Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3142 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
1065590_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 11. januar 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 23. januar 2012
SAMLENOTAT
1. Serbien/Kosovo.............................................................................................................................2
2. Mellemøsten .................................................................................................................................4
3. Syrien.............................................................................................................................................6
4. Egypten .........................................................................................................................................8
5. Burma/Myanmar ........................................................................................................................ 10
6. Sudan/Sydsudan......................................................................................................................... 12
7. Iran .............................................................................................................................................. 15
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065590_0002.png
1. Serbien/Kosovo
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (FAC) den 1. december 2011. Nye afsnit er markeret med
en streg i margenen.
1. Resumé
Der ventes en generel drøftelse af situationen i Serbien og Kosovo.
2. Baggrund
En EU-faciliteret dialog mellem Beograd og Pristina blev igangsat den 8.-9. marts 2011, og en
række aftaler blev indgået i løbet af de første dialogmøder. Uenighed om toldstempler for varer
med oprindelse i Kosovo førte imidlertid i sommeren 2011 til uroligheder ved flere grænseover-
gange. KFOR og EULEX måtte indsætte styrker ved de omstridte grænseovergange mellem Ser-
bien og det etnisk-serbisk dominerede nordlige Kosovo, hvor lokale serbere havde etableret en
række vejspærringer. Situationen i det nordlige Kosovo er forsat spændt, og der er stadig lejlig-
hedsvis uro i området, om end de fleste af vejspærringerne nu er blevet fjernet. Der er siden i
regi af den EU-faciliterede dialog mellem Beograd og Pristina fundet et kompromis fsva.
spørgsmålene om toldstempler og om hvem, der skal bemande de omstridte grænseovergange
(IBM – Integrated Border Management).
Kommissionen fremlagde den 12. oktober sin udtalelse om Serbiens medlemskabsansøgning.
Udtalelsen noterede sig de opnåede reformfremskridt i Serbien og herunder ikke mindst den
succesfulde tilfangetagelse og udlevering af de to tilbageværende krigsforbrydertiltalte, Ratko
Mladic og Goran Hadzic. Kommissionen anbefalede på den baggrund, at Serbien tildeles kandi-
datstatus under forudsætning af, at Beograd i de kommende måneder genoptager dialogen med
Pristina og fortsætter implementeringen af de allerede indgåede aftaler. Derudover anbefalede
Kommissionen, at optagelsesforhandlinger med landet påbegyndes, så snart Serbien har taget
skridt til at normalisere forholdet til Kosovo.
På rådsmødet (almindelige anliggender) og Det Europæiske Råd i december kunne der ikke op-
nås enighed om at tildele Serbien kandidatstatus. Visse medlemslande fandt ikke, at Serbien hav-
de bidraget tilstrækkeligt til dialogprocessen med Pristina. I stedet besluttede Det Europæiske
Råd at anmode Rådet om i februar 2012 at vurdere, om Beograd har 1) bidraget konstruktivt til
dialogen med Pristina, 2) indgået et kompromis om Kosovos deltagelse i regionalt samarbejde og
3) bidraget aktivt til, at EULEX og KFOR kan udføre deres mandater i det nordlige Kosovo. En
eventuel beslutning om tildeling af kandidatstatus til Serbien vil skulle endosseres af Det Euro-
pæiske Råd den 1.-2. marts 2012. Blandt de opstillede kriterier vurderes ikke mindst spørgsmålet
om Kosovos deltagelse i regionalt samarbejde at være centralt. Spørgsmålet om tildeling af kan-
didatstatus til Serbien i foråret vil kunne få betydning for det parlamentsvalg, der skal afholdes
senest i maj 2012, og dermed for den pro-europæiske regerings fremtid.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i Serbien og Kosovo. Der forventes en orientering om status
på den EU-faciliterede dialog mellem Serbien og Kosovo. Der forventes ikke vedtaget rådskon-
klusioner.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065590_0003.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt enighed om synspunkter svarende til de danske.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark finder det vigtigt, at både Serbien og Kosovo engagerer sig konstruktivt i dialogen,
som EU har påtaget sig at facilitere. Fra dansk side støttes Kommissionens anbefaling om, at
Serbien tildeles kandidatstatus under forudsætning af, at Beograd bidrager konstruktivt til at op-
fylde de på DER opstillede kriterier.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 25. november
2011. Spørgsmålet om kandidatstatus til Serbien blev forelagt Folketingets Europaudvalg med
henblik på forhandlingsoplæg den 30. november 2011. Spørgsmålet om den EU-faciliterede dia-
log mellem Serbien og Kosovo blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den
10. marts 2011.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065590_0004.png
2. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (FAC) den 1. december 2011. Nye afsnit er markeret med
en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling og herunder EU’s rolle i freds-
processen.
2. Baggrund
De direkte forhandlinger mellem palæstinensere og israelere har været indstillet siden september
2010, hvor det israelske bosættelsesstop ikke blev forlænget, hvilket medførte, at palæstinenserne
afbrød forhandlingerne. De to parters chefforhandlere har imidlertid i januar 2012 i Amman
gennemført møder, hvor de forhandler om at genoptage de direkte forhandlinger. Disse møder
er led i Kvartettens bestræbelser for at fremme en fredsløsning. Kvartetten udsendte den 23. sep-
tember 2011 en erklæring, hvori de to parter opfordres til straks og uden forhåndsbetingelser at
genoptage direkte bilaterale forhandlinger. Fokus for drøftelserne mellem parterne er i henhold
til Kvartettens erklæring i første omgang på grænser og sikkerhed.
På FN´s Generalforsamling indgav præsident Abbas den 23. september 2011 ansøgning om sta-
ten Palæstinas FN-medlemskab til FN´s generalsekretær. FN´s Sikkerhedsråd har ikke haft
spørgsmålet til afstemning, da ingen af Sikkerhedsrådets 15 medlemmer hidtil har ønsket dette.
Det er forventningen, at man fra palæstinensisk side vil vurdere det videre forløb af møderne i
Kvartetregi og på den baggrund overveje videre skridt i FN-sporet, herunder i sikkerhedsrådsre-
gi. Den 31. oktober 2011 blev Palæstina indvalgt som fuldt medlem af UNESCO. Indtil videre
har præsident Abbas og det palæstinensiske selvstyre valgt at afstå fra at søge medlemskab af
yderligere FN-organisationer.
EU er ved udenrigsrepræsentanten og den Fælles Udenrigstjeneste stærkt engageret i sammen
med særligt de øvrige Kvartetmedlemmer at finde en formel, som kan sikre, at det videre forløb
vil føre til en genoptagelse af fredsforhandlingerne.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen. Der forventes sær-
ligt fokus på situationen i lyset af Kvartettens fortsatte bestræbelser på at fremme forhandlings-
sporet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065590_0005.png
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere, herunder i særdeleshed den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er, i
samarbejde med det internationale samfund, at understøtte fredsforhandlingerne. Grundstam-
men herfor - en to-stats løsning og en omfattende regional fred - har ikke ændret sig. Fra dansk
side støtter man det palæstinensiske selvstyres arbejde med stats- og institutionsopbygning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 25. november
2011.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065590_0006.png
3. Syrien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at diskutere udviklingen i Syrien, herunder status for den Arabiske Ligas observatørmission i landet
og evt. yderligere tiltag, herunder på sanktionsområdet.
2. Baggrund
FN vurderer, at over 5.000 mennesker nu er blevet slået ihjel i konflikten i Syrien, der over de
seneste måneder er blevet stadig mere voldelig. Dele af oppositionen – særligt den såkaldte Free
Syrian Army – har bevæbnet sig og bekæmper nu aktivt regimet. Den 23. december og den 6.
januar blev Damaskus ramt af bombeangreb, der dræbte et større antal mennesker. Det er uvist,
hvem der står bag bombeangrebene.
Den 19. december undertegnede Syrien efter lang tids tøven den protokol med den Arabiske
Liga, der tillod udsendelse af observatører fra Ligaen til Syrien. På trods af tilstedeværelsen af
observatører har regimet fortsat volden mod demonstranterne. Observatørerne rapporterede
første gang tilbage til Ligaen på et møde den 8. januar. Her blev det besluttet, at observatørerne
skulle blive i landet og fortsætte arbejdet. Det blev også besluttet at øge antallet af observatører.
Den Arabiske Liga opfordrede begge parter i konflikten til at indstille volden. Syrien er fortsat
formelt suspenderet fra den Arabiske Liga.
I FN’s Sikkerhedsråd forhandles der i øjeblikket om en resolution vedr. Syrien.
På oppositionssiden fremstår Syrian National Council (SNC) fortsat som den centrale spiller.
Der har den seneste tid været flere forsøg på at forene SNC og internt baserede oppositions-
grupper omkring en fælles politisk platform.
EU opretholder fortsat omfattende sanktioner over for Syrien. Sanktionerne blev senest stram-
met ved rådsmødet (udenrigsanliggender) den 30. november – 1. december 2011.
3. Formål og indhold
Rådet ventes som opfølgning på drøftelserne på Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 30. no-
vember – 1. december 2011 at drøfte udviklingen i Syrien med fokus på evt. yderligere tiltag i
retning af øget internationalt pres, herunder på sanktionsområdet. Det er muligt, at den tyrkiske
udenrigsminister vil deltage i drøftelserne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet, eller beskyttelsesni-
veauet. En evt. senere indførelse af sanktioner kan have økonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af situationen i Syrien og mulig-
hederne for øget international pres.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Syrien og mulighederne for øget internationalt
pres over for Syrien.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 25. november
2011 (under punktet sydlige naboer).
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065590_0008.png
4. Egypten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at diskutere resultatet af valget til underhuset i Egypten, hvor islamisterne står til en stor sejr. Der-
udover forventes det, at Rådet vil diskutere den tilspidsede situation for civilsamfundsorganisationerne efter de sene-
ste ugers ransagninger.
2. Baggrund
Egyptens parlamentsvalg startede den 28. november 2011 med dets tre faser til underhuset.
Der foreligger endnu ikke endelige, officielle resultater for tredje og sidste fase af valget. Bl.a.
udestår fordeling af 47 sæder (ud af 50) via valg i enkeltmandskredse. Run-offs i disse enkelt-
mandskredse gennemføres den 10. og 11. januar. For så vidt angår tredje fases partilistevalg
(hvorigennem der fordeles 100 sæder) peger foreløbige, uofficielle resultater imidlertid i retning
af en stemmefordeling på linje med de to forudgående faser.
Ifølge lokale medier har Friheds- og Retfærdighedspartiet (de muslimske brødre) angiveligt fået
omkring 35 pct. af stemmerne, det salafistiske el-Nour omkring 27 pct. og al-Wafd-partiet om-
kring 10 pct. I forhold til tidligere faser lader den Egyptiske Blok (liberale og socialister) til at
have haft en forholdsvis dårlig valgrunde med kun omkring 6 pct. af stemmerne. Derimod synes
både Revolutionen Fortsætter (fortrinsvis unge revolutionære) og Bygning og Udvikling (islami-
stisk parti relateret til det af EU terrorlistede al-Gama’a al-Islamiyya) at have haft en god valg-
runde, der vil give dem flere parlamentssæder.
Pga. diverse udestående run-offs, appelsager og omvalg forventes den præcise sammensætning af
underhuset tidligst at være kendt en gang i løbet af den kommende uge. Underhusets åbnings-
møde skal i henhold til valgregulativerne finde sted den 23. januar.
Torsdag den 29. december 2011 udførte bevæbnet egyptisk sikkerhedspersonel, både iført civilt
tøj og uniformer, under ledelse af den offentlige anklagemyndighed, razziaer mod mindst ti civil-
samfundsorganisationer landet over. Flere af de berørte organisationer er velkendte udenlandske
organisationer, der i Egypten arbejder for at fremme den demokratiske transitionsproces og
menneskerettigheder. Bl.a. blev en tysk organisation ransaget. Flere af de undersøgte organisatio-
ner fungerer som observatører for det nuværende parlamentsvalg. Under razziaen beslaglade
myndighederne dokumenter samt elektronisk udstyr i form af eksempelvis computere og mobil-
telefoner, og flere af organisationernes kontorer blev angiveligt afspærret, således at personer
hverken kunne komme ind i eller ud af dem. Ifølge flere af organisationerne blev de tilstedevæ-
rende medarbejdere holdt indespærret og fik desuden frataget muligheden for at kommunikere
med omverdenen, da deres mobiltelefoner og computere blev konfiskeret.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU’s udenrigsrepræsentant har den 30. december 2011 udtrykt bekymring for organisationernes
vilkår og opfordret den egyptiske regering til at give organisationerne lov til at fortsætte deres
arbejde med blandt andet at fremme transitionsprocessen.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte det forventede valgresultat med henblik på EU’s samarbejde med nye ak-
tører på den politiske scene i Egypten. Derudover forventes der en drøftelse af EU’s reaktion på
civilsamfundsorganisationernes vilkår.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en drøftelse blandt medlemslandene om islamisternes valgsejr. Derudover forven-
tes reaktioner på civilsamfundsorganisationernes vilkår.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af det egyptiske valgresultatet samt en drøftelse af de vanskelige
vilkår civilsamfundsorganisationerne har i landet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065590_0010.png
5. Burma/Myanmar
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte udviklingen i Burma samt muligvis sende budskab, der dels anerkender, at der over de
seneste måneder har fundet en positiv udvikling sted i Burma/Myanmar, dels fremhæver EU's forventninger om
at den burmesiske regering tager yderligere skridt mod demokrati og national forsoning som ”optakt” til fornyelsen
af Den Fælles Holdning, som udløber i april, hvor EU bl.a. skal tage stilling til evt. ændringer i sanktionsregi-
met.
2. Baggrund
Målet med Danmarks og EU’s politik i forhold til Burma/Myanmar er at understøtte en national
proces mod demokrati og national forsoning. Danmarks og EU’s politik i forhold til Bur-
ma/Myanmar er fastlagt i Den Fælles Holdning, som blev vedtaget første gang i 1996. Den Fæl-
les Holdning omfatter målrettede sanktioner over for de burmesiske myndigheder baseret på
princippet om reciprocitet, dvs. sanktionerne kan skærpes eller lempes afhængig af fremskridt
eller tilbageskridt i processen mod demokrati og national forsoning i Burma/Myanmar.
EU’s sanktioner omfatter en våbenembargo, forbud mod militært samarbejde, visumforbud for
navngivne personer, indefrysning af midler i EU, investeringsforbud og finansieringsforbud i
navngivne burmesiske statsejede virksomheder, forbud mod eksport af teknologi, udstyr og an-
den assistance relateret til tømmer-, og minedriftsdriftsindustrien samt forbud mod import af
varer fra disse industrier og forbud mod nye investeringer i industrierne, suspension af bistand −
på nær humanitær bistand og bistand til sociale sektorer, der ikke kanaliseres igennem myndighe-
derne. I forbindelse med den seneste fornyelse af Den Fælles Holdning på rådsmødet i april 2011
skete der en mindre lempelse i sanktionsregimet ved at begrænsninger på niveau for besøg til
Burma/Myanmar blev ophævet for et år under forudsætning af forudgående koordination i EU-
kredsen og møder med oppositionen - herunder Aung San Suu Kyi. Samtidig blev kredsen af
navngivne personer og virksomheder, der er omfattet af sanktionerne, justeret. Bl.a. er der ikke
indrejseforbud til EU for flere ministre i den nye regering med civil baggrund, herunder uden-
rigsministeren. Udover sanktioner omfatter Danmarks og EU’s politik også bistand til civilbe-
folkningen samt tæt dialog med de asiatiske lande om at fremme en løsning. Den nuværende
Fælles Holdning fra den 30. april 2011 udløber den 30. april 2012.
Godt et år efter valget i Burma i november 2010 og næsten 1 år efter indsættelsen af den nye
regering er der sket en række positive forandringer i Burma/Myanmar. Den burmesiske regering
har det seneste halve år bl.a. gennemført en række reform- og dialogtiltag såsom revision af for-
fatningen, intensiveret dialog med Aung San Suu Kyi, løsladelsen af flere hundrede politiske fan-
ger, opblødning af censur for medier og presse, tilladelse til brug af internettet, bekæmpelse af
tvangsarbejde, vedtagelse af lov om forbedring af forholdene for fagforeninger og ændring af lov
vedr. registrering af politiske partier, som bl.a. gør det muligt for Aung San Suu Kyi og hendes
parti, NLD, at stille op til suppleringsvalgene den 1. april. EU har som reaktion på den seneste
tids positive udvikling allerede iværksat flere tiltag. Disse er bl.a. besøg af en række europæiske
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ministre (herunder under den danske udviklingsminister) samt evt. kommende besøg af udenrigs-
repræsentant Ashton i Burma, åbning af et EU-kontor i Yangon og tilsagn om at forøge EU’s
bistand.
3. Formål og indhold
Som optakt til fornyelsen af Den Fælles Holdning i april, og som led i at understøtte en fortsat
positiv udvikling i Burma/Myanmar forventes EU’s udenrigsministre at drøfte udviklingen. Rå-
det vil muligvis søge at sende et budskab til aktørerne i Burma/Myanmar, men også til de asiati-
ske lande, om EU’s forventninger til den videre proces, herunder om EU’s vilje til fortsat at un-
derstøtte processen i forbindelse med vurderingen af Den Fælles Holdning i april.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Traktaten om den Europæiske Union, særligt artikel 29. Fælles Holdning 2006/318/CFSP af den
27. april 2006, senest fornyet med den Fælles Holdning 2011/504/CFSP af 16. august 2011.
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er traditionelt væsentlige holdningsforskelle blandt EU-landene i forhold til Bur-
ma/Myanmar. Der er enighed om, at den seneste tids udvikling i Burma/Myanmar er positiv.
Der er også enighed om, at EU fortsat aktivt skal understøtte en positiv udvikling i Bur-
ma/Myanmar. Der kan imidlertid forventes at være forskellige holdninger til, hvordan og med
hvilke midler EU bedst understøtter en sådan udvikling.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark vil arbejde for, at EU - i tæt samarbejde med de demokratiske kræfter og den demokra-
tiske opposition i Burma/Myanmar og andre nøgleaktører som USA, ASEAN og FN – fortsat
støtter en positiv udvikling i Burma/Myanmar og samtidig opretholder presset på regeringen for
yderligere fremskridt mod demokrati og national forsoning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. april 2011.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065590_0012.png
6. Sudan/Sydsudan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Med baggrund i en orientering om seneste udvikling forventes Rådet at drøfte situationen i de to lande Sudan og
Sydsudan og forholdet mellem landene nu �½ år efter Sydsudans selvstændighed. Der forventes vedtaget rådskon-
klusioner.
2. Baggrund
Forholdet til Sudan, som Sydsudan opnåede uafhængighed fra i juli 2011, udvikler sig i negativ
retning. Samtidig er udviklingen internt i begge lande af en sådan art, at den kan true landenes
sammenhængskraft.
I grænseområdet mellem de to lande er der voksende spændinger som følge af uenighed om,
hvor grænsen på nogle strækninger skal gå. En markering af grænsen, som begge lande er enige
om skal foretages, vil involvere spørgsmål om ejerskab til et antal oliefelter. En FN fredsbeva-
rende styrke, UNISFA, er indsat i det lille område Abyei, hvor befolkningen endnu ikke har haft
mulighed for at stemme om deres fremtidige tilhørsforhold til enten Sudan eller Sydsudan, som
fredsaftalen fra 2005 ellers foreskrev. Situationens følsomhed forstærkes af en nomadebefolk-
nings hævdvundne ret til at passere gennem området i søgning efter græs til deres kvæg, men
hvor den lukkede grænse nu sætter en stopper for vandringen. En væbnet styrke på omkring
45.000 mand, der udspringer af Sydsudans tidligere guerillahær, men som nu befinder sig i Sudan,
og skulle have været integreret i Sudans væbnede styrker i løbet af fredsaftalens løbetid, kontrol-
lerer nu store dele af regionen Sydkordofan og til dels Blå Nil nord for grænsen. Styrken udsættes
for både bombardementer fra Sudans flyvevåben og angreb på landjorden, hvilket også går ud
over civilbefolkningen, der i betydeligt omfang har måttet flygte. Samtidig beskylder både Sudan
og Sydsudan den anden part for at støtte rebelgrupper.
I Sydsudan beskyldes regeringen for omfattende korruption, der også omfatter uhensigtsmæssig
administration af Sydsudans nye valuta til stor skade for landets økonomi. På en Sydsudan-
konference, der blev afholdt i midten af december 2011 i Washington, bekræftede Sydsudans
præsident, at korruptionsbekæmpelse står øverst på regeringens prioriteringsliste. På grund af
utilfredshed med ikke at være blevet tilgodeset i tilstrækkelig grad i det nye lands magtstrukturer
har et antal højtstående officerer fra Sydsudans hær forladt hæren og etableret egne militser. Det
har bl.a. ført til øgede inter-etniske spændinger, der hen over jul og nytår forårsagede sammen-
stød mellem to befolkningsgrupper i regionen Jonglei. Der er ubekræftede rapporter om godt
3000 dræbte og mere end 60.000 flygtede mennesker.
Som følge af kampene i grænseområdet og i Sydsudan er der opstået et akut behov for nødhjælp
og anden humanitær bistand til befolkningen i de berørte områder. Især i områderne nord for
grænsen er behovet særlig stort, idet myndighederne har forbudt de humanitære organisationer
adgang til områderne.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Sudan er regeringen under stort pres. Begivenhederne i de tre områder (Sydkordfan, Blå Nil og
Abyei) synes at vise, at regeringen satser på militære løsninger, selv om den Afrikanske Unions
Højniveaupanel under ledelse af Sydafrikas tidligere præsident Thabo Mbeki i sine mæglingsbe-
stræbelser forsøger at trænge igennem med budskabet om, at problemerne i Sudan, inkl. Darfur,
kun har en politisk løsning, der inkluderer en generel demokratisering og fornuftig håndtering af
landets mangfoldighed. Dertil kommer den forværrede økonomiske situation som følge af bort-
faldet af godt halvdelen af statens indtægter, idet der ikke er kommet indtægter fra eksporten af
Sydsudans olie siden juli 2011 på grund af uenighed om prisen for at transportere olie fra Sydsu-
dan til Port Sudan i Nordsudan gennem rørledningerne.
EU er indstillet på at yde en betragtelig udviklingsbistand til Sydsudan og forventes at blive den
næststørste udviklingspartner efter USA. EU’s bistand bygger på ”EU single Country Strategy
for South Sudan”, der er en fælles koordineret strategi for EU og medlemslandene, der vil under-
støtte Sydsudans udviklingsvision og kommende udviklingsplan. Det centrale i strategien er om-
stillingen fra en humanitær tilgang til en regeringsejet udvikling, der binder nødhjælp, rehabilite-
ring og udvikling sammen.
Som følge af sin politiske vægt deltager EU i de fleste fora, hvor situationen i Sudan drøftes.
EU’s politik over for Sudan udøves primært af EU’s særlige repræsentant for Sudan. EU’s direk-
te indflydelse begrænses dog af det forhold, at Sudan ikke har ratificeret den reviderede Coto-
nou-aftale som følge af henvisningen i aftalen til samarbejde med den Internationale Straffedom-
stol. Straffedomstolen har udstedt arrestordre mod bl.a. Sudans præsident. Sudan har derfor ikke
mulighed for at nyde godt af de meget betydelige bistandsmidler fra EU.
3. Formål og indhold
Rådet forventes på grundlag af en orientering om udviklingen i Sudan og Sydsudan at drøfte si-
tuationen, og hvad EU og medlemslandene kan gøre for at hjælpe parterne med at løse konflik-
terne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Gennemførelsen af EU’s bistand til Sydsudan vil
ske inden for den Europæiske Udviklingsfond, EUF
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes fortsat generel enighed om at støtte de forskellige konfliktløsningsinitiativer, som
EU’s Særlige Repræsentant for Sudan og Sydsudan er involveret i. Der forventes ligeledes generel
enighed om at støtte gennemførelse af EU’s ”Single Country Strategy” i relation til Sydsudan.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for generel opbakning til den Særlige Repræ-
sentants mangesidede indsatser for at løse konflikterne i Sudan og Sydsudan og vil arbejde for
bred støtte til EU’s fælles strategi for Sydsudan.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 15. juli 2011.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1065590_0015.png
7. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Iran er på dagsordenen i lyset af rapporten om Iran af den 8. november 2011 fra Det Internationale Atomenergi-
agentur. Rådet ventes i opfølgning på konklusioner fra udenrigsrådsmødet af 1. december 2011 og Det Europæi-
ske Råd den 9. december 2011 at vedtage yderligere forstærkede sanktioner mod Iran.
2. Baggrund
Iran er på dagsordenen i lyset af rapporten om Iran af den 8. november 2011 fra Det Internatio-
nale Atomenergiagentur, samt rådskonklusioner fra udenrigsrådsmødet af 1. december 2011 om
muligheder for yderligere forstærkede sanktioner mod Iran i anledning af atomsagen. Rapporten
konkluderer ikke entydigt, at Iran har et aktivt atomvåbenprogram, men kommer tæt på med en
formulering om, at IAEA er alvorligt bekymret for mulige militære dimensioner af Irans atom-
program, og at IAEA efter grundigt og kritisk at have vurderet den omfattende information, det
har til rådighed, finder informationen generelt troværdig. Informationen indikerer endvidere iføl-
ge IAEA, at disse aktiviteter før udgangen af 2003 fandt sted i et struktureret program, og at
nogle aktiviteter kan fortsat være i gang. Det fremgår, at mens iranske aktiviteter hver for sig til
dels kan have civile eller ikke-nukleare formål, udgør de tilsammen et billede, der med størst
sandsynlighed peger på et militært atomprogram.
Rapporten fastholder desuden tidligere udsagn om, at Iran fortsat ikke overholder Sikkerheds-
rådsresolutionerne for så vidt angår de fortsatte berigelses- og tungtvandsaktiviteter, den mang-
lende implementering af tillægsprotokollen etc. Rapporten medtager tillige denne gang mere om-
fattende oplysninger om igangværende aktiviteter i forbindelse med uran-konvertering og brænd-
selsfremstilling, som tillige betegnes som værende i modstrid med Irans forpligtelser.
Af Udenrigsrådets konklusioner den 1. december 2011 fremgår det, at Rådet er enig om at udvi-
de de eksisterende sanktioner ved at se på yderligere tiltag rettet mod det iranske finansielle sy-
stem, transportsektoren, energisektoren, den iranske revolutionære garde mv. Rådet gav de for-
beredende arbejdsgrupper i opdrag at udvikle disse tiltag yderligere med henblik på vedtagelse
ikke senere end ved næste møde i Rådet (udenrigsanliggender). Det Europæiske Råd bekræftede
denne linje den 9. december 2011.
3. Formål og indhold
Rådet ventes med henblik på at lægge yderligere pres på det iranske regime for at komme til for-
handlingsbordet at vedtage forstærkede sanktioner over for Iran. Emnemæssigt flugter forslagene
med linjen indeholdt i udenrigsrådskonklusionerne om Iran af 1. december 2011.
Den endelige sanktionspakke er endnu ikke fuldtud fastlagt, men udvidelsen af sanktionsregimet
ventes at omfatte særligt tiltag rettet mod den iranske finansielle sektor og energisektoren, samt
udvidelse af sanktionslisten for indefrysning og visumforbud.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen må alt efter sanktionernes konkrete udformning forventes at have statsfinansielle konse-
kvenser i forbindelse med myndighedernes administration af notifikations- og autorisationsregi-
mer og forbud for såvel produkter samt finansielle overførsler. Forordningen implementeres og
håndhæves efter den gældende ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af
eventuelle ekstra administrationsudgifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen
med Iran.
Forslaget vil i relation til erhvervslivet have økonomiske konsekvenser i forhold til virksomheder
inden for de berørte sektorer. De ventede tiltag mod den iranske finansielle sektor må endvidere
vurderes at have konsekvenser for gennemførelsen af lovlig samhandel med Iran.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være tilslutning til en vedtagelse af yderligere tiltag rettet mod Iran, der sikrer en
robust og effektiv forstærkning og implementering af sanktionsregimet, idet drøftelserne om
sanktionernes nærmere udformning og indfasning fortsat pågår.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen fastholder opbakningen til to-sporstilgangen, hvor sanktioner kombineres med vilje
til forhandling med Iran. Regeringen tilslutter sig behovet for at lægge øget pres på Iran for at få
landet til forhandlingsbordet, herunder i form af forstærkede sanktioner. Regeringen støtter på
denne baggrund stramninger, herunder rettet mod den iranske finansielle sektor, der kan opnås
enighed om i EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sanktionsregimet overfor Iran i anledning af atomsagen har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 11. juni 2011, samt ved skriftlig forelæg-
gelse til orientering den 22. juli 2010 forud for Rådets vedtagelse den 26. juli 2010 af rådsafgørel-
se 2010/413/FUSP om restriktive foranstaltninger over for Iran, der gennemførte og supplerede
FN-resolution 1929/2010.
Udviklingen i Iran-atomprogrammet har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 25.
november 2011 til orientering.
16