Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3150 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
1080960_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 14. februar 2012
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 28. februar 2012
SAMLENOTAT
1. Serbien ...........................................................................................................................................2
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 1.-2. marts 2012 ..........................................................4
3. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og Rumænien .....................................6
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1080960_0002.png
1. Serbien
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 23. januar 2012. Nye afsnit er
markeret med en streg i margenen. Identisk med samlenotat forud for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 27.
februar 2012.
1. Resumé
Der ventes på udenrigsrådet en drøftelse af situationen med særligt fokus på den EU faciliterede dialog mellem
Serbien og Kosovo. På det generelle råd ventes en drøftelse om eventuel tildeling af kandidatstatus til Serbien.
2. Baggrund
En EU-faciliteret dialog mellem Beograd og Pristina blev igangsat den 8.-9. marts 2011, og en
række aftaler blev indgået i løbet af de første dialogmøder. Uenighed om toldstempler for varer
med oprindelse i Kosovo førte imidlertid i sommeren 2011 til uroligheder ved flere grænseover-
gange. KFOR og EULEX måtte indsætte styrker ved de omstridte grænseovergange mellem Ser-
bien og det etnisk-serbisk dominerede nordlige Kosovo, hvor lokale serbere havde etableret en
række vejspærringer. Situationen i det nordlige Kosovo er forsat spændt, og der er stadig lejlig-
hedsvis uro i området, om end de fleste af vejspærringerne nu er blevet fjernet. Der er siden i
regi af den EU-faciliterede dialog mellem Beograd og Pristina fundet et kompromis fsva.
spørgsmålene om toldstempler og om hvem, der skal bemande de omstridte grænseovergange
(IBM – Integrated Border Management).
Kommissionen fremlagde den 12. oktober 2011 sin udtalelse om Serbiens medlemskabsansøg-
ning. Udtalelsen noterede sig de opnåede reformfremskridt i Serbien og herunder ikke mindst
den succesfulde tilfangetagelse og udlevering af de to tilbageværende krigsforbrydertiltalte, Ratko
Mladic og Goran Hadzic. Kommissionen anbefalede på den baggrund, at Serbien tildeles kandi-
datstatus under forudsætning af, at Beograd i de kommende måneder genoptager dialogen med
Pristina og fortsætter implementeringen af de allerede indgåede aftaler. Derudover anbefalede
Kommissionen, at optagelsesforhandlinger med landet påbegyndes, så snart Serbien har taget
skridt til at normalisere forholdet til Kosovo.
På rådsmødet (almindelige anliggender) og på Det Europæiske Råd i december kunne der ikke
opnås enighed om at tildele Serbien kandidatstatus. Visse medlemslande fandt ikke, at Serbien
havde bidraget tilstrækkeligt til dialogprocessen med Pristina. I stedet besluttede Det Europæiske
Råd at sætte spørgsmålet på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den 28. febru-
ar 2012, hvor Rådet skal vurdere, om Beograd har 1) bidraget konstruktivt til dialogen med Pri-
stina, 2) indgået et kompromis om Kosovos deltagelse i regionalt samarbejde og 3) bidraget ak-
tivt til, at EULEX og KFOR kan udføre deres mandater i det nordlige Kosovo. En eventuel be-
slutning om tildeling af kandidatstatus til Serbien vil skulle endosseres af Det Europæiske Råd
den 1.-2. marts 2012. Blandt de opstillede kriterier vurderes ikke mindst spørgsmålet om Koso-
vos deltagelse i regionalt samarbejde at være centralt. Spørgsmålet om tildeling af kandidatstatus
til Serbien i foråret vil kunne få betydning for det parlamentsvalg, der skal afholdes senest i maj
2012.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1080960_0003.png
Der har siden decemberkonklusionerne været nogen fremskridt at spore i forhold til de opstille-
de kriterier, men det er endnu for tidligt at vurdere, om alle medlemsstater vil finde kriterierne
tilstrækkelig opfyldt til, at der på rådsmødet (almindelige anliggender)den 28. februar 2012 kan
opnås enighed om at tildele Serbien kandidatstatus. Et planlagt møde i den EU-faciliterede dia-
logproces er blevet udskudt til foreløbigt den 21. februar. På både udenrigsrådet og det generelle
råd vil ministrene modtage en orientering om forløbet af dialogmødet.
3. Formål og indhold
Rådet (udenrigsanliggender) ventes at drøfte situationen i Serbien og Kosovo. Der forventes en
orientering om status på den EU-faciliterede dialog mellem Serbien og Kosovo. På rådsmødet
(almindelige anliggender) forventes der en drøftelse om eventuel tildeling af kandidatstatus til
Serbien. Der forventes endvidere vedtaget rådskonklusioner om eventuel tildeling af kandidatsta-
tus til Serbien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Såfremt Serbien tildeles kandidatstatus vil dette medføre statsfinansielle
konsekvenser i form af øget førtiltrædelsesstøtte gennem EU’s budget, hvoraf Danmarks andel
udgør ca. 2 pct.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes endelige holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt, men der forventes gene-
relt enighed om synspunkter svarende til de danske.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark finder det vigtigt, at både Serbien og Kosovo engagerer sig konstruktivt i dialogen,
som EU har påtaget sig at facilitere. Fra dansk side støttes Kommissionens anbefaling om, at
Serbien tildeles kandidatstatus under forudsætning af, at Beograd bidrager konstruktivt til at op-
fylde de på DER opstillede kriterier.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. januar 2012.
Spørgsmålet om kandidatstatus til Serbien blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg den 30. november 2011.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1080960_0004.png
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 1.-2. marts 2012
5354/12
Nyt notat.
1. Resumé
Hovedvægten for mødet i Det Europæiske Råd den 1.-2. marts 2012 ventes at ligge på den økonomiske situation
i Europa med særligt fokus det Europæiske Semester, som blev skudt i gang med Kommissionens årlige vækstun-
dersøgelse. Det Europæiske Råd ventes på baggrund af vækstundersøgelsen at udstikke retningslinjerne for med-
lemslandenes nationale reformprogrammer. Der ventes endvidere en drøftelse af innovation bl.a. på baggrund af en
rapport fra det danske formandskab. Desuden ventes Det Europæiske Råd at fastlægge EU’s holdning forud for
de kommende topmøder i G8 og G20 samt Rio+20-konferencen. Endeligt ventes stillingtagen til Rådets kom-
mende afgørelse om, hvorvidt der kan tildeles kandidatstatus til Serbien, ligesom der ventes en drøftelse af Bulgari-
ens og Rumæniens optagelse i Schengen. Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dags-
ordenen.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 1.-2. marts 2012 er et ordinært møde. I henhold til gældende
praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder. Det generelle
råd vil på den baggrund skulle drøfte den kommenterede dagsorden for mødet i Det Europæiske
Råd i marts.
3. Formål og indhold
På baggrund af en synteserapport fra formandskabet vil Det Europæiske Råd drøfte Kommissi-
onens årlige vækstundersøgelse, som markerer startskuddet for det Europæiske Semester. Det
Europæiske Råd ventes på basis af vækstundersøgelsen at udstikke retningslinjerne for medlems-
landenes nationale reformprogrammer, som skal afleveres medio april. Formålet med Kommis-
sionens vækstundersøgelse og det Europæiske Semester er at styrke ”ex ante” koordinationen af
den økonomiske politik i EU ved at drøfte EU-landenes økonomiske politik forud for vedtagel-
sen af national politik. Kommissionens årlige vækstundersøgelse, som blev offentliggjort den 23.
november 2011 giver en status for medlemsstaternes implementering af Europa2020-strategiens
initiativer og målsætninger. Vækstundersøgelsen har været drøftet i en række rådsformationer, og
formandskabet har opsummeret drøftelserne i en synteserapport. På baggrund af konklusionerne
om det Europæiske Semester vil Kommissionen i maj give landespecifikke anbefalinger til med-
lemslandene, som efterfølgende vil skulle endosseres af Det Europæiske Råd i juni 2012.
Endvidere ventes Det Europæiske Råd, på baggrund af en rapport fra det danske formandskab,
at have en drøftelse af innovation som opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner fra
februar 2011. Fokus ventes her at være både på evaluering af fremskridt samt på udstikning af
nye retninger, hvor det er påkrævet.
Derudover ventes der på Det Europæiske Råd en drøftelse af fastlæggelsen af EU’s holdning
forud for de kommende topmøder i G8 og G20 samt Rio +20-konferencen.
Endeligt vil Det Europæiske Råd skulle tage stilling til, hvorvidt Serbien skal tildeles kandidatsta-
tus henset til, at Rådet (almindelige anliggender) ventes at træffe afgørelse herom på rådsmødet
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den 28. februar 2012. Ligeledes vil der muligvis være en drøftelse af, hvorvidt Bulgarien og Ru-
mænien skal optages i Schengen-samarbejdet.
Afhængigt af udviklingen kan der ventes en drøftelse af visse aktuelle udenrigspolitiske emner.
Udkast til DER-konklusioner ventes udsendt forud for Rådsmødet (almindelige anliggender) den
28. februar 2012.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevante.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Det Europæiske Råd den 1.-2. marts 2012 ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle kon-
sekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter,
målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog
ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på det Europæiske Semester, hvorfor en grundig og substantiel drøftelse
af Kommissions årlige vækstundersøgelse anses som værende af stor betydning. Endvidere hilser
man fra regeringens side en opfølgning af konklusionerne fra februar 2011 omkring innovation
velkommen.
Fsva. forberedelse af topmøderne, lægges der fra regeringens side generelt vægt på en grundig
forudgående koordination af en fælles EU-holdning mhp. på at sikre en så stærk varetagelse af
fælleseuropæiske interesser som muligt. Fra regeringens side lægges der særligt vægt på en ambi-
tiøst EU-tilgang til Rio+20-konferencen mhp. at bidrage til styrkelse af grøn omstilling, fremme
af bæredygtig udvikling samt øget fattigdomsbekæmpelse.
Endelig støtter man fra regeringens side, at Serbien tildeles kandidatstatus og at Rumænien og
Bulgarien optages fuldt ud i Schengen-samarbejdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 27. januar 2012.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1080960_0006.png
3. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og Rumænien
KOM (2012) 0056
KOM (2012) 0057
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner om status for samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og
Rumænien med udgangspunkt i Kommissionens interimsrapporter for hvert af de to lande. Rådskonklusionerne
ventes at opfordre til fortsat indsats i forhold til de udeståender, som fremhæves i Kommissionens rapporter. Der
forventes som udgangspunkt ingen substansdrøftelse på rådsmødet.
2. Baggrund
Samarbejds- og verifikationsmekanismen indgik som en del af Bulgariens og Rumæniens EU-
tiltrædelse den 1. januar 2007. Mekanismen er med hjemmel i tiltrædelsestraktaten for de to lande
etableret ved to separate Kommissionsbeslutninger i efteråret 2006 og omhandler udeståender på
det retlige område, herunder bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet. Konkret har
Kommissionen vedtaget seks benchmarks for Bulgarien og fire benchmarks for Rumænien.
Kommissionen udarbejder i medfør af mekanismen to rapporter årligt om de to landes overhol-
delse af de formulerede benchmarks – en årsrapport hver sommer og en mellemliggende halvår-
lig status i form af en interimrapport hver vinter. Kommissionen offentliggjorde den 8. februar
2012 denne halvårlige status.
I stedet for en sædvanlig årsrapport agter Kommissionen til sommer at komme med en rapport,
som vil skue tilbage på de 5 år, der er gået siden mekanismens etablering.
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
3. Formål og indhold
Kommissionen offentliggjorde den 8. februar 2012 sine seneste interimsrapporter under meka-
nismen for de to lande. Disse rapporter giver en teknisk opdatering på væsentlige fremskridt
in-
den for de sidste seks måneder
i de to lande.
Interimrapporten for Rumænien konstaterer, at de sidste reformer og tiltag nu er ved at være på
plads. Der er tale om ganske talrige reformer og tiltag, som også dækker betydelige strukturelle
reformer. Særligt fremhæves en ny civilretslov, som er trådt i kraft uden opstartsvanskeligheder.
Endvidere fremhæves iværksættelse af tiltag til forberedelse af implementerende lovgivning for
ny civil retsplejelov, ny straffelov og strafferetsplejelov og en strukturel indsats ift. at øge effekti-
viteten i retssystemet særligt hvad angår sager, som er ved at ramme forældelsesfristen. Kommis-
sionen konstaterer dog også, at fokus skal rettes på implementering af de iværksatte reformer og
tiltag. Ligeledes anfægter rapporten i nogen grad det politiske engagement bag indsatsen, hvor
parlamentet i Kommissionens udlægning ikke ser ud til fuldt at leve op til sit ansvar. På korrupti-
onsspørgsmålet skal det på positivsiden absolut noteres, at det Nationale Antikorruptionsdirek-
torat (DNA) og det Nationale Integritetsagentur (ANI) er blevet styrket – også ressourcemæssigt
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- og er trådt i karakter med flere højniveau-sager. Men efterforskning, forfølgelse og domsfældel-
se afhænger også af indsatsen i de øvrige dele af retssystemet.
Interimrapporten for Bulgarien konstaterer, at de specialiserede domstole for organiseret krimi-
nalitet er begyndt at arbejde, at den nedsatte kommission for identifikation og konfiskation af
aktiver har leveret signifikante resultater, og generelt at Bulgarien har igangsat en række tiltag
med henblik på at styrke ensartethed og professionalisering i retssystemet. Endvidere fremhæves
også at en nu operativ kommission for forebyggelse og identifikation af interessekonflikter, har
truffet sine første afgørelser. Kommissionen siger dog også, at Bulgarien skal forstærke sin ind-
sats for at implementere Kommissionens anbefalinger fra sidste sommer. Og i særlig grad er fo-
kus rettet mod højniveaukorruption og organiseret kriminalitet. Dommeres uafhængighed skal
styrkes – allerede fra udnævnelsen, og instanser der sikrer dette skal reformeres og køre efter
ændrede procedurer. Øvrige led i kæden - anklager og politiet - skal styrkes organisatorisk, efter-
forskningsmæssigt og ressourcemæssigt for at sikre en højere grad af professionalisering. Derud-
over konstaterer EU-Kommissionen fortsat langsommelighed, anklager der frafaldes og sager
der trækker ud og ender med administrative bøder i stedet for fængselsstraffe.
Der forventes vedtagelse af rådskonklusioner uden substansdrøftelse. Formandskabet vil lægge
op til, at Rådet byder rapporterne velkomne, og at rådskonklusionerne derudover bakker op om
Kommissionens evaluering og anbefalinger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om at byde Kommissionens rapporter velkommen og udtrykke støtte til
konklusionerne, herunder at opfordre Bulgarien og Rumænien til at opfylde alle udeståender.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan bakke op om Kommissionens rapporter og evalueringsarbejde og støtte, at de to
lande opfordres til hurtigst muligt at opfylde alle benchmarks.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens statusrapporter for Rumæniens og Bulgariens fremskridt i forhold til bench-
marks under samarbejds- og verifikationsmekanismen, blev senest forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering den 9. september 2011.
8