Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3151 - RIA
Offentligt
1453942_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7308/12
(OR. en)
PRESSE 94
PR CO 12
PRESSEMEDDELELSE
3151. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 8. marts 2012
Formand
Morten Bødskov
Danmarks justitsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7308/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0002.png
8.III.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet indledtes med møde i Det
Blandede Udvalg
(EU samt Norge, Island, Liechtenstein og
Schweiz). Ministrene havde en politisk og strategisk drøftelse og lagde sidste hånd på
konklusionerne vedrørende en
styrket styring i Schengensamarbejdet.
Konklusionerne blev
vedtaget senere på Rådets samling. Drøftelserne om styringen i Schengensamarbejdet var delvist
baseret på et dokument fra formandskabet, navnlig om samarbejdet med tredjelande om effektiv
kontrol af de ydre grænser og store sportsbegivenheder.
Blandt andre spørgsmål, som blev drøftet i udvalget, var:
situationen i Grækenland i forhold til Schengen
ulovlig indvandring
på grundlag af oplysninger fra Kommissionen og det europæiske
grænseagentur (Frontex)
status i
Schengeninformationssystemet (SIS)
en orientering ved formandskabet om
EU-konferencen om innovativ grænseforvaltning,
der blev afholdt i København den 2.-3. februar.
Rådet vedtog derefter - ud over fra konklusionerne om styring i Schengensamarbejdet -
konklusioner om fælles rammer for
solidaritet over for de medlemsstater, hvis asylsystemer er
under særligt pres, bl.a. på grund af blandede migrationsstrømme.
Ministrene drøftede også den
seneste udvikling inden for gennemførelsen af
Grækenlands nationale handlingsplan
med henblik
på reform af dets migrations- og asylsystem, og dertil kom en drøftelse af
grænseforvaltningsspørgsmål.
Til slut drøftede Rådet i en offentlig samling den aktuelle situation, hvad angår de forskellige
lovgivningsforslag med henblik på forbedring af
det fælles europæiske asylsystem.
Emnet for
frokostdrøftelsen
var "en tværfaglig og administrativ tilgang til
bekæmpelse af
organiseret kriminalitet".
Direktøren for Europol deltog i denne drøftelse.
Blandt de vigtige spørgsmål, som blev vedtaget uden drøftelse
(A-punkter), var en afgørelse om
fastlæggelse af
fælles EU-prioriteter for genbosættelse for 2013
og nye regler for EU-finansiering
af genbosættelsesaktiviteter, som gennemføres af medlemsstater, samt en forordning om
fastlæggelse af
regler for udførselstilladelse for skydevåben
med henblik på gennemførelse af
artikel 10 i De Forenede Nationers protokol om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel
med skydevåben. Rådet vedtog også sin førstebehandlingsholdning om et udkast til direktiv om
oprettelse af
et fælles europæisk jernbaneområde.
7308/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2012
7308/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0004.png
8.III.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Styring i Schengensamarbejdet – Konklusioner .................................................................................. 8
Solidaritet i situationer, hvor asylsystemer er under særligt pres - Konklusioner ............................... 8
Grækenlands nationale handlingsplan for asyl og migration............................................................... 9
Det fælles europæiske asylsystem...................................................................................................... 10
Det Blandede Udvalg ......................................................................................................................... 11
Styring af Schengensamarbejdet........................................................................................................ 11
Situationen i Grækenland i forhold til Schengen ............................................................................... 11
Ulovlig migration............................................................................................................................... 12
Innovativ grænseforvaltning .............................................................................................................. 12
SIS II .................................................................................................................................................. 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
EU-prioriteter for genbosættelse for 2013 og nye regler om EU-finansiering ...................................................... 14
Europol: Forlængelse af embedsperioden for direktøren ...................................................................................... 14
Cepols arbejdsprogram for 2012 ........................................................................................................................... 14
Den Europæiske Unions Tidende .......................................................................................................................... 14
HANDELSPOLITIK
1
Udførsel af skydevåben - Gennemførelse af De Forenede Nationers protokol ..................................................... 15
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7308/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2012
UDENRIGSANLIGGENDER
Elfenbenskysten - restriktive foranstaltninger ....................................................................................................... 15
EU-Marokko: deltagelse i Unionens programmer og gensidig handelsliberalisering ........................................... 15
FØDEVARELOVGIVNING
Nye EU-regler om frugtsaft og lignende produkter*............................................................................................. 16
TRANSPORT
Førstebehandlingsholdning til direktivet om et fælles europæisk jernbaneområde............................................... 16
Samarbejdsaftale med Organisationen for International Civil Luftfart* ............................................................... 17
LANDBRUG
Rådets konklusioner om Revisionsrettens beretning – tilpasning af fiskerflåder .................................................. 17
TOLDUNIONEN
Norge og Schweiz – EU's import fra udviklingslande........................................................................................... 17
DET INDRE MARKED
Tekstiler – polypropylen/polyamid-bikomponentfiber.......................................................................................... 18
SPORT
Den internationale antidopingkodeks .................................................................................................................... 18
ÅBENHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 19
EU's Publikationskontor: organisation og drift ..................................................................................................... 19
7308/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0006.png
8.III.2012
DELTAGERE
Belgien:
Maggie DE BLOCK
Bulgarien:
Tsvetan TSVETANOV
Den Tjekkiske Republik:
Jan KUBICE
Jaroslav HRUŠKA
Danmark:
Morten BØDSKOV
Anne Kristine AXELSSON
Tyskland:
Hans-Peter FRIEDRICH
Estland:
Mr Ken-Marti VAHER
Irland:
Alan SHATTER
Grækenland:
Theodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
Jorge FERNÁNDEZ DIAZ
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Carlo DE STEFANO
Cypern:
Neoklis SYLIKIOTIS
Loukas LOUCA
Letland:
Rihards KOZLOVSKIS
Litauen:
Raimundas PALAITIS
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Károly KONTRÁT
Malta:
Carmelo MIFSUD BONNICI
Nederlandene:
Gerd LEERS
Fred TEEVEN
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Polen:
Piotr STACHAŃCZYK
Portugal:
Juvenal PENEDA
Rumænien:
Gabriel BERCA
Statssekretær for migrations- og asylpolitik og for social
integration
Vicepremierminister og indenrigsminister
Indenrigsminister
Viceindenrigsminister
Justitsminister
Departementschef, Justitsministeriet
Forbundsindenrigsminister
Indenrigsminister
Justits- og ligestillingsminister, forsvarsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Statssekretær for indenrigsspørgsmål
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Parlamentarisk statssekretær, Indenrigsministeriet
Indenrigsminister og minister for parlamentariske
spørgsmål
Minister for indvandring, integration og asyl
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Forbundsindenrigsminister
Understatssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Vicestatssekretær, Indenrigsministeriet
Indenrigsminister
7308/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0007.png
8.III.2012
Slovenien:
Vinko GORENAK
Slovakiet:
Daniel LIPŠIC
Finland:
Päivi RÄSÄNEN
Sverige:
Tobias BILLSTRÖM
Magnus G. GRANER
Det Forenede Kongerige:
Theresa MAY
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Migrationsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister og minister for kvindespørgsmål og
ligestilling
Kommissionen
Cecilia MALMSTRÖM
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Ranko OSTOJIĆ
Medlem
Indenrigsminister
7308/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0008.png
8.III.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Styring i Schengensamarbejdet – Konklusioner
Rådet vedtog
konklusioner
om retningslinjer for en styrket politisk styring i Schengensamarbejdet.
Disse konklusioner er en opfølgning af en drøftelse på samlingen i RIA-Rådet i december 2011
(18498/11), hvor der var opbakning til en styrkelse af de politiske retningslinjer for udviklingen i
Schengenområdet. Samtidig gennemgik Rådet også en række spørgsmål i forbindelse med to
lovgivningsforslag fra Kommissionen vedrørende en forordning om indførelse af en evaluerings- og
overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af Schengenreglerne (14358/11) og en ændring
af Schengengrænsekodeksen hvad angår regler for midlertidig genindførelse af grænsekontrol ved
de indre grænser under ekstraordinære omstændigheder (14359/11). Disse lovgivningsforslag blev
ikke behandlet på dagens samling. Drøftelserne i Rådets forberedende organer fortsætter.
Solidaritet i situationer, hvor asylsystemer er under særligt pres - Konklusioner
Rådet vedtog
konklusioner
om fælles rammer for reel og praktisk solidaritet over for de
medlemsstater, hvis asylsystemer er under særligt pres, bl.a. på grund af blandede
migrationsstrømme.
Disse konklusioner skal fungere som en værktøjskasse for fælles EU-solidaritet med de
medlemsstater, som er mest berørt af sådanne pres og/eller oplever problemer i deres asylsystemer.
De tager bl.a. fat på spørgsmålene om solidaritet gennem ansvar og gensidig tillid, solidaritet
gennem forebyggende samarbejde, solidaritet i krisesituationer, solidaritet gennem styrket
samarbejde mellem EASO og Frontex, finansiel solidaritet, solidaritet gennem flytninger og
solidaritet gennem styrket samarbejde med vigtige transit- og oprindelseslande og første asyllande.
Konklusionerne har også til sigte at supplere og hjælpe til med gennemførelsen af mekanismen for
tidlig varsling, beredskab og krisestyring i den ændrede Dublinforordning. Dublinforordningen
fastsætter procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse. I den henseende bidrager konklusionerne ikke kun til at op-
nå enighed om denne sag, men også til at nå frem til et overordnet kompromis om udviklingen af
det fælles europæiske asylsystem.
7308/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0009.png
8.III.2012
Grækenlands nationale handlingsplan for asyl og migration
Rådet drøftede gennemførelsen af Grækenlands nationale handlingsplan for reform af asylsystemet
og forvaltning af migration på grundlag af en statusredegørelse forelagt af den græske minister,
Kommissionen, Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) og det europæiske grænseagentur
(Frontex).
Rådet noterede fremskridt på en række områder, herunder inden for tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere, der opholder sig ulovligt, en stigning i antallet af behandlede
asylansøgningssager og en nedbringelse af ophobningen af verserende sager samt strukturelle
reformer med hensyn til oprettelse af et nationalt koordinationscenter og rekruttering til den græske
kystvagt. Ministrene noterede sig imidlertid, at der er brug for yderligere fremskridt inden for alle
de områder, som handlingsplanen dækker.
Medlemsstaterne understregede, at de var parate til at fortsætte med at støtte Grækenlands
gennemførelse af handlingsplanen, og at samarbejdet med tredjelande, der er transit- og
oprindelseslande, skal forbedres, navnlig med hensyn til tilbagesendelsespolitikken. Et af
nøglelandene er Tyrkiet.
Ministrene anmodede Rådets forberedende organer om at følge op på drøftelserne og fortsætte med
at overvåge situationens udvikling.
Det var sjette gang, at gennemførelsen af den græske handlingsplan for reform af det nationale asyl-
og migrationssystem stod på Rådets dagsorden, sidste gang var i oktober 2011.
Handlingsplanens hovedelementer omfatter:
Reform af asylprocedurer og oprettelse af en ny asyltjeneste
Etablering af screeningcentre (ΚΕΠΥ) til modtagelse, identifikation og screening af
tredjelandsstatsborgere ved ulovlig indrejse til eller i forbindelse med afsløring i Grækenland
Forbedring af faciliteter i modtagelsescentre for asylansøgere/sårbare grupper og mindreårige
Tilvejebringelse af tjenester som f.eks. finansiering af retshjælp og tilvejebringelse af
psykologiske og sociale tjenester
Forbedring af eksisterende og oprettelse af nye centre for frihedsberøvede
Forbedring af politikken for tilbagesendelse (tvungen/frivillig).
7308/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0010.png
8.III.2012
Grækenland har haft vanskeligt ved at overholde de europæiske mindstenormer for modtagelse af
asylansøgere og behandling af deres ansøgninger. Det hænger sammen med det særlige
migrationspres, navnlig fra Tyrkiet. I 2011 blev der opdaget over 61 000 ulovlige indvandrere ved
den græsk-tyrkiske grænse.
For at støtte en reform af det græske asylsystem yder Kommissionen finansiel støtte og samordner
medlemsstaternes bidrag. EASO yder også praktisk bistand, navnlig gennem indsættelse af
asylstøtteteams i Grækenland. Frontex-aktiviteter i Grækenland, der er målrettet mod bekæmpelse
af ulovlig indvandring, omfatter den fælles operation Poseidon Land, som afløste den tidligere
RABIT-operation i marts 2011, og hvor så godt som alle medlemsstater deltager.
Det fælles europæiske asylsystem
Rådet drøftede på basis af et dokument fra formandskabet (7010/12) status for forhandlingerne om
de forskellige lovgivningsforslag om det fælles europæiske asylsystem. Ministrene gav Rådets
forberedende organer besked om at fortsætte arbejdet med henblik på at opnå enighed i Rådet og
med Europa-Parlamentet hurtigst muligt.
Status for de forskellige sager kan beskrives således:
Kvalifikationsdirektivet, som fastsætter bedre, klarere og mere harmoniserede standarder
for identifikation af personer, som reelt har behov for international beskyttelse, blev
vedtaget i november 2011 og trådte i kraft i januar 2012 (17435/11).
Direktiverne om asylprocedurer og modtagelsesforhold: Kommissionen forelagde revide-
rede forslag den 1. juni 2011 (henholdsvis
11207/11
og
11214/11).
Der er gjort store
fremskridt med de to instrumenter, navnlig med direktivet om modtagelsesforhold, hvor
forhandlinger med Europa-Parlamentet forventes indledt snart. De vigtigste udestående
spørgsmål her vedrører grunde til frihedsberøvelse og asylansøgeres adgang til
arbejdsmarkedet.
Dublinforordningen fastsætter procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse. Der er sket
yderligere fremskridt med næsten alle aspekter, navnlig hvad angår et forslag om at indføre
en mekanisme for tidlig varsling, beredskab og krisestyring. Denne mekanisme sigter på at
evaluere, hvordan de nationale asylsystemer fungerer i praksis, at bistå medlemsstater, der
har behov for det, og at forhindre asylkriser. En sådan mekanisme vil fokusere på
vedtagelse af foranstaltninger til at forhindre asylkriser i at udvikle sig snarere end at tackle
følgerne af sådanne kriser, når de først er opstået.
7308/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0011.png
8.III.2012
Eurodacforordningen: Drøftelserne om ændringer af reglerne vedrørende denne database
over fingeraftryk er stillet i bero, indtil Kommissionen har fremsat et revideret forslag.
Medlemsstaterne har anmodet om yderligere bestemmelser for at give deres
retshåndhævende myndigheder adgang til Eurodacs centrale database under strenge
databeskyttelsesbetingelser med henblik på at bekæmpe terrorisme og organiseret
kriminalitet.
Der er indtil videre opnået enighed om to andre retsakter vedrørende det fælles europæiske asyl-
system. De vedrører dels
direktivet om fastboende udlændinge,
dels retsakten om oprettelse af
Det
Europæiske Asylstøttekontor (EASO),
der påbegyndte sin virksomhed i foråret 2011. Desuden traf
Rådet en afgørelse uden drøftelse (A-punkt), som fastlægger fælles EU-prioriteter for genbosættelse
for 2013 samt nye regler om EU-finansiering til genbosættelsesaktiviteter, som gennemføres af
medlemsstater.
Generelt set er det vigtigt at huske, at Det Europæiske Råd i sine konklusioner i juni 2011
bekræftede, at forhandlingerne om de forskellige dele af det fælles europæiske asylsystem bør være
afsluttet senest i 2012 (EUCO
23/11).
Det Blandede Udvalg
I tilknytning til rådssamlingen drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) følgende emner:
Styring af Schengensamarbejdet
Udvalget havde en politisk og strategisk drøftelse om udviklingen i Schengenområdet og nåede til
enighed om konklusionerne - senere vedtaget på Rådets samling - om retningslinjer for en styrket
politisk styring i Schengensamarbejdet.
Drøftelsen omfattede en række specifikke spørgsmål i tilknytning til Schengenområdets funktion,
f.eks. samarbejdet med tredjelande om effektiv kontrol af de ydre land- og søgrænser samt styrkelse
af den indre sikkerhed i forbindelse med store sportsbegivenheder. Et dokument fra formandskabet
om disse to særlige spørgsmål blev omdelt.
Situationen i Grækenland i forhold til Schengen
Udvalget drøftede Schengenrelaterede aspekter af den nuværende situation i Grækenland, herunder
gennemførelsen af Grækenlands nationale handlingsplan for reform af asylsystemet og forvaltning
af migration på grundlag af en statusredegørelse forelagt af den græske minister, Kommissionen,
Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) og det europæiske grænseagentur (Frontex) - som
beskrevet i et særskilt punkt ovenfor.
7308/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0012.png
8.III.2012
Ulovlig migration
Udvalget drøftede udviklingen i de ulovlige migrationsstrømme til Den Europæiske Union og
sekundære strømme på grundlag af oplysninger fra Kommissionen og det europæiske
grænseagentur (Frontex).
Formandskabet rapporterede om det arbejde, det har indledt i forbindelse med forberedelse af
køreplanen for at sikre en konsekvent EU-reaktion på fortsat migrationspres.
Ministrene blev enige om at arbejde videre med køreplanen på baggrund af delegationernes
bemærkninger. De opfordrede også Kommissionen til at fortsætte arbejdet med nabolandene for at
fremme samarbejde om håndteringen af migrationsstrømmene, navnlig om tilbagetagelse sammen
med tilbud om bistand og støtte.
Frontex blev anmodet om fortsat nøje at overvåge situationen ved EU's ydre grænser.
Innovativ grænseforvaltning
Udvalget blev orienteret om de vigtigste resultater af EU-konferencen om innovativ
grænseforvaltning, der fandt sted i København den 2.-3. februar 2012 på grundlag af en rapport fra
formandskabet (7166/12).
Resultaterne i noten er et udtryk for synspunkter, der i nogle tilfælde deles af et flertal af deltagerne,
i andre tilfælde bare af nogle få deltagere. Rapporten skal derfor ses som et bidrag til en samlet
europæisk tilgang til innovativ grænseforvaltning og giver også Kommissionen et værdifuldt bidrag
med henblik på udarbejdelse af lovgivningsforslag om et ind- og udrejsesystem og et program for
registrerede rejsende. Både ind- og udrejsesystemet og programmet for registrerede rejsende er
godkendt af Stockholmprogrammet, der blev vedtaget i 2009 (5731/10).
I sine konklusioner fra juni 2011 opfordrer Det Europæiske Råd til, at arbejdet vedrørende
"intelligente grænser" hurtigt fremskyndes. RIA-Rådet henviser i sine konklusioner om grænser,
migration og asyl fra juni 2011 (11476/11) også til spørgsmålet, og Kommissionen forelagde i
december 2011 sin meddelelse "Intelligente grænser - valgmuligheder og vejen videre frem"
(16049/11).
7308/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2012
SIS II
Kommissionen forelagde udvalget en oversigt over den vigtigste udvikling i de seneste måneder
med hensyn til gennemførelsen af anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II).
SIS II skal efter planen sættes i drift inden første kvartal af 2013.
Schengeninformationssystemet (SIS) er en database, der deles af de deltagende landes grænse- og
indvandringsmyndigheder og retshåndhævende myndigheder og indeholder oplysninger om
personer og om forsvundne og stjålne genstande. Der gælder særlig strenge databeskyttelsesregler
for SIS. Det er en kompensationsforanstaltning i forbindelse med åbningen af de indre grænser i
henhold til Schengenaftalen, men betragtes også som en afgørende sikkerhedsfaktor i EU. Europa-
Kommissionen er i øjeblikket i gang med at udvikle anden generation af SIS, almindeligvis
benævnt SIS II.
7308/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0014.png
8.III.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
EU-prioriteter for genbosættelse for 2013 og nye regler om EU-finansiering
Rådet vedtog i dag en afgørelse, der fastlægger fælles EU-prioriteter for genbosættelse for 2013, og
baner vejen for nye regler om finansiel støtte, som EU-medlemsstaterne modtager via Den
Europæiske Flygtningefond til genbosættelse af flygtninge fra tredjelande (6444/12). Det forventes,
at Europa-Parlamentet vil give grønt lys for teksten ved udgangen af marts 2012.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
6838/12.
Europol: Forlængelse af embedsperioden for direktøren
Rådet vedtog at forlænge embedsperioden for direktøren for Europol Robert Wainwright for endnu
en mandatperiode på fire år (6752/12). Hans første mandat skulle udløbe den 15. april 2013. Denne
afgørelse blev truffet efter en tidligere udtalelse fra Europols Styrelsesråd om forlængelse af
embedsperioden for direktøren.
Cepols arbejdsprogram for 2012
Rådet vedtog Det Europæiske Politiakademis (Cepols) arbejdsprogram for 2012, som det foreligger
i
5532/12,
og fremsender det til Europa-parlamentet og Kommissionen til orientering.
Den Europæiske Unions Tidende
Rådet anmodede om Europa-Parlamentets godkendelse vedrørende elektronisk offentliggørelse af
Den Europæiske Unions Tidende.
Når forslaget til forordning er godkendt af Parlamentet og vedtaget af Rådet, vil det give den
elektroniske udgave af EU-Tidende retskraft. Dette vil gøre det muligt for enhver at sætte sin lid til,
at den elektroniske udgave af EU-tidende er autentisk, ajourført, komplet og gratis. Papirudgaven
vil kun være autentisk i usædvanlige og midlertidige tilfælde, f.eks. når EU's Publikationskontors it-
system er brudt sammen.
7308/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0015.png
8.III.2012
EU-Tidende forestår den officielle offentliggørelse af lovgivning og alle andre dokumenter fra Den
Europæiske Union. Den er blevet udgivet på papir siden 1958, og siden 1998 har der også været
adgang til den på internettet. Hidtil er det dog kun papirudgaven, der har været autoritativ.
HANDELSPOLITIK
Udførsel af skydevåben - Gennemførelse af De Forenede Nationers protokol
Rådet vedtog en forordning, der fastlægger regler for udførselstilladelse for skydevåben med
henblik på gennemførelse af artikel 10 i De Forenede Nationers protokol om bekæmpelse af ulovlig
fremstilling af og handel med skydevåben (41/11 og
6833/12 ADD 1 REV 1).
Formålet med FN's våbenprotokol er at fremme, lette og styrke samarbejdet for at forebygge,
bekæmpe og udrydde ulovlig fremstilling af og handel med håndvåben, herunder pistoler.
Artikel 10 kræver navnlig indførelse eller forbedring af administrative procedurer eller systemer til
udøvelse af effektiv kontrol med fremstilling, mærkning, indførsel og udførsel af skydevåben.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
7181/12.
UDENRIGSANLIGGENDER
Elfenbenskysten - restriktive foranstaltninger
Rådet lettede de restriktive foranstaltninger over for Elfenbenskysten. Det ophævede indefrysningen
af aktiver og visumforbud for alle på nær 15 personer: otte personer, der er udpeget af FN, og syv
personer, der er udpeget uafhængigt af EU i betragtning af deres rolle med hensyn til at blokere for
fredsprocessen og den nationale forsoning. Denne afgørelse har ingen betydning for resten af EU's
restriktive foranstaltninger over for Elfenbenskysten, herunder bl.a. en våbenembargo.
EU-Marokko: deltagelse i Unionens programmer og gensidig handelsliberalisering
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en protokol til Euro-Middelhavs-aftalen om de generelle
principper for Marokkos deltagelse i Unionens programmer (12712/10). Det vedtog også en
afgørelse om indgåelse af en aftale mellem EU og Marokko om bl.a. gensidige
liberaliseringsforanstaltninger for landbrugsprodukter, forarbejdede landbrugsprodukter og fisk og
fiskevarer (15975/10).
7308/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0016.png
8.III.2012
FØDEVARELOVGIVNING
Nye EU-regler om frugtsaft og lignende produkter*
Rådet godkendte en kompromistekst med henblik på yderligere tilpasning af EU-direktivet om
frugtsaft og lignende produkter til de internationale fødevarestandarder i Codex Alimentarius (74/11
+
6834/12 ADD 1),
efter at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
6839/12.
TRANSPORT
Førstebehandlingsholdning til direktivet om et fælles europæisk jernbaneområde
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning (18581/11) til et udkast til direktiv om oprettelse af et
fælles europæisk jernbaneområde, efter at der var opnået politisk enighed i december (se
pressemeddelelse
18416/11,
s. 7-8). De første tekniske drøftelser med Europa-Parlamentet er
allerede indledt med henblik på at opnå enighed om den endelige tekst, der skal vedtages i
fællesskab af de to institutioner ved andenbehandlingen.
Direktivudkastet er en omarbejdning, der fusionerer og ændrer de tre direktiver i "første
jernbanepakke" om udvikling af de europæiske jernbaner, om udstedelse af licenser til
jernbanevirksomheder og om forvaltning af jernbaneinfrastruktur (direktiv nr. 12, 13 og 14 fra
2001). Formålet med omarbejdningen er at forenkle, præcisere og ajourføre disse
reguleringsrammer for at øge konkurrencen, styrke markedsovervågningen og forbedre
betingelserne for investeringer i sektoren.
Rådet mener, at en række af bestemmelserne i omarbejdningsforslaget er for vidtgående eller ikke
er tilstrækkelige klare og enkle, selv om det tilslutter sig formålet med forslaget. Rådet har derfor
ændret Kommissionens forslag, særlig de vigtigste dele af det, nemlig betingelserne for
jernbanevirksomheders
adgang
til servicefaciliteter,
finansiering
af jernbaneinfrastrukturer og
opkrævning af afgifter
for anvendelse af dem samt funktionerne for det
tilsynsorgan,
der
overvåger jernbanemarkedet. Rådets holdning til Kommissionens oprindelige forslag (13789/10) og
Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning
er forklaret nærmere i dets begrundelse
(18581/11
ADD 1).
Hovedpunkterne er sammenfattet i pressemeddelelse
6847/12.
7308/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0017.png
8.III.2012
Samarbejdsaftale med Organisationen for International Civil Luftfart*
Rådet gav bemyndigelse til indgåelse af et samarbejdsmemorandum med Organisationen for
International Civil Luftfart (ICAO) efter Europa-Parlamentets godkendelse (afgørelsen om
indgåelsen:
9138/11,
teksten til memorandummet:
7702/11).
Memorandummet, der blev undertegnet i foråret 2011, fastlægger en ramme for et udvidet
samarbejde på områderne luftfartssikkerhed, sikkerhedsbeskyttelse af luftfarten, lufttrafikstyring og
miljøbeskyttelse. Ud over regelmæssig dialog, samråd, udveksling af oplysninger og ekspertise
samt deltagelse i audit- og inspektionsprogrammer vil samarbejdet omfatte EU-finansiering af
bestemte aktiviteter og udstationering af eksperter ved ICAO's sekretariat. Memorandummet vil
desuden gøre det muligt at samle og koordinere EU's støtte.
LANDBRUG
Rådets konklusioner om Revisionsrettens beretning – tilpasning af fiskerflåder
Rådet vedtog konklusioner om særberetning nr. 12/2011 fra Den Europæiske Revisionsret med
titlen "Har EU's foranstaltninger bidraget til at tilpasse fiskerflådernes kapacitet til de disponible
fiskerimuligheder?" (6508/12).
Rådet noterer sig, at Kommissionen i juli 2011 vedtog et forslag til forordning om den fælles
fiskeripolitik (12514/11), og at den i december 2011 vedtog et forslag til forordning om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond (EMFF) (17870/11). De to forslag er i øjeblikket til behandling i
Rådet og
Rådets forberedende organer, og den pågældende særberetning er også blevet omtalt i forbindelse
med denne behandling.
TOLDUNIONEN
Norge og Schweiz – EU's import fra udviklingslande
Rådet bemyndigede Kommissionen til at føre forhandlinger om en aftale med Norge og Schweiz
om produkter fremstillet i lande, der er præferenceberettigede inden for rammerne af den generelle
præferenceordning (GSP), hvori indgår materialer med oprindelse i Norge, Schweiz eller Tyrkiet.
7308/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0018.png
8.III.2012
DET INDRE MARKED
Tekstiler – polypropylen/polyamid-bikomponentfiber
Rådet modsatte sig ikke Kommissionens forordning, der tager sigte på at optage et nyt
tekstilfibernavn ("polypropylen/polyamid-bikomponentfiber") i forordning (EU) nr. 1007/2011 om
tekstilfiberbetegnelser og etikettering. Den nye forordning vil også ajourføre bilag VIII og IX til
nævnte forordning for at tage hensyn til den tekniske udvikling (5913/12).
Den nye kommissionsforordning er en delegeret retsakt. Eftersom Rådet ikke har gjort indsigelse,
træder den i kraft, hvis Europa-Parlamentet heller ikke gør indsigelse.
SPORT
Den internationale antidopingkodeks
Rådet godkendte teksten til EU's bidrag til revisionen af den internationale antidopingkodeks og
bemyndigede formandskabet til at forelægge den for Det Internationale Antidopingagentur
(WADA) (6846/12). Den internationale antidopingkodeks udgør grundlaget for harmoniserede
antidopingpolitikker, -regler og -forskrifter i sportsorganisationer og blandt offentlige myndigheder.
Det Internationale Antidopingagentur (http://www.wada-ama.org/) har indledt en revision af
kodeksen med henblik på vedtagelse af en revideret kodeks på fjerde internationale konference om
doping i sport, der vil blive afholdt i november 2013 i Johannesburg, Sydafrika.
7308/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453942_0019.png
8.III.2012
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet godkendte:
– svaret på genfremsat begæring 02/c/01/12, idet den danske, estiske, slovenske, finske, svenske
og britiske delegation stemte imod (5926/12), og
– svaret på genfremsat begæring 03/c/01/12, idet den danske, estiske, litauiske, østrigske,
slovenske, finske, svenske og britiske delegation stemte imod (6051/12).
EU's Publikationskontor: organisation og drift
Rådet vedtog en afgørelse om ajourføring af bestemmelserne om organisationen og driften af Den
Europæiske Unions Publikationskontor (6402/12). Hovedformålet med ændringen er at tilføje Det
Europæiske Råd som underskrivende institution i overensstemmelse med Lissabontraktaten.
7308/12
19
DA