Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3137 - landbrug og fiskeri Bilag 7
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer/CASA
Den 22. december 2011
FVM 979
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011
1. og 2. Fiskerimuligheder for 2012
Efter vanskelige forhandlinger særligt om indsatsbegrænsning i torskeforvaltningsplanen for Nord-
søen blev man enige om fortolkningen for fiskerier med under 5 % torsk i blandet fiskeri. Endvidere
stillede Kommissionen i udsigt, at fiskere med over 5 % torsk i blandet fiskeri vil kunne undgå den
planlagte reduktion på 18 % i antallet af dage ved at have kameraovervågning om bord forudsat, at
Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) giver en positiv udta-
lelse herom. For en række arter blev kvoterne forhøjet; af dansk interesse kan nævnes blandt andet
sild (132 %) og rødspætte (15 %) i Nordsøen og jomfruhummer (16 %) i Skagerrak og Kattegat.
Kvoten for torsk i Kattegat blev reduceret med 30 % og må alene fiskes som bifangst.
3. Fiskerimuligheder for 2012 i Sortehavet
Der blev opnået politisk enighed om en roll-over for både brisling og pighvar på betingelse af, at
medlemsstaterne forpligtede sig til bedre kontrol, overvågning og videnskabelig rådgivning med
henblik på at mindske omfanget af IUU-fiskeri i området.
4. Den Europæiske Hav- og Fiskerifond
Kommissær Damanaki præsenterede kort forslaget til nyt finansieringsinstrument og betonede, at
det var lykkedes at øge konvolutten. Det blev fremhævet, at midlerne fra fonden skulle bidrage til at
implementere fiskerireformen, og at der ikke længere var afsat midler til ophugningsstøtte. Man øn-
skede i stedet at anvende midlerne til fordel for kystsamfundene, innovation, modernisering af far-
tøjer, mere selektive redskaber, havvands- og ferskvandsakvakultur samt kortlægning af havbunden
i EU. Endelig understregede kommissæren, at der var knyttet konditionalitet til fonden – man kunne
kun få udbetalt midler, såfremt man overholdt reglerne.
5., 6., 7. og 8. Godkendelse af 3 GMO majs og 1 GMO bomuld
Kommissær Dalli orienterede om de fire forslag til tilladelse til markedsføring af fire GMO-
produkter. Tilladelsen dækker anvendelse til foder og fødevarer samt til anden industriel brug.
Danmark støttede Kommissionens forslag, idet man hæftede sig ved, at Kommissionen har lovet at
se på reglerne om restkoncentrationer af Bt-toksin i forhold til pesticidreglerne, og det blev endvi-
dere påpeget, at dette kunne bidrage til en afklaring af et potentielt kontrolmæssigt problem. For-
mandskabet kunne hverken konstatere kvalificeret flertal for eller imod de fire forslag. Kommissio-
nen kan herefter vedtage forslagene.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Reform af den fælles landbrugspolitik – landdistriktspolitikken
Kommissær Ciolos præsenterede forslaget og lagde i forhold til de nye udfordringer vægt på, at
landdistriktspolitikken skulle øge landbrugets konkurrenceevne på en bæredygtig måde, herunder
hensynet til biodiversitet og klimaforandringer. Mange medlemsstater efterspurgte fordelingsnøglen
for landdistriktsmidlerne i den næste flerårige finansielle ramme 2014-2020. Der var generel be-
kymring over udsigten til øgede administrative byrder som følge af samordningen af landdistrikts-
politikken med de øvrige strukturfonde under den fælles strategiske ramme. Mange medlemsstater
ønskede at hæve EU-medfinansieringssatsen og fandt det bekymrende, at Kommissionen foreslår at
fastsætte den til 50 %. Mange medlemsstater var imod oprettelsen af en performance-reserve og
fandt, at den skulle fjernes i forhold til landdistriktsfonden. Flere medlemsstater kritiserede skarpt
Kommissionens forslag om at afgrænse ugunstigt stillede områder ved hjælp af Kommissionens fo-
reslåede biofysiske kriterier, ligesom en række medlemsstater ønskede risikostyringsinstrumenterne
udvidet. Flere medlemsstater fandt, at landdistriktspolitikken var et vigtigt instrument til at imødegå
miljøudfordringer og klimaudfordringer, og at dette skulle udbygges yderligere. Desuden var flere
medlemsstater optaget af bedre at kunne understøtte innovation, bæredygtighed og konkurrencedyg-
tighed via landdistriktspolitikken.
10. Grønbogen om salgsfremme
Rådskonklusioner på baggrund af grønbogen om salgsfremme blev vedtaget som a-punkt.
11. Fødevarehjælp til socialt udsatte i EU
Forslaget blev vedtaget som a-punkt på baggrund af kompromiset mellem Tyskland og Frankrig,
hvilket indebærer en fortsættelse af fødevareprogrammet i 2012 og 2013 samt en klar tilkendegivel-
se af, at programmet ikke skal videreføres i den næste flerårige finansielle ramme 2014-2020.
12. Fiskeriprotokol Mozambique
Forslaget var ikke på dagsordenen.
13. Beskyttelse af dyr under transport
Kommissær Dalli præsenterede Kommissionens rapport om virkningen af Rådets forordning nr.
1/2005 om beskyttelse af dyr under transport. Danmark oplyste, at rapporten vil være en prioriteret
sag under det danske formandskab, og man håbede på at kunne finde fælles fodslag og vedtage fæl-
les konklusioner om Rådets holdning til rapporten. En række medlemsstater betonede vigtigheden
af en ensartet fortolkning af reglerne, regler som fungerer i praksis samt bedre håndhævelse.
14. Forslag til foranstaltninger over for tredjelande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri
Kommissionen præsenterede sit forslag til et generelt handelsinstrument til anvendelse overfor tred-
jelande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri af bestande med fælles forvaltning og understregede, at
man ønskede så hurtig en vedtagelse som muligt. Et sidste forhandlingsmøde med kyststaterne, her-
under Færøerne og Island, om forvaltningen af makrelbestanden i Nordøst-Atlanten, er aftalt til ja-
nuar 2012. Flere medlemsstater støttede forslaget. Fra dansk side understregede man, at der stadig
skulle fokuseres på at opnå en aftale i januar.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Eventuelt
Fiskeriprotokol med Marokko
Kommissionen og medlemsstaterne anførte, at man måtte handle i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets beslutning om at afvise den etårige forlængelse af fiskeriprotokollen og stoppe fiskeri-
et med det samme. Flere medlemsstater var ikke enige i Europa-Parlamentets holdning og ønskede
at få forhandlet en ny protokol på plads hurtigst muligt. Enkelte medlemsstater ønskede kompensa-
tion for de økonomiske tab, som suspensionen medførte.
3