Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3133 - Konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
1044197_0001.png
Samlenotat Konkurrenceevnerådsmøde 5.-6. december 2011
Rumdelen:
Punkt 13:
-
Rumrådets betragtninger om «Rummets værdi og
fordele for de europæiske borgeres sikkerhed»
Der foreligger ikke noget KOM dokument
Vedtagelse
Side 3
Forskningsdelen:
Rammeprogrammet for Forskning og Innovation –
Punkt 14:
Horizon 2020
-
Udveksling af synspunkter
Punkt 15:
a) (evt) Forslag til Rådets beslutning om Det Europæi-
ske Atomenergifællesskabs rammeprogram for forsk-
ning og uddannelse på det nukleare område (2012 -
2013)
b) (evt) Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet
for gennemførelse af indirekte aktioner under Det
Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogam for
forskning og uddannelse på det nukleare område (2012-
2013).
c) (evt) Forslag til Rådets afgørelse om
særprogrammet for Det Fælles Forskningscenters
gennemførelse af direkte aktioner under Det
Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogam for
forskning og uddannelse på det nukleare område
(2012-2013).
Side 6
18. november 2011
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side 20
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Side 25
Netsted
CVR-nr.
Sagsbehandler
Lise Lotte Toft
Telefon
Telefax
E-post
7231 8254
3544 6201
[email protected]
Dok nr.
2118089
Ministeriet for Forskning,
Innovation og
Videregående Uddannelser
Sagsnr.
Dok nr.
11-112073
2118439
Side
1/36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d) (evt) Forslag til Rådets forordning (Euratom) om
regler for virksomheders, forskningscentres og
universiteters deltagelse i indirekte aktioner under
Det Europæiske Atomenergifællesskabs
rammeprogram og for formidling af
forskningsresultater (2012-2013).
- Politisk aftale
Punkt 16:
Lancering af fem fælles programlægningsinitiativer til
rådskonklusioner; 1) Sunde og produktive have og
oceaner ('Healthy and Productive Seas and Oceans'),
2) Urbane Europa ('Urban Europe - Global Urban
Challenges, Joint European Solutions'), 3) Klimaviden
for Europa ('Connecting Climate Knowledge for Eu-
rope'), 4) Vandudfordringer for en forandrende ver-
den 'Water Challenges for a Changing World' og 5)
Antimikrobiel resistens ('The Microbial Challenge -
An Emerging Threat to Human’)
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
Rådskonklusioner om partnerskaber inden for forsk
ning og innovation
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Side 30
Punkt 17:
Side 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0003.png
Rumdelen:
Punkt 13: Rumrådets retningslinier om «Rummets værdi og fordele for de
europæiske borgeres sikkerhed»
Der foreligger ikke noget KOM dokument
- Vedtagelse af retningslinier
1. Resumé
Med vedtagelse af Lissabontraktaten har EU bekræftet en højere prioritet for
rummet, som nu er blevet et selvstændigt anliggende i traktaten. På EU-ESA
Rumrådsmødet den 6. december 2011 forventes retningslinjer om værdien og
fordelene ved rummet for de europæiske borgeres sikkerhed vedtaget.
Det polske formandskab har med udkastet til retningslinjer fra Rumrådet om
værdien og fordelene ved rummet for de europæiske borgeres sikkerhed ønsket at
sætte fokus på vigtigheden af rummet i forhold til sikkerhed og bæredygtig udvik-
ling.
Det polske formandskabs udkast til retningslinjer forventes vedtaget på EU-ESA
Ministerrådsmøde den 6. december 2011.
2. Baggrund
Med vedtagelsen af Lissabontraktaten har EU bekræftet en højere prioritet for
rummet, som nu er et selvstændigt anliggende i traktaten. Med Lissabontraktaten
blev EU ligeledes inviteret til at etablere relevante samarbejder med Den Euro-
pæiske Rumorganisation (ESA).
Det polske formandskabs udkast til retningslinjer forventes vedtaget på EU-ESA
Ministerrådsmøde den 6. december 2011.
3. Formål og indhold
Det polske formandskab har med udkastet til retningslinjer fra Rumrådet om
værdien og fordelene ved rummet for de europæiske borgeres sikkerhed ønsket at
sætte fokus på vigtigheden af rummet i forhold til sikkerhed og bæredygtig ud-
vikling.
Rumrådsbetragtningerne fokuserer på tre dele: 1) Rum for sikkerhed og bæredyg-
tig udvikling 2) Rumaktiviteters og ruminfrastrukturers sikkerhed og bæredygtig-
hed og 3) Udforskning af rummet.
I forhold til fokus på 1) Rum for sikkerhed og bæredygtig udvikling bekræftes
det, at det er en prioritet for EU at sikre udvikling og udnyttelse af bæredygtige
GMES-tjenester og –infrastrukturer, og at der er behov for at sikre, at infrastruk-
turer og tjenester er tilgængelige efter 2013. GMES er et vigtigt europæisk bidrag
til at forstå klimaændringerne og for at kontrollere og modvirke klimaændringer-
nes virkninger. Miljøovervågningssystemet GMES (General Monitoring for En-
vironment and Security) fremhæves endvidere som vigtigt til anvendelse af sik-
kerhedsformål f.eks. i forbindelse med kriseoperationer.
Kommissionen opfordres til i samråd med interessenter at foreslå en organisato-
risk ramme, styring og oprettelse af de planlagte operationelle tjenester og herun-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0004.png
der til at fastlægge en passende datapolitik på grundlag af fuld og åben adgang til
information produceret af GMES-tjenesterne og data indsamlet gennem GMES-
infrastrukturen.
Endvidere bliver satellitkommunikation fremhævet som en central kapacitet i kri-
sereaktions- og krisestyringsoperationer. Kommissionen opfordres derfor til at
arbejde hen imod en sikker og garanteret adgang til kommerciel og statslig satel-
litkommunikation til brug for kriseaktions- og krisestyringsaktører.
I forhold til 2) Rumaktiviteters og ruminfrastrukturers sikkerhed og bæredygtig-
hed understreges det, at kollisionsrisiko og betydning af vejrforholdene i rummet
udgør en alvorlig trussel mod rumaktiverne, hvorfor beskyttelse af rumaktiver
skal sikres, og der derfor er behov for at udvikle en Space Situational Awareness
(SSA) kapacitet, som skal dække over overvågning og sporing af objekter i
kredsløb, forudsigelse og overvågning af vejrfænomener i rummet og deres virk-
ninger og overvågning af objekter nær jorden. Danmark deltager ikke for nuvæ-
rende i ESA’s forberedende SSA-program.
Desuden opfordres der til på multilateralt plan at fortsætte drøftelser om en inter-
national adfærdskodeks for aktiviteterne i det ydre rum. Endelig tilskyndes der til
at undersøge nye instrumenter, der kan øge rumaktiviteternes bæredygtighed og
økonomiske udvikling, samt sikre en fortsat europæisk kapacitet på løfteraketom-
rådet.
I forhold til 3) Udforskning henviser retningslinjerne til drøftelserne blandt euro-
pæiske og internationale partnere på en konference i Lucca
1
den 10. november
2011, hvor der blev vedtaget en erklæring, der erkender behovet for en fortsat og
struktureret politisk dialog om udforskning af rummet. Hensigten er at pege på po-
tentialet i oprettelsen af globale partnerskaber blandt andet ved at dele krævende og
fredelige mål, tilskynde til videnskabeligt fremskridt, stimulere fremtidige opdagel-
ser samt tackle globale udfordringer i rummet og på jorden gennem brug af innova-
tiv teknologi og nye erhvervsmuligheder.
Kommissionen, ESA og medlemsstaterne opfordres til at fortsætte drøftelser på eu-
ropæisk plan og med internationale partnere om en strategi efter 2020 og den euro-
pæiske deltagelse heri, der skal godkendes i løbet af 2012.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af retningslinjerne har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
Third International Conference on Exploration – First meeting of the High-level Inter-
national Space Exploration Platform - DECLARATION
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser (for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet)
Retningslinjerne har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet, idet der er tale om retningslinjer og ikke en
forordning eller noget retsligt bindende dokument.
8. Høring
Sagen behandles i EU-specialudvalget for forskning.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed om vigtigheden af ruminfrastrukturs bidrag i forhold til
løsning af samfundsmæssige udfordringer inden for bl.a. sikkerhed og bæredyg-
tig udvikling.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt et øget fokus på nytteværdien af ruminfrastruktur og
rumsystemer i forhold til løsning af samfundsmæssige udfordringer.
Regeringen er enig i fremhævelsen af rumsystemers værdifulde bidrag til klima-
overvågning og støtter op om ambitionen om at sikre kontinuitet af jordobserva-
tioner.
Regeringen bakker op om den opfordring, at Kommissionen i samråd med inte-
ressenter foreslår en organisatorisk ramme, styring og oprettelse af de planlagte
operationelle tjenester samt fastlægger en passende datapolitik produceret af
GMES-tjenesterne og data indsamlet gennem GMES-infrastrukturen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0006.png
Forskningsdelen:
Punkt 14: Rammeprogrammet for forskning og Innovation – Horizon 2020
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Kommissionens forslag vedrørende Horizon 2020 dækker perioden 2014-2020.
Forslaget vedrørende Horizon 2020 er på linje med Europas vækststrategi
EU2020, der identificerer forskning og innovation som centrale mål til at opnå
intelligent, bæredygtig og inkluderende vækst. Kommissionens forslag består af
forslag til hovedafgørelse, særprogram dækkende indsats vedrørende ’Excellent
videnskabsbase’ ’Industrielt lederskab og konkurrencedygtige rammer’ samt
’Tackling af samfundsmæssige udfordringer’. Endvidere omfatter Horizon 2020
forordning om regler for deltagelse samt den nukleare del af rammeprogrammet,
(Euratomtraktaten).
Kommissionens forslag til regler for virksomheders, forskningscentres og univer-
siteters deltagelse i foranstaltninger under Horizon 2020 og Euratom-
rammeprogrammet (herefter ”regler for deltagelse”) fastlægger de nærmere ret-
tigheder og forpligtelser for enheder, der ønsker at deltage i Horizon 2020 og
Euratom-rammeprogrammet og opstiller principper for anvendelse og formidling
af resultaterne af deres deltagelse.
Fællesskabets forsknings- og uddannelsesaktiviteter på det nukleare område om-
fatter alle aktiviteter vedrørende forskning, teknologisk udvikling, internationalt
samarbejde, formidling og nyttiggørelse samt uddannelse. Dette omfatter be-
handling og opbevaring af nukleart affald fra fission, energi på grundlag af fusi-
onsforskning samt sikkerhed ved nukleare anlæg.
Det forventes, at lovforslaget vedrørende Horizon 2020 vil blive præsenteret på
konkurrenceevnerådsmødet 5. - 6. december 2011. I den forbindelse vil der blive
udvekslet indledende synspunkter om rammeprogrammet.
2. Baggrund
Kommissionen forventes at vedtage sin lovpakke vedrørende Horizon 2020 ulti-
mo november 2011 med henblik på vedtagelse i 2013 og igangsættelse i 2014.
Horizon 2020 er endvidere en del af de flerårige finansielle rammer for 2014 -
2020, hvorfor forhandlingerne om Horizon 2020 først kan afsluttes, når der er en
aftale om den flerårige finansielle ramme. Budgettet for Horizon 2020 fastsættes
således som led i de samlede forhandlinger om den flerårige finansielle ramme.
Med henblik på at sætte dagsordenen for en bred europæisk høring om indholdet
af det kommende rammeprogram præsenterede Kommissionen sine tanker om
indretningen af det fremtidige forsknings- og innovationssamarbejde i sin grøn-
bog af 9. februar 2011 KOM(2011) 48 ’Fra udfordringer til muligheder: Mod en
fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og innovation’. I grøn-
bogen lagde Kommissionen op til en fælles strategisk ramme for det nuværende
Rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration (FP7),
rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (CIP) og Det Europæiske
Institut for Innovation og Teknologi (EIT).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0007.png
Samtidigt lagde Kommissionen op til, at det kommende rammeprogram skal
adressere ’samfundsmæssige udfordringer’, ’styrkelse af konkurrenceevnen’ og
’styrkelse af Europas videnskabsgrundlag og det europæiske forskningsrum’.
Disse tanker har Kommissionen arbejdet videre med og har blandt andet afholdt
en række seminarer struktureret efter disse tre mål. Tankerne er i store træk vide-
reført i Kommissionens forslag til Horizon 2020.
Kommissionens forslag om Horizon 2020 er vedtaget med hjemmel i TEUF arti-
kel 172 og artikel 182 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsproce-
dure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionens forslag om Horizon 2020’s særprogram er vedtaget med hjem-
mel i TEUF artikel 172 og artikel 182 og skal behandles efter TEUF artikel 182
stk. 4, hvorefter Rådet træffer afgørelse efter høring af Europa-Parlamentet og
Det Økonomiske og Sociale Udvalg. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Kommissionens forslag om regler for deltagelse er vedtaget med hjemmel i arti-
kel 173, 183 og 188 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedu-
re i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionens forslag om Euratom-rammeprogram er vedtaget med hjemmel i
artikel 7 og 10 i Euratom-traktaten og kan vedtages af Rådet, der træffer afgørel-
se med enstemmighed.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag består af 1) rammeprogram for Horizon 2020, 2) særpro-
gram for Horizon 2020, 3) et separat forslag for de dele af Horizon 2020 der ved-
rører Euratomtraktaten og 4) regler for deltagelse.
3.1 Beslutningen om rammeprogrammet for Horizon 2020
Artikler
Kommissionen foreslår, at beslutningen om Horizon 2020 tager udgangspunkt i
16 artikler. Nedenstående gennemgang er baseret på foreløbigt udkast.
I artikel 1 foreslås et syvårigt rammeprogram svarende til længden af den kom-
mende flerårige finansielle ramme for EU for perioden 2014 - 2020.
I artikel 2 foreslås, at Horizon 2020 skal spille en central rolle i leveringen af Eu-
ropas vækststrategi EU2020.
I artikel 3 foreslås, at Horizon 2020 skal have tre strategiske mål: ’Excellent vi-
denskabsbase’ ’Industrielt lederskab og konkurrencedygtige rammer’ og ’Tack-
ling af samfundsmæssige udfordringer’, og at Horizon 2020 skal dække aktivite-
ter som forskning, teknologisk udvikling, demonstration og innovation, inklusive
spredning og udnyttelse af resultater. Herigennem skal EU’s vækststrategi
EU2020 og andre EU politikker understøttes, såvel som opnåelsen og realiserin-
gen af det europæiske forskningsrum.
I artikel 4 foreslås et samlet budget på [ ] mia. euro, svarende til en forøgelse af
midlerne i forhold til
syvende
rammeprogram på [ ] %. %. Det samlede budget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fastlægges som led i forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme for 2014
- 2020.
I artikel 5 foreslås det, at Horizon 2020 skal være åben for associering af tredje-
lande.
I artikel 6 foreslås, at Horizon 2020 skal implementeres gennem et særprogram
og et bidrag til det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT).
Ifølge artikel 7 skal tværgående aktioner implementeres både mellem særpro-
grammer og inden for særprogrammer.
Ifølge artikel 8 skal Horizon 2020 implementeres på en måde, der tager hensyn
til, at behov ændres og til den løbende udvikling inden for forskning, teknologi,
innovation, markeder og i samfundet.
Ifølge artikel 9 skal der være fokus på fremme af ligestilling mellem køn.
I artikel 10 foreslås det, at alle aktiviteter under Horizon 2020 skal udføres i
overensstemmelse med etiske principper. Det foreslås, at hvor relevant skal be-
villingshavere søge om godkendelse af nationale eller lokale etiske komiteer før
aktiviteter igangsættes, og at Kommissionen også vil gennemføre en etisk vurde-
ring af projektforslag, der omhandler særligt sensitive områder. Det foreslås, at
følgende områder ikke kan blive finansieret:
1. forskning i reproduktiv kloning af mennesker
2. forskning, der sigter mod at ændre menneskers arvemasse på en måde,
der gør ændringerne arvelige
3. forskning, der sigter mod at skabe menneskelige embryoner alene til
forskningsformål eller for at fremskaffe stamceller.
Ifølge artikel 11 skal der gives særlig opmærksomhed på at sikre tilstrækkelig
deltagelse af SMV’er i Horizon 2020, og at Horizon 2020 har tilstrækkelig inno-
vationseffekt for SMV’er. Som en del af målene med særprogrammet ’tackling af
samfundsmæssige udfordringer’ og programmet ’lederskab i muliggørende og
industrielle teknologier’ skal der indføres særlige foranstaltninger for SMV’er
med innovationspotentiale, og der skal afsættes et øremærket beløb til disse for-
anstaltninger.
Ifølge artikel 12 kan dele af Horizon 2020 gennemføres gennem offentlig-private
partnerskaber, der skal identificeres baseret på en række fastlagte kriterier. I et
begrænset antal tilfælde, kan der ydes støtte til eksisterende fællesforetagender
etableret under det syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling
og demonstration, nye offentlig-private partnerskaber baseret på art. 187 TFEU
og organer baseret på privatret. I andre tilfælde kan offentlig-private partnerska-
ber gennemføres baseret på kontraktlige aftaler mellem partnerne i overensstem-
melse med reglerne i særprogrammerne.
Ifølge artikel 13 skal Horizon 2020 bidrage til at styrke offentlig-offentlige part-
nerskaber, hvor aktioner og programmer på nationalt og regionalt niveau imple-
menteres fælles inden for EU. Særlig opmærksomhed skal gives til fælleseuropæ-
isk programlægning mellem EU’s medlemslande. Offentlig-offentlige partner-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0009.png
skaber kan støttes gennem et ERA-NET instrument og gennem artikel 185-
initiatver.
I artikel 13 foreslås det, at Horizon 2020 skal være åben for deltagelse af juridi-
ske enheder i tredjelande og internationale organisationer. Internationalt samar-
bejde vil blive fremmet i Horizon 2020. Særlige aktiviteter til at fremme interna-
tionalt samarbejde vil blive gennemført i Horizon 2020 som en del af den sam-
fundsmæssige udfordring ’Inkluderende, innovative og sikre samfund’.
Ifølge artikel 15 skal aktiviteter vedrørende kommunikation og udbredelse af re-
sultater anses som en integreret del af alle aktiviteter.
I artikel 16 foreslås det, at Horizon 2020’s kontrolsystemer skal sikre en passende
balance mellem tillid og kontrol.
I artikel 17 foreslås det, at beskyttelsen af EU’s finansielle interesser sikres gen-
nem forordning nr. 2988/55 og forordning (Euratom, EC) nr. 2185/96.
Ifølge artikel 18 skal Kommissionen årligt systematisk monitorere gennemførel-
sen af Horizon 2020, særprogrammer og EIT og rapportere og udbrede resulta-
terne af monitoreringen.
Ifølge artikel 19 skal Kommissionen med hjælp fra eksterne eksperter udføre en
midtvejsevaluering af Horizon 2020 senest i 2017 og en evaluering senest i 2023.
Ifølge artikel 20 skal denne forordning ikke påvirke fortsættelsen under projekter
finansieret af det sjette eller det syvende rammeprogram.
Ifølge artikel 21 skal denne forordning træde i kraft fra 1. januar 2014.
3.2 Særprogrammet i Horizon 2020
Særprogrammet indeholder tre indsatser: ’Excellent videnskabsbase’ ’Industrielt
lederskab og konkurrencedygtige rammer’ og ’Tackling af samfundsmæssige ud-
fordringer’. Dertil kommer et særskilt program dækkende de direkte aktioner un-
der det Fælles Forskningscenter.
I særprogrammet beskrives varighed, formål, budget, finansieringsinstrumenter,
regler for deltagelse og monitorering, der alle er en reflektering af hovedafgørel-
sen om Horizon 2020. For særprogrammerne ’Excellent videnskabsbase’ ’Indu-
strielt lederskab og konkurrencedygtige rammer’ og ’Tackling af samfundsmæs-
sige udfordringer’ etableres arbejdsprogrammerne af Kommissionen assisteret af
en programkomité. Disse programkomiteer etableres ifølge forordning 182/2011.
I arbejdsprogrammerne skal udvælgelseskriterier specificeres. For særprogram
met ’Det Fælles Forskningscenter’ etablerer Kommissionen alene arbejdsprog-
rammerne. Aktiviteter vedrørende kommunikation og udbredelse af resultater an-
ses som en integreret del af alle aktiviteter.
For særprogrammerne ’Industrielt lederskab og konkurrencedygtige rammer’ og
’Tackling af samfundsmæssige udfordringer’ kan der etableres kontraktlige of-
fentlig-private partnerskaber på basis af en aftale mellem Kommissionen og de
private partner(e).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0010.png
Excellent videnskabsbase
Særprogrammet ’Excellent videnskabsbase’ indeholder fire overordnede aktivi-
tetsområder: ’Det Europæiske Forskningsråd’, ’fremtidige og nye teknologier’,
’Marie Curie-aktioner’ og ’europæisk forskningsinfrastruktur’.
Det Europæiske Forskningsråd
Målet er at styrke kvaliteten, dynamikken og kreativiteten i europæisk forskning.
Det europæiske forskningsråd skal støtte forskerinitieret grundforskning inden
for alle forskningsdiscipliner. Det eneste evalueringskriterium er excellence.
ERC’s aktiviteter bestemmes af ERC’s eget videnskabelige råd, der skal arbejde
efter principperne videnskabelig excellence, autonomi, effektivitet, transparens
og ansvarlighed. Det Europæiske Forskningsråds videnskabelige råd etablerer
strategi, årligt arbejdsprogram og procedurer for evaluering af projektforslag
Under det nuværende rammeprogram er aktiviteterne:
ERC Starting Grants
der
primært er målrettet kommende forskningsledere, som er i gang med at etablere
eller konsolidere et uafhængigt forskerhold. Ordningen er målrettet lovende for-
skere, der har bevist, at de har potentiale til at blive uafhængige forskningsledere.
ERC Advanced Grants
er primært målrettet erfarne forskere, som allerede har
etableret sig som uafhængige forskningsledere.
ERC Synergy Grants
yder støtte
til en mindre gruppe forskere med henblik på at udnytte synergien i gruppen. Og
ERC Proof of Concept,
der er en støttemulighed målrettet igangværende eller
netop afsluttede ERC projekter med henblik på at fremme innovationspotentialet
i projektet.
Fremtidige og nye teknologier
Målet er at skabe radikalt nye teknologier gennem en forskerinitieret tilgang ba-
seret på høj-risiko nye ideer. Ved at yde fleksibel støtte til målrettet og tværfag-
ligt forskningssamarbejde på forskellige niveauer - fra små til store - og ved at
indføre innovative forskningspraksisser er målet at identificere og realisere mu-
ligheder på lang sigt til gavn for borgerne, økonomien og samfundet.
De overordnede aktivitetsområder i forslaget er: ’Fremme af nye idéer’, ’ Frem-
me af nye temaer og forskermiljøer’ og ’forfølge store og tværfaglige forsk-
ningsmæssige og teknologiske udfordringer’.
Marie Curie-aktioner
Målet er at sikre en optimal udvikling og dynamisk udnyttelse af Europas intel-
lektuelle kapital med henblik på at generere nye kompetencer og innovation og
dermed at realisere sit fulde potentiale på tværs af alle sektorer og regioner.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ”Fremme af nye færdigheder
gennem fremragende grundlæggende uddannelse af forskere”, ’ Fremme af excel-
lence gennem grænseoverskridende og tværsektoriel mobilitet’, ’ Stimulering af
innovation gennem samspil af viden’, ’Forøgelse af strukturelle effekter ved sam-
finansiering af aktiviteter’ og ’ Særlig støtte og politiske tiltag’.
Europæisk forskningsinfrastruktur
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0011.png
Målet er at udstyre Europa med verdensklasse forskningsinfrastrukturer, der er
tilgængelige for alle forskere i og uden for Europa, og fuldt ud at udnytte deres
potentiale for videnskabelige fremskridt og innovation.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’ Udvikling af europæiske
forskningsinfrastrukturer for 2020 og frem’, ’Fremme af forskningsinfrastruktur
og dens menneskelige kapitals innovationspotentiale’ og ’ Styrkelse af den europæ-
iske forskningsinfrastrukturpolitik og internationalt samarbejde’.
Industrielt lederskab og konkurrencedygtige rammer
’Industrielt lederskab og konkurrencedygtige rammer’ indeholder tre aktivitets-
områder ’Lederskab i muliggørende og industrielle teknologier’, ’Adgang til risi-
kofinansiering’ og ’Innovation i SMV’er’
Lederskab i muliggørende og industrielle teknologier
Målet er at fastholde og opbygge globale lederskab i muliggørende teknologier
og rumforskning og ruminnovation, der understøtter industriens konkurrenceevne
på tværs af en række eksisterende og nye sektorer. Programmet indeholder aktivi-
teter inden for informations- og kommunikationsteknologi, nanoteknologi, avan-
cerede materialer, bioteknologi, avanceret produktion og forarbejdning og rum-
met.
Adgang til risikofinansiering
Målet er at afhjælpe mangler på markedet angående adgang til risikofinansiering
af forskning og innovation.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Gældsfinansiering af forskning
og innovation via instrumentet: ’EU låne- og garantiservice til forskning og inno-
vation’’ og ’Egenkapitalfinansiering af forskning og innovation via instrumentet:
’EU egenkapital til forskning og innovation’’.
Innovation i SMV’er
Målet er at stimulere vækst ved at øge niveauet af innovation i små og mellem-
store virksomheder (SMV'er), som omfatter de forskellige innovationsbehov i lø-
bet af hele innovationscyklusen for alle typer innovation, og derved skabe mere
hurtigtvoksende, internationalt aktive SMV'er.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Integrering af SMV-støtte’,
’Støtte til forskningsintensive SMV'er’ og ’Styrkelse af SMV'ernes innovations-
kapacitet’.
Tackling af samfundsmæssige udfordringer
’Tackling af samfundsmæssige udfordringer’ indeholder seks samfundsmæssige
udfordringer; ’Sundhed, befolkningsmæssige forandringer og velvære’, ’Fødeva-
resikkerhed, bæredygtigt landbrug og bioøkonomi’, ’Sikker, ren og omkostnings-
dygtig energi’, ’Intelligent, grøn og integreret transport’, ’Klima, ressourceeffek-
tivitet inklusive råstoffer’ og ’Inkluderende, innovative og sikre samfund’.
Ud over særprogrammet vil Horizon 2020 også finansiere Det Europæiske Insti-
tut for Innovation og Teknologi og de direkte aktioner under det Fælles Forsk-
ningscenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0012.png
Ikke-nukleare direkte aktioner under det Fælles Forskningscenter
Formålet er at levere kundedrevet videnskabelig og teknisk støtte til EU-politiske
prioriteter, som Europa 2020, Borgernes Dagsorden og Europa i Verden og sam-
tidigt reagere fleksibelt på nye politiske krav.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er at fokusere på EU’s politiske pri-
oriteter og samfundsmæssige udfordringer, som dem, der er på linje med Europa
2020 og dets vigtigste mål for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst, Borger-
nes Dagsorden, og Europa i verden. Det Fælles Forskningscenters centrale kom-
petenceområder vil være energi, transport, miljø og klimaændringer, landbrug og
fødevaresikkerhed, sundhed og forbrugerbeskyttelse, informations- og kommuni-
kationsteknologi, referencematerialer, og sikkerhed (herunder nuklear sikkerhed i
Euratom-programmet).
3.3 Finansieringsinstrumenter
Rammeprogrammet indeholder en række forskellige finansieringsinstrumenter.
Støtte til forskning og innovation
Dette instrument er det primære finansieringsinstrument i Horizon 2020. Aktivi-
teterne kan omfatte alle eller nogle dele af det fulde spektrum af forsknings- og
innovationsaktiviteter, herunder grundforskning, industriel forskning og udvik-
ling, uddannelse, mobilitet og karriereudvikling, fremstilling af prototyper og de-
sign, formidling, demonstration, piloter, test og brugerinddragelse, markedsintro-
duktion, støtte til forsknings- og innovationsinfrastrukturer, fastsættelse af stan-
darder, netværk og koordination.
Støtte til uddannelse og mobilitet
Dette instrument kan give støtte til enkelte modtagere, finansieringsorganer eller
tværnationale konsortier til at gennemføre projekter eller aktiviteter, der specifikt
vedrører uddannelse, mobilitet og karriereudvikling for forskere. Denne finansie-
ringsordning skal anvendes bl.a. til gennemførelse af Marie Curie-aktioner.
Støtte til medfinansiering af programmer
Dette instrument finansierer støtte til organer, der forvalter ikke-EU-midler til
forsknings- og innovationsprogrammer til støtte for aktiviteter, herunder netværk
og samordning mellem programmerne i de forskellige lande, samt medfinansie-
ring af budgettet for enkelte opslag og aktioner af organer, der har en tværnatio-
nal karakter.
Samordning og støtte
Dette instrument kan give støtte til ledsageforanstaltninger bortset fra indkøbs-
kontrakter, bl.a.: formidling, bevidstgørelse og kommunikationstiltag, netværk,
koordinering eller støttetjenester, politiske dialoger og gensidig læringsøvelser og
ekspertstøtte (fx til evaluering, vurdering eller gennemgang), undersøgelser (her-
under designundersøgelser for ny infrastruktur).
Lånefinansiering og egenkapitalfinansiering
Se beskrivelsen under ’Adgang til risikofinansiering’
Priser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0013.png
Præmierne kan tage form af enten en belønning for tidligere resultater eller som
tilskyndelsepræmier, der skal tildeles for opnåelsen af et på forhånd fastsat mål.
Indkøb
Dette består af to typer indkøb:
Offentlige prækommercielle indkøb,
til erhvervelse på markedsvilkår af forsk-
nings- og udviklingstjenester, der indebærer en risikodeling og hvor der er en ad-
skillelse af F & U-fasen fra serieproduktion af slutprodukter.
Offentlige indkøb af innovative løsninger,
som refererer til det tilfælde, hvor or-
dregivende myndigheder køber innovative varer eller tjenesteydelser, der er end-
nu ikke tilgængelige på et storstilet kommercielt grundlag.
Direkte aktioner
EU vil iværksætte aktiviteter, der gennemføres af Det Fælles Forskningscenter,
og som benævnes direkte aktioner.
3.4 Euratom-rammeprogrammet for 2014-2018
Kommissionen foreslår, at beslutningen om Euratom-rammeprogrammet tager
udgangspunkt i 18 artikler.
I artikel 1 foreslås et femårigt rammeprogram fra 2014-2018.
I artikel 2 foreslås, at Euratom-rammeprogrammet skal have tre gensidigt for-
stærkende strategiske mål: Det skal forbedre den nukleare sikkerhed, det skal
fremme strålingsbeskyttelse, og det skal bidrage til den langsigtede afkarbonise-
ring af energisystemet på en sikker og effektiv måde.
I artikel 3 foreslås et samlet budget på [ ] mia. euro. Det samlede budget fastlæg-
ges som led i forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme for 2014 -
2020.
I artikel 4 foreslås det, at Euratom-rammeprogrammet skal være åben for associe-
ring af tredjelande.
I artikel 5 foreslås de forskellige typer finansieringsinstrumenter.
Ifølge artikel 6 fastsættes reglerne for deltagelse i indirekte aktioner under Eura-
tom-programmet i anneks III og disse gælder for direkte aktioner, hvor det er an-
givet.
Ifølge artikel 7 skal tværgående aktioner implementeres mellem de aktioner, der
er beskrevet i anneks 1 og eller dem, der implementerer formålene med Horizon
2020.
I artikel 8 foreslås det, at alle aktiviteter i Euratom-rammeprogrammet skal udfø-
res i overensstemmelse med etiske principper.
Ifølge artikel 9 skal implementeringen af euratom-rammeprogrammet ske gen-
nem arbejdsprogrammer vedtaget af Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge artikel 10 skal Kommissionen være ansvarlig for implementeringen af de
direkte aktioner, mens Kommissionen skal assisteres af rådgivende komiteer for
de indirekte aktioner.
Ifølge artikel 11 vil gennemførelsen af Euratom-programmet tage hensyn til råd-
givning gennem en række høringsprocesser.
Ifølge artikel 12 kan dele af euratom-rammeprogrammet gennemføres gennem
offentlig-private partnerskaber og offentlig-offentlige partnerskaber baseret på ar-
tikel 5 i Euratom-traktaten, på finansieringsinstrumentet samfinansiering beskre-
vet i anneks 2 eller gennem kontraktlige aftaler mellem partnerne.
I artikel 13 foreslås det, at euratom-rammeprogrammet skal være åben for delta-
gelse af juridiske enheder i tredjelande og internationale organisationer. Interna-
tionalt samarbejde vil blive fremmet i euratom-rammeprogrammet.
Ifølge artikel 14 skal formidling og kommunikation betragtes som en integreret
del af opgaverne under alle de foranstaltninger, der støttes af Euratom-
programmet.
I artikel 15 foreslås det, at Euratomrammeprogrammets kontrolsystemer skal sik-
re en passende balance mellem tillid og kontrol. Det foreslås, at det totale antal
bevillingshavere, der vil blive udsat for revision under Euratomrammeprogram-
met ikke må overstige 7 %.
I artikel 16 foreslås det, at beskyttelsen af EU’s finansielle interesser sikres gen-
nem forordning nr. 2988/55 og forordning (Euratom, EC) nr. 2185/96.
Ifølge artikel 17 skal Kommissionen årligt systematisk monitorere gennemførel-
sen af euratom-rammeprogrammet og rapportere og udbrede resultaterne af moni-
toreringen.
Ifølge artikel 18 skal Kommissionen med hjælp fra eksterne eksperter udføre en
midtvejsevaluering af euratom-rammeprogrammet senest i 2017 og en evaluering
senest i 2022.
Ifølge artikel 19 skal denne forordning ikke påvirke fortsættelsen under projekter
finansieret af det syvende Euratom-rammeprogram eller dets forsættelse i 2012-
2013.
Ifølge artikel 21 skal denne forordning træde i kraft fra 1. januar 2014.
Aktiviteter i Euratom-rammeprogrammet
Målene i Euratom-rammeprogrammet (2014-2018) er at forbedre den nukleare
sikkerhed og strålingsbeskyttelse, og bidrage til den langsigtede dekarbonisering
af energisystemet på en sikker og effektiv måde.
Ved at opnå sine mål, vil Euratom-rammeprogrammet styrke de tre strategiske
mål i Horizon 2020: Excellence i videnskabsbasen, industrielt lederskab og kon-
kurrencedygtige rammer og tackling af samfundsmæssige udfordringer. Pro-
grammet vil især støtte overgangen til et pålideligt, bæredygtigt og konkurrence-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0015.png
dygtigt energisystem i fremtiden på trods af stigende ressourceknaphed, stigende
energibehov og klimaændringer.
Fusion
Her vil være fokus på forvaltning og styring af den internationale såvel som den
europæiske ITER organisation samt levering af europæiske komponenter til kon-
struktionen af ITER. Desuden skal ITER’s drift forberedes gennem et målrettet
fysik- og teknologiprogram til at benytte fusionsforskningsprojektet JET (Joint
European Torus) og andre ITER relevante anlæg med magnetisk indeslutning.
Herudover er der begrænsede teknologiaktiviteter til forberedelse af DEMO-
kraftværket for eksempel yderligere udvikling af fusionsmaterialer og nøgletek-
nologier samt forberede opførelsen af den internationale fusionsmaterialebestrå-
lingsanlæg (IFMIF).
Fission
Aktiviteterne inkluderer deponering af radioaktivt affald i undergrunden herunder
forskning relateret til dyb geologisk deponering af brugt brændsel og langlivet
radioaktivt affald samt støtte til udvikling af en fælles europæisk holdning til cen-
trale spørgsmål i forbindelse med håndtering og bortskaffelse af affald.
Vedrørende reaktorsystemer fokuseres der på forskning med henblik på at under-
bygge en sikker, effektiv og mere bæredygtig drift af alle relevante reaktorsyste-
mer (herunder brændselskredsløbsanlæg), som er i brug eller under udvikling i
Europa, herunder affaldshåndteringsaspekter, som f.eks. separation og om-
dannelse (transmutation) af langlivet affald til kortlivet i forbindelse med brænd-
stofkredsløbet.
Vedrørende strålingsbeskyttelse fokuseres der på forskning med henblik på at
kunne vurdere risikoen ved lave strålingsdoser, medicinske anvendelser og hånd-
tering af uheld for at tilvejebringe det videnskabelige grundlag for et robust, ret-
færdigt og socialt acceptabelt beskyttelsessystem, som ikke i unødvendigt om-
fang begrænser den nyttige og udbredte anvendelse af stråling på det medicinske
område og i industrien.
Det Fælles Forskningscenters (JRC’s) nukleare aktiviteter
Vedrørende håndtering af radioaktivt affald og virkningen på miljøet fokuseres
på at reducere tvivl og løse aktuelle problemer inden for affaldshåndtering for at
udvikle effektive løsninger til håndtering af højradioaktivt affald gennem de to
almindeligste optioner (direkte deponering eller separation og transmutation).
Desuden fokuseres der på at udvikle aktiviteter til fremme af forståelsen og mo-
dellering af fysiske, kemiske og grundlæggende egenskaber ved actinider samt
opsætning af en database for præcise nukleare referencedata vedrørende nuklear
energi og ikke-nukleare anvendelser (f.eks. medicinsk anvendelse). Derudover
udvikling af miljømodeller af radioisotop spredning i kombination med overvåg-
ningsprøver inden for miljømæssig radioaktivitet.
Inden for nuklear sikkerhed (safety) skal der fokuseres på forskning i såvel eksi-
sterende som nye brændselskredsløb og i reaktorsikkerhed for nuværende reakto-
rer i EU, og reaktorsikkerhed for nye innovative reaktorsystemer. JRC skal også
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0016.png
koordinere den europæiske deltagelse i ”Generation IV International Forum R&D
Initiative” – kaldet GIF.
Inden for nuklear sikring (security) skal der fokuseres på støtte til opfyldelsen af
EU’s tilsagn, herunder navnlig udvikling af metoder til kontrol af brændsels-
kredsløbsanlæg, gennemførelse af tillægsprotokollen, herunder indsamling af
miljøprøver og integrerede kontrolforanstaltninger (safeguards) samt forebyggel-
se af spredning af nukleart og radioaktivt materiale i forbindelse med ulovlig
handel af disse materialer, herunder nuklear eftersporing.
Finansieringsinstrumenter
Samme som for Horizon 2020, se ovenfor.
Regler for deltagelse
Samme som Horizon 2020, se beskrivelse nedenfor.
Deltagelse i JRCs
direkte
aktiviteter omfattes ikke af Horizon 2020 reglerne for
deltagelse.
3.5 Euratom-rammeprogrammet
Formålet med forslaget til regler for deltagelse er at fastsætte rettigheder og for-
pligtelser for juridiske enheder, der ønsker at deltage i rammeprogrammet og op-
stille principper for anvendelse og formidling af resultaterne af deres deltagelse.
Forslaget indeholder fire overordnede kapitler og en række underkapitler:
I. Indledende bestemmelser, art. 1-4
II. Regler for deltagelse, 5-38
i. Generelle principper, art. 5-7
ii. Tilskud, art. 8-34
iii. Priser, indkøb og finansielle instrumenter art. 35-37
iv. Eksperter, art. 38
III. Regler for udbredelse af resultater, art. 48-52
i. Tilskud, art. 39-47
ii. Priser og indkøb, art. 48-49
IV. Afsluttende bestemmelser, art. 50-52
Ad I. Indledende bestemmelser, art. 1-4
Kapitlet indeholder en række definitioner, der anvendes i resten af forordningen.
Det gælder f.eks. ”forgrundsviden”, der er resultater, herunder viden, der opstår
under de indirekte aktioner, ”baggrundsviden”, der er viden der er nødvendig for
at gennemføre forskning eller nyttiggøre resultaterne af indirekte aktioner, ”asso-
cieret land”, ”partnerland for internationalt samarbejde”, ”smv’er”, mv. De indle-
dende bestemmelser fastlægger desuden, hvilke aktiviteter de pågældende regler
regulerer. Endelig indeholder kapitlet en artikel om fortrolighed og om Kommis-
sionens informationsforpligtigelser.
Ad II Regler for deltagelse
Ad IIi. Generelle principper, art. 5-7
Enhver juridisk enhed må deltage i aktioner. Som minimum skal der i hver aktion
deltage tre uafhængige juridiske enheder, der hver er etableret i forskellige med-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lemsstater eller associerede stater. De konkrete arbejdsprogrammer kan dog stille
yderligere krav eksempelvis udelukkelse af juridiske enheder etableret i tredje-
lande. Nærmere bestemmelser om juridiske enheders interne uafhængighed i en
aktion fastlægges.
Ad IIii. Tilskud, art. 8-34
Tilskud kan være af hvilken som helst type beskrevet i EU’s finansforordning
Horizon 2020 kan finansiere op til 50 % af omkostningerne til prototyper, test,
demonstration, eksperimentel udvikling der leder til produkter, pilotinitiativer,
markedsreplikation og samfinansiering.
Horizon 2020 kan finansiere op til 100 % af omkostningerne til Det Europæiske
Forskningsråds frontforskningsaktiviteter, trænings- og mobilitetsaktiviteter og
koordinerings- og støtteaktiviteter.
For alle andre aktiviteter er medfinansieringsraten 75 %.
Indirekte omkostninger skal refunderes med 75 % af de totale omkostninger dog
kun 20 % for Det Europæiske Forskningsråds aktiviteter, trænings- og mobili-
tetsaktiviteter og koordinerings- og støtteaktioner.
Projektforslag skal evalueres efter kriterierne excellence, effekt og plan for ud-
nyttelse af resultater, dog undtaget for Det Europæiske Forskningsråd, hvor ex-
cellence er eneste vurderingskriterium.
Ad IIiii Priser, indkøb og finansielle instrumenter art. 35-37
Kommissionen eller et tilskudsorgan kan uddele priser. Indkøb i form af præ-
kommercielle eller innovative løsninger skal foretages ifølge finansforordningen.
Finansielle instrumenter (for eksempel lån eller garantier) kan anvendes.
Ad IIiiii. Eksperter, art. 38
Kommissionen kan bistås af uafhængige eksperter ved bedømmelsen af forslag.
Eksperterne findes og udvælges på grundlag af indkaldelse af ansøgninger fra
enkeltpersoner samt indkaldelse henvendt til nationale forskningsorganer, institu-
tioner eller virksomheder med henblik på opstilling af lister over egnede kandida-
ter. Kommissionen kan udpege eksperter uden for disse lister. Kommissionen of-
fentliggør lister over eksperter, der har deltaget i evalueringer.
Ad III.
Regler for udbredelse af resultater, art. 48-52
Ad IIIi Tilskud, art. 39-47
Resultater ejes af deltageren, der producerer dem. Hvis resultaterne kan anvendes
erhvervsmæssigt, skal dens ejere sikre, at den beskyttes under behørig hensynta-
gen til de berettigede interesser, især kommercielle, som deltagerne i den pågæl-
dende aktion har.
Deltagerne skal nyttiggøre resultater eller sørge for, at de bliver nyttiggjort. Sker
dette ikke, kan Kommissionen formidle disse resultater. Denne formidling må
dog ikke krænke intellektuelle rettigheder og ejerens berettigede interesser. En
deltager, der påberåber sig berettigede interesser, skal påvise, at han vil få påført
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
uforholdsmæssig stor skade. Videreformidling af disse resultater må ikke ske før
Kommissionen eller tilskudsorganet har foretaget en beslutning om hvorvidt de
vil overtage ejerskabet og foretage de nødvendige forholdsregler for beskyttelse
af ejerens rettigheder.
Ad IIIii Priser og indkøb, art. 48-49
Støtte kan gives i form af priser, indkøb, prækommercielle indkøb og offentlig
indkøb af innovative løsninger.
Ad IV Afsluttende bestemmelser, art. 50-52
Kommissionen skal assisteres af en komité ifølge forordning nr. 182/2011.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver i sit forslag, at det fuldt ud respekterer subsidiaritetsprin-
cippet, idet den angiver, at der er tale om et forslag, der fokuserer på aktiviteter,
der ikke effektivt kan realiseres af medlemslandene alene.
Regeringen er enig i denne betragtning, og at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Kommissionen foreslår, at der afsættes 80 mia. euro til forslaget. Det endelige
beløb bliver dog først fastlagt som led i forhandlingerne om de flerårige finan-
sielle rammer for 2014-20. Danmarks bidrag afhænger derfor af den samlede af-
tale om den flerårige finansielle ramme.
8. Høring
Med henblik på præsentationen og udveksling af synspunkter i Rådet den 6. de-
cember 2011 behandles forslaget i EU-specialudvalget for forskning. Forslaget
vil endvidere blive sendt i skriftlig høring.
9. Forhandlingssituationen
Forhandlingerne er ikke påbegyndt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at forslaget til rammeprogrammet har et indhold, som kan yde
et vigtigt bidrag til realiseringen af EU’s vækststrategi EU2020.
Regeringen hilser det velkomment, at rammeprogrammet i højere grad end tidli-
gere sigter mod at styrke koblingen mellem forsknings- og innovationsaktiviteter.
Regeringen vil efter høringen om forslaget fremlægge en mere detaljeret hold-
ning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 15a:
Forslag til Rådets beslutning om Det Europæiske Atomenergi-
fællesskabs rammeprogram for forskning og uddannelse på det nukleare om-
råde (2012 - 2013)
1.
Resumé
Kommissionens forslag vedrører en to-årig forlængelse af det nuværende
rammeprogram (2207-2011), hvorved man opnår den samme tidsmæssige ramme
som det ikke-nukleare rammeprogram (2007-2013). Formålet er at sikre, at den
EU-finansierede nukleare forskning videreføres i yderligere to år. Euratom-ram-
meprogrammet for 2012-2013 indeholder således i det store hele de samme vi-
denskabelige, tekniske og strategiske mål og bruger de samme finansieringsme-
kanismer som det nuværende Euratom rammeprogram. På fusionsområdet er de
brede mål for dette rammeprogram for årene 2012 og 2013: at udvikle en tek-
nologi for en sikker og miljøvenlig samt økonomisk bæredygtig energikilde –
primært gennem en realisering af ITER; og på fissionsområdet (inkl. strålingsbe-
skyttelse) at forøge sikkerheden samt ressource- og omkostningseffektiviteten af
nuklear fission og anden brug af stråling inden for industri og medicin.
Det merfinansieringsbehov på 1,3 mia. euro til konstruktionen af ITER (bygnin-
gerne) i 2012 og 2013, som Rådet blev enige om på rådsmødet den 12. juli 2010,
er indarbejdet i forslaget.
Under forudsætning af at Rådet og Europa-Parlamentet når til enighed om en
budgetaftale, vil der på på konkurrenceevnerådsmødet den 6. december 2011
blive indgået en politisk aftale.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 7. marts 2011 sit forslag til rammeprogram
for forskning og uddannelse på det nukleare område (2012-2013) med henblik på
behandling og vedtagelse i 2011.
Kommissionen fremsatte samtidig forslag til to særprogrammer: særprogrammet
for gennemførelse af indirekte aktioner på det nukleare område (fusion og fis-
sion, inkl. strålingsbeskyttelse) og særprogrammet for Det Fælles Forsknings-
centers gennemførelse af direkte aktioner i samme periode. Da de to særpro-
grammer skal udmønte rammeprogrammet, er indholdet i dem mere specifikt,
men indholdet i dem er i overensstemmelse med rammeprogrammet.
Endelig fremsatte Kommissionen desuden den 7. marts dels forslag til regler for
virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse i de indirekte akti-
oner og dels forslag til formidling af forskningsresultater (2012-2013). Bortset
fra en vis forenkling er der tale om en fortsættelse af de nuværende regler.
Kommissionen anfører, at hjemmelsgrundlaget for dette program er artikel 1, 2, 4
og 7 i Euratomtraktaten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
73. Formål og indhold
Hovedformålet er at sikre, at den EU-finansierede forskning på disse områder vi-
dereføres i yderligere to år på linje med de aktiviteter, der er blevet gennemført i
perioden 2007-2011.
Rammeprogrammet er som nævnt en del af en lovgivningspakke, som indeholder
forslag til afgørelser om selve rammeprogrammet, to særprogrammer (for direkte
og indirekte aktioner) og deltagelsesregler. Programmet dækker også konstrukti-
onen af ITER (den internationale forsøgsreaktor vedr. fusion), det ledsagende
(fusionsenergiforsknings-) program samt aktiviteter vedrørende fission og strå-
lingsbeskyttelse, foruden Det Fælles Forskningscenters direkte aktioner vedrø-
rende nuklear sikkerhed.
Euratom-rammeprogrammet for 2012-2013 indeholder i det store hele de samme
videnskabelige, tekniske og strategiske mål og bruger de samme finansierings-
mekanismer som det nuværende 7. Euratom-rammeprogram (2007-2011).
De generelle mål
for dette rammeprogram for årene 2012 og 2013 er således:
På fusionsområdet at udvikle en teknologi for en sikker, bæredygtig og
miljømæssigt forsvarlig og økonomisk levedygtig energikilde;
På fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) at fremme sikkerheden
samt ressource- og omkostningseffektiviteten inden for nuklear fission og
anvendelser af stråling inden for industri og lægevidenskab og at fremme
nuklear sikkerhed (nuklear sikkerhedskontrol, ikke-spredning, bekæm-
pelse af ulovlig handel og nuklear eftersporing).
De vigtigste aktiviteter på fusionsområdet
Virkeliggørelse af ITER: Fokus på forvaltning og styring af den interna-
tionale såvel som den europæiske ITER-organisation. Levering af euro-
pæiske komponenter til konstruktionen af ITER.
FoU til forberedelse af ITER’s drift: Et målrettet fysik- og teknologipro-
gram til at benytte fusionsforskningsprojektet JET (Joint European To-
rus) og andre ITER-relevante anlæg med magnetisk indeslutning.
ITER
De oprindelige budgetbevillinger til forskning på det nukleare område i den fler-
årlige finansielle ramme for 2009-2013 er utilstrækkelige på grund af markant
højere udgifter til ITER-grundforskningsprojektet, jf. mandatet fra FEU givet
forud for Rådsmøde den 12. juli 2010.
Baggrunden for de øgede udgifter blev analyseret i Kommissionens meddelelse
”Status og femtidsperspektiver for ITER projektet” (KOM(2010) 226).
Rådet understregede den 12. juli 2010 sit engagement til ITER, anerkendte de
øgede finansieringsbehov og fastsatte en række retningslinjer for omkostningsbe-
grænsning og –styring, herunder ikke mindst at ITER designet fremover skal føl-
ge budgettet og ikke omvendt. Rådet traf en beslutning om en øvre grænseværdi
på 6,6 mia euro (2008-niveau) for det europæiske bidrag til konstruktionen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ITER indtil 2020, hvor den grundlæggende maskine forventes at være klar, hvil-
ket har medført et forslag fra Kommissionen om ændring af den flerårige finan-
sielle ramme med henblik på dækning af finansieringsbehovet til ITER-
grundforskningsprojektet.
Rådet gav desuden Kommissionen mandat til at støtte vedtagelsen af ITER-
grundscenariet. Grundscenariet blev vedtaget på det ekstraordinære møde i ITER-
rådet den 28. juli 2010. Euratoms støtte blev godkendt ad referendum, hvorfor
Europa-Parlamentet og Rådet stadig skal godkende Kommissionens foreslåede
ændringer.
Det blev i forbindelse med forberedelsen af rådsmødet den 25.-26. november
2010 konstateret, at merfinansieringsbehovet kunne reduceres fra 1,4 mia euro til
1,3 mia euro, som primært skal gå til konstruktionen af bygningerne, herunder re-
aktorbygningen.
De vigtigste aktiviteter på fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse)
Deponering af radioaktivt affald i undergrunden: Forskning relateret til
dyb geologisk deponering af brugt brændsel og langlivet radioaktivt af-
fald. Støtte til udvikling af en fælles europæisk holdning til centrale
spørgsmål i forbindelse med håndtering og bortskaffelse af affald.
Reaktorsystemer: Forskning med henblik på at underbygge en sikker, ef-
fektiv og mere bæredygtig drift af alle relevante reaktorsystemer (herun-
der brændselskredsløbsanlæg), som er i brug eller under udvikling i Eu-
ropa, herunder affaldshåndteringsaspekter, som f.eks. separation og om-
dannelse (transmutation) af langlivet affald til kortlivet i forbindelse med
brændstofkredsløbet.
Strålingsbeskyttelse: Forskning med henblik på at kunne vurdere risikoen
ved lave strålingsdoser, medicinske anvendelser og håndtering af uheld
for at tilvejebringe det videnskabelige grundlag for et robust, retfærdigt
og socialt acceptabelt beskyttelsessystem, som ikke i unødvendigt om-
fang begrænser den nyttige og udbredte anvendelse af stråling på det me-
dicinske område og i industrien.
Derudover foreslås de nukleare aktiviteter på
Det Fælles Forskningscenter
(Joint Research Center – JRC)
at fortsætte i 2012 og 2013. Det drejer sig pri-
mært om
Håndtering af radioaktivt affald og virkningen på miljøet.
Nuklear sikkerhed (safety): Forskning i såvel eksisterende som nye
brændselskredsløb og i reaktorsikkerhed for nuværende reaktorer i EU og
reaktorsikkerhed for nye innovative reaktorsystemer.
Nuklear sikring (security), herunder indsamling af miljøprøver og inte-
grerede kontrolforanstaltninger (safeguards) samt forebyggelse af spred-
ning af nukleart og radioaktivt materiale i forbindelse med ulovlig handel
af disse materialer, herunder nuklear eftersporing.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har udtalt sig om forslaget den 17. november 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0023.png
I forhold til betragtningerne anfører EP bl.a., at der er baggrund af ulykken på
atomkraftværket i Fukushima i Japan den 11. marts 2011 er behov for yderligere
forskning inden for sikkerhed i forbindelse med nuklear fission for at forsikre
Unionens borgere om, at sikkerheden på de nukleare anlæg i Unionen fortsat op-
fylder de højeste internationale standarder.
I forhold til artiklerne anfører EP bl.a., at maksimalbeløbet for gennemførelse af
rammeprogrammet i 2012 - 2013 skal være 2,1 euro.
EP accepterer Kommissionens forslag til budget for fissionsforskning og strå-
lingsbeskyttelse på 118,2 mio. euro og budgettet for Det Fælles Forskningscenter
på 233,2 mio. euro. EP ønsker således, at fusionsforskningen reduceres med 460,
mio. euro.
5. Nærhedsprincippet
I forhold til spørgsmålet om nærhedsprincippet anfører Kommissionen, at merværdien
for Euratoms inddragelse i nuklear forskning er tæt forbundet med grænseoverskri-
dende virkning, stordriftsfordele og medvirken til løsning af markedssvigt. Med Eura-
tomprojekter inden for fission, fusion og strålingsbeskyttelse kan der opnås den nød-
vendige kritiske masse, samtidig med at den forretningsmæssige risiko mindskes, og
der dannes grobund for private investeringer. Euratom-aktioner har også central be-
tydning for overførslen af nukleare færdigheder og viden på tværs af grænser og
fremmer derved topkvalitet inden for forskning og innovation ved at styrke færdighe-
der, kvalitet og konkurrence i hele Europa og højne den menneskelige kapacitet gen-
nem uddannelse, mobilitet og karrierer udvikling.
Regeringen er enig i disse betragtninger, hvorfor regeringen finder, at nærhedsprin-
cippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU’s
budget. Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på 2.327 mio. euro i 2012
og 2013. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig ud-
gift ved programmet på ca. 349 mio. kr. for de to år.
8. Høring
Sagen behandlet i EU-specialudvalget for forskning.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der vil i uge 47 blive optaget trialoger mellem Rådet og Parlamentet om en aftale
om finansieringen af merudgifter inden årets udgang.
10. Regeringens generelle holdning
Med hensyn til fusionsforskningen støtter regeringen denne, herunder konstruktionen
af ITER, idet man fra dansk side arbejder for at finansieringen i 2012 og 2013 sker
ved et miks af finansieringsmuligheder, der i videst muligt omfang friholder danske
prioriteter, og at der samtidig sikres en effektiv omkostningskontrol og en realistisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tidsplanlægning for projektet, jf. mandatet fra Folketingets Europaudvalg forud for
Rådsmødet den 12. juli 2010 og den 11. november 2010 (ECOFIN-budget).
Hvad angår fissionsforskningen, er regeringen skeptisk overfor investeringer i nye re-
aktorsystemer og mener generelt, at budgetmidlerne bør koncentreres om sikkerhed
og affaldshåndtering i forbindelse med eksisterende reaktorer samt om strålingsbe-
skyttelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har fået fremsendt et grundnotat om forslaget i april
2011. I forbindelse med spørgsmålet om merfinansieringsbehovet for grund-
forskningsprojektet ITER har udvalget fået forelagt denne sag tidligere, senest
forud for Rådsmøde den 12. juli 2010, hvor mandatgivning fandt sted, forud for
Rådsmødet (ECOFIN-budget) den 11. november 2010 og i forbindelse med be-
handlingen af rådsmødet den 25.-26. november 2010. Forud for Konkurrenceev-
nerådet den 30. -31. maj 2011 gav Folketinget mandat til forlængelse af det 7.
Euratom-program.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0025.png
Punkt 15b-d: b)(evt) Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet for
gennemførelse af indirekte aktioner under Det Europæiske
Atomenergifællesskabs rammeprogam for forskning og
uddannelse på det nukleare område (2012-2013).
c) (evt) Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet for Det
Fælles Forskningscenters gennemførelse af direkte aktioner
under Det Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogam
for forskning og uddannelse på det nukleare område (2012-
2013).
d) (evt) Forslag til Rådets forordning (Euratom) om regler for
virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse i
indirekte aktioner under Det Europæiske
Atomenergifællesskabs rammeprogram og for formidling af
forskningsresultater (2012-2013).
- Politisk aftale/vedtagelse
1.
Resumé
Kommissionens forslag vedrører en 2-årig forlængelse af de nuværende to sær-
programmer og den nuværende forordning om deltagelsesregler mv. (2007-2011
for Euratom). Forslagene til de to særprogrammer for henholdsvis indirekte og
direkte aktioner indeholder således i det store hele de samme videnskabelige,
tekniske og strategiske mål og bruger de samme finansieringsmekanismer som de
nuværende to særprogrammer. Med hensyn til forslag til forordning til regler for
virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse i de indirekte akti-
oner og dels forslag til formidling af forskningsresultater (2012-2013) er der
bortset fra en vis forenkling ligeledes tale om en fortsættelse af de nuværende
regler.
De brede mål for det foreslåede særprogram vedrørende de indirekte aktioner for
årene 2012 og 2013 er på fusionsområdet at udvikle en teknologi for en sikker og
miljøvenlig samt økonomisk bæredygtig energikilde – primært gennem en realise-
ring af ITER. På fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) er målet at forøge
sikkerheden samt ressource- og omkostningseffektiviteten af nuklear fission og
anden brug af stråling inden for industri og medicin. Det brede mål for det fore-
slåede særprogram vedrørende de direkte aktioner, som foretages af Det Fælles
Forskningscenter, er at give videnskabelig og teknisk støtte til EU’s politik på det
nukleare område.
Under forudsætning af at Rådet og Europa-Parlamentet når til enighed om en
budgetaftale, vil der på på konkurrenceevnerådsmødet den 6. december 2011
blive indgået en politisk aftale.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 7. marts 2011 sit forslag til rammeprogram
for forskning og uddannelse på det nukleare område (2012-2013). Forslaget in-
deholdt også den nødvendige ekstrafinansiering af konstruktionsomkostningerne
for ITER på 1,3 mia. euro. I Rådets gruppe for forskning og nukleare spørgsmål
er der opnået generel enighed om en tilgang til forlængelsen af Euratom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1044197_0026.png
rammeprogrammet. Spørgsmålet om ekstrafinansieringen til ITER på 1,3 mia.
euro forventes forhandlet i regi af de almindelige budgetforhandlinger for 2012.
Samtidig med fremlæggelsen af forslaget til Euratom-rammeprogrammet for
2012 og 2013 fremsatte Kommissionen forslag til to særprogrammer. Det drejer
sig dels om særprogrammet for gennemførelse af indirekte aktioner på det nukle-
are område (fusion og fission, inkl. strålingsbeskyttelse) og særprogrammet for
Det Fælles Forskningscenters gennemførelse af direkte aktioner i samme periode.
Da de to særprogrammer skal udmønte rammeprogrammet er indholdet mere spe-
cifikt, hvorimod hovedindholdet er det samme som i rammeprogrammet. Kom-
missionens forslag er fremsendt med hjemmel i Euratom-traktatens artikel 1, 2, 4
og 7 og skal behandles efter Euratom-traktatens artikel 7, hvorefter Rådet træffer
afgørelse med enstemmighed efter forslag fra Kommissionen, der rådfører sig
med Det Videnskabelige og Tekniske Udvalg.
Med Kommissionens forslag til Euratoms rammeprogram for 2012-2013 følger
endvidere et forslag til forordning til regler for virksomheders, forskningscentres
og universiteters deltagelse i de indirekte aktioner og for formidling og nyttiggø-
relse (herunder adgangsret til forgrunds- og baggrundsviden) samt de særlige reg-
ler for deltagelse i aktiviteter inden for fusionsenergiforskning. Forslaget er base-
ret på artikel 7 og 10 i Euratom-traktaten. Kommissionens forslag er fremsendt
med hjemmel i Euratom-traktatens artikel 7 og 10 og skal behandles efter Eura-
tom-traktatens artikel 7, hvorefter Rådet træffer afgørelse med enstemmighed ef-
ter forslag af Kommissionen, der rådfører sig med Det Videnskabelige og Tekni-
ske Udvalg.
3. Formål og indhold
Hovedformålet er at sikre, at den EU-finansierede forskning på disse områder vi-
dereføres i yderligere to år på linje med de aktiviteter, der er blevet gennemført i
perioden 2007-2011.
De generelle mål for forslaget til særprogram vedrørende indirekte aktioner for
årene 2012 og 2013 er således:

På fusionsområdet at udvikle en teknologi for en sikker, bæredygtig og
miljømæssigt forsvarlig og økonomisk levedygtig energikilde.

På fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) at fremme sikkerheden
samt ressource- og omkostningseffektiviteten inden for nuklear fission og
anvendelser af stråling inden for industri og lægevidenskab og at fremme
nuklear sikkerhed (nuklear sikkerhedskontrol, ikke-spredning, bekæm-
pelse af ulovlig handel og nuklear eftersporing).
Det generelle mål for forslaget til særprogram vedrørende direkte aktioner, der
skal udføres af Det Fælles Forskningscenter, er at give videnskabelig og teknisk
støtte til EU’s politik på det nukleare område.
Hvad angår forslaget til deltagelsesregler mv. sigter disse på, at rammeprogram-
met skal gennemføres så effektivt som muligt, idet der tages hensyn til, at det
skal være let tilgængeligt for alle deltagere gennem forenklede procedurer. Reg-
lerne skal endvidere gøre det lettere at udnytte intellektuelle ejendomsrettigheder,
der skabes af en deltager, idet der også tages hensyn til, hvordan den pågældende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
deltager måtte have indrettet sig internationalt, samtidig med at de øvrige delta-
geres og EU’s legitime interesser beskyttes.
fusionsområdet
drejer de vigtigste aktiviteter sig om at virkeliggøre ITER
med fokus på forvaltning og styring af den internationale såvel som den europæi-
ske ITER organisation. Derudover skal man forberede ITER’s drift gennem et
målrettet fysik- og teknologiprogram til at benytte fusionsforskningsprojektet
JET (Joint European Torus) og andre ITER-relevante anlæg med magnetisk inde-
slutning.
ITER er et forskningsprojekt, hvor resultaterne på langt sigt forventes at kunne
bidrage væsentligt til verdens energiforsyning i konkurrence med kul og olie.
Energiproduktion ved fusion vil i givet fald i modsætning til traditionel kerne-
kraft være baseret på frit tilgængelige råstoffer, og der vil forventeligt kun være
ubetydelige risici forbundet med denne energiform.
Spørgsmålet om ekstrafinansieringen til ITER på 1,3 mia. euro udestår. Der vil i
uge 47 blive optaget trialoger mellem Rådet og Parlamentet om en aftale om fi-
nansieringen af merudgifter inden årets udgang.
fissionsområdet
er de væsentligste aktiviteter behandling af radioaktivt affald
og sikkerheden i eksisterende reaktorer og nye reaktorsystemer. Der er i det væ-
sentlige to måder at behandle langlivet radioaktivt affald på: Gennem dyb geolo-
gisk deponering og/eller ved at omdanne langlivet affald til kortlivet affald gen-
nem en særlig proces. Hvad det andet emne angår, forskes der i, hvordan de eksi-
sterende reaktorsystemer kan gøres mere sikre, og hvordan man kan optimere
sikkerheden på nye reaktorsystemer og desuden reducere affaldsproblemet.
strålingsbeskyttelsesområdet
drejer det sig primært om aktiviteter vedrøren-
de forskning med henblik på at kunne vurdere risikoen ved lave strålingsdoser,
medicinske anvendelser af stråling og beredskabsmæssige aspekter, herunder
spørgsmål relateret til truslen fra nuklear og radiologisk terrorisme.
Det Fælles Forskningscenter (JRC)
vedrører de væsentlige aktiviteter hånd-
tering af radioaktivt affald og virkningen på miljøet. Dertil kommer aktiviteter
vedrørende nuklear sikkerhed (safety), dvs. forskning i såvel eksisterende som
nye brændselskredsløb og i reaktorsikkerhed for nuværende reaktorer i EU, og
reaktorsikkerhed for nye innovative reaktorsystemer. Endelig beskæftiger JRC
sig med nuklear sikring (security), hvor man støtter opfyldelsen af EU’s tilsagn,
herunder navnlig udvikling af metoder til kontrol af brændselskredsløbsanlæg,
gennemførelse af tillægsprotokollen, herunder indsamling af miljøprøver og inte-
grerede kontrolforanstaltninger (safeguards) samt forebyggelse af spredning af
nukleart og radioaktivt materiale i forbindelse med ulovlig handel af disse mate-
rialer, herunder nuklear eftersporing.
Hvad angår
deltagelsesreglerne,
fastsætter disse rettigheder og forpligtelser for
juridiske enheder, der ønsker at deltage i rammeprogrammet. Der er tale om mi-
nimumsbetingelser for deltagelse, proceduremæssige forhold, herunder mindste
antal deltagere, disses etableringssted, indsendelse og bedømmelse af forslag,
gennemførelse af tilskudsaftaler, tilsyn med projekter og EU’s finansieringsbi-
drag. Reglerne opstiller også principperne for anvendelse og formidling af resul-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
taterne for deres deltagelse. Kommissionens beslutning af 24. januar 2011 om
visse administrative forenklinger gælder også for dette forslag.
Bortset fra en vis forenkling er der tale om en fortsættelse af de nuværende reg-
ler. Dette gælder reglerne for deltagelse, herunder minimumsbetingelserne. Li-
geledes foreslås bedømmelsesprocessen videreført uden væsentlige ændringer.
Endvidere er tilskudsformerne de samme, idet hovedreglen vil være godtgørelse
svarende til 50 % af de støtteberettigede omkostninger, men for visse deltagertyper
(SMV’er, universiteter, forskningsorganisationer) kan der suppleres med højst 25
% til forskningsaktiviteter. Endelig er bestemmelserne om formidling, nyttiggørel-
se og adgangsret til viden mv. de samme som i Euratom-rammeprogrammet (2007-
2011). Dette gælder også de særlige associeringsaftaler på fusionsenergiforsk-
ningsområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har udtalt sig om forslagene den 16. november 2011.
EP har vedtaget en række mere specifikke ændringsforslag til de to særprogram-
mer under rammeprogrammet. Det drejer sig dels om ændringer til særprogram-
met vedr. indirekte aktioner på såvel fusions- som fissionsområdet og dels om
særprogrammet vedr. de af Det Fælles Forskningscenters direkte aktioner på det
nukleare område.
Der er tale om ændringsforslag, som uddyber de vedtagne ændringsforslag i for-
bindelse med rammeprogrammet, jf. pkt. 3a om forslag til Rådets beslutning om
Det Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogram for forskning og uddan-
nelse på det nukleare område (2012 - 2013).
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslagene har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslagene har ikke statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU’s
budget. Forslagene medfører en udgift på EU’s budget på 2.327 mio. euro i 2012
og 2013. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift
ved programmet på ca. 349 mio. kr. for de to år.
8. Høring
Sagen behandles i EU specialudvalget for forskning.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der vil i uge 47 blive optaget trialoger mellem Rådet og Parlamentet om en aftale
om finansieringen af merudgifter inden årets udgang.
10. Regeringens generelle holdning
Med hensyn til fusionsforskningen støtter regeringen denne, herunder konstruktionen
af ITER under forudsætning af, at der sikres en effektiv omkostningskontrol og en re-
alistisk tidsplanlægning for projektet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvad angår fissionsforskningen, er regeringen skeptisk overfor investeringer i nye re-
aktorsystemer og mener generelt, at budgetmidlerne bør koncentreres om sikkerhed
og affaldshåndtering i forbindelse med eksisterende reaktorer samt om strålingsbe-
skyttelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har fået fremsendt et grundnotat om forslaget i april
2011. Forud for konkurrenceevnerådsmødet den 30.-31. maj 2011 gav Folketin-
gets Europaudvalg mandat til forlængelsen af det 7. Euratom-rammeprogram.
Særprogrammet blev forelagt Folketinget i forbindelse med drøftelsen heraf på
Konkurrenceevnerådet den 29. – 30. september 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 16:
Lancering af fem fælles programlægningsinitiativer til råds-
konklusioner; 1) Sunde og produktive have og oceaner
('Healthy and Productive Seas and Oceans'), 2) Urbane Europa
('Urban Europe - Global Urban Challenges, Joint European
Solutions'), 3) Klimaviden for Europa ('Connecting Climate
Knowledge for Europe'), 4) Vandudfordringer for en foran-
drende verden 'Water Challenges for a Changing World' og 5)
Antimikrobiel resistens ('The Microbial Challenge - An Emer-
ging Threat to Human)
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Som led i etableringen af Det Europæiske Forskningsrum udarbejdede Kommis-
sionen i 2008 en meddelelse med forslag til en proces, der kan føre til flere og
bedre fælles programlægningsinitiativer i EU. I meddelelsen lagde Kommissio-
nen op til, at der udarbejdes en fælles vision for, hvordan større samfundsmæssi-
ge udfordringer skal imødekommes. Kommissionen har indstillet fem fælles pro-
gramlægningsinitiativer til vedtagelse gennem rådskonklusioner; 1) Sunde og
produktive have og oceaner ('Healthy and Productive Seas and Oceans'), 2) Ur-
bane Europa ('Urban Europe - Global Urban Challenges, Joint European Soluti-
ons'), 3) Klimaviden for Europa ('Connecting Climate Knowledge for Europe'),
4) Vandudfordringer for en forandrende verden ('Water Challenges for a Chan-
ging World') og 5) Antimikrobiel resistens ('The Microbial Challenge - An Emer-
ging Threat to Human’). Det forventes, at der på konkurrenceevnerådsmødet den
6. december 2011 vil blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Siden 2000 har det været en central målsætning for det europæiske forsknings-
rum (European Research Area – ERA) at sikre koordinering af nationale og regi-
onale forskningsprogrammer og forskningsprioriteringer i spørgsmål af europæ-
isk interesse.
I Kommissionens grønbog ”Nye perspektiver på det europæiske forskningsrum”
fra 2007 blev der lagt op til betydelige offentlige forskningsinvesteringer, som
skal planlægges i fællesskab på europæisk plan, og som omfatter fælles priorite-
ringer, koordineret gennemførelse og fælles evaluering.
På baggrund af Grønbogen og ”Follow up the ERA Green Paper – Developing
the Partnership” fra 2008 har Kommissionen haft drøftelser med adskillige med-
lemslande og associerede lande om fælles programmer og gensidig åbning af na-
tionale programmer.
Udbyttet af disse drøftelser tjente som indspil til Kommissionens meddelelse
”Towards Joint Programming in research: Working together to tackle common
challenges more effectively”. Formålet med meddelelsen var at igangsætte en
strategisk og struktureret proces, der skulle føre til øget programkoordinering og
samarbejde som udgangspunkt for flere og bedre fælles programinitiativer i EU.
På konkurrenceevnerådsmødet den 1.-2. december 2008 blev det besluttet at
nedsætte en high level gruppe (Groupe de Programmation Conjointe - GPC).
GPC fik til opgave at identificere store europæiske og globale samfundsmæssige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udfordringer, som kunne gøres til genstand for fælles programlægning (Joint
Programming – JP). Endvidere blev der besluttet, at der skulle oprettes et pilot-
fællesprogramlægningsinitiativ vedrørende neurodegenerative sygdomme, speci-
elt Alzheimers.
GPC har i løbet af 2009 og 2010 drøftet frivillige rammebetingelser for de kom-
mende fælles programlægningsinitiativer, og medlemslandene har præsenteret
forslag til temaer for fælles programlægning.
Den første bølge med tre fælles programlægningsinitiativer blev med vedtagelse
af rådskonklusioner på konkurrenceevnerådsmødet den 12. oktober 2010 god-
kendt til implementering. De tre fælles programlægningsinitiativer var inden for
temaerne: 'Landbrug, fødevaresikkerhed og klimaændringer', ‘Kulturarv og glo-
bal forandring: en ny udfordring for Europa’ og ‘Sund kost giver et sundt liv’.
I foråret 2011 besluttede GPC at godkende en anden bølge med seks fælles
programlægningsinitiativer som modne, hvor ”More Years Better Lives” som det
første blev vedtaget på rådsmødet d. 29.- 30. september 2011. De øvrige fem er
inkluderet i disse rådskonklusioner.
3. Formål og indhold
Den overordnede idé bag fælles programlægningsinitiativer er:
En ny måde at tænke forskningssamarbejde på.
En proces ledet af medlemsstaterne og de associerede lande for at øge
forskningssamarbejdet i Europa.
Strategisk udvælgelse af temaer og problemstillinger af stor
samfundsmæssig betydning.
Samarbejde om at definere, udvikle og implementere strategiske
forskningsdagsordener.
Finansieringen skal hovedsageligt komme fra de deltagende lande. Det
er op til det enkelte land at beslutte, hvad det vil bidrage med af midler
eller andre såkaldte ”in-kind”-ressourcer.
Fælles Programlægning kan indebære et samarbejde mellem eksisterende
nationale forskningsprogrammer eller oprettelsen af helt nye
programmer.
At medlemslandene og de associerede lande udvælger og implementerer
instrumenter til realiseringen af fælles programlægningsinitiativer.
Endvidere skal de evaluere og monitorere udviklingen.
Mere specifikt for de fem initiativer fremhæves følgende:
1) med hensyn til initiativet ”Sunde og produktive have og oceaner”, at initiativet
skal give den videnskabelige base og forskningsinfrastruktur, der er nødvendig for
at definere, overvåge og bibeholde en god miljømæssig status for de europæiske
havmiljøer.
2)
med hensyn til initiativet ’Urbane Europa’, at initiativet skal fremme forskning
indenfor forståelsen af komplekse urbane systemer. Forslaget sigter mod at udnytte
spirende teknologier og governanceløsninger for at hjælpe udviklingen af et euro-
pæisk område i vækst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3)
med hensyn til initiativet
‘Klimaviden
for Europa’, er formålet at sikre en bed-
re forståelse af klimaforandringer. Klimaforandringer forstås i denne sammenhæng
bredt og inkluderer mange forskellige videnskabelige forståelser af årsager og kon-
sekvenser på omkostninger, risici og fordele ved klimaforandringer samt mulige
måde at imødekomme disse på.
4) med hensyn til initiativet ’Vandudfordringer for en forandrende verden’, at
formålet er at sikre adgang til stabil og vedvarende vandforsyning til sikring af hel-
bred, landbrug og økonomisk sikkerhed. Forskningsindsatsen fokuseres på tre ho-
vedområder: Resourceadministration, teknologiske mål, sociale, politiske og øko-
nomiske mål.
5) med hensyn til initiativet ’Antimikrobiel resistens’, at antibiotikaresistens er et
hastigt stigende problem, der udgør en seriøs trussel mod den globale helbredstil-
stand. Forskningsindsatsen fokuseres på to hovedområder: Medicinske udfordrin-
ger og sociale udfordringer.
Danmark har deltaget i de fem initiativer siden opstartsfasen, og følger
udviklingen nøje. På et senere tidspunkt vil det skulle besluttes, hvorvidt der skal
fokuseres særligt på visse initiativer, og hvorvidt Danmark skal støtte
initiativerne finansielt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til rådskonklusioner har i sig selv ingen statsfinansielle konsekvenser,
administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
I det omfang Danmark vælger at deltage i det kommende fælles programlægnings
initiativ, vil finansieringen blive afholdt inden for eksisterende midler.
8. Høring
Sagen bliver behandlet i EU-Specialudvalget for Forskning.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene har gennem GPC støttet udvælgelsen af temaer, og opbaknin-
gen til de fem programlægningsinitiativer har været stor. Det forventes derfor, at
Rådet vedtager rådskonklusioner på mødet den 6. december 2011.
10. Regeringens generelle holdning
Tendensen i Europa og i resten af verden viser, at der bliver et markant behov for
forskning og udvikling inden for de områder, der berøres af de identificerede ud-
fordringer. Den danske regering er enig i, at disse udfordringer kræver koordine-
ring på EU-plan og støtter op om de fælleseuropæiske initiativer på de identifice-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rede områder, der skal samle de bedste forskere og sikre EU en stærk global posi-
tion, hvor det giver europæisk merværdi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26. september 2008, forud for rådsmø-
det (konkurrenceevne) den 2. december 2008, forud for rådsmødet (konkurrence-
evne) den 3.-4. december 2009, forud for rådsmødet (konkurrenceevne) som en
del af rådskonklusionerne ’Fremtidig udvikling af det europæiske forskningsrum’
den 25.-26. maj 2010, forud for rådsmødet (konkurrenceevne) som en del af
rådskonklusionerne om iværksættelse af de tre fælles programlægningsinitiativer:
'Landbrug, fødevaresikkerhed og klimaændringer', ‘Kulturarv og global foran-
dring: en ny udfordring for Europa’, og ‘Sund kost giver et sundt liv’ den 11.-12.
oktober 2010, samt forud for rådsmødet (konkurrenceevne) den 29.-30. septem-
ber 2011, som en del af rådskonklusionerne om iværksættelse af det fælles pro-
gramlægningsinitiativ ”Flere år – bedre liv”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 17:
Rådskonklusioner om partnerskaber
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 22. september 2011 en meddelelse om partnerskaber.
På denne baggrund vil Rådet vedtage rådskonklusioner. Der eksisterer på EU-
niveau en række forskellige typer partnerskaber. De bliver opdelt i ’offentlig-
offentlige partnerskaber’ (Public-Public Partnerships) og ’offentlig-private part-
nerskaber (Public-Private Partnerships). I udkastet til rådskonklusioner aner-
kender Rådet fordelene ved offentlig-offentlige og offentlig-private samarbejder,
og at de blandt andet kan bidrage til at adressere store samfundsmæssige
udfordringer, bidrage til realiseringen af det europæiske forskningsrum og
facilitere en mere optimal brug af ressourcer i tider med stramme offentlige
budgetter.
Det forventes, at Rådet vil vedtage rådskonklusionener på
Konkurrenceevnerådsmødet den 5.-6. december 2011.
2. Baggrund
Kommissionen vedtog den 22. september 2011 en meddelelse om partnerskaber.
I denne meddelelse beskriver Kommissionen forskellige typer partnerskaber i Eu-
ropa. Heri beskriver Kommissionen, at der på EU-niveau eksisterer en række for-
skellige typer partnerskaber. De bliver opdelt i ’offentlig-offentlige partnerska-
ber’ (Public-Public Partnerships) og ’offentlig-private partnerskaber (Public-
Private Partnerships). De offentlig-offentlige partnerskaber er samarbejder mel-
lem forskellige offentlige institutioner, primært samarbejde mellem forskellige
europæiske lande. Det drejer sig eksempelvis om ERA-NET, ERA-NET PLUS,
artikel 185-initiativer og fælleseuropæisk programlægning.
De offentlig-private partnerskaber er samarbejder mellem offentlige og private
aktører mellem forskellige europæiske lande. Det drejer sig eksempelvis om fæl-
leseuropæiske teknologiinitiativer, uformelle offentlig-private samarbejder, vi-
dens- og innovationsmiljøer under Det Europæiske Institut for Innovation og
Teknologi, den europæiske strategiske energiteknologiplan og senest de europæi-
ske innovationspartnerskaber.
3. Formål og indhold
I udkastet til rådskonklusioner anerkender Rådet fordelene ved offentlig-
offentlige og offentlig-private samarbejder, og at de blandt andet kan bidrage til
at adressere store samfundsmæssige udfordringer, bidrage til realiseringen af det
europæiske forskningsrum og facilitere en mere optimal brug af ressourcer i tider
med stramme offentlige budgetter. Rådet understreger samtidigt nødvendigheden
af at forbedre betingelserne for at deltage i partnerskaber, mens deres frivillige
form skal bibeholdes. Samtidigt skal reglerne forenkles. Rådet noterer også
behovet for at rationalisere landskabet af programmer og instrumenter og undgå
unødige overlap.
Hvad angår
intention om
plus og ser
understreger
offentig-offentlige partnerskaber noterer Rådet Kommissionens
at fusionere eksisterende instrumenter som ERA-net og ERA-net
frem til at disktuere det i kontekst af Horizon 2020. Rådet
samtidigt, at fælleseuropæisk programlægning er en frivillig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstatsdrevet proces, og at synergier skal opnås mellem fælleseuropæisk
programlægning og rammeprogrammets instrumenter.
Hvad angår offentlig-private partnerskaber erklærer Rådet sig enig i behovet for
en analyse af det juridiske grundlag for at etablere fremtidige fælles
teknologiintiativer og ser frem til at diskutere Kommissionens forslag om et
specifikt partnerskabsorgan.
Hvad angår europæiske innovationspartnerskaber mener Rådet, at
medlemslandene skal indrages i beslutninger om innovationspartnerskaber. Rådet
ser frem til Kommissionens meddelelse, hvor Kommissionen videregiver den
strategiske implementeringsplan for pilotinnovationspartnerskabet om sund og
aktiv aldring.
Rådet hilser til sidst velkommen Kommissionens intention om at udvikle et
fælles sæt regler for alle initiativer under Horizon 2020 med det sigte at forenkle
deltagelse samtidigt med, at der tages højde for forskellige instrumenters formål.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelserne har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Drøftelserne har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for
det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
8. Høring
Sagen bliver behandlet i EU-Specialudvalget for Forskning på et møde fredag
den 18. november 2011.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række lande ønsker, at Kommissionen præsenterer en meddelelse om den strategi-
ske implementeringsplan for pilotinnovationspartnerskabet om sund og aktiv aldring
før der igangsættes nye innovationspartnerskaber. Det forventes at der opnås enighed
om dette punkt, således at rådskonklusionerne bliver vedtaget af Rådet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter brugen af offentlig-offentlige partnerskaber og offentlig-private
partnerskaber som eksempelvis de fælleseuropæiske programlægningsinitiativer og de
europæiske innovationspartnerskaber som værende tilgange, der skal være med til at
adressere de store samfundsmæssige udfordringer, som Europa står over for og bidra-
ge til vækst i Europa. Det skal sikres, at partnerskaberne er komplementære, og at
duplikation derved undgås.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i for-
bindelse med præsentation af Kommissionens meddelelse om partnerskaber på
Konkurrenceevnerådsmødet den 29.-30. september 2011.