Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3135 - RIA
Offentligt
1453924_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
18498/11
(OR. en)
PRESSE 491
PR CO 79
PRESSEMEDDELELSE
3135. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 13.-14. december 2011
Formand
Jacek CICHOCKI
indenrigsminister
Igor DZIALUK
understatssekretær, Polens Justitsministerium
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8847 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
18498/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0002.png
13.-14.XII.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet traf afgørelse om undertegnelsen af
PNR-aftalen mellem EU og USA,
som fandt sted den
14. december 2011 efter rådssamlingen. Europa-Parlamentet vil nu blive anmodet om at godkende
aftalen.
Rådet vedtog endvidere en generel indstilling vedrørende tre lovgivningsmæssige sager:
ændrede regler for
EU's visumfritagelsesordning
et direktiv om minimumsstandarder for
ofre for kriminalitet
med hensyn til rettigheder,
støtte og beskyttelse
en
europæisk efterforskningskendelse i straffesager.
Det betyder, at formandskabet kan indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet om alle tre
sager.
Med hensyn til de Schengenrelaterede spørgsmål vendte ministrene tilbage til spørgsmålet om
Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Schengen,
men der kunne ikke træffes nogen afgørelse
om de to landes tiltrædelse. Rådet drøftede også ændringsforslagene til to forordninger om mere
effektiv
forvaltning af Schengenområdet:
en om indførelse af en evaluerings- og overvågnings-
mekanisme til kontrol af anvendelsen af Schengenreglerne og en om fælles regler for midlertidig
genindførelse af grænsekontrol under ekstraordinære omstændigheder.
På asylområdet blev Rådet orienteret om status for de forskellige retsakter, der skal forbedre det
fælles europæiske asylsystem.
På migrationsområdet drøftede Rådet et dokument fra formand-
skabet om
EU's reaktion på det øgede migrationspres.
Ministrene havde også en første udveksling
af synspunkter om Kommissionens meddelelse "En
samlet strategi for migration og mobilitet".
EU-antiterrorkoordinatoren forelagde tre dokumenter til drøftelse: den seneste rapport om
EU's
handlingsplan for bekæmpelse af terrorisme,
det seneste
arbejdsdokument
om EU's
terrorbekæmpelsesstrategi og rapporten om gennemførelsen af den
reviderede strategi vedrørende
terrorismefinansiering.
18498/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0003.png
13.-14.XII.2011
Ministrene nåede også til enighed om teksten til forordningen om kompetence, lovvalg,
anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og officielt bekræftede dokumenter vedrørende
arv
og om indførelse af et europæisk arvebevis. Rådet vedtog de politiske retningslinjer for det videre
arbejde med omarbejdningen af forordningen om retternes kompetence og om anerkendelse og
fuldbyrdelse af
retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
(den såkaldte Bruxelles I-
forordning).
Rådet blev tillige orienteret om status for et forslag til forordning om en
fælles EU-købelov
og
noterede sig en fremskridtsrapport om et direktiv om ret til
adgang til advokatbistand
og ret til
kommunikation ved anholdelse i straffesager.
Rådet blev endvidere orienteret om
mødet på ministerplan mellem EU og USA
om retlige og indre
anliggender, som fandt sted i november. Endelig havde ministrene en første udveksling af
synspunkter om Kommissionens forslag på området for retlige og indre anliggender i forbindelse
med den
flerårige finansielle ramme (2014-2020).
I tilknytning til Rådets samling gjorde Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island, Liechtenstein
og Schweiz) status over gennemførelsen af
anden generation af Schengeninformationssystemet
(SIS II)
og drøftede problemerne vedrørende
grænseoverskridende kriminalitet begået af om-
rejsende grupper.
18498/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0004.png
13.-14.XII.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 8
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
PNR-AFTALE MELLEM EU OG USA ........................................................................................... 10
EU'S VISUMFRITAGELSESORDNING......................................................................................... 11
SCHENGENUDVIDELSE: BULGARIEN OG RUMÆNIEN......................................................... 13
FORVALTNING AF SCHENGENSAMARBEJDET ...................................................................... 14
FÆLLES EUROPÆISK ASYLSYSTEM ......................................................................................... 15
EU'S REAKTION PÅ DET ØGEDE MIGRATIONSPRES............................................................. 16
EN SAMLET STRATEGI FOR MIGRATION OG MOBILITET ................................................... 17
BEKÆMPELSE AF TERRORISME ................................................................................................ 18
OFRE FOR KRIMINALITET ........................................................................................................... 20
DEN EUROPÆISKE EFTERFORSKNINGSKENDELSE.............................................................. 21
RETSAFGØRELSER PÅ DET CIVIL- OG HANDELSRETLIGE OMRÅDE............................... 23
ARV ................................................................................................................................................... 24
FÆLLES EU-KØBELOV.................................................................................................................. 26
ADGANG TIL ADVOKATBISTAND ............................................................................................. 28
FLERÅRIG FINANSIEL RAMME (FFR) 2014-2020 ..................................................................... 29
RIA-MØDE PÅ MINISTERPLAN MELLEM EU OG USA ........................................................... 30
EVENTUELT .................................................................................................................................... 31
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
18498/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XII.2011
DET BLANDEDE UDVALG ........................................................................................................... 32
SIS II .................................................................................................................................................. 32
Grænseoverskridende kriminalitet begået af omrejsende grupper..................................................... 32
Forvaltning af Schengensamarbejdet ................................................................................................. 33
EU's visumfritagelsesordning ............................................................................................................ 33
Flerårig finansiel ramme (FFR) 2014-2020 - indre anliggender........................................................ 33
EU's reaktion på det øgede migrationspres........................................................................................ 33
18498/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XII.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Anvendelse af den europæiske arrestordre ............................................................................................................ 34
Schengenområdet: Liechtensteins tiltrædelse........................................................................................................ 34
Toldsamarbejde ..................................................................................................................................................... 35
Rapport om e-justice ............................................................................................................................................. 36
PNR-aftale mellem EU og Australien ................................................................................................................... 36
Beskyttelse af sportsbegivenheder mod terrorangreb............................................................................................ 36
Bekæmpelse af falskmøntneri -
Rådets konklusioner............................................................................................
36
Bekæmpelse af seksuel udnyttelse af børn og børneporno på internettet -
Rådets konklusioner
.......................... 37
Den europæiske dagsorden for integration af tredjelandsstatsborgere -
Rådets konklusioner...............................
37
Udveksling af oplysninger om tredjelandsstatsborgere, der nægtes indrejse -
Rådets konklusioner.....................
37
Forbedring af datakvaliteten i SIS 1+ inden migrationen til SIS II -
Rådets konklusioner....................................
37
Nationale uddannelsessystemer og det fælles uddannelsessystem for Sireneoperatører -
Rådets
konklusioner
.......................................................................................................................................................... 37
Vision for europæisk kriminalteknik 2020 -
Rådets konklusioner
........................................................................ 38
Forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet, der involverer kulturgoder -
Rådets konklusioner.........................
38
Samarbejde på RIA-området inden for rammerne af det østlige partnerskab -
Rådets konklusioner
.................... 38
Samarbejdet mellem EU og Østeuropa på narkotikaområdet -
Rådets konklusioner
............................................ 38
Nye psykoaktive stoffer -
Rådets konklusioner
..................................................................................................... 38
Prümafgørelserne -
Rådets konklusioner
............................................................................................................... 39
Politisamarbejdet med lande, der ikke er medlem af EU: tryghed og sikkerhed ved sportsbegivenheder -
Rådets konklusioner
.............................................................................................................................................. 39
Mere effektiv risiko-, nød- og krisekommunikation -
Rådets konklusioner
.......................................................... 39
EU's tiltrædelse af EMRK ..................................................................................................................................... 39
Det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS)............................................................. 39
Elektronisk Prümudveksling af oplysninger med Litauen..................................................................................... 40
18498/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XII.2011
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's handlingsplan for Pakistan............................................................................................................................ 40
Borgernes mobilitet til og fra Rusland .................................................................................................................. 41
Restriktive foranstaltninger - Republikken Guinea ............................................................................................... 41
BUDGETTER
Finansiering af ITER ............................................................................................................................................. 41
18498/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0008.png
13.-14.XII.2011
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Annemie TURTELBOOM
Maggie DE BLOCK
Bulgarien:
Tsvetan TSVETANOV
Diana KOVATCHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Jan KUBICE
Marek �½ENÍŠEK
Danmark:
Morten BØDSKOV
Tyskland:
Hans-Peter FRIEDRICH
Sabine LEUTHEUSSER-SCHNARRENBERGER
Estland:
Matti MAASIKAS
Irland:
Alan SHATTER
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
Christos PAPOUTSIS
Giorgos PETALOTIS
Spanien:
Justo Tomás ZAMBRANA PINEDA
Anna TERRÓN I CUSÍ
Luis PLANAS PUCHADA
Frankrig:
Claude GUÉANT
Philippe ETIENNE
Italien:
Paola SEVERINO
Carlo DE STEFANO
Cypern:
Neoklis SYLIKIOTIS
Loucas LOUCA
Letland:
Gaidis BĒRZIŅŠ
Ilze JUHANSONE
Litauen:
Raimundas PALAITIS
Remigijus ŠIMAŠIUS
Luxembourg:
François BILTGEN
Jean-Marie HALSDORF
Ungarn:
Sándor PINTÉR
Tibor NAVRACSICS
Malta:
Carmelo MIFSUD BONNICI
Indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær for migrations- og asylpolitikken og for
social integration
Vicepremierminister og indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Vicejustitsminister
Justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Fast repræsentant
Justits- og ligestillingsminister
Fast repræsentant
Minister for borgerbeskyttelse
Statssekretær for retlige anliggender
Statssekretær for sikkerhed
Statssekretær for indvandrings- og udvandringsspørgsmål
Fast repræsentant
Indenrigsminister og minister for oversøiske områder,
lokale og regionale myndigheder samt indvandring
Fast repræsentant
Justitsminister
Statssekretær for indenrigsspørgsmål
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Justitsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Indenrigsminister og minister for Storregionen
Indenrigsminister
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og
justitsminister
Justits- og indenrigsminister
18498/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0009.png
13.-14.XII.2011
Nederlandene:
Gerd LEERS
Ivo OPSTELTEN
Fred TEEVEN
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Beatrix KARL
Polen:
Jacek CICHOCKI
Igor DZIALUK
Portugal:
Miguel MACEDO
Paula TEIXEIRA DA CRUZ
Rumænien:
Traian IGAS
Mihnea MOTOČ
Slovenien:
Aleš ZALAR
Slovakiet:
Daniel LIPŠIC
Mária KOLÍKOVÁ
Finland:
Päivi RÄSÄNEN
Anna-Maja HENRIKSSON
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Theresa MAY
Kenneth CLARKE
Minister for indvandrings- og asylspørgsmål
Sikkerheds- og justitsminister
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Indenrigsminister
Understatssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Justitsminister
Forvaltnings- og indenrigsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Migrationsminister
Indenrigsminister og minister for kvindespørgsmål og
ligestilling
Lordkansler, justitsminister
Kommissionen
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Dražen BOŠNJAKOVIĆ
Branko BARIČEVIĆ
Næstformand
Medlem
Justitsminister
Fast repræsentant
18498/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0010.png
13.-14.XII.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
PNR-AFTALE MELLEM EU OG USA
Rådet godkendte undertegnelsen af en ny PNR-aftale mellem EU og USA (17434/11), som fandt
sted den 14. december 2011 efter rådssamlingen. Europa-Parlamentet vil nu blive anmodet om at
godkende aftalen, hvilket er nødvendigt for, at Rådet kan vedtage sin afgørelse om indgåelse af
aftalen.
Den indgåede aftale vil afløse den gældende PNR-aftale mellem EU og USA, som har været
anvendt midlertidigt siden 2007.
Yderligere oplysninger findes i denne
pressemeddelelse.
18498/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0011.png
13.-14.XII.2011
EU'S VISUMFRITAGELSESORDNING
Rådet vedtog en generel indstilling om visse elementer i Kommissionens forslag om ændring af
reglerne for EU's visumfritagelsesordning. Det betyder, at der kan indledes forhandlinger med
Europa-Parlamentet.
Kommissionen forelagde sit forslag i maj 2011. Det vedrører forordning (EF) nr. 539/2001 om
fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved
passage af de ydre grænser (bilag I til forordningen), og listen over de tredjelande, hvis statsborgere
er fritaget for dette krav (bilag II til forordningen) (10834/11).
Kernen i Kommissionens forslag er indførelsen af en beskyttelsesklausul, som sikrer midlertidig
genindførelse af visumpligt for borgere fra et tredjeland, hvis statsborgere normalt har visumfri
indrejse i EU.
Rådet hilste beskyttelsesklausulen velkommen, men besluttede at ændre artikel 1a. I det oprindelige
forslag til denne artikel fastsættes følgende betingelse for, at en medlemsstat skal underrette
Kommissionen om en nødsituation, der kan udløse beskyttelsesproceduren: en pludselig stigning på
mindst 50 % i antallet af ulovlige ophold og/eller asylansøgninger og/eller afviste ansøgninger om
tilbagetagelse.
I Rådets generelle indstilling blev der indført tre vigtige ændringer:
henvisningen til en procentdel er erstattet med en henvisning til "en væsentlig og pludselig
stigning". De 50 % er flyttet til en betragtning, hvorved det bliver en retningslinje, der
viser, hvordan bestemmelsen kan anvendes
begrebet asylansøgninger er præciseret med en tilføjelse om, at dette kriterium gælder
asylansøgninger, "som er åbenbart grundløse, eller som ikke opfylder betingelserne for
international beskyttelse"
det stykke, der anfører de forhold, som Kommissionen skal tage hensyn til, når den
undersøger en meddelelse fra en medlemsstat, er udvidet med en henvisning til offentlig
orden og indre sikkerhed og konsekvenserne af en evt. suspension.
18498/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XII.2011
Hovedsigtet med de foreslåede ændringer er at få Kommissionen til at fokusere på vurderingen af
den faktiske situation som beskrevet af den medlemsstat, der forelægger meddelelsen.
I sin nuværende form sikrer beskyttelsesklausulen også, at Kommissionen, hvis problemerne med et
tredjeland varer ved, kan foreslå, at det pågældende land flyttes permanent fra bilag II til bilag I,
dvs. til listen over de lande, hvis statsborgere ikke har visumfri indrejse i EU.
18498/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0013.png
13.-14.XII.2011
SCHENGENUDVIDELSE: BULGARIEN OG RUMÆNIEN
Rådet vendte tilbage til spørgsmålet om Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Schengen. Der
kunne imidlertid ikke træffes nogen afgørelse om de to landes tiltrædelse, fordi det ikke var muligt
at opnå den nødvendige enstemmighed.
I det aktuelle forslag foreslås det, at personkontrollen ved de indre sø- og luftgrænser med og
mellem Bulgarien og Rumænien ophæves den 25. marts 2012. Samtidig vil de to lande indgå fuldt
ud i Schengeninformationssystemet (SIS). For så vidt angår ophævelsen af personkontrollen ved de
indre landgrænser træffer Rådet afgørelse herom senest den 31. juli 2012.
18498/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0014.png
13.-14.XII.2011
FORVALTNING AF SCHENGENSAMARBEJDET
Rådet drøftede under frokosten og på grundlag af en note fra formandskabet (18196/1/11) en række
spørgsmål vedrørende de to lovgivningsforslag om styrket forvaltning af Schengensamarbejdet,
nemlig
a) en forordning om indførelse af en evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af
anvendelsen af Schengenreglerne (14358/11) og
b) en ændring af Schengengrænsekodeksen med hensyn til reglerne for midlertidig genindførelse af
grænsekontrol ved de indre grænser under ekstraordinære omstændigheder (14359/11).
Formandskabet meddelte, at der var bred støtte til tilgangen i noten og støtte til øget politisk styring
af udviklingen i Schengenområdet. På den baggrund vil det kommende danske formandskab arbejde
videre med sagen.
Denne pakke er Kommissionens reaktion på Det Europæiske Råds konklusioner af
23.-24. juni 2011 (EUCO
23/11),
hvori der blev opfordret til at indføre en mekanisme, "så der kan
reageres på ekstraordinære omstændigheder, hvor Schengensamarbejdets overordnede funktion er
truet, uden at princippet om fri bevægelighed for personer sættes over styr." Det Europæiske Råd
krævede også "et effektivt og pålideligt overvågnings- og evalueringssystem", som "bør være EU-
baseret og inddrage eksperter fra medlemsstaterne, Kommissionen og kompetente agenturer". Som
led i dette system kunne Kommissionen opfordres til om nødvendigt at "foreslå foranstaltninger
med henblik på at rette op på eventuelle mangler, der konstateres".
Kommissionens forslag blev forelagt i september 2011. Yderligere oplysninger findes i dette
baggrundsnotat
(s. 7-9).
18498/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0015.png
13.-14.XII.2011
FÆLLES EUROPÆISK ASYLSYSTEM
Rådet drøftede et dokument fra formandskabet om status for forhandlingerne om de forskellige
lovgivningsforslag om det fælles europæiske asylsystem (18170/11).
Ministrene gav Rådets forberedende organer besked om at fortsætte arbejdet med henblik på at opnå
enighed i Rådet og med Europa-Parlamentet hurtigst muligt.
Status for de forskellige sager kan beskrives således:
Dublinforordningen fastsætter procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse. Der er sket yder-
ligere fremskridt, navnlig hvad angår et forslag om at indføre en procedure for tidlig
varsling, beredskab og forvaltning i forbindelse med kriser med sigte på at evaluere,
hvordan de nationale asylsystemer fungerer i praksis, at bistå medlemsstater, der har behov
for det, og at forhindre asylkriser. En sådan procedure vil fokusere på vedtagelse af
foranstaltninger til at forhindre asylkriser i at udvikle sig snarere end at tackle følgerne af
sådanne kriser, når de først er opstået.
Kvalifikationsdirektivet, som fastsætter bedre, klarere og mere harmoniserede standarder
for identifikation af personer, som reelt har behov for international beskyttelse, blev ved-
taget i november 2011 (17435/11).
Direktiverne om asylprocedurer og modtagelsesforhold: Kommissionen forelagde
reviderede forslag den 1. juni 2011 (henholdsvis
11207/11
og
11214/11).
Der er gjort
betydelige fremskridt med de to instrumenter. Arbejdet fortsætter med dem begge.
Eurodacforordningen: Drøftelserne om ændringer af reglerne vedrørende denne database
over fingeraftryk er stillet i bero, indtil Kommissionen har fremsat et forslag om adgang
for de retshåndhævende myndigheder, hvilket medlemsstaterne har anmodet om.
Der er indtil videre opnået enighed om to andre retsakter vedrørende det fælles europæiske asyl-
system: dels
direktivet om fastboende udlændinge,
dels retsakten om oprettelse af
Det Europæiske
Asylstøttekontor (EASO),
der påbegyndte sin virksomhed tidligere i år.
Det Europæiske Råd bekræftede i sine konklusioner i juni 2011 (EUCO
23/11),
at forhandlingerne
om de forskellige dele af det fælles europæiske asylsystem bør være afsluttet senest i 2012.
18498/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0016.png
13.-14.XII.2011
EU'S REAKTION PÅ DET ØGEDE MIGRATIONSPRES
Rådede drøftede en rapport fra formandskabet om EU's reaktion på det øgede migrationspres
(18302/11). Medlemsstaterne hilste rapporten velkommen og understregede betydningen af mange
af de foranstaltninger, der er foreslået i rapporten.
Rapporten understreger, at ulovlig indvandring er et flerdimensionalt fænomen, der kræver en
samlet løsning, og fremhæver de største udfordringer, som EU står over for på nuværende
tidspunkt, herunder ulovlig passage af EU's ydre grænser, misbrug af de lovlige migrationskanaler,
f.eks. personer, hvis visum er udløbet, og misbrug af asylprocedurerne samt menneskesmugling og
menneskehandel, som ofte fører til tvangsarbejde og seksuel udnyttelse af migranter, navnlig
kvinder og børn.
Rapporten foreslår også prioriteter for fremtidige foranstaltninger: samarbejde med tredjelande, der
er transit- og oprindelseslande, konkret solidaritet mellem medlemsstaterne, øgede og koordinerede
operationelle aktiviteter, mobilisering af de nødvendige finansielle midler i den kommende flerårige
finansielle ramme (2014-2020) og videreudvikling af nye redskaber, f.eks. visuminformations-
systemet (VIS) og Eurosur.
18498/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0017.png
13.-14.XII.2011
EN SAMLET STRATEGI FOR MIGRATION OG MOBILITET
Rådet noterede sig Kommissionens meddelelse "En samlet strategi for migration og mobilitet"
(17254/11 +
ADD 1).
I denne meddelelse foreslår Kommissionen, at EU's indsats på området centreres om fire lige vig-
tige operationelle prioriteter:
forvaltning og fremme af legal migration og mobilitet
forebyggelse og begrænsning af illegal migration og menneskehandel
fremme af international beskyttelse og styrkelse af asylpolitikkens eksterne dimension
maksimering af migrationens og mobilitetens udviklingseffekt.
Meddelelsen foreslår også geografiske prioriteter og gennemførelsesmekanismer og behandler
spørgsmålene om passende finansiering og overvågning.
Meddelelsen følger en tidligere meddelelse fra Kommissionen om migration af 4. maj 2011
(9731/11).
18498/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0018.png
13.-14.XII.2011
BEKÆMPELSE AF TERRORISME
Rådet drøftede tre terrorrelaterede dokumenter forelagt af EU-antiterrorkoordinatoren.
Arbejdsdokumentet om EU's terrorbekæmpelsesstrategi
I sit arbejdsdokument om gennemførelsen af EU's terrorbekæmpelsesstrategi (17595/11) sætter EU-
antiterrorkoordinatoren fokus på fem centrale udfordringer, som bør have førsteprioritet, og han
fremsætter en række anbefalinger.
De centrale udfordringer består i
at kende en spirende terrortrussel, der ikke kommer fra én kilde
at øge sammenhængen mellem EU's interne og eksterne politikker
at forbedre det tekniske svar på en trussel under udvikling: sikkerhedsrelateret forskning
øget transportsikkerhed
en mere effektiv tackling af terrorismefinansiering.
EU's terrorbekæmpelsesstrategi blev vedtaget i december 2005 og udgør rammen for EU's indsats
på dette område (14469/4/05). EU-antiterrorkoordinatoren forelægger hver sjette måned et
arbejdsdokument for Rådet, hvori han vurderer terrortruslen og fremhæver de centrale udfordringer,
der bør tackles.
Rapport om EU's handlingsplan for bekæmpelse af terrorisme
Rapporten om handlingsplanen for bekæmpelse af terrorisme (17594/1/11) giver et overblik over de
seneste resultater under de fire søjler i strategien (forebygge, beskytte, forfølge, reagere) og
opregner de områder, hvor der skal iværksættes tiltag.
18498/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0019.png
13.-14.XII.2011
Rapport om gennemførelsen af den reviderede strategi vedrørende terrorismefinansiering
Rapporten om gennemførelsen af den reviderede strategi vedrørende terrorismefinansiering
(15062/11), der er udarbejdet i samarbejde med Kommissionen, fremhæver bl.a., at de seneste
tendenser inden for terrorismefinansiering har vist, at terrorisme og kriminalitet bliver stadig mere
knyttet til hinanden, at terrorgrupper i stigende grad finansieres med løsepenge (som visse steder
langt overstiger alle andre finansieringsmetoder), og at terrorgrupper er stadig mere afhængige af
pengekurerer og uformelle pengeoverførsler.
Rapporten fremsætter en række anbefalinger om, hvordan strategien kan gennemføres mest
effektivt, bl.a. bedre overvågning af gennemførelsen af flere vigtige retsakter, mere effektiv
trusselsanalyse, bedre samarbejde mellem medlemsstaternes finansielle efterretningsenheder, øget
samarbejde med den private sektor og bedre internationalt samarbejde.
I juli 2008 godkendte Rådet en revideret strategi vedrørende terrorismefinansiering (11778/1/08).
Strategien pålagde antiterrorkoordinatoren at sikre opfølgningen i samarbejde med Kommissionen.
18498/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0020.png
13.-14.XII.2011
OFRE FOR KRIMINALITET
Rådet vedtog en generel indstilling vedrørende artiklerne og centrale betragtninger i et direktiv om
minimumsstandarder for ofre for kriminalitet med hensyn til rettigheder, støtte og beskyttelse
(18241/11). Dermed kan det danske formandskab indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Ministrene så med tilfredshed på den balance, der var opnået med hensyn til at forene på den ene
side ofrenes behov og på den anden side kravet om at opretholde gnidningsløse sager og tage
hensyn til medlemsstaternes finansielle overvejelser.
Teksten, som er baseret på Kommissionens forslag, der blev forelagt i maj 2011(10610/11 +
ADD 1
+
ADD 2),
har til formål at ændre og udvide de gældende bestemmelser om ofres stilling i
forbindelse med straffesager og indeholder bestemmelser om informering og støtte, deltagelse i
straffesager, sporing af sårbarhed og beskyttelse af ofre samt almindelige bestemmelser om
uddannelse af relevante erhvervsgrupper og samarbejde og koordinering.
Det Forenede Kongerige og Irland besluttede at deltage i vedtagelsen af direktivet. Danmark del-
tager ikke.
Yderligere oplysninger findes i dette
baggrundsnotat
(s. 8-9).
18498/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0021.png
13.-14.XII.2011
DEN EUROPÆISKE EFTERFORSKNINGSKENDELSE
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling om en europæisk efterforskningskendelse i
straffesager (18225/1/11). Dermed kan det danske formandskab indlede forhandlinger med Europa-
Parlamentet.
Formålet med direktivet, som er et initiativ fra syv medlemsstater
1
forelagt i april 2010 (9288/10),
er, at en medlemsstat kan gennemføre efterforskningsforanstaltninger på begæring af en anden
medlemsstat på basis af gensidig anerkendelse. Efterforskningsforanstaltningerne kan f.eks. omfatte
vidneafhøring, efterforskning og beslaglæggelse samt (med ekstra garantier) aflytning af
telekommunikation, observation, infiltration og overvågning af bankkonti.
En række ministre understregede, at det kompromis, der var opnået enighed om, er et godt
udgangspunkt for forhandlingerne med Europa-Parlamentet. Ministrene fremhævede endvidere
tekstudkastets merværdi, især fordi de nye bestemmelser, når de er vedtaget, vil erstatte det
nuværende kludetæppe af lovbestemmelser på dette område med ét nyt instrument, der skal gøre
retssamarbejdet om efterforskninger hurtigere og mere effektivt. Den nye lovgivning indfører
automatisk gensidig anerkendelse af efterforskningskendelser og begrænser en anden EU-
medlemsstats grunde til at give afslag på at fuldbyrde kendelsen og tilvejebringer samtidig
retsmidler til at beskytte de pågældende personers ret til forsvar. Endelig fastsætter direktivet for
første gang tidsfrister for gennemførelsen af efterforskningsforanstaltninger og sikrer således, at
retfærdigheden rettidigt sker fyldest.
Aftalen omfatter bl.a. følgende generelle spørgsmål:
Anvendelsesområde: Den europæiske efterforskningskendelse kan anvendes i straffesager,
men også i sager anlagt af administrative myndigheder, når der er en strafferetlig dimen-
sion
Grunde til at afslå anerkendelse eller fuldbyrdelse: En række garantier sikrer, at en
europæisk efterforskningskendelse ikke vil blive fuldbyrdet, hvis den kan skade nationale
sikkerhedsinteresser eller immuniteter fastlagt i fuldbyrdelsesstaten, f.eks. regler om
begrænsning af strafferetligt ansvar i forbindelse med pressefrihed
1
Østrig, Belgien, Bulgarien, Estland, Slovenien, Spanien og Sverige.
21
18498/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XII.2011
Retsmidler: Medlemsstaterne skal sikre, at interesserede parter har ret til retsmidler, som
svarer til dem, der ville være til rådighed i en tilsvarende national sag, og at de får
tilstrækkelig information om disse muligheder. Retsmidler kan benyttes i både udstedelses-
og fuldbyrdelsesstaten
Tidsfrister for fuldbyrdelse af en europæisk efterforskningskendelse: Medlemsstater skal
anerkende modtagelse af en europæisk efterforskningskendelse inden for 30 dage og
fuldbyrde efterforskningsforanstaltningen inden for 90 dage
Omkostninger: Med undtagelse af helt usædvanlige situationer afholder fuldbyrdelses-
staten omkostninger ved foranstaltninger, der gennemføres på dens område.
Det Forenede Kongerige besluttede at deltage i den europæiske efterforskningskendelse. Irland har
endnu ikke truffet nogen beslutning, og Danmark deltager ikke.
18498/11
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0023.png
13.-14.XII.2011
RETSAFGØRELSER PÅ DET CIVIL- OG HANDELSRETLIGE OMRÅDE
Rådet nåede til enighed om politiske retningslinjer for afskaffelse af exequaturproceduren i
forbindelse med domme afsagt i sager, der falder ind under den såkaldte Bruxelles I-forordning.
Denne forordning vedrører retternes kompetence og anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser
på det civil- og handelsretlige område.
De retningslinjer, som formandskabet har foreslået, efterkommer Stockholmprogrammets
opfordring til, at den frie bevægelighed for retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
gøres lettere, hurtigere og billigere for borgerne.
Kommissionen forelagde omarbejdningen i december 2010 (18101/10 +
ADD 1
+
ADD 2).
Målet er
at fjerne de resterende hindringer for retsafgørelsers frie bevægelighed i overensstemmelse med
princippet om gensidig anerkendelse.
Det Forenede Kongerige og Irland har besluttet at deltage i vedtagelsen af den reviderede
forordning. Når den reviderede forordning er vedtaget, vil den også gælde for Danmark inden for
rammerne af den gældende aftale mellem EU og Danmark om spørgsmålet.
Yderligere oplysninger findes i dette
baggrundsnotat
(s. 11-12).
18498/11
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0024.png
13.-14.XII.2011
ARV
Rådet opnåede meget bred generel enighed om teksten til forordningen om kompetence, lovvalg,
anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og officielt bekræftede dokumenter vedrørende arv
og om indførelse af et europæisk arvebevis (18475/11
+ ADD 1).
Kommissionen forelagde det
oprindelige forslag i oktober 2009 (14722/09
+
14722/09
ADD 2).
For at der kan opnås enighed om en generel indstilling kræves der yderligere arbejde på især to
områder:
Spørgsmålet om tilbageførsel af gaver, der gives i giverens levende live ("clawback"), hvor
der er store forskelle på medlemsstaternes retssystemer: Mens nogle medlemsstater tillader
"clawback", gør andre ikke.
Spørgsmålet om bobehandlingen: Arbejdet starter omgående for at forberede de
kommende forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Der er også uafklarede spørgsmål om betragtningerne og om de foreslåede standardformularer.
Generelt tager de foreslåede regler sigte på at gøre livet lettere for arvinger, legatarer og andre
berørte parter. De vigtigste bestemmelser er følgende:
Udkastet til retsakt sikrer anvendelse af en grundlæggende tilknytningsfaktor til at afgøre,
hvilke retter der har kompetencen, og hvilken lov der finder anvendelse på arvesager med
grænseoverskridende virkninger, idet afdødes sædvanlige opholdssted på dødstidspunktet
er afgørende. Forslaget til forordning giver også en person mulighed for at vælge, at det er
loven i den medlemsstat, hvor den pågældende er statsborger, der skal anvendes ved
behandlingen af den pågældendes bo. Den regel vil gøre arveplanlægning mindre
påtrængende ved at skabe forudsigelighed.
18498/11
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XII.2011
De foreslåede regler vil sikre gensidig anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og
officielt bekræftede dokumenter vedrørende arv.
Der vil blive indført et europæisk arvebevis, så personer kan bevise deres status og/eller
rettigheder som arvinger eller deres beføjelser som kuratorer eller bobestyrere uden andre
formaliteter. Det vil føre til hurtigere og billigere sager for alle, der er involveret i arve-
sager med grænseoverskridende virkninger.
Det Forenede Kongerige og Irland har endnu ikke meddelt Rådet, om de vil deltage i den endelige
vedtagelse af forordningen, men de har deltaget aktivt i forhandlingerne. Danmark vil ikke deltage i
vedtagelsen af forslaget til forordning.
18498/11
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0026.png
13.-14.XII.2011
FÆLLES EU-KØBELOV
Rådet noterede sig status i forhandlingerne om forslaget om en fælles EU-købelov på grundlag af et
dokument fra formandskabet (18353/11). Kommissionens forslag til forordning blev forelagt i
oktober 2011 (15429/11).
Drøftelsen bekræftede, at nogle af de aspekter af forslaget, der kræver en grundig drøftelse, er
forslagets personelle, materielle og territoriale anvendelsesområde, vanskelighederne med at knytte
forslaget sammen med de forskellige nationale retssystemer, detaljerne ved og konsekvenserne af
valg af instrumentet, konsekvenserne af et ugyldigt valg, forbrugerbeskyttelsesreglerne vedrørende
valget og medlemsstaternes indberetningspligt, herunder den planlagte onlinedatabase for
kendelser.
Hvad angår forhandlingsmetoden foreslår formandskabets dokument, at instrumentets retsgrundlag
behandles, når i det mindste nogle af de indholdsspecifikke spørgsmål er afgjort, og der er foretaget
en fyldestgørende vurdering af forslagets positive økonomiske virkning.
Kommissionens forslag til forordning vil give virksomheder og forbrugere fra forskellige lande et
alternativ til at drive forretning efter regler, der gælder i et land, som parterne ikke nødvendigvis er
fortrolige med. De to kontraherende parter kan aftale frivilligt at vælge et andet alternativt regelsæt
for deres grænseoverskridende salgsaftaler, som vil være identisk i samtlige medlemsstater og
gælde tillige med de almindelige nationale købelove.
Formålet med forslaget er at styrke vækst og handel på det indre marked ved at nedbringe
virksomhedernes omkostninger som følge af forskelle mellem medlemsstaternes aftaleret og
forbrugernes modvilje mod grænseoverskridende handel. Grundprincipperne er aftalefrihed og en
høj grad af forbrugerbeskyttelse. Forslaget forudsætter, at dette alternative regelsæt vil stimulere
handelen over landegrænserne.
Den alternative købelov vil kunne anvendes på både aftaler om køb af varer og levering af digitalt
indhold og direkte relaterede tjenesteydelser. Den vil kunne anvendes på både aftaler mellem
erhvervsdrivende og forbrugere og de aftaler mellem erhvervsdrivende, hvor mindst en part er en
SMV. Det er vigtigt at understrege, at begge parter i en grænseoverskridende aftale skal være
indforstået med at anvende denne alternative europæiske købelovsordning.
18498/11
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0027.png
13.-14.XII.2011
De nye regler vil omfatte de fleste aftaleretlige spørgsmål, der skønnes at have praktisk relevans i
hele livscyklussen for en aftale over landegrænserne, herunder parternes rettigheder og forpligtelser
og misligholdelsesbeføjelser, forpligtelser til at give oplysninger inden indgåelse af en aftale,
fortrydelsesret og konsekvenserne heraf, fortolkning samt aftalens indhold og virkninger.
For at sikre en effektiv og ensartet anvendelse indeholder forslaget fremtidige støtteforanstaltninger
i form af udvikling af standardiserede EU-aftalevilkår og oprettelse af en offentligt tilgængelig
database over relevante domstolsafgørelser.
Yderligere oplysninger findes i dette
baggrundsnotat
(s. 12-13).
18498/11
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0028.png
13.-14.XII.2011
ADGANG TIL ADVOKATBISTAND
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport om forslaget til direktiv om ret til adgang til advokat-
bistand og ret til kommunikation med konsulære myndigheder og med en tredjemand, f.eks. et
familiemedlem eller en arbejdsgiver, ved anholdelse (18215/11).
Fremskridtsrapporten analyserer de vigtigste spørgsmål, der er drøftet indtil videre, herunder
direktivets anvendelsesområde, de situationer, hvor der bør gives ret til adgang til advokatbistand,
mulige fravigelser, information ved frihedsberøvelsen, retten til adgang til advokatbistand under
sager angående europæiske arrestordrer samt spørgsmålene om retsmidler.
Kommissionen forelagde forslaget i juni 2011
(11497/11).
Det Forenede Kongerige og Irland har besluttet ikke at deltage i vedtagelsen af dette direktiv på
nuværende tidspunkt, men de deltager aktivt i drøftelserne og kan beslutte at deltage på et senere
tidspunkt.
Yderligere oplysninger findes i dette
baggrundsnotat
(s. 12-13).
18498/11
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0029.png
13.-14.XII.2011
FLERÅRIG FINANSIEL RAMME (FFR) 2014-2020
Rådet havde en første udveksling af synspunkter om Kommissionens forslag på området for retlige
og indre anliggender i forbindelse med den flerårige finansielle ramme (2014-2020).
På området for indre anliggender forelagde Kommissionen sin meddelelse "Opbygning af et åbent
og sikkert Europa: Budgettet for indre anliggender for 2014-2020" (17284/11) og den medfølgende
pakke af lovgivningsforslag:
en forordning om almindelige bestemmelser om Asyl- og Migrationsfonden og om
instrumentet for finansiel støtte til politisamarbejde, forebyggelse og bekæmpelse af
kriminalitet samt krisestyring
(17285/11)
to forordninger om henholdsvis
et instrument for finansiel støtte til forvaltning af de ydre grænser og den fælles
visumpolitik som en del af Fonden for Intern Sikkerhed
(17290/11)
og
et instrument for finansiel støtte til politisamarbejde, forebyggelse og bekæmpelse af
kriminalitet samt krisestyring som en del af Fonden for Intern Sikkerhed
(17287/11).
en forordning om oprettelse af en asyl- og migrationsfond (17289/11).
På området for retlige anliggender drøftede Rådet to forslag til forordning om henholdsvis
programmet for retlige anliggender (17278/11) og programmet for rettigheder og unionsborgerskab
(17273/11).
18498/11
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0030.png
13.-14.XII.2011
RIA-MØDE PÅ MINISTERPLAN MELLEM EU OG USA
Rådet blev orienteret om resultatet af RIA-mødet på ministerplan mellem EU og USA, som fandt
sted den 21. november 2011.
Blandt de spørgsmål, der blev drøftet på mødet, var forhandlinger om en PNR-aftale mellem EU og
USA og om en aftale om databeskyttelse mellem EU og USA, spørgsmål vedrørende
terrorbekæmpelse samt it-kriminalitet og cybersikkerhed, samarbejde om migration og mobilitet,
forhandlinger om en fælles EU-købelov samt gennemførelsen af traktaterne om udlevering og
gensidig retshjælp mellem EU og USA.
18498/11
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0031.png
13.-14.XII.2011
EVENTUELT
Under eventuelt og på Slovakiets anmodning orienterede Kommissionen om en mission til Kosovo
for nylig, hvor der blev sat fokus på evalueringen af de foranstaltninger til reintegration af
tilbagevendte flygtninge, der er truffet i Kosovo. Da der var gjort betydelige fremskridt på dette
område, bekendtgjorde Kommissionen, at der inden længe vil blive indledt en visumdialog med
Kosovo.
Litauen holdt et indlæg, hvor det fremhævede visse aspekter af et punkt vedtaget uden drøftelse
("A-punkt") om formandskabets rapport om opfølgning af evalueringsrapporterne om fjerde runde
af gensidige evalueringer, der omhandler praktisk anvendelse af den europæiske arrestordre og de
relevante procedurer for overgivelse mellem medlemsstaterne.
Det kommende danske formandskab redegjorde kort for sine prioriteter på RIA-området.
18498/11
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0032.png
13.-14.XII.2011
DET BLANDEDE UDVALG
I tilknytning til rådssamlingen drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) følgende emner:
SIS II
Kommissionen forelagde udvalget en oversigt over den vigtigste udvikling i de sidste seks måneder
for så vidt angår gennemførelsen af anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II).
SIS II skal efter planen sættes i drift inden første kvartal af 2013.
Schengeninformationssystemet (SIS) er en database, der deles af de deltagende landes grænse- og
indvandringsmyndigheder og retshåndhævende myndigheder og indeholder oplysninger om per-
soner og om forsvundne og stjålne genstande. Der gælder særlig strenge databeskyttelsesregler for
SIS. Det er en kompensationsforanstaltning i forbindelse med åbningen af de indre grænser i
henhold til Schengenaftalen, men betragtes også som en afgørende sikkerhedsfaktor i EU. Europa-
Kommissionen er i øjeblikket i gang med at udvikle anden generation af SIS, almindeligvis
benævnt SIS II.
Grænseoverskridende kriminalitet begået af omrejsende grupper
Udvalget drøftede problemerne vedrørende grænseoverskridende kriminalitet begået af omrejsende
grupper. En lang række delegationer tog ordet og understregede betydningen af øget samarbejde og
informationsudveksling på dette område, bl.a. gennem Europol.
I december 2010 vedtog Rådet
konklusioner
om bekæmpelse af kriminalitet begået af mobile
(omrejsende) kriminelle grupper.
18498/11
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0033.png
13.-14.XII.2011
Forvaltning af Schengensamarbejdet
Udvalget drøftede to lovgivningsforslag om styrket forvaltning af Schengensamarbejdet.
Se særskilt punkt ovenfor.
EU's visumfritagelsesordning
Udvalget drøftede suspensionsklausulen i Kommissionens forslag om ændring af reglerne for EU's
visumfritagelsesordning (10834/11). De ændringsforslag, der blev stillet i maj 2011, vedrører
forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal
være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis stats-
borgere er fritaget for dette krav.
Se særskilt punkt ovenfor.
Flerårig finansiel ramme (FFR) 2014-2020 - indre anliggender
Udvalget havde en første udveksling af synspunkter om to forordninger om henholdsvis et
instrument for finansiel støtte til forvaltning af de ydre grænser og den fælles visumpolitik som en
del af Fonden for Intern Sikkerhed (17290/11) og et instrument for finansiel støtte til
politisamarbejde, forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet samt krisestyring som en del af
Fonden for Intern Sikkerhed (17287/11). De indgår i Kommissionens forslag i forbindelse med den
flerårige finansielle ramme (2014-2020).
Se særskilt punkt ovenfor.
EU's reaktion på det øgede migrationspres
Udvalget drøftede et dokument fra formandskabet om EU's reaktion på det øgede migrationspres.
Se særskilt punkt ovenfor.
18498/11
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0034.png
13.-14.XII.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Anvendelse af den europæiske arrestordre
Rådet noterede sig formandskabets rapport om opfølgning af evalueringsrapporterne om fjerde
runde af gensidige evalueringer, der omhandler praktisk anvendelse af den europæiske arrestordre
og de relevante procedurer for overgivelse mellem medlemsstaterne.
Disse evalueringer finder sted inden for rammerne af den fælles aktion af 5. december 1997
1
,
hvorved der blev indført en ordning for evaluering af, hvordan de internationale forpligtelser med
hensyn til bekæmpelse af organiseret kriminalitet udmøntes og efterleves i de enkelte
medlemsstater.
Ved afslutningen af fjerde runde i juni 2009 vedtog Rådet en endelig rapport med anbefalinger til
medlemsstaterne. Den aktuelle rapport fra formandskabet indeholder oplysninger, som medlems-
staterne har fremsendt, om, hvilke foranstaltninger de har truffet eller vil træffe for at efterkomme
anbefalingerne i rapporten og i evalueringsrapporterne.
Schengenområdet: Liechtensteins tiltrædelse
Rådet besluttede, at Liechtenstein den 19. december 2011 bliver det 26. land, der tiltræder
Schengenområdet.
Med henblik herpå vedtog Rådet en afgørelse om ophævelse af kontrollen ved de indre landgrænser
til Liechtenstein og af de nuværende begrænsninger for anvendelsen af
Schengeninformationssystemet (17219/11).
1
EFT L 344 af 15.12.1997.
34
18498/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0035.png
13.-14.XII.2011
I en forudgående evalueringsprocedure havde Rådet fastslået, at Liechtenstein opfylder alle de
nødvendige betingelser for den praktiske anvendelse af de relevante dele af Schengenreglerne.
Rådets konklusioner bekræftede resultaterne af denne evalueringsprocedure (15570/1/11).
Schengenreglerne er et sæt fælles regler om
fri bevægelighed for personer og ophævelse af systematisk kontrol ved de indre grænser
politi- og toldsamarbejde
retligt samarbejde
oprettelse af Schengeninformationssystemet (SIS), en database, der deles af de deltagende
landes grænse- og indvandringsmyndigheder og retshåndhævende myndigheder og
indeholder oplysninger om personer og om forsvundne og stjålne genstande
et fælles Schengenvisum, der giver adgang til fri bevægelighed i hele Schengenområdet i
en periode på op til 90 dage.
Toldsamarbejde
Rådet vedtog en resolution om fremtiden for samarbejdet om håndhævelse af toldlovgivningen
(17558/11),
der indeholder en strategi for fremtiden på dette område.
Strategien tager navnlig sigte på at styrke samarbejdet mellem EU's toldmyndigheder med henblik
på at effektivisere deres bekæmpelse af grænseoverskridende og tværnational kriminalitet.
Toldmyndighederne bør være den førende myndighed for kontrol med varebevægelser inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed for bedre at beskytte EU's borgere og EU's økonomi
mod smugling, svig og andre trusler som følge af organiseret kriminalitet på EU's område.
18498/11
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0036.png
13.-14.XII.2011
Rapport om e-justice
Rådet noterede sig rapporten fra Gruppen vedrørende E-lovgivning (e-justice)
(16312/1/11)
om de
fremskridt, der er gjort i dette halvår inden for europæisk e-justice. Arbejdet blev udført på grundlag
af den reviderede køreplan, som RIA-Rådet godkendte i juni 2011
(10331/11),
og i
overensstemmelse med handlingsplanen vedrørende europæisk e-justice
1
.
PNR-aftale mellem EU og Australien
Rådet vedtog afgørelsen om indgåelsen af aftalen mellem EU og Australien om behandling og
overførsel af passagerliste(PNR)-oplysninger (10093/11).
Den erstatter den gældende aftale fra 2008.
Yderligere oplysninger findes i denne
pressemeddelelse.
Beskyttelse af sportsbegivenheder mod terrorangreb
Rådet vedtog et bilag til håndbogen for politi og sikkerhedsmyndigheder vedrørende samarbejde
ved større arrangementer med en international dimension (16933/1/11). Bilaget vedrører beskyttelse
af meget store sportsbegivenheder med en international dimension mod terrorangreb og udfylder
således et hul i EU's retningslinjer vedrørende sportsbegivenheder.
Bekæmpelse af falskmøntneri -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om styrket samarbejde og informationsudveksling vedrørende
bekæmpelse af falskmøntneri, navnlig forfalskning af euroen. Yderligere oplysninger findes i
dokument
14401/2/11.
1
EUT C 75 af 31.3.2009.
36
18498/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0037.png
13.-14.XII.2011
Bekæmpelse af seksuel udnyttelse af børn og børneporno på internettet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om bekæmpelse af seksuel udnyttelse af børn og børneporno på
internettet - styrkelse af effektiviteten af politiaktiviteter i medlemsstaterne og tredjelande.
Yderligere oplysninger findes i dokument
15783/3/11.
Den europæiske dagsorden for integration af tredjelandsstatsborgere -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om den europæiske dagsorden for integration af tredjelandsstatsborgere.
Yderligere oplysninger findes i dokument
18296/11.
Udveksling af oplysninger om tredjelandsstatsborgere, der nægtes indrejse -
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om en bedre anvendelse af SIS og Sirene til udveksling af oplysninger
om tredjelandsstatsborgere, der nægtes indrejse. Yderligere oplysninger findes i dokument
16951/11.
Forbedring af datakvaliteten i SIS 1+ inden migrationen til SIS II -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om passende forberedelse af medlemsstaternes institutionelle SIS-
brugere med henblik på forbedring af datakvaliteten i SIS 1+ inden migrationen til SIS II.
Yderligere oplysninger findes i dokument
15550/11.
Nationale uddannelsessystemer og det fælles uddannelsessystem for Sireneoperatører -
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om de nationale uddannelsessystemer og det fælles uddannelsessystem
for Sireneoperatører. Yderligere oplysninger findes i dokument
15551/11.
18498/11
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0038.png
13.-14.XII.2011
Vision for europæisk kriminalteknik 2020 -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om en vision for europæisk kriminalteknik 2020, herunder oprettelsen
af et europæisk kriminalteknisk område og udviklingen af kriminalteknisk infrastruktur i Europa.
Yderligere oplysninger findes i dokument
17537/11.
Forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet, der involverer kulturgoder -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet, der involverer
kulturgoder. Yderligere oplysninger findes i dokument
17541/11.
Samarbejde på RIA-området inden for rammerne af det østlige partnerskab -
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om samarbejde på området retlige og indre anliggender inden for
rammerne af det østlige partnerskab. Yderligere oplysninger findes i dokument
17596/11.
Samarbejdet mellem EU og Østeuropa på narkotikaområdet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om samarbejdet mellem EU og Østeuropa på narkotikaområdet. Yder-
ligere oplysninger findes i dokument
17728/11.
Nye psykoaktive stoffer -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om nye psykoaktive stoffer. Yderligere oplysninger findes i dokument
17730/11.
18498/11
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0039.png
13.-14.XII.2011
Prümafgørelserne -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om intensivering af gennemførelsen af Prümafgørelserne efter fristen
den 26. august 2011. Yderligere oplysninger findes i dokument
17762/11.
Rådet vedtog tillige en halvårlig rapport om gennemførelsen af bestemmelserne om elektronisk
udveksling af oplysninger i Prümafgørelserne. Yderligere oplysninger findes i dokument
17761/11.
Politisamarbejdet med lande, der ikke er medlem af EU: tryghed og sikkerhed ved
sportsbegivenheder -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om styrkelse af politisamarbejdet med lande, der ikke er medlem af EU,
om tryghed og sikkerhed ved sportsbegivenheder. Yderligere oplysninger findes i dokument
17555/11
+
COR 1
+
COR 2.
Mere effektiv risiko-, nød- og krisekommunikation -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om en integreret tilgang til mere effektiv risiko-, nød- og
krisekommunikation. Yderligere oplysninger findes i dokument
17122/11
+
COR 1
+
COR 3.
EU's tiltrædelse af EMRK
Rådet noterede sig en rapport om status over forhandlingerne med henblik på EU's tiltrædelse af
den europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder (EMRK) (18117/11).
Det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS)
Rådet noterede sig formandskabets rapport om det europæiske informationssystem vedrørende
strafferegistre (ECRIS) (18357/11). ECRIS er knyttet til to rådsafgørelser fra 2009, der indførte
regler for udveksling af oplysninger om straffedomme og oplysninger fra strafferegistre.
18498/11
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0040.png
13.-14.XII.2011
Rapporten gør status over Rådets hidtidige arbejde med udvikling og drift af ECRIS, navnlig
gennem indførelse af loggingsystemer og -procedurer, vedtagelse af tekniske specifikationer for
udvekslingen af oplysninger, herunder sikkerhedskrav og fælles protokoller samt fastlæggelse af
procedurer til at kontrollere, at de nationale softwareapplikationer er i overensstemmelse med de
tekniske specifikationer. Endvidere er der udarbejdet en ikkebindende håndbog for praktikere. Den
beskriver proceduren for udveksling af oplysninger gennem ECRIS.
Det forventes, at mekanismen til udveksling af oplysninger gennem ECRIS fungerer
medlemsstaterne imellem fra april 2012.
Elektronisk Prümudveksling af oplysninger med Litauen
Med hensyn til den juridiske Prümramme (2008/615/RIA og 2008/616/RIA) vedtog Rådet to af-
gørelser om elektronisk udveksling med Litauen af henholdsvis dna-oplysninger (14524/11) og
fingeraftryksdata (14525/11).
Den evalueringsprocedure, der kræves i henhold til Rådets afgørelse 2008/616/RIA
1
, konkluderede,
at Republikken Litauen fuldt ud har gennemført de almindelige bestemmelser om databeskyttelse,
og at landet derfor kan modtage og levere personoplysninger i de relevante kategorier fra datoen for
disse afgørelsers ikrafttræden.
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's handlingsplan for Pakistan
Rådet noterede sig den fjerde halvårlige gennemførelsesrapport om EU's handlingsplan for
Pakistan, som blev vedtaget i oktober 2009.
1
EUT L 210 af 6.8.2008.
40
18498/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453924_0041.png
13.-14.XII.2011
Borgernes mobilitet til og fra Rusland
Rådet tog fælles skridt hen imod visumfri indrejse med henblik på kortvarigt ophold for borgere fra
Rusland og EU. Det drejer sig bl.a. om en liste over foranstaltninger, som både EU og Den Russiske
Føderation skal gennemføre til forberedelse af visumfri indrejse med henblik på kortvarigt ophold.
Foranstaltningerne vedrører dokumentsikkerhed, f.eks. indførelse af biometriske pas, bekæmpelse
af ulovlig indvandring og grænseforvaltning samt offentlig orden, sikkerhed og retligt samarbejde,
herunder bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet, terrorisme og korruption.
Restriktive foranstaltninger - Republikken Guinea
Rådet vedtog en forordning om ændring af anvendelsesområdet for de restriktive foranstaltninger,
der har været indført over for Republikken Guinea siden den 22. december 2009, for at bringe dem i
overensstemmelse med Rådets afgørelse 2011/706/FUSP af 27. oktober 2011.
BUDGETTER
Finansiering af ITER
Rådet bekræftede den yderligere finansiering af den internationale termonukleare forsøgsreaktor
(ITER) i 2012 og 2013 på grundlag af et kompromis, der blev indgået mellem det polske
formandskab, repræsentanter for Europa-Parlamentet og Kommissionen den 1. december
(18322/1/11
REV 1)
1
.
Det betyder, at der vil blive stillet yderligere 1,2 mia. EUR i forpligtelsesbevillinger til rådighed for
ITER i de næste to år. Beløbet er i tillæg til de 100 mio. EUR, som allerede er sikret gennem EU's
budget for 2012.
Yderligere oplysninger findes i
18557/11.
1
Luxembourg, Nederlandene og Sverige undlod at stemme.
41
18498/11
DA