Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3144 - Uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
1071500_0001.png
Internationalt sekretariat
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Samlenotat: Ministerrådsmøde (uddannelse) den 10. februar 2012
Uddannelse
Pkt. 1: Den Fælles Rapport om implementering af strategirammen for
det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet (ET2020)
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
Rapport
(s. 2)
Punkt 2: Kommissionens Årlige Vækstundersøgelse – Europa 2020-
strategien.
-
KOM (2011) 11
-
Politisk debat
(s. 11)
13. januar 2012
Sags nr.:
092.76K.391
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Pkt. 1: Den Fælles Rapport om implementering af strategirammen
for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet (ET2020)
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
Rapport
1. Resumé
Den Fælles Rapport fra Rådet og Kommissionen er en statusopgørelse over
implementeringen af ET 2020-strategirammen i 2009-2011, samtidig med
at den opstiller nye prioriteter for EU's arbejde på uddannelsesområdet for
2012-2014. Endvidere indeholder rapporten forslag til nye styringsinitiati-
ver, der i højere grad skal koble ET 2020-strategirammen fra 2009 med
Europa 2020-strategien, som blev vedtaget af Det Europæiske Råd i juni
2010.
2. Baggrund
I maj 2009 vedtog Ministerrådet en strategiramme for det euro-
pæiske samarbejde på uddannelsesområdet (kaldet ET2020), som
indeholder fire strategiske mål og fem benchmarks, samt et sæt
prioriteter for EU’s arbejde på uddannelsesområdet i perioden
2009-2011. Den Fælles Rapport er således en statusopgørelse for
den første treårs-periode og fastlægger samtidig prioriteterne for
2012-2014. Siden ET2020 blev vedtaget, har Det Europæiske
Råd vedtaget Europa 2020-strategien til fremme af vækst og be-
skæftigelse i Europa. Den indeholder en række målsætninger for
udviklingen frem mod 2020. Heri spiller uddannelse en nøglerol-
le. Derfor indeholder udkastet til Den Fælles Rapport en række
forslag til nye styringsinitiativer for ET2020, så den i højere grad
kan bidrage til opfyldelsen af Europa 2020-målsætningerne.
3. Formål og indhold
Den første del af rapporten beskriver udviklingen inden for prio-
riteterne for ET2020-strategirammens første treårsperiode 2009-
2011.
Investeringer og reformer på uddannelsesområdet:
EU bruger gennem-
snitligt knap 5 pct. af BNP på uddannelse, mens USA bruger 5,3
pct. Dog er uddannelsesbudgetterne alle steder under pres i lyset
af den økonomiske krise.
Skolefrafald:
Europa 2020-strategien har en målsætning om at
mindske andelen af 18-24-årige, der har forladt deres uddannelse
tidligt, til under 10 pct. i 2020. I 2010 var det gennemsnitlige tal
for EU 14,1 pct. Det fremgår af rapporten, at hvis den nuværen-
de udvikling fortsætter, vil dette tal ikke blive nået.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Gennemførte videregående eller tilsvarende uddannelser:
Den anden ud-
dannelsesmæssige hovedmålsætning i Europa 2020-strategien er,
at 40 pct. af de 30-34-årige skal have en videregående uddannelse
i 2020. I 2010 lå EU-gennemsnittet på 33,6 pct. med store natio-
nale variationer.
Strategier for livslang læring:
ET2020 har et benchmark, der siger, at i
2020 skal 15 pct. af de 25-64-årige deltage i livslang læring. Her er
EU-tallet for 2010 9,1 pct., og det er for nedadgående. Rapporten
beskriver, at for de fleste europæere er livslang læring ikke en rea-
litet.
Læringsmobilitet:
Ca. 10-15 pct. af de studerende i EU ved de vide-
regående uddannelser tilbringer en del af deres studietid i udlan-
det, mens dette kun gælder for ca. 3 pct. af de studerende, der af-
slutter en grundlæggende erhvervsfaglig uddannelse. Dette er et
godt stykke fra de benchmarks, som Ministerrådet vedtog i no-
vember 2011, ifølge hvilke målet var 20 pct. for de videregående
uddannelser og 6 pct. for de grundlæggende erhvervsfaglige ud-
dannelser inden 2020 i EU-gennemsnit.
Nye kvalifikationer og jobs:
I en prognose forventer eksperter, at
andelen af højtkvalificerede jobs i Europa vil stige fra 29 pct. i
2010 til 35 pct. af alle jobs i 2020. Også her halter EU-landene
efter, selv om der er sket fremskridt i indførelsen af metoder,
redskaber og fremgangsmåder til at foregribe og vurdere efter-
spørgslen efter kvalifikationer, den manglende overensstemmelse
mellem udbud og efterspørgsel og kandidaters beskæftigelsesev-
ne.
ET2020’s bidrag til Europa 2020
Som det fremgår af rapportens statusopgørelse for 2009-2011, vil
det kræve en meget ihærdig indsats, hvis EU's målsætninger på
uddannelsesområdet skal nås. Samtidig understreger EU’s årlige
vækstundersøgelse fra 2012 behovet for opfølgning i medlems-
staterne af de politiske retningslinjer på EU-niveau.
Den Fælles Rapport foreslår en række nye redskaber og nogle
nye styringsinitiativer for i højere grad at sammenkæde ET2020
med Europa 2020-strategien fra 2010, da uddannelse er et cen-
tralt element til at opnå målene i Europa 2020.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1071500_0004.png
4
Det væsentligste af de nye redskaber er inddragelsen i ET2020 af
de landespecifikke henstillinger inden for uddannelsesområdet,
som blev godkendt på Det Europæiske Råds møde i juli 2011, og
som er en del af Det Europæiske Semester. Danmark fik i den
forbindelse en henstilling om at gøre noget ved sit skolefrafald,
primært på erhvervsuddannelserne, samt at øge antallet af prak-
tikpladser. De landespecifikke henstillinger bruges i Den Fælles
Rapport som eksemplificering ved gennemgangen af status for
de hidtidige prioriteter.
På styringsområdet foreslås det, at Ministerrådet for uddannelse
på sit møde i februar fremover drøfter den årlige vækstundersø-
gelse, og hvordan uddannelse kan bidrage til opfyldelsen af Eu-
ropa 2020-målene. Den samme drøftelse finder sted i flere andre
rådsformationer, hvorpå rådssekretariatet ud fra referater og
rådskonklusioner sammenfatter resultaterne i en syntese-rapport,
som forelægges for Det Europæiske Råd på dets forårsmøde. På
ministerrådsmødet i november kan undervisningsministrene så
fokusere på en opfølgning på Det Europæiske Semesters resulta-
ter. Endvidere foreslås bl.a. en bedre udnyttelse af peerlærings-
instrumentet.
Prioriteter for 2012-2014
På denne baggrund fastholdes de strategiske mål fra ET2020
som rammesættende for de nye prioriteter for den næste treårs-
periode. Samtidig skal der fokuseres på at understøtte Europa
2020-målene for vækst og jobskabelse. De foreslåede prioriteter
er følgende:
Strategisk mål 1: Virkeliggørelse af livslang læring og mobilitet
Prioriteter:
Europæiske referenceredskaber (dvs. den europæiske kvalifikati-
onsramme, ECVET, ECTS mm.)
Læringsmobilitet
Strategier for livslang læring
Strategisk mål 2: Større effektivitet og højere kvalitet inden for
uddannelse
Prioriteter:
Grundlæggende færdigheder (læsefærdighed, matematik, naturviden-
skab og teknologi), sprog
Faglig efteruddannelse af lærere, undervisere og skoleledere
Modernisering af de videregående uddannelser og en forøgelse af an-
tallet af gennemførte videregående uddannelse
Erhvervsuddannelsernes attraktivitet og relevans
Effektiv finansiering og evaluering
Strategisk mål 3: Fremme af lige muligheder, social samhørighed
og aktivt medborgerskab
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1071500_0005.png
5
Prioriteter:
Skolefrafald
Førskoleundervisning og børnepasning
Lige adgang og mangfoldighed
Strategisk mål 4: Fremme af innovation og kreativitet, herunder
selvstændig virksomhed, på alle uddannelsesniveauer
Prioriteter:
Partnerskaber med erhvervslivet, forskning og civilsamfundet
Tværgående nøglekompetencer, uddannelse i selvstændig virksom-
hed, it-færdigheder, mediekundskaber, innovative læringsmiljøer
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af rapporten har i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Kommissionens udkast til Fælles Rapport blev den 22. december
2012 sendt i høring i EU-specialudvalget for uddannelse, ung-
dom mv. med frist den 16. januar 2012. Seks organisationer og
institutioner har afgivet høringssvar. Følgende svar indkom:
FTF:
”FTF er enig i rapportens udgangspunkt, der understreger ud-
dannelsesindsatsen, som helt afgørende for at skabe vækst og
job. Det er derfor også en vigtig tilkendegivelse fra Kommissio-
nen, at man på baggrund af mange medlemslandenes nedskærin-
ger på uddannelsesbudgetterne advarer imod risikoen for at un-
derminere vækstpotentialet og konkurrenceevnen i økonomien.
Det er imidlertid - særligt i en krisetid - vigtigt at fastholde, at
uddannelsesindsatsen ikke alene skal have et vækstformål. Ud-
dannelsernes bredere formål om at medvirke til at skabe sam-
menhængskraft i samfundet og sikre den enkelte brede kompe-
tencer og kvalifikationer skal understreges. Denne betoning er
fraværende i den fælles rapport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1071500_0006.png
6
Den fælles rapport har som mål at sætte nye prioriterede mål for
perioden 2012-2014, samt tilpasse administrationen af "ET
2020".
De opstillede fokusområder dvs. mindske skolefrafald, flere skal
gennemføre videregående uddannelse, styrket livslang læring, læ-
ringsmobilitet og nye kvalifikationer - nye job er helt centrale te-
maer og repræsenterer fælles tværgående udfordringer. FTF er
enig i, at fælles erfaringer og best practice på disse områder kan
understøtte den nationale indsats og bidrage til såvel målene i
"EU 2020" som i "ET 2020".
I relation til målet om at mindske skolefrafald peges der på, at vi
skal være bedre til at anvende "forebyggende foranstaltninger"
bl.a. ved en øget efteruddannelsesindsats. Også samarbejdet mel-
lem de forskellige parter, der kan medvirke i indsatsen skal for-
bedres og der peges på at datagrundlaget på området styrkes.
FTF finder at det er centrale indsatsområder i det videre samar-
bejde.
I relation til de videregående uddannelser er det ligeledes vigtigt
at fokusere på frafaldet og her på samme måde fokusere på den
forebyggende indsats. En reduktion af frafaldet på de videregå-
ende uddannelser vil være et afgørende bidrag til at nå det danske
mål om, at 60% skal have en videregående uddannelse i 2020.
I relation til strategier for livslang læring bør den fælles rapport
også have et fokus på udfordringer og behov for efter- og vide-
reuddannelse for ledige og beskæftigede med videregående ud-
dannelser. Behovet herfor er skærpet betydeligt med krisen, hvor
ledighed også rammer de videregående uddannede - ikke mindst
de nyuddannede. Det er afgørende, at vedligeholde eller udvide
denne gruppes kompetencer, hvis de fortsat skal have mulighed
for at komme ind på arbejdsmarkedet.
I relation til nye kvalifikationer - nye job er FTF enig i at pege på
behovet for at styrke partnerskaber om afdækning og realisering
af behovet. At forudsige kvalifikations- og kompetencebehov er
en udfordring med mange faldgrupper og har sine begrænsnin-
ger, men det gør samtidig også behovet for samarbejde ekstra
vigtigt. ”
AOF Danmark:
”Vi er enige i strategien, og i at uddannelsessystemerne skal mo-
derniseres for at styrke kvaliteten og give de unge de fornødne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1071500_0007.png
7
kompetencer til at klare sig på arbejdsmarkedet, styrke Europas
konkurrenceevne og generering af vækst og jobmuligheder.
Det er væsentligt, at der også fokuseres på de unge, der ikke
umiddelbart kan indgå i de formelle uddannelser, og her kan vi
pege på de overvejelser, som er gjort med fleksuddannelsen.
Det er væsentligt, at vi peger på vekseluddannelsesmodellen (ud-
dannelse og praktik), samt at arbejdsmarkedets parter (arbejdsgi-
ver- og de faglige organisationer) sammen med uddannelsesinsti-
tutionerne er med til at fastlægge indhold, regulere og udvikle er-
hvervsuddannelserne.
En forudsætning for at styrke Europas konkurrenceevne er, at de
mange ledige og kortuddannede bliver opkvalificeret, herunder
også i almene kundskaber (herunder læse, skrive-, og regnefær-
digheder), da disse er forudsætningen for opkvalificering af er-
hvervskompetencer.”
Dansk Arbejdsgiverforening (DA):
”Generelt skal DA bemærke, at det er meget positivt, at fokus i
meddelelsen er på vækst i Europa, og på hvordan uddannelserne
kan bidrage til at skabe væksten. Det er afgørende for Europas
og hermed også Danmarks fremtidige vækstmuligheder, at ud-
dannelsessystemet reformeres, målrettes og effektiviseres, og at
kvaliteten i uddannelserne øges.
Der er behov for gennemførelse af reformer af EU-landenes ud-
dannelsessystem, så de i højere grad kan medvirke til at skabe
forudsætningerne for vækst. Ikke mindst gennemførelse af re-
former i de europæiske lande omkring erhvervsuddannelserne
med fokus på vekseluddannelser kan medvirke til at mindske
ungdomsledigheden og øge relevansen for virksomhederne af de
erhvervede færdigheder.
Det er beklageligt, at de opstillede mål for EU’s udvikling på ud-
dannelsesområdet ikke er opfyldt, da det medvirker til at øge
ungdomsledigheden i EU og lægger en dæmper på vækstmulig-
hederne. Især målet omkring frafald/gennemførelse af ungdoms-
uddannelser er væsentligt i lyset af den betydelige ungdomsledig-
hed i især Sydeuropa. Også den fortsatte fokus på strategier for
livslang læring er fornuftig. En øget læringsmobilitet i Europa
kan ligeledes medvirke til at styrke de globale kompetencer hos
de unge til gavn for vækst og beskæftigelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1071500_0008.png
8
Overgangen fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
er et væsentligt fremtidigt fokusområde. Det er i den forbindelse
væsentligt, at der i de videregående uddannelser er fokus på de
erhvervsrettede korte og mellemlange videregående uddannelser,
da de er væsentlige for erhvervslivets rekruttering i en række
brancher.
Kommissionen lægger på side 12 i Meddelelsen op, til hvordan
bidraget til ET 2020 kan styrkes og arbejdsredskaberne kan til-
passes.
DA kan støtte strategien med at sætte fokus på opnåelse af de
opstillede mål:
På Rådets møder, da det vil tvinge medlemslandene til
løbende at forholde sig til udfordringerne og følge op på
de opnåede resultater
I et samarbejde mellem Uddannelsesudvalget og Udval-
get om økonomisk politik, da det vil understøtte sam-
menhængen mellem uddannelse og vækst
På Peer Learning arrangementer, hvor landene kan lære
af hinanden omkring veje til opfyldelse af mål og strategi-
er
I et Uddannelsesforum, hvor drøftelserne kan foregå
med alle interesserede parter – i den forbindelse bør ar-
bejdsmarkedets parter naturligvis inddrages
Gennem uddannelsesovervågning, hvor fremskridt kan
måles og synliggøres hurtigt
DA skal afslutningsvis i denne sammenhæng kun komme med en
enkelt bemærkning til de i bilaget side 14-16 prioriterede områ-
der, nemlig, at der bør lægges vægt på styrkelse af kvaliteten af
uddannelserne på alle niveauer, så de også er attraktive for de
stærke unge.”
Professionshøjskolernes Rektorkollegium:
”Kollegiet støtter de konkrete forslag, der er fremsat i den fælles
rapport, der har til hensigt at styrke ET 2020’s bidrag til Europa
2020, vedr. Rådets initiativer, samarbejde mellem udvalg og
grupper, brug af Peer-læring, et nyt uddannelsesforum, samt
ajourføringen af listen over indikatorer indenfor uddannelsesom-
rådet.
Kollegiet ser endvidere frem til den annoncerede meddelelse,
som Kommissionen vil fremlægge i 2012 om et nyt syn på fær-
digheder med forslag til en aktion til at forbedre nøglekompeten-
cer og fremme et nærmere samarbejde mellem uddannelse og ar-
bejdsmarked.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1071500_0009.png
9
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS):
”DFS kan generelt tilslutte sig rapportens hovedmål, delmål, pri-
oriterede områder og analyse, hvor uddannelse ses som midlet til
at sikre ”intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst” og beskæftigel-
sesmuligheder for de mange i lyset af den økonomiske krise.
Ligeledes er DFS enig i, at indsatsen især skal rettes mod de unge
- herunder med en særlig målrettet og bevidst indsats for at
mindske frafaldet. Her kan Danmark finde inspiration i, hvordan
andre europæiske lande adresserer denne problematik, bl.a. ved
systematisk indsamling og analyse af data, der kan give evidens
om årsager, komplekse sammenhænge og virksomme strategier.
DFS kan med sine erfaringer med unge-gruppen kun være enig,
når der i rapporten skrives, at et bredt samarbejde mellem alle re-
levante parter er nødvendigt for at få løst disse problemstillinger.
Både formelle, ikke-formelle og uformelle læringskontekster bør
inddrages for at sikre motivation og appel til alle elevtyper.
Også for voksne og seniorer, her ikke mindst de lavtkvalificerede,
kræves der en bred vifte af tilbud, der er smidige, økonomisk til-
gængelige og socialt afbalancerede, således at uddannelsesfrem-
mede får et tilbud, der passer til deres behov og situation. DFS er
enig i, at redskaber som anerkendelse af realkompetence, kvalifi-
kationsrammer og livslang vejledning kan fremme samarbejde de
forskellige uddannelsessektorer imellem, og derfor kan under-
støtte en overordnet strategi for livslang læring.
DFS finder det vigtigt at understrege, at beskæftigelse naturligvis
er et vigtigt formål i strategier for livslang læring, men at der også
er andre vigtige formål. Blandt dem er demokratisk dannelse og
et aktivt medborgerskab. Der kræves til stadighed læring for at
kunne begå sig generelt i livet og i samfund i rivende udvikling,
ikke kun i arbejdslivet.
Læringsmobilitet fremgår af rapporten som et indiskutabelt gode.
DFS savner belæg for denne antagelse – ikke mindst i lyset af, at
det nye program Erasmus for all – prioriterer det så entydigt.
I forhold til matchning af udbud og efterspørgsel ser DFS en po-
sitiv mulighed i muligheden for en koordineret europæisk over-
vågning af udviklingen, hvor der tages højde for bredden i ud-
buddet – herunder den rolle de folkeoplysende skoleformer spil-
ler f.eks. i forhold til FVU, OBU og udvikling af nøglekompeten-
cer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1071500_0010.png
10
Afslutningsvis vil vi tilslutte os bestræbelserne på at koordinere
de forskellige politikområder i EU. Uddannelse hænger uløseligt
sammen med beskæftigelse, arbejdsmarked, sociale forhold og
kultur. En strategisk samtænkning i EU-regi kan give inspiration
til at modvirke national silo-tænkning.”
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL):
”Som nævnt på EU-specialudvalgets møde i dag 16/1-2012 fin-
der BUPL det uheldigt, at "early childhood education and care"
oversættes til "førskoleundervisning og børnepasning" på dansk.
EU har selv forladt begrebet "pre-primary education" og "child-
care" til fordel for det bredere ECEC, som retteligt på dansk bør
oversættes til "daginstitutioner", som er det relevante danske be-
greb i en uddannelsespolitisk kontekst, som den fælles rapport
ET2020 udgør.
BUPL påtalte allerede sidste år overfor Kommissionen (EAC)
den samme uheldige oversættelse i forbindelse med Kommissio-
nens meddelelse om Early childhood education and care: provi-
ding all our children with the best start for the world of tomor-
row (COM(2011) 66 final.
Det vil være fint, hvis Børne- og Undervisningsministeriet også
kunne påtale oversættelsen overfor EU's oversættertjeneste.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af Den Fæl-
les Rapport.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter vedtagelsen af Den Fælles Rapport om imple-
mentering af strategirammen for det europæiske samarbejde på
uddannelsesområdet (ET2020), herunder at de nye prioriteter for
2012-2014 i højere grad understøtter Europa 2020-målene om
vækst og beskæftigelse, samt at Ministerrådet fremover drøfter de
landespecifikke henstillinger vedtaget af Det Europæiske Råd, og
at disse henstillinger bruges i kommende ET2020-rapporter.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Punkt 2: Kommissionens Årlige Vækstundersøgelse – Europa
2020-strategien.
-
KOM (2011) 11
-
Politisk debat
1. Resumé
Kommissionen har den 23. november 2011 fremlagt sin årlige vækstunder-
søgelse, som er startskuddet på Det Europæiske Semester. Vækstundersø-
gelsen lægger op til, at særlig udvalgte vækstfremmende initiativer vedtages
hurtigt, og skal i lyset af dette drøftes af samtlige rådsformationer med hen-
blik på et samlet input i en synteserapport, som formandskabet leverer til
Det Europæiske Råds behandling den 1.-2. marts 2012.
Vækstundersøgelsen er på dagsordenen med henblik på politisk debat.
2. Baggrund
Den årlige vækstundersøgelse er et led i det Europæiske Seme-
ster under Europa 2020-strategien, hvori Kommissionen giver
en status for medlemsstaternes implementering af Europa2020-
strategiens initiativer og målsætninger.
Det Europæiske Semester starter således med Kommissionens
offentliggørelse af den årlige vækstundersøgelse, og drøftes af
samtlige rådsformationer.
Rådets (uddannelse) drøftelse af Kommissionens årlige vækstun-
dersøgelse vil sammen med de andre rådsformationers input indgå i
en samlet synteserapport, der udarbejdes af formandskabet, om
Kommissionens årlige vækstundersøgelse.
Synteserapporten skal fungere som input til Det Europæiske Råds
drøftelse af Det Europæiske Semester den 1.-2. marts 2012. På
baggrund af konklusionerne om Det Europæiske Semester i marts
vil Kommissionen give landespecifikke anbefalinger til fremadret-
tede justeringer i medlemsstaternes nationale reformprogrammer,
som Det Europæiske Råds skal forholde sig til i juni 2012.
I strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelses-
området (ET2020) understreges uddannelses betydning og nytte
for både individet og samfundet. Ligeledes er det blandt målsæt-
ningerne under Europa 2020-strategien fra 2010, at skolefrafaldet
skal reduceres til under 10 pct. på europæisk plan i 2020, ligesom
40 pct. af de 30-34 årige skal have fuldendt en videregående eller
tilsvarende uddannelse. I forhold til at imødegå konsekvenserne
af den nuværende økonomiske krise understreges det både i kon-
klusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 8.-9. december
2011 og i Kommissionens Årlige Vækstoversigt 2012, at der sær-
ligt i forhold til arbejdsløsheden for unge mennesker er behov
for en særlig uddannelsesindsats.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens vækstundersøgelse og Det Euro-
pæiske Semester er at styrke ”ex ante” koordinationen af den
økonomiske politik i EU ved at drøfte EU-landenes økonomiske
politik forud for vedtagelsen af national politik.
Således giver Kommissionens i sin vækstundersøgelse en sta-
tus for medlemsstaternes implementering af Europa2020-
strategiens initiativer og målsætninger, som ligeledes danner
baggrund for Kommissionens fremadrettede anbefalinger til
medlemsstaternes nationale reformprogrammer.
Vækstundersøgelsen sætter overordnet fem prioriteter for EU i
2012:
Fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende fi-
nanspolitiks konsolidering
Genetablering af normale lånemuligheder til erhvervs-
livet
Fremme af vækst og konkurrenceevne i dag og i frem-
tiden
Håndtering af arbejdsløsheden og de sociale konse-
kvenser af krisen
Modernisering af den offentlige forvaltning
Drøftelsen af Kommissionens årlige vækstundersøgelse sker
på to niveauer; i ministerrådets enkelte rådsformationer samt i
Det Europæiske Råd. Målet er, at de enkelte rådsformationer
drøfter relevante afsnit i undersøgelsen særskilt, hvorefter
drøftelserne samles i en synteserapport, der leveres som det
danske formandskabs koordinerede input til Det Europæiske
Råds konklusioner om Det Europæiske Semester i marts 2012.
Kommissionens årlige vækstundersøgelse blev således også
hilst velkommen i Det Europæiske Råds konklusioner fra den
9. december 2012, hvor fokus særligt var på vækstdelen i un-
dersøgelsen.
Kommissionens årlige vækstundersøgelse fremhæver også vig-
tigheden af, at europæisk lovgivning implementeres rettidigt i
EU med henblik på at opnå de fulde fordele af det indre mar-
ked.
Emnet for Rådets (uddannelse) drøftelse af Kommissionens
vækstundersøgelse vil være uddannelses bidrag til at bekæmpe og
forebygge ungdomsarbejdsløshed. Rådet (uddannelse) skal drøf-
te, hvilke politiske initiativer de vil prioritere på nationalt eller eu-
ropæisk plan i 2012 for at bidrage til bekæmpelsen af ungdoms-
arbejdsløshed og de sociale konsekvenser af denne. Debatten
skal udmunde i et bidrag til den synteserapport som forelægges
for Det Europæiske Råds forårsmøde den 1. – 2. marts 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1071500_0013.png
13
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Er ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Diskussionsoplægget medfører ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Kommissionens årlige vækstundersøgelse har været sendt i høring i
Specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgs-
mål. Der er kommet høringssvar fra LO og Dansk Erhverv.
Da Kommissionens årlige vækstundersøgelse er relevant for samt-
lige ministerrådets formationer er der i nærliggende alene medtaget
høringssvar, der har relevans for Rådet (konkurrenceevne).
LO er generelt positiv overfor Kommissionens vækstundersøgel-
se for 2012, og vækstundersøgelsen har et vækstfremmende fo-
kus. LO mener, at Kommissionen skal fastholde og udvikle en
vækstorienteret linje i de tiltag, der skal følge op på den årlige
vækstundersøgelse for 2012 og under Det Europæiske Semester
samt at der bliver gjort en ekstraordinær indsats for at opnå
fremskridt på målsætningerne i Europa2020-strategien.
Vedrørende det indre marked
støtter LO generelt forslag, der udvik-
ler det indre marked, men ønsker øget inddragelse af udfordrin-
ger for arbejdstagerne på fremtidens indre marked, herunder at
sociale- og arbejdstagerrettigheder sidestilles med andre tiltag, der
skal forbedre det indre marked i Kommissionens årlige vækstun-
dersøgelse.
Derudover er LO positiv over for, at Kommissionen i vækstun-
dersøgelsen fremhæver potentialet for at fremme beskæftigelsen
blandt unge, og at Kommissionen nævner, at medlemsstaterne
skal udvikle deres aktive arbejdsmarkedspolitik. I den forbindelse
peger LO på, at det er et nationalt anliggende at fastlægge ansæt-
telsesvilkår.
Vedrørende smart regulering
mener LO ikke, at arbejdsmiljø og ar-
bejdstagerbeskyttelse er en administrativ byrde.
Vedrørende hastebehandling af en række forslag i EU
peger LO på, at
man bør balancere længden af EU’s beslutningsprocedure med
behovet for en nødvendig og grundig behandling af relevante
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1071500_0014.png
14
forslag, og peger i den forbindelse særligt på direktivetforslaget
om gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.
Dansk Erhverv er generelt i enig i Kommissionens vækstunder-
søgelse.
Vedrørende fremme af vækst og konkurrenceevne i dag og i fremtiden
støt-
ter Dansk Erhverv bestræbelserne på opbygning af et digitalt in-
dre marked i EU, herunder øget fokus på informations- og
kommunikationsteknologier.
Dansk Erhverv støtter derudover Kommissionens fokus på at
fjerne uberettigede begrænsninger for erhvervsvirksomheder og
professionelle serviceudbydere indenfor fx sundheds- og social-
sektoren, og er ligeledes enig i, at der ligger et samlet vækstpoten-
tiale ved omposteringer indenfor det nuværende EU-budget.
Vedrørende håndtering af arbejdsløsheden og de sociale konsekvenser af kri-
sen
deler Dansk Erhverv Kommissionens opfattelse af, at der vil
være varige negative strukturelle effekter af langtidsledige, og er
positive over for Kommissionens fokus på iværksættervirksom-
hed.
Vedrørende modernisering af den offentlige forvaltning
støtter Dansk Er-
hverv Kommissionens indsatse, herunder målsætningen om fær-
re administrative byrder.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, der blandt medlemsstaterne vil være opbak-
ning til Kommissionens årlige vækstundersøgelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens årlige vækstundersø-
gelse og de fem overordnede fokusområder, der giver understøtter
Europa2020-strategiens målsætning om et bæredygtigt, inkluderen-
de og vidensbaseret EU i 2020.
Regeringen finder det vigtigt at have fokus på tiltag, der kan sikre
rammerne for vækst i samfundet på både nationalt og europæisk
plan.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.