Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3146 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
1074852_0001.png
NOTAT
20. januar 2012
Samlenotat om EPSCO-rådsmøde for Beskæftigelse
og Sociale Anliggender den 17. februar 2012
J.nr. 2012-37
JAIC/rmh, she
Dagsordenen for rådsmødet forventes at se ud som følger:
1.
Lovgivningsinitiativer om udstationering af arbejdstagere, KOM-
dokument foreligger ikke
(a)
Direktivforslag om håndhævelse og implementering af
udstationeringsdirektivet
Forslag til rådsforordning om brug af strejkeretten
(Monti II)
Præsentation ved Kommissionen
Udveksling af synspunkter
(b)
-
-
2.
side 3
Bidrag til Det europæiske Råd (1.-2. marts 2012): Europa 2020-
strategien
-
Politisk drøftelse
(a)
Den årlige Vækstredegørelse og den fælles Beskæftigelses-
rapport i lyset af det europæiske semester, KOM (2011) 815
i)
Prioriteter for handling på beskæftigelses- og social-
området: Politiske retningslinjer for 2012
-
Rådskonklusioner
-
Vedtagelse af den Fælles Beskæftigelsesrapport
-
Godkendelse af SPC-udtalelse om Den årlige Vækst-
redegørelse
Forslag til rådsbeslutning om retningslinjer for med-
lemslandenes beskæftigelsespolitikker
-
Generel indstilling
side
5
ii)
(b)
Vurdering af den sociale dimension af Europa 2020-strategien:
2011-rapport fra Socialbeskyttelseskomitéen (SPC) om de so-
ciale konsekvenser af krisen, KOM-dokument foreligger ikke
-
Godkendelse af hovedbudskaber
side 10
3.
Kvinder i bestyrelser, KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk debat
side 14
4.
Kommissionens forslag til Europa Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af direktiv 2004/40/EF om minimumsforskrifter for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering
for risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter)
(”EMF-direktivet”) (18. særdirektiv i henhold til artikel 16, stk.1,
i direktiv 89/391/EØF) - KOM(2012) 15 endelig
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse og sociale
anliggender) den 17. februar 2012, men forventes sat på dagsordenen
for et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse
side 16
Punkt 1a, 1b, 2 a) ii og 4 hører under beskæftigelsesministerens ressort.
Punkt 2 a) i er delt mellem beskæftigelsesministerens og social- og integrationsmi-
nisterens ressort.
Punkt 2 b hører under social- og integrationsministerens ressort.
Punkt 3 hører under ligestillingsministerens ressort.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
Lovgivningsinitiativer om udstationering af arbejdstagere, KOM-
dokument foreligger ikke
(a) Direktivforslag om håndhævelse og implementering af
udstationeringsdirektivet
(b) Forslag til rådsforordning om brug af strejkeretten
(Monti II)
-
Præsentation ved Kommissionen
-
Udveksling af synspunkter
Nyt notat
1. Baggrund
Forslagene er ikke fremsat endnu og forventes fremsat tidligst d. 8. februar 2012.
Forslagene er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (EPSCO) den 17.
februar 2012 med henblik på en første udveksling af synspunkter.
2. Formål og indhold
Forslagene foreligger endnu ikke. I Kommissionens meddelelse om ”akten for det
indre marked” er følgende meldt ud:
”I den forbindelse er der grund til at forbedre anvendelsen af bestemmelserne om
udstationering af arbejdstagere for at fremme formidling af oplysninger virksom-
hederne og medlemsstaternes myndigheder imellem, at øge kontrollen og at be-
kæmpe misbrug, navnlig for så vidt angår arbejdstagernes rettigheder.
Der bør i lovgivningen om det indre marked tages behørigt hensyn til artikel 8 og 9
i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder, der nu har samme retsgyldighed som trak-
taten. Derfor vil Kommissionen stille forslag om en tværgående lovgivning, hvori
den præciserer udøvelsen af etableringsfriheden og den frie udveksling af tjeneste-
ydelser sammen med udøvelsen af de grundlæggende sociale rettigheder, herunder
retten til kollektive skridt, i overensstemmelse med national lovgivning og praksis
og under overholdelse af EU-retten.”
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Forligger ikke.
4. Nærhedsprincippet
Forslagets forhold til nærhedsprincippet vil blive vurderet, når forslagene forelig-
ger. Foreløbigt bemærkes, at regulering af udstationeringsdirektivet med henblik på
bedre håndhævelse af direktivet i sagens natur kun kan ske på EU-niveau.
5. Gældende dansk ret
De kommende forslag må formodes som minimum at have betydning for lov om
udstationering af arbejdstagere.
6. Konsekvenser
En vurdering af forslagets konsekvenser vil blive foretaget, når forslagene forelig-
ger.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Høring
Forslagene vil blive sendt i høring i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Socia-
le forhold.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ikke relevant.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil tage stilling til de konkrete forslag, når de foreligger. Regeringen er
overordnet positiv over for de formål med forslagene, som Kommissionen har
meldt ud, idet regeringen ønsker bedre instrumenter til at imødegå social dumping.
Regeringen finder, at imødegåelse af social dumping samtidig vil fremme den fri
bevægelighed for reelle og redelige virksomheder.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketings Europaudvalg.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
.
Bidrag til Det europæiske Råd (1.-2. marts 2012): Europa 2020-
strategien
-
Politisk drøftelse
(a)
Den årlige Vækstredegørelse og den fælles Beskæftigelses-
rapport i lyset af det europæiske semester, KOM (2011) 815
i)
Prioriteter for handling på beskæftigelses- og social-
området: Politiske retningslinjer for 2012
-
Rådskonklusioner
-
Vedtagelse af den Fælles Beskæftigelsesrapport
-
Godkendelse af SPC-udtalelse om Den årlige Vækst-
redegørelse
Nyt notat.
Resumé
Som led i Det Europæiske Semester skal EPSCO vedtage Den fælles beskæftigel-
sesrapport. Fællesrapporten er en del af Den årlige vækstredegørelse og uddyber
de beskæftigelsesmæssige budskaber i Vækstredegørelsen. EPSCO skal endvidere
vedtage et sæt rådskonklusioner på baggrund af Vækstredegørelsen og Fællesrap-
porten. .
Analyserne og budskaberne i Den fælles beskæftigelsesrapport baserer sig blandt
andet på medlemslandenes gennemførelse af beskæftigelsesretningslinjerne, resul-
taterne af eksaminationen af landenes nationale reformprogrammer for 2011 samt
på gennemførelsen af de landespecifikke henstillinger, som blev godkendt af Det
Europæiske Råd i juli 2011.
Formålet med rådskonklusionerne er at udpege hovedområder vedrørende beskæf-
tigelse og social beskyttelse, som Det Europæiske Råd kan anvende til en strategisk
vejledning af medlemslandene, og som forventes afspejlet i landenes nationale re-
formprogrammer i april 2012
1. Baggrund
EU-landene besluttede i september 2010 at introducere en ny ramme for de øko-
nomiske samarbejdsprocesser i EU; Det Europæiske Semester. Det Europæiske
Semester dækker alle elementer af den økonomiske overvågning, herunder Europa
2020-strategien.
Fællesrapporten om beskæftigelse (fælles for Kommissionen og EPSCO) indgår
som en del af Den årlige vækstredegørelse og uddyber dennes analyser på beskæf-
tigelsesområdet.
EPSCO’s rådskonklusioner ventes at udtrykke, at beskæftigelses- og arbejdsmar-
kedspolitiske reformer er en væsentlig del af reformerne under den makroøkonomi-
ske og den tematiske overvågning under EU2020-strategien.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Formål og indhold
Fællesrapporten
Kommissionen redegør i Den årlige vækstredegørelse for sin samlede vurdering af
EU’s økonomiske situation, herunder makroøkonomiske ubalancer, de økonomisk-
politiske udfordringer og fremskridt med hensyn til at nå hovedmålene i Europa
2020-strategien. Kommissionen fremlægger økonomiske anbefalinger til EU som
helhed.
Vækstredegørelsen udgør også grundlag for Det Europæiske Råds konklusioner og
retningslinjer med henblik på medlemslandenes udarbejdelse af deres nationale re-
formprogrammer. Vækstredegørelsen består af i alt fire separate rapporter, herun-
der Fællesrapporten om beskæftigelse, som bygger på analyser af medlemslande-
nes nationale reformprogrammer.
Fællesrapporten beskriver udviklingen i beskæftigelsen og de sociale og uddannel-
sesmæssige forhold, som omfattet af beskæftigelsesretningslinjerne dvs. retnings-
linjerne 7-10 i de integrerede retningslinjer. Det fremgår bl.a.
At svag vækst hæmmer beskæftigelsesudviklingen og forhindrer en forbed-
ring af beskæftigelsesfrekvensen,
At væksten i beskæftigelsen hovedsagelig er sket via udbredelse af midler-
tidige kontrakter og i deltidsjob,
At de unges situation er blevet forværret. Unge 15-24-årige, der hverken er
i uddannelse eller beskæftigelse er steget med 2 pct. i perioden 2008 til
2010. EU-niveauet i 2010 var ca. 13 pct.,
At den generelle ledighed i EU i september 2011 var på 9,7 pct. Kvinders
ledighedsniveau lå 0,3 procent point højere end mænds, som var 9,6 pct.,
At langtidsledigheden og ledigheden blandt personer med ringe færdighe-
der er øget i alle lande, hvilket sætter de sociale sikkerhedsnet under pres.
At den samlede erhvervsfrekvens forblev stort set uændret,
At stigningen i antal ledige jobs i 2010 og 2011 ikke har påvirket ledighe-
den og således indikerer, at der er et stigende mismatch mellem de lediges
kvalifikationer og kvalifikationskravene i udbuddet af ledige job,
At andelen af jobåbninger med krav om høje kvalifikationer et steget bety-
deligt gennem tiåret 2000-2010, mens udviklingen i dimittendernes kvali-
fikationer er gået i modsat retning,
At det sorte arbejde fortsat eksisterer i udbredt grad.
Rapportens analyser peger på, at mens 2011 prioriteterne og de anbefalede redska-
ber - bredt betragtet - fortsat er valide, så er yderligere implementering absolut
nødvendig, men det er også nødvendigt at udfolde yderligere anstrengelser under
visse prioritetsområder. Disse - sidstnævnte områder - er:
Kapaciteten til jobskabelse skal styrkes for at sikre et jobintensivt opsving,
der understøtter den økonomiske vækst og en reduktion af ledigheden,
Den vanskelige situation for de unge risikerer at skabe uoprettelig skade på
arbejdsmarkedet, hvorfor der skal sættes ind for at sikre de unges overgang
fra uddannelsesverdenen til arbejdsmarkedet ved bl.a. en styrket indsats for
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opbygning af færdigheder, skabelse af lærlingepladser og støtte til målret-
tet jobsøgning,
Den høje arbejdsløshedsprocent og de ringe beskæftigelsesudsigter nød-
vendiggør effektive aktive arbejdsmarkedspolitikker, der samvirker med
tilstrækkelige dagpengesystemer i en indsats for at fastholde folks beskæf-
tigelsesevne og hjælpe folk tilbage i arbejde,
De udsatte gruppers sociale situation er i de seneste måneder blevet for-
værret, hvilket kræver en styrkelse af og effektivisering af de sociale be-
skyttelsessystemer og aktive inklusionsstrategier for at sikre, at disse red-
skaber fortsat kan være en stødpude mod fattigdom og social eksklusion,
Tendensen til øget mismatch og mangel på færdigheder hos arbejdsstyrken
er en barriere for den økonomiske vækst på kort sigt, som skal adresseres,
mens investering i uddannelse og træning vil hæve produktiviteten og ind-
komstniveauet på lang sigt.
Rådskonklusioner
Formålet med Rådets konklusioner er at udpege hovedområder vedrørende beskæf-
tigelsen og den sociale beskyttelse, som Det Europæiske Råd kan anvende som
strategisk vejledning til medlemslandene, og som forventes afspejlet i landenes na-
tionale reformprogrammer i 2012.
EPSCO forventes i rådskonklusionerne at lægge vægt på, at medlemslandene, når
de præsenterer de nationale reformprogrammer i midten af april 2012, afspejler
prioriteterne i Vækstredegørelsens og Fællesrapporten, og at landene øger deres
støtte til jobskabelse og forudsætningerne for en forøget, holdbar og inkluderende
beskæftigelse. Det skal gøres ved:
At takle de vigtigste barrierer for jobvækst ved:
at gøre det attraktivt at
arbejde og fremme ansættelser, der afstedkommer en bevægelse væk fra
sort arbejde; i overensstemmelse med praksis for så vidt angår national so-
cial dialog at adressere vekselvirkningen mellem arbejdsomkostninger og
sociale ydelser og deres indflydelse på produktivitet samtidig med at til-
strækkelige og holdbare sociale beskyttelsessystemer tages i betragtning; at
stimulere de sektorer, der har potentiale med hensyn til jobskabelse samt
endelig at støtte geografisk og arbejdsmæssig mobilitet.
At reducere uacceptabel høj ungeledighed, langstidsledighed og ledig-
hed hos lavtuddannede og styrke kvinders og ældres deltagelse på ar-
bejdsmarkedet ved:
at øge effektiviteten af den aktive arbejdsmarkedspo-
litik, tage skridt til fokus på tilvejebringelse af tilstrækkelige færdigheder
og kompetencer, især igennem muligheder for træning hos arbejdsgivere
og opnåelse af arbejdserfaring og ved at sikre en effektiv offentlig beskæf-
tigelsesservice/arbejdsformidling.
At skabe produktivitet og indkomstpotentiale gennem fokus på ud-
buddet af færdigheder og gennem investering i uddannelse:
at øge de-
res effektivitet; skabe en tættere forbindelse mellem uddannelse og ar-
bejdsmarked; at intervenere tidligt med målrettede politikker over for per-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
soner, der er i fare for at droppe ud af skolen; at øge tertiære uddannelses-
niveauer.
At reformere de sociale beskyttelsessystemer,
for at sikre finansiel hold-
barhed og tilstrækkelighed og bevare deres rolle som automatiske stabilisa-
torer og at takle stigende fattigdom og social eksklusion af udsatte grupper
gennem aktive inklusions strategier.
SPC-udtalelse
Komitéen for Social Beskyttelse har bl.a. udtalt,
at det, i lyset af krisens dybde og varighed, takket være de sociale systemer
i rimeligt omfang er lykkedes for medlemsstaterne at mildne de værste føl-
ger af krisen. Opmærksomheden må også rettes mod fremtiden, således at
en ulige fordeling af krisens virkninger afbødes;
tilskyndelse til vækst, forbedret konkurrenceevne og øget velstand kræver
investering i menneskelig kapital. Kravene om fiskal konsolidering og kon-
trol af underskud må ses i lyset af de strukturelle faktorer, der er udgifts-
drivende på det sociale område, så som befolkningens aldring og den øge-
de arbejdsløshed;
for så vidt angår pensioner, bør bl.a. følgende tages i betragtning:
balance mellem tilstrækkelighed og bæredygtighed,
samspil mellem de offentlige og private pensionssøjler,
dækningsgrader,
fairness mellem mænd og kvinder og mellem generationerne,
en sund og aktiv alderdom.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Rapporten, rådskonklusionerne og udtalelsen har ikke nogen direkte lovgivnings-
mæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, administrative
konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Initiativer, der styrker overvågningen og koordineringen af medlemslandenes øko-
nomiske politik, herunder beskæftigelsespolitik og social beskyttelse, bidrager på
sigt til en sundere økonomi, ligesom gennemførelse af strukturreformer og tidligere
korrektion af ubalancer har positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
7. Høring
Rådskonklusionerne, Fællesrapporten og SPC-udtalelsen vil blive sendt til Special-
udvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale forhold til orientering.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes en generel positiv holdning til udkastet til fællesrapporten, rådskon-
klusionerne og udtalelsen fra SPC.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for udkastet til fællesrapporten, rådskonklusio-
nerne og udtalelsen fra SPC.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Bidrag til Det europæiske Råd (1.-2. marts 2012): Europa 2020-
strategien
-
Politisk drøftelse
(a)
Den årlige Vækstredegørelse og den fælles Beskæftigelses-
rapport i lyset af det europæiske semester, KOM (2011) 815
ii)
Forslag til rådsbeslutning om retningslinjer for med-
lemslandenes beskæftigelsespolitikker
-
Generel indstilling
Nyt notat
1. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til rådsbeslutning om retningslinjer for med-
lemslandenes beskæftigelsespolitikker for 2012. Rådet skal på forslag af Kommis-
sionen og efter høring af bl.a. Europa-Parlamentet og Beskæftigelseskomiteen opnå
politisk enighed om nye retningslinjer for beskæftigelsen, jf. traktatens artikel 148.
stk. 2.
2. Formål og indhold
Retningslinjerne for beskæftigelsen indgår i de såkaldte integrerede retningslinjer,
der også omfatter de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer vedrørende
makro- og mikroøkonomi.
Retningslinjerne for beskæftigelsen er grundlaget for medlemslandenes udarbejdel-
se af deres nationale strategier for beskæftigelsen og de nationale reformprogram-
mer.
Kommissionen foreslår, at retningslinjer for beskæftigelsen for 2011 fastholdes for
2012, og at medlemslandene skal tage hensyn til dem ved tilrettelæggelsen af deres
beskæftigelsespolitikker.
3. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet høres i henhold til traktatens art. 148. stk. 2. Parlamentets Ud-
valg om Beskæftigelse og Sociale Anliggender forventes at afgive en udtalelse.
Denne foreligger endnu ikke.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til retningslinjer for beskæftigelsen har ikke i sig selv kon-
sekvenser for dansk ret.
6. Konsekvenser
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget har ikke nogen direkte lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet el-
ler konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Forslaget har ikke været i høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en generel positiv holdning hos medlemslandene til Kommissionens
forslag til retningslinjer for beskæftigelsen for 2012.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag om, at de ved råds-
beslutning af 21. oktober 2010 besluttede retningslinjer for beskæftigelsen videre-
føres uændret for 2012, og at medlemslandene skal tage hensyn til dem ved tilrette-
læggelsen af deres beskæftigelsespolitikker.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Bidrag til Det europæiske Råd (1.-2. marts 2012): Europa 2020-strategien
(b) Vurdering af den sociale dimension af Europa 2020-strategien:
2011-rapport fra Socialbeskyttelseskomitéen (SPC) om de so-
ciale konsekvenser af krisen, KOM-dokument foreligger ikke
-
Godkendelse af hovedbudskaber
Resumé
Komitéen for social beskyttelse (SPC) har udarbejdet en rapport om Europa 2020-
strategien, hvori SPC vurderer den sociale dimension af strategien. I hovedbud-
skaberne fra rapporten gennemgås de vigtigste konklusioner, herunder i relation til
fattigdom og social eksklusion, børnefattigdom og bæredygtige sociale systemer.
1. Baggrund
EU vedtog i 2010 Europa 2020-strategien, som skal sikre bæredygtig vækst i det
næste årti. I strategien indgår blandt andet et mål om at reducere antallet af borgere,
der lever i risiko for fattigdom og social eksklusion med 20 mio. inden 2020.
2. Formål og indhold
Rapportens hovedbudskaber indledes med en opridsning af den sociale situation i
Europa.
23,4 procent, svarende til ca. 115 millioner mennesker, levede i 2010 risiko for fat-
tigdom eller social eksklusion, hvilket er en stigning på 2 millioner mennesker i
forhold til året før. Presset på de sociale beskyttelsessystemer er fortsat højt, og der
kan i lyset af de svage jobmuligheder i mange lande forventes et skift fra arbejds-
løshedsdagpenge til kontanthjælp. Utilstrækkelig kontanthjælp kan være en trussel
såvel mod økonomisk vækst som den sociale sammenhæng i samfundet.
Af rapportens hovedbudskaber fremgår også, at spændstigheden af de sociale sy-
stemer bør forbedres med henblik på fortsat at kunne yde beskyttelse til hele be-
folkningen og for at kunne modstå økonomiske chokvirkninger.
Brugen af tilstrækkelige kontanthjælpssystemer kan være en effektiv garanti mod
social udelukkelse og har betydning som automatiske økonomiske stabilisatorer.
Det er bydende nødvendigt at kombinere aktiveringsforanstaltninger med stadig
investering i menneskelig kapital med henblik på at opretholde arbejdstagernes vi-
den og færdigheder.
Sociale overførelser og investering i social service, herunder dagforanstaltninger,
er vigtigt med henblik på den fremtidige beskæftigelse og den sociale mobilitet i
forskellige indkomst grupper.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Konsekvenser
Ikke relevant.
7. Høring
Budskaberne er sendt til Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og sociale forhold.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande tager rapporten til efterretning.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tage budskaberne til efterretning.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Budskaberne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Kvinder i bestyrelser, KOM-dokument foreligger ikke
-
Politisk debat
Nyt notat.
Resumé
Det danske EU-formandskab afholder en politisk drøftelse om kvinder i bestyrelser
på EPSCO rådsmødet den 17. februar. Hensigten med drøftelsen er at få en fri og
åben debat om, hvordan problemet med kvinders underrepræsentation i bestyrelser
kan afhjælpes. Til drøftelsen er der udarbejdet en formandskabsnote, der opstiller
en række spørgsmål, som der kan tages udgangspunk i. Drøftelsen sikrer en erfa-
ringsudveksling blandt medlemsstaterne og den kan samtidig føde ind til Kommis-
sionens vurdering af, hvorvidt resultatet af de frivillige initiativer Kommissionen
lancerede marts sidste år er tilfredsstillende.
1. Baggrund
Rådet og Kommissionen har sat fokus på kvinder i økonomisk beslutningstagning
med henblik på at styrke kvinders repræsentation i virksomhedsbestyrelser. Rådet
har vedtaget anbefalinger og rådskonklusioner, der er rettet mod at øge kvinders
deltagelse i økonomisk beslutningstagning og derved fremme en mere lige forde-
ling af kvinder og mænd i økonomisk beslutningstagning.
I Rådets konklusioner af 7. marts 2011 vedrørende Ligestillingspagten 2011-2020,
fremgår det blandt andet, at Rådet støtter styrkelse af kvinders økonomiske situati-
on og lige deltagelse af kvinder og mænd i økonomisk beslutningstagning.
1. marts 2011 lancerede Kommissær Reding et initiativ, der opfordrer europæiske
virksomheder til at underskrive ”the
Women on Board Pledge for Europe”,
der er
en frivillig forpligtigelse for børsnoterede virksomheder til at øge andelen af kvin-
der i bestyrelserne til 30 pct. i 2015 og 40 pct. i 2020.
I løbet af marts 2011 vil Kommissionen følge op på situationen. Er der ikke sket
tilstrækkelig fremgang af frivillighedens vej, vil Kommissionen undersøge mulig-
heder for målrettede foranstaltninger, der kan øge andelen af kvinder i virksom-
hedsbestyrelser, herunder også muligheden for lovgivning.
2. Formål og indhold
Det danske EU-rådsformandskab opfordrer de europæiske ministre til aktivt at tage
del i drøftelsen af dette tema ved EPSCO-rådsmødet i februar 2012. Hensigten med
at sætte drøftelsen på dagsordenen er, at det danske formandskab ønsker at samle
erfaringer om, hvordan kvinders repræsentation i bestyrelser kan forbedres samt
drøfte, hvordan kvinders underrepræsentation i bestyrelser kan adresseres på EU-
og nationalt niveau.
Erfaringsudvekslingen mellem landene på rådsmødet vil indgå i Kommissionens
overvejelser vedrørende, hvilke foranstaltninger, der vil være passende for at sikre
lige deltagelse mellem kvinder og mænd i beslutningstagning.
Drøftelserne vil tage udgangspunk i en formandskabsnote og dertil knyttede
spørgsmål formuleret af formandskabet. Der lægges op til en debat om hvilke bar-
rierer, der hindrer en øget repræsentation af kvinder i virksomhedsbestyrelser, og
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvordan disse barrierer kan overvindes inden for en rimelig tidshorisont. På mødet
vil medlemslandene også dele deres gode erfaringer med eksisterende nationale til-
tag til fremme af kvinders repræsentation i virksomhedsbestyrelser og drøfte, hvor-
dan problemet kan løses EU niveau.
Drøftelserne på EPSCO rådsmødet vil blive taget i betragtning, når Kommissionen
i løbet af marts følger op på de frivillige initiativer lanceret i 2011.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
6. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv hverken lovgivnings-, statsfinansielle eller samfundsøko-
nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Formandskabsnote sendes til orientering til EU-Specialudvalget for Arbejdsmarke-
det og Sociale Forhold.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslande har en positiv holdning til formandskabsnoten.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har en generelt positiv holdning til den fremlagte formandskabsnote.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Kommissionens forslag til Europa Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af direktiv 2004/40/EF om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering
for risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter)
(”EMF-direktivet”) (18. særdirektiv i henhold til artikel 16, stk.1,
i direktiv 89/391/EØF) - KOM(2012) 15 endelig
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse og sociale
anliggender) den 17. februar 2012, men forventes sat på dagsordenen
for et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Ved forslaget ændres artikel 13, stk. 1, i direktiv 2004/40/EF, således at fristen for
gennemførelsen af direktivet forlænges med to år til den 30. april 2014.
Kommissionen har i juni 2011 fremsat et forslag for at ændre og afløse direktiv
2004/40/EF. Europa-Parlamentet og Rådet bliver sandsynligvis ikke færdig med
vedtagelsesproceduren inden den 30. april 2012 på grund af emnets kompleksitet
og de indbyrdes stærkt afvigende holdninger. For ikke at skulle implementere et di-
rektiv under ændring er en udsættelse af fristen for gennemførelse nødvendig. Sa-
gen forelægges nu, da direktivforslaget om forlængelse af implementeringsfristen
formelt skal vedtages inden den 30. april 2012.
2. Baggrund
Den 29. april 2004 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet direktiv om minimums-
forskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering
for risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter) (2004/40/EF). Di-
rektivet er endnu ikke implementeret i Danmark.
Den 23. april 2008 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet direktiv 2008/46/EF om
ændring af direktiv 2004/40/EF om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed
i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske agenser
(elektromagnetiske felter), som forlængede implementeringsfristen for direktiv
2004/40/EF til den 30. april 2012. Den mellemliggende periode skulle anvendes til
at tilvejebringe nye oplysninger samt udarbejde og vedtage et nyt direktiv.
Den 22. juni 2011 har Kommissionen foreslået et nyt direktiv om minimumsfor-
skrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering
for risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter) (KOM(2011) 348
endelig).
På grund af emnets tekniske kompleksitet og de indbyrdes stærkt afvigende hold-
ninger til nogle af forslagets centrale bestemmelser bliver Europa-Parlamentet og
Rådet sandsynligvis ikke færdige med vedtagelsesproceduren inden den 30. april
2012.
Under disse omstændigheder er det nødvendigt med et nyt direktiv, hvorved fristen
for gennemførelse af direktiv 2004/40/EF forlænges for anden gang. Forlængelsen
er nødvendig for;
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1074852_0017.png
1. at undgå en retsusikkerhed, idet Kommissionen i princippet ville skulle
anlægge traktatbrudssøgsmål mod de medlemsstater, der ikke har imple-
menteret EMF-direktivet
2. at undgå at borgerne kan anlægge sag mod deres regering for ikke at have
gennemført direktivet.
Det anses for passende at forlænge gennemførelsesfristen med to år for at give Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet tilstrækkelig tid til at drøfte og nå frem til et kompromis
om Kommissionens forslag til et nyt direktiv.
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 153, og forslaget kan vedtages med kvalifi-
ceret flertal efter den almindelige lovgivningsprocedure i traktatens artikel 294.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at forlænge fristen for gennemførelse af direktiv
2004/40/EF (”EMF-direktivet”).
Ved forslaget ændres artikel 13, stk. 1, i direktiv 2004/40/EF, således at fristen for
gennemførelsen udsættes til den 30. april 2014.
Den foreslåede ændring vedrører kun medlemsstaternes forpligtigelse til at gen-
nemføre direktivet senest den 30. april 2012, idet denne frist forlænges til den 30.
april 2014.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering at nærhedsprincippet finder anvendelse, da for-
slaget vedrører et område, hvor Den Europæiske Union ikke har enekompetence,
nemlig beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed inder arbejdet.
Målene for forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, ef-
tersom bestemmelserne i direktiver ikke kan ændres og ophæves på nationalt plan.
Målene for forslaget kan kun opfyldes på EU-plan, eftersom der ved forslaget æn-
dres en gældende EU-retsakt, hvilket medlemslandene ikke kan gøre selv. Nær-
hedsprincippet er overholdt, eftersom forslaget ændrer eksisterende EU-
bestemmelser.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Da direktivet ikke er implementeret i dansk ret får forslaget ikke betydning for
gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget betyder at direktiv 2004/40/EF ikke skal implementeres i dansk ret inden
den 30. april 2012.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1074852_0018.png
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Der skønnes ikke at være statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget ændrer ikke indholdet af det pågældende direktiv og pålægger ikke virk-
somhederne yderligere forpligtigelser.
8. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er en generel forventning til at andre lande vil stille sig positivt overfor forsla-
get, men en del lande har givet udtryk for at et års forlængelse må være tilstrække-
ligt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor forslaget om en forlængelse af implementeringsfri-
sten på to år, idet man herved sikrer den fornødne tid til at færdigforhandle et nyt
direktiv om EMF, der både i videst muligt omfang tager højde for den nyeste viden
på området og samtidig sikrer klarere og bedre EU-regler inden for området for
EMF.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
18