Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3144 - Uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
1080054_0001.png
Internationalt sekretariat
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Redegørelse til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet (ud-
dannelse) den 10. februar 2012
Uddannelse
1. Den Fælles Rapport fra Rådet og Kommissionen om implemen-
tering af den strategiske ramme for det europæiske samarbejde på
uddannelsesområdet (ET2020) – almen uddannelse og erhvervs-
uddannelse i et intelligent, bæredygtigt og inklusivt Europa
Den Fælles Rapport, herunder prioriteterne for samarbejdet 2012-2014,
blev vedtaget, og fra dansk side var der tilslutning til rapporten. Ved
rådsmødet tog Nederlandene ordet og redegjorde for sit tidligere forbe-
hold. Ifølge Nederlandene forekommer en liste med 13 prioriteter ikke at
være tilstrækkeligt fokuseret og tager ikke højde for centraladministratio-
nernes nuværende økonomiske og administrative belastning. Samarbejdet
bør fokuseres på fremtiden, og prioriteterne bør derfor underlægges en
principiel drøftelse først i Rådets Uddannelsesudvalg og siden blandt
ministrene. Dette synspunkt blev støttet af Sverige. Det danske formand-
skab noterede sig de nederlandske og svenske holdninger og vil forsøge
at tage højde for det i Rådets videre arbejde.
2. Politisk debat om Europa 2020-strategien og uddannelsens bi-
drag til en reduktion af ungdomsarbejdsløsheden
Det danske formandskab havde udarbejdet et diskussionsoplæg med et
spørgsmål til ministrene om, hvilket enkelt initiativ de ville tage i 2012
for at mindske ungdomsarbejdsløsheden og dens sociale konsekvenser.
Det danske formandskab havde inviteret fire landes ministre (Cypern,
Tyskland, Irland og Slovakiet) til at være hovedtalere i debatten og for-
tælle om deres særlige initiativer og erfaringer på området. Særlig den
tyske præsentation af vekseluddannelsesprincippet i erhvervsuddannelser
fik en del opmærksomhed, og vekseluddannelsesprincippet gik igen i en
række af landenes indlæg. Vekseluddannelsesprincippet blev af flere
knyttet til samarbejde med arbejdsmarkedets parter for bl.a. at sikre op-
rettelsen af flere praktikpladser til unge og for at kunne tilgodese ar-
13. februar 2012
Sags nr.:
092.76K.391
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
bejdsmarkedets behov ved tilrettelæggelsen af uddannelser. Østrig, som
har en af de laveste arbejdsløshedsrater, både generelt og for unge, vur-
derede, at vekseluddannelsesprincippet var en af de væsentligste grunde
herfor og opfordrede til at sikre europæisk samarbejde på området gen-
nem f.eks. nedsættelsen af en særlig gruppe til erfaringsudveksling. Des-
uden blev der i debatten lagt vægt på færre unge med kort skolegang,
anerkendelse af realkompetencer, lysten til at uddanne sig gennem hele
livet, samt kreativitet, innovation og uddannelse i entreprenørskab. En
opsummering af debatten vil indgå i en synteserapport omfattende flere
rådsformationer, der vil blive forelagt for Det Europæiske Råd på mødet
den 1.-2. marts, som bidrag til drøftelsen af Europa 2020-strategien.