Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3146 - beskæftigelse m.v. Bilag 3
Offentligt
1078108_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
Bruxelles, den 3. februar 2012 (08.02)
(OR. en)
5956/12
SOC 73
ECOFI 89
COMPET 52
DRS 15
OTE
fra:
til:
Vedr.:
formandskabet
De Faste Repræsentanters Komité (1. afdeling)/EPSCO-Rådet
Kvinder i bestyrelser
- Orienterende debat
Vedlagt følger til delegationerne et baggrundsnotat fra formandskabet om kvinder i bestyrelser med
en række spørgsmål til ministrenes debat i EPSCO-Rådet den 17. februar 2012.
________________________
5956/12
DG G 2B
lma/NLK/bh
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078108_0002.png
Status
Kvinder udgør 60 procent af de nyuddannede universitetsdimittender
1
og 45 procent af
arbejdsstyrken
2
i EU, alligevel er antallet af kvinder, som deltager i den økonomiske
beslutningstagning, herunder i bestyrelser, stadig uforholdsmæssigt lavt. I 2010 var kun 12 procent
af bestyrelsesmedlemmerne og 3 procent af bestyrelsesformændene i de største børsnoterede
selskaber kvinder. Mellem 2003 og 2010 steg andelen af kvinder i bestyrelseslokalerne med kun tre
procentpoint og andelen af kvindelige bestyrelsesformænd med kun ét enkelt procentpoint
3
.
Prognoser viser, at andelen af kvinder i bestyrelserne for større børsnoterede selskaber i Europa vil
stige med omkring et halvt procentpoint pr. år. Med den nuværende hastighed vil det tage
endnu et
halvt århundrede,
inden der nås en rimelig balance (mindst 40 % af hvert køn i bestyrelser).
Et voksende antal undersøgelser fra forskellige lande
4
giver imidlertid et kraftigt fingerpeg om, at
der en positiv sammenhæng mellem procentdelen af kvinder i ledende stillinger og
virksomhedernes økonomiske og organisationsmæssige formåen.
EU-rammen
Ligestilling i beslutningstagningen er et af de fem prioriterede områder i både Kommissionens
kvindecharter
5
og Kommissionens strategi for ligestilling mellem kvinder og mænd (2010-2015)
6
.
Kommissionens rapport om kønsbalance og virksomhedsledelse
7
fra den 1. marts 2011 identificerer
de resterende kønsskævheder for højtplacerede stillinger inden for økonomisk beslutningstagning.
Den peger også på de primære hindringer, som kvinder stadig møder, og beskriver de økonomiske
og erhvervsmæssige fordele ved en bedre repræsentation af kvinder i høje stillinger.
1
2
3
4
Eurostats arbejdsstyrkeundersøgelse for 2010, som findes på:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/employment_unemployment_lfs/data/database.
5
6
7
SEK (2011) 246 endelig.
Kommissionens database over kvinder og mænd inden for beslutningstagning, data fra 2010.
"Women Matter", McKinsey (2007, 2008, 2009); "The Bottom Line: Connecting Corporate
Performance and Gender Diversity", Catalyst, 2007; "Women to the Top!", 2007, EVA.
KOM(2010) 78 endelig.
KOM(2010) 491 endelig.
SEK(2011) 246.
lma/NLK/bh
DG G 2B
2
5956/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078108_0003.png
Rådet har længe støttet en forøgelse af kvinders deltagelse i den økonomiske beslutningstagning og
har vedtaget en række indikatorer, der anvendes til måling af udviklingen
8
. Situationen kan måles,
og data viser, at udviklingen er for langsom.
I den europæiske ligestillingspagt (2011-2020)
9
opfordrer Rådet indtrængende til at iværksætte
tiltag i medlemsstaterne og, hvor det er relevant, på EU-plan med henblik på at vedtage
foranstaltninger til fjernelse af kønsskævheder og bekæmpelse af opdeling mellem mænd og
kvinder på arbejdsmarkedet. For at hele talentmassen kan udnyttes fuldt ud, er det afgørende at
fremme kvinders og mænds ligelige deltagelse i beslutningstagning på alle niveauer og på alle
områder. Ligestillingspagten opfordrer også arbejdsmarkedets parter og virksomhederne til at
udforme og i praksis gennemføre ligestillingsinitiativer på arbejdspladsen.
De videre skridt
Underrepræsentationen af kvinder i den økonomiske beslutningstagning betyder, at kvinder stadig
ikke har samme muligheder som mænd på arbejdsmarkedet. Dette er anakronistisk og uacceptabelt,
da ligestilling mellem mænd og kvinder er et grundlæggende princip i EU. At sikre en mere ligelig
repræsentation af kvinder og mænd i bestyrelser handler også om at udnytte alle talenter og den
menneskelige kapital fuldt ud.
Ved at sætte dette emne på dagsordenen for EPSCO-Rådet ønsker det danske formandskab at give
ministrene mulighed for at dele deres erfaringer og drøfte, hvad der kan gøres i EU og i
medlemsstaterne for at bekæmpe problemet med underrepræsentationen af kvinder i
bestyrelseslokalerne.
8
9
Se eksempelvis Rådets henstilling 96/694/EC af 2. december 1996 om ligelig deltagelse af
mænd og kvinder i beslutningsprocessen (EFT L 319 af 10.12.1996) og Rådets konklusioner
om økonomisk beslutningstagning, som blev vedtaget i 2003 som en opfølgning på
Beijinghandlingsplanen (15205/03 SOC 491).
Den europæiske ligestillingspagt (2011-2020) – Rådets konklusioner, som blev vedtaget den
7. marts 2011 (EUT C 155 af 25.5.2011, s. 10).
lma/NLK/bh
DG G 2B
3
5956/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1078108_0004.png
Kommissionen vil vurdere situationen i marts 2012. Hvis der ikke kan sikres tilstrækkelige
fremskridt gennem selvregulering, vil den undersøge forskellige politiske muligheder for målrettede
foranstaltninger med henblik på at øge antallet af kvinder i bestyrelser. Debatten i EPSCO-Rådet vil
være et bidrag til denne proces.
Spørgsmål til ministrenes debat
1.
Hvilke hindringer er der for at øge antallet af kvinder i bestyrelser?
2.
Hvordan kan vi overvinde disse hindringer og sikre holdbare fremskridt inden for en rimelig
tidsramme?
3.
Hvilke vellykkede foranstaltninger er der for nylig truffet i dit land for at forbedre balancen
mellem kønnene i bestyrelser?
4.
Hvordan kan balancen mellem kønnene i bestyrelser i børsnoterede selskaber forbedres på
europæisk plan?
________________________
5956/12
DG G 2B
lma/NLK/bh
4
DA