste prioritet til gennemførelsen af de nuværende mål, og den
præcise spredning af de vedtagne PEEI'er, der viser en høj pålidelighed, og anerkender, at nogle
af foranstaltningerne kan tage flere år at gennemføre
HILSER de fremskridt VELKOMMEN der er gjort for at opfylde de strukturelle behov
vedrørende statistik, og UNDERSTREGER behovet for yderligere arbejde på området som
beskrevet i EFC's rapport
OPFORDRER Eurostat og ECB til at forelægge en opdateret situationsrapport fra EFC om
opfyldelsen af de opdaterede statistiske krav i forbindelse med ØMU'en i 2012."
17683/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.XI.2011
Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk Plan
Rådet gav udtryk for sin tilslutning til udnævnelsen af:
Thomas Wieser som formand for Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk
Plan (ESGAB)
Pilar Martin-Guzman, Guenter Kopsch og Edvard Outrata som medlemmer af organet.
ESGAB blev oprettet i 2008 for at give en uafhængig oversigt over det europæiske statistiske
system, navnlig for så vidt angår gennemførelsen af en adfærdskodeks og andre initiativer, der skal
styrke styringsstrukturen i det europæiske statistiske system og de officielle statistikkers kvalitet.
I henhold til udnævnelsesproceduren skal Kommissionen høres forud for alle udnævnelser og
Europa-Parlamentet godkende udnævnelsen af formanden. Proceduren forventes afsluttet inden
årets udgang. Udnævnelserne træder i kraft den 23. marts 2012.
17683/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0020.png
30.XI.2011
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Der blev afholdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
Uformelt møde med Kommissionen og Europa-Parlamentet
Det nuværende og de to kommende formandskaber for Rådet mødtes med Kommissionen og en
delegation fra Europa-Parlamentet den 29. november til en uformel dialog om krisestyring og
økonomisk styring.
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 29. november.
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene holdt et morgenmadsmøde, hvor de drøftede den økonomiske situation og
gennemførelsen af de foranstaltninger, der blev vedtaget i oktober for at styrke banksektoren,
herunder langsigtet finansiering, samt udviklingen på markederne for offentlig gæld.
17683/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0021.png
30.XI.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Kapitalkrav for banker og investeringsselskaber
Rådet noterede sig formandskabets statusrapport (17166/11) om forslag til en fjerde ændring af
EU's bestemmelser om kapitalkrav for banker og investeringsselskaber ("KKD IV").
Forslagene til en forordning og et direktiv har til formål at ændre og erstatte direktiv 2006/48/EF og
2006/49/EF om kapitalkrav.
Hensigten er at gennemføre en international aftale, som G20 godkendte i november 2010, i EU-
lovgivningen. Den såkaldte Basel III-aftale, som Baselkomitéen for Banktilsyn har vedtaget,
skærper kapitalkravene for bankerne og indfører nye lovgivningsmæssige krav vedrørende
bankernes likviditet og gearing.
Ud over at gennemføre Basel III-aftalen styrker KKD IV kravene vedrørende styring og tilsyn,
giver tilsynsførende mulighed for at anvende sanktioner, hvis EU's bestemmelser ikke overholdes,
og søger at reducere kreditinstitutternes afhængighed af ekstern kreditvurdering. De skaber også et
enkelt sæt harmoniserede reguleringskrav, som skal gælde for banker i hele EU og sikre en ensartet
anvendelse af Basel III i alle medlemsstaterne.
Kommissionens forslag opdeler det nuværende direktiv om kapitalkrav i to
lovgivningsinstrumenter: et direktiv, der regulerer adgangen til at modtage indlån, og en forordning,
der fastsætter de reguleringskrav, som institutionerne skal overholde.
Forordningsforslaget, der vil være umiddelbart gældende for at undgå nationale forskelle med
hensyn til gennemførelsen, fastsætter kapital- og likviditetskrav, foreslår en gearingsgrad, der er
underkastet tilsyn, og indfører ændringer for at tilskynde bankerne til at cleare OTC-derivater
gennem centrale modparter.
Udkastet til direktiv indfører en kapitalstødpude på 2,5 %, der er ens for alle banker i EU, og en
kontracyklisk kapitalbuffer, der skal fastsættes på nationalt plan.
17683/11
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.XI.2011
Irland - Gennemgang af det økonomiske tilpasningsprogram
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af betingelserne for finansiel støtte til Irland under den
europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme (EFSM) med henblik på udbetalingen af den fjerde
rate af finansiel bistand.
Afgørelsen ændrer afgørelse 2011/77/EU for så vidt angår de økonomisk-politiske betingelser og
tager hensyn til de ændrede økonomiske udsigter for at sikre, at det økonomiske tilpasningsprogram
for Irland kan gennemføres uden problemer.
Dette følger Kommissionens og IMF's fjerde gennemgang i samarbejde med Den Europæiske
Centralbank af de fremskridt, Irland har gjort med gennemførelsen af sit program.
I november gav ministrene grønt lys for en finansiel støttepakke på 85 mia. EUR, med
22,5 mia. EUR ydet under EFSM.
17683/11
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.XI.2011
Europluspagten - Koordinering af skattepolitikken
Finansministrene i de medlemsstater, der deltager i
europluspagten,
godkendte en rapport om
koordinering af skattepolitikken og blev enige om at fremsende den til Det Europæiske Råd med
henblik på dets møde den 9. december.
Europluspagten har til formål at styrke koordineringen af medlemsstaternes økonomiske politik
med henblik på at forbedre konkurrenceevnen og opnå en større konvergens. Pagten blev indgået i
marts af 23 ud af de 27 medlemsstater (herunder de 17 lande i euroområdet) og er åben for andre
medlemsstaters deltagelse.
Pagten indeholder et særligt afsnit om koordinering af skattepolitikken, hvori der opfordres til en
struktureret dialog mellem de deltagende medlemsstater. I juni blev finansministrene i Det
Europæiske Råd opfordret til at aflægge rapport i december om de fremskridt, der er gjort.
Rapporten peger på følgende spørgsmål, der skal behandles i dialogen:
forebyggelse af skadelig praksis
bekæmpelse af svig og skatteunddragelse
udveksling af bedste praksis
international koordinering.
Det blev foreslået, at disse elementer skal tjene som udgangspunkt for det videre arbejde med
pagten på skatteområdet. Rådets Gruppe på Højt Plan vedrørende Skattespørgsmål skal være
kontaktpunkt for samordningen af skattepolitikkerne. Den vil være ansvarlig for behandlingen af
henstillinger fra Kommissionen og andre relevante organer samt for overvågningsprocessen og
indberetningen til det politiske niveau. Arbejdet vil blive udført på bred og pragmatisk vis, samtidig
med at der tages hensyn til aspekter som finanspolitisk konsolidering og vækst.
17683/11
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0024.png
30.XI.2011
Beskatning af moder- og datterselskaber
Rådet vedtog et direktiv om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra
forskellige medlemsstater (10690/11).
BUDGETTER
EU-budgettet for 2012 og andre punkter i tilknytning hertil
Rådet godkendte EU-budgettet for 2012, som der blev opnået enighed om med Europa-Parlamentet
i Forligsudvalget den 18. november (17470/11
+
ADD 1
+
ADD 2
+
ADD 3
+
ADD 4
+
ADD 5).
Hvis Parlamentet også godkender kompromisteksten, anses EU-budgettet for 2012 for at være
vedtaget
1
.
De samlede betalinger til EU-budgettet for 2012, som vedtaget med Europa-Parlamentet, udgør
129,09 mia. EUR. Det udgør en stigning på 1,86 % i forhold til EU-budgettet for 2011, hvis forslag
til ændringsbudget nr. 6 og 7 tages i betragtning, eller +2,02 % i forhold til EU-budgettet for 2011
som ændret ved ændringsbudget nr. 1-5. Ændringsbudget nr. 6 og 7 forventes at blive vedtaget af
Europa-Parlamentet i december, og ændringsbudget nr. 1-5 er allerede vedtaget.
Forpligtelserne for 2012 udgør 147,23 mia. EUR, en stigning på +3,54 % (+3,57 %, hvis der ses
bort fra ændringsbudget nr. 6 og 7). Det giver en margin på 1,4 mia. EUR (1,2 mia. EUR, hvis
anvendelsen af fleksibilitetsinstrumentet ikke tages i betragtning) inden for det samlede loft i den
flerårige finansielle ramme (FFR).
Rådet vedtog også en afgørelse om anvendelse af EU's fleksibilitetsinstrument (17471/11) for at
supplere finansieringen i EU-budgettet for 2012 ud over loftet i den flerårige finansielle ramme. Der
vil blive anvendt i alt 50 mio. EUR i underudgiftsområde 1a (konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse) og 150 mio. EUR i udgiftsområde 4 (et globalt Europa) til forpligtelser.
1
Parlamentet forventes at træffe afgørelse herom den 1. december.
24
17683/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0025.png
30.XI.2011
Derudover godkendte
1
Rådet forslag til ændringsbudget nr. 6 til EU-budgettet for 2011 som ændret
af Forligsudvalget (17472/11), der styrker forpligtelserne med 3,25 mio. EUR og betalingerne med
200 mio. EUR samt forøger indtægterne med 1,28 mia. EUR, hvilket resulterer i en
nettonedsættelse af medlemsstaternes bidrag med 1,08 mia. EUR for 2011.
Rådet godkendte
2
også forslag til ændringsbudget nr. 7 til EU-budgettet for 2011 (17473/11) om
anvendelse af et beløb på 38 mio. EUR til forpligtelser og betalinger fra EU's Solidaritetsfond.
Formålet er at yde finansiel bistand til regionen Murcia i Spanien (21,1 mio. EUR), der blev ramt af
et jordskælv i maj 2011, og til regionen Veneto i Italien (16,9 mio. EUR), der blev ramt af
voldsomme regnskyl i efteråret 2010.
For yderligere oplysninger henvises til
17890/11.
HANDELSPOLITIK
Verdenshandelsorganisationen - Anmodninger om fritagelse
Rådet vedtog afgørelser om den holdning, som EU skal indtage i Verdenshandelsorganisationen for
så vidt angår anmodninger om indrømmelse eller forlængelse af visse WTO-fritagelser
(16995/11
og
16340/11).
1
2
Den nederlandske og britiske delegation stemte imod.
Den britiske delegation undlod at stemme.
25
17683/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453919_0026.png
30.XI.2011
FISKERI
Fiskerimulighederne i Østersøen for 2012
Rådet vedtog en forordning om fiskerimuligheder for 2012 for visse fiskebestande i Østersøen
(16467/11).
Der blev opnået politisk enighed om denne forordning under samlingen i Rådet for Landbrug og
Fiskeri i oktober (15581/11). Forordningen fastsætter for 2012 de maksimale mængder af fisk fra
specifikke bestande, som må fanges i Østersøen (samlede tilladte fangstmængder (TAC) og kvoter),
samt fiskeriindsatsbegrænsninger for torskebestanden i Østersøen.
I forordningen tages der hensyn til den foreliggende videnskabelige rådgivning og navnlig
rapporter, der er udarbejdet af Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og Den
Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF). Fangst- og
fiskeriindsatsbegrænsninger for torskebestanden i Østersøen fastlægges imidlertid i
overensstemmelse med reglerne i Rådets forordning (EF) nr. 1098/2007 om en flerårig plan.
Forordningen omfatter to afdelinger, der vedrører forvaltningen af fiskeriet gennem
fiskerimuligheder i Østersøen i 2012: den første afdeling vedrører fastsættelse af TAC'er og kvoter,
og den anden afdeling vedrører begrænsning af fiskeriindsatsen ved at pålægge begrænsninger for
deres aktiviteter (antal havdage).
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Rådet godkendte:
svaret på genfremsat begæring 24/c/01/11, idet den danske, estiske, finske og svenske
delegation stemte imod (16329/11).
17683/11
26
DA