Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3130 - Udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
1042400_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 17. november 2011
Rådsmøde (udenrigsanliggender, herunder forsvar) den 30. november – 1. december 2011
SAMLENOTAT
1. Det vestlige Balkan .......................................................................................................................2
2. Sydlige naboskab ..........................................................................................................................5
3. Mellemøsten .................................................................................................................................7
4. Iran ................................................................................................................................................9
5. Hvaler.......................................................................................................................................... 12
6. EU's fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP) ................................................................... 14
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0002.png
1. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 14. november 2011. Nye afsnit er
markeret med en streg i margin.
1. Resumé
Der ventes en generel drøftelse af situationen på det vestlige Balkan med særligt fokus på situationen i især Serbien
og Kosovo samt i mindre grad i Bosnien-Hercegovina.
2. Baggrund
Den sikkerhedsmæssige situation ved grænsen mellem Serbien og Kosovo har udviklet sig i be-
kymrende retning siden sommeren 2011. Da det i juli 2011 ikke kunne lykkes at finde et kom-
promis mellem Beograd og Pristina i spørgsmålet om toldstempler for varer med oprindelse i
Kosovo, besluttede Kosovos myndigheder at iværksætte en handelsembargo mod varer fra Ser-
bien. Det førte til uroligheder ved flere grænseovergange, og KFOR og EULEX måtte indsætte
styrker ved de omstridte grænseovergange mellem Serbien og det etnisk-serbisk dominerede
nordlige Kosovo. Situationen i det nordlige Kosovo er forsat spændt, og der er stadig uro i om-
rådet. Der er i regi af den EU-faciliterede dialog mellem Beograd og Pristina nu fundet et kom-
promis fsva. selve spørgsmålet om toldstempler, men der er ikke enighed om, hvorledes told-
stemplerne i praksis skal kontrolleres, dvs. om hvem der skal bemande de omstridte grænseover-
gange, og hvorledes provenuet skal fordeles. Der pågår dog forhandlinger om sagen, og der er
indikationer på, at en løsning skulle være undervejs.
Den EU-faciliterede dialog mellem parterne blev igangsat den 8.-9. marts i år, og den gav indled-
ningsvis anledning til stor optimisme, idet en række aftaler blev indgået i løbet af de første dia-
logmøder. EU har over for parterne understreget vigtigheden af, at dialogen bliver genoptaget,
og at den afføder konkrete resultater. Der bliver fortsat afholdt implementeringsmøder om de
allerede indgåede aftaler, men dialogprocessen er endnu ikke genoptaget fsva. nye dialogemner.
Det noteres, at der de sidste uger har lydt mere forsonlige toner fra såvel Beograd som Pristina
ift. en genoptagelse af dialogen. Ikke mindst Serbien vurderes at have en stor interesse i, at dialo-
gen igen kommer på ret køl. Kommissionen fremlagde den 12. oktober sin udtalelse om Serbiens
medlemskabsansøgning. Udtalelsen noterede sig de opnåede reformfremskridt i Serbien og her-
under ikke mindst den succesfulde tilfangetagelse og udlevering af de to tilbageværende krigsfor-
brydertiltalte, Ratko Mladic og Goran Hadzic. Kommissionen anbefalede på den baggrund, at
Serbien tildeles kandidatstatus under forudsætning af, at Beograd i de kommende måneder gen-
optager dialogen med Pristina og fortsætter implementeringen af de allerede indgåede aftaler.
Derudover anbefalede Kommissionen, at optagelsesforhandlinger med landet påbegyndes, så
snart Serbien har taget skridt til at normalisere forholdet til Kosovo. Spørgsmålet om eventuel
tildeling af kandidatstatus til Serbien samt indledning af optagelsesforhandlinger ventes drøftet
på et senere rådsmøde i regi af Rådet (almindelige anliggender).
Der er fortsat ikke dannet en ny regering på statsligt niveau i Bosnien-Hercegovina her mere end
et år efter valget. Den politiske situation er fortsat meget vanskelig. Der er dog over de seneste
par uger konstateret nogle positive signaler, herunder vedtagelse af en række lovgivningsinitiati-
ver. Dette er også blevet fremhævet af udvidelseskommissær Füle. Kommissionen understeger i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0003.png
sin fremskridtsrapport, at det er nødvendigt – blandt andet af hensyn til at drive reformprocessen
fremad – at parterne snarest bliver enige om en regeringsdannelse. EU’s styrkede engagement i
Bosnien-Hercegovina er blandet andet afspejlet i rådskonklusioner fra marts 2011.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen på det vestlige Balkan med særligt fokus på Serbien og Koso-
vo. Der forventes en orientering om status på den EU-faciliterede dialog mellem Serbien og Ko-
sovo samt eventuelt en indledende drøftelse af perspektiverne for tildeling af kandidatstatus til
Serbien under forudsætning af, at Beograd i de kommende måneder genoptager dialogen med
Pristina. Endvidere kan især situationen i Bosnien-Hercegovina ventes drøftet. Der forventes
ikke vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark finder det vigtigt, at dialogen mellem Serbien og Kosovo, som EU har påtaget sig at
facilitere, genoptages. Fra dansk side støttes Kommissionens anbefaling om, at Serbien tildeles
kandidatstatus under forudsætning af, at Beograd i de kommende måneder genoptager dialogen
med Pristina og fortsætter implementeringen af de allerede indgåede aftaler. Danmark finder det
endvidere vigtigt, at EU via sit styrkede engagement i Bosnien-Hercegovina sender et klart signal
til de politiske ledere om snarest at få dannet en regering.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har senest den 4. november 2011 modtaget samlenotat om Serbien
og Kosovo forud for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 14. november 2011, hvor emnet dog
blev taget af dagsordenen. Spørgsmålet om såvel den EU-faciliterede dialog mellem Serbien og
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0004.png
Kosovo som om EU’s styrkede engagement i Bosnien-Hercegovina blev senest forelagt Folke-
tingets Europaudvalg til orientering den 16. marts 2011.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0005.png
2. Sydlige naboskab
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den seneste udvikling i Mellemøsten og Nordafrika med fokus på Libyen og Syrien samt
evt. Egypten, Tunesien og Yemen.
2. Baggrund
I
Libyen
er den midlertidige premierminister Abdel Rahim al-Keeb ved at danne en egentlig
overgangsregering. Overgangsregeringen skal sidde i otte måneder og bl.a. afholde valg til en
grundlovsgivende forsamling.
FN vurderer, at over 3.500 mennesker nu er blevet slået ihjel i konflikten i
Syrien,
der over de
seneste måneder er blevet stadig mere rå. Mange steder er det lykkedes regimet at dæmpe de-
monstrationerne ved at slå voldsomt ned, men særligt i byen Homs er konflikten meget voldelig.
Lørdag den 12. november besluttede den Arabiske Liga at suspendere Syrien fra ligaen (og til-
knyttede organer) fra den 16. november, og indtil Syrien fuldt ud efterlever den handlingsplan,
der er aftalt mellem Ligaen og det syriske regime. I forlængelse heraf besluttedes det, at general-
sekretær Nabil al-Araby, såfremt volden i Syrien fortsætter (ingen tidsfrist nævnt), vil tage videre
skridt for at ”sikre beskyttelse af den syriske civilbefolkning”, herunder kontakte internationale
menneskerettighedsorganisationer (FN nævnt). Ligaen vedtog endvidere at indføre økonomiske
og politiske sanktioner imod den syriske regering, dog uden at konkretisere indholdet af sådanne
evt. sanktioner. Den arabiske Ligas beslutning førte til angreb på flere af ligaens ambassader i
Damaskus, herunder på Saudi Arabiens og Tyrkiets ambassader. Beslutningen er en opfølgning
på den aftale, Ligaen og Syrien nåede til enighed om den 2. november, som blandt andet omfat-
tede et totalt stop for volden mod demonstranterne. Regimet har imidlertid fortsat sine voldelige
overgreb. På oppositionssiden fremstår Syrian National Council (SNC) fortsat som det stærkeste,
mest inklusive og mest troværdige bud på et initiativ, der kan samle oppositionen, om end pro-
blemerne med et manglende konsolideret manifest og manglende tilslutning fra dele af den inter-
ne opposition ligeledes består. Tyrkiet har i stigende grad flyttet sin støtte fra regimet til det ny-
oprettede Syrian National Council, og Saudi-Arabien, Kuwait, Bahrain og Qatar har hjemkaldt
deres ambassadører fra Syrien.
I
Egypten
starter første fase ud af tre faser til valget i underhuset den 28. november. I Egypten
gennemføres der valg til henholdsvis underhuset og overhuset over 12 valgdage. Valget i overhu-
set er ligeledes inddelt i tre faser og forventes at starte den 29. januar 2012. Egypterne har valgt at
gøre brug af en blanding af forholdstalsvalg og enkeltmandskredse til pladserne i henholdsvis
underhuset og overhuset.
I
Tunesien
pågår der forhandlinger mellem det moderate islamistparti Ennahda, og to mindre
partier om dannelse af en ny (interim) koalitionsregering, som forventes at sidde frem til ultimo-
2012, hvor et demokratisk parlamentsvalg forventes afholdt.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Rådet ventes som opfølgning på drøftelserne på rådsmøde (udenrigsanliggender) den 14. no-
vember 2011 at drøfte udviklingen i EU’s sydlige nabolande, herunder situationen i Syrien.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. En evt. stramning af sanktionsregimet over for Syrien kan have konsekven-
ser for såvel erhvervslivet samt statsfinanserne.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af udviklingen i EU’s sydlige na-
bolande, herunder situationen i Syrien og mulighederne for øget international pres og evt. vedta-
gelse af yderligere stramninger af sanktionsregimet mod Syrien.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af udviklingen i EU’s sydlige nabolande, herunder situationen i
Syrien og mulighederne for øget internationalt pres og evt. yderligere stramninger af sanktionsre-
gimet over for Syrien.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s sydlige naboer har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11.
november 2011.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0007.png
3. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 10.-11.
oktober 2011. Ændringer er markeret med streg i margin.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling og herunder EU’s rolle i freds-
processen.
2. Baggrund
De direkte forhandlinger mellem palæstinensere og israelere har været indstillet siden september
2010, hvor det israelske bosættelsesstop ikke blev forlænget, hvilket medførte, at palæstinenserne
afbrød forhandlingerne. På FN´s Generalforsamling indgav præsident Abbas i forbindelse med
sin tale den 23. september ansøgning om staten Palæstinas FN-medlemskab til FN´s generalse-
kretær. FN´s Sikkerhedsråd behandler ansøgningen og skal tage stilling til, om det vil anbefale
Generalforsamlingen at se positivt på ansøgningen. I en rapport fra det udvalg under Sikkerheds-
rådet, som har vurderet den palæstinensiske ansøgning, konstateres det den 11. november, at det
ikke er muligt at fremkomme med en enstemmig anbefaling til Sikkerhedsrådet i spørgsmålet.
Det er forventningen, at man fra palæstinensisk side på den baggrund nøje vil overveje videre
skridt i sikkerhedsrådsregi. Den 31. oktober blev Palæstina indvalgt som fuldt medlem af UNE-
SCO.
Kvartetten udsendte den 23. september en erklæring, hvori de to parter opfordres til straks og
uden forhåndsbetingelser at genoptage direkte bilaterale forhandlinger baseret på en tidstabel,
som indebærer, at der inden én måned vil blive afholdt et forberedende møde for at aftale dags-
orden og forhandlingsproces, at begge parter på dette møde vil erklære, at formålet er at opnå en
aftale inden for en fastsat tidsramme, dog ikke senere end udgangen af 2012, samt at Kvartetten
forventer, at parterne inden for tre måneder fremkommer med omfattende forslag om græn-
ser/territorium og sikkerhed og har gjort væsentlige fremskridt inden seks måneder. Kvartetten
erklærer tillige, at der vil blive afholdt en donorkonference til støtte for det Palæstinensiske Selv-
styres opbygning af statsinstitutioner. Kvartetten opfordrer yderligere begge parter til at afholde
sig fra provokerende handlinger, ligesom parternes forpligtelser i henhold til køreplan-for-fred
genopfriskes.
Kvartetten har på ovenstående baggrund haft separate møder med de to parter den 26. oktober.
Det er aftalt med parterne, at de udarbejder de forslag vedrørende grænser og sikkerhed, som er
indeholdt i Kvarteterklæringen. EU er ved udenrigsrepræsentant Ashton stærkt engageret i sam-
men med særligt de øvrige Kvartetmedlemmer at finde en formel, som kan sikre, at det videre
forløb vil føre til en genoptagelse af fredsforhandlingerne.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0008.png
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen. Der forventes sær-
ligt fokus på situationen i lyset af den palæstinensiske ansøgning om fuldt FN-medlemskab og
Kvartettens fortsatte bestræbelser på at fremme forhandlingssporet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere, herunder i særdeleshed den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er, i
samarbejde med det internationale samfund, at understøtte fredsforhandlingerne. Grundstam-
men herfor - en to-stats løsning og en omfattende regional fred - har ikke ændret sig. Fra dansk
side støtter man den Palæstinensiske Autoritets arbejde med stats- og institutionsopbygning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. oktober 2011.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0009.png
4. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 14. november 2011. Ændringer er
markeret med streg i margin.
1. Resumé
Iran er på dagsordenen i lyset af rapporten om Iran af den 8. november 2011 fra Det Internationale Atomenergi-
agentur og drøftelsen heraf ved rådsmødet den 14. november 2011, hvor mulighed for yderligere restriktive tiltag
over for Iran var emnet. Drøftelsen vil fortsat fokusere herpå.
2. Baggrund
Iran er kommet på dagsordenen i lyset af rapporten om Iran af den 8. november 2011 fra Det
Internationale Atomenergiagentur. Rapporten blev drøftet ved seneste rådsmøde (udenrigsanlig-
gender) den 14. november 2011, hvor rådet enedes om at se på muligheden for yderligere restrik-
tive tiltag over for Iran i lyset heraf. Drøftelsen vil fortsat fokusere herpå. Rapporten konkluderer
ikke entydigt, at Iran har et aktivt atomvåbenprogram, men kommer tæt på med en formulering
om, at IAEA er alvorligt bekymret for mulige militære dimensioner af Irans atomprogram, og at
IAEA efter grundigt og kritisk at have vurderet den omfattende information, det har til rådighed,
finder informationen generelt troværdig. Informationen indikerer endvidere ifølge IAEA, at disse
aktiviteter før udgangen af 2003 fandt sted i et struktureret program, og at nogle aktiviteter fort-
sat kan være i gang.
I rapporten sammenfattes de iranske aktiviteter, der er relevante for udviklingen af et atomvåben,
som: militære personers og organisationers forsøg – til dels vellykkede – på at anskaffe nukleart
og dual use udstyr og materiale, forsøg på at udvikle ikke-deklarerede metoder til produktion af
nukleart materiale, anskaffelse af information og dokumentation fra et hemmeligt netværk vedrø-
rende udvikling af atomvåben samt arbejde på at udvikle et eget atomvåben-design, herunder test
af nogle komponenter. Dette udbygges i et bilag, der indeholder detaljerede oplysninger om iran-
ske aktiviteter på tolv nærmere definerede områder. Det fremgår, at mens disse hver for sig til
dels kan have civile eller ikke-nukleare formål, udgør de tilsammen et billede, der med størst
sandsynlighed peger på et militært atomprogram.
Rapporten fastholder desuden tidligere udsagn om, at Iran fortsat ikke overholder Sikkerheds-
rådsresolutionerne for så vidt angår de fortsatte berigelses- og tungtvandaktiviteter, den mang-
lende implementering af tillægsprotokollen etc. Rapporten medtager tillige denne gang mere om-
fattende oplysninger om igangværende aktiviteter i forbindelse med uran-konvertering og brænd-
selsfremstilling, som tillige betegnes som værende i modstrid med Irans forpligtelser.
Der var en foreløbige drøftelse af Iran på udenrigsrådsmødet den 14. november, hvor der var
enighed om at udtrykke stigende bekymring over udviklingen i Irans atomprogram og de mang-
lende fremskridt inden for det diplomatiske spor. Der var desuden enighed om at vende tilbage
til spørgsmålet om håndteringen af situationen efter IAEA’s styrelsesråd har drøftet rapporten.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0010.png
Et centralt spørgsmål på EU-drøftelsen ventes fortsat at være spørgsmålet om eventuelle nye
sanktioner mod Iran.
Menneskerettighedssituationen i Iran er fortsat dybt bekymrende. Regimet overvåger og under-
trykker sine egne borgere – særlig brutal er undertrykkelsen af politiske aktivister, journalister,
menneskerettighedsforkæmpere, kunstnere, minoritetsgrupper og oppositionsmedlemmer. End-
videre tegner 2011 til at blive rekordår for henrettelser. I 2010 blev 253 personer henrettet, mens
der ifølge Amnesti International i de første 6 måneder af 2011 er blevet henrettet 190 personer
og der rapporteres om yderligere 130 henrettelser. I gennemsnit henrettes 2 personer om dagen.
Irans henrettelsesmetoder er middelalderlige og inhumane, hvilket i september 2011 blev demon-
streret ved offentlig langsom hængning af en teenager dømt for drab.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Iran er kommet på dagsordenen i lyset af rapporten om Iran af den 8. november 2011 fra Det
Internationale Atomenergiagentur, og drøftelsen vil fokusere herpå i fortsættelse af rådsmødet
den 14. november 2011. I rapporten sammenfattes de iranske aktiviteter, der er relevante for
udviklingen af et atomvåben. Rapporten fastholder desuden tidligere udsagn om, at Iran fortsat
ikke overholder Sikkerhedsrådsresolutionerne for så vidt angår de fortsatte berigelses- og tungt-
vandaktiviteter, den manglende implementering af tillægsprotokollen etc.
Der ventes på rådsmødet en drøftelse af håndteringen af Irans atomprogram i lyset af den sene-
ste rapport fra IAEA’s generaldirektør og IAEA’s styrelsesråds drøftelse af rapporten.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Evt. forstærkede sanktioner kan - afhængigt af deres udformning- have konsekvenser for såvel
erhvervslivet som statsfinanserne.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes udenrigsrepræsentantens og EU 3+3’s tilgang til Irans atomprogram, hvor
man søger at indgå i realitetsforhandlinger med Iran og samtidig tilskynder Iran til dette med ind-
førelsen af målrettede sanktioner.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0011.png
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være generel enighed om udenrigsrepræsentantens og EU3+3’s tosporsstrategi.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
En styrkelse af EU’s sanktioner på menneskerettighedsområdet har været forelagt Folketingets
Europaudvalg den 3. oktober 2011. Irans atomprogram har senest været forelagt den 11. no-
vember 2011.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0012.png
5. Hvaler
KOM (2011) 0495
Revideret samlenotat. Grund- og nærhedsnotat er tidligere oversendt til Folketingets Europaudvalg den 10. okto-
ber 2011. Ændringer er markeret med streg i margin.
1. Resumé.
Kommissionen foreslår, at Rådet fastlægger EU’s holdning for de næste tre møder i Den Internationale Hval-
fangstkommission, så medlemslandene handler i fællesskab for at sikre en effektiv beskyttelse og forvaltning af
hvaler, herunder opretholdelse af forbud mod kommerciel hvalfangst, støtte til en revision af konventionen, så al
hvalfangst kommer under dens kontrol, samt mulighed for at EU bliver part i IWC. Regeringen er umiddelbart
skeptisk over for forslaget, som næppe kan forenes med Rigsfællesskabets samlede interesser. Forslaget ligner to
hidtidige holdninger, vedtaget af Rådet i 2008 og 2009, som Danmark stemte imod.
2. Baggrund
Kommissionen har den 25. august 2011 fremsendt forslag, KOM (2011) 495 om fastlæggelse af
EU’s holdning på de næste tre møder og de ekstraordinære møder i tilknytning hertil i Den In-
ternationale Hvalfangstkommission (IWC) til forslag til ændringer af den internationale konven-
tion angående regulering af hvalfangst og dens vedtægter. Forslaget er oversendt til Rådet den 6.
september 2011 i dansk sprogversion. Ny version er udsendt 26. oktober 2011 efter forhandlin-
ger på arbejdsgruppeniveau.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1 (miljøpolitik) og artikel 218, stk. 9
om EU’s holdning i organer, der træffer aftale med retlig virkning og indvirkning på gennemfø-
relse af Unionens politikker og lovgivning. Forslaget behandles efter den almindelige procedure,
hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Kommissionen begrunder desuden sit
initiativ med direktiv 92/43/EØF (Habitatdirektivet) om beskyttelse af hvaler i EU’s vandområ-
de, samt forordning (EF) nr. 338/97 om kontrol af handel med vilde dyr og planter (Washing-
ton-konventionen/CITES). Der henvises ikke til TEUF artikel 43, om EU’s enekompetence i
forhold til havenes biologiske ressourcer.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen finder, at EU’s miljøpolitik, bl.a. pga. hvalernes vandrende karakter, ikke vil være
effektiv i EU’s vandområder, hvis den ikke følges op på globalt plan, og den internationale Hval-
fangstkommission (IWC) er den ansvarlige internationale organisation til bevarelse og forvaltning
af hvalbestande. Rådet har tidligere vedtaget to lignende holdninger, i 2008 og 2009. Danmark
stemte imod disse holdninger, som på afgørende vis ville begrænse den hvalpolitik, Danmark
hidtil havde ført, som også er afpasset færøske og især grønlandske behov.
Forslaget ligner indholdsmæssigt den hidtidige EU holdning (fra marts 2009). Kommissionen
ønsker det midlertidige forbud (moratoriet) mod hvalfangst fra 1986 opretholdt. Moratoriet har
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0013.png
ført til ekstremt polariserede konfrontationer i IWC, hvor ca. halvdelen er for og imod hval-
fangst. Kommissionen foreslår, at EU modsætter sig nye typer hvalfangst, der ikke i øjeblikket er
omfattet af konventionen, samt støtter forbud mod international handel med hvalprodukter.
Derudover forslås alle typer af hvaloperationer bragt under IWC’s kontrol, og oprettelsen af
hvalreservater støttet. Oprindelige folks traditionelle hvalfangst støttes, men på en række betin-
gelser, som tidligere har vist sig at være hindringer for denne fangst. Desuden ønsker Kommissi-
onen, at EU bliver medlem af IWC.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
7. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for statsfinanser, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet i Danmark. Hvaler er i forvejen totalfredede i EU’s vandområder. Forslaget
kan få konsekvenser for Grønlands storhvalkvoter og dermed for Grønlands økonomi, samt for
Grønland og Færøerne i forhold til traditionelle småhvalfangst, som IWC ikke forvalter i dag.
9. Høring
Forslaget har været sendt til høring i Færøerne og Grønland samt blandt en række danske institu-
tioner og interesseorganisationer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er skeptisk over for forslaget, som næppe kan forenes med Rigsfællesskabets samlede
interesser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er blevet enten accepteret eller mødt positivt af flertallet af medlemslandene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Grund- og nærhedsnotat blev
oversendt til Folketingets Europaudvalget den 10. oktober 2011.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1042400_0014.png
6. EU's fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet forventes forsvarsministrene at drøfte udviklingen af EU’s kapaciteter og EU’s igangværende mili-
tære operationer inden for rammerne af EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP). Endvidere forventes
en orientering om aktiviteter og projekter i regi af Det Europæiske Forsvarsagentur. Udenrigsministrene og for-
svarsministrene vil endvidere have en fælles uformel drøftelse om udviklingen af CSDP’en. Der ventes vedtaget
rådskonklusioner.
2. Baggrund
Udviklingen af EU’s militære kapaciteter ventes at blive det centrale emne på forsvarsministrenes
møde. Herunder særligt kapacitetsprojekter inden for rammerne af ”pooling & sharing”-
intiativet, der sigter på at fremme multinationale løsninger i en tid med stramme budgetter.
Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i udviklingen af militære kapaciteter i
EU. Dette omfatter også samarbejdet inden for rammerne af Det Europæiske Forsvarsagentur,
hvorfor Danmark ikke deltager i mødet i Styringskomitéen, der afholdes i forbindelse med råds-
mødet.
Status og fremtidsperspektiver for EU’s igangværende militære operationer – EUFOR Althea
(Bosnien-Hercegovina), EUNAVFOR Atalanta (ud for Somalias kyst) og EUTM Somalia
(Uganda) – ventes endvidere drøftet af forsvarsministrene. Som følge af forsvarsforbeholdet del-
tager Danmark ikke i EU’s militære operationer.
Den fælles uformelle drøftelse blandt udenrigsministre og forsvarsministre ventes fokuseret på
overordnede spørgsmål i relation til, hvordan man styrker CSDP’en og får tilvejebragt fornødne
styrkebidrag til såvel EU’s militære som civile missioner.
Weimar-gruppen (Frankrig, Tyskland, Polen) har med støtte fra Italien og Spanien forsøgt via
breve til udenrigsrepræsentanten at tilføre arbejdet med at styrke EU’s krisestyringskapacitet og
forsvarssamarbejde ny dynamik, herunder at udenrigsrepræsentanten skulle komme med bud på,
hvorledes konkrete fremskridt ville kunne opnås inden årets udgang. Tidligere forsøg på at udar-
bejde rådskonklusioner om en styrkelse af EU’s evne til effektiv krisestyring på rådsmødet i juli
2011 faldt til jorden pga. manglende enighed om henvisning til oprettelse af et permanent EU-
hovedkvarter for civile og militære operationer. Der arbejdes aktuelt på at finde en fælles forstå-
else på dette punkt, der vil kunne bane vej for vedtagelse af rådskonklusioner på rådsmødet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Drøftelserne forventes at fokusere på udviklingen af EU’s militære kapaciteter, status og frem-
tidsperspektiver for EU’s militære operationer, EU’s samarbejde med partnere samt den mere
generelle styrkelse af CSDP’en og tilvejebringelse af fornødne styrkebidrag til EU’s militære og
civile missioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet udviklingen af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde.
Regeringen støtter en styrkelse af CSDP’ens kapaciteter, herunder at den civile del af CSDP’en er
vigtig og bør prioriteres. Som følge af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i for-
anstaltninger, der har indvirkning på forsvarsområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning blandt medlemslandene til det videre arbejde med en styrkelse af
CSDP’en.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udviklingen af CSDP’en har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den
11. november 2011.
15