Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3137 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
2. december 2011
FVM 965
____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011
____________________________________________________________________
12.
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en ny protokol om fastsættelse af de
fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Republikken
Mozambique,
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Unionens vegne og midlertidig
anvendelse af protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den
finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den
Europæiske Union og Republikken Mozambique, og
Forslag til Rådets forordning om tildeling af fiskerimuligheder i medfør af
protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og
Republikken Mozambique
- Tidlig forelæggelse
KOM (2011) 801, KOM (2011) 800 og KOM (2011) 797
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1051018_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 15.-16. december 2011
12. Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en ny protokol om fastsættelse af de
fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripart-
nerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Republikken Mozambique,
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Unionens vegne og midlertidig
anvendelse af protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finan-
sielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Eu-
ropæiske Union og Republikken Mozambique, og
Forslag til Rådets forordning om tildeling af fiskerimuligheder i medfør af
protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og
Republikken Mozambique
KOM (2011) 801, KOM (2011) 800 og KOM (2011) 797
Nyt notat.
Resumé
EU og Mozambique har forhandlet om indgåelse af en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen
mellem EU og Mozambique. Teksten til den nye protokol, som fastsætter fiskerimulighederne og
den finansielle modydelse, blev paraferet den 2. juni 2011 og vedrører en periode på tre år. Den vil
afløse den eksisterende protokol, der udløber den 31. december 2011. Den finansielle modydelse fra
EU til Mozambique er fastsat til ca. 2.940.000 € (ca. 21,9 mio. kr.) pr. år.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 801, KOM (2011) 800 samt KOM (2011) 797 af 30. novem-
ber 2011 fremsendt ovennævnte forslag til Rådet. KOM (2011) 800 og KOM (2011) 797 er over-
sendt til Rådet i en dansk sprogudgave den 1. december 2011. KOM (2011) 801 er endnu ikke over-
sendt til Rådet i en dansk sprogudgave.
Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, i sammenhæng med henholdsvis artikel 218,
stk. 5, og artikel 218, stk. 6, litra a) og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal. Forslaget til
Rådets afgørelse om endelig indgåelse af protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen kan dog først
vedtages efter godkendelse af Europa-Parlamentet.
Forslagene forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslagene er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er til-
godeset.
Formål og indhold
EU og Mozambique har forhandlet om indgåelse af en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen
mellem EU og Mozambique. Teksten til den nye protokol, som fastsætter fiskerimulighederne og
den finansielle modydelse, blev paraferet den 2. juni 2011 for en periode på tre år. Den vil afløse
den eksisterende protokol, der udløber den 31. december 2011.
Hovedformålet er at fastholde samarbejdet mellem EU og Mozambique med henblik på at styrke
partnerskabsrammen, som blev etableret i 2007, blandt andet for at bidrage til at udvikle en politik
for bæredygtigt fiskeri og ansvarlig udnyttelse af fiskeressourcerne i Mozambiques fiskerizone i
begge parters interesse. Aftalen er en del af EU’s netværk af fiskeripartnerskabsaftaler om tun og
andre stærkt vandrende arter. EU har haft en fiskeriaftale med Mozambique siden 1987.
Protokollens samlede finansielle modydelse er på 2.940.000 € (ca. 21,9 mio. kr.) for hele perioden
på tre år og bygger på:
a) en årlig referencemængde på 8.000 tons fangst for i alt 75 fartøjer svarende til 520.000 € (ca.
3,9 mio. kr.) pr. år, og
b) støtte til gennemførelsen af Mozambiques fiskeri- og havpolitik, der beløber sig til 460.000 €
(ca. 3,4 mio. kr.) pr. år.
Den nye protokols finansielle modydelse er forhøjet med 80.000 € (ca. 596.000 kr.) årligt fra i alt
900.000 € (ca. 6,7 mio. kr.) årligt i den hidtidige protokol til 980.000 € (ca. 7,3 mio. kr.) årligt. Den
årlige referencemængde er ændret fra 10.000 tons fangst til på 8.000 tons fangst. Det skal dog be-
mærkes, at et væsentligt større beløb end hidtil er øremærket til støtte til gennemførelse af Mozam-
biques fiskeri- og havpolitik.
Med hensyn til fiskerimuligheder gives der i den nye protokol fisketilladelse til fiskeri efter stærkt
vandrende arter for 43 notfartøjer til tunfiskeri (mod 44 i den eksisterende protokol) og 32 (mod 45
i den eksisterende protokol) langlinefartøjer med flydeline. Spanien, Frankrig og Italien har adgang
til fiskeri med notfartøjer til tunfiskeri inden for aftalen, mens Spanien, Frankrig, Portugal og Stor-
britannien har adgang til fiskeri med langlinefartøjer.
For EU-flåden gælder, at mindst to af de søfolk, der påmønstres EU-notfartøjer til tunfiskeri i tred-
jelandets fiskerizone, skal være sømænd fra Mozambique. For så vidt angår langlinefartøjer er an-
tallet af søfolk fra Mozambique mindst én. EU-fartøjernes redere skal bestræbe sig på at påmønstre
yderligere mozambiquiske sømænd.
Parterne forpligter sig til at samarbejde om overvågning af fiskeressourcernes tilstand ud for Mo-
zambique. Ligeledes er parterne enige om at respektere henstillinger og afgørelser vedtaget af
Kommissionen for Tunfisk i Det Indiske Ocean (IOTC). EU er medlem er IOTC, mens Mozambi-
que er samarbejdende ikke-medlem. For de bestande, som er reguleret i IOTC gennem kvoter, som
EU har andel i, fisker EU på egne IOTC-kvoter i Mozambiques farvande.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fiskeriet efter tun og sværdfisk er omfattet af IOTC reguleringen og vurderes at være inden for bæ-
redygtige rammer. Der forekommer bifangster af visse hajarter i linefiskeriet, som giver anledning
til bekymring. Der er også bifangst af skildpadder og fugle. Man kan derfor ikke med sikkerhed
fastslå, at linefiskeriet er i overensstemmelse med principper om ansvarligt fiskeri. Antallet af fartø-
jer, der kan fiske med line under aftalen, vil blive reduceret fra 45 til 32 fartøjer.
Med henblik på at fremme ansvarligt og bæredygtigt fiskeri i Mozambiques farvande aftaler EU og
Mozambique snarest muligt efter protokollens ikrafttræden et flerårigt sektorprogram blandt andet
på grundlag af Mozambiques fiskeriudviklingsplan. Protokollens gennemførelse kan suspenderes
under særlige betingelser, herunder såfremt afgørende og grundlæggende dele af menneskerettighe-
derne eller demokratiske principper overtrædes, eller der sker væsentlige ændringer i de politiske
retningslinjer, som har ført til indgåelsen af protokollen.
Den finansielle modydelse kan ligeledes suspenderes, blandt andet såfremt de opnåede resultater
med sektorstøtten ikke stemmer overens med budgetprogrammeringen.
Der foreligger en evalueringsrapport af den eksisterende partnerskabsaftale mellem EU og Mozam-
bique. Rapporten er foreløbigt klassificeret som fortrolig.
Udtalelser
Europa-Parlamentets godkendelse af protokollen foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover ind-
virkningen på EU-budgettet. Den finansielle modydelse kan op- eller nedjusteres som følge af æn-
dringer i fiskerimulighederne inden for aftalens ramme. EU’s samlede finansielle modydelse kan
dog højst udgøre det dobbelte af nævnte beløb.
Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved aftalen på 19.600 € (ca.
146.000 kr.) pr. år ved en årlig budgetudgift for EU på 980.000 € (ca. 7,3 mio. kr.).
Høring
§5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
For så vidt angår fiskeripartnerskabsaftale fiskeriaftaler henholder regeringen sig til principperne,
der blev fremlagt på samrådet om fiskeripartnerskabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg den 12.
januar 2011, det vil sige:
Forbedrede videnskabelige bestandsvurderinger,
Styrket kontrol, herunder fremme regionalt samarbejde,
Krav til overholdelse af menneskerettigheder og demokratisk udvikling, herunder fremme af
opbygning af høringsprocesser,
Størst mulig sikkerhed for, at EU’s midler anvendes til de formål, som er opstillet i aftalerne og
Størst mulig åbenhed i forbindelse med aftalernes indgåelse og evaluering.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover arbejder regeringen for, at partnerskabsaftalerne sikrer, at der fiskes på fiskeresurser,
som det pågældende tredjeland ikke selv kan fiske eller foretrækker at stille til rådighed mod beta-
ling til EU eller andre lande.
Desuden arbejder regeringen for, at midlerne inden for rammerne af fiskeripartnerskabsaftalerne
kommer lokalbefolkningen til gode. Endvidere lægges der vægt på en opretholdelse af en eksklusi-
vitetsklausul, som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en fiskeripartnerskabsaftale med et tred-
jeland, alene kan fiske i det pågældende land inden for rammerne af aftalen og ikke indgå private
aftaler om fiskerimuligheder uden for aftalens rammer.
Regeringen lægger vægt på, at antallet af linefartøjer reduceres i den nye protokol sammenholdt
med den hidtidige protokol.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være generel støtte til forslagene.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5