Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3141 - økonomi og finans
Offentligt
1453931_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
5587/12
(OR. en)
PRESSE 17
PR CO 2
PRESSEMEDDELELSE
3141. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 24. januar 2012
Formand
Margrethe VESTAGER
Danmarks økonomi- og indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
5587/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0002.png
24.I.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet ajourførte sin holdning til et udkast til forordning om
over-the-counter-derivater
med henblik
på at afslutte forhandlingerne med Europa-Parlamentet under førstebehandlingen.
I udkastet til forordning opfordres der til clearing af OTC-derivatkontrakter gennem centrale
modparter for at mindske markedsrisikoen og indberetning af alle derivativkontrakter til
transaktionsregistre (dvs. centrale datacentre) for at øge gennemsigtigheden.
Rådet vedtog en afgørelse, der anser de foranstaltninger, som
Ungarn
har truffet for at korrigere
sit
uforholdsmæssigt store underskud,
for at være utilstrækkelige.
I en henstilling til Ungarn fra juli 2009 fastsatte Rådet 2011 som målåret for at nedbringe
underskuddet til under 3 % af BNP, EU's referenceværdi for offentlige underskud. Ungarn nåede
formelt dette mål i 2011, men det skyldtes i vidt omfang engangsindtægter på over 10 % af BNP,
navnlig i forbindelse med overførsel af pensionsaktiver til staten. Rådet fandt derfor ikke, at det var
en strukturel og holdbar korrektion af underskuddet, og fandt derfor, at Ungarn ikke har fulgt dets
henstillinger.
5587/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0003.png
24.I.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DERIVATIVER - KRAV TIL CLEARING OG INDBERETNING .................................................. 6
ØKONOMISK STYRING - ANDEN PAKKE ................................................................................... 8
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM................................................................................ 10
DET EUROPÆISKE SEMESTER - ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE ...................................... 11
OPFØLGNING AF G20-MØDET MELLEM FINANSMINISTRENES
STEDFORTRÆDERE....................................................................................................................... 12
PROCEDURE I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD ......... 13
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN - REVIDERET ADFÆRDSKODEKS.............................. 14
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Elafgift - Sverige -Husholdninger og tjenesteydere i de nordlige områder ........................................................... 16
Revisionsrettens særberetning - e-forvaltningsprojekter ....................................................................................... 16
UDNÆVNELSER
Revisionsretten ...................................................................................................................................................... 16
Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk Plan.......................................................................... 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
5587/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0004.png
24.I.2012
DELTAGERE
Belgien:
Steven VANACKERE
Bulgarien:
Simeon DJANKOV
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Theodoros N. SOTIROPOULOS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
François BAROIN
Italien:
Mario MONTI
Vittorio GRILLI
Cypern:
Kikis KAZAMIAS
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
György MATOLCSY
Malta:
Richard CACHIA CARUANA
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jacek ROSTOWSKI
Portugal:
Vítor GASPAR
Rumænien:
Dan-Tudor LAZAR
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Økonomi-, finans- og industriminister
Premierminister samt økonomi- og finansminister
Viceminister for økonomi og finans
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomiminister
Fast repræsentant
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Ministeriet for Offentlige Finanser
Finansminister
5587/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0005.png
24.I.2012
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Næstformand
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Jörg ASMUSSEN
Werner HOYER
Thomas WIESER
Philippe GUDIN de VALLERIN
Medlem af Den Europæiske Centralbanks direktion
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Boris LALOVAC
Vicefinansminister
5587/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0006.png
24.I.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DERIVATIVER - KRAV TIL CLEARING OG INDBERETNING
Rådet tilpassede sin holdning i forhandlingerne med Europa-Parlamentet om et udkast til
forordning, der har til formål at øge gennemsigtigheden og reducere risikoen på markedet for over-
the-counter
1
(OTC)-derivater.
Det skal sikre, at der hurtigt opnås enighed med Parlamentet, så forordningen kan vedtages ved
førstebehandlingen.
I udkastet til forordning opfordres der til:
at standardiserede
2
OTC-derivatkontrakter
cleares
gennem centrale modparter (CCP'er)
3
for
at reducere modpartsrisikoen (dvs. risikoen for, at en af parterne misligholder kontrakten).
Formålet er at forebygge misligholdelse fra en markedsdeltagers side, som kan forårsage
andre markedsdeltageres sammenbrud og derved bringe hele det finansielle system i fare;
at alle derivatkontrakter
indberettes
til transaktionsregistre (dvs. centrale datacentre), der skal
offentliggøre de samlede positioner pr. derivatklasse og derved give markedsdeltagerne et
klarere billede af OTC-derivatmarkedet.
Rådets drøftelser fokuserede på proceduren for godkendelse af CCP'er, navnlig om "hjemlandets",
dvs. den medlemsstat, hvor CCP'en er etableret, beføjelser i forhold til tilsynskollegiets
4
og Den
Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndigheds (ESMA) beføjelser.
1
2
3
4
Et derivat, der ikke handles på en børs, men i stedet forhandles privat mellem to modparter.
De, der har opfyldt forud fastsatte kriterier.
CCP'er er enheder, som intervenerer mellem de to modparter i en transaktion og derved
bliver køber over for hver sælger og sælger over for hver køber.
Kollegiet består af de kompetente myndigheder, der fører tilsyn med CCP'en, samt de
enheder, der kan blive berørt af dens transaktioner.
6
5587/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0007.png
24.I.2012
Den generelle indstilling, som der blev opnået enighed om i oktober, fastslog, at en CCP-
godkendelse fra en medlemsstats kompetente myndighed kun kan blokeres ved en negativ udtalelse
fra kollegiet støttet af en afstemning i form af "enstemmighed minus en" (dvs. alle kollegiets
medlemmer bortset fra myndighederne i "hjemlandet"). For at kunne opnå enighed med
Parlamentet, som presser på for at tildele kollegiet og ESMA en stærkere rolle, godkendte Rådet
formandskabets forslag, der indfører følgende to nye beskyttelsesforanstaltninger:
hvis kollegiet har afgivet negativ udtalelse, i form af "enstemmighed minus en", kan
"hjemlandet" henvise sagen til ESMA under den bindende mæglingsprocedure.
hvis et tilstrækkeligt flertal af kollegiet er imod godkendelsen af en CCP, kan dette
tilstrækkelige flertal beslutte at henvise sagen til ESMA under den bindende
mæglingsprocedure. I Rådets holdning defineres et tilstrækkeligt flertal som totredjedele af
kollegiemedlemmerne med højst to stemmer pr. medlemsstat for kollegier, der har til og med
12 medlemmer, og tre stemmer for kollegier over denne størrelse.
Forordningen, der kommer til at gælde fra slutningen af 2012, har til formål at gennemføre de
forpligtelser, som G20-lederne indgik i september 2009.
For yderligere oplysninger se pressemeddelelse
5518/12.
5587/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0008.png
24.I.2012
ØKONOMISK STYRING - ANDEN PAKKE
Rådet drøftede følgende to udkast til forordninger om økonomisk styring:
en forordning om øget overvågning og evaluering af udkast til budgetplaner i
medlemsstaterne i euroområdet, navnlig de medlemsstater, over for hvilke der er indledt en
procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud (17231/11)
en forordning om skærpet overvågning af de medlemsstater i euroområdet, der oplever
alvorlig finansiel uro eller anmoder om finansiel bistand (17230/11)
Kommissionen forelagde denne anden pakke af forslag i november efter vedtagelsen af den såkaldte
six-pack med forslag til økonomisk styring
1
.
De to forordninger indfører bestemmelser om en skærpet overvågning af landenes budgetpolitikker.
Medlemsstaterne skal hvert år inden den 15. oktober forelægge Rådet og Kommissionen deres
udkast til budgetplaner for det kommende år. Der skal foretages skærpet overvågning af
medlemsstater, over for hvilke der er indledt en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud, så Kommissionen bedre kan vurdere, om der er en risiko for overskridelse af fristen for
korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud. Medlemsstater, der er i alvorlige
vanskeligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet eller modtager finansiel støtte som
forebyggende foranstaltning, vil være under en endnu tættere overvågning end medlemsstater, over
for hvilke der er indledt en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
Rådet vurderede de fremskridt, der er gjort i den ad hoc-gruppe, som blev nedsat i december for at
arbejde med forslagene. Det drøftede ligeledes to spørgsmål (et vedrørende hvert forslag):
Forelæggelse af budgetplaner:
Hvorvidt alle medlemsstaterne i euroområdet skal forelægge
Kommissionen og Eurogruppen deres budgetplaner i overvågningsøjemed, eller om det kun
gælder dem, over for hvilke der er indledt en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud. Mens et stort flertal af medlemsstater gik ind for en indberetningspligt for
alle medlemsstater, mente et antal lande, at de foreslåede indberetningskrav er for omfattende
for de lande, over for hvilke der ikke er indledt en procedure i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud. Rådet konkluderede, at indberetningspligten bør gælde
alle medlemsstater. Det anmodede ad hoc-gruppen om at overveje de bekymringer, der er
givet udtryk for, samt tidspunktet for indberetningskravene.
1
Pressemeddelelse
16446/11.
8
5587/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.I.2012
Henstilling om at søge finansiel bistand:
Hvorvidt Rådet skal have beføjelse til på grundlag af
et forslag fra Kommissionen at vedtage en henstilling til en medlemsstat om at søge finansiel
bistand. Nogle medlemsstater gav udtryk for bekymring over, at det kan indvirke på
beslutningsprocessen i den europæiske stabilitetsmekanisme (ESM) og give anledning til
problemer med hensyn til fortrolighed. Rådet konkluderede, at det bør kunne udstede en sådan
henstilling og anmodede derfor ad hoc-gruppen om at gennemgå beslutningsprocedurerne.
Drøftelserne om de to forslag er forbundet med forhandlingerne om en traktat med den
finanspolitiske aftale og ændringerne til ESM-traktaten. Derfor vil teksterne til de to
lovgivningsforslag ikke foreligge, før de to traktater er godkendt.
5587/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0010.png
24.I.2012
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig det danske formandskabs fremlæggelse af et arbejdsprogram vedrørende
økonomiske og finansielle spørgsmål for dets formandskabsperiode, der går fra januar til juli 2012
(5259/12).
Rådet havde en udveksling af synspunkter.
I programmet opstilles følgende mål:
Bekæmpelse af den økonomiske krise
ved at gennemføre EU's reformpakke om økonomisk
styring i praksis inden for rammerne af det europæiske semester og arbejde hen mod aftaler
om nye initiativer til økonomisk styring.
Styrkelse af finansiel regulering og finansielt tilsyn:
opfølgning af og tilsyn med
støtteforanstaltninger for den finansielle sektor, afslutning af forhandlingerne med Europa-
Parlamentet om forordningen om handel med derivater, det reviderede direktiv om
indskudsgarantiordninger og tilpasning af lovgivningen til de nye tilsynsstrukturer
(Omnibus II-direktivet) hurtige fremskridt med kapital- og likviditetskrav til kreditinstitutter
(CRD IV), fremskridt med forordningen om kreditvurderingsbureauer, revision af direktivet
vedrørende gennemsigtighedskrav for børsnoterede selskaber, reviderede bestemmelser om
handel med værdipapirer og om markedsmisbrug og forbedret forbrugerbeskyttelse (bl.a.
realkreditdirektivet) og arbejde med fremtidige forslag om krisestyring i den finansielle
sektor.
Beskatning:
fremskridt med rentebeskatning og aftaler om bekæmpelse af svig med
tredjelande, det fælles konsoliderede selskabsbeskatningsgrundlag og revision af direktivet
om energiafgifter samt indledning af tekniske drøftelser om Kommissionens forslag til en
afgift på finansielle transaktioner.
Ekstern dimension:
repræsentant for EU i G-20.
5587/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0011.png
24.I.2012
DET EUROPÆISKE SEMESTER - ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE
Rådet drøftede Kommissionens årlige vækstundersøgelse, og fokuserede på, hvordan vækst og
beskæftigelse på kort og mellemlang sigt kan fremmes i den nuværende situation uden at forringe
den budgetkonsolidering, der er nødvendig for at genskabe bæredygtighed og tillid.
Der vil blive udarbejdet et udkast til konklusioner på baggrund af Rådets drøftelse med henblik på
vedtagelse på samlingen den 21. februar.
Rådet noterede sig også en vejledende tidsplan, som formandskabet har udarbejdet for arbejdet med
dette års
europæiske semester.
Kommissionens årlige vækstundersøgelse skitserer en række prioriterede tiltag, som
medlemsstaterne skal iværksætte for at sikre bedre koordinerede og mere effektive politikker til at
spore Europas økonomi ind på bæredygtig vækst (17229/11).
I 2012 foreslår Kommissionen, at indsatsen på nationalt plan og EU-plan koncentreres om følgende
prioriteter: fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk konsolidering,
genetablering af normale lånemuligheder for erhvervslivet, fremme af vækst og konkurrenceevne i
dag og i fremtiden med særlig fokus på digitale erhverv, det indre marked for tjenesteydelser,
udenrigshandel samt bedre udnyttelse af EU-budgettet, håndtering af arbejdsløsheden og de sociale
konsekvenser af krisen, navnlig ved at mobilisere arbejdskraften, støtte beskæftigelsen af unge og
beskytte sårbare grupper, modernisering af den offentlige forvaltning.
Den årlige vækstundersøgelse er udgangspunktet for det
europæiske semester,
der omfatter samtidig
overvågning af medlemsstaternes budgetpolitikker og strukturreformer efter fælles regler i en
periode på seks måneder hvert år.
Det
europæiske semester
blev gennemført for første gang i 2011 som led i en reform af EU's
økonomiske styring. Det
europæiske semester
gennemføres for anden gang i 2012, men for første
gang siden indførelsen af den nye procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store ubalancer
som led i styringsreformen.
På sit møde den 1. og 2. marts vil Det Europæiske Råd vurdere gennemførelsen af de
landespecifikke anbefalinger, der blev opstillet under det
europæiske semester
i 2011, og udstede
retningslinjer for 2012.
5587/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0012.png
24.I.2012
OPFØLGNING AF G20-MØDET MELLEM FINANSMINISTRENES
STEDFORTRÆDERE
Rådet drøftede opfølgningen af mødet mellem G20-finansministrenes og centralbankchefernes
stedfortrædere den 19.-20. januar i Mexico City.
5587/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0013.png
24.I.2012
PROCEDURE I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Ungarn
Rådet vedtog i medfør af artikel 126, stk.8, i traktaten en afgørelse, der fastslår, at Ungarn ikke har
fulgt Rådets henstillinger med hensyn til foranstaltninger, der skal træffes for at bringe dets
offentlige underskud ned under EU's referenceværdi på 3 % af BNP.
Ungarn har været genstand for en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
siden juli 2004, hvor Rådet også rettede en henstilling til landet om de korrigerende
foranstaltninger, der skulle træffes. Rådet rettede yderligere henstillinger til landet i marts 2005,
oktober 2006 og juli 2009.
Henstillingen fra juli 2009 fastsatte 2011 som målåret for nedbringelsen af underskuddet til under
3 % af BNP. Det så ud, som om Ungarn formelt opfyldte målet i 2011, men det er nu klart, at det i
vidt omfang skyldtes engangsindtægter på over 10 % af BNP, navnlig i forbindelse med overførsel
af pensionsaktiver til staten.
Rådet fandt derfor ikke, at det var en strukturel og holdbar korrektion af underskuddet, og fandt
derfor Ungarns reaktion på henstillingen utilstrækkelig.
For yderligere oplysninger se pressemeddelelse
5654/12.
5587/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0014.png
24.I.2012
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN - REVIDERET ADFÆRDSKODEKS
Rådet drøftede ændringen af en adfærdskodeks for gennemførelsen af EU's stabilitets- og
vækstpagt.
Ændringerne af adfærdskodeksen er blevet udarbejdet i Det Økonomiske og Finansielle Udvalg i
lyset af en reform af EU's bestemmelser om økonomisk styring. Den såkaldte six-pack af
foranstaltninger til økonomisk styring blev vedtaget af Rådet i november
1
.
Adfærdskodeksen indeholder nærmere bestemmelser for gennemførelsen af stabilitets- og
vækstpagten og retningslinjer for format og indhold af medlemsstaternes stabilitets- og
konvergensprogrammer.
Som afslutning på drøftelserne godkendte alle medlemsstaterne undtagen én den ændrede
adfærdskodeks, mens en medlemsstat opretholdt forbehold med hensyn til hele kodeksen. Rådet
noterede sig, at Kommissionen og Det Økonomiske og Finansielle Udvalg agter at tage dette
spørgsmål op igen senere på året.
1
For yderligere oplysninger se pressemeddelelse
16446/11.
14
5587/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0015.png
24.I.2012
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 23. januar.
Ministermøde om den europæiske stabilitetsmekanisme
Ministrene deltog i et møde den 23. januar om ændringer til traktaten om oprettelse af den
europæiske stabilitetsmekanisme.
Ministermøde om den finanspolitiske aftale
Ministrene deltog i et møde den 23. januar om forberedelsen af en aftale om stabilitet, koordinering
og styring i Den Økonomiske og Monetære Union.
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene holdt et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation. De blev også
underrettet af den franske minister om forberedelsen af en afgift på finansielle transaktioner i
Frankrig og af den østrigske minister i hendes egenskab af formand for repræsentantskabet i Den
Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD) om udvælgelsesprocessen for en ny
EBRD-formand.
5587/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0016.png
24.I.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Elafgift - Sverige -Husholdninger og tjenesteydere i de nordlige områder
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Sverige til at anvende en nedsat afgiftssats på
elektricitet, der forbruges af husholdninger og virksomheder i servicesektoren, som er beliggende i
visse områder i det nordlige Sverige, i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF
(18810/11).
Med denne foranstaltning sigter Sverige mod at kompensere for udgifterne til opvarmning, der i
gennemsnit er 25 % højere end i resten af landet, og således bidrage til de regionalpolitiske
målsætninger. Undtagelsen gælder indtil den 31. december 2017.
Revisionsrettens særberetning - e-forvaltningsprojekter
Rådet vedtog konklusioner om Den Europæiske Revisionsrets særberetning nr. 9/2011 om
effektiviteten af de e-forvaltningsprojekter, der er samfinansieret af Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, gengivet i
5203/12.
UDNÆVNELSER
Revisionsretten
Rådet udnævnte følgende syv medlemmer af Revisionsretten for en mandatperiode på seks år fra
den 1. marts 2012.
Kevin CARDIFF fra Irland, Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA fra Portugal, Ville ITÄLÄ fra
Finland, Henrik OTBO fra Danmark, Karel PINXTEN fra Belgien, Pietro RUSSO fra Italien, H.G.
WESSBERG fra Sverige.
Revisionsretten har
ét medlem fra hvert EU-land,
som udnævnes af Rådet for en mandatperiode på
seks år (genudnævnelse kan finde sted). Medlemmerne vælger af deres midte en formand for en
mandatperiode på tre år (genudnævnelse kan finde sted).
Revisionsrettens formål er at sikre, at EU-skatteborgerpengene bliver brugt ordentligt. Den har
derfor ret til at tjekke ("kontrollere") alle personer eller organisationer, der har med EU-midler at
gøre. Revisionsretten udfører hyppigt kontrol på stedet. Dens resultater noteres i beretninger, der
forelægges Kommissionen og EU's nationale regeringer.
5587/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453931_0017.png
24.I.2012
Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk Plan
Rådet udnævnte:
Thomas Wieser som formand for Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk
Plan (ESGAB)
Pilar Martin-Guzman, Guenter Kopsch og Edvard Outrata som medlemmer af ESGAB.
ESGAB blev oprettet i 2008 for at give en uafhængig oversigt over det europæiske statistiske
system
1
, navnlig for så vidt angår gennemførelsen af en adfærdskodeks og andre initiativer, der skal
styrke styringsstrukturen i det europæiske statistiske system og de officielle statistikkers kvalitet.
ESGAB består af syv medlemmer.
Formanden for og de tre nye medlemmer af organet udnævnes for en mandatperiode på tre år, der
starter den 23. marts.
1
ESS er et partnerskab mellem Eurostat (EU's statistiske kontor) og medlemsstaternes
statistiske institutter og myndigheder.
17
5587/12
DA