Europaudvalget 2011-12
3134 - Transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
1043771_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
15. november 2011
Samlenotat rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) 12.-13.
december 2011
Indholdsfortegnelse:
STCW-konventionen ..................................................................................2
EMSA-forordningen...................................................................................8
Forordning om dobbeltskrogede tankskibe ..............................................14
Radiofrekvenspolitikprogram...................................................................17
Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA) ...28
Roaming-III-forordningen........................................................................35
Rådskonklusioner om ”Det åbne internet og netneutraliteten i Europa” .43
Årsrapport om Europas Digitale Dagsorden..............................................47
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0002.png
2/49
STCW-konventionen
1. Resumé
Med forslaget skal de ændringer til den internationale konvention om ud-
dannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold (STCW-konventionen),
der blev vedtaget i Manila i 2010, gennemføres i direktiv 2008/106/EF om
minimumsuddannelsesniveauet for søfartserhverv. Dette direktiv indeholder
i forvejen en række bestemmelser fra konventionen.
Direktivforslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Transport, te-
lekommunikation og Energi) den 12. december 2011 med henblik på ge-
nerel indstilling.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/106/EF
om minimumsuddannelsesniveauet for søfartserhverv, KOM(2011)555.
Forslaget er oversendt til Rådet den 14. september 2011 i dansk sprogversi-
on.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, nr. 2 og skal behand-
les efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
skal træffe afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget er baseret på den Internationale Søfartsorganisations (IMO) konven-
tion om uddannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold af 1978
(STCW-konventionen), som senest blev revideret i Manila i 2010. Disse æn-
dringer træder efter konventionen i kraft den 1. januar 2012 og skal være gen-
nemført senest den 1. januar 2017. Alle medlemsstater er parter i konventio-
nen.
Den seneste revision af STCW-konventionen, kaldet Manila-ændringerne, in-
deholder opdaterede standarder for kvalifikationer for søfarende, især set i ly-
set af nye teknologier. Endvidere introduceres nye uddannelses-, trænings- og
certificeringskrav og metoder samt detaljerede krav for arbejds- og hviletid,
forebyggelse af narkotika- og alkoholmisbrug og en international standard for
lægeundersøgelser af søfarende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0003.png
3/49
Med forslaget indarbejdes Manila-ændringerne i EU-lovgivningen. De vig-
tigste ændringer, der afspejles i forslaget, er:
Reviderede, tidssvarende bestemmelser om uddannelse, udstedelse
af kvalifikationscertifikater og forebyggelse af forfalskning af certi-
fikater.
Opdaterede standarder om helbredsmæssig egnethed, egnethed til
tjeneste og alkoholmisbrug.
At der som noget nyt stilles krav om certificering af menige søfa-
rende samt af elektrotekniske officerer (elektrikere) og for sikker-
hedsuddannelse for alle søfarende.
Ændring af arbejds- og hviletidsbestemmelser, af Kommissionen
angivet som i overensstemmelse med EU-bestemmelser herom.
I tillæg til Manila-ændringerne indeholder forslaget:
En længere frist for Kommissionen, fra 3 til 18 måneder, til aner-
kendelse af et tredjelands uddannelser m.v. som forudsætning for
brug af dette lands søfarende på skibe, som fører EU-landenes flag.
Mulighed for at medlemsstaterne udfører en midlertidig anerkendel-
se af tredjelandes uddannelser m.v., inden Kommissionen når frem
til deres endelige afgørelse.
En tilpasning til de nye EU-regler om komitologi. Tekniske tilpas-
ninger af de data, medlemsstaterne forpligter sig til at sende til
Kommissionen, skal ske efter proceduren om delegerede retsakter,
mens proceduren for anerkendelse af tredjelande fortsat skal være
omfattet af bestemmelserne om gennemførelsesretsakter.
Krav om at medlemsstaterne skal indsende standardiserede oplys-
ninger om deres søfarende til Kommissionen med henblik på stati-
stisk analyse.
Overgangsbestemmelser for ikrafttrædelsesperioden fra den 1. januar
2012 til den 1. januar 2017, der fastsætter regler vedrørende udste-
delse af certifikater og iværksættelse af nye uddannelsesforløb i hen-
hold til regler i STCW-konventionen.
Bestemmelse om at direktivet finder anvendelse fra den 1. januar
2012, mens medlemsstaterne skal have gennemført direktivet inden
31. december 2012.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men Europa-Parlamentets transport-
udvalg (TRAN) har påbegyndt behandling af sagen i oktober 2011. Parla-
mentets beskæftigelsesudvalg (EMPL) forventes at behandle dele af forsla-
get.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0004.png
4/49
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at da STCW-konventionen allerede er blevet gen-
nemført i EU-lovgivningen, er det berettiget, at ændringerne af STCW-
konventionen også gennemføres i EU-lovgivningen. desuden kan medlems-
staterne ikke gennemføre STCW-konventionen uden de håndhævelsesmu-
ligheder, der findes i EU-lovgivningen.
Danmark og de andre EU-lande har allerede accepteret, at væsentlige dele af
STCW-konventionen er gennemført i EU-lovgivning. Hertil kommer, at der
i stort omfang er tale om gennemførelse af internationale standarder, som
medlemsstater er forpligtede til at gennemføre.
Dette taler samlet for en EU regulering, der også sikrer en ensartet standard
inden for EU, hvilket vil gavne sikkerheden og konkurrenceevnen.
Det vurderes på denne baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret på området er reguleret i følgende love med dertil hø-
rende bekendtgørelser:
Lov om maritime uddannelser
Lov om skibes besætning
Sømandsloven
Lov om sikkerhed til søs.
7. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Som noget nyt åbner forslaget op for, at medlemsstaterne midlertidigt kan an-
erkende tredjelandes uddannelser m.v. i den periode, som Kommissionen an-
vender til at foretage en samlet vurdering af det pågældende land. Det kan
medføre mindre merudgifter for staten, med mindre der etableres brugerbeta-
ling i lighed med, hvad der gælder for andre ydelser på søfartsområdet.
Afhængigt af omfanget kan medlemsstaternes pligt til at indberette standardi-
serede oplysninger til Kommissionen med henblik på statistisk analyse medfø-
re en merudgift for staten, som forventes afholdt inden for Søfartsstyrelsens
eksisterende ramme.
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0005.png
5/49
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10. Høring
Forslaget er sendt til høring
og har været drøftet
i Specialudvalget for
skibsfartspolitiske spørgsmål. Der er
forud for mødet i Specialudvalget
modtaget skriftlige bemærkninger fra Danmarks Rederiforening
(DRF), 3F-Transportgruppen (3F), Søfartens Ledere (SL), Dansk Er-
hverv (DE). Under drøftelsen i Specialudvalget blev der ikke tilføjet
yderligere bemærkninger.
Danmarks Rederiforening (DRF) er overvejende positiv over for forslaget,
idet det ikke er mere vidtgående end Manila-ændringerne til STCW-
konventionen.
DRF har forståelse for, at fristen for Kommissionen til at træffe afgørelse
om anerkendelse af et tredjeland, udvides fra 3 til 18 måneder, og at et med-
lemsland umiddelbart og ensidigt kan anerkende et tredjeland. Sådanne uni-
lateralt meddelte godkendelser bør imidlertid ikke kun respekteres, indtil der
foreligger en Kommissionsafgørelse, men indtil de individuelt udstedte an-
erkendelsescertifikater udløber.
Endelig anfører DRF, at det bør sikres, at direktivet også afspejler den del af
konventionsteksten, som giver administrationerne mulighed for at tillade
fravigelser fra kravene til søfarendes hviletid.
3F-Transportgruppen (3F) konstaterer, at der i Manila-ændringerne til
STCW-konventionen og i direktivforslaget er optaget nye krav om certifice-
ring af befarne søfarende. Efter deres forståelse vil dette indebære, at den
nuværende 10-ugers uddannelse af faglærte skibsassistenter ikke kan opret-
holdes fremover. 3F påpeger dog samtidig, at direktivet på den anden side
indeholder overgangsbestemmelser om certificering af faglærte skibsassi-
stenter.
3F er imod, at regler for hviletid for søfarende fortsat giver mulighed for at
opdele den daglige hviletid. 3F påpeger i den forbindelse, at søfarten er det
erhverv, der har de ringeste hviletidsbestemmelser i EU. Selv om de nye
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0006.png
6/49
regler for hviletid bevirker, at hviletid over en 7-dages periode er forøget,
vurderes det ikke at kompensere herfor.
Endelig beklager 3F, at direktivet mangler implementering af STCW-
konventionens regler om vagthold i skibe. Til støtte anfører de, at det frem-
går af rapporter fra Den Maritime Havarikommission, at manglende udfø-
relse af vagthold, især i perioder uden dagslys, er årsagen til eller medvir-
kende årsag til søulykker.
Søfartens Ledere (SL) finder generelt, at reglerne om hviletid er svære at
administrere. Det fremstår ikke klart, om dispensationsansøgning skal ind-
gives i de tilfælde, hvor man ønsker at fravige hovedreglen for hviletid.
Herunder finder SL, at reglerne både vedrørende den ugentlige samt den
daglige hviletid ikke er entydige mht. muligheden for fravigelse.
Yderligere er SL bekymrede for, at overgangsbestemmelser vedrørende
elektrotekniske officerer kan føre til, at kompetencekravene ikke bliver op-
fyldt i tilfælde, hvor udenlandske maskinofficerer bliver certificeret udeluk-
kende på baggrund af sejltid. Derved kan de blive sidestillet med danske
maskinmestre, men uden de samme elektrotekniske kvalifikationer som
danske maskinmestre har på baggrund af deres uddannelse.
Endelig henviser SL til, at der er uoverensstemmelse mellem forslaget og
dansk praksis på visse færgeoverfarter i forbindelse med udstedelse af certi-
fikater til søfarende med både navigatør- og maskinmesteruddannelse.
Dansk Erhverv (DE) har ingen bemærkninger til forslaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Da Kommissionen har valgt at fremlægge en konventionsnær tekst, har for-
handlingerne i Rådet været uproblematisk.
Medlemsstaterne har vist en generelt positiv holdning til forslaget, og der er
stort set enighed om, hvordan man skal indføre Manila-ændringerne i euro-
pæisk ret. Flere medlemsstater har udtrykt bekymring for den korte gennem-
førelsesfrist i direktivet, støtte til Kommissionen om at forlænge sagsbehand-
lingsfristen for anerkendelse af tredjelande fra 3 måneder til 18 måneder samt
usikkerhed i forhold til komitologiproceduren, hvor man ikke ønsker at anven-
de delegerede retsakter i forhold til senere tilpasninger af direktivet. Desuden
har enkelte lande spurgt ind til, hvorvidt mængden af data i forbindelse med
indsendelse af standardiserede oplysninger til Kommissionen med henblik på
statistisk analyse, vil skabe en større administrativ byrde for medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0007.png
7/49
Regeringen har under forhandlingerne arbejdet for at sikre sammenhæng mel-
lem de EU-direktiver, der behandler forhold omkring søfarendes arbejds- og
hviletid, med henblik på at skabe gennemsigtighed til gavn for erhverv og sø-
farende.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget, som gengiver en lang
række af Manila-ændringerne til STCW-konventionen, hvis vedtagelse
Danmark, i lighed med andre medlemsstater, allerede har støttet.
Derfor vil man arbejde for en konventionsnær gennemførelse af direktivet,
herunder når det drejer sig om konventionens bestemmelser om hviletid og
tidsfrister for gennemførelse. I forlængelse heraf er det regeringens hold-
ning, at der kun er grund til at gennemføre de ændringer i direktivet, der er
nødvendiggjort af ændringer i STCW-konventionen. Således ser regeringen
ingen grund til at udvide selve direktivets anvendelsesområde ved at medta-
ge dele af STCW-konventionen, fx reglerne om vagthold, som ikke er med-
taget i det oprindelige direktiv. Endvidere ønsker regeringen at begrænse de
administrative byrder.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0008.png
8/49
EMSA-forordningen
Revideret notat.
1. Resumé
Forslaget har til formål at justere den juridiske ramme for det allerede eksi-
sterende europæiske agentur for søfartssikkerhed (EMSA) samt dets rolle i
forhold til Kommissionen, medlemslandene og andre parter. Hensigten er at
effektivisere agenturets virke og udvide dets opgaveportefølje på udvalgte
tekniske områder; heriblandt ulykkesopklaring, inspektioner, offshore, hav-
miljø samt skibsovervågnings- og informationssystemer.
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Transport, te-
lekommunikation og Energi) den 12. december 2011 med henblik på poli-
tisk enighed.
2. Baggrund
Kommissionen har den 28. oktober 2010 fremlagt forslag til ændring af for-
ordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for sø-
fartssikkerhed.
Forslaget er fremsat i henhold til Traktatens art. 100 (2). Forslaget kan ved-
tages med kvalificeret flertal i medført at den almindelige lovgivningspro-
cedure i Traktatens art. 251.
3. Formål og indhold
Kommissionen henviser i sin begrundelse for forslaget til de anbefalinger,
der fremkom under den eksterne evaluering fra 2007 om implementeringen
af forordningen for EMSA.
Endvidere henviser Kommissionen til den flerårige strategiplan for EMSA,
som blev vedtaget af bestyrelsen i marts 2010. Strategiplanen skitserer 14
nye opgaveområder for agenturet, hvoraf flere kræver en ændring af forord-
ningen.
Endelig fremhæver Kommissionen behovet for at ændre forordningen som
følge af EMSA’s rolle i forhold til gennemførelsen af den tredje søsikker-
hedspakke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0009.png
9/49
Overordnet bibeholdes EMSA’s formål i forslaget. Det vil sige, at agenturet
fortsat skal yde teknisk bistand til Kommissionen og medlemsstaterne,
overvåge medlemsstaternes gennemførelse af lovgivningen og vurdere ef-
fektiviteten heraf.
EMSA’s udvidede opgaveportefølje
Forslaget medfører en udvidelse af EMSA’s opgaver på fire hovedområder.
1. Tekniske ekspertiseopgaver
Forslaget vil udvide EMSA’s opgaver, så agenturet kan stille eksperter til
rådighed for medlemsstaterne ved ulykkesopklaring af større søulykker.
Endvidere skal EMSA kunne analysere søulykkesrapporter med henblik på
erfaringsopsamling.
Efter forslaget kan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner af
klassifikationsselskaber
1
og anerkendte sikringsorganisationer
2
. Herudover
kan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner af medlemsstaternes
indsats med hensyn til sikring af skibe og havnefaciliteter. Agenturet vil
kunne analysere inspektionsrapporterne for at drage horisontale konklusio-
ner og skabe vidensdeling mellem medlemsstaterne.
Forslaget lægger op til, at agenturets indsatskapaciteter kan benyttes i tilfæl-
de af forurening fra andet end skibe, nemlig offshore-efterforskning og pro-
duktion af olie og gas. Desuden kan EMSA ifølge forslaget bistå Kommis-
sionen med en analyse af sikkerheden ved mobile offshore olie- og gasan-
læg.
Forslaget vil styrke agenturets rolle i forhold til den maritime forskning på
EU-plan. EMSA vil kunne analysere igangværende og afsluttede forsk-
ningsprojekter for at identificere mulig lovgivningsmæssig opfølgning samt
nye potentielle forskningstemaer.
Forslaget indebærer en ophævelse af den nuværende afgrænsning om, at op-
rettelse af regionale centre skal relateres til overvågning af skibsfart. Der-
med kan anden relevant teknisk rådgivning, såsom uddannelse og adgang til
operative tjenester, muliggøres i regionale sammenhænge.
2. Operationelle systemer
I forslaget fremhæves EMSA’s opgave med at varetage og udvikle skibs-
overvågnings- og informationssystemer, f.eks. SafeSeaNet, CleanSeaNet og
LRIT, som bidrager til etableringen af et maritimt overvågningsnetværk i
1
2
Private organisationer, der udfører inspektioner og syn af skibe på vegne af flagstaten.
Private organisationer, der udfører sikringsrelateret vurderings-, kontrol-, godkendelses-
eller certificeringsaktivitet på skibe på vegne af flagstaten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0010.png
10/49
EU. Endvidere lægger forslaget op til, at EMSA gennem sine aktiviteter kan
bidrage til at styrke synergier på EU-plan i henseende til visse kystvagtope-
rationer.
3.
Agenturets forhold til andre parter
Forslaget indebærer, at EMSA kan udvide det tekniske samarbejde med
hensyn til gennemførelse af relevant EU-lovgivning til europæiske nabo-
skabspartnere samt medlemsstater i Paris Memorandummet om havnestats-
kontrol
3
. Tillige kan EMSA gennem EU’s civile beskyttelsesordning yde
berørte stater støtte ved havforurening.
4. Institutionelle og organisatoriske ændringer
På det organisatoriske plan vil forslaget skabe fornyelse ved, at en uaf-
hængig ekstern evaluering af EMSA samt en flerårig strategiplan skal udar-
bejdes og forelægges bestyrelsen. Ydermere kan direktøren, efter bestyrel-
sen er orienteret, forpligte agenturet i administrative aftaler, som ikke er in-
ternationale traktater. Dette omfatter eksempelvis aftaler med andre agentu-
rer.
Efter forslaget er der behov for en afklaring af en potentiel interessekonflikt
i, at EMSA’s bestyrelsen, der blandt andet består af repræsentanter fra med-
lemslandene, træffer beslutninger om EMSA’s inspektioner samtidig med,
at medlemsstaterne er underlagt inspektioner udført af agenturet. Denne
dobbeltrolle skal undgås ved, at beslutninger om agenturets arbejdsmetoder
ved inspektioner ikke længere træffes i bestyrelsen, men flyttes til COSS,
EU’s søsikkerhedskomite, og afgøres ved rådgivningsprocedure.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget behandles i Europa-Parlamentets Transportudvalg (TRAN),
og Knut Fleckenstein (S&D, Tyskland) er ordfører. Transportudvalget
stemte om sin betænkning den 11. oktober 2011. Udvalget vedtog om-
trent 100 ændringsforslag, der fastholder og i mindre grad udvider det
oprindelige forslag. Ændringsforslagene vedrører blandt andet med-
lemslandenes stemmevægt i EMSA’s bestyrelse, forureningsforebyggel-
se og inspektion af offshore-installationer, maritime uddannelser samt
anvendelsen af delegerede retsakter. Vedtagelse af Parlamentets første-
læsning planlægges at ske på plenarforsamlingen den 30. november
2011.
3
Regional organisation for harmoniseret havnestatskontrol. Pt. 27 medlemmer; bl.a. Rus-
land, Canada og flere EU-lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0011.png
11/49
5. Nærhedsprincippet
Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at den uafhængige,
eksterne evaluering af EMSA har bekræftet behovet for, at medlemsstaterne
og Kommissionen ved en EU-mellemkomst opretholder det krævede niveau
for søfartssikkerhed, søfartssikring og beskyttelsen af havmiljøet i EU. End-
videre anføres, at agenturets aktiviteter har opnået anerkendelse.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt, idet EMSA spiller en afgørende tværnational rolle for så vidt an-
går opretholdelsen af søfartssikkerhed, søfartssikring samt beskyttelse af
havmiljøet. En rolle, som ikke kan erstattes af én enkelt medlemsstat eller
en gruppe af medlemsstater.
6. Gældende dansk ret
Forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for sø-
fartssikkerhed.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordning vil ikke kræve lovændring, da den vil være umid-
delbart gældende i dansk ret. Konsekvensrettelser i anden lovgivning skøn-
nes ligeledes ikke nødvendig.
Agenturets opgavevaretagelse kan på sigt få statsfinansielle konsekvenser i
form af øgede udgifter til medlemsstaternes del af driften af bl.a. EMSA-
relaterede skibsovervågnings- og informationssystemer. Disse udgifter vil
blive dækket inden for de ansvarlige ressortministeriers rammer.
Forordningsforslaget indebærer endvidere øgede udgifter på EU-budgettet,
idet der foreslås en budgetforøgelse på 3,9 mio. euro for EMSA i perioden
2012-2015. Idet Danmark bidrager med ca. 2 pct. til EU’s budget, svarer
budgetforøgelsen til et dansk bidrag på ca. 581.000 kroner i alt.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke i sig selv have samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil ikke i sig selv have administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0012.png
12/49
10. Høring
Forslaget har været sendt i høring
og har været drøftet
i Specialudvalget for
skibsfartspolitiske spørgsmål. Der har ikke været bemærkninger til forslaget
fra interesseorganisationerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er der blandt medlemsstaterne enighed om, at tiden er moden til at
revidere forordningen for EMSA. Flertallet af landene har dog også udtrykt
en vis skepsis i forhold til forslaget. Dette relaterer sig særligt til de økono-
miske konsekvenser ved udvidelsen af EMSA’s opgavevaretagelse, kyst-
vagtoperationer, forebyggelse af forurening fra offshoreanlæg samt overflyt-
telse af beslutninger vedrørende inspektioner fra bestyrelsen til et udvalg
underlagt komitologi-procedure.
Dermed er der overordnet set bred støtte til de danske synspunkter.
Gene-
relt ønsker medlemslandene at fastholde den generelle indstilling, der
blev vedtaget på Rådsmødet i juni 2011.
12. Regeringens generelle holdning
Overordnet er regeringen positivt indstillet over for forslaget, som opdaterer
og konsoliderer EMSA’s rolle i forhold til søsikkerhed, søfartssikring og be-
skyttelse af havmiljøet i EU. I tidens løb har søulykker og den almindelige
samfundsudvikling medført tiltagende regulering, hvilket har øget agentu-
rets virke. Forslaget afspejler derfor i høj grad den nuværende arbejdssitua-
tion for EMSA.
For regeringen er det dog væsentligt, at forslaget kun omfatter tiltag, der har
en reel merværdi, og som ikke kan løses bedre på nationalt eller internatio-
nalt niveau. Endvidere arbejder regeringen for at fremme løsninger, hvis
merværdi står i rimeligt forhold til de økonomiske konsekvenser. Som det
foreligger, indebærer forslaget en budgetforøgelse på 3,9 mio. EURO over
årerne 2012-2015. EMSA’s budget er mere end fordoblet siden 2002, hvor
agenturet blev oprettet. Fra regeringens side er man skeptisk over for bud-
getforøgelsen til EMSA.
Ved evalueringen af EMSA i 2007 pegede Danmark på flere forhold, som
burde justeres. Flere af disse forslag er medtaget i forordningsforslaget. Så-
ledes foreslås arbejdsfordelingen mellem Kommissionen, medlemsstaterne
og EMSA vedrørende inspektioner effektiviseret, ligesom udarbejdelsen af
en flerårlig strategiplan gøres til et krav.
Regeringen ser positivt på forslaget for så vidt angår de operationelle syste-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0013.png
13/49
mer, der kan skabe synergi og stordriftsfordele. Samtidig er det dog væsent-
ligt, at varetagelse og eventuel videreudvikling af skibsovervågnings- og in-
formationssystemer vurderes ud fra princippet om omkostningseffektivitet.
Ligeledes finder regeringen, at agenturets rolle, særligt for så vidt angår
overvågning, også fremadrettet primært bør være faciliterende og koordine-
rende.
Regeringen ser grundlæggende positivt på en udvidelse af EMSA’s kapaci-
tet til bekæmpelse af forurening til også at omfatte mobile offshore-anlæg,
da dette vil kunne udgøre et nyttigt supplement til medlemslandenes eget
beredskab. Endvidere forholder regeringen sig i udgangspunktet positivt til,
at EMSA i fremtiden vil kunne udarbejde generelle sikkerhedsanalyser ved-
rørende offshore-området, så længe disse ikke indebærer inspektioner af
offshore anlæg.
Danmark ser ikke et behov for etablering af en fælles europæisk kystvagt og
er derfor tilfreds med, at henvisningen til kystvagtoperationer nu er slettet
fra forordningens præambel.
Forslaget om at flytte beslutninger om agenturets inspektioner fra EMSAs
bestyrelse til EU’s søsikkerhedskomite (COSS), hvor medlemsstaterne har
mindre indflydelse, er til regeringens tilfredshed også slettet. I stedet er der,
som et kompromis, indsat en procedure, hvorefter bestyrelsen skal træffe
beslutning på ny i sagen, hvis Kommissionen inden for en given frist ud-
trykker sin uenighed.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketinget Europaudvalg den 25. februar 2011 til
forhandlingsoplæg og igen den 25. marts
og den 10. juni 2011 til oriente-
ring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0014.png
14/49
Forordning om dobbeltskrogede tankskibe
1. Resumé
Forslaget er en teknisk omarbejdning af forordning (EF) nr. 417/2002 om
fremskyndet indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for
olietankskibe med enkeltskrog, der kodificerer den eksisterende forordning.
Med forslaget bemyndiges endvidere Kommissionen til at vedtage delegerede
retsakter.
Ændringsforslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Transport, te-
lekommunikation og Energi) den 12. december 2011 med henblik på ge-
nerel indstilling.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 566 fremlagt et forslag om ændring af
forordning (EF) nr. 417/2002 om fremskyndet indfasning af krav om dobbelt-
skrogs- eller tilsvarende design for olietankskibe med enkeltskrog (omarbejd-
ning). Forslaget er oversendt til Rådet den 23. september 2011 i dansk sprog-
version.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet skal
træffe afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget er en kodificering af de ændringer til forordningen, der har været
indarbejdet siden vedtagelsen af forordningen i 2002. Kodificeringen sker for
at sikre, at fællesskabsreglerne er klare og lette at forstå. Der er ikke tale om en
ændring af de materielle regler om brug af dobbeltskrogede tankskibe.
Herudover bemyndiger forslaget, som noget nyt, Kommissionen til at vedtage
delegerede retsakter for så vidt angår ændringer i MARPOL-konventionen
4
vedr. indfasning af dobbeltskrogede tankskibe, i det omfang disse ændringer er
vedtaget i IMO og ikke udvider forordningens anvendelsesområde.
4
MARPOL: The International Convention for the Prevention of Pollution from Ships.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0015.png
15/49
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 tage stilling til forsla-
get. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget indebærer først og fremmest alene en kodificering af allerede gæl-
dende regler. For så vidt angår forslaget om delegerede retsakter, er der tale
om gennemførelse af internationale regler, som medlemsstaterne allerede
har vedtaget i IMO.
Det vurderes på denne baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Den gældende forordning om indfasning af dobbeltskrogede tankskibe frem-
går af Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B, kapitel 21.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Den kodificerede forordning vil være umiddelbart gældende i dansk ret.
Forslaget har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10. Høring
Forslaget har været sendt i skriftlig høring
og har været drøftet
i Specialud-
valget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål.
Danmarks Rederiforening har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Dansk Erhverv støtter, at reglerne på dette område, hvor Danmark har betrag-
telige interesser, fortsat materielt behandles i IMO-regi. Dansk Erhverv har in-
gen yderligere bemærkninger til høringen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0016.png
16/49
Søfartens ledere støtter generelt en hurtigere indfasning af krav om dobbelt-
skrog.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er generelt blevet positivt modtaget af medlemslandene. Enkelte af
medlemslandene har stillet spørgsmål ved, om forordningen skal kunne æn-
dres ved delegerede retsakter.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslaget. Kodificeringen vil gøre teksten i for-
ordningen lettere at læse. Regeringen lægger desuden vægt på, at bemyndigel-
sen til Kommissionen om at udstede delegerede retsakter vil medføre hurtigere
mulighed for på EU-plan at gennemføre de ændringer, der måtte blive vedta-
get i IMO, og som EU-landene i forvejen skal opfylde.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0017.png
17/49
Radiofrekvenspolitikprogram
Revideret notat.
1. Resumé
Kommissionens forslag til frekvenspolitikprogram opstiller politiske ret-
ningslinjer og mål for den strategiske planlægning og harmonisering af
anvendelsen af frekvensressourcerne med sigte på at gennemføre det indre
marked. Programmet støtter Europa 2020-strategien og den digitale dags-
orden for Europa og fremmer andre EU-politikker, hvori der indgår fre-
kvensressourcer, herunder målsætninger på bredbåndsområdet.
Forslaget opstiller konkrete, prioriterede initiativer vedrørende forbedret
samordning, fleksibilitet og rådighed over frekvenser til trådløs bred-
båndskommunikation og andre specifikke EU-politikker. Det indebærer
også, at der udarbejdes en oversigt over nuværende frekvensanvendelser
og frekvensressourcer, som gradvis frigøres eller anvendes til andre for-
mål. Der peges endvidere på forbedringer, som beskytter EU's interesser i
internationale forhandlinger, og som kan hjælpe medlemsstaterne i bilate-
rale forhandlinger, foruden at der opfordres til et forbedret samarbejde
mellem tekniske organer samt, at Kommissionen opfordres til at aflægge
beretning senest i 2015.
Forslaget forventes sat på dagsordenen på rådsmøde (transport, tele-
kommunikation og energi) den 13. december 2011 med henblik på poli-
tisk enighed og en efterfølgende endelig aftale med Europa-Parlamentet.
Forslaget har ikke umiddelbart lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Baggrund
Det følger af ændringerne af EU’s teledirektivpakke (2009/140/EF), at
Kommissionen løbende skal fremsætte forslag til flerårige frekvenspolitik-
programmer.
Kommissionen har ved KOM (2010) 471 den 20. september 2010 frem-
sendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om indførelse af
et radiofrekvenspolitikprogram. Forslaget omfatter perioden frem til 2015.
Forslaget er fremsat efter TEUF artikel 114 og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure iTEUF artikel 294. Rådet træffer afgø-
relse ved kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0018.png
18/49
3. Formål og indhold
Formålet med frekvenspolitikprogrammet er at opstille politiske retnings-
linjer og målsætninger for den strategiske planlægning og harmonisering
af anvendelsen af frekvenser i EU. Anvendelsen skal understøtte almene
mål som forbedring af innovation, vækst og konkurrence, miljø m.v. i
overensstemmelse med EU’s 2020-strategi, Den Digitale Dagsorden og
andre frekvensrelaterede områder. Endvidere skal tiltagene sikre udvikling
af et velfungerende indre marked på områder som elektronisk kommunika-
tion, forskning og udvikling, transport og energi.
Forslaget er baseret på allerede gældende generelle frekvensmæssige prin-
cipper som effektiv frekvensanvendelse og tjeneste- og teknologineutrali-
tet. Der bliver i den forbindelse lagt vægt på, at medlemsstaterne anvender
det mindst byrdefulde tilladelsesregime, samt sikrer det indre markeds
funktion gennem en effektiv konkurrence.
Forslaget opstiller en række politiske mål, som skal nås af medlemsstater-
ne og Kommissionen. Disse omfatter blandt andet:
sikring af, at der er tilstrækkelige frekvensressourcer til rådighed til
støtte for gennemførelsen af Unionens politiske mål;
fleksibilitet til bedst mulig udnyttelse af frekvensressourcer;
at udnytte frekvenserne mere effektivt ved brug af generelle tilla-
delser;
at undgå konkurrenceforvridning;
at undgå skadelig interferens og forstyrrelser;
at harmonisere de tekniske vilkår og at sikre beskyttelse af folke-
sundheden.
Bedre effektivitet og fleksibilitet
Forslaget søger at sikre bedre effektivitet og fleksibilitet, og der lægges
stor vægt på tiltag, der kan fremme trådløse bredbåndbåndstjenester. Der
foreslås konkret i den forbindelse:
Medlemsstaterne inden 1. januar 2013 træffer foranstaltninger med
henblik på så vidt muligt at give relevante operatører mulighed for
at anvende sammenhængende frekvensportioner på mindst 10
MHz.
Medlemsstaterne fremmer i samarbejde med Kommissionen både
kollektiv og delt anvendelse af frekvenser.
Medlemsstaterne skal i samarbejde med Kommissionen sikre, at
der udvikles og harmoniseres standarder for radioudstyr og termi-
naler samt elektrisk og elektronisk udstyr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19/49
Medlemsstaterne skal sikre, at der ved udvælgelsesprocedurer så
som auktioner og udbud tilskyndes til investeringer og effektiv an-
vendelse af frekvenser.
Ved forskellige udvælgelsesprocedurer i medlemsstaterne er der ri-
siko for fragmentering af markedet. Kommissionen vil i samarbej-
de med medlemsstaterne i den forbindelse bistå med at udarbejde
retningslinjer for anvendelsesvilkår, særligt i relation til deling af
infrastruktur samt dækningsvilkår.
Medlemsstaterne bør tage nødvendige midler i brug for at sikre ef-
fektiv frekvensudnyttelse og for at undgå hamstring, blandt andet
ved bødeforlæg eller tilbagekaldelse af tilladelser.
Konkurrencemæssige forhold
For at sikre et velfungerende indre marked lægges der i forslaget stor vægt
på konkurrencemæssige forhold. Medlemsstaterne bør sikre opretholdelse
og fremme af konkurrencen for at undgå forvridninger. Det foreslås i den
forbindelse, at medlemsstaterne kan anvende en række midler, herunder:
Generel mulighed for at begrænse mængden af frekvenser, som en
operatør kan opnå, og som har nogenlunde ens udbredelseskarakte-
ristika, eksempelvis frekvenser under 1 GHz – dvs. mulighed for at
anvende et frekvensloft.
Mulighed for at fastsætte en række begrænsninger ved henholdsvis
udstedelse eller overdragelse af tilladelser, for at konkurrencen ik-
ke fordrejes.
Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne samtidig skal sikre, at tilladel-
ses- og udvælgelsesprocedurer er tilrettelagt på en måde som fremmer ef-
fektiv konkurrence og at procedurerne ikke trækker i langdrag.
Frekvenser til trådløse bredbåndstjenester
I Kommissionens forslag er der lagt vægt på tiltag, der kan understøtte op-
nåelse af målene i Europas Digitale Dagsorden, KOM (2010) 245, og til
videre udbredelse af trådløse kommunikationstjenester. Det foreslås såle-
des, at:
Medlemsstaterne i samarbejde med Kommissionen skal tage de
nødvendige skridt for at sikre, at der er tilstrækkeligt med frekven-
ser til bredbåndsformål både for så vidt angår dækning og kapacitet
til understøttelse af målet om, at alle EU-borgere skal have adgang
til bredbånd på mindst 30 Mbit/s inden udgangen af 2020.
Medlemsstaterne skal sikre, at frekvenser omfattet af kommissi-
onsbeslutningerne vedrørende 2,6 GHz, 3,5 GHz og 900/1800 MHz
frekvensbåndene kan anvendes i overensstemmelse med oven-
nævnte beslutninger senest 1. januar 2012.
Medlemsstaterne skal sikre, at 800 MHz-frekvensbåndet stilles til
rådighed for elektroniske kommunikationstjenester senest 1. januar
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0020.png
20/49
2013
i
overensstemmelse
med
kommissionsafgørelsen
2010/267/EU. Kommissionen kan tillade eventuelle undtagelser
indtil 2015, dog alene af rent tekniske årsager. I overensstemmelse
med rammedirektivets artikel 9, bør medlemsstaterne sammen med
Kommissionen vurdere hvilke andre frekvensbånd under 1 GHz,
som kan ryddes og anvendes til nye tjenester. Her tænkes særligt på
frekvenser under 790 MHz.
Medlemsstaterne bør i samarbejde med Kommissionen tilskynde
til, at der er adgang til indhold og tjenester ved brug af 800 MHz-
båndet i tyndt befolkede områder. Dette tilskyndes særligt gennem
anvendelsen af dækningskrav. Det bør samtidig sikres, hvor det er
nødvendigt, at PMSE
5
-brugeres anvendelse af frekvenser ikke på-
virkes uhensigtsmæssigt.
Kommissionen opfordres til at tage de nødvendige midler i brug for
at sikre handel med frekvenstilladelser i de frekvensbånd, der i dag
anvendes til offentlig mobilkommunikation (800 MHz, 900 MHz,
1800 MHz, 2100 MHz, 2500 MHz og 3500 MHz båndene)
Kommissionen skal undersøge behovet for harmoniserede frekven-
ser til brug for satellitbredbånd i yderområderne.
Frekvensbehov på andre kerneområder
Medlemsstaterne skal i samarbejde med Kommissionen imødekomme fre-
kvensbehovet på områder med specifikke EU-politikker. Dette omfatter:
Sikre, at der på området for den europæiske rumpolitik er frekven-
ser til overvågning af Jordens atmosfære og overflade og til forbed-
ring af transportsystemer, herunder GALILEO og GMES.
Udarbejdelse af principper for tilladelser, der understøtter grøn po-
litik.
Undersøgelse af behovet for frekvenser til brug for nød- og sikker-
hedstjenester, og hvis det vurderes nødvendigt at sikre, at der stilles
de nødvendige frekvenser til rådighed.
Opgørelse af nuværende frekvensanvendelse samt fremtidige behov
Kommissionen foreslår, at der i medfør af frekvenspolitikbeslutningen bli-
ver foretaget en opgørelse af den eksisterende frekvensanvendelse og
fremtidige mulige behov for frekvenser, særligt i området fra 300 MHz til
3 GHz.
Opgørelsen skal bruges til at vurdere, i hvor høj grad eksisterende frekven-
ser udnyttes effektivt og således identificere ineffektive teknologier, fre-
kvenser som kun udnyttes i ringe grad, og hvor der er muligheder for delt
5
Programme Making and Special Events
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0021.png
21/49
anvendelse. Dette skal hjælpe til at identificere i hvilke bånd, der kan fore-
gå tildeling eller omfordeling til bedre frekvensanvendelse.
Internationale forhandlinger
Der lægges i forslaget op til, at EU i større grad fremover skal arbejde for
at fremme sine fælles interesser ved internationale frekvenspolitiske for-
handlinger.
Det foreslås, at EU deltager i internationale forhandlinger vedrørende fre-
kvensspørgsmål med henblik på at varetage EU’s interesser og sikre, at der
handles i overensstemmelse med EU-lovgivningen. Dette er også tilfældet
ved internationale aftaler, som medlemsstaterne er part i inden for ram-
merne af FN’s organisation for telekommunikation, ITU.
Det foreslås, at EU på anmodning fra medlemsstaterne skal tilvejebringe
nødvendig politisk og teknisk støtte, der kan fremme bilaterale forhandlin-
ger med EU nabolande, herunder kandidat og tiltrædelseslande.
Det understreges endvidere i forslaget, at medlemsstaterne ved forhandlin-
ger med lande, der ikke er medlemmer af EU, er bundet af deres forpligti-
gelser under EU-retten. Når medlemsstater indgår i internationale forplig-
tigelser angående frekvenser, foreslås det, at underskriften skal ledsages af
en fælles erklæring, der tilkendegiver, at aftalen er i overensstemmelse
med forpligtigelserne under EU-traktaten.
Samarbejde m.m.
Kommissionen lægger endvidere vægt på et stærkt samarbejde mellem
standardiseringsorganerne, CEPT og Kommissionens Joint Research Cen-
tre vedrørende tekniske problemstillinger.
Rapportering
Kommissionen skal aflægge rapport inden udgangen af 2015 til Europa-
Parlamentet og Rådet om aktiviteter gennemført i medfør af frekvenspoli-
tikprogrammet.
Formandskabets kompromisforslag af 19. oktober 2011 med efterfølgen-
de ændringer:
Overordnet set omfatter formandskabets samlede kompromisforslag
den overvejende del af Kommissionens oprindelige forslag med en
række ændringer.
Kompromisforslaget har de samme overordnede politiske målsætnin-
ger for frekvenspolitikprogrammet, men er mere specifikt i forbindel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22/49
se med, at der skal afsættes tilstrækkelige frekvensressourcer til un-
derstøttelse af EU’s politiske målsætninger.
Der skal på basis af den kommende frekvensopgørelse skal
identificeres en samlet frekvensmængde på 1200 MHz til at
imødekomme den stigende efterspørgsel på trådløse bred-
båndstjenester. Til de politiske målsætninger er der tilføjet et
forslag om tilskyndelse til brug af passiv deling af infrastruktu-
ren.
I kompromisforslaget er der med henblik på at modvirke
fragmentering af markedet foreslået, at medlemslandene deler
oplysninger og erfaringer om udvælgelsesprocedurer og tilla-
delsesvilkår.
Henvisningen til dækningskrav slettet.
Omfanget af konkurrencebestemmelsen omfatte kun elektroni-
ske kommunikationstjenester og i forbindelse med udstedelse
af nye tilladelser tages højde for konkurrenceproblemer.
Kompromisforslaget giver yderligere muligheder for undtagel-
ser efter 2015 til medlemslande, der kan påvise problemer med
koordineringen af frekvenser i forhold til nabolande uden for
EU.
I forhold til gennemførsel af kommissionsbeslutningerne ved-
rørende 2,6 GHz, 3,5 GHz og 900/1800 MHz udvides fristen til
31. december 2012.
Medlemslandene undersøger løbende behovet for yderligere
frekvenser til trådløse tjenester. Kommissionen skal på grund-
lag af frekvensoversigten vurdere behovet for yderligere har-
moniseringstiltag. Medlemslandene har muligheden for at sik-
re, at eventuelle berørte brugere bliver tilstrækkeligt kompen-
seret i forbindelse med migration til andre frekvensbånd.
Undersøgelse af mulighederne for mere tilladelsesfri anvendel-
se af frekvenser til brug for trådløs adgang til kommunikati-
onsnet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0023.png
23/49
At medlemslandene arbejder for, at der er frekvenser til rådig-
hed for specifikke tjenester som, nød- og sikkerhed, RFID
6
og
PMSE
7
.
Der skal stilles tilstrækkelige frekvensressourcer til rådighed
for at understøtte den videre udvikling af audio-visuelle medi-
er.
Udarbejdelse af en frekvensopgørelse i samarbejde med og in-
volvering af medlemslandene. Vedtagelse af praktiske regler og
formater for udlevering af data fra medlemsstaterne til fre-
kvensoversigten samt en metode for en analyse af det fremtidi-
ge frekvensbehov foreslås fastlagt gennem komitologiprocedu-
ren senest 1. juli 2013. Området for frekvensopgørelsen foreslås
ændret til at omfatte frekvensbåndet fra 400 MHz til 6 GHz.
En udvidet rolle for EU i internationale forhandlinger er i det
samlede kompromisforslag erstattet med en angivelse af, hvor-
ledes forhandlingspositioner tilvejebringes ved henholdsvis
eksklusiv kompetence for EU og delt kompetence mellem EU og
medlemsstaterne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har den 11. maj 2011 vedtaget en betænkning om
Kommissionens forslag. Betænkningen støtter overordnet Kommissi-
onens forslag, men går dog videre på enkelte områder.
Europa-Parlamentet lægger i sit forslag op til en effektiv regulering af
konkurrencen, der ikke kun begrænser sig til elektroniske kommuni-
kationstjenester. Endvidere foreslås foranstaltninger til yderligere re-
gulering, der skal sikre bedre adgangsvilkår for nye aktører på mar-
kedet samt muligheden for paneuropæiske operatører og tjenester.
Endelig lægges der stor vægt på forslaget om udarbejdelse af en fre-
kvensoversigt, der bør udvides i området op til 70 GHz.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet forslaget går ud på at ændre eksisterende rammelovgivning
6
Radio Frequency Identification
7
Programme Making and Special Events
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0024.png
24/49
på EU-niveau og dermed vedrører et område, hvor EU allerede har udøvet
sin kompetence, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union.
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurde-
ring og finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Den gældende danske lovgivning på frekvensområdet omfatter:
Lov nr. 475 af 12. juni 2009 om radiofrekvenser
Lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold,
jf. lovbekendtgørelse nr. 823 af 3. juli 2007
Lov om auktion over tilladelser til 3.generations mobilnet (3G-
loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1266 af 20. december 2000
Lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 664 af 10/07/2003
Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.
338 af 11/04/2007.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Gennemføres en række af de forslag, som fremgår af formandskabets sam-
lede kompromisforslag, vil en forbedret digital infrastruktur bidrage posi-
tivt til samfundsøkonomien i Europa og i Danmark, herunder i udkantsom-
råderne, idet der på allokeres flere frekvenser til mobilt internet.
9. Administrative konsekvenser
Forslaget har til formål at lette de administrative byrder for virksomheder-
ne ved at øge fleksibiliteten i frekvensanvendelsen og lette de administra-
tive procedurer i forbindelse med frekvensanvendelsen.
10. Høring
Kommissionens forslag har været drøftet i EU-specialudvalget for it
og telekommunikation den 8. november 2010 og den 29. april 2011.
Kompromisforslaget har været i skriftlig høring i det fungerende EU-
specialudvalg for it og telekommunikation den 25. oktober 2011 med
frist den 27. oktober 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0025.png
25/49
DI/ITEK gav på mødet den 29. april 2011 udtryk for stor tilfredshed med
forslaget og fremhævede særligt vigtigheden af frekvensharmonisering i
forbindelse med transeuropæisk redningsarbejde i forbindelse med natur-
katastrofer. DI/ITEK henviste i den forbindelse til forslagets artikel 7, stk.
3, hvoraf det fremgår, at Kommissionen om nødvendigt sikrer, at der er til-
strækkelige frekvensressourcer til rådighed på harmoniserede vilkår til at
understøtte udviklingen af innovative og indbyrdes kompatible løsninger i
forbindelse med blandt andet katastrofehjælp. DI/ITEK foreslog på bag-
grund af vigtigheden af området, at ”om nødvendigt” udgår af teksten.
DR fremhævede på samme møde den 29. april 2011 radio- og tv-
selskabers interesse for frekvensområdet, herunder i forbindelse med
en eventuel udfasning af FM/AM-båndene. DR bemærkede endvidere,
at området også er relevant for bilindustrien i forhold til intelligente
transportsystemer. Endelig har DR den 27. oktober 2011 bemærket, at
man ikke støtter, at specifikke frekvensområder, herunder 700 MHz
området, i fremtiden skal anvendes til mobilt bredbånd frem for tv.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er forslaget blevet modtaget positivt.
Flere medlemsstater har dog haft spørgsmål til Kommissionens for-
slag om samordning af udvælgelsesprocedurer i medlemsstaterne samt
udarbejdelse af retningslinjer for tilladelsesvilkår, særligt i relation til
deling af infrastruktur samt dækningsvilkår.
En række medlemsstater har desuden udtrykt forbehold overfor tids-
fristen for åbning af 800 MHz-båndet for elektronisk kommunikation
med henvisning til, at det for visse medlemsstater er nødvendigt at ko-
ordinere med lande uden for EU.
Nogle medlemsstater ser ikke behov for at angive en specifik fre-
kvensmængde, der fremadrettet skal tildeles fremtidige mobile data-
tjenester, idet behovet for frekvenser bør afdækkes ved udarbejdelsen
af frekvensoversigten. Endvidere er der ikke opbakning til, at det i
forslaget specifikt angives, hvilke frekvensbånd, der er kandidater til
fremtidig harmonisering.
Et flertal af lande har ønsket at begrænse bestemmelserne om kon-
kurrence til elektroniske kommunikationstjenester og ønsker at imø-
degå indførelse af ex ante-regulering på frekvensområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0026.png
26/49
Størstedelen af medlemsstaterne støtter udarbejdelsen af en frekvens-
oversigt, men mener, at der er behov for en nærmere afklaring af til-
gangen og omfanget af denne. Der er ønske om, at frekvensoversigten
ikke medfører en uforholdsmæssig stor byrde for de nationale myn-
digheder.
Der har været mange forhandlinger om Kommissionens og Europa-
Parlamentets forslag til EU’s udvidede rolle i internationale forhand-
linger i ITU-regi. Der forventes at være støtte til, at det præciseres,
hvordan forhandlingspositioner tilvejebringes ved henholdsvis eksklu-
siv kompetence for EU og delt kompetence mellem EU og medlemssta-
terne.
12. Regeringens generelle holdning
Fra regeringens side kan Kommissionens forslag til frekvenspolitik-
program overordnet set støttes. Forslaget bygger på generelle prin-
cipper som tjeneste- og teknologineutralitet samt effektiv frekvensan-
vendelse, som allerede er indeholdt i den gældende frekvenslov. Har-
monisering og koordination på de områder, hvor det vurderes, at det
yderligere vil kunne bidrage til at understøtte udviklingen af EU's in-
dre marked for telekommunikationstjenester støttes.
Fra regeringens side støttes det, at 800 MHz-frekvensbåndet stilles til
rådighed senest 1. januar 2013, idet Kommissionens forslag er i over-
ensstemmelse med den danske beslutning af 25. august 2010 om, at
800 MHz-frekvensbåndet (frekvensbåndet 790-862 MHz) fra 2013 skal
anvendes til elektroniske kommunikationstjenester, herunder mobilt
bredbånd.
Det kan også støttes, at frekvenserne omkring 900/1800 MHz, 2,5 GHz
og 3,5 GHz stilles til rådighed senest 1. januar 2012.
Forslaget om en opgørelse over den eksisterende frekvensanvendelse
samt fremtidige frekvensbehov er overordnet set gode forslag, fordi
det kan afdække mulighederne for en bedre frekvensudnyttelse.
Det har fra regeringens side været vigtigt at sikre i forhold til Kom-
missionens forslag, at udbyttet står mål med indsatsen, og at landene
ikke skal foretage separate vurderinger af, om hver enkelt tilladelses-
indehaver anvender frekvenserne effektivt. Endvidere har regeringen
støttet, at der som led i udarbejdelsen af frekvensoversigten gennem-
føres en komitologiproces, som foreslået i det seneste kompromis.
Fra regeringens side har det været vigtigt, at udvælgelsesprocedurer,
tilladelsesvilkår, dækningskrav m.v. forbliver et nationalt anliggende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0027.png
27/49
Endvidere er der fra dansk side arbejdet for, at bestemmelserne om
internationale forhandlinger som udgangspunkt opretholder eksiste-
rende procedurer for deltagelse i internationale frekvensforhandlin-
ger.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt for Folketingets Europaudvalg ved møde den
19. november 2010 til forhandlingsoplæg forud for rådsmødet den 3. de-
cember 2010.
Forslaget har desuden været forelagt Folketingets Europaudvalg den 19.
maj 2011 til orientering forud for rådsmøde den 27. maj 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0028.png
28/49
Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA)
Revideret notat.
1. Resumé
ENISA (Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed) er et
uafhængigt EU-agentur oprettet i 2004, der arbejder for at sikre et højt it-
sikkerhedsniveau og udvikle en sikkerhedskultur i fællesskabet. Da forord-
ningen for ENISA udløber i september 2013, har Kommissionen fremsat
forslag til en ny forordning om ENISA.
I forslaget til ny forordning tydeliggøres og udvides ENISA’s mandat og
rolle. Forslaget vil blandt andet gøre det muligt for EU’s institutioner at
anmode ENISA om bistand samt forstærke den strategiske ledelse af
ENISA. I Kommissionens forslag lægges der op til, at mandatets varig-
hed skal være fem år.
Forhandlingerne i Rådet er fremskredne, og mandatets varighed er det
væsentligste emner, der drøftes. Medlemsstaterne er ikke enige om,
hvorvidt mandatet skal være permanent evt. med en revisionsklausul el-
ler tidsbegrænset.
Forslaget forventes på dagsordenen for det kommende rådsmøde for
transport, telekommunikation og energi den 13. december 2011 med
henblik på en generel indstilling.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har den 30. september 2010 fremsat forslag om Det Euro-
pæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA).
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning af 10. marts 2004 oprette-
des et uafhængigt europæisk agentur for net- og informationssikkerhed,
ENISA, der skal arbejde for at sikre et højt it-sikkerhedsniveau i EU og for
at udvikle en sikkerhedskultur i EU.
8
ENISA’s oprindelige mandat skulle
efter forordningen udløbe i marts 2009, men blev i 2008 forlænget til
marts 2012. I maj 2011 blev ENISA´s mandat endvidere forlængelse indtil
den 13. september 2013.
8
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 460/2004 af 10. marts 2004 om opret-
telse af et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0029.png
29/49
Forslaget er fremsat efter TEUF artikel 114 og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure for fælles beslutningstagen i TEUF arti-
kel 294.
Forslaget til forordning om Det Europæiske Agentur for Net- og In-
formationssikkerhed (ENISA) er sat på dagsordenen for det kommen-
de rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 13. de-
cember 2011 med henblik på en generel indstilling.
3. Formål og indhold
Formålet med ENISA er at bidrage til et højt niveau for net- og informati-
onssikkerhed i EU og tilvejebringe en kultur for net- og informationssik-
kerhed samt at fremme et bredt samarbejde mellem den offentlige og den
private sektors aktører.
Formålet med forslaget til ny forordning for ENISA er at opsætte rammer-
ne for ENISA’s virke i fem år fra forordningens vedtagelse.
Kommissionen fremhæver i forslaget, at informations- og kommunikati-
onsteknologi (IKT) i stigende grad indgår i alle aspekter af vores hverdag.
Nogle af disse IKT-systemer, -net og -tjenester spiller en helt afgørende
rolle i den europæiske økonomi og det europæiske samfund. Disse IKT-
systemer anses typisk for kritisk informationsinfrastruktur, eftersom det vil
have alvorlige følger for samfundets væsentlige funktioner, hvis de bryder
sammen eller bliver ødelagt. Eksempler af nyere dato på trusler mod kri-
tisk informationsinfrastruktur er de storstilede cyberangreb, der blev rettet
mod Estland i 2007.
Kommissionen vurderer, at behovet for et fælles europæisk agentur er
vokset betydeligt siden oprettelsen af ENISA i 2004.
Formålet med forslaget er at give EU bedre mulighed for at forebygge, op-
dage og styrke reaktionen på informationssikkerhedsproblemer i EU, med-
lemsstaterne og interessenterne. Agenturet skal bidrage til at opbygge den
nødvendige tillid til at understøtte udviklingen af informationssamfundet,
forbedre konkurrenceevnen for europæiske virksomheder og sikre et effek-
tivt fungerende indre marked.
Agenturets opgaver
Kommissionens foreslår, at
ENISA skal bidrage til initiativer inden for beskyttelse af kritisk in-
formationsinfrastruktur, som allerede er igangsat af Kommissionen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30/49
herunder det europæiske forum for medlemlandene (European Fo-
rum for Member States - EFMS) og det europæiske offentligt-
private partnerskab for modstandsdygtighed (European Public Pri-
vate Partnership for Resilience - EP3R).
ENISA's ekspertise og bistand skal anvendes til at støtte medlems-
staterne og Kommissionen i forbindelse med fastlæggelsen af reg-
ler og procedurer, som skal anvendes ved underretning om sikker-
hedsbrud (defineret i artikel 13 (a) i det reviderede teledirektiv).
ENISA skal etablere fora for kompetente nationale organer / natio-
nale tilsynsmyndigheder og den private sektor med henblik på at
drøfte indhøstede erfaringer og udveksle god praksis om anvendel-
se af regulerende foranstaltninger for informationssikkerhed.
ENISA skal facilitere IKT-beredskabsøvelser i EU med støtte fra
Kommissionen med henblik på at udvide disse øvelser på et senere
tidspunkt internationalt.
ENISA skal yde teknisk støtte og ekspertise til etablering af en
CERT (Computer Emergency Response Team) for EU-
institutionerne.
ENISA skal støtte medlemsstaterne i oprettelse af nationale / stats-
lige CERT'er, således at Europa får et velfungerende net af CERT'-
er.
ENISA skal bidrage til opmærksomhedsskabende aktiviteter om-
kring udbredelse af standarder for informationssikkerhed, god
praksis og en risikostyringskultur.
ENISA skal, i samarbejde med medlemsstaterne, tilrettelægge eu-
ropæiske kampagner om informationssikkerhed for alle. Et vigtigt
element vil være afholdelse af nationale eller europæiske konkur-
rencer inden for internetsikkerhed.
ENISA skal analysere aktuelle og nye risici. Til dette formål bør
agenturet i samarbejde med medlemsstaterne og statistiske organi-
sationer indsamle relevante oplysninger. Endvidere bør agenturet
bistå medlemsstaterne og de europæiske institutioner og organer i
deres bestræbelser på at indsamle og formidle data om informati-
onssikkerhed.
Kommissionen foreslår at styrke ENISA med baggrund i de indhøstede er-
faringer fra driften af agenturet og de hidtidige udfordringer og trusler.
Kommissionen vurderer, at det er nødvendigt at ajourføre agenturets man-
dat, så det svarer bedre til EU’s behov.
Med den nye forordning vil ENISA få mandat til at udveksle erfaringer og
generelle oplysninger med organer og agenturer, der er oprettet i henhold
til EU-lovgivningen, og som beskæftiger sig med net- og informationssik-
kerhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31/49
ENISA får således mulighed for at udføre ikke-operationelle opgaver i
forbindelse med net- og informationssikkerhedsaspekterne af retshåndhæ-
velse og retligt samarbejde i kampen mod internetkriminalitet. Desuden
forventer Kommissionen, at ENISA vil fungere som et center for støtte til
udvikling og gennemførelse af net- og informationssikkerhedspolitikken
særlig mht. privatlivsbeskyttelse i forbindelse med elektronisk kommuni-
kation, e-signatur, e-id og standarder for offentlige indkøb.
For at agenturet kan opfylde de styrkede europæiske mål og takle de vok-
sende udfordringer, forventes der en gradvis forøgelse af agenturets øko-
nomiske ressourcer og personale i tidsrummet 2012 – 2016, uden at dette
dog foregriber forhandlingerne om den kommende flerårige finansielle
ramme for 2014 - 2020. På grundlag af Kommissionens forordningsforslag
om en flerårig finansiel ramme for perioden efter 2013 og under hensyn til
konklusionerne af konsekvensanalysen vil Kommissionen forelægge en
ændret finansieringsoversigt på et senere tidspunkt.
Agenturets opbygning
Opbygningen af agenturet vil med forslaget til forordning være grundlæg-
gende identisk med ENISA's nuværende opbygning. Der er nyt, at der med
forslaget skal udpeges eksperter til den stående gruppe af interessenter, der
skal repræsentere retshåndhævelse, privatlivets fred samt at databeskyttel-
sesmyndigheder nu også skal indgå.
Bestyrelsen fastlægger de overordnede retningslinjer for agenturets drift.
Bestyrelsen skal sikre, at agenturet arbejder i overensstemmelse med de
regler og principper, der er fastsat i forordningen. Bestyrelsen består af en
repræsentant for hver medlemsstat [fra dansk side er Forsvarsministeriet
repræsenteret], tre repræsentanter udpeget af Kommissionen, samt tre re-
præsentanter uden stemmeret, som udnævnes af Kommissionen, som hver
især repræsenterer informations- og kommunikationsteknologiindustrien,
forbrugerne og akademiske eksperter i informationssikkerhed.
Agenturet skal ledes af den administrerende direktør, der er ansvarlig for
den daglige ledelse af agenturet.
Bestyrelsen nedsætter den stående gruppe af interessenter på forslag fra
den administrerende direktør, som består af eksperter, der repræsenterer
relevante interessenter såsom informations- og kommunikationsteknologi,
forbrugergrupper, akademiske eksperter i informationssikkerhed, retshån-
dhævelse, privatlivets fred samt databeskyttelsesmyndigheder. Gruppen
ledes af den administrerende direktør, og gruppen skal rådgive agenturet i
udførelsen af sine aktiviteter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0032.png
32/49
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Europa-Parlamentets ple-
narforsamling forventes at behandle forslaget primo 2012.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, da opretholdelse af europæisk informations- og netsikkerhed
fordrer en fælles tilgang og ikke kan opnås af medlemsstaterne individuelt.
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurde-
ring og finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
Omkostninger efter september 2013 vil blive analyseret af Kommissionen
i sammenhæng med de generelle drøftelser om EU’s flerårige finansielle
rammer.
8. Samfundsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv væsentlige samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10. Høring
Forslaget til forordning har været i høring og behandlet på møde i EU-
specialudvalget for it og telekommunikation den 8. november 2010 og 29.
april 2011.
Forslaget har desuden været sendt i skriftlig høring i det
fungerende EU-specialudvalg for it og telekommunikation den 25. ok-
tober 2011.
Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0033.png
33/49
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En gruppe af medlemsstater har under forhandlingerne givet udtryk
for, at mandatet bør være tidsbegrænset. I Kommissionens forslag er
ENISA’s mandat begrænset til fem år. En del medlemsstater ønsker
imidlertid et længere mandat. Nogle medlemsstater foreslår et mandat
på 7 år, mens en stor gruppe medlemsstater støtter et permanent
mandat. Det kan derfor forventes, at der vil være overvejende tilslut-
ning til et mandat, der er længere end 5 år og muligvis et permanent
mandat. Der har været bred enighed om, at ENISA ikke bør tildeles
en operationel rolle, men alene skal have en koordinerende og infor-
merende rolle i forhold til medlemsstaterne.
Der synes generelt at være enighed blandt medlemsstaterne om beho-
vet for at udvide ENISA’s rolle og i forhold til, hvilke opgaver agentu-
ret skal pålægges.
12. Regeringens generelle holdning
Kommissionens forordning vurderes overordnet at være i overensstemmel-
se med regeringens prioriteringer på området og i overensstemmelse med
planlagte eller allerede iværksatte tiltag.
Regeringen er positiv over for internationalt samarbejde med henblik
på beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur og støtter derfor
Kommissionens forslag til forordning. Generelt er det regeringens
holdning, at ENISA's primære fokusområde bør være it-
sikkerhedsmæssig rådgivning af medlemsstaterne. Derfor bør EU’s
institutioners behov for rådgivning ikke fjerne ENISA's fokus fra
medlemsstaterne.
Regeringen lægger endvidere vægt på, at ENISA's arbejde bliver
så omkostningseffektivt som muligt. Regeringen vil prioritere, at ENISA's
fremtidige tiltag i videst muligt omfang bygger på eksisterende nationale
og europæiske tiltag, herunder særligt det arbejde, der allerede pågår i for-
bindelse med EPCIP-programmet (Det europæiske program for beskyttelse
af kritisk infrastruktur). Ligeledes ønsker regeringen et tæt samarbejde
med andre internationale aktører, der også har igangsat en række initiativer
for at dæmme op for IKT-sårbarheder.
Regeringen arbejder for et tidsbegrænset mandat, men regerinen vil
kunne støtte andre modeller for mandatets periode.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0034.png
34/49
Regeringen finder endeligt, at spørgsmål om ENISA’s budget efter 2013
vil skulle behandles i forbindelse med drøftelserne om de næste finansielle
perspektiver for 2014 - 2020.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg på mø-
de den 19. november 2010 til forhandlingsoplæg og på udvalgets møde
den 19. maj 2011 til orientering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0035.png
35/49
Roaming III-forordningen
1. Resumé
Europa-Kommissionen lægger i forslaget til ny forordning om roaming på
offentlige mobiltelefonnet i EU op til, at den eksisterende detailprisregule-
ring udvides til også at omfatte roaming af data.
Samtidigt foreslår Kommissionen, at der indføres en række strukturelle
initiativer, som har til formål at løse de grundlæggende konkurrencemæs-
sige problemer. Formålet er at sikre en markedsbaseret udvikling, der vil
medføre lavere priser for international roaming inden for EU for de euro-
pæiske forbrugere og virksomheder.
Indførelsen af strukturelle initiativer medfører, at Kommissionen foreslår,
at al detailprisregulering bortfalder pr. 30. juni 2016, medmindre en eva-
luering af reguleringen foretaget af Kommissionen i 2015 viser, at de
strukturelle initiativer har været utilstrækkelige til at fremme konkurren-
cen.
Forslaget forventes på dagsordenen for det kommende rådsmøde for
transport, telekommunikation og energi den 13. december 2011 med
henblik på formandskabets præsentation af en fremskridtsrapport.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2011) 402 af den 6.
forslag om roaming på offentlige mobiltelefonnet
fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 114 og skal
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF-artikel
afgørelse med kvalificeret flertal.
juli 2011 fremsendt
i EU. Forslaget er
behandles efter den
294. Rådet træffer
Den gældende forordning udløber 30. juni 2012, hvorfor ny forordning
senest bør vedtages inden den dato.
3. Formål og indhold
Forslagets formål er at styrke det indre marked for elektronisk kommuni-
kation yderligere. Dette skal opnås ved at sikre, at de roamingpriser, som
forbrugere og virksomheder betaler for tale-, sms- og datatjenester i andre
medlemsstater, på sigt nærmer sig de priser, der betales i hjemlandet.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 27. juni 2007 forordning (EF) nr.
717/2007 om roaming på offentlige mobilnet i EU. Forordningen indførte
prislofter for mobiludbydernes takster for taletjenester både mellem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
36/49
hinanden (engrosniveau) og over for forbrugerne (detailniveau). Desuden
fastsatte forordningen regler med henblik på at øge prisgennemsigtigheden
for forbrugerne på roamingtjenester.
Forordningen var en reaktion på vedvarende bekymring over den
manglende konkurrence på markedet for internationale roamingtjenester
og de heraf følgende høje priser, som de europæiske forbrugere og
virksomheder måtte betale for roamingtjenester i EU.
Den 8. juni 2009 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet en revision af
forordningen, som medførte lavere prislofter for taletjenester, indførelse af
prislofter for sms-tjenester på både engros- og detailniveau samt prislofter
for datatjenester på engrosniveau.
Revisionen af forordningen skete i erkendelse af, at prislofterne på
taletjenester ikke havde bidraget til at styrke konkurrencen på
roamingmarkedet, og at de hidtil uregulerede priser på sms- og
datatjenester generelt var for høje. De var markant højere end
omkostningerne forbundet med at udbyde tjenesterne og meget højere end
priserne for tilsvarende nationale tjenester.
Med revisionen af forordningen introduceredes udover flere prislofter også
tiltag med henblik på at sikre gennemsigtighed og forbrugerbeskyttelse,
herunder et forbrugsloft for datatjenester på 466 kr. pr. måned med henblik
på at undgå uventede høje regninger.
Den gældende forordning udløber 30. juni 2012.
Kommissionen har den 6. juli 2011 fremsat forslag til ny forordning om
roaming på offentlige mobiltelefonnet i EU, der skal træde i kraft den 1.
juli 2012.
Kommissionen konstaterer i sit forslag, at de hidtidige prisreguleringer
(prislofter) fra 2007 og 2009 ikke i tilstrækkelig grad har formået at skabe
et velfungerende marked for international roaming. Det nye forslag inde-
holder derfor en række strukturelle initiativer, som har til formål på længe-
re sigt at løse de grundlæggende konkurrencemæssige problemer og der-
med sikre forbrugerne vedvarende lave priser for international roaming.
Desuden videreføres detail- og engrosprisregulering af tale og sms i en pe-
riode samtidigt med, at prisreguleringen for data udvides til at omfatte bå-
de detail- og engrosprisen mod i dag kun engrosprisen. De eksisterende
forbrugerbeskyttende bestemmelser vedrørende information om roaming-
takster samt regningsloft for datatjenester videreføres også med enkelte
tekniske tilpasninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0037.png
37/49
Forslaget indeholder følgende strukturelle initiativer:
I.
Fra senest 1. juli 2012 får små mobilselskaber, der ikke har eget
mobilnet, men lejer sig ind hos selskaber med mobilnet, bedre
adgang til at købe roaming af mobilnetselskaberne. De små sel-
skaber uden eget mobilnet bliver derfor bedre rustet til at kon-
kurrere med de selskaber, som ejer mobilnettene.
Fra senest 1. juli 2014 får forbrugerne mulighed for at væl-
ge særskilt udbyder af mobiltjenester på henholdsvis
hjemmemarked og til international roaming i EU. Danske
forbrugerne kan eksempelvis vælge TDC til mobiltjenester i
Danmark og Telenor til internationale roamingtjenester i
EU. Kunden kan også vælge for eksempel TDC til begge
produkter. Afhængig af valget af praktisk løsning kan tilta-
get kræve forskellige tilpasninger, og vil derfor være til rå-
dighed for forbrugerne fra 1. juli 2014. For de kunder, som
vælger to forskellige udbydere af henholdsvis hjemmemar-
kedstjenester og internationale roamingtjenester, kan det
blandt andet være nødvendigt at udskifte SIM-kortet hver
gang, kunden tegner abonnent hos en ny roamingudbyder.
II.
Forslaget indeholder følgende prislofter:
Europa-Kommissionens foreslåede prislofter samt sidste trin af nuværende
regulering (1. juli 2011) fremgår af nedenstående tabel:
Priser, DKK (detailpriser er inkl.
moms, engrospriser er ekskl. moms)
Foretage taleopkald (engros) – pr.
minut
Foretage taleopkald (detail) – pr. mi-
nut
Modtage taleopkald (detail) – pr. mi-
nut
Afsende sms (engros) – pr. sms
Afsende sms (detail) – pr. sms
Data (engros) – pr. MB
Data (detail) – pr. MB
Dataloft (detail) – kr. pr. måned
1.juli
2011
1,34
3,26
1,02
0,29
1,02
3,72
-
466
1.juli
2012
1,04
2,98
1,02
0,22
0,93
2,23
8,38
466
1.juli
2013
0,74
2,60
0,93
0,22
0,93
1,49
6,52
466
1.juli
2014
0,44
2,23
0,93
0,14
0,93
0,74
4,66
466
Note: Roaming af data har ikke tidligere været omfattet af detailprisreguleringen. Der
er anvendt følgende omregningskurs: 1€ = 7,4561 kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0038.png
38/49
Detailprislofterne bortfalder som udgangspunkt den 30. juni 2016, mens
engrosprislofterne som udgangspunkt bortfalder, når reguleringen ophører
den 30. juni 2022.
Fremskyndet bortfald af prisreguleringen
Kommissionens forslag åbner mulighed for, at reguleringen af detail- og
engrospriser kan falde bort tidligere end i henholdsvis 2016 og 2022. Bort-
fald af prisreguleringen er betinget af, at den gennemsnitlige pris i EU fal-
der til 75 pct. eller mindre af de respektive prislofter. For engrospriser kan
prisreguleringen tidligst bortfalde pr. 30. juni 2018, mens reguleringen af
detailpriser i princippet kan bortfalde relativt hurtigt efter vedtagelsen af
forordningen. Da bortfaldet af detailprislofter er betinget af, at teleselska-
berne har indført muligheden for at adskille nationale og internationale
mobiltjenester, vil reguleringen af detailpriserne i realiteten dog tidligst
kunne bortfalde ved udgangen af 2014.
Evaluering af reguleringen
Senest den 30. juni 2015 skal Kommissionen offentliggøre en rapport, som
evaluerer reguleringen. Evalueringen skal blandt andet kortlægge de
konkurrencemæssige effekter af de strukturelle initiativer. I tilfælde af at
rapportens undersøgelse viser, at de strukturelle initiativer ikke har været
tilstrækkelige til at fremme konkurrencen, skal Kommission undersøge,
om, det er nødvendigt at modificere de strukturelle initiativer eller
forlænge detailprisreguleringen til efter 30. juni 2016, hvor
detailprisreguleringen ellers som udgangspunkt bortfalder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt, for-
dimålene for forordningen er at skabe en fælles tilgang til at sikre, at bru-
gerne af offentlige mobiltelefonnet under rejse i EU ikke betaler for høje
priser for EU-roamingtjenester. Derved opnås et højt niveau af forbruger-
beskyttelse ved at øge konkurrencen mellem mobiloperatørerne, som ikke
i tilstrækkelig grad kan opfyldes af den enkelte medlemsstat på en sikker,
harmoniseret og rettidig måde. Det er derfor Kommissionens vurdering, at
målene bedre nås på EU-niveau.
Regeringen deler Kommissionens vurdering og
nærhedsprincippet er overholdt i nærværende forslag.
finder
også,
at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0039.png
39/49
6. Gældende dansk ret
Lov nr.169 af 3. marts 2011 om elektroniske kommunikationsnet- og tje-
nester.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
8. Samfundsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøko-
nomien i EU. Forslaget vil medføre faldende priser på internationale
roamingtjenester, og kan derfor påvirke mobiludbydernes indtjening i
nedadgående retning. Det er dog muligt, at dette kan opvejes af, at in-
dustrien på længere sigt kan opnå en øget indtjening, hvis de lavere
priser fører til tilstrækkelig øget brug af roamingtjenester.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Udover påvirkningen af udbydernes indtjening som følge af de sænkede
prislofter vurderes forslaget også at medføre administrative konsekvenser
for udbyderne.
Forslaget indebærer, at mobiludbyderne skal gøre det muligt for for-
brugerne at vælge én udbyder til brug for nationale teletjenester og en
anden udbyder til brug for international roaming. Implementeringen
af denne adskillelse af udbydere vil medføre en engangsudgift for mo-
biloperatørerne i forbindelse med standardisering og teknisk udvik-
ling, som adskillelsen af tjenester kræver. Kommissionen har vurde-
ret, at det samlet for alle selskaber i EU og afhængig af den konkrete
løsning vil koste et engangsbeløb på maksimalt 300 mio. euro at indfø-
re de strukturelle tiltag, om end det ikke medtager omkostninger til
udskiftning af simkort.
10. Høring
Forslaget har været sendt i skriftlig høring i det EU-specialudvalget
for it og telekommunikation den 18. august 2011 og igen i det
fungerende EU-specialudvalg for it og telekommunikation den 25.
oktober 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0040.png
40/49
Telekommunikationsindustrien (TI) er generelt er enig i den
foreløbige danske holdning. TI foreslår dog, at regeringen i højere
grad tager højde for, at ressourceforbruget ved implementeringen af
de strukturelle tiltag kan påvirke udviklingen af nye tjenester negativt
med tab for forbrugere og selskaber til følge, samt at de strukturelle
initiativers effekt på konkurrence og pris er usikker.
Endvidere foreslår TI, at regeringens i højere grad adresserer
problemerne på engrosniveau, da TI anser dette for at være en
væsentlig kilde til konkurrenceproblemerne. TI foreslår også, at
Kommissionens forslag ikke indeholder referencer til en ”EU roaming
profile”, idet TI mener, at dette knytter sig til en bestemt måde at
vælge særskilt roamingudbyder på. Endelig ønsker TI, at arbejder
for, at evalueringen af roamingforordningen i 2015 udskydes til 2016,
idet de strukturelle initiativer skal være implementeret senest juli
2014.
Forbrugerrådet har udtrykt støtte til regeringens foreløbige holdning,
men finder, at der af hensyn til forbrugerbeskyttelsen er behov for la-
vere prislofter gældende fra 2012. Dette gælder både på engrosniveau,
hvor Forbrugerrådet vurderer, at prislofterne ligger over omkostnin-
gerne, og på detailniveau, hvor marginen, ifølge Forbrugerrådet, ikke
yder tilstrækkelig forbrugerbeskyttelse. Forbrugerrådet fremhæver
endvidere, at konkurrencen fungerer så dårligt, at de faktiske priser
vil ligge på niveau med prislofterne i reguleringen. Dermed vil de fo-
reslåede prislofter ifølge Forbrugerrådet næppe realisere den europæ-
iske målsætning om at udjævne forskellen mellem prisen for at an-
vende sin mobiltelefon henholdsvis i udlandet og i hjemlandet.
Forbrugerrådet finder, at de strukturelle initiativer i forslaget poten-
tielt kan føre til en øget konkurrence på markedet. Dog er det ifølge
Forbrugerrådet en forudsætning herfor, at forbrugerbeskyttelsen sik-
res og forbrugerne informeres tilstrækkeligt og korrekt.
Endelig ønsker Forbrugerrådet, at der fra regeringens side tages initi-
ativ til, at det såkaldte regningsloft for datatjenester også skal omfatte
dataroaming uden for EU.
Dansk IT støtter de af Kommissionen foreslåede indgreb og målet om
et mere konkurrencebaseret marked. Dansk IT udtrykker endvidere
ønske om, at detailprisreguleringen opretholdes, indtil de strukturelle
initiativer har vist deres effekt.
Dansk IT fremhæver endvidere behovet for lavere roamingpriser på
datatjenester, og at høje roamingpriser på datatjenester således kan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0041.png
41/49
være en barriere for overgangen til internetbaserede tjenester for bå-
de private kunder og erhvervskunder.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der tegner sig bred støtte til Kommissionens forslag om fortsættelse af
prisregulering, samt at prisreguleringen for data-roaming udvides til
også at omfatte detailpriser. Ikke alle lande har endnu ikke udtrykt
deres holdning til forslaget og særlig ikke til de strukturelle initiativer
i forslaget.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i forhold til de høje priser for
international roaming. De høje priser betragtes fortsat som en
hindring for et indre marked for mobilkommunikation i EU, og er
dermed en barriere for innovation og vækst. Samtidig støtter
regeringen, at der sikres forbrugerne lavere priser, når de anvender
international roaming, ligesom der bør sikres, at forbrugerne
informeres tilstrækkeligt og korrekt.
Regeringen
støtter
en
markedsbaseret
udvikling
telekommunikationsområdet og støtter generelt ikke prisregulering på
detailniveau.
Det
er
regeringens
holdning,
at
de
konkurrenceproblemer, der knytter sig til international roaming, er af
en særlig karakter, og at prisregulering på ikke blot engrosniveau,
men også detailniveau derfor er en nødvendighed i en periode af
hensyn til både virksomheder og forbrugere, indtil det er muligt på
anden måde at opnå den ønskelige konkurrence på markedet.
Det er endvidere regeringens holdning, at konkurrenceproblemerne
på markedet for international roaming fortsat ikke kan løses på
nationalt niveau, men kræver en indsats på EU-niveau.
Regeringen støtter derfor, at tale-, sms- og datatjenester reguleres på
såvel på detailniveau som på engrosniveau, og at dette sker i form af
et prisloft.
Det er regeringens holdning, at prisreguleringen på sigt bør søges erstattet
med strukturelle løsninger, som kan løse de grundlæggende
markedsmæssige problemer og derved skabe reel konkurrence på
markedet. Det er i den forbindelse vigtigt, at disse strukturelle løsninger er
let anvendelige for forbrugerne samtidigt med, at den praktiske
implementering kan ske uden væsentlige administrative byrder og
omkostninger for operatørerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0042.png
42/49
Det er samlet set regeringens holdning, at der bør arbejdes for at finde en
langtidsholdbar strukturel løsning, som kan sikre rimelige roamingpriser
til glæde for forbrugere og virksomheder og dermed sikre, at den
europæiske målsætning om, at priserne for international roaming skal
nærme sig de nationale priser i 2015, kan nås.
13. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0043.png
43/49
Rådskonklusioner om det åbne internet og netneutraliteten i Europa
1. Resumé
Kommissionens meddelelse om det åbne internet og netneutralitet i Euro-
pa påpeger vigtigheden af et åbent og robust internet, der giver alle ad-
gang. Nye regler på området skal gives tid til at virke i praksis, og der
mangler oplysninger om den nuværende situation på markedet i forhold til
netneutralitet.
Kommissionen vil inden året udgang offentliggøre informationer om
spærring og prioritering af trafik i telenet. Efterfølgende vil Kommissionen
udstede supplerende retningslinjer for netneutralitet.
Hvis der dokumenteres betydelige og vedvarende problemer, vil
Kommissionen overveje, om der er behov for at indføre skærpede
foranstaltninger i forhold til uberettiget trafikdifferentiering gældende for
alle internetudbydere.
Meddelelsen forventes på dagsordenen for det kommende rådsmøde for
transport, telekommunikation og energi den 13. december 2011 med
henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for dansk lov-
givning.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 19. april 2011 en meddelelse om det
åbne internet og netneutraliteten i Europa. Meddelelsen udsendes som det
foreløbige resultat af en proces med opfølgning på reglerne om netneutra-
litet i den reviderede teledirektivpakke fra november 2009
9
. Kommissio-
nen har afholdt en offentlig høring i sommeren 2010 samt i fællesskab
med Europa-Parlamentet arrangeret en konference om emnet i november
2010.
3. Formål og indhold
Netneutralitet vedrører forholdet mellem teleselskabernes adgang til at
prioritere i trafikken og kundernes fri adgang til information og indhold på
internettet.
9
Europa-Parlamentets og Rådets ændringsdirektiver 2009/140/EF og 2009/136/EF begge
af 25. november 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0044.png
44/49
Kommissionen understreger i meddelelsen vigtigheden af at opretholde in-
ternettet som et åbent net samt at sikre et robust internet, der yder det bedst
mulige, og som giver adgang for alle.
Kommissionen konstaterer, at medlemsstaterne er ved at gennemføre de
regler, der blev vedtaget i forbindelse med revisionen af teledirektiverne i
2009. Kommissionen konstaterer samtidigt, at virkningen af de nye regler
på området, skal undersøges nærmere, og at der fortsat mangler
oplysninger, som kan belyse den nuværende situation på markedet i
forhold til netneutralitet.
Kommissionen og Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder
inden for Elektronisk Kommunikation (BEREC) arbejder således fortsat på
at indsamle og analysere oplysninger om netneutralitet i Europa.
Kommissionen oplyser i meddelelsen, at man inden årets udgang vil
offentliggøre informationer om spærring og prioritering af trafikken på
internettet på baggrund af oplysninger fra BEREC. Efterfølgende vil
Kommissionen påbegynde arbejdet med at udstede supplerende
retningslinjer for netneutralitet.
Hvis det dokumenteres, at der er betydelige og vedvarende problemer med
netneutralitet, vil Kommissionen overveje, om der er behov for skærpede
foranstaltninger i form af eksempelvis vejledning, lovgivningstiltag eller
specifikke forpligtelser i forhold til uberettiget op- eller nedprioritering af
trafik gældende for alle internetudbydere, herunder eventuelt et forbud
mod at spærre adgangen til lovlige tjenester.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Lov nr. 169 af 3. marts 2011 om elektroniske kommunikationsnet og –
tjenester (Teleloven) samt Bekendtgørelse nr. 715 af 23. juni 2011 om
udbud af elektroniske kommunikationsnet og tjenester (Udbudsbe-
kendtgørelsen).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0045.png
45/49
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
10. Høring
Meddelelsen har været forelagt det fungerende EU-specialudvalg for
it og telekommunikation i høring af den 25. oktober 2011.
Dansk Energi har den 27. oktober 2011 oplyst, at man bakker op om
regeringens holdning og navnlig om at sikre en fælleseuropæisk hold-
ning til netneutralitet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt medlemsstaterne til meddelelsen og
rådskonklusionerne.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder ikke, at der på nuværende tidspunkt er oplysninger, som
indikerer et behov for yderligere regulering end de tiltag, som blev gen-
nemført med den reviderede teledirektivpakke i 2009.
Det igangværende arbejde med den indledende anvendelse og erfarings-
dannelse i forhold til den reviderede teledirektivpakke bør således være
tilendebragt, inden der kan foretages konkrete vurderinger af et eventuelt
behov for, at der iværksættes nye initiativer, herunder lovgivningsmæssi-
ge, på europæisk plan. Ligeledes bør konkrete vurderinger afvente det ar-
bejde, som aktuelt pågår i BEREC om gennemsigtighed, kvalitetskrav og
konkurrenceforhold af relevans for netneutralitet.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0046.png
46/49
Årsrapport om Europas Digitale Dagsorden
1. Resumé
Kommissionen forventes i en kommende meddelelse at berette om, hvilke
fremskridt, der er gjort i forbindelse med implementeringen af Europas Di-
gitale Dagsorden i løbet af 2011.
Kommissionens årsrapport er på dagsordenen for rådsmøde (Transport,
Telekommunikation og Energi) den 13. december 2011 med henblik på ud-
veksling af synspunkter.
2. Baggrund
Kommissionen forventes snarest at offentliggøre en årsrapport om, hvilke
fremskridt, der er gjort i forbindelse med implementeringen af Europa 2020-
flagskibsinitiativet, Europas Digitale Dagsorden i løbet af 2011.
Europas Digitale Dagsorden blev offentliggjort af Kommissionen i marts
2010 og den samler en række fokusområder for udviklingen af IKT-
området, som skal være med til at skabe en sammenhængende digital øko-
nomi i Europa inden 2020. Kommissionens initiativ blev bakket op af Det
Europæiske Råd i juni 2010.
Det polske EU-formandskab forventes at sætte emnet på dagsordenen for
rådsmøde (Transport, Telekommunikation og Energi) den 13. december
2011 med henblik på udveksling af synspunkter.
3. Formål og indhold
Det konkrete indhold af årsrapporten er endnu ikke kendt.
Kommissionen forventes i rapporten at berette om relevante aktiviteter på
EU-niveau i løbet af 2011, herunder særligt:
Kommissionens og medlemsstaternes fremskridt med at
implementere de 101 initiativer, som er beskrevet i meddelelsen om
Europas Digitale Dagsorden.
Offentliggørelsen af det første Digital Agenda Scorecard, som er det
årlige benchmark for medlemsstaternes digitale udvikling, i juni
2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0047.png
47/49
Afholdelsen af det første Digital Agenda Assembly i juni 2011 – det
årlige statusmøde i Bruxelles for medlemsstater, EU-institutioner,
interesseorganisationer mv.
Aktiviteterne i højniveaugruppen for Europas Digitale Dagsorden for
repræsentanter fra medlemsstaterne og Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
10. Høring
Meddelelsen vil blive sendt i høring, når den er offentliggjort.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0048.png
48/49
11. Forhandlingssituationen
Meddelelsen er endnu ikke offentliggjort. Medlemsstaterne støtter generelt
initiativet om Europas Digitale Dagsorden.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker generelt op om Kommissionens flagskibsinitiativ om
Europas Digitale Dagsorden, som vurderes at være et ambitiøst initiativ
med henblik på at bidrage til realisering af Europa 2020-dagsordenen. Der-
for støtter regeringen også, at der årligt udarbejdes en rapport om frem-
skridtene i implementeringen af Europas Digitale Dagsorden
Regeringen er enig med Kommissionen i, at IKT er en hoveddrivkraft bag
EU's økonomiske og sociale modernisering.
Regeringen er endvidere enig med Kommissionen i, at EU står over for
vigtige beslutninger om, hvordan man skal opbygge en sammenhængende
digital økonomi og et digitalt indre marked, blandt andet ved at sikre ud-
rulning af hurtigt bredbånd i EU. Højhastighedsinfrastruktur er en vigtig
forudsætning for at sikre vækst og velfærd i EU. Udbygning af infrastruk-
turen bør som udgangspunkt være markedsdrevet og teknologineutral.
I forbindelse med den videre konkretisering af Europas Digitale Dagsor-
den lægges der fra dansk side særligt vægt på følgende:
At der fortsat er stort fokus på EU-borgernes digitale færdigheder.
At det digitale indre marked styrkes, herunder nedbrydelse eller
minimering af barrierer for e-handel, styrkelse af forbrugernes ret-
tigheder, samt øget standardisering og bedre udnyttelse af standar-
der.
At EU's konkurrenceevne styrkes gennem udnyttelse af mulighe-
derne i et åbent og tilgængeligt informationssamfund, herunder
øget brug af IKT-baserede forretningsmodeller.
At EU kommer i front med at udvikle og implementere teknologi-
ske løsninger med henblik på bedre velfærd og offentlige tjeneste-
ydelser, f.eks. til sundhed, ældre og mennesker med handicap.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1043771_0049.png
49/49
At IKT-løsninger fremmes på områder, hvor det giver mærkbare
forbedringer af effektivitet og produktivitet.
At der ved udformningen af IKT-løsninger også tages hensyn til
tilgængelighed for mennesker med handicap.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaud-
valg.